Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Harm

Bericht door Harm » wo aug 09, 2006 12:05 pm

Bertje schreef:
343 schreef:"Fuck off! The end!" Mooi verhaal, he? :D ;)
:applaus:
Maartoe schreef:
Bertje schreef:Maduro is toch een beetje een ander verhaal. Die begon pas echt uit te blinken op het middenveld, toen hij al aan de oude kant was. Dat Sneijder en Maduro er wellicht eerder bij hadden kunnen zitten zegt sowieso meer over Koeman dan over Van Gaal.
Koeman speelde liever met Heitinga op het middenveld dan dat hij Maduro naar het eerste liet doorstromen. Vlak na zijn debuur haalde Van Basten, die wel vertrouwen in hem heeft, al bij Oranje. Koeman zag het duidelijk niet zitten in Maduro.
Zegt dat wat over Koeman, of over Van Gaal?
Volgens mij heeft Maduro tot op heden misschien twee leuke wedstrijdjes gespeeld en dat is al heel lang geleden. Ik zie er nog steeds geen Ajax-waardige middenvelder in. Te traag, te flegmatiek, te weinig overzicht.

Hij had eerst een paar jaar uitgeleend moeten worden.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo aug 09, 2006 12:05 pm

Jij kijkt dan ook met poep in je ogen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » wo aug 09, 2006 12:06 pm

:xyxthumbs:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Harm

Bericht door Harm » wo aug 09, 2006 12:06 pm

Drink jij dat glas pis maar leeg Bertje.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo aug 09, 2006 12:08 pm

Halfleeg, hè Harm.

En met niemand anders!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo aug 09, 2006 5:56 pm

Ten Cate nuanceert beleidsplan directie
--------------------------------------------------------------------------------
9 augustus 2006

De clubleiding van Ajax presenteerde in juni een nieuw beleidsplan met daarin een aangepaste, naar boven afgeronde doelstelling. Volgens het plan moet Ajax structureel weer tot de beste zestien clubs van Europa gaan behoren. Volgens trainer Henk ten Cate moet dat echter niet te letterlijk worden genomen.

"Iets graag willen is wat anders dan zeggen: je moet", nuanceert de coach de eisen van de directie in De Telegraaf. "Ik herinner mij een achterstand in de competitie op PSV van 24 punten. Laten we eerst maar eens normaal blijven doen en laten wij eerst maar eens zien wie we loten. Als we in een poule terechtkomen met Barcelona, Manchester United en Inter is het kwaad kersen eten, kan ik je zeggen."

Ten Cate blijft graag de rust zelve. "De laatste dagen werd gevraagd of ik wel goed slaap, of ik er klaar voor ben. Ze doen alsof FC Kopenhagen opeens een wereldploeg is. Ik heb er hartstikke veel vertrouwen in. Volgens mij zit ik hier ook vrij ontspannen." De Amsterdammer wil dan ook graag beklemtonen dat hij geen druk voelt. "Ik voel geen druk, dat is wat je jezelf oplegt."

Daarnaast verbaast Ten Cate zich erover dat er journalisten zijn die denken dat hij voor het eerst als hoofdtrainer voor een zware klus staat. "Deze situatie is niet nieuw voor mij. Ik heb bij MTK in Boedapest de hele cyclus meegemaakt, met Vitesse Europees gespeeld. Alles bij elkaar heb ik in die toernooien vijftig keer op de bank gezeten, ongeveer twintig keer als hoofdcoach en dertig keer als assistent. Het uitgangspunt is voor mij onveranderd."

De voormalige assistent-coach van Barcelona heeft het naar zijn zin in Amsterdam. "Op twee lullige blessures van Roger en Mitea na ben ik een content man. We hebben ons vier weken wezenloos getraind. De voorbereiding was er om mensen heel te houden. Het gevolg is dat we een fitte groep hebben die heel erg ambitieus is."

Ten Cate ziet al veel progressie, vooral in defensief opzicht. "Voorheen is er in verdedigend opzicht bij Ajax veel fout gegaan. Nu spelen we gedisciplineerd en taakbewust, geven amper iets weg. Het is de grootste winst van de voorbereiding. Daarin is Jaap Stam een niet geheel onbelangrijke toevoeging."

Ajax Online

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » wo aug 09, 2006 7:05 pm

Heren, heren. Voor de plas en poep liefhebberij zijn andere sites.
Laten wij het over ten Cate hebben. Tot nu toe heeft hij veel vertrouwen gekregen, gaat hij dat waarmaken? Met zijn Charisteas besluit zit hij al fout.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

jabu

Bericht door jabu » wo aug 09, 2006 7:17 pm

Ik neem aan dat je bedoelt in jouw ogen. :hypocrite:

343

Bericht door 343 » wo aug 09, 2006 7:22 pm

De plas en poep? :pukey: Martoe toch! :nooo:

jabu

Bericht door jabu » wo aug 09, 2006 7:23 pm

:worshippy:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo aug 09, 2006 7:35 pm

Maartoe schreef:Ik neem aan dat je bedoelt in jouw ogen. :hypocrite:
In mijn ogen ook. :yes:

343

Bericht door 343 » za aug 12, 2006 10:31 am

‘Vedettes kennen we niet bij Ajax’

Bron: BN De Stem

Zaterdag 12 augustus 2006 - Ajax-trainer Henk ten Cate is zes weken in dienst bij zijn nieuwe club. Morgen begint het Nederlandse seizoen voor Ajax met de wedstrijd om de Johan Cruijffschaal tegen PSV. Hij ziet zichzelf als iemand die Ajax met zijn staf nieuw elan gaat geven. ‘Als het gevoel goed is, komen de driehoekjes vanzelf.’

- Hoe heb je de afgelopen weken ervaren?

„Heel prettig. Ik heb samen met mijn staf heel goed kunnen werken. De kwaliteit van de spelers is erg goed. Ook het wonen in Nederland bevalt me na drie jaar in Spanje weer goed. En hoewel de kwaliteit van het voetbal in de wedstrijd tegen FC Kopenhagen voor verbetering vatbaar was, ben ik heel tevreden met de 2-1-zege. Heel tevreden. Laten we hopen dat we morgen tegen PSV weer winnen.“

- Je bent best een bijzondere trainer voor Ajax. Je bent de eerste trainer die half Surinaams is.

„Ik heb een ander kleurtje, ja. Maar dat vind ik niet zo bijzonder. Niet in positieve en niet in negatieve zin. Ik heb gezien mijn half-Surinaamse en half-Nederlandse afkomst het mooiste van twee culturen meegekregen. De warmte, gastvrijheid en liefde van de Surinaamse cultuur zijn mooi. Van de Hollandse cultuur houd ik van het praktische en het georganiseerde. Ik heb verder ook nog in Spanje (FC Barcelona), Duitsland (KFC Uerdingen) en Hongarije (MTK Boedapest) gewerkt. Door die gedifferentieerde achtergrond ben ik een heel rijk mens geworden.“

„Kijk, ik vind het eigenlijk niet zo interessant, mijn Surinaamse achtergrond. Want uiteindelijk blijf ik gewoon Henk ten Cate. Met zijn goede en zijn slechte dagen.“

- Je bent lang geleden ook eens bij Ajax geweest. Als speler.

„Ja, dat klopt. Ik ben hier zelfs twee periodes geweest. Een keer als jong jochie en één keer toen ik 19 was. Dat ging niet zo heel lekker. Ik voelde me toen niet echt thuis, voelde me een beetje een vreemde eend in de bijt. Misschien lag dat wel aan mezelf. Maar die tijd ligt al heel ver achter me, dus ik weet het ook niet meer precies.“

- Heb je er toen wel eens over gedacht om terug te keren als trainer van Ajax?

„Nee, dat heb ik nooit gedacht. Dat ik nu trainer van Ajax ben, heeft te maken met het feit dat ik ooit heb besloten om trainer te worden. Ik heb mezelf als beginnende trainer doelen gesteld. Eén doel was om een topclub te trainen. Ajax is een topclub. Dus daarom ben ik hier.“

- Je bent ook hier omdat de clubleiding een cultuuromslag wil maken. Jij bent daar een belangrijke pion in. Hoe staat het ervoor?

„Laat ik voorop stellen dat ik niet de enige ben die daarmee aan de slag gaat. Dat doen we met z’n allen. Van de materiaalmannen, de medische staf tot mijn collega-trainers Fons Groenendijk, Hennie Spijkerman, Fred Grim en stagiair Frank de Boer.

„Ik vind cultuuromslag trouwens een groot woord. Maar het is wel belangrijk dat het team groeit. Ik vond het bijvoorbeeld mooi dat mijn spelers in de oefenwedstrijd tegen Inter bij een opstootje fel van zich afbeten. Je ziet dat er een team begint te staan. De spelers komen voor elkaar op.“

„Een ander mooi moment vond plaats tijdens een overleg met de medische staf. ‘Er zijn nog nooit zo weinig blessures geweest’, zeiden ze. Dan weet ik dus dat ik op de goede weg ben. Het betekent namelijk dat een mentaliteitsverandering gaande is in de spelersgroep. Die wordt mede ingegeven door types als Gabri en Jaap Stam; jongens die op en top prof zijn en die tegen een pijntje kunnen. Die ook met een pijntje kunnen spelen. Dat stukje professionaliteit ontbreekt soms nog wel eens bij die jonge gasten. Ze hebben ook nog wat moeite om met kritiek om te gaan. Maar ik krijg wel de indruk dat ze zich daarin verbeteren. Ze beseffen dat de trainers hen willen helpen met die kritiek. Dat is positief.“

- Je bent blij om een opstootje en de bevindingen van de medische staf. Zijn de driehoekjes op het trainingsveld niet belangrijker?

„Als je het mij vraagt, begint het niet bij de driehoekjes op het veld. Het begint met het strikt naleven van professionele normen en waarden. Dat je voor elkaar moet werken. De vedettestatus kennen we hier niet.“

„We willen een proces in gang trekken waarbij de spelers van Ajax weer durven te voetballen. Dat doe je door zelf een hele positieve houding aan te nemen, maar ook door spelers te wijzen op hun taken en verantwoordelijkheden. En door op trainingen veel oefenvormen te herhalen.“

„Bij Barcelona duurde het bijna een halfjaar voordat het veranderingsproces in de selectie goed op gang kwam. Het gebeurt niet van de ene op de andere dag dat de groep voor de volle honderd procent in zichzelf gaat geloven en durft te voetballen. De weg naar boven verloopt geleidelijk.“

„Ik zal altijd blijven zeggen dat de spelers van Ajax moeten voetballen. Ook al lukt dat lang niet altijd. Laat ze maar fouten maken. Je moet door die zure appel heen bijten. De enige manier om gebrek aan durf te doorbreken, is door stoïcijns te blijven doorgaan met durven voetballen. Als vervolgens het gevoel van de spelers goed wordt, komen de driehoekjes vanzelf. Want er lopen hier alleen maar spelers met veel kwaliteit.“

- Voor hoeveel procent ben je motivator?

„Dat weet ik niet precies. Het is een onderdeel van je vak, maar hoe groot? Je moet in elk geval niet alleen maar motivator zijn. Anders ben je een soort Emile Ratelband en dat ben ik niet. Ik denk dat ik de spelers zinnige dingen kan bijbrengen over het spel.“

- Je hebt getraind bij Go Ahead Eagles en bij FC Barcelona. Geldt: hoe groter de club is, hoe minder bewegingsruimte trainers hebben en hoe meer beperkingen er gelden?

„Nee, beperkingen leg je jezelf op. En ik ben een type trainer dat zich nauwelijks beperkingen laat opleggen. Ik werk op mijn eigen manier. Met die werkwijze ben ik ook bij Ajax terecht gekomen. Het zou gek zijn als ik het nu ineens anders zou doen. Ajax weet wie ik ben, want ik denk dat de club zijn huiswerk goed heeft gedaan voordat ik werd aangesteld.“

„Kijk, als ik vind dat ik het op een bepaalde manier moet doen, doe ik dat. Omdat mijn hart me dat ingeeft.“

- Kun je jezelf verwijten dat je hart je iets verkeerds ingeeft?

„Nee, dat kan niet. Je bent zoals je bent.“

- Tien jaar geleden verbaasde jij je over het gemak waarmee oud-topspelers trainer konden worden bij topclubs. Via Frank Rijkaard en FC Barcelona lig je nu goed in kringen van oud-topspelers. Je zit bij een topclub. Ben je van kamp gewisseld?

„Wie zegt dat ik nu goed lig bij oud-topspelers? Ik geloof niet in kampen van oud-topspelers en een ander kamp. Je moet open kunnen staan voor álle adviezen. Ik heb in mijn eentje toch niet de wijsheid in pacht?“

„Kijk, het wiel is al lang uitgevonden en de weg naar Rome ook. Maar als er iemand een kortere weg naar Rome weet en het kost me minder benzine, ben ik stom om daar niet naar te luisteren. Dat geldt in voetbal ook. Als er iemand met een andere invalshoek komt en dat leidt tot sneller resultaat, dan ben je toch dom als je daar geen gebruik van maakt? Ik heb een heel breed spectrum.“

„Rijkaard heeft bij zijn aanstelling in Barcelona gedacht wat hij kon doen om tot succes te komen en hij is bij mij terecht gekomen. Ik had meer ervaring op het veld dan hij. We waren complementair, wonnen twee Spaanse landstitels, de Spaanse supercup en de Champions League.“

- Kwam je Johan Cruijff wel eens tegen in Barcelona?

„Ja. Af en toe golfden we en we zagen elkaar bij sociale gelegenheden. We spraken gek genoeg nooit, of bijna nooit, over voetbal. Cruijff heeft me wel eens zien trainen in Spanje. Hij kent mijn filosofie over voetbal. Misschien heeft Ajax bij hem geïnformeerd toen ze hun huiswerk over mij aan het doen waren, maar dat weet ik niet. Mocht Ajax dat hebben gedaan, dan denk ik dat Cruijff wel een positieve bijdrage heeft geleverd.“

- Ajax is een club die nogal politiek is. Heb je er als iets van gemerkt?

„Ik merk dat er een afstand is tussen de Arena en De Toekomst. Het ligt hemelsbreed vijfhonderd meter uit elkaar, maar het lijken wel vijftig kilometer. Ik hoop dat we dichter naar elkaar kunnen groeien.“

„Het liefste zou ik op De Toekomst trainen. Er wordt uitgezocht of dat logistiek mogelijk is. Je hebt er de warmte van een amateurvereniging. Het trainingsveld bij de Arena is prachtig, maar het is natuurlijk niet echt gezellig. Op De Toekomst vind je de veilige warmte van een echte thuishaven. Ik denk dat het goed voor de hele club zou zijn als we met het eerste efltal daar kunnen trainen.“

„Trainen op De Toekomst kan ook een prachtige voorbeeldfunctie voor de jeugd van Ajax hebben. Dan zien die jochies de spelers van het eerste van heel dichtbij. Dat is voor iedereen goed. Want iemand die de stap van De Toekomst naar de Arena maakt, voelt zich in eerste instantie als een kat in een vreemd pakhuis.“

- Trainers lijken te veranderen bij Ajax. Co Adriaanse en Danny Blind, bijvoorbeeld, kwamen als open mensen binnen, maar ze hadden moeite zichzelf te blijven.

„Dat weet ik niet, daar ben ik niet bij geweest. Ik hoop dat ik bij Ajax kan blijven wie ik nu ben. Maar ik denk dat alles valt of staat met hoe je eigen karakter is.“

„Als je verliest als trainer, ben je kop van Jut. Daar moet je niet moeilijk over doen, want dan had je een ander vak moeten kiezen. Maar er zijn wel verschillende manieren waarop je kunt omgaan met een situatie waarin je onder vuur ligt. Er zijn mensen die in zichzelf keren in een onzekere situatie. Anderen doen dat juist niet. Ik ben vrij open en vrij direct. Als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat. Op een respectvolle manier. Maar als ik merk dat iemand mij als mens wil beschadigen in plaats van oprechte kritiek op mijn werkwijze leveren, dan kan ik heel boos worden. Maar als ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, dan ben ik mijn boosheid kwijt en gaan we weer over tot de orde van de dag.“

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za aug 12, 2006 10:37 am

Een vreemde eend in de bijt! :worshippy:

Hij kent ze wel. :xyxthumbs: :D

Jesse

Bericht door Jesse » za aug 12, 2006 12:29 pm

Dat klinkt goed.

:cheer:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 12, 2006 12:47 pm

maar we hebben het al zo vaak gehoord Jesse :sad:
Jöhnk, 29 mei 2006

Jesse

Bericht door Jesse » za aug 12, 2006 12:48 pm

En elke keer zeg ik hetzelfde.

:D
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za aug 12, 2006 12:50 pm

en ik word iedere keer cynischer.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo aug 16, 2006 8:47 am

Voor (oa) Zuidema:
Nog even kort terug naar de trainingsstof. Deze, voor de verandering, weer eens zonnige middag werkten de Ajacieden vooral met de bal. Een verademing na de balloze ochtendsessie. ‘Doorbewegen’ was het meest gebezigde opdracht deze sessie. Vooral in de eerste oefening. Elkaar coachen, bedienen met strakke passes en het doorbewegen; de top-drie van opdrachten en speltips is daarmee genoemd.
Ajax.nl

Dat doorbewegen klinkt als datgene waar we het laatst over hadden. :xyxthumbs:

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 19, 2006 9:48 am

Ik ben optimistisch gestemd. Op termijn komt het allemaal goed. Zoals Sjaak Swart zei: 'De Amsterdamse bluf is terug'. :worshippy:

Hebben jullie de Vi van deze week gelezen? In een uitgebreid artikel in de VI zegt Wesley Sneijder o.a.:
Wij waren voor de wedstrijd uitgebreide besprekingen en videoanalyses van de tegenstander gewend. Vóór Kopenhagen heeft Ten Cate vooral punten uit ons eigen spel aangestipt. Ajax moet weer van de eigen kracht uitgaan. Dat wordt nu ook hardop gezegd: durf te voetballen, neem risico's. Voorheen werd daar nooit over gesproken. Als een trainer expliciet zegt dat je fouten mág maken, voel je minder druk.
en:
Door het WK ben ik de voorbereiding een paar weken later begonnen, maar op mijn eerste trainingsdag viel op dat we voetballend verder zijn dan vorig jaar. Het positiespel is beter, de trainer hamert veel op de veldbezetting bij balverlies en balbezit.
én:
Stam is een speler die in moeilijke fases opstaat in het veld en waar iedereen in de kleedkamer ook naar luistert. De afgelopen twee jaar bijvoorbeeld heeft niemand mij op mijn flikker gegeven. Da's raar, je wordt dan onbewust gemakzuchtig. Iedereen is nu automatisch een stuk scherper.
Het kan nog even duren, maar het komt! :cheer:
Het stinkt aan alle kanten!

eb

Bericht door eb » za aug 19, 2006 12:07 pm

Ik zie met het laatste resultaat zowel in de voorronden van de CL en de JC schaal andermaal het bewijs dat ten Cate de juiste remedie is na de periodes Blind en Koeman. Allebei ajacieden maar zoals Adriaanse ooit zei: Een topspeler maakt nog geen goede trainer. Ik ben iig blij dat zowel Blind als Koeman zijn opgerot als trainers van Ajax.
Eindelijk wordt mijn Ajax geleid door vakmensen ipv gasten die alleen op emotionele gronden(Blind/Koeman) door een deel van de aanhang (w.o.ook leden op AT) deze 2 elke keer de hemel in liepen te prijzen.
Oh...en komt er nu met ten Cate ook een roti-dag binnen de Ajax selectie? :D
Ik kan me nog iets vaag herinneren bij Ajax? of Oranje? toen de bekende 'kabel' ( Kluivert/Davids/Seedorf) daar een beetje the boys waren en deze erop stonden dat er ook roti op het menu kwam. Ik kan me vergissen...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za aug 19, 2006 5:08 pm

Wij waren voor de wedstrijd uitgebreide besprekingen en videoanalyses van de tegenstander gewend. Vóór Kopenhagen heeft Ten Cate vooral punten uit ons eigen spel aangestipt. Ajax moet weer van de eigen kracht uitgaan. Dat wordt nu ook hardop gezegd: durf te voetballen, neem risico's. Voorheen werd daar nooit over gesproken. Als een trainer expliciet zegt dat je fouten mág maken, voel je minder druk.
Klinkt leuk en hoopgevend, maar ik hoop toch ook dat Ten Cate zo nu en dan per tegenstander de accenten wat verlegt en spelers individueel wel speciale aanwijzingen geeft voor de wedstrijd.

Ik neem niet aan dat Ajax zonder zich iets van de tegenstander aan te trekken iedereen z'n wil op gaat leggen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma aug 21, 2006 7:56 am

Ik snap niet waarom Ten Cate gisteren Huntelaar er uit pikte om kritiek op te uiten. Het leek mij totaal onnodig, eerlijk gezegd.

Maxwell

Bericht door Maxwell » ma aug 21, 2006 9:46 am

Volkskrant schreef:AMSTERDAM - Hij zal gisteren in de Arena ongetwijfeld weinig medestanders hebben gevonden voor zijn mening, maar over het spel van Ajax was trainer Henk ten Cate niet tevreden. Voor alle duidelijkheid: Ajax won met 5-0 van RKC, speelde voor een eerste competitieduel meer dan acceptabel voetbal en wist de aanhang ook zeker te bekoren.

Maar dat zag Ten Cate toch anders. Ajax ging slordig om met de geboden kansen. De middenvelders hanteerden een te laag baltempo. En na de 4-0 verzuimde de ploeg ‘het gaspedaal dieper in te trappen’, zoals de coach stelde. Over de winst was hij overigens wel te spreken.

De terzijdes van de coach kwamen enigszins geforceerd over, maar tekenden wel de grenzeloze ambitie van de coach. Een ploeg van Ten Cate hoort namelijk niet alleen resultaten te boeken, maar ook goed verzorgd te voetballen.

Het zal de Ajax-supporters hoopvol stemmen dat het bij vlagen glansvolle spel tegen het wel erg povere RKC nog lang niet beantwoordt aan de wensen van de coach. Vorig seizoen moesten de fans zich nog tevreden stellen met karige optredens en matige resultaten. Nu moppert de coach al na de eerste eclatante zege. Het is weer eens een ander geluid.
Dit geeft precies aan wat mij zo bevalt aan Ten Cate. Je kunt ook achterover leunen na een 5-0 zege, maar hij wil nog veel meer. Kritiek op Huntelaar past daar ook in, want die kan zich nog veel verder ontwikkelen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 21, 2006 9:48 am

Ja, Henk is fantastisch, maar nu weten we het ook wel, hoor. Ongelooflijk, die vent is al zo'n vreselijke zelfgeiler, dan hoef je niet ook nog een flinke stapel veren in zijn reet te proppen. ;)

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 21, 2006 10:48 am

Thomas schreef:Ik snap niet waarom Ten Cate gisteren Huntelaar er uit pikte om kritiek op te uiten. Het leek mij totaal onnodig, eerlijk gezegd.
En niet alleen gisteren.

Ik vind het ook onnodig, want Huntelaar is zelf prima in staat zijn voetjes op de grond te houden. Deze aanpak werkt misschien zelfs averechts.

Plaats reactie