Maarten Fontein
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik ben benieuwd, in ieder geval. Je ziet wel dat een Pienaar een bepaalde functie heeft vervuld. Als je zoiets dergelijks in China gaat doen, dan zou dat kunnen werken. Er is in ieder geval een heel hoog potentieel wat je kan aanspreken. Een Li Yu (voorbeeld) bij een club als Ajax trekt wel de aandacht. Ik zou me alleen afvragen of je een club moet opbouwen of dat je gewoon een belang moet nemen in een bepaalde club. Ik zou kiezen voor de laatste optie.
Even nagezocht:
Ajax wilde hem blijkbaar aanvankelijk niet...
ADPienaar wacht op gebaar van Ajax
Door Maarten Wijffels
You've got a bright future, son. De hand van de langste man op het veld vond dinsdaggavond op Highbury de schouder van de kleinste. Arsenal-vedette Patrick Vieira sprak na de 1-1 als een vader tot Steven Pienaar en voorspelde de jonge Ajacied een prachtige carrière.
Vieira is niet de enige die het zo ziet. Johan Cruijff laat geen mogelijkheid onbenut te wijzen op de grote kwaliteiten van de Zuid-Afrikaan. En ook trainer Ronald Koeman is ronduit enthousiast.
Pienaar voelt zich gesterkt door alle lof, tegelijkertijd wacht hij al maanden op een signaal waarmee hij voor zijn toekomst écht wat kan. Een signaal van de Ajax-top in de onderhandelingen over de afgesproken opwaardering van zijn contract. Maar juist die directie deelt het grote optimisme rond hem niet. Algemeen directeur Arie van Eijden, druk bezig een financieel wanbeleid van jaren te corrigeren, wil in de betalingssfeer toe naar een nieuwe hiërarchie binnen de club. Het komt erop neer dat Ajax richting een even jonge speler als Van der Vaart nog wel een gebaar wil maken, maar dat er voor Pienaar weinig mogelijk is. Hem is een aanbieding gedaan in de 'take it or leave it' sfeer. Bij de best betaalde spelers hoort hij ook straks nog lang niet en ruimte om te onderhandelen ziet Ajax niet.
Misschien is het Pienaars lot dat hij altijd het middelpunt is van twijfel. Eerder afgetest bij Ajax en Leeds United, kwam hij in 2000 alsnog in Amsterdam terecht als speler van het tweede elftal. Maar ook daarna zagen hoofdtrainer Co Adriaanse, assistent Peter Boeve en technisch directeur Leo Beenhakker het niet of nauwelijks in hem zitten. Anderhalf jaar later is Pienaar niet meer weg te denken uit het eerste elftal van de landskampioen. Gerekend over drie duels in de tweede ronde van de Champions League is hij veruit de meest constante Ajacied.
Wanneer Arie van Eijden en financieel directeur Jeroen Slop filosoferen over de toekomst, verwachten ze dat er 'heus weer meer' geld beschikbaar komt voor de grote talenten in het voetbal. Tot die tijd moet iemand als Pienaar afwachten en niet zeuren. En anders komt hij maar met een club die hem voor 'een goed bedrag' wil kopen. Ajax meent zich een afstandelijker houding met recht te kunnen permitteren bij spelers met een langlopend contract. Bovendien: in deze tijd van recessie ligt de macht sowieso weer bij de clubs.
Voor het voetbal zou het een zegen zijn als de voorspelde droomcarrière van het rastalent Pienaar er komt. Maar zoals de kaarten nu liggen, lijkt het beter dat die zijn beslag krijgt bij een andere club.
Ajax wilde hem blijkbaar aanvankelijk niet...
- Alaindebanaan
- Alaindebanaan
- Ajaciedjuh
11/1/2007 - Fontein: ik faal als we geen kampioen worden volgend jaar
(Gepost door )
Ajax algemeen directeur Fontein heeft in een interview met De Volkskrant laten weten dat hij afgerekend mag worden als Ajax volgend jaar geen kampioen wordt.
Ajax Netwerk
'Als Ajax dit seizoen geen kampioen wordt, dan moeten we het volgend seizoen worden. Dat is een eis die ik mezelf opleg, want zo staat het in het beleidsplan. Anders faal ik.'
Ajax Netwerk
'Op een gegeven moment mag je de algemeen directeur afrekenen op een plan. Als we volgend jaar weer op de tweede plaats eindigen met elf punten achterstand, dan hebben we geen vooruitgang geboekt. Dan mag je dus worden afgerekend. Dan mogen de mensen zeggen: we hebben geen vertrouwen meer in jou, ik weet niet of er voldoende basis is.'
Kijk, dat is tenminste kleur bekennen. Hij staat ergens voor :xyxthumbs:
(Gepost door )
Ajax algemeen directeur Fontein heeft in een interview met De Volkskrant laten weten dat hij afgerekend mag worden als Ajax volgend jaar geen kampioen wordt.
Ajax Netwerk
'Als Ajax dit seizoen geen kampioen wordt, dan moeten we het volgend seizoen worden. Dat is een eis die ik mezelf opleg, want zo staat het in het beleidsplan. Anders faal ik.'
Ajax Netwerk
'Op een gegeven moment mag je de algemeen directeur afrekenen op een plan. Als we volgend jaar weer op de tweede plaats eindigen met elf punten achterstand, dan hebben we geen vooruitgang geboekt. Dan mag je dus worden afgerekend. Dan mogen de mensen zeggen: we hebben geen vertrouwen meer in jou, ik weet niet of er voldoende basis is.'
Kijk, dat is tenminste kleur bekennen. Hij staat ergens voor :xyxthumbs:
Dat mogen ze, maar stapt hij dan ook op?Ajaciedjuh schreef:Dan mogen de mensen zeggen: we hebben geen vertrouwen meer in jou, ik weet niet of er voldoende basis is.'
De AD is veel minder verantwoordelijk dan de TD en de technische staf en de scouting, in mijn ogen. Wat kan Fontein eraan doen als MVG de verkeerde spelers haalt?
Het stinkt aan alle kanten!
Het lijkt inderdaad bijzonder daadkrachtig, maar als je goed leest valt dat eigenlijk reuze mee. Of, wat jou betreft, hoogstwaarschijnlijk tegen.Ajaciedjuh schreef: Kijk, dat is tenminste kleur bekennen. Hij staat ergens voor :xyxthumbs:
Hij zegt weliswaar heel stoer dat hij faalt als Ajax volgend jaar geen kampioen wordt:
Maar vervolgens wordt een en ander aanzienlijk afgezwakt cq. genuanceerd:
Kun je net zo goed als volgt interpreteren. Als Ajax tweede wordt met minder dan 11 punten achterstand is er volgens Fontein, ondanks opnieuw een tweede plek, toch vooruitgang geboekt.
Dan mag hij dus eigenlijk naar zijn mening niet worden afgerekend.
Als Ajax tweede wordt met 11 of meer punten achterstand mag dat wel gebeuren. Maar ook dan zijn het nog altijd andere mensen die dat afrekenen moeten doen. Fontein stapt, zelfs bij dat scenario, niet zelf op.
Nogmaals, ik zeg niet dat hij het exact zo heeft bedoeld. Maar je kunt het wel zo interpreteren. En dus is het m.i. allemaal een stuk minder "kleur bekennen" en "ergens voor staan", dan jij stelt.
Ik vind het een beetje onzinnig wat Fontein zegt. Je staat ergens voor of niet. Uit deze teksten spreekt twijfel. Of hij zegt gewoon wat het volk wil horen, dat kan natuurlijk ook.
Bovendien, zoals joey al zegt, kan de AD er niet zo veel aan doen als de TD verkeerde spelers koopt of de trainer verkeerd wisselt.
Bovendien, zoals joey al zegt, kan de AD er niet zo veel aan doen als de TD verkeerde spelers koopt of de trainer verkeerd wisselt.