Niet bang voor kritiek

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

elliquido

Bericht door elliquido » wo apr 05, 2006 2:16 pm

of juist wel, daar je duurdere spelers moeilijker kan aanhouden
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

jabu

Bericht door jabu » ma apr 17, 2006 2:24 pm

'Marco van Basten moet altijd zijn zin hebben'

De bondscoach is boos. Hij vindt mij onbetrouwbaar, ik zou lak aan de hele wereld hebben en met ingehouden woede deelde hij me telefonisch mijn straf mee. De komende drie jaar hoef ik niet meer bij hem aan te kloppen. Hij voegde er nog aan toe dat de hele mediawereld hem gestolen kan worden. Hij staat de pers te woord, omdat perschef Kees Jansma hem bijna dagelijks probeert duidelijk te maken dat communiceren met de media bij zijn functie hoort. Oranje is van het hele Nederlandse volk. Al die mensen hebben recht op de mening, uitleg en commentaar van de bondscoach. Marco van Basten vindt dit duidelijk een vervelend onderdeel van zijn vak. Hij ziet het als een verplicht nummer en doet het met frisse tegenzin. Desondanks begrijp ik zijn boosheid niet. Als er íémand lak heeft aan de hele wereld, dan straalt hij dat wel uit.
Het is gebruikelijk dat exclusieve interviews met trainers en spelers voor publicatie ter goedkeuring worden aangeboden. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Het voorkomt feitelijke onjuistheden en de geïnterviewde kan verkeerd begrepen zijn door de journalist. Voorzover ik weet houden alle journalisten zich aan die regel. Alleen Henri van der Steen van het Brabants Dagblad weigert het principieel, waardoor hij veel mensen niet meer te spreken krijgt. Deze regel geldt echter niet voor persbijeenkomsten. Onlangs organiseerde de European Sports Magazines zo’n zitting in Noordwijk met onze bondscoach. Deze bijeenkomsten leveren doorgaans een oppervlakkig stukje op, omdat de vertegenwoordigers van A Bola, Don Balon, Fanatik, La Gazzetta dello Sport, Der Kicker, Sport Express, Voetbal Magazine, World Soccer, Tipsbladet en Voetbal International zich in verschillende talen tot de geïnterviewde wenden en vooral vragen stellen vanuit hun eigen voetbalcultuur. Het resultaat leverde ook nu weer een keurig stukje op van Oranje-watcher Taco van den Velde, waar geen onvertogen woord in stond. Omdat het om een persconferentie ging, plaatste ik het artikel zonder het ter goedkeuring aan de bondscoach voor te leggen. Het resultaat was een telefoontje van Oranje-voorlichter Jansma die het ook een keurig stukje vond. Maar Van Basten was woedend, omdat hij het voor publicatie niet had mogen lezen. Even later belde de bondscoach zelf. Het was alsof ik een misdaad had begaan. Hij vond het een schande. Er stond namelijk iets in wat hem helemaal niet zinde. De journalist had uit zijn mond opgetekend dat Ruud van Nistelrooy zich ‘nog geen zorgen hoefde te maken’. Maar de eindredactie had het woord ‘nog’ weggelaten in de kop. De kop luidde: ‘Ruud van Nistelrooy hoeft zich geen zorgen te maken over Oranje’. Tjonge jonge, het is wat!

Sinds ik Marco van Basten vanaf de pittoreske houten tribune van VVO in Velp voor het eerst zag voetballen in Oranje Onder-16 heb ik hem altijd met interesse gevolgd; een begenadigd voetballer, een lust voor het oog en een boeiend mens. Ik heb nooit begrepen dat hij zich als topvoetballer in het kielzog van Ruud Gullit liet begeleiden en beïnvloeden door haptonoom Ted Troost – in mijn ogen een charlatan, maar dat is verder niet relevant. Als topspits was hij een sieraad voor het Nederlandse voetbal. Ik vraag me wel af hoe een gewone jongen uit Utrecht, die graag de indruk wekt dat hij overal boven staat en zich nergens iets van aantrekt, kan uitgroeien tot een controlfreak die de hele wereld om zich heen wil regisseren en in woede ontsteekt zodra iemand hem niet blindelings gehoorzaamt.

De bondscoach werd op 31 oktober 1964 om drie uur ’s middags als Marcel van Basten geboren in de Surinamestraat 39 bis te Utrecht. Hij woog 6,5 pond en was 53 centimeter lang. Na een paar weken werd Marco zijn roepnaam, omdat de uit Friesland afkomstige oma Van der Borg moeite had met het uitspreken van de naam Marcel. Marco had al een oudere zus, Carla, en een broer, Stanley. Hij was vernoemd naar de beroemde Stanley Matthews, maar zou een gemankeerde voetballer worden. Toen vader Joop van Basten, ex-prof van DOS en HVC, zag dat Marco wel over voetbaltalenten beschikte, werd hij papa’s lieveling. Vanaf het moment dat Marco lid werd van EDO bezocht zijn vader trouw alle wedstrijden, maar hij liet zich nooit zien als Stanley moest voetballen. Marco was heilig en kreeg een voorkeursbehandeling in het gezin. Tot grote ergernis van moeder Leny. Ook toen Stanley later ging waterpoloën, toonde zijn vader geen enkele interesse, terwijl hij geen wedstrijd oversloeg van Marco die later voor UVV en Elinkwijk uitkwam.

Het vertrek van Stanley van Basten naar Canada, waar hij tien jaar bleef, kun je daar niet los van zien. Joop van Basten heeft zich dat later gerealiseerd en zich er in interviews ook voor verontschuldigd. Feit blijf dat Marco als kind overal zijn zin in kreeg en de enige leerling van het Niels Stensen College was met een eigen auto, een Alfa Giullietta. Zijn moeder kon aardig piano spelen. Er stond een heuse Steinway in de woonkamer. Ook Marco zat even op pianoles en speelde regelmatig quatre-mains met zijn moeder. Vader Van Basten vond dat onzin, hij zag zijn favoriete zoon liever voetballen. Leo Beenhakker toonde namens Feyenoord als eerste belangstelling voor Marco. Als jeugdspeler van Elinkwijk maakte hij deel uit van het jeugdplan van FC Utrecht en hij speelde een proefwedstrijd voor PSV. Uiteindelijk wisten Hassie van Wijk en Aad de Mos hem naar Ajax te lokken. Zijn eerste contract bestond uit het minimum jeugdloon en vijfhonderd gulden reiskostenvergoeding per maand, maar dat werd al snel herzien.

Het karakter van onze bondscoach is sterk beïnvloed door een paar traumatische ervaringen. Als kind zag hij zijn vriendje Jopie Erich in Maarssen door het ijs zakken en voor zijn ogen verdrinken. Marco heeft er alles aan gedaan Jopie te redden en de hulp die hij ging halen kwam te laat. Hij heeft er nooit over willen praten, maar heeft maanden last gehad van nachtmerries. Op 16 oktober 1985 werd zijn moeder getroffen door een hartinfarct en daar kwam nog eens een dubbele herseninfarct overheen. Drie dagen later werd Marco gekrenkt door FC Utrecht-supporters die kwetsende liedjes zongen. Ook de enkelblessure die hem in de kracht van zijn leven trof, waardoor hij niet meer voor AC Milan kon voetballen, heeft hem diep geraakt. Op de golfcourse werkte hij aan zijn mentale revalidatie. Met de pers had hij het helemaal gehad, wat overigens onbegrijpelijk is. Van Basten is altijd met fluwelen handschoenen benaderd en heeft als bondscoach meer krediet dan al zijn voorgangers bij elkaar.

Ook ik vind Van Basten een goede bondscoach. In het begin selecteerde hij spelers die te licht waren voor Oranje en ik heb het gesol rond Mark van Bommel nooit begrepen, terwijl Edgar Davids een onmisbare schakel is op het WK in Duitsland. Maar ik begrijp waarom hij geen beroep doet op Clarence Seedorf en Patrick Kluivert. Ook deze bondscoach heeft te maken met de ego’s van spelers die zich te goed vinden voor een plaats op de tribune. Voor een man die zich onaantastbaar opstelt begrijp ik alleen niet dat hij uit zijn dak gaat zodra iemand weigert als slippendrager dienst te doen. Dan maakt hij van een mug een olifant. Ik zal het belang van een goede relatie met de bondscoach niet bagatelliseren, maar we moeten het ook weer niet overdrijven. En zodra hij onzin uitkraamt, zoals over de BeNe-competitie, blijf ik dat zeggen. Hoewel, misschien is hij gevoelig voor goed gedrag en krijg ik wel strafvermindering.

Johan Derksen
VI

Weer een erg rancuneus stukje van Derksen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 17, 2006 2:26 pm

Dat is lastig als je iemands hielen likt maar die persoon je toch niet zo aardig vindt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma apr 17, 2006 4:12 pm

Een zielig stukje van Derksen, dat zeker. Maar betekent dit dat Van Basten's goede omgang met de media, wat als één van z'n sterke punten wordt gezien als coach, eigenlijk wat tegen valt?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 21, 2006 9:43 am

Van Basten zei gisteren trouwens recupereren. :D

En met niemand anders!

Ik ben ik

Bericht door Ik ben ik » vr apr 21, 2006 12:54 pm

Van Basten = Steef :scared:
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr apr 21, 2006 12:54 pm

Recupereren is Vlaams.

jabu

Bericht door jabu » vr apr 21, 2006 1:10 pm

Jöhnk, ben jij Vlaams? Wieler-liefhebber en volger van de Jupiler League.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 21, 2006 1:14 pm

Nee hoor, ik ben niet Vlaams. ;)

jabu

Bericht door jabu » vr apr 21, 2006 1:23 pm

Je hebt gewoon een grote algemene kennis, tevens van de Vlaamse taal :D .

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » vr apr 21, 2006 3:55 pm

Jöhnk schreef:Recupereren is Vlaams.
is dat zo? Toen ik nog op atletiek zat had de trainer het ook altijd over recupereren, en de trainer was toch echt geen Vlaming.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr apr 21, 2006 4:20 pm

Bertje schreef:Van Basten zei gisteren trouwens recupereren. :D
Waar blijft Maartoe nou met z'n theorieën? :D

jabu

Bericht door jabu » za mei 06, 2006 9:01 am

Zo traint Oranje voor WK
Door HENNY KORMELINK en TJEU SEEVERENS

“Dit is de eerste keer dat we een langere periode met het Nederlands elftal aan de slag kunnen. Het is logisch dat in de aanloop naar zo’n WK de trainingen er anders uitzien dan voor een kwalificatie- of oefeninterland,’’ zegt Van Basten in het vakblad voor voetbaltrainers. De bondscoach gaat in de WK-voorbereiding uit van een gerichte opbouw op tactisch, technisch, fysiek en mentaal gebied.

Tijdens de trainingskampen in Zwitserland (21 tot 26 mei), Hoenderloo (29 mei tot en met 3 juni) en daarna tijdens het WK zullen vier kernzaken telkens de kapstok vormen voor de dagelijkse trainingen.

Van Basten noemt het ‘hoofdmomenten’ en hij neemt ze één voor één door. Het begint bij hoofdmoment één: balbezit: de opbouw en de aanval. Hoofdmoment twee is de omschakeling van balbezit naar balverlies. Drie: balbezit van de tegenpartij en vier: de tegenpartij heeft de bal en Oranje onderschept die.

Van Basten: ,,Wij zijn voorstander van een verzorgde opbouw van achteruit. Die gebeurt bij Oranje nog te onrustig en kan nog heel wat worden verbeterd. Daar zullen we dus relatief veel aandacht aan besteden, al blijf je ook bij dit belangrijke onderdeel afhankelijk van de kwaliteit van je spelers. Wat zeker een rol speelt, is dat de clubs die de meeste verdedigers en middenvelders bij Oranje leveren – PSV, Ajax en AZ – een andere invulling aan de opbouw van achteruit geven. Het lijken ogenschijnlijk nuances, maar die zijn in de top wezenlijk. We hebben straks een paar weken om iedereen op één lijn te krijgen. Dat zal zeker genoeg trainingsarbeid, videoanalyses en gesprekken met linies en individuele spelers kosten.’’

Van Basten stelde in de kwalificatiereeks voor het WK Barcelona als voorbeeld voor Oranje. Zoals de kersverse Champions League-finalist speelt, ziet hij als blauwdruk voor ‘zijn’ Nederlands elftal. In de WK-aanloop gaat de oud-spits die blauwdruk opnieuw volop ter sprake brengen. Met de spelers zal hij het vooral hebben over hoe Barcelona inspeelt op het schakelmoment van balbezit naar balverlies.

Van Basten: ,, Dat tweede hoofdmoment, van balbezit naar balverlies, is zo belangrijk! Het succes van FC Barcelona en in ons land AZ is voor een belangrijk deel gebaseerd op de wijze waarop deze teams dit hoofdmoment invullen. Iedereen koppelt Barcelona aan mooi en aanvallend voetbal. Besef wel dat het team van Rijkaard en Ten Cate in Spanje ook het minste aantal tegendoelpunten heeft omdat de bal meestal op de helft van de tegenstander alweer wordt veroverd.

,, Aan dit tweede hoofdmoment willen we naar verhouding veel trainingsuren besteden. Het zal ook een heel regelmatig terugkerend thema zijn buiten het veld. Daarin kunnen we het verschil maken naar andere landen toe. Bij dat omschakelmoment willen we dat er constant druk op de balbezittende tegenstander wordt uitgeoefend. Dan krijgt de tegenstander niet de tijd om zich te organiseren. (…)

,, Het doelsaldo van Barcelona bewijst dat onze keuze helemaal niet zo’n kwetsbare hoeft te zijn. Het is in onze ogen zelfs het meest effectief en het past helemaal bij het soort voetbal waarmee Nederland groot is geworden. De belangrijkste voorwaarde is eigenlijk dat de elf die in het veld staan, het 90 minuten kunnen opbrengen alert en attent te zijn.’’

Als vertrekpunt in de speelwijze heeft Van Basten een 4-3-3 opstelling voor ogen. ,,Maar,’’ waarschuwt hij, ,,geen enkel systeem is heilig. Als we bijvoorbeeld tegen een sterke tegenstander een 1-0 voorsprong hebben, zullen wij er beslist wel eens voor kiezen om één van de drie spitsen te laten zakken om het middenveld te versterken.’’

Hoe Oranje moet spelen bij zo’n 1-0 voorsprong zal zeker tijdens de trainingen aan bod komen. Die sessies zelf zullen de komende periode qua intensiteit een opbouwend verloop kennen. Eerst relatief licht en weinig explosief (Zwitserland), daarna conditioneel zwaar (Hoenderloo) en tenslotte bijna volledig wedstrijdgericht (de laatste vier trainingen op Duitse bodem voor het openingsduel met Servië op 11 juni).

Naast het werken aan de hoofdmomenten wil Van Basten gericht aan de slag met drie andere, meer specifieke voetbalonderdelen: de standaardsituaties, de inworp én de strafschop.

Standaardsituaties zijn vaak beslissend voor winst of verlies, ervaart de bondscoach. ,,Tot nu toe hebben we daar relatief weinig aandacht aan kunnen besteden. Daarom hebben we het in de kwalificatieduels redelijk simpel gehouden. Krijgen we een hoekschop, dan gaat onze voorkeur uit naar een uitdraaiende corner. Die vond ik als speler het lekkerste: je loopt tegen de bal in. Daardoor kun je hem behoorlijk wat snelheid meegeven. We gaan zeker ook trainen op een slimme uitvoering van een korte corner. De nodige aandacht zullen we ook besteden aan de inworp! Het verbaast mij steeds opnieuw hoe slecht spelers ingooien. Op de eerste plaats moet het toch mogelijk zijn dat je aan elke kant een speler hebt die de bal ver kan inwerpen.

,, Zelf kon ik dat vroeger niet, maar ik ben ervan overtuigd dat het toch vooral een kwestie van techniek is. Bij AZ kan Barry Opdam heel ver inwerpen en hij is toch niet bepaald het prototype van een krachtpatser. Maar ik zal eisen dat ook de ‘normale’ inworp goed gebeurt. Dus met de juiste snelheid, op het sterke been en op de juiste hoogte, bij voorkeur in de voeten.’’

Daarnaast worden penalty’s serieus besproken, kondigt Van Basten aan. ,,Ook daar gaan we op oefenen. Met z’n allen, want je weet nooit wie tijdens een WK in een penaltyreeks een strafschop moet nemen. Ik vind dat je alles wat je kunt beïnvloeden ook moet trainen. Een speler moet van zichzelf weten: ik schiet die strafschop het liefst in die hoek, hard of zacht, dat is mijn aanloop, zo lang wacht ik na het fluitsignaal. Als je dat allemaal traint, kun je je vervolgens op het beslissende moment veel beter focussen. Dat neemt heel wat spanning weg. Je hebt namelijk het gevoel dat bij ‘jouw’ strafschop hoort, al hebt getraind. Als je een strafschop voor de 25ste keer op dezelfde manier uitvoert, heb je daar een ander gevoel bij dan bij de eerste keer. Dat geldt voor de service van een toptennisser toch ook?’’

Eind volgende week maken Van Basten en collega-bondscoach John van ’t Schip de laatste schifting. Van 33 kandidaat-internationals blijven er 23 over voor het WK. In het selectieproces zegt Van Basten extra kritisch te zijn op middenvelders. ,,Omdat zij zo belangrijk voor het team zijn. Zij vormen het hart. Als op dat middenveld gaten vallen, is qua wedstrijdresultaat het einde meestal in zicht. Middenvelders moeten heel dienstbare spelers zijn. De spelers voorin moeten het verschil maken en de verdedigers moeten de boel tegenhouden. Maar de middenvelders zijn bij beide taken betrokken en daarom zo belangrijk.’’
AD Sportwereld

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za mei 06, 2006 10:23 am

Henk de Gier schreef:is dat zo? Toen ik nog op atletiek zat had de trainer het ook altijd over recupereren, en de trainer was toch echt geen Vlaming.
Jouw atletiektrainer gebruikte het waarschijnlijk in de zin van uitrusten/herstellen.

Recupereren in de zin van de bal ver-/heroveren is typisch vlaams.

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 06, 2006 11:42 am

ah, op die fiets.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma mei 08, 2006 12:24 am

Van Basten wist Stam niet over te halen

7/5/2006 22:58

Marco van Basten heeft een serieuze poging ondernomen om Jaap Stam weer bij het Nederlands elftal te halen. 'Ik heb hem gebeld rond de wedstrijden tegen Barcelona en toen vroeg hij bedenktijd', legde Van Basten uit bij Studio Voetbal.
'Ik had toen hoop, maar hij heeft uiteindelijk toch aangegeven bij zijn besluit van twee jaar geleden te blijven om te stoppen als international.'

Stam kampt nu overigens met een schouderblessure, die hij vorige week opliep en waaraan hij inmiddels geopereerd is. Bij AC Milan komt hij daardoor niet meer in actie. De voorbereiding op het nieuwe seizoen bij Ajax loopt geen gevaar.
vi.nl

Ik ben blij dat Stam heeft geweigerd. Dan is de kans groter dat hij fit en uitgerust aan het nieuwe seizoen kan beginnen.

Baseman

Bericht door Baseman » ma mei 08, 2006 12:44 pm

Het succes van FC Barcelona en in ons land AZ
Sinds wanneer is het behalen van UEFA-Cup voetbal al een succes te noemen ? En waarom doet Van Basten nog alsof AZ geweldig mooi aanvallend voetbal laat zien ?

jabu

Bericht door jabu » ma mei 08, 2006 12:54 pm

Baseman schreef:En waarom doet Van Basten nog alsof AZ geweldig mooi aanvallend voetbal laat zien ?
Omdat ze dat het grootste gedeelte van het jaar ook gedaan hebben.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma mei 08, 2006 2:49 pm

Baseman schreef:
Het succes van FC Barcelona en in ons land AZ
Sinds wanneer is het behalen van UEFA-Cup voetbal al een succes te noemen ? En waarom doet Van Basten nog alsof AZ geweldig mooi aanvallend voetbal laat zien ?
Voor een club als AZ, die jarenlang in de middenmooit eindigde, is drie seizoenen op rij UEFA Cup halen en twee seizoenen op rij behoorlijk lang meedoen om het kampioenschap (het mooie voetbal hield AZ ongeveer even lang vol) een succes te noemen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jul 05, 2006 5:39 pm

Davids: 'Van Basten overschreed grens van goed fatsoen'

5/7/2006 11:25

Edgar Davids reageert in een open brief in VI op de keuzes van Marco van Basten.

'Onlangs vond Marco van Basten het nodig zich nogal schamper over mij uit te laten in een poging zijn vaak onnavolgbare beleidskeuzes te rechtvaardigen. Normaal gesproken vind ik het niet nodig te reageren op uitlatingen van de bondscoach, maar ik vind dat er in dit geval door hem een grens van goed fatsoen en respect is overschreden. Met zijn uitlatingen toont Van Basten namelijk een groot gebrek aan persoonlijke klasse vooral omdat dit niet een incident lijkt te zijn. In het verleden heeft hij zich ook over andere voetballers met een succesvolle internationale carrière nogal laatdunkend uitgelaten. Een bondscoach behoort zoiets niet te doen.

Hoewel ik nogal wat redenen had om de keuzes van Marco van Basten te bekritiseren vond ik het niet netjes om dat publiekelijk te doen. Marco van Basten is de verantwoordelijke coach van het Nederlands elftal en ik heb zijn keuzes te respecteren. Ik heb mij dan ook nooit kritisch uitgelaten over zijn keuzes en zijn beleid, ook al had ik daar vaak reden toe. Nu echter de bondscoach het nodig acht om zijn soms vreemde keuzes ten koste van mij te moeten rechtvaardigen, word ik helaas gedwongen te reageren. Ik heb overigens bewust even gewacht met een reactie in de hoop alsnog een verklarend telefoontje van Van Basten te mogen ontvangen. Ik heb niets vernomen.

Ik heb getraind onder de topcoaches Van Gaal, Hiddink, Capello, Lippi en Rijkaard. Ik heb deelgenomen aan vier grote internationale eindrondes, gespeeld in vier Champions League-finales en in de top van de drie grootste competities van de wereld. Ik denk daarom dat ik enigszins in staat ben de technische keuzes van Van Basten te vergelijken met die van andere coaches en wellicht ook persoonlijk te beoordelen. Ik heb dat voorafgaand aan het WK reeds gedaan in besloten kring – zoals dat hoort – en het is daarom geen achteraf gepraat. De keuzes die Van Basten heeft gemaakt lijken voor een groot gedeelte gebaseerd op romantiek en idealisme. Het ontbrak daarbij aan het nodige realisme. De manco’s van het Nederlands elftal tijdens het WK waren voor de bondscoach kennelijk een grote verrassing maar voor velen, zeker in het buitenland waar men zich geen zand in de ogen laat strooien door charme en persoonlijke sympathie, waren deze gebreken voorspelbaar. In het buitenland reageert men dan ook vol ongeloof dat Van Basten verrast is door de manier van spelen van het Nederlands elftal in het licht van zijn selectiebeleid voor het WK.

Een WK mag niet gebruikt worden als een veredeld trainingskamp onder het mom van een zogenaamd leerproces omdat er op een EK over twee jaren gepresteerd zou moeten worden. Hoe kunnen de supporters en de media van een land dat derde staat op de FIFA-ranglijst deze onzin nou accepteren? Hoewel deze ranglijst niet alles zegt, betekent het wel dat Nederland behoort tot de absolute top van de wereld. Dit brengt automatisch met zich mee dat je maar met één doel deelneemt aan het WK en dat is wereldkampioen worden.

Tijdens een WK is het voorzienbaar dat je spelers nodig hebt met specifieke kwaliteiten. Dat dergelijke spelers niet voor handen zouden zijn lijkt mij een gebrek aan inzicht. Op de vraag of ik niet een speler zou zijn met bepaalde kwaliteiten die nu ontbraken in de selectie antwoordde Van Basten dat ik een minder seizoen had gespeeld waarna hij op een nogal goedkope wijze ten koste van mij de lachers op zijn hand trachtte te krijgen. Ik denk overigens dat ik een goede eerste competitiehelft heb gespeeld en een wisselende tweede helft. Voor ervaren spelers met specifieke kwaliteiten die op het hoogste niveau acteren kijk je voor een eindtoernooi echter niet in de eerste plaats naar de vorm. Want wat is vorm? Je weet inmiddels waartoe dergelijke spelers in staat zijn – en dan betreft het niet, of juist niet, alleen de kwaliteiten op het technische vlak. Als ervaren coach begrijp je dat dergelijke spelers op een eindtoernooi zeker iets extra’s zullen willen neerzetten en een jong elftal een gevoel van overtuiging en zelfvertrouwen kunnen geven. De voorbeelden zijn ook nu te zien tijdens het WK. Ik vind het teleurstellend dat ik zoiets aan de bondscoach van het Nederlands elftal moet uitleggen. Noem mij verder een speler uit de selectie van het Nederlands elftal die een volledig seizoen goed heeft gespeeld. Ik heb een fase minder gespeeld in de competitie. Hetzelfde geldt voor alle spelers van het Nederlands elftal. Een aantal spelers, waaronder middenvelders, heeft zelfs ronduit een zwak of slecht seizoen gedraaid in de Nederlandse competitie die toch niet tot de allersterkste van Europa behoort.

Dat wij opeens een gebrek aan kwaliteit zouden hebben is overigens een ander goedkoop excuus. Brazilië heeft de meeste kwaliteit maar gaat er in de kwartfinales uit. Duitsland heeft individueel gezien de minste kwaliteit maar was uiteindelijk toch een belangrijke kandidaat voor de wereldtitel. Dit komt niet in de minste plaats vanwege hun coach die niet in de dug out blijft zitten wachten totdat zijn charisma het elftal over een dood punt heen tilt en daarmee vergeet te coachen, de arbitrage te bespelen en als twaalfde man deel te nemen aan de wedstrijd. Kijk in dit opzicht maar eens naar Hiddink, Van Gaal, Capello, Scolari, Klinsmann, Ferguson, Wenger, Mourinho. Het ziet er misschien soms wat clownesk uit maar het is wel een belangrijk onderdeel van het coach ambt. In deze discussie lijkt het er namelijk op dat een gewonnen wedstrijd een ongelofelijke prestatie is door het gebrek aan kwaliteit van de spelers; winst is daarom vooral een verdienste van de coach. Als er wordt verloren ligt dat voor de hand want er is immers een gebrek aan kwalitatief goede spelers. De coach treft zo nooit enige blaam. In het huidige voetbal zijn echter de kwaliteitsverschillen tussen de selecties zeer gering en gaat het bij winst en verlies nog maar om zeer kleine details. Wedstrijden op het allerhoogste niveau worden daarom steeds vaker beslist door de kwaliteit op de bank en dan bedoel ik niet de reservespelers.

Een jonge onervaren coach maakt onherroepelijk fouten en dat geeft ook niet. Het is echter vooral vervelend als die fouten vooraf door velen zijn voorzien maar op dat moment door de coach met nogal wat dedain en arrogantie zijn weggewimpeld. Daardoor zijn de keuzes achteraf voor de coach wat moeilijk te rechtvaardigen. Echter, toon ook dan je waardigheid, geef toe dat er fouten zijn gemaakt en speel vooral niet onder de gordel ter verdoezeling van die fouten.

Ten slotte het volgende. Ik zou in een interview met het boulevardblad News of the World gezegd hebben het een schande te vinden dat het Nederlands elftal zo grof speelde tegen Portugal. Andere bladen suggereren dat ik mij kritisch zou hebben uitgelaten over het spel van het Nederlands elftal. Nou, ik geef zelden interviews en al helemaal niet aan dergelijke bladen. Overigens speelde het Nederlands elftal zeker niet te grof tegen Portugal, maar dat is een andere discussie.'

Edgar Davids
vi.nl

Lionel

Bericht door Lionel » ma jul 17, 2006 4:02 pm

Tot dit jaar hebben we vanaf dat moment ook maar aan één groot toernooi meegedaan, het EK van 2004 in Portugal Johan Cruijff in 14

Die lamlul ( JC) praat alsof we 12x op rij ons niet geplaatst hadden voor een groot toernooi en dat er geen talent in Ned. was. Maar dankzij zijn visie en MVB zijn we toch mooi in de 8e finale op een WK uitgeschakeld! BRAVO

Eigenlijk deed LVG het zo slecht nog niet. Die verloor ook van Portugal maar toen waren wij beter. LVG had pech dat hij met Portugal in de poule zat.

Ik begin, dankzij MVB en nu helemaal dankzij JC, een hekel te krijgen aan het Ned. elftal.

"we hebben een uitstekende technische staf" hoe verzint hij het allemaal?
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jul 17, 2006 4:39 pm

Onder Van Gaal hadden we ook wel even een wat betere selectie.

En met niemand anders!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma jul 17, 2006 4:50 pm

Dat vind ik wel meevallen. Zeker als je bedenkt dat Stam, De Boer en Davids destijds verwikkeld waren in een nandrolonkwestie.

Maar ook Van Gaal wilde verjongen. Alleen was het materiaal er niet.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jul 17, 2006 5:12 pm

Bertje schreef:Onder Van Gaal hadden we ook wel even een wat betere selectie.
Als je Davids, Seedorf, Huntelaar niet meeneemt moet je niet gaan klagen over je selectie. Een bondscoach hoort met het materiaal dat hij heeft een team samen te stellen. Niet een systeem verzinnen en daaraan vasthouden ookal lukt dat niet.

Een clubcoach kan zo werken, een bondscoach niet.
IK GELOOF!!!!!!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jul 17, 2006 5:15 pm

Met Davids en Seedorf hebben we ook zat klote wedstrijden gespeeld. Dus zouden ze nu opeens de redders van de natie zijn?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie