Wielrennen
Moderator: mods
Ik zat zelf ook te denken aan Dekker, Moreau en Ekimov, maar ik denk dat zij ietjes té oud zijn om binnen de top 20 te rijden. Heb het laatste jaar het wielrennen niet op de voet gevolgd, alleen de klassiekers en alle grotere wedstrijden, maar dan mis je wel heel veel. Valt me nu op en dan vooral op het gebied van tijdrijders.
Bedankt voor je lijstje Marillion :xyxthumbs: , wist eigenlijk niet dat Wiggins zo'n goede tijdrijder was.
Bedankt voor je lijstje Marillion :xyxthumbs: , wist eigenlijk niet dat Wiggins zo'n goede tijdrijder was.
Chris a.k.a Giiser
Logisch. Zijn schorsing is net 4 dagen opgeheven. Het schijnt dat hij tot op het bot gemotiveerd (en afgetraind) is voor de proloog van zaterdag as.Marillion schreef:Over David Millar heb ik mijn twijfels. Het was altijd een fantastische tijdrijder maar na zijn doping affaire heb ik nog geen goede uitslagen van hem gezien.
Maar het blijft een gok. Hij mist wedstrijdritme.
Chris, Wiggins is Olympisch kampioen achtervolging. Maar dat gaat slechts over 3 km.
Maar laat ik Marillions lijstje proberen aan te vullen met nog wat (goedkope) outsiders:
Jens Voigt
Christian Vande Velde
Florent Brard
Markus Fothen
Cadel Evans
Alessandro Ballan
Eventueel ook Michael Rogers. Al lijkt hij wat uit vorm.
Aha, ik wist niet dat het pas zo kort geleden was afgelopen. Dan is hij echt de dark horse van aanstaande zaterdag. Niemand die weet hoe zijn vorm is.Jöhnk schreef:Logisch. Zijn schorsing is net 4 dagen opgeheven. Het schijnt dat hij tot op het bot gemotiveerd (en afgetraind) is voor de proloog van zaterdag as.Marillion schreef:Over David Millar heb ik mijn twijfels. Het was altijd een fantastische tijdrijder maar na zijn doping affaire heb ik nog geen goede uitslagen van hem gezien.
Ik ben overigens verbaasd dat hij mag starten. Een verdenking van dopinggebruik is vaak al genoeg om niet aan de start te mogen verschijnen. Kijk nu bijvoorbeeld maar naar de Astana-Wurth ploeg. Van David Millar is bewezen dat hij heeft gebruikt. Nu heeft hij zijn straf natuurlijk uitgezeten maar het had mij niet verbaasd als de organisatie hem niet had toegelaten.
www.sportwereld.beAstana niet welkom op ploegenvoorstelling Tour
De renners van wielerteam Astana, dat niet welkom is in de Tour de France, zullen donderdag in Straatsburg niet aan het publiek voorgesteld worden. Dat raakte vandaag via de organisatoren van La Grande Boucle bekend.
De deelname van het Spaanse team rond de Kazakse kopman Alexandre Vinokourov hangt af van een beslissing van het Internationaal Sporttribunaal (TAS), die vrijdagochtend wordt verwacht. Astana-Würth is de nieuwe naam van het Liberty Seguros-team, dat in opspraak kwam in het grootschalige dopingschandaal dat de Spaanse wielerwereld eind mei opschrikte.
De deelnemers aan de Tour zullen donderdag op toeristische boten op de Ill, de rivier die Straatsburg doorkruist, aan het publiek worden voorgesteld. De Tourorganisatie veranderde ook de uurregeling van de medische keuring van de verschillende teams. Astana was donderdagochtend om 9u30 normaal het eerste team dat gecontroleerd moest worden. "Ons standpunt is duidelijk: wij hebben het team gevraagd om niet naar de Tour te komen. Wat de medische keuring betreft, die kan tot vrijdagnamiddag", verklaarde de wedstrijdleiding. Als het TAS Astana toch laat starten, zal de ploeg daarna nog medisch gekeurd kunnen worden.
Astana bereidt ondertussen zijn Tourstart voor. Het team is met zijn wagens en materieel onderweg naar Straatsburg, waar zaterdag de proloog van de Tour plaatsvindt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Klopt ik heb hem meteen ff opgezocht. Ben dan wat nieuwsgierig.Jönhk schreef:
Chris, Wiggins is Olympisch kampioen achtervolging. Maar dat gaat slechts over 3 km.
Heb me verdiept in de tijdrijders en outsiders voor zaterdag. Ik zie ook zomaar een Padrnos of een Popovych voorbij vliegen. Het is maar 7 kilometer die proloog.
Zou wel heel erg jammer zijn als Vinoukourov niet mee mag doen, door hem komt er wat leven in het spel. Hij is één van de weinigen die niet berekend rijdt. Gewoon lekker aanvallen.
Chris a.k.a Giiser
De ploeg van Vinokourov mag vandaag toch aanwezig zijn bij de presentatie van de ploegen. Dat wil overigens nog niet zeggen dat ze ook mogen deelnemen. Die beslissing schijnt pas op vrijdag te worden genomen. Lijkt me in ieder geval niet bepaald een ideale voorbereiding. Als die ploeg mag starten kun je er in ieder geval zeker van zijn dat ze in het hotel wel een aantal keer bezoek zullen krijgen van de dopingcontrole.
Overigens meldt NOS teletekst dat der Jan juridische stappen gaat ondernemen tegen de spaanse krant El Pais, die hem opvoert als een mogelijke klant van het laboratorium van wielerarts Eufemenio Fuentes. Hij overweegt DNA materiaal af te staan aan de onderzoekers om zijn onschuld te bewijzen.
Overigens meldt NOS teletekst dat der Jan juridische stappen gaat ondernemen tegen de spaanse krant El Pais, die hem opvoert als een mogelijke klant van het laboratorium van wielerarts Eufemenio Fuentes. Hij overweegt DNA materiaal af te staan aan de onderzoekers om zijn onschuld te bewijzen.
www.telegraaf.nl'Tour zonder favorieten'
door onze Telesportredactie
STRAATSBURG - De Spaanse krant El Pais heeft gemeld dat Ivan Basso en Jan Ullrich vallen onder de 58 dopingzondaren in het wielerpeloton. Als dat het geval is, zullen beide kanshebbers op de eindzege volgens de UCI-reglementen worden uitgesloten van deelname in de Tour de France. Basso won eerder dit jaar de Giro d'Italia, Ullrich won de Ronde van Frankrijk in 1997.
Ook Joseba Beloki, Santiago Botero, Francisco Mancebo, Roberto Heras, Oscar Sevilla, Quique Gutierrez, Santi Perez en de eerder al gepakte Tyler Hamilton worden eveneens in het nu al geruchtmakende onderzoek genoemd.
De Spaanse wielerwereld is in de ban van een grote dopingkwestie. Alle 58 verdachte renners zouden zich schuldig hebben gemaakt aan het gebruik van bloeddope. Ze zouden klant zijn van wielerdokter Eufemiano Fuentes, het vermeende brein achter een dopingnetwerk. Volgens El Pais staat de naam van de Spaanse toprenner Alejandro Valverde niet op de lijst.
Schokkend!
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Ik denk het niet:Jöhnk schreef:Zal wel loslopen.
www.sporza.beKomt Tour-start Basso en Ullrich in het gevaar?
do 29/06/06 - Het Spaanse gerecht heeft de 56 renners geïdentificeerd die deel zouden uitmaken van een dopingnetwerk. Ook de namen van Jan Ullrich en Ivan Basso worden geciteerd. De ProTour-teams vatten de koe bij de horens: wie op de dopinglijst staat, mag niet starten in Strasbourg.
Donderdag is het onderzoeksgeheim opgeheven. Het parket had dat gevraagd, nadat de Spaanse krant El Pais al heel wat informatie had gelekt.
Het Spaanse gerecht heeft een rapport van 500 bladzijden klaar dat zou worden overhandigd aan de Spaanse minister van Sport.
56 renners zouden betrokken zijn, onder wie veel buitenlanders. Het Spaanse wonderkind Alejandro Valverde en de Kazak Alexander Vinokoerov zouden daar volgens enkele bronnen niet bij zijn.
De Spaanse radiozender Cadena SER, doorgaans erg betrouwbaar, weet dat de namen van Jan Ullrich (foto) en Ivan Basso opduiken in het gerechtelijke dossier.
Worden ook genoemd: Joseba Beloki, Roberto Heras, Tyler Hamilton, Santiago Botero, José Enrique Gutierrez, Santiago Perez en Francisco Mancebo.
Ook de namen van Oscar Sevilla, Denis Mensjov en Juan Antonio Flecha worden gefluisterd.
Wie op de dopinglijst staat, zal niet starten
In Straatsburg, waar de Tour vertrekt, is het chaos. Het is er afwachten tot vrijdag 9.30u. Dan maakt de onderzoeksrechter de namen van alle renners in het dopingschandaal officieel bekend.
Van de 56 (of 58, afhankelijk van de bron) renners zouden er 22 aan de Tour deelnemen. Als hun namen vrijdag worden vrijgegeven, mogen ze niet aan de start komen van de proloog. Dat zou betekenen dat Ullrich en Basso er niet bij zijn.
Jan Ullrich: "Ik hoef mijn onschuld niet te bewijzen"
Jan Ullrich zou dus een van de toprenners zijn met boter op het hoofd. De Duitser heeft donderdagnamiddag nog eens gezegd dat hij met de zaak niks te maken heeft.
"Ik ben de speculaties beu. Ik heb nog nooit bedrog gepleegd en ben ook nooit betrapt", zegt Ullrich.
"Mijn advocaat onderzoekt nu wat we kunnen doen."
"Ik wil mij enkel op de Ronde van Frankrijk concentreren, maar dit verstoort mijn hele voorbereiding."
Met een DNA-test zou Jan Ullrich zijn onschuld kunnen bewijzen. "Maar ik ben niet aangeklaagd, ik hoef mijn onschuld dus niet te bewijzen", bijt Ullrich van zich af.
"Zaterdag begint de Tour, ik laat me nu niet afleiden."
Dus op de lijst die morgen bekend wordt gemaakt staan 22 renners die aan de Tour deel zouden nemen, en die zullen niet starten.
Salvador Dali
Salvador Dali
Op zich prima dat ze voor de tour nog openheid geven, anders blijft het de hele tour rondzingen. Als het onderzoek van de Spaanse justitie inderdaad zo betrouwbaar is, als ze doen voorkomen, wordt er wel ineens schoon schip gemaakt. :xyxthumbs:
Salvador Dali
Salvador Dali
Nou, dat zal een rel worden morgen. Ik heb hier toch wat dubbele gevoelens over. Dat renners die doping gebruiken niet mogen starten vind ik logisch. Maar nu is het dus al genoeg als je op een lijst van een arts staat die handelt in doping.
Wat is de betrouwbaarheid van de lijst? En heeft iedere renner die op die lijst staat dan ook per definitie doping gebruikt?
Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. In ieder geval nog maar even wachten met het invullen van mijn renners voor de tourtoto. ;)
Wat is de betrouwbaarheid van de lijst? En heeft iedere renner die op die lijst staat dan ook per definitie doping gebruikt?
Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. In ieder geval nog maar even wachten met het invullen van mijn renners voor de tourtoto. ;)
Mee eens. De tourleiding laat zich leiden door de geruchten in Spaanse kranten. Een slechte zaak.Marillion schreef: Dat renners die doping gebruiken niet mogen starten vind ik logisch. Maar nu is het dus al genoeg als je op een lijst van een arts staat die handelt in doping.
Als je renners weigert, moet het bewijs waterdicht zijn. Ook in een dopinggevoelige sport als wielrennen moet gelden: je bent onschuldig zolang het tegendeel bewezen is.
Maar ik kan er verder niet veel over zeggen. Wat is 'de lijst' eigenlijk voor lijst? Wanneer sta je erop?
-
- AT Toto winner 15/16
De Rabo ploeg heeft dan idd een probleem aangezien ik dacht ik wel eens gehoord heb dat de Rabobank zou stoppen met sponsoren als er ook maar ooit renners van hun met doping te maken hebben.
Zou wel sensationeel zijn als o.a. Ullrich en Basso niet mogen starten, dan kan het wel eens een hele open tour worden.
Zou wel sensationeel zijn als o.a. Ullrich en Basso niet mogen starten, dan kan het wel eens een hele open tour worden.
Dat hebben ze inderdaad ooit gezegd, maar laatst is er volgens mij eoa. Australiër ontslagen wegens dopinggebruik.brigade zuid schreef:De Rabo ploeg heeft dan idd een probleem aangezien ik dacht ik wel eens gehoord heb dat de Rabobank zou stoppen met sponsoren als er ook maar ooit renners van hun met doping te maken hebben.
Valt dus wel mee.
Het gaat om een lijst van dokter Fuentes. Hij was dokter van de Liberty Seguros ploeg. Hij en ploegleider Saiz zijn aangehouden tijdens een transactie waarbij Fuentes in ruil voor geld een koffer met bloedmonster overhandigde aan de Saiz.Jöhnk schreef:Maar ik kan er verder niet veel over zeggen. Wat is 'de lijst' eigenlijk voor lijst? Wanneer sta je erop?
De spaanse politie heeft tijdens een uitgebreid onderzoek een lijst gevonden bij Fuentes waarop zo'n 200 topsporters staan. Volgens de geruchten gaat het hierbij om een lijst waar niet alleen wielrenners maar ook voetballers en tennissers op staan waarvan sommige actief zijn op het wk voetbal, wimbledon en/of roland garros.
Op deze lijst staan geen 'echte namen' maar codes. Men heeft geprobeerd om deze om te zetten naar de namen van topsporters en dat schijnt nu dus gelukt te zijn. Maar hoe betrouwbaar dat is? Geen idee.
En als er inderdaad een sporter op die lijst staat betekent dat nog niet dat hij ook doping gebruikt. Het is misschien niet waarschijnlijk maar als die dokter toevallig een hekel heeft aan een renner kan hij hem er bij lappen door zijn naam op die lijst te zetten. De lijst suggereert dat de sporters klant waren bij Fuentes voor de afname van doping maar hard bewijs ligt er volgens mij niet.
Als er inderdaad sporters bij deze arts kwamen was het waarschijnlijk niet voor aspirines maar de kans bestaat natuurlijk dat ze klant waren voor legale producten. Ik vind het erg ver gaan om sporters te veroordelen op basis van zo'n stukje papier. Als men inderdaad renners gaat uitsluiten hoop ik dat er meer overtuigende bewijslast beschikbaar is.
EDIT:
Hier kun je een aantal artikelen terugvinden over de gang van zaken tot nu toe:
http://www.sportwereld.be/GT/Index.aspx ... 141&more=1
Tja, als je het verhaal zo leest gaat het al niet meer om de feiten. Als ze op de lijst staan zijn ze allebei exit. En als dan uiteindelijk blijkt dat ze onschuldig zijn is de tour al gereden. Daar gaat dan je hele voorbereiding.Peter schreef:We zullen het wel zien. Ik verwacht niet dat Basso en Ullrich niet mee kunnen doen, want zijn er harde feiten?
Dit kon wel eens een vergelijkbare situatie gaan worden met de tour van 1998. Ik verwacht tijdens de tour namelijk ook nog wel diverse uitgebreide controles in de hotels van de ploegen.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Nou was die tour van '98 op zich wel erg leuk, als ik heel eerlijk ben.
Het is dus afwachten wie er op de lijst staan. Jammer dat dat nou weer toevallig net voor een Tour de France moet spelen. Ik had vooraf hoge verwachtingen van deze tour, maar dit is al het 2e smetje. Het eerste smetje kwam toen ik het etappeschema zag.
Het is dus afwachten wie er op de lijst staan. Jammer dat dat nou weer toevallig net voor een Tour de France moet spelen. Ik had vooraf hoge verwachtingen van deze tour, maar dit is al het 2e smetje. Het eerste smetje kwam toen ik het etappeschema zag.