F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo sep 27, 2006 7:51 am

Verstappen niet op Zandvoort

Jos Verstappen rijdt komend weekeinde niet de A1GP-race op Zandvoort. De Limburgse autocoureur is deze week in een conflict verzeild geraakt met het management van het Nederlandse A1GP-team, waarna teambaas Jan Lammers besloot Jeroen Bleekemoolen in de auto te zetten.

De ruzie tussen beide kampen gaat om geld. Verstappen heeft vorig seizoen lange tijd op zijn salaris (1 miljoen dollar per jaar) moeten wachten en zijn manager Huub Rothengather wilde een soortgelijke situatie vermijden. Omdat zowel de A1GP-organisatie als het Nederlandse A1GP-team geen bankgarantie wilde afgeven, besloot Verstappen zich terug te trekken.

"We wilden geen herhaling van vorig seizoen", reageerde Verstappen op zijn website. "Rijden, de hele wereld over reizen en wachten op je salaris. Ik heb echt maandenlang op mijn centen moeten wachten, terwijl ik er alles voor doe om de A1GP te promoten. Ik was op de Masters in Zandvoort, gaf demonstraties in Assen en Rotterdam. Terwijl er nooit op tijd betaald werd. Gistermiddag zijn nog financiële zaken geregeld die met vorig seizoen te maken hadden."

Inmiddels betaald

Het A1-team Nederland ontkent niet dat Verstappen op zijn geld heeft moeten wachten: "Ja, het A1-team Nederland had een achterstand met betalingen", meldt het team in een communiqué. "En ja, alles is inmiddels wel betaald, bijna 1 miljoen dollar."

Rothengather eiste voor zijn pupil een bankgarantie, maar daar wilde zowel de A1GP-organisatie als het Nederlandse team niet op in gaan. Toen teambaas Lammers daarop vroeg aan Rothengather wat hij liever deed, weer een seizoen als vorig jaar of niet rijden, antwoordde de manager: "Niet rijden."

Waardeloos

"Ik vind het echt verschrikkelijk jammer en ook waardeloos voor de fans van Jos", reageerde Lammers. "Maar we moeten eerlijk zijn. Dit is ook Jos. Als je een fan van Jos bent, moet je ook fan van Huub Rothengatter zijn. Vorig jaar hebben we veel plezier beleefd, maar ik heb ook enthousiasme en passie nodig. Het gaat nu alleen maar over geld."

Ruim 70.000 autosportfans hebben een kaartje gekocht voor de A1GP-race op Zandvoort. Zij deden dat vooral om Jos Verstappen in actie te zien. De coureur zelf is daarom ook diep teleurgesteld over de gang van zaken, maar heeft het gevoel dat hij geen andere keus heeft. "De A1GP verdient veel geld met de race op Zandvoort, maar ik krijg mijn salaris niet. Hoe zou jij je voelen als je maandenlang voor je baas werkt en je krijgt je loon niet op tijd uitbetaald? En dat maand na maand? Dan houdt het toch een keer op? Ik ben een man van 'afspraak is afspraak'. Maar zo heb ik er geen enkel vertrouwen meer in."
www.nieuwnieuws.nl

Dat is dan óók weer Verstappen (of Rothengatter). :nooo:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Michael_B

Bericht door Michael_B » wo sep 27, 2006 8:46 am

Rothengatter heeft de hele carriere van Jos verneuqt met zijn gezeik om geld iedere keer. Typisch Rothengatter dus. Blij dat ik geen kaartje heb gekocht.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo sep 27, 2006 9:26 am

Je bent al financieel onafhankelijk, je hebt van je hobby je beroep gemaakt. WEat wil je nog meer. Dan ga je daar toch lekker mee door, kan het jou schelen dat je een jaar moet wachten op geld dat je toch niet direct nodig bent.

Het hart op de verkeerde plaats!

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » wo sep 27, 2006 12:44 pm

Denk dat het niet echt van Jos afkomt........ Maar dat die Rothengatter een aantal keren een dubieuze rol in zijn carrière heeft gespeeld, is wel duidelijk :pukey:
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Duke

Bericht door Duke » wo sep 27, 2006 12:55 pm

Klopt, maar Jos is toch de baas? Hij bepaalt toch of ie komend weekend gaat rijden?

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » wo sep 27, 2006 1:33 pm

Waarom zou Verstappen vrijwilligerswerk moeten doen ?
Alsof het feit dat hij al financieel binnen is een goed argument is...Schumacher krijgt ieder jaar iets van 100 miljoen op zijn rekening gestort, alsof dat een reden was voor Ferrari om hem dan maar minder te gaan betalen. Dan was hij meteen vertrokken.

De A1GP-organisatie wil concurreren met de F1, dan lijkt het op tijd uitbetalen van salarissen mij wel een minimale vereiste...

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo sep 27, 2006 1:36 pm

Waarom Schumi er weer bijgehaald moet worden is mij een raadsel... geldt dat niet voor elke coureur? Anyway...wel jammer dat ons Joske niet rijdt... :yes:

Baseman

Bericht door Baseman » wo sep 27, 2006 1:37 pm

Omdat hij veruit de meeste centen vangt, maar inderdaad, hetzelfde geldt voor iedere andere coureur. Verstappen wordt er echter op afgerekend, beetje oneerlijk.

En jammer is het zeker !

Ramona

Bericht door Ramona » wo sep 27, 2006 1:42 pm

Baseman schreef: Verstappen wordt er echter op afgerekend, beetje oneerlijk.
Mee eens, beetje flauw van Lammers ook...maar goed, ik ken verder de ins en outs niet...al vind ik Jos heel reeel klinken...

Duke

Bericht door Duke » wo sep 27, 2006 2:03 pm

Baseman schreef:Omdat hij veruit de meeste centen vangt, maar inderdaad, hetzelfde geldt voor iedere andere coureur. Verstappen wordt er echter op afgerekend, beetje oneerlijk.

En jammer is het zeker !
Jammer is het wel, alleen niet voor Bleekemolen. :D

Op zich heb je wel een punt, Baseman, maar als Verstappen zijn fans echt zo belangrijk vindt als hij altijd beweert, dan had hier een oplossing moeten komen. Tenslotte zijn er al wel heel veel fans die speciaal voor Verstappen een kaartje hebben gekocht. http://forum.verstappen.nl/cgi-bin/foru ... ort.pl?F=1

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » do sep 28, 2006 6:29 am

Fans die dus hun centjes terug kunnen krijgen... ;)

Fans Verstappen krijgen geld terug

Uitgegeven: 27 september 2006 16:59

ZANDVOORT - Fans van Jos Verstappen die speciaal voor de Limburgse autocoureur een kaartje voor de A1GP-race in Zandvoort hebben gekocht kunnen hun geld terug krijgen. De organisatie van de A1GP heeft dit woensdag laten weten als reactie op de afmelding van Verstappen voor de wedstrijd van zondag.

Supporters die hun kaarten willen teruggeven, moeten dit vrijdag voor middernacht onder vermelding van hun referentienummer per e-mail laten weten: [email protected].

Het Circuit Park Zandvoort rekent zondag desondanks op volle tribunes. "We verwachten dat de meeste mensen toch wel zullen komen", aldus woordvoerder Dirk Buwalda. "Het blijft toch mooie autosport wat er te zien zal zijn. Natuurlijk heeft Jos een hoop fans. Dat zullen er nu misschien wat minder zijn maar hoeveel zal de tijd leren."

Buwalda wijst erop dat Verstappen pas in augustus zijn contract bij het team van Jan Lammers heeft verlengd. Daarvoor was ook nog niet zeker dat hij zou rijden. "Op dat moment waren er al heel veel kaarten verkocht".

Bron: http://www.nu.nl/

Baseman

Bericht door Baseman » do sep 28, 2006 6:47 am

Duke schreef:Op zich heb je wel een punt, Baseman, maar als Verstappen zijn fans echt zo belangrijk vindt als hij altijd beweert, dan had hier een oplossing moeten komen.
Daar heb je ook gelijk in.
Maar ik kan Verstappen wel begrijpen, hij wil gewoon zekerheid en duidelijkheid. En dat kan de A1GP organisatie niet geven, niet zo'n goede zaak als ze echt willen gaan concurreren met de F1.

Duke

Bericht door Duke » do sep 28, 2006 7:44 am

'Dat gezeik wilden we niet meer'
Door GERARD DEN ELT

ZANDVOORT - Jos Verstappen over de breuk: ,,Er zijn twee meningen over deze kwestie. Of mensen zijn het met me eens, of juist niet.’’

Jan Lammers over het conflict: ,,Ik ben echt met stomheid geslagen door de houding van Jos. Wie zegt er nou nee als-ie een miljoen dollar kan verdienen?’’

De dag na de definitieve verwijdering tussen twee helden uit de Nederlandse autosport geven de hoofdrolspelers tekst en uitleg aan iedereen die het maar wil horen. Geen van beiden hebben ze zin om de schuld te krijgen van het mislukken van het autosportfeestje op Zandvoort. Hun citaten zijn robuust, eerlijk en open, zoals het coureurs betaamt.

Wie dieper in de materie duikt, komt tot de conclusie dat het vertrek van Verstappen bij Team Nederland is ingegeven door een verschil in zakelijke opvattingen.

Verstappen is het type van boter bij de vis, daarin gesteund door zijn manager Huub Rothengatter. Beiden weten dat de weg naar Zandvoort en naar andere internationale autosportcircuits is geplaveid met onbetaalde rekeningen. Die zakelijke houding heeft Verstappen geen windeieren gelegd. Hij heeft aan een loopbaan in de autosport een stevige bankrekening overgehouden. Met dank aan Rothengatter.

Lammers staat anders in het leven, is iemand die meer intuïtief zaken doet. Op zijn gevoel afgaat. Een teambaas die erop vertrouwt dat het allemaal wel goed komt.

In die geestelijke routine en met die zakelijke moraal zaten Lammers en Verstappens manager Rothengatter dinsdagavond bijeen in een hotel op Schiphol. Reden voor het onderhoud: Verstappen eiste zekerheden voor de betaling van zijn salaris.

,,Vorig seizoen, vlak voor de Grand Prix van Zuid-Afrika, hebben we ook al op het punt gestaan er mee te kappen,’’ bevestigt de Limburger. ,,Betalingen waren telkens te laat. Als je steeds moet vragen waar het geld blijft dat je contractueel overeen bent gekomen, dat is doodvermoeiend. Dat gezeik wilden we niet meer.’’

Rothengatter verlangt dinsdagavond meer zekerheid. ,,Dat kon wat mij betreft van alles zijn. Het geld in depot bij een notaris, een bankgarantie, goudstaven in de kluis.’’

Jan Lammers heeft Bruce Holmes echter meegenomen naar de bespreking, de grote baas van de A1GP. Holmes zegt bereid te zijn het contract voor Verstappen mede te ondertekenen, ten teken dat het wel goed zal komen met de betaling. ,,Maar wat moet ik met een extra handtekening?,’’ zegt Rothengatter.

,,Het vorige contract was ook ondertekend en toch kwam telkens het geld te laat. Het laatste bedrag van vorig seizoen is pas dinsdagmiddag overgemaakt. Dat zegt wel hoeveel zo’n handtekening waard is.’’

Lammers: ,,Jos heeft uiteindelijk toch zijn geld gekregen? Bovendien zeg je in feite dat je de boel niet vertrouwt, wanneer je vindt dat mijn handtekening en die van Holmes niets waard is.’’

Die opmerking wordt door Rothengatter en Verstappen niet tegengesproken. De financiële slagkracht van de A1 Grand Prix staat ter discussie. Vorig seizoen bleek dat de raceserie in het eerste jaar 200 miljoen dollar uitgaf, terwijl 100 miljoen dollar was begroot.

Twee nieuwe aandeelhouders moesten vers kapitaal investeren om een tweede seizoen mogelijk te maken. Lammers daarover: ,,De A1GP heeft inderdaad geld verloren. En Team Nederland heeft ook met Jos aan boord geen extra sponsors kunnen binnenhalen. De enige die een miljoen dollar op de bankrekening heeft staan, is Jos Verstappen.’’

De coureur is het met dat laatste niet eens. ,,Ik voel me echt genaaid. Ik verbeeld me niks, maar wie heeft ervoor gezorgd dat Zandvoort is uitverkocht? De afgelopen weken heb ik demo’s gegeven in Rotterdam, op Zandvoort en in Assen, alles om de A1GP te promoten. Mag ik dan volgens afspraak betaald worden, zoals iedere werknemer?’’
www.ad.nl

Salvador Dali

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » do sep 28, 2006 11:49 pm

Ze waren vanochtend ook allebei op de radio (538).
Tsja het is gewoon jammer, beetje te zakelijke houding van Verstappen?
Volgens Lammers viel het allemaal wel mee en was het wel goed gekomen...... ;)

En speciaal voor de Dr.:

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr sep 29, 2006 12:08 am

Al moet ik 2 jaar wachten op m'n miljoen, ik ga wel promoten hoor :yes:

Volgens mij is er meer aan de hand..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » vr sep 29, 2006 10:03 am

Raymon schreef:Al moet ik 2 jaar wachten op m'n miljoen, ik ga wel promoten hoor :yes:

Volgens mij is er meer aan de hand..
Ik weet het niet zeker. Verstappen had het erover dat de eerste termijn van de betaling van dit jaar niet gedaan was (tenminste zou al 8 weken te laat zijn geweest). Volgens Lammers stond het geld klaar en moest Verstappen niet zomaar de termijnen van vorig jaar (oude contract) projecteren op dit jaar......

En speciaal voor de Dr.:

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr sep 29, 2006 10:38 am

612 Teletekst vr 29 sep
***UTOSPORT****************************
******Albers eerste coureur bij Spyker

**De nieuwe Formule 1-renstal Spyker
heeft Christijan Albers vastgelegd als
de eerste rijder voor komend seizoen.

De 27-jarige coureur uit Laren maakte
al deel uit van het Midland F1-team dat
eerder deze maand door de Nederlandse
autofabrikant Spyker werd overgenomen.

"Dit is geweldig",juichte Albers."Eerst
mag ik mijn plek in het team houden,dan
wordt het Nederlands en nu krijg ik nog
betaald ook.Er is geen betere manier om
aan mijn derde F1-seizoen te beginnen."
Ook directeur Michiel Mol was tevreden.
"Als Nederlands team zijn we blij en
trots met een Nederlandse rijder."
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » vr sep 29, 2006 2:16 pm

En straks ineens op nummer 2: Jos Verstappen???

Zou wel écht een stunt zijn :D

En speciaal voor de Dr.:

Duke

Bericht door Duke » vr sep 29, 2006 2:20 pm

Ik denk niet dat ze nog een tweede Nederlandse rijder gaan aantrekken (laat staan Jos Verstappen :D ), ze moeten voorkomen dat ze teveel worden gezien als een Nederlands team.

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » za sep 30, 2006 6:39 am

Kwalificatie begint zo...
Grand Prix China
29 sep. Foto's
05:00-06:00 1e training
08:00-09:00 2e training
30 sep. Foto's
05:00-06:00 Vrije training
08:00 Kwalificatie
01 okt.
08:00 Race

Laatste vrije training prooi voor Schumacher

Michael Schumacher heeft zijn Ferrari-bolide naar de snelste tijd gebracht in de laatste vrije traning voor de Grand Prix van China. De Duitser bracht op een vochtig circuit in Shanghai een tijd van 1.40.193 op de klokken. Renault-coureur Fernando Alonso reed de tweede tijd. Jenson Button was derde met de Honda. Christijan Albers deed goed mee met een zevende tijd. Robert Doornbos was achttiende.

De training werd verreden op een opdrogende baan. Tegen het einde van de laatste oefensessie gingen de tijden dan ook snel omlaag. Het verschil tussen Schumacher en Alonso bedroeg aan het einde van de training nog geen twee tienden. Albers schoot nog omhoog naar de derde tijd, maar viel uiteindelijk terug naar de zevende positie met een tijd van 1.41.463, waarmee hij met zijn Spyker net iets sneller was dan Giancarlo Fisichella in de Renault en Pedro de la Rosa in de McLaren.

Opvallend waren verder de snelle tijden van de Toro Rosso-coureurs. Vitantonio Liuzzi en Scott Speed lieten respectievelijk de vierde en de vijfde tijd noteren, terwijl het team uit het Italiaanse Faenza vrijdag nog de nodige problemen had. BMW-piloot Robert Kubica en McLaren-coureur Kimi Raikkonen hielden het zaterdagochtend bij enkele installatieronden. In de slotfase van de training veroorzaakte Sakon Yamamoto nog een gele vlag in de tweede sector. De Super Aguri-rijder is waarschijnlijk gespind.

De kwalificatie begint om 8.00 uur.

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Ramona

Bericht door Ramona » za sep 30, 2006 8:42 am

Afbeelding

Alonso scoort pole-position in Shanghai

Fernando Alonso heeft de pole behaald voor de Grand Prix van China. De Renault-coureur reed op een natte baan een tijd van 1.44.360. De Spanjaard heeft zondag zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella naast zich op de startgrid, want de Italiaan liet de tweede tijd noteren. Ferrari-rijder Michael Schumacher kwam niet verder dan de zesde positie. Robert Doornbos zal zijn eerste race van 2006 beginnen vanaf een mooie tiende startplek. Christijan Albers bleef met zijn oranje Spyker MF1-auto steken op een negentiende tijd, maar wint nog een plek dankzij een motorwissel van Massa.

Alonso was de snelste man in het eerste deel van de kwalificatie. De Spanjaard bracht zijn Renault naar een tijd van 1.44.128. Honda-coureur Rubens Barrichello maakte nog een spin, maar hield zijn motor aan de praat en kon zijn weg vervolgen. Ook andere rijders hadden moeite met het natte cirucit. Spyker-rijder Tiago Monteiro was drie minuten voor het einde van de eerste sessie de veroorzaker van een rode vlag. De Portugees kwam door technische problemen op een ongelukkige plek stil te staan naast de baan. Na enkele minuten gingen de lichten weer op groen en waagden de meeste coureurs nog een poging om hun tijd te verbeteren. Voor de complete teams van Toyota, Spyker en Super Aguri hield de kwalificatie hier op.

Ook in de tweede sessie waren er de nodige schuivers in Shanghai. Scuderia Toro Rosso-rijder Scott Speed tikte na een spin nog even de vangrails aan. Rubens Barrichello (Honda) en Giancarlo Fisichella (Renault) gleden op hoge snelheid uit de eerste de bocht de grindbak in, maar konden allebei door. Ook Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) beleefde nog een heftig momentje toen hij op hoge snelheid een schuiver maakte. Alonso was ook in het tweede deel de snelste man, ditmaal met een tijd van
1.43.951. Tot de uitvallers behoorden Speed, Coulthard (Red Bull), Massa (Ferrari), Liuzzi, Webber en Rosberg (beide Williams). Robert Doornbos wist in zijn eerste kwalificatie van het seizoen knap de derde sessie te halen.

De derde kwalificatie stond natuurlijk in het teken van het leegrijden van de brandstoftanks. McLaren-rijder Kimi Raikkonen raakte onderweg zijn zijspiegel nog kwijt. Het onderdeel werd vervolgens nog geraakt door verschillende rijders, maar zorgde niet voor al te grote problemen. Teamgenoot Pedro de la Rosa maakte in de slotfase nog een spin. In de laatste minuten barstte de strijd om pole los. Alonso reed een uitstekende rondetijd, die door geen enkele andere coureur serieus kon worden aangevallen. Fisichella moest zes tienden toegeven op zijn teammaat en werd tweede. Honda-rijders Barrichello en Jenson Button bezetten zondag de tweede startrij. Doornbos bleef in de laatste sessie steken op plek tien.

De race start zondag om 8.00 uur.

Grand Prix van China - 1 oktober 2006 - Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd
1 F. Alonso Renault 1:44.360
2 G. Fisichella Renault 1:44.992
3 R. Barrichello Honda 1:45.503
4 J. Button Honda 1:45.503
5 K. Räikkönen McLaren 1:45.754
6 M. Schumacher Ferrari 1:45.775
7 P. de la Rosa McLaren 1:45.877
8 N. Heidfeld BMW 1:46.053
9 R. Kubica BMW 1:46.632
10 R. Doornbos Red Bull 1:48.021
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:45.851
12 D. Coulthard Red Bull 1:45.968
13 F. Massa Ferrari 1:45.970
14 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:46.172
15 M. Webber Williams 1:46.413
16 N. Rosberg Williams 1:47.419
17 R. Schumacher Toyota 1:48.894
18 J. Trulli Toyota 1:49.098
19 C. Albers Spyker MF1 1:49.542
20 T. Monteiro Spyker MF1 1:49.903
21 T. Sato Super Aguri 1:50.326
22 S. Yamamoto Super Aguri 1:55.560

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 01, 2006 8:59 am

Schumi... :worshippy: :worshippy: :worshippy:

Leuke race :yes: en zoals gezegd werd ook, jammer zijn acties te moeten gaan missen volgend seizoen... :sad:

Afbeelding

Schumacher en Alonso op gelijke hoogte

01 oktober 2006

Michael Schumacher heeft de Grand Prix van China gewonnen. De Ferrari-coureur bracht daarmee zijn puntentotaal met nog twee races te gaan op 116. Fernando Alonso werd tweede, waarmee de Spanjaard ook op 116 punten kwam. De race in Shanghai stond in het teken van de veranderende omstandigheden op de baan. Robert Doornbos eindigde zijn eerste wedstrijd van het seizoen op de twaalfde plaats. Christijan Albers had het zwaar en werd zestiende in de Spyker MF1.

Grand Prix van China - 1 oktober 2006 - Race
Pos. Rijder Team Banden Tijd Punten
1 M. Schumacher Ferrari geen tijd 10
2 F. Alonso Renault + 3.100 8
3 G. Fisichella Renault + 44.100 6
4 J. Button Honda + 1:12.000 5
5 P. de la Rosa McLaren + 1:17.100 4
6 R. Barrichello Honda + 1:19.100 3
7 N. Heidfeld BMW + 1:31.900 2
8 M. Webber Williams + 1 ronde(n) 1
9 D. Coulthard Red Bull + 1 ronde(n)
10 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
11 N. Rosberg Williams + 1 ronde(n)
12 R. Doornbos Red Bull + 1 ronde(n)
13 R. Kubica BMW + 1 ronde(n)
14 T. Sato Super Aguri + 1 ronde(n)
15 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
16 C. Albers Spyker MF1 + 3 ronde(n)
17 S. Yamamoto Super Aguri + 4 ronde(n)
Niet gefinisht
18 R. Schumacher Toyota + 7 ronde(n)
19 F. Massa Ferrari + 12 ronde(n)
20 J. Trulli Toyota + 18 ronde(n)
21 T. Monteiro Spyker MF1 + 19 ronde(n)
22 K. Räikkönen McLaren + 38 ronde(n)

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo okt 01, 2006 9:09 am

Ja, mooie inhaalmanoeuvre over het gras bij GCF.

Staan ze nu helemaal gelijk (ook qua overwinningen bedoel ik)?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 01, 2006 9:30 am

Yep, psies... :cool:

Qua punten wel, maar Schumi heeft 1 overwinning meer...7 t.o.v. de 6 van Alonso... :eusa_dance: :cheer:

...en wat was hij echt blij met de overwinning en vierde dat intensief met zijn team...prachtige momenten... X'C

En de rest van het verhaal...
Afbeelding

Bij de start was de baan nog goed nat. Robert Doornbos en Robert Kubica kwamen met elkaar in botsing in de eerste bocht, waarbij de voorvleugel van de Rotterdammer beschadigd raakte. Kimi Raikkonen, die vanaf de vijfde plek begon, maakte een goede start en haalde al snel beide Honda-rijders in. Ook Scuderia Toro Rosso-coureurs Scott Speed en Vitantonio Liuzzi reden een paar sterke eerste raceronden. Beide rijders wonnen drie plekken. Alonso behield zonder problemen de leiding in de race en Fisichella bleef in bezit van de tweede positie. Er ontstonden de nodige gevechten op de baan. Felipe Massa, van achteraan gestart, begon aan een opmars door het veld. David Coulthard viel met een zware auto, veel brandstof aan boord, juist langzaam terug.

Fisichella voelde vervolgens al snel de hete adem van Raikkonen in zijn nek. De Italiaan kon twaalf ronden lang de Fin achter zich houden, maar Raikkonen kon
uiteindelijk de Renault relatief simpel voorbij. Jenson Button was in ronde vijftien de eerste die naar de pits kwam voor zijn eerste reguliere stop, op dat moment verloor Alonso even de controle over zijn bolide en ging hij wijd ging door de eerste bocht. De Spanjaard kreeg met enige moeite zijn auto weer in het goede spoor. Raikkonen was de volgende die naar binnen ging voor brandstof. Niet veel later was het echter weer eens einde verhaal voor de McLaren-rijder. De Fin parkeerde zijn wagen met technische problemen aan de kant van de baan en was de eerste uitvaller in de Chinese Grand Prix.

Super Aguri-coureur Sakon Yamamoto, die nog een drive through-penalty kreeg voor het negeren van een blauwe vlag, was de eerste die naar droogweerbanden wisselde, maar kreeg daar snel spijt van. De Japanner had geen grip en gleed alle kanten uit. Yamamoto besloot meteen terug te keren naar de pits. Kubica maakte dezelfde fout. De Pool schoot op de droogweerbanden tot twee maal toe hard van de baan. Ook Albers stapte te vroeg over naar het profielloze rubber en kwam, evenals Kubica, terug bij zijn team voor zijn oude banden. Op de helft van de race vond Michael Schumacher de aansluiting bij de kop van het veld, Fisichella en Alonso. Alonso had echter ook de nodige moeilijkheden met zijn banden en was veel langzamer dan Fisichella en Schumacher.

Alonso maakte geen schijn van kans ten opzichte van zijn Italiaanse teamgenoot en zijn Duitse titelrivaal. Fisichella's eerste inhaalpoging mislukte nog, wellicht opzettelijk, maar in tweede instantie nam de Italiaan de leiding in de wedstrijd over van zijn teamgenoot. Direct daarna plaatste ook Schumacher een geslaagde aanval bij de regerend wereldkampioen. Alonso was zonder de rugdekking van Fisichella een makkelijke prooi voor de Duitser. Fisichella en Schumacher konden vervolgens gemakkelijk wegrijden van de polesitter. Ondertussen droogde de baan van Shanghai op en waagden steeds meer coureurs de overstap naar de droogweerbanden. Verschillende coureurs spinden op hun nieuwe setje banden van de baan of schoten uit de bocht.

Alonso verloor nog eens veel tijd bij zijn pitstop. De rechterachterband van de Spaanse Renault-rijder ging er niet soepel op, wat het nog moeilijk voor hem zou maken om terug te komen bij Fisichella en Schumacher. Die laatste kwam bij de pitstops als sterkste uit de bus. Fisichella kwam weliswaar vlak voor Schumacher terug op de baan, maar had nog geen grip op zijn nieuwe set banden. Schumacher schoof in de binnenkant van de eerste bocht en pakte op die manier de leiding van de Italiaan over. Schumacher gaf vervolgens zijn eerste stek niet meer in handen, al hoewel regendruppels helemaal aan het einde van de race nog voor de nodige spanning zorgden. De Michelin-banden bleken dit weekend in de regen namelijk veel sterker dan de Bridgestones.

In de slotfase gebeurde nog veel. Fisichella zag Alonso voorbij gaan, waarmee de schade voor de Spanjaard beperkt bleef. David Coulthard knalde nog op Felipe Massa, waarna de Braziliaan moest opgeven met een kapotte wielophanging. Beide Toyota-coureur gaven op met technische problemen. Ook de laatste bocht zorgde nog voor de nodige chaos. Jenson Button, Pedro de la Rosa, Rubens Barrichello en Nick Heidfeld streden om de vierde plaats en kwamen elkaar tegen in de laatste meters van de race. Button bleek de sterkste. Barrichello kwam met een zwaar gehavende voorkant aan de finish en Heidfeld haalde de streep dankzij een beschadigde achterwielophanging maar ternauwernood. Schumacher kon souverein naar de zege rijden.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo okt 01, 2006 5:07 pm

Mooi, dus Schumi is licht in het voordeel. Twee keer Alonso eraf rijden en hij eindigt in stijl. :bis: ;)
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie