Ajax - FC Kopenhagen (23-08-2006)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di aug 29, 2006 5:31 pm

Nou, het is je gelukt jongen. ;)

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 29, 2006 5:36 pm

Jöhnk schreef:
Aan de wissels en omzettingen in de tweede helft zou je ook nog een column kunnen wijden.
Planet.nl
Dan doe ik het maar: HtC maakte een zootje van de tactiek.

Direct na de 0-1 brengt ie een 2e offensieve middenvelder (Sneyder was de 1e) voor een defensieve middenvelder in en gooit en passant zijn hele middenveld om. Sneyder van links naar rechts, waar ie minder effectief is, want zijn schot met rechts is beter dan met links... Gabri was het gif in Ajax' ploeg, de enige die een ruime voldoende scoorde en echt gevaarlijk was. Wat doet Henk: hij posteert hem als defensieve middenvelder. Weg gevaar. En Vertonghen stond te bibberen, lekker moment om een spillebeen te laten debuteren. Not! Zoiets doe je bij 3-0, niet bij 0-1!

HtC had Lindenbergh moeten brengen voor Maduro. Waarom speelde Maduro trouwens, volgens HtC zelf is ie nog niet toe aan 2 wedstrijden in een week. Stel hem dan niet op in zo'n belangrijke wedstrijd! Met Lindenbergh i.p.v. Vertonghen zouden Gabri en Sneyder op hun posities zijn blijven staan. En Lindenbergh heeft wat meer fysiek, ervaring en verdedigende kwaliteiten dan Vertonghen, lijkt me. Iets wat op dat moment hard nodig was!!

Dan het inbrengen van Berglund. Die trok met zijn loopacties Ajax' centrum uit elkaar, hij dook steeds slim tussen een back en een centrale verdediger op. De backs wisten opeens niet meer wie te dekken en Ajax' defensie lag ineens meermaals open. Die 8 en 13 waren na de wissel meermaals in Ajax' 16 te vinden, ook al doordat Vertonghen en Sneyder geen jongens zijn die braaf hun mannetje volgen.

Wat deed Henk? Niets! Hij had nú zeker een middenvelder (Lindenbergh of Roger) moeten brengen, want de poppetjes stonden bij Ajax verkeerd en bij FCK goed. Hun buitenste middenvelders gingen dieper spelen en Linderoth kreeg alle vrijheid van de wereld om op te bouwen, doordat Ajax geen centraal aanvallende middenvelder had. Dus (denk je dan als leek), haal Rosales eraf (er liep niets over rechts) en breng een middenvelder om het gevaar te bezweren en de poppetjes weer op hun plaats te zetten.

Bovendien stond Rosales op Bergdolmo, die offensief van nul en generlei waarde was. Babel speelde tegen Jakobsen, die zich geregeld aanvallend inschakelde.

Enfin, Henk doet niets, FCK komt er steeds beter en gevaarlijker uit en de 0-2 valt. Perez komt erin, geen speler die normaliter de bakens verzet én Rosenberg mag nog een paar minuten meedoen. Was wel lekker geweest wanneer ie pinchhitter Charisteas in zijn selectie zou hebben opgenomen. Oh nee, die is 5e spits en niet geschikt voor 4-3-3... hoewel, 4 dagen later was ie blijkbaar ineens wél weer geschikt voor dat systeem en ineens weer 2e spits. Lekker consequent, Henk!

Dan de schuldvraag: sommige spelers verloren hun hoofd, volgens Henk. Prima. Maar waarom dan niet de kritische vragen van de media aangaande het wisselbeleid en de tactiek beantwoord? Maakt HtC volgens HtC geen fouten?

Het deed mij denken aan Ajax - Celtic van 2001. Een falende trainer, die de schuld afschuift op zijn spelers. De club mist een sportieve en financiele jackpot, tegen een tegenstander van helemaal niets, die afwacht, een spelhervatting erin legt en middels een prima wissel de wedstrijd doet kantelen. De hooggeloofde HtC zat erbij en keek ernaar. Waardeloos. Het spel is nog niets verbeterd t.o.v. de voorbije seizoenen, de CL bleek met een toch niet onaardige selectie een brug te ver en Ajax kon amper winnen van een ploeg die een week eerder nog de 'steamroller treatment' van AZ had ontvangen. Nee, Ajax is onder HtC écht op de goede weg! Echt!

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 29, 2006 5:42 pm

joey schreef: Natuurlijk is het een leermoment. Ajax heeft een jong team. Jonge spelers maken fouten, en Ajax heeft woensdag verloren door individuele fouten, niet door iets anders.
Wat ben jij ineens coulant, joey! Had Ajax vorig seizoen en het seizoen daarvoor géén jong team? :hypocrite:

Dat team was nog wel effe wat jonger dan het team dat er nu staat. Geen Stam en Gabri bijv. En toen lukte het wél gewoon om de CL te bereiken, tegen ploegen van het niveau FCK.

Maar dit keer lag het dan ook niet aan de spelers, maar - net als in 2001 - aan de trainer dat de club de CL (en de topwedstrijden en de miljoenen) misloopt.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di aug 29, 2006 5:46 pm

Goede reactie. Je legt perfect de mankementen op een rij, maar er is één ding waar HtC niet veel aan kon doen. Charisteas was namelijk niet bij de selectie, omdat men hem nog wou slijten. Als hij bij de selectie van de CL had gezeten, dan had hij logischerwijze niet meer mogen uitkomen voor een andere ploeg (in de Europese competitie). Een pure inschattingsfout, omdat Charisteas prima als breekijzer had kunnen fungeren. Ik denk dat men van te voren niet rekening gehouden heeft met een dergelijk scenario (0-2 achterstand). Ik denk dat als het aan HtC had gelegen, hij wel Charisteas op de bank had gewild. Ik kan het niet hardmaken, maar mijn gevoel zegt dat HtC wél wat ziet in Charisteas.

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 29, 2006 5:56 pm

Peter schreef:Goede reactie. Je legt perfect de mankementen op een rij,
Hoera, iemand die de boodschapper van slecht nieuws niet demoniseert!! Dank je! ;)
Ik denk dat als het aan HtC had gelegen, hij wel Charisteas op de bank had gewild. Ik kan het niet hardmaken, maar mijn gevoel zegt dat HtC wél wat ziet in Charisteas.
Hij was volgens Henk de 5e spits na Poepon, Peter. En niet geschikt voor 4-3-3. 4 dagen later hing de vlag er ineens heel anders bij.

Henk is net als zoveel trainers (o.a. CA, Blind): a zeggen en b doen. En geen zelfkritiek hebben. RK was wat dat betreft een zegen, die stak geregeld de hand in eigen boezem en gaf fouten toe.
Laatst gewijzigd door wimpey op di aug 29, 2006 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 29, 2006 6:00 pm

wimpey schreef:Het deed mij denken aan Ajax - Celtic van 2001. Een falende trainer, die de schuld afschuift op zijn spelers.
Zegzegzeg, de toenmalige trainer wist het verlies tegen Kopenhagen thuis wel op 0-1 te houden! :eusa_naughty:
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » di aug 29, 2006 6:19 pm

Goed stukkie, Wimpey... :xyxthumbs:
Maar daar hoef ik geen bedankje voor, hoor... ;)

Want even los van al die vermoeiende vergelijkingen met voorgangers: er lijkt me geen vinger tussen te krijgen vwb je alarmerende analyse rond het matige wisselbeleid van HtC in deze wedstrijd. Tactisch was Ten Cate inderdaad bijzonder slecht op dreef, dus helaas hiervoor een hele dikke min op zijn rapport. En dat doet zeker vrezen voor de toekomst. Over zijn presentatie na afloop is al genoeg gezegd, maar die verdient volgens mij ook geen schoonheidsprijs. Inderdaad lijkt het erop dat Ten Cate moeilijk eigen fouten kan toegeven.

Tav Charisteas: dat is zeker een opmerkelijke ommezwaai van Ten Cate, waarbij ik echter zo langzamerhand Van Geel als de kwaaie genius zie. Hier knalden kennelijk financiele belangen (TD) op sportieve belangen (coach). Wat alsnog een hoop duiten kostte. Ik denk tenminste dat we Charry die avond als pinch hitter goed hadden kunnen gebruiken. Opmerkelijk is verder dat Henk indertijd het slechte nieuws aan Charry mocht vertellen over zijn ongeschiktheid voor Ajax. Opdracht van Van Geel?

Ik vermoed dat Henk niet direct de confrontatie heeft willen zoeken met Van Geel in deze kwestie. Zo vroeg al mot met je TD, dat is ook niet alles. Vooral niet met dat verleden, dat hem hier in NL steeds nagedragen wordt. Wel enigszins begrijpelijk dus, maar ik hoop dat dit soort kortsluitingen tussen een TD en een coach voor de rest van het seizoen achterwege blijven en/of dat HtC zich assertiever durft op te stellen (vooropgesteld dat ie verder taktisch/strategisch niet op hetzelfde niveau blijft acteren als tegen Kopenhagen).
Laatst gewijzigd door Zuidema op di aug 29, 2006 9:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di aug 29, 2006 6:50 pm

wimpey schreef:Enfin, Henk doet niets, FCK komt er steeds beter en gevaarlijker uit en de 0-2 valt. Perez komt erin, geen speler die normaliter de bakens verzet én Rosenberg mag nog een paar minuten meedoen. Was wel lekker geweest wanneer ie pinchhitter Charisteas in zijn selectie zou hebben opgenomen. Oh nee, die is 5e spits en niet geschikt voor 4-3-3... hoewel, 4 dagen later was ie blijkbaar ineens wél weer geschikt voor dat systeem en ineens weer 2e spits. Lekker consequent, Henk!
Lees de reactie van Ten Cate van een paar dagen terug er nog maar op na. Ik krijg steeds meer de indruk dat Steef gelijk had en dat het niet de beslissing was van Ten Cate om Charisteas te verkopen. Het zegt mij genoeg dat als hij niet verkocht wordt, hij ineens weer tweede spits is.
wimpey schreef:Het deed mij denken aan Ajax - Celtic van 2001. Een falende trainer, die de schuld afschuift op zijn spelers. De club mist een sportieve en financiele jackpot, tegen een tegenstander van helemaal niets, die afwacht, een spelhervatting erin legt en middels een prima wissel de wedstrijd doet kantelen. De hooggeloofde HtC zat erbij en keek ernaar. Waardeloos. Het spel is nog niets verbeterd t.o.v. de voorbije seizoenen, de CL bleek met een toch niet onaardige selectie een brug te ver en Ajax kon amper winnen van een ploeg die een week eerder nog de 'steamroller treatment' van AZ had ontvangen. Nee, Ajax is onder HtC écht op de goede weg! Echt!
Sorry hoor, maar je apathie richting Ten Cate is echt niet meer te missen/ontkennen, Wimpey. Was je (of nog beter: Ajax) maar zo snel geweest met het afschrijven van Blind. Onvoorstelbaar. We zijn 4 wedstrijden verder.
wimpey schreef:Maar dit keer lag het dan ook niet aan de spelers, maar - net als in 2001 - aan de trainer dat de club de CL (en de topwedstrijden en de miljoenen) misloopt.
In mijn ogen lag het aan zowel de trainer als de spelers. De ploeg stond prima en er was vrijwel niets aan de hand. Totdat de 0-1 viel door behoorlijk wat individuele fouten. Op dat moment had Ten Cate harder in moeten grijpen en moeten reorganiseren, want je wist gewoon dat de ploeg in paniek zou raken.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 29, 2006 9:21 pm

wimpey schreef:...
Hier kunnen we een stuk meer mee, maar er zijn een paar dingen waar ik het niet mee eens ben.
wimpey schreef:Direct na de 0-1 brengt ie een 2e offensieve middenvelder (Sneyder was de 1e) voor een defensieve middenvelder in en gooit en passant zijn hele middenveld om. Sneyder van links naar rechts, waar ie minder effectief is, want zijn schot met rechts is beter dan met links... Gabri was het gif in Ajax' ploeg, de enige die een ruime voldoende scoorde en echt gevaarlijk was. Wat doet Henk: hij posteert hem als defensieve middenvelder. Weg gevaar. En Vertonghen stond te bibberen, lekker moment om een spillebeen te laten debuteren. Not! Zoiets doe je bij 3-0, niet bij 0-1!
Gabri was op, dat zag je aan het einde van de eerste helft al een beetje aankomen. Het was hem of minder laten lopen als controleur (ondanks dat dat niet zijn beste positie is, of hem wisselen.
wimpey schreef:HtC had Lindenbergh moeten brengen voor Maduro. Waarom speelde Maduro trouwens, volgens HtC zelf is ie nog niet toe aan 2 wedstrijden in een week. Stel hem dan niet op in zo'n belangrijke wedstrijd! Met Lindenbergh i.p.v. Vertonghen zouden Gabri en Sneyder op hun posities zijn blijven staan. En Lindenbergh heeft wat meer fysiek, ervaring en verdedigende kwaliteiten dan Vertonghen, lijkt me. Iets wat op dat moment hard nodig was!!
Ben ik het absoluut niet mee eens. Lindenbergh is het toonbeeld van een 'terugloper' en geeft vrijwel geen druk naar voren; met of zonder bal. Al ben ik het wel met je eens dat Maduro in ieder geval eerder gewisseld had moeten worden, maar voor wie dan?
wimpey schreef:Dan het inbrengen van Berglund. Die trok met zijn loopacties Ajax' centrum uit elkaar, hij dook steeds slim tussen een back en een centrale verdediger op. De backs wisten opeens niet meer wie te dekken en Ajax' defensie lag ineens meermaals open. Die 8 en 13 waren na de wissel meermaals in Ajax' 16 te vinden, ook al doordat Vertonghen en Sneyder geen jongens zijn die braaf hun mannetje volgen.
Wat had hij moeten doen? Ajax heeft geen draver als Bogarde achterin die ze op Berglund hadden kunnen zetten en er moest gescoord worden. Dus had Ajax, als enige optie om de bal bij de Deense aanvallers vandaan te houden. Oftwel: er moest druk gezet worden op de verdediging en het middenveld van de tegenstander. Maar aangezien Gabri kapot was, was er niemand meer die zoveel meters kon maken. Wat dat betreft is de wissel van Rosenberg nog wel redelijk te begrijpen, want hij is sterker in de omschakeling dan Rosales.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » di aug 29, 2006 9:23 pm

Ach ja als je de eerste helft er gewoon 4 in legt loopt iedereen een en al lof te schreeuwen en nu dit niet gebeurd en AJAX in de 2de helft als een pudding in stort ligt het aan de trainer.

Gewoon individuele fouten en een dosis pech die dit resultaat hebben gebracht, met als gevolg uitschakeling CL. Maarja ik blijf positief. Het succes in de jaren 90. begon ook met een UEFa cup winst. :xyxthumbs:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 29, 2006 9:25 pm

En ook in die Uefa Cup en in de competitie begon Van Gaal niet fantastisch.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 29, 2006 9:55 pm

Ik kan de discussie over de tactische aspecten van Ajax-FCK helaas niet met je aangaan, Wimpey. De eerste helft stond het goed en ging het redelijk, dat zul je met me eens zijn. Wat er in de tweede helft gebeurde sloeg mij dusdanig met stomheid, dat ik het met wild kloppend hart en groeiend ongeloof heb gevolgd. Geen moment voor overdenking. En eenmaal thuis had ik GEEN zin om de wedstrijd nog een keer te zien, sterker, ik wil die wedstrijd NOOIT meer zien. X'C

Ik pas dus voor een keer.
Het stinkt aan alle kanten!

San Marco

Bericht door San Marco » di aug 29, 2006 10:24 pm

Onervarenheid en pech, that's it. Uithuilen in de Uefa Cup.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo aug 30, 2006 4:41 am

Deze week ging het mij iets te vaak over geld. In mijn eigen krant zag ik dat die arme Vermaelen een eigendoelpunt had gemaakt van negen miljoen euro. Zo stond het er letterlijk. Het is mij iets te plat, al klopt het wel. Wat mij fascineerde en ontroerde waren zijn tranen en Jaap Stam (foto) die hem vaderlijk probeerde te troosten. Ik geniet toch al zo van Jaap Stam. Vorig jaar betwijfelde ik of hij wel een echte leider zou zijn voor Ajax, of hij het - zo zei ik het toen niet trouwens - niet alleen voor het geld deed. De afgelopen weken logenstrafte Stam mij en andere betweters. Hij voetbalt als een prof maar hij is heerlijk eerzuchtig en verdedigt hartstochtelijk. Toen ik de eerste helft weer naar die afgetrainde boze kop keek dacht ik echt: hier valt voor de tegenstander niets te halen. Toen Ajax ook nog prachtig aanvallend voetbal liet zien de eerste helft, in hoog tempo uitgevoerd, waarbij de spelers de bal één hooguit twee keer raakten, wist ik het zeker: dat wordt 2-0. Als bijvoorbeeld Gabri die bal er toch gewoon had ingekopt dan was er niets aan de hand geweest. Het liep helemaal anders. Maar de nadruk ligt mij te zeer op die negen miljoen euro. Veel erger is dat al die Ajacieden waarin de bondscoach zijn vertrouwen steeds onvoorwaardelijk uitspreekt, verstoken blijven van de Champions League en dat moet Marco van Basten, die zo gelooft in leermomenten, zorgen baren. Want een landentitel, in 2008 in Zwitserland of Oostenrijk, kun je niet kopen.
Hugo Borst

Jesse

Bericht door Jesse » wo aug 30, 2006 6:25 am

Goed stuk. :yes:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 30, 2006 10:24 am

joey schreef: Geen moment voor overdenking. En eenmaal thuis had ik GEEN zin om de wedstrijd nog een keer te zien, sterker, ik wil die wedstrijd NOOIT meer zien. X'C
Jammer. Karpov zei al eens, dat je van 1 verliespartij meer leert dan van 100 winstpartijen. Alhoewel die 100 natuurlijk wel lekker voor het zelfvertrouwen zijn. Hoe dan ook, ik zou in dat verband zeker die 2e helft graag nog eens terug willen zien, nu alle emoties weggezakt zijn. Helaas heb ik er geen tape van. Iemand nog ergens een linkie?

Deze wedstrijd geeft in ieder geval veel stof tot nadenken. We zijn al 29 pagina's ver inmiddels. Thomas' reacties op Wimpey geven wat mij betreft nogmaals aan dat deze selectie bij lange na nog niet rond is, met dank aan Van Geel. Het gehannes met de alternatieven spreekt boekdelen als je controle én aanvallende dynamiek wilt behouden in je elftal. Opmerkelijk ook dat bij een tactische switch van een zeer beperkte tegenstander en die 1-0 de hele boel ineens nat kan gaan. Al die onrust en totaal geen organisatie meer. Met Ten Cate helaas in een zeer dubieuze rol, vooral wat mij betreft in dat vasthouden aan die punt naar achteren. "We winnen samen, we verliezen samen". Hoe waar, hoe waar...

Om nog maar te zwijgen over de onmogelijkheid met deze spelers bepaalde speelwijzes uit te voeren, die vervloekte 'punt naar achteren' als eerste. En pressing met zo'n licht middenveld? Forget it. Ben trouwens benieuwd welke tegenstander straks als eerste een offensieve middenvelder/hangende spits op Roger/Maduro/ enz durft te zetten. Wordt nog lachen, denk ik.

Natuurlijk, we moeten verder en gelukkig is de schade in de competitie nav dat debacle nihil gebleken. Maar dagdromen over de Uefacup en een titel? No way. Deze selectie is in veel opzichten nog steeds veel te kwetsbaar, ondanks klasbakken als Stam, toch voor mij ook Gabri en Huntelaar in je gelederen. En de vergelijkingen met Van Gaals Uefacup vind ik helemaal een lachertje, sorry. Die ploeg stak wel wat beter inelkaar vergeleken met de huidige. Jammer, ik hoop van harte dat het allemaal zal meevallen, maar ik vrees wederom voor een zwaar seizoen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo aug 30, 2006 10:26 am

Zuidema schreef:Die ploeg stak wel wat beter inelkaar vergeleken met de huidige. Jammer, ik hoop van harte dat het allemaal zal meevallen, maar ik vrees wederom voor een zwaar seizoen.
En had betere spelers. Ik wil alleen maar aangeven dat we nog geen vijf officiële wedstrijden hebben gespeeld.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 30, 2006 10:33 am

Bertje schreef:
Zuidema schreef:Die ploeg stak wel wat beter inelkaar vergeleken met de huidige. Jammer, ik hoop van harte dat het allemaal zal meevallen, maar ik vrees wederom voor een zwaar seizoen.
En had betere spelers. Ik wil alleen maar aangeven dat we nog geen vijf officiële wedstrijden hebben gespeeld.
Okee, misverstandje... ;)

Maar 5 officiele wedstrijden of niet, de gebreken komen al vrij vlot naar boven. Zowel binnen als buiten het veld. Hopelijk lukt het Ten Cate toch nog om er wat van te maken in de komende tijd, maar ik ben erg sceptisch.

goodfella

Bericht door goodfella » wo aug 30, 2006 1:54 pm

Tactiek, tactiek...wat gebruiken jullie dat woord toch veel. Lijkt het dan net of je verstand van voetbal hebt ofzo?

Kap toch eens met die onzin. In tactiek geloof ik niet. Gewoon de juiste poppetjes op de juiste plaats neerzetten, duidelijk afspraken maken wie wat moet doen in welke situatie en het vervolgens aan de speler overlaten hoe hij het allemaal invult. Een voetballer speelt op intuitie. En de aanwezige kwaliteit bepaalt hoe zo'n speler zijn taken uitvoert. Uiteraad zijn er wel dingen te trainen en is er zoiets als ervaring.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 30, 2006 2:04 pm

goodfella schreef: Gewoon de juiste poppetjes op de juiste plaats neerzetten, duidelijk afspraken maken wie wat moet doen in welke situatie en het vervolgens aan de speler overlaten hoe hij het allemaal invult. Een voetballer speelt op intuitie. En de aanwezige kwaliteit bepaalt hoe zo'n speler zijn taken uitvoert. Uiteraad zijn er wel dingen te trainen en is er zoiets als ervaring.
En daar hebben we het dus al de hele tijd over. What's new?

goodfella

Bericht door goodfella » wo aug 30, 2006 2:12 pm

En HtC speelt toch met de meest logische opstelling?

Blind had de boel alweer 10 x veranderd. :yes:

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 30, 2006 2:15 pm

goodfella schreef:En HtC speelt toch met de meest logische opstelling?
Daar verschillen de meningen dus flink over. Kan je zo hebben op een forum.

343

Bericht door 343 » wo aug 30, 2006 2:16 pm

goodfella schreef:Gewoon de juiste poppetjes op de juiste plaats neerzetten.
En als je niet de juiste poppetjes hebt..dan de juiste poppetjes aantrekken.

goodfella

Bericht door goodfella » wo aug 30, 2006 2:18 pm

343 schreef:
Achteraf gelul.

Misschien had AJAX ook wel Sankoh en Dembele moeten aantrekken ipv Ogaragu en Perez. Davids wilde niet komen uiteindelijk. Daar doe je dus niks aan. Misschien Lindgren niet moeten verkopen. Achteraf weten we het altijd zo mooi te brengen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 30, 2006 2:25 pm

goodfella schreef:
343 schreef:
Achteraf gelul.

Achteraf weten we het altijd zo mooi te brengen.
Toch niet. Hier wordt al tijden voor gewaarschuwd door diverse AT-ers op dit forum. We hadden veel liever ongelijk gekregen. Helaas...

Plaats reactie