De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Yopii

Re: De Opvolger van Sjon

Bericht door Yopii »

Ja, uiteraard zijn er minder toptrainers dan modale trainers. Maar of dat nou af te meten is aan het feit dat ze in de subtop of zelfs daaronder werken?
Type 2 floreert bij clubs onder de top. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat geen enkele trainer daar kwaliteiten heeft die 'hogerop' (of elders) van pas komen.
Het is ook lastig meten. Neem Frank de Boer en Philip Cocu. Die zijn dus allebei meerdere keren kampioen geworden. Maar toptrainers? Nee, bepaald niet. Toch zijn ze bij respectievelijk Ajax en PSV wel geslaagd. Mede door de omstandigheden van het moment. Ten Hag kan prachtige resultaten overleggen en daar heeft hij gewoon zijn aandeel in. Maar we kunnen achteraf toch ook wel constateren dat de groep ook gewoon heel erg goed was. Na Ajax wil het niet meer zo lukken.
Type 3, zeker Ten Hag. Schoolmeesterachtig, betweterig.

Je hebt uiteraard gelijk, de kwaliteit van de groep is ook een sterke factor. In Nederland kan de concurrentie het laten afweten, zoals in de tijd van het Ajax van FDB het geval was. Om te zien waar een team staat, kijk je dan naar de Europese prestaties.
Heitinga is gewoon in niets een hoofdtrainer. Ook niet voor een kleine club. Die stap van assistent naar hoofdtrainer is iets wat mensen onderschatten. Het is zo'n enorm andere wereld als jij ineens overal met je neus voor die camera moet staan. Wanneer iedereen in de kleedkamer ineens naar jou kijkt voor een inspirerend verhaal in plaats van dat je er naast staat terwijl een ander staat te vertellen.
Helemaal mee eens.
Het is wel zo dat de stap van trainer bij een modale club naar die van hoofdtrainer bij een topclub net zo groot is als die van assistent naar hoofdtrainer bij dezelfde club.

Je kunt wel degelijk tot een profielschets komen die verder gaat dan prestaties. Charisma is cruciaal. Ik bedoel dan authentieke overtuigingskracht, die wordt belangrijker naarmate de club groter is.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Taal is ook nog een factor. Zowel naar de spelersgroep als binnen de club.

Ik stel me bijvoorbeeld voor dat iemand als Steijn zich bij Sparta prima in het Nederlands kon redden. Bij de spelersgroep van Ajax is de voortaal ineens Engels. Ga je dan ook nog naar een buitenlandse club dan moet je jezelf buiten het trainingsveld ook ineens in een andere taal uiten. De persconferenties van trainers als Ten Hag en Van Gaal laten zien dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Beide waren buiten Nederland ook minder succesvol. Naast taal speelt dan ook nog cultuur een rol natuurlijk.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Sparta heeft ook buitenlanders. De tijd van Co Adriaanse ('Nederlands is de voertaal, allemaal zwarte schoenen, enz.) is definitief voorbij.

Het verschil is eerder dat spelers bij Sparta geen pretenties hebben. Die zijn allang blij dat ze in de ED spelen. Bij zo'n club kan de trainer zich veel meer permitteren dan bij Ajax, waar er allerlei lijntjes lopen vanuit de spelersgroep naar de pers, enz.

Ten Hag en LVG zijn dominante, drammerige mannen, alles moet op hun manier. Maar ja, clubs als Barcelona en Man Utd. hebben hun eigen manier. Barcelona bijvoorbeeld heeft een echte sterrencultuur. Dat heeft LVG nooit begrepen. HIj begreep niet waarom Cruijff daar op een voetstuk stond en hij niet. Hij vond zichzelf een betere trainer dan Cruijff - het zal wel. Het punt is: Cruijff was Cruijff. :smallgrin.gif:

Aanpassen is dan cruciaal. In feite past LVG alleen bij Ajax. Alleen daar hoefde hij zich niet aan te passen.
Toppie

Bericht door Toppie »

Die Grimmige sfeer moet snel de Farioli variant gaan inslijpen. Dan maar meer op discipline verdedigende stelling en hopen op een counter die voor Dolberg meer past dan blindelings ballen naar voren peren op WW en hopen dat die goed valt
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: zo nov 23, 2025 4:52 pm Sparta heeft ook buitenlanders. De tijd van Co Adriaanse ('Nederlands is de voertaal, allemaal zwarte schoenen, enz.) is definitief voorbij.

Het verschil is eerder dat spelers bij Sparta geen pretenties hebben. Die zijn allang blij dat ze in de ED spelen. Bij zo'n club kan de trainer zich veel meer permitteren dan bij Ajax, waar er allerlei lijntjes lopen vanuit de spelersgroep naar de pers, enz.

Ten Hag en LVG zijn dominante, drammerige mannen, alles moet op hun manier. Maar ja, clubs als Barcelona en Man Utd. hebben hun eigen manier. Barcelona bijvoorbeeld heeft een echte sterrencultuur. Dat heeft LVG nooit begrepen. HIj begreep niet waarom Cruijff daar op een voetstuk stond en hij niet. Hij vond zichzelf een betere trainer dan Cruijff - het zal wel. Het punt is: Cruijff was Cruijff. :smallgrin.gif:

Aanpassen is dan cruciaal. In feite past LVG alleen bij Ajax. Alleen daar hoefde hij zich niet aan te passen.
Zeker, maar ik denk dat er op dat gebied echt nog wel een verschil is tussen Ajax en een kleinere Eredivisie club zoals Sparta. Er is namelijk een verschil tussen de situatie dat je ook buitenlandse spelers hebt of dat meer dan de helft van je elftal geen Nederlands spreekt.

En dan kom je op het punt dat je dan in het Engels echt wel vloeiend moet spreken om jezelf goed te kunnen uitdrukken. Dat is niet te onderschatten.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Toppie schreef: zo nov 23, 2025 5:32 pm Die Grimmige sfeer moet snel de Farioli variant gaan inslijpen. Dan maar meer op discipline verdedigende stelling en hopen op een counter die voor Dolberg meer past dan blindelings ballen naar voren peren op WW en hopen dat die goed valt
Joh, niet verrassend dat blijkbaar FF het toch vorig seizoen heel goed had gezien en het elftal liet voetballen naar hun mogelijkheden. En blijkt de tweede plek uiteindelijk toch de enorme topprestatie met die (en de huidige) selectie die het ook was, in plaats van het "FF heeft het kampioenschap verloren omdat ie te behouden speelde tegen minder tegenstanders".

Ooit nog eens hier gelezen dat de invloed van een trainer maar heel beperkt is. Ik neem aan dat betreffende AT-er inmiddels zijn woorden heeft opgegeten want God, wat bewijst het vorig seizoen ten opzichte van de seizoenen ervoor en het seizoen erna hoe essentieel de trainer blijkbaar is.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
LucaS

Bericht door LucaS »

Marillion schreef: zo nov 23, 2025 2:53 pm Ja, qua typering klopt dat wel zo ongeveer.
Yopii schreef: zo nov 23, 2025 2:24 pm ...
Wat ik altijd lees: ik zou X van middenmoter Y wel eens bij een topclub willen zien is negen van de tien keer onzin. Overpresteren bij Sparta wil totaal niet zeggen dat een trainer het bij een topclub ook gaat maken, zoals we hebben gezien met Steijn. Zo iemand verschrompelt onder de druk.
...
Dit is wel twijfelachtig hoor. Het verschilt gewoon per persoon. Er zijn natuurlijk genoeg trainers die wel de stap van een kleinere club naar een grotere club maken.

Je pakt nu Steijn eruit maar daar kun je bijvoorbeeld Bosz tegenover zetten. Ten Hag is via Utrecht naar Ajax gegaan en was ook succesvol. En zo zijn er echt nog veel meer trainers die dat wel aan kunnen.

Prestaties bij een kleinere club zijn geen garantie op succes bij een grote club. Daar ben ik het uiteraard wel mee eens.
Rijkaard degradeerde met sparta
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Precies, hij had niet de kwaliteiten voor degradatievoetbal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat is een voorbeeld van de typering die jij eerder noemde, dus de andere kant op. Rijkaard is dan een type 4. Kan goed met topspelers omgaan maar is didactisch niet persé sterk.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Precies.

In de top is het cruciaal dat je topspelers begrijpt, met hun nukken en verantwoordelijkheden. Zie de kikkers maar eens in de kruiwagen te houden.

Rijkaard had een lange carrière in de top gehad, hem namen ze wel serieus bij Barcelona. Bovendien had hij veel media-ervaring, hij wist wat hij wel en niet moest zeggen.

Het is logisch dat Rijkaard bij Sparta mislukte, hij was zijn hele voetballeven omringd door spelers die veel beter waren dan 'zijn' Spartanen. Zowel voetbaltechnisch als psychologisch had hij geen idee hoe hij het moest aanpakken.

Uitgaande van mijn schema kun je wel een profielschets opstellen voor de nieuwe trainer van Ajax.
3. De pedagoog, dit type is meer geschikt voor een talentvolle groep. Groot ego, tacticus, stelt zichzelf boven de spelers. Dit type mislukt in de absolute top. Hij zal het meest presteren met jonge spelers.
Bijkomend, aanvulling van Marillion:

-Communcatief sterk, uitstekende beheersing van het Engels
-Kan met verschillende culturen omgaan

Kroes had met deze simpele profielschets nooit voor Heitinga gekozen.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Zag net een quote van Bosz waarin hij gevraagd wordt of hij al gebeld is door Ajax. Hij geeft aan van niet, maar mijn indruk is dat zijn antwoord over een mogelijke overgang in de (nabije) toekomst assertiever had kunnen zijn en dat hij het dus niet bij voorbaat uitsluit.

Voor wat het waard is, natuurlijk.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Cluijffert

Mr. Ajax schreef: ma nov 24, 2025 2:57 pm Zag net een quote van Bosz waarin hij gevraagd wordt of hij al gebeld is door Ajax. Hij geeft aan van niet, maar mijn indruk is dat zijn antwoord over een mogelijke overgang in de (nabije) toekomst assertiever had kunnen zijn en dat hij het dus niet bij voorbaat uitsluit.

Voor wat het waard is, natuurlijk.
Stel je voor de aardigheid eens voor dat Sar zijn persoonlijk gevoelens rondom Bosz opzij had kunnen zetten, dan was de kans reëel geweest dat Bosz coach van Ajax was geworden ipv Psv (dat was namelijk niet Mislintat die ervoor ging liggen). Had ons Maurice Stein bespaard.

maareh, Bosz denkt eerder aan afbouwen in combinatie met een nationaal elftal dan ajax hoor.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

Welke trainers/vrijwilligers zijn er vanaf morgen beschikbaar?
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
bryan

Bericht door bryan »

Stanley Menzo heeft tot maart niets te doen. AjaxDNA, keeper, heeft hier en daar getraind...
Cluijffert

Kluivert is zelfs nog langer beschikbaar en kan dubbelen als TD.

#ajaxlife
Toppie

Bericht door Toppie »

Waar blijft die 180 graden ommezwaai Nu snel en regelen en door Grim weg en EtH en Cruijff erin
Wouter

Bericht door Wouter »

Yopii schreef: zo nov 23, 2025 2:24 pm Er zijn verschillende soorten trainers.

1. De motivatietrainer: Kistemaker, Korbach, enz. Zien we wat minder.
2. De degradatietrainer: motiveren, dichttimmeren, een zwakke groep leiden met strakke hand zonder hoogstaand voetbal of inzichten van hem te verwachten.
3. De pedagoog, dit type is meer geschikt voor een talentvolle groep. Groot ego, tacticus, stelt zichzelf boven de spelers. Dit type mislukt in de absolute top. Hij zal het meest presteren met jonge spelers.
4. De diplomaat. Is tactisch sterk maar vooral empathisch. Begrijpt hoe topspelers denken en wil ervoor zorgen dat die renderen. Zulke trainers zijn vaak topspelers geweest, neem Ancelotti.

En dan heb je nog de categorie die beter rendeert als assistent. Daaronder vallen verreweg de meeste trainers, ook trainers die zichzelf reuze geschikt vinden om aan het roer te staan bij een club. Vul maar in...

Bij Ajax past 3.
Van Gaal dus.
Wouter

Bericht door Wouter »

Yopii schreef: ma nov 24, 2025 11:09 am Precies.

In de top is het cruciaal dat je topspelers begrijpt, met hun nukken en verantwoordelijkheden. Zie de kikkers maar eens in de kruiwagen te houden.

Rijkaard had een lange carrière in de top gehad, hem namen ze wel serieus bij Barcelona. Bovendien had hij veel media-ervaring, hij wist wat hij wel en niet moest zeggen.
Mwah. Er zijn ook toptrainers die nooit topspeler zijn geweest. Ten Hag trainde bijvoorbeeld spelers die veel beter waren dan hij ooit geweest is. Van Gaal ook.
bryan

Bericht door bryan »

Mourinho kon ook voor geen meter voetballen.
Yopii

Bericht door Yopii »

Het is dan ook geen voorwaarde voor een trainer bij een absolute topclub om in de top te hebben gespeeld, maar het helpt wel.

Mourinho is tactisch geen wonderdokter, maar hij kan heel goed met vedetten omgaan.

Van Gaal heeft het nooit echt kunnen maken bij die grote clubs in het buitenland. Te weinig diplomaat, te bedillerig, te weinig bereid tot aanpassing ooit. Tactisch gezien was er destijds geen betere, maar in andere opzichten schoot hij tekort.

Natuurlijk trainde hij bij Ajax spelers die beter waren dan hij ooit was geweest (al zal hij dat zelf ontkennen :smallgrin.gif: ), maar ze waren wel jong. Later, bij Oranje, werkte het niet meer met diezelfde spelers.
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Ik denk dat Slot binnenkort beschikbaar komt... al zal hij niet zo snel naar Ajax komen denk ik :blush.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Toppie

Bericht door Toppie »

raymon schreef: wo nov 26, 2025 10:32 pm Ik denk dat Slot binnenkort beschikbaar komt... al zal hij niet zo snel naar Ajax komen denk ik :blush.gif:
Nee, daar zit denk ik voorlopig een slotje op, die zal pas van de zomer weer naar een Duitse club verhuizen.
Marcel

Bericht door Marcel »

Jammer, zou mooi zijn als hij "Temu" Slot zou kunnen opvolgen. En hij is kaal, da's bijna net zo waardevol als Ajax DNA.
elliquido

Bericht door elliquido »

Als bosz met Cruijff jr en vooral Henri Kruzen mag samenwerken bij Ajax, dan zou het best wel eens een selling point kunnen zijn.
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Yopii

Bericht door Yopii »

Zomaar wat citaten van de afgelopen weken:

'
Henk Spaan heeft veel vertrouwen in Fred Grim als interim-trainer van Ajax. 'Laat die man voorlopig dit werk blijven doen', vervolgt Spaan, die denkt dat Ajax de weg omhoog kan inzetten onder Grim. 'Ik weet vrij zeker dat hij Ajax naar de derde plaats krijgt en misschien zelfs de tweede.'
Spaan wist ook vrij zeker dat we Bergwijn voor het dubbele zouden verkopen, maar dat terzijde. :smallgrin.gif:

Derksen wil Maxwell niet:
'Ik vind het nog erger dat hij werkt bij een makelaarskantoor', voegt Derksen eraan toe. 'Dan krijg je weer dat al die transfers via zo’n makelaar gaan lopen. Je haalt de ellende in huis. Er moet ook een Nederlander zitten. Ajax is puur Nederlands.
De familie Schreuder heeft ook lijntjes:
Als Erik Ten Hag niet naar Ajax wil komen, dan moet de club NEC bellen voor Dick Schreuder. Dit vertelt Arno Vermeulen bij NOS Studio Voetbal.

En de Kakkerlak vindt ook wat:
“Als je iemand zoekt met visie en duidelijkheid, dan kom ik uit bij Alex Pastoor”, wijst Been naar de voormalige assistent van Patrick Kluivert bij Indonesië. “Ik vind dat Alex een goede mening heeft over voetbal en een duidelijke visie. Hij kan het daarnaast ook nog eens goed uitleggen naar buiten toe. “Hij heeft in elk geval een duidelijk idee dat hij goed ten toon kan spreiden. Ik denk dat hij een geschikte trainer kan zijn. Op de korte termijn zou ik het zeker proberen met hem. Hij kent de competitie en kent de spelers”, vervolgt de oud-coach van onder meer Excelsior, NEC en Feyenoord.

Frits Barend mag dan tegenwoordit vooral raaskallen, hij weet zeker hoe het verder bij Ajax:
Barend heeft een verrassend rijtje met namen. "Anthony Correia en Rick Kruys zijn jonge trainers die waarschijnlijk heel veel krediet krijgen. Correia is dan van Telstar, maar die heeft wel een ongelofelijk goed inzicht. En ik vind Kruys het bij Volendam ook hartstikke leuk doen." Ook denkt hij aan een oudgediende, namelijk Co Adriaanse. "Ik zou het fantastisch vinden als Co Adriaanse (78) het nog een keer zou doen, maar die wil niet meer." Adriaanse was in het verleden trainer van Ajax, AZ en ook FC Twente. De laatste kandidaat die Barend noemt is de bij FC Twente ontslagen Joseph Oosting. "Die deed het hartstikke goed. Dat vond ik een ontzettend leuke en goede trainer. Die had FC Twente nooit moeten ontslaan", besluit hij.
Ontzettend leuk en goed, maar doe toch maar niet. Oosting is al weg, oeps.

Affelay denkt dat het helpt als je weet hoe niet niet moet, al bewezen Heitinga en Keizer onlangs het tegendeel:
Afellay spreekt zich uit voor een terugkeer van Frank de Boer als hoofdtrainer van Ajax, ondanks zijn eerdere tegenslagen in het buitenland. Tijdens de recente uitzending benadrukt Afellay de noodzaak van iemand met een sterk Ajax-verleden en de capaciteit om van fouten te leren. "Hij weet hoe het niet moet," refereert Afellay aan de buitenlandse ervaringen van De Boer.
De tendens is duidelijk: alles beter dan zo'n enge buitenlander.

Het ligt niet alleen aan de mensen binnen Ajax. De Nederlandse voetbalwereld is aartsconservatief.

Overigens, wie pusht Simonis nog? Die was toch de Correia van vorig seizoen.
Plaats reactie