NAC Breda
NAC Breda wil stadion uitbreiden
01 november 2006, 18:55 uur
NAC Breda is van plan het Rat Verlegh Stadion voor meer toeschouwers toegankelijk te maken. De gemeente Breda, projectontwikkelaars en NAC hebben woensdag een intentieovereenkomst ondertekend die als startsein voor de verbouw van het onderkomen van de Eredivisieclub dient. In de toekomst moeten 20.000 mensen in het stadion kunnen plaatsnemen.
De huidige capaciteit van het stadion is 14.000. Het complete plan, waarin ook de komst van een topsporthal en een bioscoop omschreven staat, gaat zo'n honderd miljoen euro kosten.
voetbal.nl
1 november 2006
NAC wil stadion uitbreiden naar 20.000 zitplaatsen
Naast de regionale media heeft ook de landelijke media in de vorm van het enerce een bericht gewijd aan de overeenkomst die vanmiddag is ondertekend door NAC, sponsor Bouw en de gemeente. Komt ie.
NAC Breda wil de capaciteit van het Rat Verlegh Stadion uitbreiden van 14.500 naar maximaal 20.000 zitplaatsen. De voorkant van haar stadion wordt ingrijpend heringericht. Naast het stadion komt een bioscoop met tien zalen en 2.000 stoelen en mogelijk een topsporthal.
Dat staat in de intentieovereenkomst die de gemeente Breda, NAC en twee projectontwikkelaars woensdagmiddag hebben ondertekend. Het totale plan vergt een investering van circa 100 miljoen euro.
Volgens de projectontwikkelaars en NAC zal de club als de plannen doorgaan 10 miljoen euro verdienen en kan de jaarlijkse begroting van 10,5 miljoen omhoog naar 15 tot 17 miljoen euro. De overeenkomst heeft een duur tot 1 september. In die tijd moet het haalbaarheidsonderzoek af zijn.
De bouw van de bioscoop moet in de eerste maanden van 2008 beginnen. In de zomer van dat jaar wordt begonnen met vervanging en uitbreiding van voorzieningen onder de hoofdtribune. De bedoeling is dat daar conferentie- en businessruimten, sportmedische centra, kantoren, een hotel en parkeerplaatsen komen.
De huidige trainingsaccommodatie achter het stadion wil NAC inrichten als parkeerterrein. Dat betekent dat elders in de stad een nieuw trainingscomplex komt. De komst van een sporthal is nog in studie.
Leuk allemaal, dat het in een landelijke krant staat, maar als ze hun huiswerk wat beter hadden gedaan (lees: op De Rat hadden gekeken), dan hadden ze kunnen lezen dat de capaciteit nu 16.607 in plaats van 14.500
Bron : nrc.nl, De Rat
- Giacomo Puccini
Die 100 miljoen wordt natuurlijk niet alleen door Nac opgehoest maar voor een groot deel door de gemeente en andere investeerders. Maar hoe het precies zit valt niet uit deze artikelen af te leiden en of Nac te grote risico's neemt valt dus nog niet te zeggen. Maar een uitbreiding van het stadion lijkt me zeker geen overbodige luxe of luchtfietserij. Met 15 duizend toeschouwers is het stadion bijna uitverkocht en je ziet bij vergelijkbare clubs als SC Heerenveen en FC Utrecht dat de uitbreiding van een stadion weer nieuwe supporters aantrekt. Als ik het goed heb begrepen komen er ook een hoop nieuwe business faciliteiten bij waardoor Nac straks meer geld kan genereren en als dat de kwaliteit van de selectie ten goede komt zal het stadion wel goed gevuld raken. Uitbreiding is gewoon een noodzakelijke stap voor Nac Breda om aan te haken bij de subtop.
Ajax!
- Giacomo Puccini
Inderdaad, ik vind het ook prachtig. Grote, goed gevulde stadions geven de Eredivisie meer uitstraling en financiële armslag om het voetbal op een hoger niveau te krijgen.
Jammer eigenlijk dat ze in Heerenveen en Groningen onderschat hebben wat een mogelijkheden daar zijn waardoor ze nu weinig uitbreidingsmogelijkheden meer hebben. Woon je in het noorden en bouwen de clubs nieuwe grote stadions, kun je nóg niet naar FC Groningen-Ajax en SC Heerenveen-Ajax omdat het altijd uitverkocht is. Volgend jaar maar weer een uitkaart..
Ook Den Haag heeft volgend jaar een Eredivisiewaardig stadion en Heracles heeft wat plannen om te gaan uitbreiden. Bij AZ bestuderen ze de mogelijkheden. De beste papieren liggen in mijn ogen in Twente. Uitbreidingsplannen zijn daar nog niet heel erg concreet maar ik denk dat een verdubbeling van de capaciteit van het Arke stadion mogelijk moet zijn. FC Twente is een sleeping giant.
Jammer eigenlijk dat ze in Heerenveen en Groningen onderschat hebben wat een mogelijkheden daar zijn waardoor ze nu weinig uitbreidingsmogelijkheden meer hebben. Woon je in het noorden en bouwen de clubs nieuwe grote stadions, kun je nóg niet naar FC Groningen-Ajax en SC Heerenveen-Ajax omdat het altijd uitverkocht is. Volgend jaar maar weer een uitkaart..
Ook Den Haag heeft volgend jaar een Eredivisiewaardig stadion en Heracles heeft wat plannen om te gaan uitbreiden. Bij AZ bestuderen ze de mogelijkheden. De beste papieren liggen in mijn ogen in Twente. Uitbreidingsplannen zijn daar nog niet heel erg concreet maar ik denk dat een verdubbeling van de capaciteit van het Arke stadion mogelijk moet zijn. FC Twente is een sleeping giant.
Ajax!
We moeten niet vergeten dat Nederland maar 16 miljoen inwoners heeft. Op een gegeven moment is het gewoon afgelopen met de pret. Clubs als Heracles, NAC, Willem II, etc hebben volgens mij echt niet zoveel fanatieke supporters dat ze een stadion van 20.000 man vol kunnen krijgen als er matig gepresteerd wordt.
- Giacomo Puccini
Uiteraard zit er een maximum aan de mogelijke groei en voor niet iedere club is het dan ook zinvol om uit te breiden. Roda JC, RKC, Willem II, Vitesse en Utrecht zitten voorlopig duidelijk aan hun max. Maar er zit nog wel een kleine groei in voor een aantal clubs waar ik Nac Breda wel onder reken. Nac is een echte volksclub met een trouwe aanhang die sportief de laatste jaren nou niet bepaald is verwend. Als ze daar wat beter gaan voetballen raakt dat stadion met 20.000 plaatsen vrij goed gevuld.
Ajax!
NAC gaat billenkoek krijgen!
4 november 2006
NAC mogelijk zonder Zoetebier, Mtiliga en Pinas
Welke 11 Ernie Brandts vanavond de mat opstuurt staat nog niet helemaal vast.
Brian Pinas ontbrak gisteren op de training omdat hij ziek thuis zat. Vandaag wordt bekeken of hij opgeknapt genoeg is om toch deel uit te maken van de wedstrijdselectie.
Patrick Mtiliga ontbrak eveneens. Hij heeft last van de binnenkant van zijn bovenbeen en kampt al wat langer met klachten van overbelasting. Mocht Mtiliga niet inzetbaar zijn dan zal Mike Zonneveld waarschijnlijk zijn plek hangend links achterin overnemen.
Het laatste twijfelgeval en niet bepaald de minst belangrijke is Edwin Zoetebier. De keeper verliet gisteren het trainingsveld na een tik die hij kreeg op zijn bovenbeen. Arno van Zwam is de eventuele stand-in.
Bron : De Rat, NACblog
Datum: 04-11-2006 Tijd: 13:45
Hugo Borst over Leo en NAC
Hugo Borst besteed vandaag in zijn column in het AD aandacht aan Leonardo en NAC. Komt ie 1-op-1:
--------------------------------------------------------------------------------
Er zijn nogal wat Feyenoorders van wie ik het eeuwig jammer blijf vinden dat ze het niet gered hebben bij die club. Laat ik me eens tot slechts een van hen beperken: Leonardo. Afgelopen weekeinde zag ik hem voor zijn club, NAC, in actie tegen FC Groningen. Zulke flitsen als hij laat zien, dat heeft maar een dozijn spelers in Europa. Zijn snelheid op de eerste meters, zijn balgevoel, zijn bewegingen, zijn explosiviteit, zijn verongelijkt opgetrokken wenkbrauwen, zijn misbaar. Daar ga je voor naar een stadion.
Het grote verschil met de echte top is dat deze publieksspeler ook roteigenschappen heeft. De uitwassen daarvan rijgt hij even soepel aaneen als zijn schittermomenten. Met dien verstande dat Leo qua dieptepunten niet onderdoet voor de grootste klootzak van het café-elftal. De snelle verongelijktheid, misplaatste vedetteneigingen, weigering om in het teambelang te denken, het is vergelijkbaar met het wangedrag van een pubertje met een kwaaie dronk.
Leonardo is een op zichzelf staand fenomeen. Hij is geniaal en gek tegelijk, een combinatie waar ik me niet meteen van afwend. Wat jammer is het dat hij niet in Rotterdam is gebleven. Waarom is deze jongen, opgegroeid in Rio de Janeiro, niet volwassen kunnen worden aan de Maas bij Brienenoord? Welke directeur besloot ook deze parel maar voor de zwijnen in Breda te gooien? Ach, ik wil het niet eens meer weten. Hij is verloren.
Ik zag hem zondag dus en versteende heel even van bewondering. Wat Leonardo in zijn heupen heeft, heeft hij niet in zijn hoofd. In Breda wordt hij in één adem genoemd met Diba. Nou sorry hoor, dat is volkomen misplaatst. Hun enige overeenkomst is dat ze allebei vervelende kwalletjes kunnen zijn. Voor allebei geldt dat ze leiderschap nodig hebben. Niet alleen in de technische staf, ook in de club zelf. Ze zijn allebei van het soort dat altijd, en vaak nog onbewust ook, op zoek is naar de zwakke plekken in het gezag.
Nu verpietert hij in Breda. Ik kan het niet anders zien dan zo. Er is daar geen leiding, geen begeleiding, geen opleiding. Er zijn wel luchtkastelen. De club presenteerde afgelopen week samen met de gemeente Breda en een projectontwikkelaar het plan om het stadion te vergroten, een bioscoop te bouwen, een kantoor op te trekken, een winkelachtig iets te planten, en in het stadion komt iets waar in de toekomst alle bedrijven van Zuidwest Nederland zaken zullen gaan doen.
Binnen een paar jaar moet dat er allemaal staan. NAC krijgt, zo is beloofd, tien miljoen euro voor zijn medewerking (lees; het afstaan van vierkante meters aan de ontwikkelaars). Jongens die het weten kunnen (uit het onroerend goed), vinden dat weinig - maar dat terzijde.
De krant in Breda, BN/De Stem, opende woensdag zijn voorpagina met dit fata morgana. In ieder geval één man raakte totaal niet onder de indruk: Leonardo. Hij liep daags erna voor de zoveelste keer kwaad weg van de training. Hij had in een partijtje een speler getackeld, kreeg daarvoor op zijn flikker van reservekeeper Arno van Zwam en nam de benen. Dat is een slechte zaak, maar ik begrijp Leonardo wel een beetje. Hij blijft steken in de rivierklei waarop Breda is gevestigd. Een Braziliaan weet wat intentieverklaringen van projectontwikkelaars, trainers, voorzitters, medespelers én - dat vooral - van hemzelf waard zijn. Helemaal niks. Ik zie Leo in de winterstop of op zijn vroegst komende zomer vertrekken voor het vastgestelde transferbedragje van 750.000 euro naar Zulte Waregem of als hij geluk heeft, Tottenham Hotspur. Nóg verder weg van de Kuip. Zonde, eeuwig zonde. Waar ging het toch fout?
--------------------------------------------------------------------------------
Bron: B-Side Rats!, AD, Dimitri
- Giacomo Puccini
nu.nl'Leonardo naar Tottenham Hotspur'
AMSTERDAM - Tottenham Hotspur heeft Arsenal en Wigan Athletic een gevoelige slag toegebracht. In de strijd om NAC-aanvaller Leonardo kaapte de ploeg van coach Martin Jol de speler weg voor de andere concurrenten, zo meldt The Guardian vrijdag. Volgens de krant verhuist Leonardo in de winterstop naar The Spurs.
Scouts van Arsenal volgden de voorbije weken Leonardo op de voet. De ex-Feyenoorder overtuigde niet in De Kuip. In Breda kwam de dribbelaar weliswaar meer aan spelen toe, maar had hij het dikwijls aan de stok met trainer Ernie Brandts. De coach van NAC hield Leonardo regelmatig aan de kant wegens zijn wispelturige karakter.
Het transferbedrag voor de Braziliaan is niet bekend gemaakt. Leonardo kon aan het eind van het seizoen transfervrij vertrekken.
Het stinkt aan alle kanten!