SC Heerenveen-AJAX

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 29, 2006 10:03 pm

Giacomo Puccini schreef:Ik heb er een goed gevoel over. SC Heerenveen heeft mogelijkheden om een plaats of 4 hoger te staan dan waar ze nu in de stand staan (8e) maar het draait nog niet lekker bij de Friezen. Het is niet aan Ajax om Heerenveen weer op het goede spoor te zetten, ik verwacht dan ook een 0-2 overwinning.
:eusa_dance:
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo okt 29, 2006 10:05 pm

Je moet meedoen aan de toto, GP.

HtC is grensverleggend bezig, we winnen nu waar we voorheen verloren. Er is zelfs hoop voor de thuiswedstrijd tegen PSV. :eusa_pray:
Het stinkt aan alle kanten!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 29, 2006 10:09 pm

Ik hoorde de 'kenners' vandaag op Talpa beweren dat Feyenoord goed en sterk was. Alle ploegen hebben blijkbaar een off-day tegen Ajax :bis: :hypocrite:

Ajax is lekker bezig, heerlijk! De tegenstanders zijn weer bang als ze tegen Ajax moeten en zo hoort het.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo okt 29, 2006 10:23 pm

Giacomo Puccini schreef:Ik hoorde de 'kenners' vandaag op Talpa beweren dat Feyenoord goed en sterk was. Alle ploegen hebben blijkbaar een off-day tegen Ajax :bis: :hypocrite:
Clubs (Feyenoord, Heerenveen) hebben het Ajax van vorig seizoen nog in gedachten en beginnen vol enthousiasme. Na een kwartier zie je ze dan leeglopen. Het valt ontzettend tegen. Mooi is dat. :cheer:
Ajax is lekker bezig, heerlijk! De tegenstanders zijn weer bang als ze tegen Ajax moeten en zo hoort het.
Inderdaad, we staan niet langer voor lul. Dat is al heel wat.

Nihad

Bericht door Nihad » zo okt 29, 2006 10:55 pm

Er is zelfs hoop voor de thuiswedstrijd tegen PSV.
Als er toch één traditie (lees: trauma) is die ik graag doorbroken wil zien worden is het die wel. :eusa_pray:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 29, 2006 11:14 pm

Nihad schreef:
Er is zelfs hoop voor de thuiswedstrijd tegen PSV.
Als er toch één traditie (lees: trauma) is die ik graag doorbroken wil zien worden is het die wel. :eusa_pray:
Is in 2004 al doorbroken, toen won Ajax met 2-1. Vorig jaar 0-0. Om de Johan Cruijff Schaal heeft Ajax recentelijk in de Arena al een aantal keer gewonnen van PSV. PSV heeft statistisch gezien misschien dus wel meer reden om met angst uit te zien naar de confrontatie met Ajax in de Arena dan omgekeerd.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo okt 29, 2006 11:19 pm

De wedstrijd in Eindhoven is een ander verhaal. :blush:

Nihad

Bericht door Nihad » zo okt 29, 2006 11:22 pm

Ajax heeft voor de competitie de laatste 10 jaar welgeteld 1 keer gewonnen van PSV. Dat is die 2-1 ja.

Ik wil weer eens ouderwets met 3-0 winnen van PSV. Gewoon 90 minuten beter zijn dan PSV.

Misschien kan dat nu we 2 ex-PSVers hebben ;)
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo okt 29, 2006 11:35 pm

joey schreef:HtC is grensverleggend bezig, we winnen nu waar we voorheen verloren. Er is zelfs hoop voor de thuiswedstrijd tegen PSV. :eusa_pray:
Hoop is er altijd, maar laten we niet vergeten dat Utrecht, Heerenveen en Feyenoord een stuk minder zijn dan vorig jaar.

Psv daarentegen heeft niet of nauwelijks iets ingeboet tov. vorig seizoen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 29, 2006 11:38 pm

Tsja, Ten Cate kan nou eenmaal niet bewijzen dat hij een veel betere trainer dan Danny Blind is omdat hij een betere selectie tot zijn beschikking heeft en alle tegenstanders zo vreselijk achteruit zijn gegaan. :hypocrite:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo okt 29, 2006 11:40 pm

Die discussie loopt elders, Thomas.

Het spijt me voor je dat mijn mening je niet aanstaat, maar Feyenoord (Kalou, Kuyt; Castelen geblesseerd) en Heerenveen (Samaras, Huntelaar) hebben veel kwaliteit ingeleverd terwijl Utrecht stroef draait (rechterrijtje).

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 29, 2006 11:42 pm

Dat ben ik ook met je eens. Dat is echter geen uitleg waarom Ajax zo simpel van deze tegenstanders won (Utrecht was qua scoreverloop misschien niet simpel, maar Ajax was sterk). Misschien toch een beetje de verdienste van onze nieuwe trainer?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo okt 29, 2006 11:49 pm

Ten Cate heeft absoluut inbreng. :yes: In de competitie doet hij het meer dan goed.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo okt 29, 2006 11:54 pm

Dan liggen onze meningen toch niet zo ver uit elkaar als ik dacht. ;)

Ik ben wat scherp als het om dat soort opmerkingen gaat omdat ik voor het seizoen begon al het gevoel had dat Ten Cate bij een aantal mensen maar weinig goed zou kunnen doen omdat "hij nou eenmaal een betere selectie heeft". :sleepey:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo okt 29, 2006 11:56 pm

Thomas schreef:Dan liggen onze meningen toch niet zo ver uit elkaar als ik dacht. ;)
Dat ik af en toe voor Blind opkom, wil niet zeggen dat ik Ten Cate een slechte trainer vind. ;)

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma okt 30, 2006 4:58 am

Ik weet dat je het alleen doet uit medelijden. ;)

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 30, 2006 11:56 am

Ten Cate creëert luxeprobleem

HEERENVEEN - Paul Bosvelt had een goed excuus: hij was ziek geweest. Maar het feit dat de ervaren middenvelder van Heerenveen zich in de rust al uitgeblust moest laten vervangen, vertelde ook iets over de overtuigende wijze waarop Ajax zich zaterdag presenteerde in het Abe Lenstra Stadion: 2-0.

Aan die uitslag viel het werkelijke krachtsverschil overigens niet af te lezen. Ajax sprong, en niet voor het eerst dit seizoen, uiterst slordig met de kansen om.

Daarmee zijn de kritische noten wel gekraakt. De wisselwerking tussen Henk ten Cate (tactiek) en zijn acteurs (uitvoering) was wederom verbluffend goed. Het wederzijds vertrouwen groeit daardoor in rap tempo.

Net als tegen FC Utrecht en Feyenoord voetbalde Ajax zonder linksbuiten en met een extra middenvelder. Dat viermansblok ontregelde minutieus elke aanvalsopbouw van de tegenstander.

De initiatiefloze laatste linie van Heerenveen voelde zich daardoor gedwongen de eigen aanvallers zonder tussenstation aan te spelen, maar daarmee had de sluwe Ten Cate gerekend - hij stelde tegenover drie Friese spitsen zijn vier beste én kopsterkste verdedigers op: John Heitinga, Jaap Stam, Zdenek Grygera en Thomas Vermaelen.

Kenneth Perez werd het kind van de rekening. Linksback Urby Emanuelson schoof door naar het middenveld, waar Hedwiges Maduro en Wesley Sneijder een centrale rol vervulden. De Deen nam met een strak gezicht plaats op de reservebank.

Ten Cate voert een strenge regie waarin hij het collectief centraal stelt. Dat vergt ook in het veld een grote mate van discipline en opofferingsgezindheid van zijn spelers, maar daar staat tegenover dat er gestructureerde situaties ontstaan waarin de voetballers hun specifieke kwaliteiten kunnen tonen.

De openingstreffer in de zeventiende minuut was daar een goed voorbeeld van. Voorgekookt door Klaas-Jan Huntelaar, de spits die niet meer alleen op doelpunten loert, maar zwerft, ontregelt en veel meer in dienst speelt van het elftal.

Hij ging op de rechterflank het gevecht aan met twee Friezen, kwam als winnaar uit de strijd en schonk de bal aan Sneijder. Diens steekpass op Tom de Mul was op de centimeter nauwkeurig. Rugdekking in de defensie ontbrak - te veel spelers van Heerenveen bekommerden zich om Huntelaar - en op de afwerking van de snelle Belg (buitenkantje rechts in de verre hoek) viel niets aan te merken.

Het is een hele omschakeling voor Huntelaar, om zijn energie en concentratie te steken in werkzaamheden die voor een spits als bijzaken gelden, maar een noodzakelijke om een nóg completere aanvaller te worden. Een spits die louter afhankelijk is van zijn doelpunten, is immers waardeloos als hij niet scoort.

Dat Huntelaar geen doelpunt maakte tegen zijn oude club was overigens niet alleen te wijten aan zijn nevenopdrachten. Als Grygera in de 38ste minuut het overzicht had bewaard, was de 2-0 ongetwijfeld van Huntelaars voet gekomen. Een minuut later maaide de spits van dichtbij met links over de bal na een redding van doelman Brian Vandenbussche.

Ajax werd in de voortdurende en soms onstuimige zoektocht naar doelpunten één keer flink benadeeld door arbiter Kevin Blom, die geen penalty zag in de overtreding van Vandenbussche op de doorgebroken Maduro.

Het duurde tot de 76ste minuut eer de bevrijdende treffer tot stand kwam. Huntelaar speelde de onstuitbare Emanuelson vrij, maar de middenvelder werd onderweg naar het doel van Heerenveen op de hakken gelopen door invaller Timmy Johansen. Sneijder krulde de vrije trap met rechts om de muur in de door Vandenbussche niet goed bewaakte korte hoek (0-2).

Huntelaar beleefde dat moment vanaf de reservebank. Markus Rosenberg was zijn vervanger. Vijf minuten later werd Sneijder afgelost door Perez. Voor de Zweed, die oog in oog met Vandenbussche nog een reusachtige kans om zeep hielp, en de Deen was de speeltijd erg mager. Huntelaar had in dat laatste kwartier, waarin de ruimtes wat groter werden, graag zijn doelpuntje meegepikt.

Het zijn luxeproblemen voor Ten Cate, die de trainer zelf heeft gecre-eerd. De prestaties zijn goed, vrijwel alle spelers zijn fit en blaken van het zelfvertrouwen. Iedereen wil graag op het veld staan en dat is de laatste jaren bij Ajax wel eens anders geweest.

© Het Parool, 30-10-2006

Plaats reactie