De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Cluijffert

Re: De Opvolger van Sjon

Bericht door Cluijffert »

zeux schreef: vr nov 07, 2025 9:51 am
@Cluiffert: En op welke merites zou Van B. moeten komen?
Oh, alleen dit hoor:

"Als iets voor een amsterdamse 'Taharah' zou zorgen waarbij het parasiterende old-boys netwerk gillend de club zouden ontvluchten... dan dat wel."

voetbal technisch gezien natuurlijk niet, maar dat was bij heel veel recente Ajax-trainers ook geen enkele belemmering.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Mano

Bericht door Mano »

leuk al die namen maar ik ken ze niet. (als persoon of vakman)

Farioli, EtH en LvG hebben alle 3 een aantal punten waarin ze gelijk zijn en wat goed past bij Ajax.
eigen visie
workaholics
obsessie met details
Niets aan toeval willen overlaten
motiverende sprekers
manage by example
stricte en duideliijke regels
schijt aan de buitenwereld

succes met het zoeken naar dit profiel
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Pastoor wordt al gepusht. Heeft veel vriendjes bij de media. Hij schijnt een cursus psychologie te hebben gedaan. :smallgrin.gif:
Cluijffert

Mano schreef: vr nov 07, 2025 10:04 am leuk al die namen maar ik ken ze niet. (als persoon of vakman)

Farioli, EtH en LvG hebben alle 3 een aantal punten waarin ze gelijk zijn en wat goed past bij Ajax.
eigen visie
workaholics
obsessie met details
Niets aan toeval willen overlaten
motiverende sprekers
manage by example
stricte en duideliijke regels
schijt aan de buitenwereld

succes met het zoeken naar dit profiel
Ja, als je het zo stelt, past een type Mark van Bommel natuurlijk wel :smallgrin.gif:
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
columbus

Bericht door columbus »

Wat Cluijfert al ergens in een andere tpoic schreef, het ontslag van Heitinga (en het aankomende vertrek van de TD) is symptoom bestrijding wanneer de club nu niet eens een keer goed wordt doorgelicht. De RvC, bestuurraad en weet ik veel welke organen er nog meer zijn maar die zouden ff een goede reality check moeten krijgen. Allereerst moet Ajax af van de zelfverheerlijking, de zelf pijperij en doen als of het allemaal zo speciaal is wat er in Amsterdam gebeurd. Daarnaast beseffen dat het inmiddels 2025 is en je op ieder technisch vlak, van Ajax 1, Jong Ajax t/m de jeugd, chronisch achter op werkelijk alle aspecten van het voetballen.

En misschien moet deze reality check ook eens bij ons fans plaatsvinden. Als ik door Twitter scroll en zie wat voor suggesties worden geopperd ben je na 3x dobbelen weer terug bij start en gaat er echt niets veranderen. Overmars, Reiziger, Bogarde etc. allemaal sympathieke gasten maar hou ze nu eens alsjeblieft heel ver van de Arena vandaag.

Maak een goed meer jaren plan en stel realistische doelen om te groeien naar een moderne club die voldoet aan de standaard van vandaag en morgen. En ja dat gaat ff duren en met vallen en opstaan maar, ik spreek voor mezelf, als ik een goed plan zie dat uitgevoerd wordt door goede mensen die anno nu leven en ala Farioli een topsport mentaliteit willen kweken, en er is progressie te zien, dan vind ik dat echt te pruimen

Kortom, ga een plan plan maken met de juiste mensen. Maak het seizoen af met Grim en begin komend seizoen met een schone lei. Dit seizoen is al verloren, Grim is echt wel een betere trainer dan Heitinga en geef jezelf nu de komende maanden de tijd om tot iets te komen.

Maar Ajax, alsjeblieft, stop met de zelfverheerlijking en hou op met en over Ajax DNA
zeux

Bericht door zeux »

columbus schreef: vr nov 07, 2025 10:13 am Kortom, ga een plan plan maken met de juiste mensen. Maak het seizoen af met Grim en begin komend seizoen met een schone lei. Dit seizoen is al verloren, Grim is echt wel een betere trainer dan Heitinga en geef jezelf nu de komende maanden de tijd om tot iets te komen.
Hoezo is het seizoen al 'verloren'. De derde plaats geeft nog steeds toegang tot voorronde CL. Heeft Ajax daar voetballend iets te zoeken? Nee, op dit moment zeker niet niet. Heeft Ajax de (potentiële) miljoenen nodig? Ja, zeker wel!

Ergens moet die rebuilding gestalte gaan krijgen. En dan is geld nodig. Wat Kroes goed heeft gedaan is saneren en Mislintat-meuk opruimen. Daardoor kan in ieder geval vooruit gekeken worden. Dan is iedere kans om een beter budget te hebben er één. Binnenkort verliest NL een smak co-efficiëntpunten, met het reële risico dat de derde plek geen toegang meer geeft tot voorronde CL.

Kortom: alles in het werk stellen die derde plek nog binnen te halen. Vier punten achter Alkmaar. All is not yet lost.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Yopii

Bericht door Yopii »

Maar Ajax, alsjeblieft, stop met de zelfverheerlijking en hou op met en over Ajax DNA
Het zure is dat Ajax nog steeds enorme mogelijkheden heeft, maar dat die mogelijkheden niet worden benut.

Neem de jeugdopleiding: goede voorzieningen, interessante jeugdcompetities met kleine afstanden, en de aantrekkingskracht van Ajax is nog altijd formidabel. Waarom komt er dan zo weinig uit? :confused.gif:
Grim is echt wel een betere trainer dan Heitinga
Hoezo? Grim is bewezen middelmaat.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Heitinga is dat niet. Die scoort lager. Dus je komt nu in een situatie dat het wat minder slecht is.

Wat het DNA betreft zou ik er maar niet teveel op rekenen dat dit aan de kant gaat. De bestuursraad is nog altijd machtig. Zeker nu verschillende mensen onderweg naar buiten zijn. Het zou heel interessant zijn om nu intern mee te kijken wie in de praktijk nu de zoektocht bepaald naar een TD en trainer.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

zeux schreef: vr nov 07, 2025 10:29 am
columbus schreef: vr nov 07, 2025 10:13 am Kortom, ga een plan plan maken met de juiste mensen. Maak het seizoen af met Grim en begin komend seizoen met een schone lei. Dit seizoen is al verloren, Grim is echt wel een betere trainer dan Heitinga en geef jezelf nu de komende maanden de tijd om tot iets te komen.
Hoezo is het seizoen al 'verloren'. De derde plaats geeft nog steeds toegang tot voorronde CL. Heeft Ajax daar voetballend iets te zoeken? Nee, op dit moment zeker niet niet. Heeft Ajax de (potentiële) miljoenen nodig? Ja, zeker wel!

Ergens moet die rebuilding gestalte gaan krijgen. En dan is geld nodig. Wat Kroes goed heeft gedaan is saneren en Mislintat-meuk opruimen. Daardoor kan in ieder geval vooruit gekeken worden. Dan is iedere kans om een beter budget te hebben er één. Binnenkort verliest NL een smak co-efficiëntpunten, met het reële risico dat de derde plek geen toegang meer geeft tot voorronde CL.

Kortom: alles in het werk stellen die derde plek nog binnen te halen. Vier punten achter Alkmaar. All is not yet lost.
We kunnen van mening verschillen of het seizoen al verloren is (ja, is ook mijn inschatting). Waarom? Een goede trainer die bewezen significant beter is dan Fred Grim zal (zeker als je EtH niet als serieuze optie ziet) niet net voor de kerst willen/kunnen instappen. Je zit nog steeds met een niet-gebalanceerde, grotendeels kwaliteitsarme, niet ingespeelde selectie zonder zelfvertrouwen. Er is geen enkele reden dus om opnieuw in een paniekreactie snel te schakelen met een halfbakken oplossing die niet uit de koker gaat komen van de mensen die hem tzt moeten evalueren.

Laat dan Grim maar voor de groep staan en neem de tijd - weliswaar met urgentie - om een goede voetbal technische structuur op poten te zetten, beginnend bij de TD rol zodat je einde dit seizoen van start kan gaan met een solide voetbal fundament voor de komende jaren. Niet weer ad-hoc waardoor ajax nog verder gaat wegzakken.
Yopii

Bericht door Yopii »

Marillion schreef: vr nov 07, 2025 10:43 am Heitinga is dat niet. Die scoort lager. Dus je komt nu in een situatie dat het wat minder slecht is.

Wat het DNA betreft zou ik er maar niet teveel op rekenen dat dit aan de kant gaat. De bestuursraad is nog altijd machtig. Zeker nu verschillende mensen onderweg naar buiten zijn. Het zou heel interessant zijn om nu intern mee te kijken wie in de praktijk nu de zoektocht bepaald naar een TD en trainer.
Kroes, Beuker, Blind of een combinatie van deze mannen.

Twee van de drie staan bij de uitgang.

Ik mag hopen dat ze erover hebben nagedacht hoe het nu verder moet. Vreemd genoeg betwijfel ik dat wel. :blush.gif:
Cluijffert

Yopii schreef: vr nov 07, 2025 10:47 am
Marillion schreef: vr nov 07, 2025 10:43 am Heitinga is dat niet. Die scoort lager. Dus je komt nu in een situatie dat het wat minder slecht is.

Kroes, Beuker, Blind of een combinatie van deze mannen.

Twee van de drie staan bij de uitgang.

Ik mag hopen dat ze erover hebben nagedacht hoe het nu verder moet. Vreemd genoeg betwijfel ik dat wel. :blush.gif:
Ach, zelfs een scenario waar Blind senior opeens TD wordt, zou me he-le-maal niet verbazen.
Arthur

Bericht door Arthur »

Laten we een beetje denken aan elkaars bloeddruk en zulke voorspellingen inslikken.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat denk ik niet. Ik geloof Blind wel dat hij die stap niet meer wil zetten. Kom je volop in de aandacht en hij is bovendien al jaren uit die wereld.

Ik sluit niet uit dat hij zich er op een of andere manier tegenaan blijft bemoeien. Misschien zelfs wel een draai dat hij actief blijft als RvC lid nu Kroes en Heitinga zijn vertrokken. Desnoods onder het motto dat er geen geschikte kandidaat kon worden gevonden om hem op te volgen.

De stem van Beuker zal nu wellicht zwaar wegen? Ben benieuwd hoe groot zijn rol dan was bij achtereenvolgend Farioli en Heitinga.
Nil volentibus arduum
zeux

Bericht door zeux »

Cluijffert schreef: vr nov 07, 2025 10:45 am We kunnen van mening verschillen of het seizoen al verloren is (ja, is ook mijn inschatting). Waarom? Een goede trainer die bewezen significant beter is dan Fred Grim zal (zeker als je EtH niet als serieuze optie ziet) niet net voor de kerst willen/kunnen instappen. Je zit nog steeds met een niet-gebalanceerde, grotendeels kwaliteitsarme, niet ingespeelde selectie zonder zelfvertrouwen.
Op zich eens, maar er komt ook een wintertransfer-periode aan, waarin weer gekeken kan worden naar specifieke versterkingen.

Grote probleem: wie moet dat gaan doen?

Idealiter is Kroes dat al niet meer. Wordt november gebruikt om TD èn trainer te zoeken.

Dan kun je januari in met betere (vak)lui om die transferpuzzels te leggen.

(en ja, ik vind dat trainers daarin mee moeten kunnen praten. TD/AD/FD beslissen, maar trainer moet wel ook zijn input kunnen geven)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Yopii

Bericht door Yopii »

Ik sluit niet uit dat hij zich er op een of andere manier tegenaan blijft bemoeien. Misschien zelfs wel een draai dat hij actief blijft als RvC lid nu Kroes en Heitinga zijn vertrokken. Desnoods onder het motto dat er geen geschikte kandidaat kon worden gevonden om hem op te volgen.
Het duurt in elk geval opvallend lang voor er een opvolger voor Blind gevonden is, en dat terwijl dat, nu de AD geen voetbalman is, prioriteit zou moeten genieten. Wie anders moet het functioneren van Kroes beoordelen?

Het is overigens zeer apart dat Blind commissaris is geworden, terwijl hij aantoonbaar geen kijk heeft op de kwaliteiten van spelers. Samen met Van Basten mocht hij de portemonnee omdraaien: alle aankopen mislukten. Zou Blind een Duitser zijn geweest, dan was hij met pek en veren de Arena uitgejaagd.

Ik verwacht dat we niet van Blind afkomen, direct of indirect. Ik sluit zelfs niet uit dat ze alsnog Daley gaan halen.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat hangt natuurlijk vooral af van de nieuwe TD en trainer. Ik denk dat Daley Blind inmiddels wel een gepasseerd station is.

Wat een nieuw RvC lid betreft. Zo heel eenvoudig is dat nog niet. Wie zou daar nou een geschikte kandidaat voor zijn? De TD functie is ook niet zo gemakkelijk in te vullen. Eigenlijk is de trainer de makkelijkste positie omdat je daar het meest direct een link ziet tussen prestaties van de trainer en het spel op het veld.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Een opvolger vinden was twee maanden geleden al lastig, maar wel urgent.

Het probleem zal zijn dat de Bestuursraad daar een bekende wil hebben. Dan is de spoeling dun.

Wat de opvolging van John betreft, ik zie optimistische lijstjes, met zelfs trainers die momenteel een club hebben. Alsof die trainers alles achter hun reet laten vallen om een duik te nemen in onze modderpoel?

https://www.vi.nl/pro/nieuwe-trainer-aj ... kandidaten

Xavi, ja vast.. :excited.gif:
Frits Barend noemt vier namen van potentiële opvolgers van Heitinga
Frits Barend heeft bij Nieuws van de Dag aangegeven wie hij graag zou zien als opvolger van de ontslagen John Heitinga bij Ajax. De journalist noemt de namen van Anthony Correia (Telstar), Rick Kruys (FC Volendam) en de clubloze Joseph Oosting. 'Die deed het hartstikke goed, die had FC Twente nooit moeten ontslaan', zegt Barend. De journalist noemt ook nog de naam van de inmiddels 78-jarige Co Adriaanse, die in het verleden al werkzaam was als trainer bij Ajax. 'Maar die wil niet meer... dat zou ik fantastisch vinden als hij het nog één keer gaat doen.'
Ja hoor, Co Adriaanse... :smallgrin.gif:

Dit bedoelde ik dus in die andere topic, zulke fossielen praten nog steeds mee. Bij Ajax is LVG prominent aanwezig, bij wijze van schaamlap.
columbus

Bericht door columbus »

zeux schreef: vr nov 07, 2025 10:29 am

Ik bedoelde 'verloren' meer in de zin dat een kampioen er niet in zit en het spel en de ongebalanceerde selectie ook niet momentjes laten zien beter te zijn dan bijvoorbeeld een AZ. M.a.w. Nu halsoverkop een andere trainer aanstellen komt bij mij over om de buhne rustig en stil te houden ipv een goed doordachte keuze.

Sluit me dus aan bij de woorden van Cluijfert, zo zie ik het op dit moment ook
Yopii

Bericht door Yopii »

Maar wie o wie? :confused.gif:

In feite zou je bij de structuur van de club moeten beginnen.Dam de invloed van de Bestuursraad in, die is alleen goed voor feesten en partijen.

Geen enkele TD van buiten zal slagen in de huidige situatie. Dan zijn we dus aangewezen op TD's die uit de boezem van de club komen. Succes gegarandeerd, NOT. :excited.gif:

De vereniging accepteert een TD of een trainer zolang die succes heeft. Het is een kinderachtig slag dat daar de dienst uitmaakt.

Grim heeft net zo min als Heitinga de capaciteiten om trainer van Ajax1 te zijn, hij zit er alleen omdat hij Ajax-DNA heeft. Je weet het dus wel als hij lang blijft zitten.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: vr nov 07, 2025 1:24 pm Maar wie o wie? :confused.gif:

In feite zou je bij de structuur van de club moeten beginnen.Dam de invloed van de Bestuursraad in, die is alleen goed voor feesten en partijen.

Geen enkele TD van buiten zal slagen in de huidige situatie. Dan zijn we dus aangewezen op TD's die uit de boezem van de club komen. Succes gegarandeerd, NOT. :excited.gif:

De vereniging accepteert een TD of een trainer zolang die succes heeft. Het is een kinderachtig slag dat daar de dienst uitmaakt.

Grim heeft net zo min als Heitinga de capaciteiten om trainer van Ajax1 te zijn, hij zit er alleen omdat hij Ajax-DNA heeft. Je weet het dus wel als hij lang blijft zitten.
Dat zou zeker mooi zijn. Maar hoeveel tijd denk je daarvoor uit te trekken?
Nil volentibus arduum
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Die coach van ADO doet het goed. Jonge Duitser. Staat nu een straat lengte voor in de KKD.
Whitey on the moon.
columbus

Bericht door columbus »

Yopii schreef: vr nov 07, 2025 1:24 pm Maar wie o wie? :confused.gif:

Ik ben dus ook echt van mening dat het aan de top eerst veranderen moet wil je aan de onderkant succes hebben. Als men maar blijft hangen in dooddoeners als Ajax DNA, "Wat moet een buitenlandse trainer ons nu leren" en "o wat zijn we speciaal", dan kan je de klok er op gelijk zetten dat het over een jaartje weer terug bij af zijn. Bestuursraad, de vereniging opdoeken zal niet zo eenvoudig zijn. Er zullen toch wel hoog aangeschreven bedrijven zijn die je hier in kunnen begeleiden.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het probleem lijkt me te zijn dat de mensen waar we vanaf willen de macht hebben. Dat gaat dus gewoon niet gebeuren. Zij moeten over hun schaduw heen stappen maar ze zijn vooral geïnteresseerd in hun eigen positie en niet het belang van de club. Je krijgt dat gewoon niet rechtgetrokken.

Daarom zal het niet anders zijn dan dat we eens in de zoveel tijd min of meer per ongeluk een sterke persoonlijkheid aantrekken die eigenwijs zijn gang gaat. Dat zorgt dan voor een succesperiode en daarna zakt de boel weer in elkaar.
Nil volentibus arduum
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Het is ook wel makkelijk om nu te wijzen naar de bestuursraad. Ik denk dat Farioli nooit wat te maken heeft gehad met de man van Dilan. Met een goede Td en goede trainer snoer je iedereen de mond. En ja, tuurlijk, we hebben het wel ingewikkeld gemaakt. Dus minder schijven en minder “zeggenschap” zou wel fijn zijn.
zeux

Bericht door zeux »

GangstaRiB schreef: za nov 08, 2025 10:29 am Die coach van ADO doet het goed. Jonge Duitser. Staat nu een straat lengte voor in de KKD.
Dat zegt niks.

Ado is geen Ajax.
KKD is geen eredivisie (laat staan CL).

Bij dit soort extrapolaties gaat het toch wel vaak gierend mis, omdat het tegenvalt. Zie Simonis in Duitsland. Go Ahead is geen Wolfsburg, Bundesliga is geen eredivisie.

Wat ik interessant vond aan een van de stukjes over hoe Farioli bij Ajax kwam, is hoe ze onder de indruk waren van de attitude en level van analytisch inzicht van Farioli.

Het moet dus gaan om de basic skills die je voelt bij een trainer. Niet om het concrete resultaat waarmee hij heeft gescoord.
Plaats reactie