Utrecht-AJAX
Daar ben ik het dan ook wel mee eens. Ik heb dan ook geen probleem met de mentaliteit van Sneijder. Het is vaak niet dat hij zonder bal z'n best niet doen (hij is soms zo giftig en gemotiveerd als wat, al uit dat zich soms ook op een mindere manier), maar dat hij zonder bal gewoon bijzonder zwak is.
Het feit dat hij zo lang bijtekende vond ik ook al mooi van Sneijder. Dus inderdaad, ik zou niet weten welke huidige speler van Ajax meer Ajacied is dan Wesleij. :xyxthumbs:
Het feit dat hij zo lang bijtekende vond ik ook al mooi van Sneijder. Dus inderdaad, ik zou niet weten welke huidige speler van Ajax meer Ajacied is dan Wesleij. :xyxthumbs:
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
In de jaren 2001-2003 (zeg maar: de goede Koeman-jaren) had Ajax eigenlijk geen echte topscorer, maar waren er wel acht spelers die allemaal een stuk of zeven, acht goals maakten. Dat was een grote kracht: het had geen zin om iemand dubbele dekking te geven. Als je Zlatan dubbele dekking gaf, dan creëerde dat ruimte voor Van der Vaart. En als je díe dubbele dekking gaf, dan kon Galásek uithalen. En dan had je nog Van der Meyde die vaak scoorde of een beslissende pass had. Het maakte dat Ajax een vrij complete ploeg, die vanuit alle posities gevaarlijk kon zijn.
Nu zijn er eigenlijk maar twee die eigenhandig het verschil kunnen maken: KJH en Sneijder. Ik zou er maar blij mee wezen, en dat aantal niet vrijwillig reduceren tot één.
K.
Nu zijn er eigenlijk maar twee die eigenhandig het verschil kunnen maken: KJH en Sneijder. Ik zou er maar blij mee wezen, en dat aantal niet vrijwillig reduceren tot één.
K.
Still alive...
Z'n schot (en vaak goals) is inderdaad een van de positieve kanten van Sneijder, maar je moet de negatieve kanten van Sneijder opstellen ook belichten. Hij is fysiek zwak, tactisch zwak zonder bal, heeft geen recuperatievermogen, moet nog sterker worden in de kaats, heeft weinig loopvermogen, moet sterker worden in combinatie met Huntelaar (al moet dat van beide kanten komen, Sneijder moet beter inspelen en Huntelaar beter kaatsen), moet beter het speltempo verhogen (al helpen een aantal van z'n medespelers ook niet mee), heeft geen echte individuele actie, kan niet koppen en z'n corners/hoge voorzetten moeten veel beter.
Emanuelson speelt één keer goed als middenvelder (geen directe tegenstander!) en is de oplosing? Nee, hij komt tegen (sub)toppers op die plaats tekort. Hij mist scorend vermogen, is het net niet. Wil hij een kans van slagen hebben, dan alleen als aanvallende linksback.
Heitinga is een centrale verdediger die wel op kan komen, maar opkomen is iets anders dan er al zijn. Hij mist net als Emanuelson scorend vermogen en op een middenveld met twee middenvelders die geen doelpunt kunnen maken!!!!!!
De kritiek van Thomas slaat wel ergens op, maar dat ze geen scorendvermogen hebben is ten eerste fout, en ten tweede niet eens het allerbelangrijkste op je middenveld.
Precies. Lastig, misschien, maar omdat hij één keer een middelvinger heeft opgestoken naar Koeman is hij minder welkom dan spelers die er met de pet naar gooien?
Volgens mij bedoelt Steef het voetbaltechnisch, als hij lastig in te passen zegt... :aai:
Verder ben ik het helemaal met Ko eens :yes: Daarom zeg ik ook, niks verkopen. Een uitstekende speler, en dus alleen laten gaan als je al een betere vervanger kan halen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Ik vond Ajax in 2001-2003 helemaal geen goed voetballende ploeg. Goede voetballers, dat wel. Wedstrijdbeslissers.
Toevalsvoetbal. Hopen op een bevlieging van iemand.
Maar echt goed voetbal, met balans, duidelijke tactiek, precies goed gekozen momenten van druk zetten, scherpe omschakelingsmomenten en linies die in elkaar overvloeiden. Neuh, amper gezien.
Maar echt goed voetbal, met balans, duidelijke tactiek, precies goed gekozen momenten van druk zetten, scherpe omschakelingsmomenten en linies die in elkaar overvloeiden. Neuh, amper gezien.
Z'n schot (en vaak goals) is inderdaad een van de positieve kanten van Sneijder, maar je moet de negatieve kanten van Sneijder opstellen ook belichten. Hij is fysiek zwak, tactisch zwak zonder bal, heeft geen recuperatievermogen, moet nog sterker worden in de kaats, heeft weinig loopvermogen, moet sterker worden in combinatie met Huntelaar (al moet dat van beide kanten komen, Sneijder moet beter inspelen en Huntelaar beter kaatsen), moet beter het speltempo verhogen (al helpen een aantal van z'n medespelers ook niet mee), heeft geen echte individuele actie, kan niet koppen en z'n corners/hoge voorzetten moeten veel beter.
Ben het niet met alles eens. Ik vind Sneijder prima in de kaats, ook prima in de combinatie met Huntelaar (wat veel meer dan inspelen/kaatsen inhoudt), ik vind dat hij ook prima in een hoge tempo het spel kan verdelen...Puur aanvallend is hij dus gewoon een hele goede, mede door zijn traptechniek, overzicht, en tweebenigheid. Voor de rest moet ik wel zeggen dat hijzelf wel progressie heeft geboekt sinds vorig seizoen. Ook bij balverlies vind ik hem sterker dan vorig jaar, al kan dat ook nog beter.
Maar ik ben zeker blij met Sneijder :xyxthumbs:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Kowalczyk
- Contacteer:
Helemaal met je eens (ik beweerde toch ook nergens het tegendeel?).Steef schreef:Ik vond Ajax in 2001-2003 helemaal geen goed voetballende ploeg. Goede voetballers, dat wel. Wedstrijdbeslissers.
Het succes van dat Ajax-elftal berustte op indviduele klasse van een aantal jongens (Van der Vaart, Zlatan, Van der Meyde, Trabelsi, Pienaar, Chivu, Maxwell), in combinatie met de échte teamgeest van een groep jongelingen uit alle hoeken van de wereld die op de één of andere manier het elftal als hun thuis zagen, in een ver, vreemd land.
Ajax was de totale underdog en slaagde erin om op basis van een jonge-honden-mentaliteit zijn huid heel duur te verkopen. Maar écht goed voetbal... in de Nederlandse competitie, af en toe. Maar het was vooral een innemend, sympathiek zooitje gasten bij elkaar. Het klikte en omdat het allemaal zo pril en jong was, hóefden ze ook niet écht goed te zijn.
Ik kijk met bijzonder veel plezier terug op die groep, omdat het zo leuk was. Het was eindelijk weer eens een Ajax-elftal waarmee ik me echt verbonden voelde. Ik vond de meeste spelers écht leuke gasten.
K.
Still alive...
Ah, dat is wat anders.
Dat heb ik dan met dat elftal uit 2002 uit Rotterdam-Zuid. Een boel goede en behoorlijke voetballers die samen voor een prijs streden.
Maar die prijs werd wel gewonnen door wat bevliegingen en toeval.
Terwijl die groep echt wel genoeg talent had om een goed voetballend geheel te kunnen zijn.
Vandaar mijn mindere sympathie ( :X ) jegens BvM.
Maar ik vond bijvoorbeeld het elftal van PSV in 2004-05 wel bijna helemaal kloppen. En dat was zeker niet de meest getalenteerde groep die men bij elkaar had gehad. Maar men had wel een trainer/coach/manager die de balans in het elftal wist te vinden.
Dat heb ik dan met dat elftal uit 2002 uit Rotterdam-Zuid. Een boel goede en behoorlijke voetballers die samen voor een prijs streden.
Maar die prijs werd wel gewonnen door wat bevliegingen en toeval.
Terwijl die groep echt wel genoeg talent had om een goed voetballend geheel te kunnen zijn.
Vandaar mijn mindere sympathie ( :X ) jegens BvM.
Maar ik vond bijvoorbeeld het elftal van PSV in 2004-05 wel bijna helemaal kloppen. En dat was zeker niet de meest getalenteerde groep die men bij elkaar had gehad. Maar men had wel een trainer/coach/manager die de balans in het elftal wist te vinden.
Laatst gewijzigd door Feest op di sep 26, 2006 2:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Goed voetbal hebben we toen weinig gezien: Rosenborg uit en thuis: twee keer een drama, Valencia uit en het staat na tien minuten nog 0-0: een wonder; Lyon uit wordt gewonnen, maar vraag niet hoe. Ajaax speelde tegen Milan uit goed, maar pas na een achterstand.Kowalczyk schreef:Helemaal met je eens (ik beweerde toch ook nergens het tegendeel?).Steef schreef:Ik vond Ajax in 2001-2003 helemaal geen goed voetballende ploeg. Goede voetballers, dat wel. Wedstrijdbeslissers.
Het succes van dat Ajax-elftal berustte op indviduele klasse van een aantal jongens (Van der Vaart, Zlatan, Van der Meyde, Trabelsi, Pienaar, Chivu, Maxwell), in combinatie met de échte teamgeest van een groep jongelingen uit alle hoeken van de wereld die op de één of andere manier het elftal als hun thuis zagen, in een ver, vreemd land.
Ajax was de totale underdog en slaagde erin om op basis van een jonge-honden-mentaliteit zijn huid heel duur te verkopen. Maar écht goed voetbal... in de Nederlandse competitie, af en toe. Maar het was vooral een innemend, sympathiek zooitje gasten bij elkaar. Het klikte en omdat het allemaal zo pril en jong was, hóefden ze ook niet écht goed te zijn.
Ik kijk met bijzonder veel plezier terug op die groep, omdat het zo leuk was. Het was eindelijk weer eens een Ajax-elftal waarmee ik me echt verbonden voelde. Ik vond de meeste spelers écht leuke gasten.
K.
Wat de wedstrrijd tegen Utrecht betreft: hoop doet even.
Emanuelson als back tegen NEC? Heitinga stond tegenover Denneboom, niet Emanuelson, Heitinga ging de duels in, Emanuelson was alleen terug bij een corner (waren er twee?) en bij een vrije trap (ging bijna fout in de 83ste minuut)
De discussie over het middenveld is teruggebracht tot één over Sneijder? Laat hem maar staan.
Graag scorende middenvelders, want Rosales en Babel zijn ook nog niet erg schotvaardig.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Ajax speelde tegen NEC toch met de Argentinie-variant? Een doorsluitende back en Emanuelson a la Sorin?
Toch zou je dan idd. Vermaelen verwachten als linkermandekker die de ruimte achter Emanuelson afsluit. Maar is Vermaelen niet vrij kwetsbaar als hij uit zijn zone moet komen? Vooral fysiek wil hij het lopende duel nog wel eens verliezen geloof ik.
Maar wie waren nou de mandekkers en wie was de vrije man?
Toch zou je dan idd. Vermaelen verwachten als linkermandekker die de ruimte achter Emanuelson afsluit. Maar is Vermaelen niet vrij kwetsbaar als hij uit zijn zone moet komen? Vooral fysiek wil hij het lopende duel nog wel eens verliezen geloof ik.
- Kowalczyk
- Contacteer:
Exact. Er was welgeteld één overeenkomst met het Ajax van 2002-2003, namelijk dat het kort ervoor nog helemaal niks was, maar dat er met een klein handjevol gerichte en achteraf gouden aankopen (Alex, Farfan, Cocu, Park) ineens een ploeg stond die klópte.Steef schreef:Maar ik vond bijvoorbeeld het elftal van PSV in 2004-05 wel bijna helemaal kloppen. En dat was zeker niet de meest getalenteerde groep die men bij elkaar had gehad. Maar men had wel een trainer/coach/manager die de balans in het elftal wist te vinden.
Maar verder gaat de vergelijking mank.
Het PSV van 2004-2005 was een ploeg waarvan het totaal hoger was dan de som der delen. Dankzij Guus Hiddink.
Het Ajax van 2002-2003 was een ploeg waarvan het totaal láger was dan de som der delen. Dankzij Ronald Koeman.
Het bulkte van het talent, maar uiteindelijk is het er bij een hele generatie nieuwe goudvinkies domweg niet uitgekomen. En - zonder die beerput weer open te trekken - het is bekend dat ik Ronald Koeman daar in belangrijke mate debet aan vind. Dat is geen trainer die jonge spelers beter maakt. Geen opbouwer. Van der Vaart, De Jong, Pienaar, Heitinga... ze hebben zich allemaal achteruit ontwikkeld, en spelen nu bij middenmoters. Het was de Nieuwe Gouden Lichting, volgens velen. Dat zullen we nooit weten, maar wat resteert is de bittere smaak dat ze stuk voor stuk verder hadden moeten zijn dan ze nu zijn - en dat ze allemaal zijn weggekwijnd toen ze in het jaar 2004 hun plezier in voetballen (en in het bijzonder hun plezier in voetballen bij Ajax) zijn kwijtgeraakt.
K.
Still alive...
Maar Park kwam pas los toen het middenveld stond. Toen er een aanspeelpunt voorin was en geen afmaker.
Net zoals Lee ineens aan voetballen kwam toen Ooijer achterin doorsluitende back werd. Lee kon en kan namelijk totaal niet verdedigen.
Vandaar dat scouten en het inschatten van bepaalde spelerskwaliteiten zo cruciaal is. Je kan niet zeggen 'ik zoek een spits.'
Wat voor spits? En hoe gaan anderen functioneren met dat type spits? Etc. etc. etc. En dat voor iedere positie. En door middel van balans en het camoufleren van je zwakke punten kom je tot je ideale elftal.
Net zoals Lee ineens aan voetballen kwam toen Ooijer achterin doorsluitende back werd. Lee kon en kan namelijk totaal niet verdedigen.
Vandaar dat scouten en het inschatten van bepaalde spelerskwaliteiten zo cruciaal is. Je kan niet zeggen 'ik zoek een spits.'
Wat voor spits? En hoe gaan anderen functioneren met dat type spits? Etc. etc. etc. En dat voor iedere positie. En door middel van balans en het camoufleren van je zwakke punten kom je tot je ideale elftal.
Laatst gewijzigd door Feest op di sep 26, 2006 3:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn er die er meer verstand van hebben dan ik, maar volgens mij pakten Grygera en Heitinga de aanvallers van NEC en gaf Stam rugdekking.Steef schreef:Ajax speelde tegen NEC toch met de Argentinie-variant? Een doorsluitende back en Emanuelson a la Sorin?
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
ff kijken IK-start -Ajax 2-5 een feller Roda 2-0 op een donderdag.
Deze donderdag de return... Ajax is moe en bla bla bla bla Een zeer fel Utrecht want dat doen ze al jaren tegen ajax en ook als je kijkt naar Roda uit, zeg ik dit wordt ajax zijn 2e nederlaag. Of we nu wel of geen stam hebben. Heeft bij Roda ui ook niet gewerkt. Stam pakt zondag zijn 4e gele kaart en is daarna automatisch geschorst.
Pessimistich ? Ja want ook op het middenveld heb je een Stam nodig. Ik had gehoopt dat Gabri die rol zou kunnen vervullen maar tot nu toe
Maar goed de opstelling in mijn ogen
Stekelenburg
Ogararu of Grygera
Stam
Heitinga
Vermaelen
Gabri
Sneijder
Emanuelson
Manucharyan
Huntelaar
Babel
Wat hieruit dus blijkt is een dat er geen "persoon"staat op het middenveld of iemand die Sneijder als een soort "10"uit de wind kan halen.
Uitslag
2-0
Deze donderdag de return... Ajax is moe en bla bla bla bla Een zeer fel Utrecht want dat doen ze al jaren tegen ajax en ook als je kijkt naar Roda uit, zeg ik dit wordt ajax zijn 2e nederlaag. Of we nu wel of geen stam hebben. Heeft bij Roda ui ook niet gewerkt. Stam pakt zondag zijn 4e gele kaart en is daarna automatisch geschorst.
Pessimistich ? Ja want ook op het middenveld heb je een Stam nodig. Ik had gehoopt dat Gabri die rol zou kunnen vervullen maar tot nu toe
Maar goed de opstelling in mijn ogen
Stekelenburg
Ogararu of Grygera
Stam
Heitinga
Vermaelen
Gabri
Sneijder
Emanuelson
Manucharyan
Huntelaar
Babel
Wat hieruit dus blijkt is een dat er geen "persoon"staat op het middenveld of iemand die Sneijder als een soort "10"uit de wind kan halen.
Uitslag
2-0
Weer op zoek naar een Interim coach..
Nou moet ik zeggen dat ik in mijn post (bewust) niet heb aangegeven dat Sneijder zich op een aantal fronten heeft verbeterd. De combinatie met Huntelaar loopt wat beter, vooral als je het vergelijkt met hun eerste wedstrijden samen (Sneijder die Huntelaar in de diepte aanspeelde deed pijn aan m'n ogen). Toch zou Huntelaar veel meer bereikt moeten worden door onze meest aanvallend ingestelde middenvelder. Huntelaar is een slimme, sluwe en gemotiveerde spits dus het moet mogelijk zijn om hem per wedstrijd zo'n 4 tot 5 goede mogelijkheden te schenken.Mr. Ajax schreef:Z'n schot (en vaak goals) is inderdaad een van de positieve kanten van Sneijder, maar je moet de negatieve kanten van Sneijder opstellen ook belichten. Hij is fysiek zwak, tactisch zwak zonder bal, heeft geen recuperatievermogen, moet nog sterker worden in de kaats, heeft weinig loopvermogen, moet sterker worden in combinatie met Huntelaar (al moet dat van beide kanten komen, Sneijder moet beter inspelen en Huntelaar beter kaatsen), moet beter het speltempo verhogen (al helpen een aantal van z'n medespelers ook niet mee), heeft geen echte individuele actie, kan niet koppen en z'n corners/hoge voorzetten moeten veel beter.
Ben het niet met alles eens. Ik vind Sneijder prima in de kaats, ook prima in de combinatie met Huntelaar (wat veel meer dan inspelen/kaatsen inhoudt), ik vind dat hij ook prima in een hoge tempo het spel kan verdelen...Puur aanvallend is hij dus gewoon een hele goede, mede door zijn traptechniek, overzicht, en tweebenigheid. Voor de rest moet ik wel zeggen dat hijzelf wel progressie heeft geboekt sinds vorig seizoen. Ook bij balverlies vind ik hem sterker dan vorig jaar, al kan dat ook nog beter.
Maar ik ben zeker blij met Sneijder :xyxthumbs:
Ik vind Sneijder met de rug naar de goal (en daardoor in de kaats) vrij zwak. Hij heeft geen lekkere draai zoals Van der Vaart, kan vanwege z'n fysiek niet makkelijk een bal afschermen en kaatst niet snel terug op medemiddenvelders. Het idee van een georganiseerde chaos op het middenveld spreekt mij aan en daar zou Sneijder ook z'n voordeel uit moeten halen. Niet alleen qua verrassend in schietpositie komen (en scoren) maar ook qua aanspelen van medespelers. Al moet ik toegeven dat er van die georganiseerde chaos op het middenveld na de eerste paar wedstrijden niet echt veel sprake meer is. Ofterwijl, ook Sneijders medemiddenvelders valt licht gezegd een en ander te verwijten.
Heb ik ook meerdere keren gezegd. Ajax was in zoveel uitwedstrijden de mindere ploeg, maar echt ongerust was ik nooit. Zlatan, v/d Vaart en Maxwell hadden altijd wel een geniale ingeving. Eigenlijk heeft Koeman heel weinig uit die groep gehaald.Kowalczyk schreef:Helemaal met je eens (ik beweerde toch ook nergens het tegendeel?).Steef schreef:Ik vond Ajax in 2001-2003 helemaal geen goed voetballende ploeg. Goede voetballers, dat wel. Wedstrijdbeslissers.
Oja, Emanuelson moet zo langzamerhand maar eens op het middenveld gaan spelen!
Ben ik het totaal niet mee eens. Emanuelson kan in het strafschop gebied van de tegenstander komen. Heeft een heel redelijk schot bovendien. Als middenvelder moet hij zeker in staat worden geacht om in een seizoen 10 assists en tussen de 5 en 10 doelpunten op zijn naam te schrijven.Demosthenes schreef: Emanuelson speelt één keer goed als middenvelder (geen directe tegenstander!) en is de oplosing? Nee, hij komt tegen (sub)toppers op die plaats tekort. Hij mist scorend vermogen, is het net niet. Wil hij een kans van slagen hebben, dan alleen als aanvallende linksback.
Verthongen, ja. Die zou ik weer eens een kans geven als invallende linkshalf tegen Start. In de voorbereiding deed hij het toch verdienstelijk en hij is een ander type middenvelder dan wat Ajax verder heeft.
Als ik Ten Cate was zou ik kiezen tussen Sneijder/Perez, Perez/Verthongen. Gabri is in dit Ajax na Stam, Huntelaar en Stekelenburg een van de eersten die op het wedstrijdformulier terecht komt, denk ik.
Als ik Ten Cate was zou ik kiezen tussen Sneijder/Perez, Perez/Verthongen. Gabri is in dit Ajax na Stam, Huntelaar en Stekelenburg een van de eersten die op het wedstrijdformulier terecht komt, denk ik.
Ik heb meer vertrouwen in een middenveld Emanuelson, Sneijder/Perez, Gabri dan in een middenveld met Roger en Sneijder.Kowalczyk schreef:Ja, en daar had Ajax dus beter op moeten anticiperen, want we hebben verder geen echte linksback. Ja, Lindenbergh en Vertonghen, maar dat zijn eigenlijk ook middenvelders.goodfella schreef:Oja, Emanuelson moet zo langzamerhand maar eens op het middenveld gaan spelen!
K.
Maar goed, ik ben dan ook een groot liefhebber van de speler Emanuelson. Eigenlijk mijn favoriete speler. En dat komt bij mij zelden voor dat ik een favoriete speler heb. :D
Ik ben ook fan van Emanuelson, maar ik denk dat zijn actie net 'te lang' is voor een plek op een 3-mansmiddenveld. Aan de buitenkant van een 3-4-3 of 3-5-2 zou hij wel goed passen.
Marcelo is technisch net iets vaardiger en heeft iets meer rust in z'n spel en duelkracht en zou wel op het middenveld kunnen. Dan heb je toch een swingend geheel zeg. Poeh.
Marcelo is technisch net iets vaardiger en heeft iets meer rust in z'n spel en duelkracht en zou wel op het middenveld kunnen. Dan heb je toch een swingend geheel zeg. Poeh.