Ajax - FC Kopenhagen (23-08-2006)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma aug 28, 2006 4:31 am

Inderdaad. Over het algemeen lees ik Wimpeys posts met plezier, maar dit gaat bijna nergens over. Natuurlijk mag en moet er kritiek zijn, maar volgens mij is het nergens voor nodig om daarin door te draaien (ik lees ook van andere posters dan Lucas, Wimpey en Juhnk kritiek op bepaalde dingen, dus ik snap niet waar de drang bij hen vandaan komt om zo nu en dan te overdrijven). En zo'n negatief oordeel vellen over Ten Cate en zijn mogelijkheden om Ajax verder te brengen op basis van een anderhalve maand lijkt mij ook ietwat gehaast. Het zal wel met de emotie rond Blind z'n ontslag te maken hebben. Die kreeg immers anderhalf jaar (waarin een dieptepunt in de Ajax geschiedenis ontstond) en had het zelfs toen bij een aantal hier nog niet verbruid.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 28, 2006 6:09 pm

Leermoment Ajax? Quatsch!
Gepubliceerd op maandag 28 augustus 2006
- COLUMN -

Eén vonk is genoeg om de voetbalmotor weer aan de gang te krijgen, hield ik u vorige week voor. Nou, de uitschakeling van Ajax in de voorronde van de Champions League was één grote vonkenregen van irritatie en verwondering. Uw Vrije Man vertoefde in een boshuisje in het Brabantse. Ik kan u vertellen dat de eekhoorns nog steeds van angst hoog in de boom zitten.

Nee, mijn kreten van verbijstering kwamen niet na de ongelukkige actie (rol Stekelenburg?) van Vermaelen, maar al in de eerste helft na niet te lange tijd. Ik keek naar die gezichten, zag de wedstrijdbeleving en hield mijn hart vast. Geforceerde kalmte, misplaatste overtuiging dat het goed ging komen. Typisch Ajax. Het zit in de genen van de club en het is onuitroeibaar.

Het mocht niet fout, het hoefde niet fout, het was de wedstrijd van het jaar, het was de eerste grote lakmoesproef voor coach Ten Cate, en, heremetijd, het ging toch fout. De gong van de eerste ronde heeft nog niet geklonken en Ajax ligt uitgeteld. Winnen bij NAC, ach. De landstitel halen, ach. Die pot tegen Kopenhagen was er een van dood of de gladiolen. Een duel om met zes man met het schuim op de mond te beëindigen op een omgeploegd veld. Te leren viel er niks, alleen te winnen.

Zondagavond hoorde ik nog weer in Studio Voetbal verkondigen dat Ajax de eerste helft zo goed speelde. Nonsens. Zeker er waren combinaties, zeker er waren kansen, maar er was één ding niet, de onvoorwaardelijke goesting om te scoren, om er vol bovenop te gaan, om de tegenstander met huid en haar op te vreten.

Rol Ten Cate dubieus
Direct na afloop werd aan Henk Ten Cate de vraag gesteld of hij de uitschakeling voor mogelijk had gehouden. ‘Totaal niet’, in die trant antwoordde hij. Dat zei veel. Zo overtuigend was die goede uitgangspositie in Denemarken niet tot stand gekomen. ‘Jongens, het had daar ook fout kunnen gaan. We zijn er nog lang niet. We moeten scoren. Vanaf minuut 1 gaan jullie tot aan het gaatje. Nee, ik wil geen behoudend spel. Niks afwachten, daar zijn we nog niet aan toe.’

Zo ongeveer had Ten Cate de groep toe moeten spreken. Als stieren die los gelaten worden, zo had je de spelers het veld op willen zien komen. Maar Ten Cate had ‘geduld’ gepredikt. Het tegenovergestelde. Zijn ‘geduld’ ging ook in het geval van Maduro te ver. Die maakte al binnen zes minuten genoeg gemakzuchtige fouten om door een furieuze Ten Cate gewisseld te worden. Hem laten staan doe je in een competitiewedstrijd. Als een international een seizoensbepalend duel zo denkt te kunnen benaderen hoort de coach hem, mede als signaal naar de groep, direct van het veld te halen.

Niet Emanuelson maar Van Geel en Ten Cate!
Daags na de wedstrijd kwam Ten Cate uit op ‘je wint met zijn allen, je verliest met zijn allen.’ Maar pal na de afgang wees hij op de fout van Emanuelson bij de eerste goal. Dat was waar. Maar het is ook waar dat ik vorig jaar een interview heb gemaakt met Urby en hem heb voorgehouden dat hij geen goede back is. Hij stemde daar mee in! Maar Van Geel ziet dat niet. En Ten Cate ziet dat niet. Enfin, ze zien het wel, maar hebben daar niet naar gehandeld.

Kortom, die eerste goal moet je niet Emanuelson aanrekenen, maar Van Geel. Die had een goede back moeten halen en inzien dat Emanuelson wellicht ooit een goede linkermiddenvelder is.

‘Leermoment’ van 9 miljoen
Aan de wissels en omzettingen in de tweede helft zou je ook nog een column kunnen wijden. Doe ik niet. Het gaat mij louter en alleen om de mentale en tactische benadering van de wedstrijd. Dat was er eentje waarmee Ajax het onheil over zichzelf afriep.

Dit had niks te maken met het spelen van een wedstrijd waarvan je iets kon leren. Sommige duels zijn er niet om van te leren, daarin kan slechts sprake zijn van ‘een over je lijk mentaliteit’. Dit was alleen maar slecht, kostbaar, een streep door het seizoen en pijnlijk, want onnodig.

Ook Van Basten snapt het niet
Niet alleen Ten Cate acteerde matig rond deze knock-out voor Ajax. Ook de bondscoach, Marco van Basten, reageerde weer wereldvreemd. Hij noemde de nederlaag een leermoment. Slecht. Daarmee verleen aan de deceptie nog een soort nuttig effect. Alsof het allemaal begrijpelijk was. Ach, ja, zo’n jonge ploeg, kan gebeuren, is eigenlijk logisch.

Van een coach die zelfs in matig acteren op het hoogste podium, dat van de strijd om de wereldtitel, direct na afloop een leermoment zag, verbaasde dat niet.

Maar uw Vrije Man gaat er niet in mee. Het was een waardeloze uitschakeling die niet plaats had moeten vinden. En coaches die hier niet genadeloos over oordelen dragen eraan bij dat een dergelijke afgang zich herhaalt.

Theo Bakker
Planet.nl

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma aug 28, 2006 6:10 pm

Kan me goed in dat stukje vinden. :xyxthumbs:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 28, 2006 6:18 pm

Wat staan daar een hoop tegenstrijdige dingen in, zeg.

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 6:21 pm

Kan me goed in dat stukje vinden.
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 6:22 pm

Bertje schreef:Wat staan daar een hoop tegenstrijdige dingen in, zeg.
Komop Bertje, type eens wat ;)
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 28, 2006 6:27 pm

Aan de wissels en omzettingen in de tweede helft zou je ook nog een column kunnen wijden. Doe ik niet. Het gaat mij louter en alleen om de mentale en tactische benadering van de wedstrijd. Dat was er eentje waarmee Ajax het onheil over zichzelf afriep.
Alleen dit stukje al. Klinkt verdacht veel als iemand die in zijn razernij maar wat op papier heeft gezet.

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 6:32 pm

Bertje schreef:
Alleen dit stukje al. Klinkt verdacht veel als iemand die in zijn razernij maar wat op papier heeft gezet.
Dat was toch ook zo, je kunt toch niet zeggen dat de wissel en omzettingen goed waren ..
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 28, 2006 6:36 pm

Het gaat hem alleen om de mentale en tactische benadering, maar de wissels doen er niet toe. Ik vraag me af of die vent wel heeft nagedacht voordat hij dit schreef.

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 6:45 pm

Bertje schreef:Het gaat hem alleen om de mentale en tactische benadering, maar de wissels doen er niet toe. Ik vraag me af of die vent wel heeft nagedacht voordat hij dit schreef.
Vraag me af of jij wel kritiek duld(t)
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 28, 2006 6:47 pm

Als ik vind dat het gefundeerd is wel. Dan geef ik het zelf ook graag.

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 6:53 pm

Bertje schreef:Als ik vind dat het gefundeerd is wel. Dan geef ik het zelf ook graag.

Heb je wel eens van de QUOTE button gehoord :yes:

Hij schrijft dat ie er een column over zou kunnen schrijven, maar doet dat niet.Wat is daar fout aan.
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 28, 2006 6:55 pm

Laat maar, je begrijpt niet wat ik bedoel en ik heb geen zin om het uit te leggen.

Lionel

Bericht door Lionel » ma aug 28, 2006 10:54 pm

Die wijsneus zag al in de 1e helft dat het fout ging. Wat een flikker zeg. LAat hem maar lekker colums gaan schrijven in de Feyenoordkrant. Onzin is het meer niet, Bertje heeft gelijk.

Wat die vent zegt over de wissels heeft iedereen al 100x gezegd. Komt hij nu de wijsneus uithangen
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 11:02 pm

Nou nou :sad:
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 28, 2006 11:12 pm

Urby vanavond gezien? Hem is iets duidelijk geworden. 'Zulke fouten maak ik niet nog een keer'.
Natuurlijk is het een leermoment. Ajax heeft een jong team. Jonge spelers maken fouten, en Ajax heeft woensdag verloren door individuele fouten, niet door iets anders.
Met geld heeft dat niets te maken. Wel met druk.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 11:13 pm

Wedden van wel dat Urby deze fouten blijft maken ..
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 28, 2006 11:17 pm

Dan valt hij af. We blijven niet coulant. Maar we hebben het wel over een jonge speler, een heel jonge speler. (Hij gaf eerlijk toe dat hij het moeilijk vond om verdedigend bij de les te blijven. Voor zijn gevoel is hij meer een middenvelder.)
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma aug 28, 2006 11:22 pm

Tegen Nac is hij degene die het dichtste bij Leonardo staat , en Urby laat hem toch weer lopen.Uit de gelukkige kluts onstaat de goal.
Blij met de punten ...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di aug 29, 2006 5:57 am

Het mocht niet fout, het hoefde niet fout, het was de wedstrijd van het jaar, het was de eerste grote lakmoesproef voor coach Ten Cate, en, heremetijd, het ging toch fout. De gong van de eerste ronde heeft nog niet geklonken en Ajax ligt uitgeteld. Winnen bij NAC, ach. De landstitel halen, ach. Die pot tegen Kopenhagen was er een van dood of de gladiolen. Een duel om met zes man met het schuim op de mond te beëindigen op een omgeploegd veld. Te leren viel er niks, alleen te winnen.
Het was een hele belangrijke wedstrijd, maar dit is overdreven. Ik speel liever UEFA Cup maar wordt kampioen dan dat ik de laatste 16 van de CL haal en geen kampioen wordt.
Zondagavond hoorde ik nog weer in Studio Voetbal verkondigen dat Ajax de eerste helft zo goed speelde. Nonsens. Zeker er waren combinaties, zeker er waren kansen, maar er was één ding niet, de onvoorwaardelijke goesting om te scoren, om er vol bovenop te gaan, om de tegenstander met huid en haar op te vreten.
In de eerste helft gaat er een bal op de paal, mist Gabri twee grote kopkansen en wordt Stams schot van de lijn gehaald. Er kwam dus ook wel wat pech bij kijken. Met een beetje geluk had het bij rust 1 of 2-0 gestaan. Je zag de spelers ook balen na de gemiste kansen. Ajax wilde echt wel scoren.
Rol Ten Cate dubieus
Direct na afloop werd aan Henk Ten Cate de vraag gesteld of hij de uitschakeling voor mogelijk had gehouden. ‘Totaal niet’, in die trant antwoordde hij. Dat zei veel. Zo overtuigend was die goede uitgangspositie in Denemarken niet tot stand gekomen. ‘Jongens, het had daar ook fout kunnen gaan. We zijn er nog lang niet. We moeten scoren. Vanaf minuut 1 gaan jullie tot aan het gaatje. Nee, ik wil geen behoudend spel. Niks afwachten, daar zijn we nog niet aan toe.
Ajax speelde zeker niet afwachtend. Kopenhagen is niet of amper over de middellijn geweest en Ajax creëerde zoals gezegd aardig wat kansen.
Zo ongeveer had Ten Cate de groep toe moeten spreken. Als stieren die los gelaten worden, zo had je de spelers het veld op willen zien komen. Maar Ten Cate had ‘geduld’ gepredikt. Het tegenovergestelde. Zijn ‘geduld’ ging ook in het geval van Maduro te ver. Die maakte al binnen zes minuten genoeg gemakzuchtige fouten om door een furieuze Ten Cate gewisseld te worden. Hem laten staan doe je in een competitiewedstrijd. Als een international een seizoensbepalend duel zo denkt te kunnen benaderen hoort de coach hem, mede als signaal naar de groep, direct van het veld te halen.
Ten Cate heeft er dus voor gekozen om dat signaal in de wedstrijd tegen NAC te geven, maar ik ben het met de schrijver eens dat Maduro eerder gewisseld had moeten worden.
Niet Emanuelson maar Van Geel en Ten Cate!
Daags na de wedstrijd kwam Ten Cate uit op ‘je wint met zijn allen, je verliest met zijn allen.’ Maar pal na de afgang wees hij op de fout van Emanuelson bij de eerste goal. Dat was waar. Maar het is ook waar dat ik vorig jaar een interview heb gemaakt met Urby en hem heb voorgehouden dat hij geen goede back is. Hij stemde daar mee in! Maar Van Geel ziet dat niet. En Ten Cate ziet dat niet. Enfin, ze zien het wel, maar hebben daar niet naar gehandeld.
Mwah, Emanuelson kan wel degelijk groeien als back. Het is geen toeval dat hij zo'n drie keer Farfan uit de wedstrijd heeft gespeeld. Roberto Carlos is nooit een topverdediger geweest maar maakte veel goed door z'n snelheid, lichaamskracht, timing en z'n vermogen om z'n directe tegenstander achter hem aan te laten lopen. Emanuelson heeft ook snelheid, een heel behoorlijke tackle, en veel voetballend vermogen. Hij zou qua timing van z'n rushes naar voren echter heel veel kunnen leren van Roberto Carlos.

Kortom, die eerste goal moet je niet Emanuelson aanrekenen, maar Van Geel. Die had een goede back moeten halen en inzien dat Emanuelson wellicht ooit een goede linkermiddenvelder is.
Dit had niks te maken met het spelen van een wedstrijd waarvan je iets kon leren. Sommige duels zijn er niet om van te leren, daarin kan slechts sprake zijn van ‘een over je lijk mentaliteit’. Dit was alleen maar slecht, kostbaar, een streep door het seizoen en pijnlijk, want onnodig.
Hier ben ik het wel gedeeltelijk mee eens. Sommige wedstrijden moeten gewoon gewonnen worden. Maakt niet uit hoe. Ook klopt het dat dit verlies onnodig was. Er had geen paniek hoeven ontstaan na de 0-1.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 29, 2006 10:46 am

Thomas schreef:Mwah, Emanuelson kan wel degelijk groeien als back. Het is geen toeval dat hij zo'n drie keer Farfan uit de wedstrijd heeft gespeeld. Roberto Carlos is nooit een topverdediger geweest maar maakte veel goed door z'n snelheid, lichaamskracht, timing en z'n vermogen om z'n directe tegenstander achter hem aan te laten lopen. Emanuelson heeft ook snelheid, een heel behoorlijke tackle, en veel voetballend vermogen. Hij zou qua timing van z'n rushes naar voren echter heel veel kunnen leren van Roberto Carlos.
Ik vind Urby meer op Ashley Cole lijken dan op Roberto Carlos. :yes:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di aug 29, 2006 4:48 pm

Met het verschil dat Ashley Cole in verdedigend opzicht ook ijzersterk is. Die kan echt verdedigen, vandaar dat ik Emanuelson vergeleek met iemand anders.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 29, 2006 4:53 pm

Urby heeft naar mijn mening de potentie om net zo goed te kunnen verdedigen als Cole. :yes: Daarnaast vind ik Urby als type voetballer veel meer op Urby lijken.
Cole is ook geen mandekker, maar kan toch fantastisch zijn zone afschermen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di aug 29, 2006 5:02 pm

Bertje schreef:Daarnaast vind ik Urby als type voetballer veel meer op Urby lijken.
Just me. myself and I? ;)

Urby zal dit jaar constanter moeten worden, maar die jongen komt er wel!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 29, 2006 5:13 pm

Die was voor Thomas. Om hem in de war te brengen. :hypocrite: ;)

Plaats reactie