Feyenoord

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo sep 06, 2006 3:34 pm

Het probleem is dat Feyenoord geen juiste adviseurs heeft, aangezien men nu achter het net vist met Jansen. Iets wat ten tijde van Wotte ook niet anders was.

Feest

Bericht door Feest » wo sep 06, 2006 3:36 pm

Hebben ze wel. En die luistert niet naar de naam Jansen.

Nihad

Bericht door Nihad » wo sep 06, 2006 3:42 pm

Steef lult uit zijn nek, want de cijfers van Ajax zijn al jaren positief. Kijk maar naar de jaarcijfers sinds het aantreden van van Eijden: Die zijn grotendeels in zwarte cijfers.

En de beursgang is een totaal irrelant gegeven, want het geld daarvan is al jaren geleden opgemaakt aan buitenlandse filialen etc.

En natuurlijk moet Ajax eens in de zoveel tijd een speler verpatsen en moet het Champions League spelen. Uit sponsering, TV gelden en merchandising komt veels te weinig binnen om enigszins een rol van betekenis te spelen in Europa of structureel mee te kunnen draaien in de Nederlandse top.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » wo sep 06, 2006 3:51 pm

Steef schreef:Oh God, komt er weer zo'n blinde supporter die even z'n clubje komt verdedigen.

Ik vraag om professionals, Neef! Niet om mensen die daar leuke verhaaltjes gaan vertellen om zichzelf populair te maken bij de achterban.

.
Ziehier, een beschrijving van het feyenooit bestuur van de laatste 15 jaar in een notendop.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo sep 06, 2006 3:52 pm

Nihad schreef:Steef lult uit zijn nek, want de cijfers van Ajax zijn al jaren positief. Kijk maar naar de jaarcijfers sinds het aantreden van van Eijden: Die zijn grotendeels in zwarte cijfers.
Dan mag je me toch eens uit gaan leggen waarom er geen geld meer is voor aankopen en dat Harry zelfs voor een fooi verkocht moet worden. :sad:

Ik heb het idee dat ze nu weer op de goede weg zijn maar volgens mij is er wel degelijk de laatste jaren veel geld verkloot.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo sep 06, 2006 3:55 pm

Vergeet niet dat onze nieuwe spits ook heel veel geld heeft gekost. Gelukkig is dat een gouden keuze geweest, maar stel je voor dat we die 9 miljoen aan Koné hadden besteed. :X

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 06, 2006 4:04 pm

Steef schreef:Oh God, komt er weer zo'n blinde supporter die even z'n clubje komt verdedigen.
Calm down, Steef. De enige die hier plotseling als een door een wesp gestoken supporter reageert, ben jij.

Joop Saan is ten eerste nog maar heel kort bij Ajax bezig, ten tweede is hij geen financieel directeur van de NV maar bestuurslid financiële zaken van de vereniging (dus over veel van de dingen die jij noemt gaat hij niet eens) en ten derde had hij het amper over Feyenoord. Hij legde aan ons, nieuwe leden, uit hoe de financiële man van de vereniging zich verhoudt tot de financieel directeur van de NV (Jeroen Slop) en vertelde iets over de financiële huishouding van (specifiek) de vereniging. Daarbij vertelde hij iets over het eigen kapitaal.

Hij was in zijn toespraakje juist héél openhartig en kritisch over de fouten die bij Ajax gemaakt zijn, en het drama dat de uitschakeling tegen Kopenhagen was. Maar om te illustreren wat bij Ajax het beleid is, legde hij uit dat Ajax niet op dezelfde manier op het eigen vermogen wil interen als bij sommige andere clubs (en bedrijven in het algemeen) gebruikelijk is.

Dat hij daarbij (in een onofficieel welkomspraatje tegen 23 nieuwe leden) gedurende enkele seconden de link legt naar Feyenoord, is geen reden om zo uit je panty te springen als jij nu deed.

Joop Saan kwam op mij over als een competente en zeer sympathieke man. Dat jij hem op basis van één feitelijke opmerking over Feyenoord meteen ontslagen wilt zien, en tot onbekwaam bombardeert, zegt meer over jou dan over hem.

Kom op zeg, doe normaal, wie is hier nou de blinde supporter...

K.
Still alive...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo sep 06, 2006 4:08 pm

Steef schreef:Ko kan het weten. Kom er maar in Ko.
OK, Ko has come :yes:

Mooi onderschrift trouwens, bekt wel lekker weg. :D

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 06, 2006 4:57 pm

Even wat feitjes...

Ajax heeft 27% van de aandelen uitgegeven. De andere 73% zijn in handen van AFC Ajax, de vereniging.

Voetbalclubs gaan in de regel niet naar de beurs om te bouwen aan een sterk aandeel te crëeren, maar uitsluitend vanwege de eenmalige geld-injectie. Meestal gaan clubs naar de beurs vlak een grote triomf, om in te cashen op het succes en de euforie rond je 'merk' op zo'n moment. Dat gold ook voor Ajax, na 1995.

Ik weet niet meer wat Ajax ook weer met de beursgang heeft opgehaald (was het niet 250 miljoen gulden, destijds?). Een substantieel deel van dat geld is in de ArenA gaan zitten. Het andere is - inderdaad - goeddeels in de verkeerde dingen gestoken: een paar dure miskopen, een te grote selectie met te hoge gemiddelde salarissen en (dat vooral) buitenlandse ondernemingen die later weer zijn afgestoten wegens 'bodemloze put-syndroom'.

Wat dat betreft heeft Ajax met het geld van de beursgang, los van het deel dat in de ArenA zit, gegokt en (vaak) verloren.

Wat het aandeel betreft: dat kostte aanvankelijk 25 gulden, stond op het dieptepunt in 2001 op 3,30 euro ofzoiets, en zit nu geloof ik ergens net boven de 8 euro. Daarmee is het een voor een voetbalclub een heel redelijk aandeel. Kopenhagen was een tikkie, dat klopt, maar het aandeel Ajax staat de laatste jaren niet zo slecht - ook nu niet. Maar nogmaals: daar gaat het amper om bij aandelen in een voetbalclub.

Ajax heeft een eigen vermogen van bijna 80 miljoen euro. Dat is meer dan een hele jaarbegroting aan eigen vermogen. Ajax knabbelt in principe niet aan het eigen vermogen, met één uitzondering tot nu toe: de aankoop van Huntelaar is voor een deel uit het eigen vermogen bekostigd. Hij kwam op een moment dat het jaarlijks begrote budget voor aankopen in feite opgebruikt was.

Verder heeft Ajax een begroting van 60 miljoen euro, die helemaal niet al te erg speculeert op Champions League-deelname óf enorme spelersverkopen. Zonder Champions League kán Ajax quitte draaien, en zonder grote spelersverkoop ook. Wel is het zo dat Ajax beide op regelmatige basis nodig heeft om structureel op deze voet te kunnen leven. Joop Saan zei al meteen dat Ajax dit seizoen spelersverkopen nodig zal hebben om quitte te kunnen draaien, en dan nog zal het moeilijk worden om een (klein) verlies af te wenden. In dat licht moet de verkoop van Charisteas ook worden gezien. Daarmee is ongeveer de helft van het misgelopen CL-geld weer gedekt.

De grootste risicofactor is voor Ajax (en de andere Nederlandse clubs) de publieke belangstelling. Qua TV-gelden stelt het in Nederland weinig voor. Nederlandse clubs zijn relatief afhankelijk van kaartverkoop: seizoenkaarten enzo. Daarom is Ajax ook zo doordrongen van de noodzaak om attractief voetbal te spelen: als het publiek wegblijft, is Ajax veel zwaarder de klos dan bijvoorbeeld Juventus of Manchester United. Ik vind dat persoonlijk niet ongezond, trouwens. Juve en Man-U kunnen het zich permitteren om totaal schijt aan de stadionbezoeker te hebben. Ajax niet. De begroting drijft op ze.

Kortom: één van de gezondste clubs van de G-14. Absoluut.

K.
Still alive...

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 06, 2006 5:11 pm

Steef schreef:Hebben ze wel. En die luistert niet naar de naam Jansen.
Hij luistert naar de naam Steef, neem ik aan? :D

Niet om lullig te doen, maar hoeveel door jou gescoute spelers heb je nou afgelopen zomer naar een door jou geadviseerde club zien doen vertrekken? Ik vond het vrij rustig v.w.b. Latino's in NL en iemand als Mendes zul jij PSV juist niet geadviseerd hebben, lijkt me. M.a.w.: heb je ergens een vinger in de pap of beschouw je jezelf als een miskend genie?

Feest

Bericht door Feest » wo sep 06, 2006 5:14 pm

Ik adviseer. Wat mensen er daarna mee doen is niet mijn pakkie-an.

Ik had Marcelo genomen i.p.v. Roger. MvG duidelijk niet.

Bij Mendes en Tardelli (en ook Kluivert, al was dat mijn zaak niet en ben ik er dus niet in gevraagd) was ik zeker niet de enige met twijfels/negatief advies.

Maar ik heb al gezegd dat soms spelers komen om andere redenen dan alleen voetbaltechnische. Google nou maar op die hierboven gegeven namen en er gaat een wereld voor je open.

En ik ben niet miskend. Wel een genie.

En advies is echt niet van: 'Nee, prutser!" Nee, dat gaat om nuances. Hoe wil je spelen? Welke spelers met welke speelstijl spelen om die positie/jongen heen. Hoe is de prijs/kwaliteitverhouding? Hoe is de prijs/kwaliteitverhouding t.o.v. andere spelers die op die positie uit de voeten kunnen. Zijn er geen NLers/Europeanen met dezelfde prijs en kwaliteiten? Is de speler rijp voor een overstap? Etc. Etc. Etc.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo sep 06, 2006 5:26 pm

Kowalczyk schreef:
Kortom: één van de gezondste clubs van de G-14. Absoluut.
Oke das mooi, kreeg de afgelopen weken een beetje de indruk dat we een armoedige club waren. Als je dan toch nog zo'n groot eigen vermogen hebt had ik toch nog Gravesen erbij gehaald en Harry niet aan Fnoord verkocht maar desnoods verhuurt aan een andere club (buitenland).

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 06, 2006 5:30 pm

Steef schreef: En ik ben niet miskend. Wel een genie.
Misschien zit daar de bottleneck. Je hebt er zat kijk op, maar ze doen niet veel met je adviezen blijkbaar. Wellicht ligt het aan je presentatie...

Je hoeft trouwens geen genie te zijn om een paar goede spelers uit een verzameling van 22 man te vissen, lijkt me. Iedere volger van het voetbal in Duitsland had al een paar jaar geleden kunnen voorspellen dat Rolfes en Manuel Friedrich een aardige toekomst voor zich zouden hebben...

En iemand met een beetje kijk op voetbal (die niet vooringenomen is) kon ook zien dat onze trainer er thuis tegen Kopenhagen een potje van maakte. Ik zou voetbal doorzien niet als een gave beschouwen, een genie kan meer met z'n herseninhoud dan zien wie goed een bal kan raken...

Feest

Bericht door Feest » wo sep 06, 2006 5:34 pm

Ok, inderdaad. Je hoeft echt geen genie te zijn. Wel voetbalmaf. Tussen gek zijn en een genie is maar een klein stapje.

En met mijn presentatie is weinig mis. Nog altijd enorm gepassioneerd, kundig en altijd parate kennis. Van de onkunde, leugens, geschuif met geld, vriendjespolitiek en doorzichtige miskopen met andere bedoelingen wordt wel cynisch en zuur.
Laatst gewijzigd door Feest op wo sep 06, 2006 5:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 06, 2006 5:34 pm

Steef schreef:En ik ben niet miskend. Wel een genie.
Dus je bent een genie dat wél erkend wordt...?

Sorry, maar dan was je toch echt wel wat alom aanweziger geweest in krantenkoppen, tv-shows en wat al niet. Dan had je naam toch echt wel wat meer mensen voorin de mond gelegen.

Serieus: een beetje branie en zelfverzekerdheid is leuk, en een grote bek ook, maar kom op... In de voetbalscouting heb je vakbekwame mensen enerzijds en prutsers/beunhazen anderzijds. Jij hoort vást bij de eerste categorie, maar genieën lopen in jouw vakgebied niet rond (in het mijne, popjournalistiek, trouwens ook niet).

En áls in onze professionele wereldjes al genieën rondlopen, dan zullen ze zich zó beknot voelen door hun beperkte vakgebiedje dat ze de onweerstaanbare drang voelen om zich erbuiten te bewijzen. Iemand die denkt dat-ie zich binnen een specifiek afgebakend vakgebiedje als genie kan manifesteren, is een tikje gek óf snapt het verschil niet tussen een genie en 'gewoon' een uitblinker in zijn vakgebied.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op wo sep 06, 2006 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Feest

Bericht door Feest » wo sep 06, 2006 5:37 pm

Ik had het al aangepast, Ko. De voetballers zijn de mensen waar het om draait en de talentvollen. De juiste eruit pikken kan iedere debiel.

Ik heb trouwens wel al heel vaak met de vinger dichtbij de send-knop gezeten om het hele pak e-mails en andere zaken door te sturen naar AD Sportwereld en/of de VI.

Vooralsnog heb ik me in kunnen houden, maar die namen, info, rapporten en andere zaken staan keurig opgeslagen met datum en al erop.

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 06, 2006 5:40 pm

Steef schreef:Ik had het al aangepast, Ko. De voetballers zijn de mensen waar het om draait en de talentvollen. De juiste eruit pikken kan iedere debiel.
Van genie naar debiel binnen 2 postings... :D

Feest

Bericht door Feest » wo sep 06, 2006 5:41 pm

Iedere debiel kan het. Daarmee zeg ik niet dat ik een debiel ben, he.

Maar voorbeeldje: Ik geef al voor de wedstrijd van NL tegen Luxemburg aan dat ik dat middenveld niet zo functioneren en dus NL in problemen zie komen.

De wedstrijd heeft iedereen kunnen zien en beleven en dan wordt er aan 3 zgn. kenners, waarvan twee bij de KNVB werken en hun trainersdiploma hebben, gevraagd waarom het zo slecht was. Antwoord:

'Nou, gewoon. Het liep niet. Nee, gewoon slecht. Niet te analyseren. Slecht. Heel slecht!'

Daar zakt mijn broek van af hoor. Dan ben je toch niet met je vak bezig en doe je toch maar wat?

Zelfs Foppe, die ZELF de fout maakte en hem daarna herstelde op het Jeugd-EK met Schaars als controleur/linkshalf kon er niet opkomen. Die aanpassing in Portugal was duur pure mazzel.

'Ja, en toen liep het ineens. Gek spelletje spelen wij toch, he.', zou-ie zeggen.

Onbegrijpelijk.
Laatst gewijzigd door Feest op wo sep 06, 2006 5:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 06, 2006 5:44 pm

Steef schreef:Ik had het al aangepast, Ko. De voetballers zijn de mensen waar het om draait en de talentvollen. De juiste eruit pikken kan iedere debiel.
Dat ook weer niet.

Zoals ik al zei: je hebt klasbakken en je hebt prutsers. De tweede categorie is in bijna elk vakgebied in de meerderheid. Jij zit ongetwijfeld aan de goeie kant van de streep. Twijfel ik niet aan. Je bent in elk geval rechtschapen, principieel en je hebt ruggengraat. Daarmee hoor je in élk vakgebied al tot de sterkeren, en waarschijnlijk ook tot de beteren.

Maar 'genie' is zo'n mooi woord... Daar moet je niet teveel inflatie op toelaten door overal maar genieën en meesterwerken aan te wijzen. Dat levert alleen maar erosie op.

Ik heb ooit eens in een discussiepanel gezeten over de vraag of Bob Dylan de Nobelprijs voor de Literatuur moest krijgen. Ik vond (en vind) van niet. Absolute kolder, om de doodeenvoudige reden dat Salman Rushdie en Philip Roth ook geen Edison of Grammy Award hoeven te krijgen. Ik zie het hele punt niet.

Anyway: die discussie spitste zich op zeker moment toe op de vraag of er in de popmuziek eigenlijk wel eens een genie actief was geweest. Ik denk van niet. De popmuziek heeft hier en daar eens iets van grote culturele waarde opgeleverd, maar het hele concept van de popmuziek sluit genialiteit eigenlijk al min of meer uit (godzijdank, want voor het gemiddelde genie geldt: hartstikke knap, als ik er maar niks mee te maken hoef te hebben). Genieën heeft de popmuziek denk ik nooit gekend. En binnen het voetbal bestaan ook geen genieën. Hooguit een handjevol echte virtuozen. Dat is iets anders.

K.
Still alive...

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 06, 2006 5:48 pm

Kowalczyk schreef: Anyway: die discussie spitste zich op zeker moment toe op de vraag of er in de popmuziek eigenlijk wel eens een genie actief was geweest. Ik denk van niet.

...

En binnen het voetbal bestaan ook geen genieën. Hooguit een handjevol echte virtuozen. Dat is iets anders.
Ligt aan je persoonlijke definitie van 'genie'! Noem eens een 'genie', op welk vlak dan ook?

Persoonlijk vind ik Jimi Hendrix een genie, hij bespeelde zijn instrument op geniale wijze... Zidane was i.m.o. ook een genie, perfecte controle over bal en lichaam, tussen onderkant kin en voetzolen. :D

Ik denk niet dat je een genie enkel tegenkomt in bijv. de wetenschap...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 06, 2006 5:57 pm

wimpey schreef:Ligt aan je persoonlijke definitie van 'genie'! Noem eens een 'genie', op welk vlak dan ook?
Van een woord als 'genie' kun je geen persoonlijke definitie hebben. Die definitie ligt min of meer vast. Volgens mijn woordenboek is een genie iemand met een 'het normale ver te boven gaande scheppende begaafdheid'.

Er moet dus iets geschapen worden. Als iemand alleen maar een uitvoerende kunst c.q. ambacht goed beheerst, kan iemand hooguit een vakman of een virtuoos zijn. Genialiteit heeft met ideeën te maken.

Dat zou dus ook voor een muzikant kunnen gelden.

Mozart, bijvoorbeeld, was een genie. Rachmaninoff ook. Voor beide geldt dat ik nooit naar ze luister, en dat ik nooit verliefd op hun scheppingen zou kunnen worden. Op de scheppingen van Kurt Cobain was ik wél verliefd, maar ik vind het te simpel om dan te zeggen dat hij "voor mij een genie was." Zo particulier zijn woorden niet. Dan moet je er een accurater woord voor zoeken, in plaats van de betekenis van een woord naar jezelf toe buigen omdat je geen exacte aanduiding kunt verzinnen.

Popmuzikanten zijn eerder creatievelingen die op jongensachtige manier denken: wat zou er gebeuren als ik deze knop helemaal open draai, met een zakmes mijn speaker doorklief en dan héél hard en héél snel akkoorden aansla? En hup: voor je het weet heb je een nieuwe stroming. Maar het blijven jongensachtige ideeën.

Alleen iemand als Brian Wilson of Van Dyke Parks zou je van een soort genialiteit kunnen 'betichten'. Hendrix niet, wat mij betreft. Dat was een man met een baanbrekend idee en een grote dosis lef. Die combinatie is misschien wel even waardevol als genialiteit, maar daarom moet je het er nog niet mee verwarren, vind ik.

K.
Still alive...

goodfella

Bericht door goodfella » wo sep 06, 2006 6:54 pm

Steef heeft ook al verstand van financien. Wat een genie is het ook...

:)

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » wo sep 06, 2006 8:01 pm

Steef schreef:Iedere debiel kan het. Daarmee zeg ik niet dat ik een debiel ben, he.
Maak je geen zorgen, dat doen wij wel voor je :yes:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do sep 07, 2006 2:41 am

wimpey schreef:En iemand met een beetje kijk op voetbal (die niet vooringenomen is) kon ook zien dat onze trainer er thuis tegen Kopenhagen een potje van maakte.
Zeker. Maar iemand die niet vooringenomen is zou ook niet meteen gaan schreeuwen dat het niets wordt met de nieuwe trainer.

Jim

Bericht door Jim » do sep 07, 2006 7:36 am

wimpey schreef: Persoonlijk vind ik Jim.. een genie, ...
Dank Wimpey. Dank. ;)

Gesloten