Roda JC - Ajax (17-9-'06)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Feest

Bericht door Feest » di sep 19, 2006 7:13 pm

KJH is van Van Geel. Absoluut.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di sep 19, 2006 7:14 pm

Ongetwijfeld, maar bij Ajax heeft de trainer een veto inzake versterkingen voor het eerste elftal.

Nihad

Bericht door Nihad » di sep 19, 2006 7:18 pm

Alsof Blind nee zegt tegen KJH, Stam en Perez.

:X
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 20, 2006 4:42 pm

Thomas schreef: Nog zoiets. Eindigt het dit seizoen goed dan is het de verdienste van de 'veel' ( :eusa_liar: ) betere selectie. Eindigt het slecht dan heeft Ten Cate er niets van gebakken met deze 'sterke groep'.
Uh uh. HtC moet 'gewoon' een goed rendement uit deze behoorlijke selectie weten te peuren. En dat is tot op heden allerminst het geval. Tegen FCK zat ie te pitten i.p.v. in te grijpen en tegen Roda werd zijn ploeg op werkelijk ieder vlak afgetroefd door een kwalitatief veel mindere tegenstander. De jubelverhalen vooraf t.a.v. HtC waren prachtig, maar de realiteit ziet er toch veel minder uit.

Het lijkt me dat RK en DB óók wel met jongens als Stam, Gabri, KJH en Perez aan het seizoen zouden hebben willen beginnen. Dat zijn naar HCE-begrippen immers prima spelers. Dús verwacht ik dan ook dat er méér uit wordt gehaald dan in de voorbije seizoenen het geval was. En dat is tot op heden allerminst het geval. De CL hebben we al gemist en als ik de pot tegen Roda bekijk, heeft de 'FCK-approach' tegen Ajax nog altijd een prima kans van slagen. Mede doordat HtC (wederom) een veel te licht en op balbezit gebaseerd middenveld opstelde. Hij komt op mij niet echt over als een vlotte leerling...
Vorig seizoen was het nog maar weinig soeps met Roda hoor. Ik geloof dat ze uiteindelijk 10de werden, ofzo. Stevens heeft de tijd gekregen.
Stevens won bij S04 in z'n 1e jaar de UEFA Cup en in z'n 1e seizoen met Köln promoveerde hij. Stevens heeft het gewoon in zijn vingers. Kijk naar hoe hij werkt en zijn elftallen laat spelen. Hij selecteert op fysiek, mentaal steken zijn elftallen altijd goed in elkaar en tactisch klopt het. Daarbij heeft ie in zijn ploegen altijd een paar gasten staan die bij standaards het verschil kunnen maken.

Die had bij 0-1 in de belangrijkste wedstrijd van het jaar écht geen Vertonghentje ingebracht! En hij zou ook niet hardnekkig vast hebben gehouden aan 'zijn' systeem en zodoende de wedstrijd hebben doen laten kantelen in het voordeel van de tegenstander. :nooo: Is Stevens een betere trainer dan HtC? :yes:

En kijk naar het verschil tussen Roda nu en vorig seizoen. Bijna een geheel nieuw elftal. Dus 'de tijd krijgen' lijkt me geen argument in deze... Net zoals HtC wat mij betreft geen 'tijd krijgt'. Presteren en goed voetbal op de mat leggen moet ie, zeker na de uitschakeling in de CL!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 5:49 pm

Toch fijn dat in alle zinnen van je betoog waar we een argument zouden verwachten het sleutelwoord 'gewoon' is.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 5:50 pm

wimpey schreef:Tegen FCK zat ie te pitten i.p.v. in te grijpen en tegen Roda werd zijn ploeg op werkelijk ieder vlak afgetroefd door een kwalitatief veel mindere tegenstander.
Ik heb de wedstrijd niet gezien, dus ik kan er niet over oordelen, maar onze discussie na het lezen van de verslagen was de volgende: hoe is het mogelijk dat Ajax elk seizoen een aantal wedstrijden weggeeft door slap spel? Ligt dit aan de trainer? Aan de opleiding? Als het aan de trainer ligt, waarom werken die mensen dan later met teams die dit soort onprofessioneel spel niet laten zien?
Ik gok dat het een combinatie is van gebrekkige fysieke mogelijkheden, eenzijdige nadruk op het positiespel, een gebrek aan superkwaliteit en een overmoedige houding. Tegen IK Start heeft Ten Cate er zeker alles aan gedaan om de ploeg op scherp te zetten (tot aan het ophemelen van IK toe), maar de heren voelden zich niet geïnspireerd, ze zijn San Siro gewend en Highbury.
Het wordt wel steeds moeilijker om tegenstanders weg te tikken. Daarvoor heb je superspelers nodig. Met buitenspelers die niet in de wedstrijd zitten (lees geen lantaarnpaal voorbijkomen) lukt het niet.
Ik denk overigens dat dit Roda het thuis alle ploegen lastig gaat maken. Moet nog zien welke van de concurrenten daar wint.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 20, 2006 5:51 pm

Misschien wil je de argumenten niet zien?
I think I lost my fucking headache

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 5:54 pm

Lucas schreef:Misschien wil je de argumenten niet zien?
Wellicht.
joey schreef:Het wordt wel steeds moeilijker om tegenstanders weg te tikken. Daarvoor heb je superspelers nodig. Met buitenspelers die niet in de wedstrijd zitten (lees geen lantaarnpaal voorbijkomen) lukt het niet.
Je hebt altijd hele goede spelers nodig gehad om een tegenstander weg te tikken.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 5:58 pm

Bertje schreef:Je hebt altijd hele goede spelers nodig gehad om een tegenstander weg te tikken.
Spelers worden fysiek steeds sterker. Je ziet dat bijvoorbeeld aan nationale teams van 'kleine' voetballanden, die het tegenwoordig kunnen opbrengen een groot deel van de wedstrijd de ruimtes te beperken. Vroeger lagen zulke ploegen na een half uur op hun rug.
De Ajax-opleiding is in die richting niet meegegaan. Nog steeds brengt die smurfjes voort als Sneijder of Van der Vaart. Begenadigde voetballers, maar ze moeten veel compenseren.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 6:00 pm

Volgens mij is het probleem vooral dat ze maar weinig kunnen compenseren. Deels door hun eigen tekortkomingen, deels door die van hun medespelers.

Op het moment dat je de bal kwijtraakt moet je hem weer afpakken. Dus zul je moeten zorgen dat je een bal kunt veroveren, maar naar mijn mening is het voorkomen van dat balverlies minstens zo belangrijk.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 20, 2006 6:01 pm

Maar daarom is de selectie toch versterkt? Aisatti is ook geen fysiek wonder, maar binnen het collectief van PSV doet ie het aardig

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 6:04 pm

Lucas schreef:Maar daarom is de selectie toch versterkt? Aisatti is ook geen fysiek wonder, maar binnen het collectief van PSV doet ie het aardig
PSV heeft veel meer fysiek sterke spelers dan Ajax. :yes:

Even vloeken in de kerk: misschien zijn spelers als Sneijder en Van der Vaart niet goed genoeg om hun beperkingen te compenseren? Neem Sneijder: geef hem de ruimte en het ziet er mooi uit, maar op het moment dat je hem op zijn donder zit heb je niets meer aan hem. (En Van der Vaart is altijd geblesseerd, bewijs dat hij het niet kan belopen?)

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 20, 2006 6:06 pm

Ik vind dat Sneijder in het verleden ook in moeilijke wedstrijden heeft uitgeblonken. Ik ga met je mee dat hij wisselvallig is, maar ik zie dat niet gelijkop lopen met de mate van tegenstand

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 6:10 pm

joey schreef:
Lucas schreef:Maar daarom is de selectie toch versterkt? Aisatti is ook geen fysiek wonder, maar binnen het collectief van PSV doet ie het aardig
PSV heeft veel meer fysiek sterke spelers dan Ajax. :yes:

Even vloeken in de kerk: misschien zijn spelers als Sneijder en Van der Vaart niet goed genoeg om hun beperkingen te compenseren? Neem Sneijder: geef hem de ruimte en het ziet er mooi uit, maar op het moment dat je hem op zijn donder zit heb je niets meer aan hem. (En Van der Vaart is altijd geblesseerd, bewijs dat hij het niet kan belopen?)
Sneijder en Van der Vaart moet je laten doen wat ze kunnen. Dat betekent dus dat je ze niet te veel moet laten lopen en steun moet geven. Dan zijn ze een kei in het bedenken van creatieve oplossingen.

Je kunt wel zeggen dat ze hun eigen beperkingen moeten compenseren, maar negen van de tien keer is de bal die Sneijder moet veroveren niet een bal die hij zelf is kwijtgeraakt, maar een slechte pass van een medespeler op Huntelaar. Dergelijke slechte passes moet je grotendeels voorkomen, vind ik.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 6:12 pm

Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar dan nog, Sneijder is een van de grotere talenten van de afgelopen tien jaar. Tijdens het WK werd hij trouwens vakkundig onder het gras gestopt. Maar wie weet groeit hij nog naar dat niveau.

De Jong is als ik het goed heb de enige dynamische middenvelder die Ajax in lange, lange tijd heeft opgeleid. Als dan nog vooral 'mooie voetballers' worden aangetrokken, krijg je niet de juiste mix. Waardoor we terug zijn bij de Zuijdema-doctrine.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 6:20 pm

De noodzaak van een uitgebalanceerd team ontken ik niet. Zeker wanneer je een tegenstander wilt overrompelen zul je op meerdere facetten van het spel de tegenstander moeten overklassen.

De Jong vind ik nog steeds een groot talent, maar ik begin me nu wel een beetje af te vragen of hij het nog gaat halen. Hij is erg slim in het belangrijk zijn op het moment dat zijn positie echt ter discussie komt te staan, maar ook een kanjer in het verzaken.

Sneijder vind ik een speler met bijzondere kwaliteiten. Ik ben geen groot fan van een type zoals hij op een middenveld van drie man, maar hij kan passen zoals maar heel weinig spelers kunnen. Wel is hij daarbij heel erg afhankelijk van steun. Daarnaast heeft hij natuurlijk een prima schot en ondanks dat hij in zijn jeugdige overmoed bij een voorsprong nog wel eens voor eigen succes wil gaan ook een goed overzicht. Kwaliteiten die samen niet heel vaak voorkomen.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 20, 2006 6:21 pm

Als hij met de punt naar voren speelt (met dus indien nodig twee middenvelders in de rug), is het een geweldige voetballer!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 6:29 pm

Dat zeg ik ook, hij is een van de weinige echt goede spelers van de laatste tien jaar, als je afgaat op zijn kwaliteiten (en niet op zijn tekortkomingen). Probleem is dat Ajax meer van hetzelfde heeft, en niet echt de spelers om hem te ondersteunen. En als we niet meer van hetzelfde hebben, dan halen we dat wel. Ik zie in Roger niet echt een bikkelaar die Sneijder ontlast, jij wel?

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 20, 2006 6:30 pm

Nee, maar Maduro zou het kunnen

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 6:32 pm

Dat zie ik ook niet in Roger, joey, maar Vanenburg en Bosman op 1 middenveld had ook niet de voorkeur van Cruijff.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 6:33 pm

Daar zie ik ook meer in. Een middenveld met Sneijder en Roger zorgt voor dezelfde problemen als een middenveld met Sneijder en VDV. Niet doen dus, tenminste niet tegen tegenstanders van enig kaliber. :eusa_pray:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 6:39 pm

Vitesse en RKC (sorry, Luuk) waren zo mak als een lammetje, dan had ik die positie ook kunnen invullen. Start durft meer te geven, dus wordt het lastiger. Maarja, wie moet Ten Cate er anders neerzetten?

Je kunt wel stellen dat we in de punt naar voren moeten voetballen, maar dan heb je nog steeds dezelfde spelers met dezelfde tekortkomingen. Een middenveld van vier man heeft ook balansspelers nodig, want een extra luie voetballer maakt het huidige middenveld niet meer in balans. Ook omdat je minder druk op de achterhoede kunt geven met een speler minder (ja, je kunt je aanvallers meer laten verdedigen, maar Huntelaar is meer een Sneijder dan een Wouters).

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 6:41 pm

We moeten dus hopen dat Maduro het binnenkort weer kan opbrengen? :sad:

Ten Cate had zeker gelijk dat hij nog een middenvelder wilde. :yes:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 20, 2006 6:43 pm

Maduro is beter dan Roger, maar natuurlijk ook niet ideaal.

Mee eens, maar hoogstwaarschijnlijk had Slop ook gelijk dat hij vond dat er genoeg eigen vermogen was uitgegeven. Lastige situatie en niet eentje die in een paar weken is opgelost.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 20, 2006 6:48 pm

Maar wat is Maduro in dit verband? Een allrounder of geen vlees en geen vis? :X

Plaats reactie