PSV

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 19, 2006 2:09 pm

van het Trimbos instituut

Wat is een psychose?

Een andere realiteit
Iemand met een psychose neemt de wereld anders waar dan anderen. Dat kan zich uiten in wanen en/of hallucinaties.

* Wanen zijn overtuigingen die niet op de werkelijkheid zijn gebaseerd, maar waarin iemand heel sterk gelooft. Meestal neemt de persoon zelf een belangrijke plaats in bij deze waandenkbeelden. Zo kunnen mensen ervan overtuigd raken, dat zij een belangrijke taak hebben te vervullen. Sommige gedachten zijn beangstigend. Iemand kan denken dat anderen kwaad willen doen, of het eten vergiftigen.
* Hallucinaties zijn 'zinsbegoochelingen': iemand hoort, ziet, voelt, ruikt of proeft dingen die anderen niet waarnemen. Het horen van stemmen is de meest voorkomende hallucinatie. Vaak hebben deze stemmen een onprettig karakter. Ze geven bijvoorbeeld commentaar op het doen en laten van iemand. Soms geven ze opdrachten waar iemand zich moeilijk aan kan onttrekken.

Sommige mensen vergelijken psychotische belevingen met dromen. De droomwereld is echter realiteit geworden.

Tijdens een psychose bevindt iemand zich vaak in een toestand van verwardheid. Een wirwar van gedachten en gevoelens komt in hem op. Concentreren is onmogelijk. Iemand die psychotisch is, is vaak onrustig maar kan op andere momenten volkomen uitgeput zijn. Het normale dag- en nachtritme is meestal verstoord en slapen lukt slecht.

Positieve en negatieve symptomen
Wanen, hallucinaties en verwardheid worden ook wel positieve symptomen genoemd. Met positief wordt niet bedoeld: prettig of leuk. Het gaat om ervaringen die uitsluitend tijdens een psychose beleefd worden en daarbuiten niet.

Een psychose kent ook negatieve symptomen. Het gaat hierbij om normaal gedrag, dat iemand tijdens een psychose als het ware kwijtraakt. Iemand lijkt alle energie te verliezen en heeft weinig belangstelling voor sociale contacten, werk of hobby's. Het vervullen van huishoudelijke taken of zichzelf verzorgen kan een enorme opgave zijn.

Zoveel mensen, zoveel psychoses
Psychotische verschijnselen verschillen van persoon tot persoon en van moment tot moment. De belevingen tijdens een psychose worden onder meer bepaald door karakter, achtergrond en cultuur. Ook recente gebeurtenissen kunnen van invloed zijn.
Een psychose kan enkele uren duren, maar ook weken of maanden. Sommige mensen maken 1 keer in hun leven een psychose door, anderen vaker.

Het kan zijn dat het bij 1 psychose blijft. De kans is echter groter dat de psychose weer de kop op steekt. Zonder behandeling komt bij ruim 2 op de 3 mensen de psychose terug. Dat kan na enkele weken al gebeuren, maar ook pas na vele jaren.

Verloop van een psychose
Een psychose kent verschillende fasen. De meest opvallende fase is de psychotische fase met hallucinaties, wanen en verwardheid. Vaak gaat er een periode aan vooraf, waarin gedrag en stemming veranderen: de zogenaamde voorfase of prodromale fase.
Deze voorfase kan enkele dagen tot enkele maanden duren. De fase na of tussen psychotische periodes wordt de stabiele fase genoemd. Hierin staan soms de negatieve symptomen op de voorgrond.

Voortekenen van een psychose
Angst, prikkelbaarheid en slaapproblemen kunnen wijzen op een naderende psychose. Deze voortekenen verschillen van persoon tot persoon. Bij een 1e psychose kun je ze niet als voortekenen aanmerken. Pas achteraf zijn de signalen van de voorfase te herkennen. Hierdoor is het soms mogelijk een volgende psychose te zien aankomen.
Voorbeelden van signalen die kunnen wijzen op een naderende psychose:

* zich terugtrekken
* moeite hebben met concentreren
* vergeetachtig of verward zijn
* gemakkelijk geïrriteerd of kwaad zijn
* somber zijn, zich meer zorgen maken, piekeren
* 's nachts wakker zijn, overdag slapen
* meer of minder zin in eten hebben
* minder aandacht voor zelfverzorging hebben
* moe en futloos zijn
* achterdochtig zijn
* meer interesse in geloofszaken, filosofie en paranormale onderwerpen
* anders zien, horen en ruiken

Gevolgen van een psychose
Een psychose heeft vaak negatieve gevolgen. Zowel voor de persoon in kwestie, als voor de omgeving. Werk of studie worden onderbroken, relaties met anderen kunnen schade oplopen. Na de eerste psychose kan iemand last houden van geheugen- en concentratieproblemen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het niet zo dat deze problemen na elke psychose verergeren.

In de praktijk kan het moeilijk zijn om de gevolgen van een psychose (bijvoorbeeld concentratieproblemen) te onderscheiden van bijwerkingen van medicijnen.
[Klik op Antipsychotica voor meer informatie over medicijnen]

Relatie met psychiatrische ziektebeelden
Een psychose kan op zichzelf staan, maar kan ook te maken hebben met een psychiatrische ziekte. Zo komen psychoses voor bij de ziekte schizofrenie en bij mensen die manisch depressief zijn. Bij een 1e psychose is het meestal niet mogelijk om meteen vast te stellen of sprake is van een dergelijke psychiatrische ziekte.

Hoe vaak komt een psychose voor en bij wie?
Het krijgen van een psychose is geen zeldzaamheid. Elk jaar maken 6400 Nederlanders een 1e psychose door. Ruim 1 op de 100 Nederlanders heeft ooit een psychose gehad.

* Een psychose kan op elke leeftijd ontstaan, afhankelijk van de achterliggende oorzaken.
* Een 1e psychose doet zich meestal voor tussen de 16 en 30 jaar.
* Zowel mannen als vrouwen kunnen een psychose krijgen. Vrouwen krijgen hun 1e psychose meestal wel iets later dan mannen.
* Psychoses komen over de hele wereld voor: in alle culturen en in alle lagen van de bevolking. Het is geen nieuwe aandoening of welvaartsprobleem.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 19, 2006 2:10 pm

lekker dan Steef, je vraag "wat is een psychose" verwijderen terwijl ik net zoveel moeite voor je doe.
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest

Bericht door Feest » za aug 19, 2006 2:10 pm

Had 't al gevonden HdG.

Nu is het wachten op de eerste clown die gaat komen met een scoutverhaal en dat eerste symptoom.

Komt u maar.

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 19, 2006 2:12 pm

je doet het zelf al, dus waarom zou ik die flauwe grap maken. Ik ben niet zoals jij Steef (met al je herhaalde en flauwe opmerkingen over Nathalie Holloway tegen Thomas).
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest

Bericht door Feest » za aug 19, 2006 2:14 pm

Omdat Thomas onze huisarubaan is. Die moet je soms een beetje fokken.

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 19, 2006 2:15 pm

jij bent onze huiskakkerlak, die moet je soms platspuiten met chemicalien :sad:

Thomas fokken, prima, daar ben ik een groot voorstander van :evildr: maar doe het dan wel op een originele manier, de Nathalie Holloway grapjes zijn uitgekauwd en allang niet grappig meer.
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest

Bericht door Feest » za aug 19, 2006 2:16 pm

Maar hij geeft van die heerlijke voorzetjes.

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 19, 2006 2:29 pm

maar helaas produceer jij alleen maar slappe rollertjes naast, in plaats van de bal snoeihard in te koppen.
Jöhnk, 29 mei 2006

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 19, 2006 3:39 pm

PSV schijnt een poging te hebben gedaan om Diogo te halen.
Het stinkt aan alle kanten!

Feest

Bericht door Feest » za aug 19, 2006 3:58 pm

Vader op een WK.

Iemand, iemand?

:bis:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 19, 2006 4:13 pm

Ik ga door voor de wasmachine ....... Maradona

Feest

Bericht door Feest » za aug 19, 2006 4:16 pm

Kijk anders even terug in het archief vriend.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za aug 19, 2006 4:17 pm

Steef schreef:Omdat Thomas onze huisarubaan is. Die moet je soms een beetje fokken.
Kakkerlakken stamp ik normaal gesproken dood, maar voor jou maak ik ook een uitzondering. ;)

Maar eigenlijk wil je me dus gewoon helpen om wat actiever te worden. Wat lief. :blush: :xyxthumbs:
Steef schreef:Maar hij geeft van die heerlijke voorzetjes.
Dat gaat onbewust. Komt waarschijnlijk omdat ik er niet zo veel mee bezig ben. In tegenstelling tot jou, die blijkbaar constant aan Natalee Holloway zit te denken. :D
joey schreef:PSV schijnt een poging te hebben gedaan om Diogo te halen.
Toch niet als vervanger voor Ooijer?

Harm

Bericht door Harm » za aug 19, 2006 7:28 pm

8/8/2006 - Salcido: aan mijn lot over gelaten
(Gepost door RvN)

BRON: Tabasco Hoy

Gisteren waren er opeens allerlei berichten in Mexico dat Salcido grote problemen zou hebben om zich te installeren in Nederland en zijn leven op orde te krijgen. Geconfronteerd met dat nieuws liet zijn club Chivas er weten er alles aan te doen om met hem in contact te komen om hem waar mogelijk te helpen. Vandaag kwam hij zelf aan het woord in Mexicaanse media. De eigen zaakwaarnemer van de Mexicaan was in Mexico gebleven erop rekenend dat tussenpersonen die met de transfer in Nederland hadden geholpen alles voor de linksback zouden regelen. Die deden echter niets. "Ze lieten me helemaal alleen. Op dit moment heb ik niets, geen rekening, ik weet niet welke dag ik geld krijg van de club, ik weet niet hoeveel geld ik heb, ik weet niet waar ik moet leven, ik huur iets, maar heb geen meubels. De auto die ik rijd, heeft de club me geleend, die moet ik in 15 dagen terugbrengen."
PSV Netwerk
Salcido liet weten erg boos te zijn op de Amerikanen die hem op zijn lot over hebben gelaten, bedriegers aldus Salcido. Zijn Mexicaanse zaakwaarnemer is nu gekomen om dingen te regelen waar hij erg blij mee is. Hij liet daarbij weten PSV dankbaar te zijn dat ze hem goed helpen. [reageer]
psv.netwerk.to

Misschien dat hij hierdoor nog wat onwennig oogt.

Baseman

Bericht door Baseman » za aug 19, 2006 11:26 pm

joey schreef:Dus PSV wil de overwaarde van het stadion gebruiken om de begroting sluitend te krijgen, of zie ik dat fout? Is dat een goed idee?
Dat zie je toch echt fout, ik heb namelijk geen idee hoe je hierbij komt. Dat zegt Westerhof nergens.
De begroting voor dit seizoen is 55 miljoen en is gewoon rond.

Westerhof zegt dat men een nieuwe hypotheek neemt op het het stadion, waardoor de miljoenen die al afgelost zijn beschikbaar komen (de overwaarde). Dus een eenmalige injectie van 20 to 40 miljoen plus een jaarlijkse besparing van 4 tot 5 miljoen, ik zie het probleem eigenlijk niet...

Het komt neer op wat Ajaciedjuh zegt:
Het kan wel zo zijn dat je een veel lagere rente bedwingt (afsluit), waardoor je ondanks een grotere lening wel een lagere last hebt.
Mooi toch ?

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo aug 20, 2006 2:37 am

Thomas schreef:
Steef schreef:Omdat Thomas onze huisarubaan is. Die moet je soms een beetje fokken.
Kakkerlakken stamp ik normaal gesproken dood
dat is het domste wat je kan doen Thomas, dan verspreidt je de eitjes en krijg je een hele plaag. Verzuipen, elektrocteren of met gif aan de slag.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 20, 2006 2:39 am

Ja, dat weet ik. Maar om hem stil te laten zitten, voordat je er wat overheen spuit, is het wel handig om even op hem te gaan staan hoor. :xyxthumbs:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 20, 2006 7:32 am

Als Westerhof zo zeker is dat de hypotheek-act gaat lukken, waarom zeggen ze dan nu (zelfs tot de verbazing van de TD) dat ze niets kunnen doen op de transfermarkt ?
Vertrouwt de RvC die act dan niet ?

T82

Bericht door T82 » zo aug 20, 2006 1:08 pm

Opstellingen PSV en N.E.C.

20 augustus 2006 13:30

Eric Addo staat zondagmiddag in de basis, in de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2006-2007. De Ghanees vervangt André Ooijer. Verder zal Oscar Moens het doel van de Eindhovenaren verdedigen.
Culina
Jason Culina start tegen N.E.C. in de basis. De Australisch international moest in het duel om de Johan Cruijff Schaal nog genoegen nemen met en invalbeurt, vandaag is hij er vanaf het begin bij.

Opstelling PSV:
Moens, Lamey, Alex, Addo, Salcido, Simons, Cocu, Culina, Vennegoor of Hesselink, Koné en Farfán.
Wissels: Boffin, Reiziger, Väyrynen, Aissati, Afellay, Fehér en Beerens.

Opstelling N.E.C.:
Babos, Wisgerhof, El-Akchaoui, Denneboom, Boutahar, Snoyl, Otten, Nalbantoglu, Olsson, Grot en Holman.
Wissels: Vanaudenaeroe, Kivuvu, Worm, Jans, Dams, Aarab en Van Emmerik.

© PSV NV

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo aug 20, 2006 1:33 pm

Ooyer niet erbij... da's misschien wel goed... maarja, aan de andere kant...
ik ga voor de 4-0 voor PSV
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 20, 2006 1:42 pm

Aissati zit alweer op de bank. Zonde.

Dat Ooijer er niet in staat is volgens mij een slecht teken voor PSV-supporters die nog hopen dat hij blijft. Of heeft hij in die paar dagen een trainingsachterstand opgelopen?

jabu

Bericht door jabu » zo aug 20, 2006 2:15 pm

Valt wel op dat Koe toch vertrouwen heeft in Culina. Iig meer dan in 'supertalenten' Aissati en Afellay. Ook Väyrynen kan weer aan de bank wennen.

Feest

Bericht door Feest » zo aug 20, 2006 2:18 pm

1-0, Cocu.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo aug 20, 2006 2:18 pm

gaat goed... nog 3 te gaan...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter

Bericht door Wouter » zo aug 20, 2006 2:18 pm

Ex-Vitessenaar Cocu dompelt Nijmegen in rouw... :bis: :D

Gesloten