Vitesse

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
joey
Erelid

Bericht door joey » vr aug 11, 2006 11:44 pm

In elk geval heeft Aadje Afkoopsom het snel gezien.

Wie wordt nu de aanvoerder van Vitas?
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr aug 11, 2006 11:54 pm

Knol of Janssen, neem ik aan.

Wouter

Bericht door Wouter » za aug 12, 2006 12:10 am

Aad wordt al ruim voor de competitiestart bejubeld in Arnhem. Maar ja, dat kan na een slecht begin weer meteen anders zijn daar...
Interview
Kennismaking met Aad de Mos 'Ik weet wat ik wil'

05-08-2006 Vitesse Open Dag Magazine - Daan Appels

'Aad de Mos nieuwe trainer van Vitesse'. Medio juni kwam het nieuws naar buiten. Opeens was er op het werk en in de familiekring weer gespreksstof genoeg voor iedereen die zich betrokken voelt bij Vitesse. Want Aad de Mos (59) loopt al zolang mee in het voetbalwereldje en heeft al voor zoveel ophef gezorgd, dat iedereen een mening over hem heeft. De redactie van dit blad trok zich van alle (voor)oordelen niets aan en sprak medio juli open een eerlijk met De Mos over Vitesse.

U bent nu twee weken bezig en het systeem lijkt al vast te staan. Het is een kwestie van namen invullen. Hoeveel van de elf weet u er op dit moment al zeker?
Aad de Mos: "Negen."
Negen al? Na twee weken met een groep bezig te zijn?
"Ja, ik kan het ook niet helpen. Ik heb altijd gezegd dat ik zo snel mogelijk naar een min of meer vast elftal toe wil. Zelf had ik ook niet verwacht dat het zo snel duidelijk zou worden, maar het valt gewoon allemaal precies in elkaar. Ik ben dan ook heel tevreden. Een beter begin had ik mezelf niet kunnen wensen."
We kunnen ons voorstellen dat een ervaren trainer snel de voetbalkwaliteiten van een speler kan inschatten. Maar persoonlijkheid is ook belangrijk. En om iemand te kunnen doorgronden heb je toch meer tijd nodig?
"In zekere zin ben ik dat wel met je eens, maar als je je ogen goed de kost geeft krijg je toch snel een goede indruk. Hoe beweegt een speler zich in de groep?, hoe reageert hij in het veld bij balverlies?, dat zijn dingen waar je oplet. Maar ook: hoe stelt hij zich op tijdens een individueel gesprek? De eerste indruk is vaak een hele goede, al kan ik me net als iedereen in mensen vergissen. Dat zien we wel als het zover is."
ledereen zei na vorig seizoen: deze groep heeft discipline nodig.
"Dat geldt voor iedere groep, discipline is de basis. We hebben afspraken gemaakt en daar heeft iedereen zich aan te houden."
U doet er vrij luchtig over?
"Wat moet ik anders? Het moeilijkste is je een jaar lang aan de afspraken te houden. Dat geldt zowel voor de spelers als voor mij als trainer. Maar dat is dus een probleem dat nu nog niet speelt."
Vitesse staat bekend als een club waar altijd wel wat aan de hand is. Is dat een extra uitdaging?
"Zo zie ik dat niet. Ik ben er eigenlijk wel blij mee. Zelf ben ik ook niet echt kleurloos, dus dat past wel. Als je bij Ajax hebt gewerkt gaat geen zee je meer te hoog."
Twee weken voor het begin van de eerste training begin juli werd u gecontracteerd. Was dat niet erg kort dag?
"De hele voorbereiding was natuurlijk gepland
en drie nieuwe spelers waren al vastgelegd. Daar kon ik verder geen invloed meer op uitoefenen. In die twee weken heb ik vooral veel gesproken met Jan Streuer en met mijn drie assistenten, Pieter Huistra, Dick de Boer en keeperstrainer Lambert Jager. Informatie uitwisselen en dingetjes afstemmen. Toen we begonnen had ik het gevoel dat we er klaar voor waren."
Waarom is op uw voorspraak Dick de Boer erbij gekomen?
"De groepen waarmee je werkt zijn tegenwoordig zo groot dat je naast een keeperstrainer gewoon twee assistenten nodig hebt. Ik had nog nooit met Dick gewerkt, maar al wel afspraken met hem gemaakt in het geval ik naar Trabzonspor in Turkije zou gaan. Toen dat afketste en Vitesse in beeld kwam heb ik me hard gemaakt voor zijn komst. Met succes."
Waarom werkt u eigenlijk met een groep van 24 spelers? Veel trainers geven de voorkeur aan een kleinere groep van 18 of 20 spelers.
"Je speelt tegenwoordig zoveel wedstrijden dat een selectie van 24 spelers niet overdreven veel is. Er zijn er altijd wel een paar geblesseerd en bovendien speel ik op de training graag elf tegen elf."
Met een groep van 24 spelers heeft u 13 ontevreden spelers, met een groep van 18 maar 7.
"Ja, dat klopt. Maar eigenlijk zie ik dat niet als mijn probleem."
Wat is u de eerste weken opgevallen?
"Dat iedereen te vroeg aanwezig is en dat de bereidheid om er dit seizoen iets van te maken enorm is."
Dat is in deze fase bij alle clubs het geval.
"Zeg dat niet, ik heb het wel anders meegemaakt. Bij Werder Bremen had je een groep dertigplussers die dacht dat ze wel even de dienst uit kon maken. Dat zorgde dus direct voor strijd."
Hoe staat het met de hiërarchie bij Vitesse?
"Je hebt altijd spelers die belangrijk zijn voor een elftal en spelers die minder belangrijk zijn. Dat heb je bij Vitesse ook. Maar de balans is goed en daar gaat het om."
Is de organisatie bij Vitesse voldoende professioneel?
"Je hebt zeker dat boekje, Hard Gras, gelezen? Ik heb niks te klagen. Misschien heeft de clubleiding ervan geleerd, maar alles is perfect voor elkaar. Dat moet ook. Voetballers hebben altijd wat te klagen. Dus moet je daar zo weinig mogelijk aanleiding voor geven."
Met de trainingsaccommodatie op Papendal is het natuurlijk wel behelpen?
"Dat vind ik meevallen. De velden zijn goed, dat is het belangrijkste, en verder straalt het een huiselijk, familiair gevoel uit. Een beetje zoals destijds bij KV Mechelen. Ik mag dat wel. Ik heb me er in ieder geval vanaf de eerste dag thuis gevoeld. Als ik dan wat jammer vind, dan is het dat er doordeweeks geen binding is met het stadion. Maar ja, dat is nu eenmaal de situatie bij Vitesse."
Zijn de nieuwe aanwinsten ook echte aanwinsten?
"Ik verwacht van wel, maar met zekerheid kan ik dat pas aan het eind van het seizoen zeggen. Ze zullen het waar moeten maken."
U heeft wel eens gezegd dat u 'een garantie bent voor succes'.
"Dat is niet zo. Een journalist heeft dat er ooit van gemaakt en vanaf die dag blijft me dat achtervolgen. Niet dat ik ermee zit trouwens. Kijk naar mijn erelijst en een feit is dat ik met verschillende clubs heb gepresteerd."
Wat vindt u belangrijk voor een elftal?
"Dat de organisatie goed is, dat spelers hun taken kennen en dat ze ook vanuit hun positie spelen. Dan is de kans op succes het grootst."
Wat is het belangrijkste voor een trainer?
"Dat hij structuur aanbrengt. Die structuur heb ik in de loop der jaren verfijnd. Ik weet hoe ik het wel wil en hoe ik het niet wil."
De competitiestart is niet gemakkelijk met achtereenvolgens Sparta uit, AZ thuis en Ajax uit?
"Een goede start is belangrijk voor het vertrouwen. In de eerste weken kun je een basis leggen voor het hele seizoen. Dat we een lastig begin hebben is duidelijk. Maar ja, dat is nu eenmaal zo. Ik heb in de loop der jaren geleerd me niet druk te maken over zaken waar ik toch geen invloed op heb. We nemen het zoals het komt."
U blijft in Eindhoven wonen?
"Ja, dat ben ik wel van plan. Als het meezit is het 35 minuten, zit het tegen dan ben je een uur onderweg. Dat is te doen."
35 minuten? Dan vliegt u zeker?
"Nee hoor, gewoon een beetje doorrijden."

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za aug 12, 2006 8:54 am

Ach, mocht het niet met Aad lukken, dan is Arie sinds kort weer beschikbaar.

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 12, 2006 10:09 am

Of Co. ;)

jabu

Bericht door jabu » di aug 15, 2006 4:02 pm

Ze hebben wel humor bij Vitesse :X :

Supporters:
Een wat oudere man: "Overal hebben ze snelle negers, maar wij hebben Amoah en Fränkel".

Theo Janssen heeft een paard:
Ik doe het zonder zadel. Harstikke leuk, een beetje rennen met zo'n dier. Hoe ik mijn paard noem? Nou gewoon, 'Paard'.

Stijn Vreven is dol op indianen:
Ach, de indianen zitten er ook wel eens naast. Ik ben nog steeds fan van ze, maar ik hoef ze niet zo nodig te ontmoeten. Volgens mij valt zoiets in het echt toch tegen. Ik ben meer van de indianen van vroeger. Toen ze nog gewoon tooien droegen.

Stijn Vreven over Vitesse:
Willem, die de was doet, was op dieet. Hij zei dat hij alleen maar water dronk, maar even later at hij in de kantine drie hamburgers achter elkaar op. Dat vond ik typisch Vitesse.

Theo Janssen over kleding:
Bij uitwedstrijden moeten we een spijkerbroek van onszelf aan en daar bovenop dan zo'n Quick-trui. Ze kunnen in die fabriek niet eens goede broeken maken. We lopen gewoon voor lul. Quick is helemaal niets. Vieze rotzooi.

Theo Janssen wordt geïnterviewd:
- Aan wie erger je je?
- Als ik dat zeg, word ik geschorst. Ze werken allemaal bij de club.

Theo Janssen wordt vader:
Marcel: Mag je thuis nog roken nu je vriendin zwanger is?
Theo: Waaat? Wat zeg je nu weer?
Marcel: Of je thuis nog mag roken?
Theo: Ja, hèhè. Anders gaat ze maar buiten wonen.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 15, 2006 4:05 pm

:D

Waar heb je dat vandaan, Maartoe?

jabu

Bericht door jabu » di aug 15, 2006 4:19 pm

Komt uit de Hard Gras van juni 2006.

Ook wel een leuk stukje:
Je hebt het niet van mij
Een tragi-komisch verslag van een jaar Vitesse
Marcel van Roosmalen

"Het is zeer waarschijnlijk het sportboek van het millennium", schrijft Michiel de Hoog in de Volkskrant. Licht overdreven, maar nr. 48 is wel een juweeltje in de Hard gras-collectie, in de beste traditie van auteur die seizoen lang voetbalclub volgt.
Het was trouwens geen best seizoen voor Vitesse.

Arnhem, 6 april
Theo Janssen zat met een vriend achter de gokkasten in café Bloopers. Op de barkruk naast hem stonden drie asbakken met twee-euro-munten. Ze waren al een tijd bezig en het ging eindelijk goed. Ik sloeg Theo op de schouder en zei: “Maak eerst je spel maar af.”
“Dat was wel de bedoeling,” zei Theo.
Hij riep naar het meisje achter de bar dat ze mij koffie moest brengen. Ik ging aan de bar zitten en las er De Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Toen Theo klaar was met spelen, liet hij mij de asbakken zien. Ze zaten nu helemaal vol met munten.
“Winst?” vroeg ik.
“Dat werd wel tijd,”, zei Theo. “Ik heb hier genoeg geïnvesteerd.”

We gingen aan een tafel bij het raam zitten en spraken over mijn bezoek aan Stijn Vreven. Theo zei: “Stijn was qua karakter gewoon een erg moeilijk persoon, maar voor de rest wel nuttig. Wat zei hij over mij?”
“Dat je rookte in de kleedkamer.”
Theo: “Gewoon gelul. En verder?”
“Nou, ik hoefde je niet speciaal de groeten te doen. ”
Theo: “Nee, dat dacht ik al. Ik heb twintig collega's. Daar zitten drie leuke tussen. Tegen de rest zeg ik 'hoi'. En Stijn was niet echt een vriend. Hij vond me een lul.”
“Een ongelooflijke lul,” verbeterde ik.
Theo kon er niet mee zitten. Hij vond het belachelijk dat ze over Stijn Vreven hadden moeten stemmen. “Omdat hij nuttig was, heb ik gezegd: 'Ik wil dat hij erbij is tegen Feyenoord.' Maar zo'n stemming... Ach, het is allemaal slecht geregeld. ”
Hij zei wat er allemaal slecht geregeld was bij Vitesse. “Waar zal ik beginnen? De trainingsaccomodatie. Je hebt het zelf gezien: die stort bijna in. Zoiets zie je nergens. Ik heb het zo vaak aangekaart. Het enige wat ik wil is een goed veldje, een fatsoenlijke kleedkamer en douches met wat water. En de kleren, dat is toch een schande? Bij uitwedstrijden moeten we een spijkerbroek van onszelf aan en daar bovenop dan zo'n Quick-trui. Ze kunnen in die fabriek niet eens goede broeken maken. We lopen gewoon voor lul. Quick is helemaal niets. Vieze rotzooi.“
Ook over het eten - ”Niet echt ideaal voor iemand die op zijn gewicht moet letten” - en de medische begeleiding was hij niet te spreken. ”Ik hoor dat ze weer moeten bezuinigen en we hebben nog maar één dokter.”
Wel fijn was dat er een nieuwe trainer kwam.

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 17, 2006 9:55 pm

SPARTA GEET ERAON!

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 17, 2006 10:02 pm

Is het echt zo'n rotzooi bij Vitesse? :shock:

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 17, 2006 10:34 pm

Natuurlijk. Het is ALTIJD een rotzooi bij Vitesse.

Misschien is het eigenlijk wel één van de redenen waarom ik Vites de mooiste club van Nederland vind: er gebeurt altijd wel wat... :blush:

Iemand als Theo Janssen is natuurlijk ook een enorme domme lul. Echt zo'n proleet uit 't Broek; staat vechtend op de voorpagina van de Gelderlander bij amateurwedstrijden, roept in de pers dat hij lekker veel rookt en zuipt, en dat zijn buurvrouw een zeikwijf is die zeikt over de door hem geproduceerde geluidsoverlast, en is dan nog bevreemd dat hij een slechte naam heeft... :D

Maar nu lijkt Aad het aardig op de rails te hebben. Anderzijds, het waren maar oefenwedstrijden. Ik ben erg benieuwd wat ze morgen op de mat leggen...En misschien maakt Janssen wel een prachtig doelpunt uit een vrije trap en zou ik hem even kunnen omhelzen. Even maar.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 17, 2006 10:37 pm

Wouter schreef:Iemand als Theo Janssen is natuurlijk ook een enorme domme lul.
Zo komt het inderdaad over, ja. :D

En dan is hij nog verbaasd dat de topclubs hem niet willen hebben.

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 17, 2006 10:41 pm

Tja, die jongen heeft zat talent in zijn pootjes, maar het ontbreekt hem aan de discipline, die bijvoorbeeld Diarra wel had (en heeft). Wat zijn ze bij Ajax en PSV dom geweest dat ze die zo maar naar Lyon hebben laten vertrekken zeg...

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 17, 2006 10:44 pm

Ja, nogal. Al zal Lyon beter betalen dan Ajax of PSV. Dus had hij misschien toch voor Lyon gekozen.

Welke indruk maakt De Mos op jou?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do aug 17, 2006 10:54 pm

Wouter schreef:Natuurlijk. Het is ALTIJD een rotzooi bij Vitesse.

Misschien is het eigenlijk wel één van de redenen waarom ik Vites de mooiste club van Nederland vind: er gebeurt altijd wel wat... :blush:
Bij Ajax ook. En wat daar gebeurt is nog veel belangrijker. ;)
joey schreef:Ja, nogal. Al zal Lyon beter betalen dan Ajax of PSV. Dus had hij misschien toch voor Lyon gekozen.
Volgens mij wilde Koeman hem bij binnenkomst meteen halen. Lyon haalde hem pas in de zomer. Maar ik kan er naast zitten hoor.

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 17, 2006 11:00 pm

Geen. Ik heb namelijk geen oefenwedstrijden kunnen bezoeken. Dat is wel een nadeel aan op vakantie gaan in Engeland en wonen en werken aan de andere kant van Nederland... :sad:

Maar het schijnt dat ze goed gespeeld hebben en dat vooral Sansoni erg sterk was achterin. Op het Vitesseforum kraakten ze hem eerst af ("een oude Fransoos uit de Griekse tweede divisie, wat moeten we daarmee") en nu prijzen ze hem de hemel in.
Bij Ajax ook. En wat daar gebeurt is nog veel belangrijker.
Dat stelt helemaal niets voor in vergelijking met wat er in Arnhem rondom het vertrek van Aalbers en in de jaren daarna (en eigenlijk ook in de zestien jaar ervoor natuurlijk) is gebeurd. Ajax is "gewoon" een topclub, waar de mensen op de tribune gaan fluiten als Ajax een keer niet wint en waar trainers ontslagen worden als ze geen kampioen worden. Vitesse speelde eerst in de eerste divisie, promoveerde en haalde de bekerfinale, bungelde een tijd in de subtop, ging vervolgens in een peperduur stadion spelen met begrotingen vergelijkbaar met die van Feyenoord, werd derde, heel Arnhem dacht dat de club binnen drie jaar kampioen zou worden, daarna het gezeik met Aalbers, bijna gedegradeerd, de "bevrijding van Venlo" en nu middenmoot. Ik bedoel maar, veel meer extremen en veel minder (gewoon geen) stabiliteit.
Laatst gewijzigd door Wouter op do aug 17, 2006 11:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do aug 17, 2006 11:06 pm

Maartoe schreef: Theo Janssen wordt geïnterviewd:
- Aan wie erger je je?
- Als ik dat zeg, word ik geschorst. Ze werken allemaal bij de club.
:D

Schitterende uitspraken verder, ik lach me kapot hier... morgen maar ff op een drafje naar de kiosk om een Hard Gras te halen.

Vitesse gaat trouwens verrassen dit jaar. :yes:

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 17, 2006 11:17 pm

Wouter schreef:Ik bedoel maar, veel meer extremen en veel minder (gewoon geen) stabiliteit.
Vast expres, daarom vinden jullie Vitesse zo mooi. :aai: :D

Het meeste kwam door Aalbers. Zijn ambities, zijn bluf en zijn gekte. Ooit wordt Vitesse een normale club. (Maar niet met De Mos, denk ik.)

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 17, 2006 11:28 pm

De bluf van Aalbers heeft de club gered en een stuk groter gemaakt...

Ik wil niet dat Vitesse een normale club wordt. Als het aan mij ligt, mag het wel wat ambitieuzer en spreekt de club gewoon als (lange termijn-)doel uit om de top in Nederland te bereiken. Eén grijze muis in Gelderland (lees: NEC) is wel genoeg. Maar wel op een iets andere manier dan Aalbers deed, hoe succesvol die manier een tijd lang ook geweest is.
Laatst gewijzigd door Wouter op do aug 17, 2006 11:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 17, 2006 11:30 pm

Maar zijn gekte heeft de club bijna kapotgemaakt.

Riemer heeft zijn Heerenveen aan dezelfde status geholpen die Vitesse heeft (of nog een hogere), zonder schulden, zonder gedonder, en het imago van Heerenveen is top. Ik denk niet dat het nodig is om zo te bluffen als Aalbers heeft gedaan. (Maar ik denk dat Aalbers niet goed snik is, in de zin van psychisch gestoord.)

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 17, 2006 11:37 pm

We hebben het daar al eens eerder over gehad. Ik denk dat Aalbers een buitengewoon intelligent persoon is, maar ook manisch. Het gekke is dat hij menigten kan opzwepen met zijn toespraken, en als je met hem apart spreekt verlies je een discussie altijd. Hij weet mensen op een bizarre wijze te enthousiasmeren. Dat heeft iets interessants, maar ook iets engs. Direct na het vertrek van Aalbers werden NUON-busjes in Arnhem aangevallen en zo. Totale gekte bij een groep van pakweg 200 man.

Heerenveen heeft (nog) niet de reputatie die Vitesse in 1998-2000 had. Destijds schreef de Volkskrant over de top-4, Vitesse kaapte spelers weg voor de neus van Feyenoord (Fortes in 1997) en het vertrek van Aalbers was voor het Journaal reden om de eerste twaalf minuten over Arnhem te berichten. AZ komt eerder in de buurt dan Heerenveen.

Daarnaast heb ik ook wel respect voor de sportieve prestaties van Heerenveen, maar vind ik de club op zich erg saai.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 17, 2006 11:58 pm

Ik betwijfel of Heerenveen de ambitie heeft om de laatste stap te zetten. Men vindt het wel best zo. (Misschien is het saai, zeg maar rustig in Friesland? Ik heb altijd het idee dat Heerenveen perfect bij de omgeving past.)

Aalbers deed het in het begin goed, maar na een aantal jaren had hij moeten stoppen. Dat geldt trouwens voor bijna alle voorzitters/managers van clubs, vooral als ze succesvol zijn. Op een gegeven moment gaan ze denken dat ze succes kunnen 'regelen' omdat ze zelf zo fantastisch zijn, en daar gaat het mis.
Aalbers is ook in mijn ogen manisch, ik heb het er wel eens met een bevriend psychiater over gehad, die vond het ook (voor zover hij zich wilde uitspreken, je kent de reserves van specialisten). Hij wees me ook op de depressieve buien van Aalbers, zijn dreigen met zelfmoord, enz. Schijnt er ook bij te horen.
Manische mensen krijgen vaak veel voor elkaar omdat de buitenwereld niet wil zien dat ze raaskallen. En ze kunnen zo charismatisch zijn. In de voetballerij werkt het dubbel zo goed omdat de achterban de neiging heeft om de ogen te sluiten voor misstanden zolang er wordt gepresteerd. Hoe lang heeft men in Groningen heimwee gehad naar de dagen van de belastingontduikende varkensfokker? En schamen de supporters van Juventus zich voor het gedrag van hun clubleiding? Aalbers bracht succes, de vierde topclub van Nederland, maar toch niet echt. Een net zo mooie villa als die van de buren, maar zonder fundament.

AZ zie ik trouwens op de lange termijn niet in de top blijven. Te weinig achterban, te afhankelijk van die woekeraar.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr aug 18, 2006 5:47 am

Als het AZ niet lukt, zal het nooit iemand lukken om aan te haken bij de top in Nederland. Om te beginnen moet Feyenoord de komende jaren maar een inhaalrace beginnen.
Wouter schreef:
Bij Ajax ook. En wat daar gebeurt is nog veel belangrijker.
Dat stelt helemaal niets voor in vergelijking met wat er in Arnhem rondom het vertrek van Aalbers en in de jaren daarna (en eigenlijk ook in de zestien jaar ervoor natuurlijk) is gebeurd. Ajax is "gewoon" een topclub, waar de mensen op de tribune gaan fluiten als Ajax een keer niet wint en waar trainers ontslagen worden als ze geen kampioen worden. Vitesse speelde eerst in de eerste divisie, promoveerde en haalde de bekerfinale, bungelde een tijd in de subtop, ging vervolgens in een peperduur stadion spelen met begrotingen vergelijkbaar met die van Feyenoord, werd derde, heel Arnhem dacht dat de club binnen drie jaar kampioen zou worden, daarna het gezeik met Aalbers, bijna gedegradeerd, de "bevrijding van Venlo" en nu middenmoot. Ik bedoel maar, veel meer extremen en veel minder (gewoon geen) stabiliteit.
Ok, dat is iets van de laatste seizoenen. Maar bij Ajax is het werkelijk nooit rustig geweest. Het is de meest besproken club van Nederland en de club die de meeste media aandacht krijgt.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » vr aug 18, 2006 7:56 am

Hebben jullie ook zo'n zin in het nieuwe seizoen? Ik zit voor de buis vanavond :headbang:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr aug 18, 2006 8:02 am

De Mos straalt weer
Door MARCEL VAN DER KRAAN

ARNHEM - Twaalf seizoenen na zijn vertrek uit de Nederlandse competitie stapt Aad de Mos weer als coach de eredivisie binnen.
Hij nam destijds met een verliespartij van PSV afscheid in het stadion van Willem II. Op het Kasteel opent de man die de afgelopen jaren de halve wereld bezocht, met zijn nieuwe club Vitesse het seizoen 2006-’07 tegen Sparta.

Het vuur in hem brandt nog. Ouder (59) is hij, maar niet afgestompt of vermoeid. Moderne Bikkembergs aan de (blote) voeten, een hip gestreept shirt en nog steeds blonde haren. De Mos straalt en voelt zich heerlijk bij een van de mooiste clubs achter de top-4.

Het imago van Vitesse moet dringend worden opgepoetst. De club is afgegleden naar de grauwe middenmoot. Die klus is aan de Hagenaar wel besteed. Lukt het hem om Vitesse omhoog te stuwen, dan zullen de Arnhemse supporters hem op handen dragen.

Na Japan, het Midden-Oosten en een technisch directeurschap bij zijn oude club KV Mechelen is zijn blik op de eredivisie nauwelijks vertroebeld. De Mos zag het afgelopen jaar meer wedstrijden ‘dan in elk ander seizoen’ in zijn lange loopbaan. Als analyticus bij Talpa, voor zijn eigen interesse of ter ondersteuning van zijn dochter Tessa, die voetbalmakelaar is, hing hij zeven dagen per week langs het veld.

,,Ik keek naar de C-junioren, naar eredivisiewedstrijden, naar alles. Het was fantastisch. Ik deed ontdekkingen die me weer hoop geven dat het goed gaat met het Nederlandse voetbal. In ‘mijn’ tijd trainden jeugdspelers niet ’s morgens en ’s middags. Nu zie ik bij Willem II, Ajax en Feyenoord dat ze voor tien uur al op het veld staan, daarna naar school gaan en in de middaguren opnieuw trainen. Nee, bij Vitesse nog niet. Maar ik hoop dat het komt,’’ zegt De Mos, die de revenuen van de jeugdopleidingen vertaald ziet bij de jeugdselecties van Oranje.

,,Nederland werd even kampioen in Portugal, in Toulon haalden we de finale, in het grote Oranje stonden woensdag tegen Ierland zeven of acht man uit de Nederlandse competitie. Alleen Van Persie, Robben en Van der Vaart waren sterren uit het buitenland. We – en dan praat ik over de Nederlandse clubs – leveren goede spelers. ’’

In de tussentijd is de traditionele top-3 uitgebreid met nog een club. De Mos: ,,AZ is erbij gekomen. Je praat nu echt over de top-4. Ajax, PSV, Feyenoord en AZ bepalen met elkaar wie er kampioen wordt. Ja, daar hoort Feyenoord ook zonder Kuyt nog bij. Die club moet je niet zomaar afschrijven.’’

Toch gelooft De Mos dat Ajax het beste materiaal heeft. Hij komt zelfs met een gewaagde uitspraak. ,,Ik zie Ajax misschien wel toegroeien naar het niveau van ’95.’’ Naar hoog Champions League-niveau dus. ,,Met Stam en Vermaelen staat er een goed duo achterin. Stam heeft uitstraling, samen met Gabri heeft hij de ploeg stabieler gemaakt.’’

Een aantal eredivisiecoaches voorspelt dat Vitesse een van de verrassingen wordt achter de top-4. Dat brengt druk op het elftal. ,,Druk is goed voor de ontwikkeling van de club en de spelers. Wie nu afvalt, kan ook niet mee in het proces naar boven. En dat proces gaat vanavond om kwart over acht al beginnen.’’

Theo Janssen, de kersverse Oranje-international van Vitesse, omschrijft Aad de Mos als ‘de grote verfrissing’ voor zijn club. ,,Dit is wat Vitesse nodig had. Een coach die het allemaal totaal anders doet dan zijn voorgangers. Hij heeft lef en branie, dat heeft Vitesse nodig.’’

Janssen zegt te genieten van de trainingen en van de ervaring die De Mos meebrengt. ,,Je kan alles van hem zeggen, maar hij heeft wel een paar aardige clubs en spelers onder zijn hoede gehad. Hij heeft alles door, en ook overal een oplossing voor. Een prachtige coach.’’
www.ad.nl

Leuk dat ie weer terug is. :xyxthumbs:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gesloten