F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 07, 2005 10:31 am

Grand Prix Japan

07 oktober
04:00-05:00 1e training
07:00-08:00 2e training
08 oktober
02:00-02:45 1e training
03:15-04:00 2e training
06:00 Kwalificatie
09 oktober
07:00 Race

Zonta snelste F1-rijder in Japan



SUZUKA - Toyota-testrijder Ricardo Zonta toonde zich op de eerste dag van het Japanse Grand Prix weekend de allersnelste rijder. De Braziliaan moest in de eerste oefensessie nog de McLaren van De la Rosa voor zich dulden, maar sloot de tweede sessie als snelste af voor Michael Schumacher.

Vooral de prestatie van Ferrari is een verrassing. Schumacher reed de tweede tijd en Barrichello zette de vierde tijd neer. Een goed voorteken voor de Scuderia die het seizoen in schoonheid wenst af te sluiten. :eusa_pray:


Dat willen ze ook bij McLaren, maar hun kansen op de werelditel voor constructeurs zijn alweer een beetje geslonken. Kimi Raïkkönen moest na 8 rondjes zijn motor laten vervangen en verliest daarmee al voor de vierde keer dit seizoen 10 startplaatsen. Gelukkig presteerde ook Renault nog niet zo sterk in Japan. Kersvers wereldkampioen Alonso raakte niet verder dan de achtste plaats. Fisichella werd pas veertiende.

Rotterdammer Robert Doornbos startte zijn weekend met een mooie twintigste tijd. Daarmee was hij bijna 2,5 seconde sneller dan teamgenoot Christijan Albers die 24ste werd.
Vrijdag, tweede vrije training

Pos. Rijder Team Tijd Ronden
1 R. Zonta Toyota 1:30.682 21
2 M. Schumacher Ferrari 1:31.716 16
3 P. de la Rosa McLaren 1:31.821 28
4 R. Barrichello Ferrari 1:32.267 15
5 K. Räikkönen McLaren 1:32.849 13
6 R. Schumacher Toyota 1:32.917 13
7 J. Trulli Toyota 1:33.122 13
8 F. Alonso Renault 1:33.259 7
9 J. Button BAR 1:33.453 20
10 M. Webber Williams 1:33.520 14
11 D. Coulthard Red Bull 1:33.563 11
12 A. Pizzonia Williams 1:33.679 14
13 T. Sato BAR 1:34.330 16
14 G. Fisichella Renault 1:34.400 7
15 F. Massa Sauber 1:34.421 17
16 C. Klien Red Bull 1:34.707 12
17 S. Yamamoto Jordan 1:34.829 19
18 J. Villeneuve Sauber 1:34.874 18
19 V. Liuzzi Red Bull 1:34.977 7
20 R. Doornbos Minardi 1:35.150 8
21 T. Monteiro Jordan 1:35.388 12
22 JP. Montoya McLaren 1:37.371 5
23 C. Albers Minardi 1:37.626 7
24 N. Karthikeyan Jordan 1:38.034 7




Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 08, 2005 7:18 am

Kwalificatie

Pos. Rijder Team Tijd
1 R. Schumacher Toyota 1:46.106
2 J. Button BAR 1:46.141
3 G. Fisichella Renault 1:46.276
4 C. Klien Red Bull 1:46.464
5 T. Sato BAR 1:46.841
6 D. Coulthard Red Bull 1:46.892
7 M. Webber Williams 1:47.233
8 J. Villeneuve Sauber 1:47.440
9 R. Barrichello Ferrari 1:48.248
10 F. Massa Sauber 1:48.278
11 N. Karthikeyan Jordan 1:48.718
12 A. Pizzonia Williams 1:48.898
13 C. Albers Minardi 1:50.843
14 M. Schumacher Ferrari 1:52.676
15 R. Doornbos Minardi 1:52.894
16 F. Alonso Renault 1:54.667
17 K. Räikkönen McLaren 2:02.309
18 T. Monteiro Jordan geen tijd
19 J. Trulli Toyota geen tijd
20 JP. Montoya McLaren geen tijd

Ralf op pole na natte kwalificatie

Ralf Schumacher start de Grand Prix van Japan vanaf pole position. Op een opdrogende baan zette de Toyota-coureur de snelste tijd neer, waarna het opnieuw ging regenen. Jenson Button werd tweede. De Nederlanders gingen vroeg de baan op en waren niet heel snel, maar starten door de in de slotfase vallende regen toch vanaf goede posities. Albers vertrekt vanaf plaats dertien, terwijl Doornbos vijftiende werd.

Door hun startcrash in Brazilië, moesten eerst David Coulthard, Antonio Pizzonia en Mark Webber als eersten de baan op. Coulthard deed het helemaal niet slecht. De baan was nog nat, maar regenen deed het niet. Zijn tijd bleef lange tijd staan. Ook de Nederlanders kwamen niet in de buurt van de Schot. Robert Doornbos gokte en ging op de regenbanden naar buiten, terwijl Albers intermediates gebruikte. Hij was daarmee sneller, maar denderend waren de tijden van de Minardi-coureurs niet.

Wel bleven ze op de baan en dat kan niet van Tiago Monteiro en Jarno Trulli gezegd worden. Monteiro spinde zelfs al in zijn opwarmronde en op hetzelfde punt vloog Trulli er iets later af. Langzaam maar zeker werden de tijden beter en niet veel later moest Coulthard zijn eerste plaats afstaan aan Takuma Sato, die op zijn beurt ook niet lang van de voorlopige pole kon genieten. Christian Klien reed een strakke ronde en was een stuk sneller.


Ralf Schumacher was weer sneller dan Klien en Jenson Button kon de tijd van Ralf net niet pakken. Iedereen maakte zich op voor de laatste vijf coureurs. Beide coureurs van Renault en McLaren en Michael Schumacher moesten nog rijden. Maar plotseling zette de regen door. Giancarlo Fisichella was de laatste coureur die nog een goede tijd kon rijden. Hij werd in de stromende regen derde, maar daarna was het niet meer mogelijk om een goede tijd neer te zetten.

Alleen Michael Schumacher deed nog een serieuze poging, maar ook dat was tevergeefs. Hij moet de eer aan zijn broer laten, die voor het eerst vanaf de pole mag starten voor Toyota. Dat het dan ook nog in Japan is, maakt het alleen maar mooier. Voor de fans is het helemaal een mooi resultaat, aangezien Takuma Sato als vijfde start. Opvallend zijn ook de posities van Klien (vierde) en met name Narain Karthikeyan. De Indiër zal vanaf de elfde plaats starten.

De race zal zondag om 07.00 uur Nederlandse tijd beginnen.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za okt 08, 2005 9:12 am

Ongetwijfeld door de omstandigheden, maar volgens mij wel de hoogste kwalificatie van Albers, dit seizoen!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za okt 08, 2005 10:16 am

Yep, in Monaco stond hij op de 14e plaats op de grid.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » za okt 08, 2005 10:35 am

Weet iemand wanneer er weer van dat A1 Racing is?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 08, 2005 12:36 pm

San Marco schreef:Weet iemand wanneer er weer van dat A1 Racing is?
ff googlen doet wonderen... :X :cheer:
Following the summer sun around the globe, A1 Grand Prix will deliver 12 weekends of exciting racing action outside of the traditional motorsport season, kicking-off at Brands Hatch, Great Britain on 25 September 2005.

Calendar

September 25, 2005: Brands Hatch, Great Britain
October 9, 2005: EuroSpeedway, Lausitz, Germany
October 23, 2005: Circuito Estoril, Portugal
November 6, 2005: Eastern Creek, Sydney, Australia
November 20, 2005: Sepang International Circuit, Malaysia
December 11, 2005: Dubai Autodrome, UAE
January 15, 2006: Sentul Circuit, Indonesia
January 29, 2006: South Africa
February 12, 2006: Autodromo Internacional de Curitiba, Brazil
February 26, 2006: Parque Fundidora Monterrey, Mexico
March 19, 2006: Laguna Seca, California, USA
April 2, 2006: Shanghai International Circuit, China



Bron: http://motoring.iafrica.com/a1grandprix/488819.htm

En de officiële site.. http://www.a1gp.com/main.php?hf=Yes

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » za okt 08, 2005 12:41 pm

Thanx, even checken dus van het weekend, hoorde van iemand lovende berichten maar dat geloofde ik niet helemaal.
Eerst zien dan geloven.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 08, 2005 12:43 pm

Soms mag je best iets aannemen van anderen hoor...voordeel ende twijfel enzo... ;)

Ik heb 't einde gezien..'t bleef spannend...en ons Joske wa.. :cheer:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za okt 08, 2005 7:21 pm

San Marco schreef:Weet iemand wanneer er weer van dat A1 Racing is?
RTL7 in de gaten houden. Die zenden de races uit.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 09, 2005 7:56 am

Hulde voor Kimi... :worshippy: :worshippy:

Raikkonen held in beste race

In de beste race van het seizoen met veel gebeurtenissen, spanning en plaatswisselingen van begin tot eind rijden Raikkonen en Alonso van achteraan naar het podium. In de allerlaatste ronde zet de Fin de McLaren zelfs naast de Renault van Fisichella die vanaf een derde startplek op de zege af leek te gaan. Wiel aan wiel trekt Raikkonen de overwinning naar zich toe.
Montoya lag in de eerste ronde al naast de baan en daarmee pakt Renault met twee podiumposities de kop van het constructeurskampioenschap weer terug.

In de eerste ronde waren met name Michael Schumacher en Alonso al veel concurrenten voorbij. Enkele ronden later sloot Raikkonen aan. Het trio was goed voor veel actie, waarbij de oud wereldkampioen uiteindelijk op bijzondere wijze werd ingehaald door de jonkies. Meerdere malen zelfs want na de eerste pitstop lag de Ferrari weer voor.

Ondertussen streed Ralf Schumacher voorin met Fisichella om de eerste plaats. Daarachter bleef Button lang bij, net als Coulthard die een bliksemstart had. Daarachter klom Webber steeds verder op. In de eindfase wist de Williams-rijder de BAR in de pitstraat in te halen en de vierde plek op te eisen.

Toyota, die Trulli uit de race zag verdwijnen door een fout van Sato, moest uiteindelijk genoegen nemen met de achtste plaats omdat het team de snelheid moest compenseren met drie pitstops, eentje meer dan de rest.

Ook Minardi zorgde voor actie. Beide rijders schoten door bij hun pitstop, waardoor bij Albers zelfs even een kleine pitbrand ontstond. De Nederlanders was snel uit de wagen maar stapte een minuut later weer in om de race toch nog uit te rijden.



01 Raikkonen McLaren Mercedes M 53 1:29:02,212 10
02 Fisichella Renault Renault M 53 + 1,633 8
03 Alonso Renault Renault M 53 + 17,456 6
04 Webber Williams BMW M 53 + 22,274 5
05 Button BAR Honda M 53 + 29,507 4
06 Coulthard Red Bull Cosworth M 53 + 31,601 3
07 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 53 + 33,879 2
08 R.Schumacher Toyota Toyota M 53 + 49,548 1
09 Klien Red Bull Cosworth M 53 + 51,925 0
10 Massa Sauber Petronas M 53 + 57,509 0
11 Villeneuve Sauber Petronas M 53 + 58,221 0
12 Barrichello Ferrari Ferrari B 53 + 1:00,633 0
13 Sato BAR Honda M 52 + 1 ronde 0
14 Monteiro Jordan Toyota B 52 + 1 ronde 0
15 Doornbos Minardi Cosworth B 51 + 2 ronden 0
16 Karthikeyan Jordan Toyota B 51 + 2 ronden 0
17 Albers Minardi Cosworth B 49 + 4 ronden 0
u Pizzonia Williams BMW M 9 spin 0
u Trulli Toyota Toyota M 9 ongeluk 0
u Montoya McLaren Mercedes M 0 crash 0



POS - positie U = uitgevallen, BAND - B = Bridgestone, M = Michelin, RND - aantal gereden ronden, PTN - aantal punten



Bron: http://autosport.sbs.nl/

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » zo okt 09, 2005 8:22 am

Wat een kutverslag. Ik weet pas aan het eind van de eerste alinea wie er nou precies gewonnen heeft, maar welke GP dat nou was wordt helemaal niet vermeld. :nooo:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 09, 2005 8:56 am

Ander en beter verslag dan nu? :cheer:


Raikkonen wint spektakelstuk in Suzuka

Afbeelding

Kimi Raikkonen heeft de Grand Prix van Japan gewonnen. De Fin pakte in een zinderende race de leiding over van Giancarlo Fisichella, in de laatste ronde. Fernando Alonso werd derde. Ralf Schumacher, vertrokken van pole position, moest genoegen nemen met de achtste plaats. Christijan Albers kwam aan de finish, maar had een probleem bij zijn pitstop, waarbij een brand ontstond.


Voor de start leek Jenson Button een probleem te hebben. Er kwam rook uit zijn auto, maar de Brit kon toch starten. Ralf Schumacher wist zijn leiding te behouden. Fisichella kwam ook goed weg, maar opvallend was de start van David Coulthard, die zich naar de vierde plaats opwerkte. Rubens Barrichello en Takuma Sato kwamen met elkaar in aanraking, waarna beide coureurs naar binnen moesten. Wel konden ze hun weg vervolgen.

Niet veel later was het verhaal voorbij voor Juan Pablo Montoya. De Colombiaan ging even van de baan en kwam Jacques Villeneuve tegen toen hij weer op het asfalt kwam. Montoya werd van de baan geduwd en kwam in de banden terecht, waarna de safety car naar buiten werd gestuurd.

Na de herstart was het nog steeds Ralf Schumacher die aan de leiding ging. Fisichella, Button, Webber en Coulthard volgden. Michael Schumacher had ik al mooi opgewerkt en haalde Christian Klien in voor plaats zes. Fernando Alonso reed inmiddels al op plaats acht, waarna het zijn beurt was Klien in te halen. Dit deed hij eerst door de chicane af te steken, waarna hij de Oostenijker er weer langs moest laten. Na de volgende inhaalactie liet Alonso de Red Bull weer voorbij, maar daarna was het wel raak.

Toen was Michael Schumacher aan de beurt. In de 130R-bocht haalde Alonso hem in, waarna hij zesde lag. Ondertussen had Ralf Schumacher al vroeg zijn pitstop gemaakt. Een paar ronden later volgde de concurrentie.

Christijan Albers reed een sterke race, voor de Jordans en ging voor zijn tweede stop naar binnen. Helaas liep het helemaal verkeerd. Bij het tanken ontstond een spectaculaire brand. Wel kon Albers verder rijden, maar zijn goede positie was hij kwijt. Albers verklaarde dat hij niet op tijd stil stond, waardoor de benzineslang er moeilijk inging.

Fernando Alonso liet ondertussen zien waarom hij wereldkampioen is. Op een prachtige manier haalde hij de Williams van Mark Webber is, waarmee hij de derde plaats pakte. Ook Kimi Raikkonen was bijzonder sterk bezig. Hij lag tweede en naderde Giancarlo Fisichella. In de laatste ronde passeerde hij de Italiaan, door hem via de buitenkant van de eerste bocht te passeren.

Hiermee won Raikkonen zijn zevende race van het seizoen en wist hij de schade beperkt te houden wat betreft het constructeurskampioenschap voor McLaren. Fisichella en Alonso werden tweede en derde. Mark Webber kwam na een prima race als vierde over de streep. Ralf Schumacher kon zijn pole niet verzilveren en moest het doen met de achtste plaats. De Nederlanders kwamen ook aan de finish. Albers had zoals gezegd pech. Robert Doornbos finishte wel voor Narain Karthikeyan en werd vijftiende.


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » zo okt 09, 2005 11:45 am

Is wel duidelijk wie er kampioen had moeten worden, maar ja, moet je de auto maar fatsoenlijk bouwen.
Zometeen even de herhaling kijken, was verdammt in slaap gevallen :sad:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo okt 09, 2005 12:58 pm

Die inhaalmanoeuvre van Raikkonen in de laatste ronde is misschien wel het mooiste F1-moment van dit seizoen! :worshippy:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » zo okt 09, 2005 3:30 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Die inhaalmanoeuvre van Raikkonen in de laatste ronde is misschien wel het mooiste F1-moment van dit seizoen! :worshippy:
Zegt een hoop over de F1 dit jaar misschien.

Was zeker wel goed maar de commentatoren overdrijven nogal.
Vond die van Alonso in 130 R mooier om eerlijk te zijn.

Net dat A1 - racing zitten kijken, wat een flauwekul is dat zeg.
C coureurs in D auto's.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma okt 10, 2005 9:09 am

Ik vind de A1 eigenlijk een stuk leuker om te kijken dan de F1 !

Gisteren was een spektakelstul in de F1, want er werd tenminste weer eens ingehaald en het was spannend. Zaken die vooralsnog 'gewoon' standaard zijn bij de A1 races...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 14, 2005 8:13 pm

612 Teletekst vr 14 okt
***AUTOSPORT*************************
Minardi wordt Squadra Toro Rosso
**************************************

Het Minardi Formule 1-team wordt in
2006 omgedoopt tot Squadra Toro Rosso,
met de Italiaan Vitantonio Liuzzi en de
Amerikaan Scott Speed als coureurs.Dat
meldt de Oostenrijkse krant Salzburger
Nachrichten.

Minardi leverde dit jaar met de beide
Nederlandse rijders Christijan Albers
en Robert Doornbos achterhoedegevechten
in de Formule 1.In september werd het
team verkocht aan drankenfabrikant Red
Bull uit Oostenrijk.

Dit weekeinde rijden Albers en Doornbos
hun laatste wedstrijd voor het 'oude'
Minardi.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 15, 2005 6:07 pm

Morgenvroeg om 8.00 uur alweer de laatste race van een voor mij niet echt boeiend raceseizoen..
Alonso snelste in kwalificatie

Renault zal de Grand Prix van China vooraan starten. Fernando Alonso reed in de kwalificatie de beste tijd, maar teamgenoot Giancarlo Fisichella deed het ook goed. Kimi Raikkonen werd derde. De Nederlanders Christijan Albers en Robert Doornbos werden achttiende en twintigste.

De eerste coureur die een serieuze poging deed was Juan Pablo Montoya. Zijn tijd bleef zoals verwacht lange tijd staan. Ook de Nederlanders moesten vroeg de baan op. Christijan Albers had het even lastig en verloor vooral in de eerste sector veel tijd. Robert Doornbos leek harder te gaan, maar hij liet veel tijd liggen in de derde sector. Tiago Monteiro zal tussen de twee in starten, maar Narain Karthikeyan deed het een stuk beter. De Jordan-coureur pakte de 15e plaats.

Ferrari doet alles om het seizoen goed af te sluiten, maar pole position zat er niet in. Michael Schumacher reed zich naar de zesde tijd, terwijl teamgenoot Barrichello zijn laatste kwalificatie voor het team afsloot als achtste.

Uiteindelijk was het Jenson Button die de tijd van Juan Pablo Montoya wist te verslaan. De Brit reed zich naar een vierde tijd. Dit in schril contrast met zijn teamgenoot Takuma Sato, die de weg helemaal kwijt lijkt te zijn. De Japanner was erg langzaam en eindigde de sessie op de zeventiende plaats.

Uiteindelijk bleek Renault een maatje te groot voor de concurrentie. Het team vecht met McLaren om de constructeurstitel en heeft twee punten voorsprong. Voorlopig ziet het er in ieder geval goed uit. Alonso en Fisichella werden eerste en tweede.
Kwalificatie


Pos. Rijder Team Tijd
1 F. Alonso Renault 1:34.080
2 G. Fisichella Renault 1:34.401
3 K. Räikkönen McLaren 1:34.488
4 J. Button BAR 1:34.801
5 JP. Montoya McLaren 1:35.188
6 M. Schumacher Ferrari 1:35.301
7 D. Coulthard Red Bull 1:35.428
8 R. Barrichello Ferrari 1:35.610
9 R. Schumacher Toyota 1:35.723
10 M. Webber Williams 1:35.739
11 F. Massa Sauber 1:35.898
12 J. Trulli Toyota 1:36.044
13 A. Pizzonia Williams 1:36.445
14 C. Klien Red Bull 1:36.472
15 N. Karthikeyan Jordan 1:36.707
16 J. Villeneuve Sauber 1:36.788
17 T. Sato BAR 1:37.083
18 C. Albers Minardi 1:39.105
19 T. Monteiro Jordan 1:39.233
20 R. Doornbos Minardi 1:39.460


Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 16, 2005 9:07 am

Weinig te melden verder over de race...

Alonso bezorgt Renault wereldtitel

Afbeelding


Wereldkampioen Fernando Alonso heeft het seizoen in stijl afgesloten. De Spanjaard heerste in Shanghai van start tot finish en bezorgde zijn team daarmee tevens de constructeurstitel. Kimi Raikkonen finishte als tweede, voor de sterke Ralf Schumacher. Christijan Albers, die vlak voor de start in botsing gekomen was met Michael Schumacher, moest in het zicht van de haven uitvallen.


De laatste Grand Prix van het seizoen, op het fraaie circuit van Shanghai, stond volledig in het teken van de strijd om het constructeurs-kampioenschap. Renault ging de wedstrijd in met een voorsprong van twee punten op McLaren. Renault-coureurs Alonso en Fisichella mochten bovendien vanaf de eerste startrij aan de wedstrijd beginnen, waardoor het team van Flavio Briatore haar lot volledig in eigen hand had.

Voordat de race daadwerkelijk van start ging, zorgden Christijan Albers en Michael Schumacher voor opschudding. Beide coureurs kwamen in botsing op het moment dat ze hun auto naar de startopstelling reden. Zowel Albers als Schumacher moest hierdoor halsoverkop plaatsnemen in de reserve-auto.



Op het moment dat de lichten op groen sprongen, ging Alonso er direct als een haas vandoor. De Spanjaard kon direct een gat slaan met teamgenoot Fisichella, die McLaren-coureurs Raikkonen en Montoya achter zich wist te houden.

Deze volgorde bleef lange tijd hetzelfde, tot een opmerkelijk incident roet in Montoya's eten gooide. Een putdeksel van een kerbstone kwam los te liggen en Montoya reed er vol over heen. De McLaren van de Colombiaan was hierdoor dusdanig beschadigd dat hij niet verder kon rijden.



De wedstrijdleiding laste een safety car-periode in om de putdeksel weer goed te leggen en uitgerekend tijdens deze neutralisatie verloor Michael Schumacher de controle over zijn Ferrari. De onttroonde wereldkampioen, die vorig jaar in Monaco ook al uitviel tijdens een safety-car periode, spinde op onverklaarbare wijze van de baan.

Na deze neutralisatie behield Alonso controle over de wedstrijd. Zelfs een tweede safety car-periode, na een gigantische klapper van Narain Karthikeyan, bracht Alonso niet van zijn stuk. Giancarlo Fisichella daarentegen hield zijn hoofd in het heetst van de strijd niet koel. De Italiaan blokkeerde Raikkonen bij het inrijden van de pitstraat en werd hiervoor bestraft met een drive through-penalty.

Door deze straf viel Fisichella terug naar de vierde plaats, maar dat kon de pret bij Renault niet drukken. Door de zege van Alonso is de Franse renstal zeker van de wereldtitel, waarmee het succes voor Flavio Briatore en zijn mannen compleet is. Voor Kimi Raikkonen en McLaren zit er niets anders op dan genoegen te nemen met de tweede plaats, op alle fronten.

Onze beide landgenoten kenden wisselend succes in Shanghai. Christijan Albers en Robert Doornbos slaagden er niet in om Tiago Monteiro te bedreigen, maar leken allebei wél op weg naar de eindstreep. Enkele ronden voor het einde gooide een afgebroken wielmoer echter roet in het eten van Albers. Doornbos haalde de eindstreep wel. De Rotterdammer eindigde als veertiende.

Race

Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 F. Alonso Renault 1:39:53.618 10
2 K. Räikkönen McLaren + 4.000 8
3 R. Schumacher Toyota + 25.003 6
4 G. Fisichella Renault + 26.001 5
5 C. Klien Red Bull + 31.008 4
6 F. Massa Sauber + 36.004 3
7 M. Webber Williams + 36.008 2
8 J. Button BAR + 41.002 1
9 D. Coulthard Red Bull + 44.002 0
10 J. Villeneuve Sauber + 59.009 0
11 T. Monteiro Jordan + 1:24.006 0
12 R. Barrichello Ferrari + 1:32.008 0
13 A. Pizzonia Williams + 1 ronde(n) 0
14 R. Doornbos Minardi + 1 ronde(n) 0
15 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n) 0
16 C. Albers Minardi + 5 ronde(n) 0
Niet gefinisht
17 T. Sato BAR + 22 ronde(n) 0
18 N. Karthikeyan Jordan + 28 ronde(n) 0
19 JP. Montoya McLaren + 32 ronde(n) 0
20 M. Schumacher Ferrari + 34 ronde(n) 0
De Stand (2005)

Pos. Rijder Team Banden Punten
1 F. Alonso Renault 133
2 K. Räikkönen McLaren 112
3 M. Schumacher Ferrari 62
4 JP. Montoya McLaren 60
5 G. Fisichella Renault 58
6 R. Schumacher Toyota 45
7 J. Trulli Toyota 43
8 R. Barrichello Ferrari 38
9 J. Button BAR 37
10 M. Webber Williams 36
11 N. Heidfeld Williams 28
12 D. Coulthard Red Bull 24
13 F. Massa Sauber 11
14 J. Villeneuve Sauber 9
= C. Klien Red Bull 9
16 T. Monteiro Jordan 7
17 A. Wurz McLaren 6
18 N. Karthikeyan Jordan 5
19 P. de la Rosa McLaren 4
= C. Albers Minardi 4
21 P. Friesacher Minardi 3
22 A. Pizzonia Williams 2
23 T. Sato BAR 1
= V. Liuzzi Red Bull 1
- R. Doornbos Minardi 0


Pos. Team Banden Punten
1 Renault 191
2 McLaren 182
3 Ferrari 100
4 Toyota 88
5 Williams 66
6 BAR 38
7 Red Bull 34
8 Sauber 20
9 Jordan 12
10 Minardi 7



Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo okt 16, 2005 4:04 pm

En dat was het seizoen 2005 alweer....

Ik ben benieuwd of we volgend jaar nog Nederlandse coureurs in de F1 hebben....
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » zo okt 16, 2005 4:14 pm

Ik ben benieuwd of er volgend jaar wel iets aan is.

Ik denk dat ik dit jaar maar 3 of 4 races gezien heb.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 24, 2005 8:47 pm

612 Teletekst ma 24 okt
**AUTOSPORT*******************
Kwalificatie Formule 1 aangepast
*******************************
De kwalificatieprocedure bij Formule
1-races wordt komend jaar aangepast.

De kwalificatie verloopt per 2006 in
drie fasen.Eerst vallen na een kwartier
de vijf minst snelle wagens af,waarna
er in het tweede kwartier opnieuw vijf
afvallen.De resterende tien bolides
strijden in een sessie van twintig
minuten om poleposition.Verder zal het
tijdens de races ook weer toegestaan
zijn om van banden te wisselen.

Een voorstel van de autosportbond FIA
om de achtervleugel drastisch aan te
passen om het passeren te bevorderen,
zal worden onderzocht op de technische
haalbaarheid.Die aanpassing volgt op
zijn vroegst in 2007.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 24, 2005 11:01 pm

613 Teletekst ma 24 okt
**AUTOSPORT***********************
Pastorelli testrijder bij Midland
***********************************
Nicky Pastorelli wordt komend seizoen
testrijder bij Midland,het team dat in
2006 Jordan in de Formule 1 vervangt.

De 22-jarige Nederlander was dit jaar
als testrijder actief voor Jordan.Wie
bij Midland de coureurs worden,is nog
niet bekend.Christijan Albers zou een
belangrijke gegadigde zijn voor één van
de beide stoeltjes.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di okt 25, 2005 7:45 am

Jaaaaaaaaaaaaaaaah, de bandenwissels tijdens de wedstrijden zijn terug :cheer: :worshippy:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di okt 25, 2005 10:23 am

Baseman schreef:Jaaaaaaaaaaaaaaaah, de bandenwissels tijdens de wedstrijden zijn terug :cheer: :worshippy:
Inderdaad....jaaaaaaaaaaaaaaaah.... eindelijk weer meer spanning in de pitstraat.. :cheer:

Plaats reactie