Alex Kroes, onze ex-Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bericht door Marillion »

Trab schreef: ma sep 01, 2025 4:39 pm
zeux schreef:
Trab schreef: ma sep 01, 2025 4:07 pm
Blind zat gezellig naast Kroes op de tribune.. Heitinga vliegt er voor de winterstop al uit. Kwestie van tijd. Maar eigenlijk moeten zie die Kroes eruit flikkeren. 25 miljoen uitgegeven voor aanvallers zonder fysiek. Betwijfel of zo’n Gloukh en Moro veel beter zijn dan Bounida en Faberski. Dat geld had je beter kunnen besteden aan wat meer fysieke spelers om het vertrek van Hendo en Hato te compenseren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
RvC mag ook niet meer op de tribune zitten??????
Ja beetje flauw van mij. Uiteraard wel. Maar geeft mij het gevoel dat Kroes er niet zo snel uit zal vliegen, terwijl hij toch verantwoordelijk is voor het aanstellen van Heitinga en het aankoopbeleid

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat ze naast elkaar op de tribune zitten is inderdaad niet bijzonder. Wat wel zorgen baart is dat relatief kleine bericht dat de RvC heeft voorkomen dat Sean Steur een jaartje bij Volendam ging ballen. Wie bepaald hier dan precies het beleid?
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Kroes is aangeschoten wild na drie zwakke transferperiodes.

Alex Kroes, de technisch directeur van Ajax, gaf eerder al aan dat Ajax slechts veertig procent van de transferinkomsten kan uitgeven. Van de twintig miljoen euro die er voor Brobbey binnenkomt, kan Ajax echter niet meteen acht miljoen euro uitgeven. 'Er komen immers diverse aftrekposten bij kijken. En Ajax stelde voor de huurdeal van James McConnell (totaalpakket, zo'n 1,5 miljoen euro) al geen budget meer te hebben.'
AD

Verbaast me niet na die dure aankopen. Gezien hun transfersommen moeten Gloukh, Moro en Ko voltreffers zijn.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Yopii schreef: di sep 02, 2025 8:55 am Kroes is aangeschoten wild na drie zwakke transferperiodes.

Alex Kroes, de technisch directeur van Ajax, gaf eerder al aan dat Ajax slechts veertig procent van de transferinkomsten kan uitgeven. Van de twintig miljoen euro die er voor Brobbey binnenkomt, kan Ajax echter niet meteen acht miljoen euro uitgeven. 'Er komen immers diverse aftrekposten bij kijken. En Ajax stelde voor de huurdeal van James McConnell (totaalpakket, zo'n 1,5 miljoen euro) al geen budget meer te hebben.'
AD

Verbaast me niet na die dure aankopen. Gezien hun transfersommen moeten Gloukh, Moro en Ko voltreffers zijn.
Wat er voor zorgt dat de invloed van de heer D. Blind nóg groter wordt.

Bij een normale professionele organisatie zou de RvC (i.e. Blind) er niet aan denken om zich te bemoeien met de dagelijkse operatie en zou, mocht dat toch gebeuren, de AD en TD die RvC terug in zijn hok duwen.

Maar dat alles gebeurt niet bij Ajax.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Als er financieel geen probleem is, zou de TD moeten uitmaken of een speler wordt uitgeleend of niet. Hij gaat tenslotte over de samenstelling van de selectie.

Het is helemaal idioot dat Blind openlijk Heitinga bekritiseert, terwijl hij medeverantwoordelijk is voor diens aanstelling. Ajax zou niet moeten toestaan dat mensen met een zware functie binnen de club bijverdienen in het kletscircuit.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Yopii schreef: di sep 02, 2025 8:55 am Kroes is aangeschoten wild na drie zwakke transferperiodes.

AD

Het zou helpen als de trainer ze dan even wat vertrouwen geeft en niet publiekelijk afschiet na anderhalve wedstrijd.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

Misschien vindt Heitinga die jongens niet zo goed. Hij heeft net in Engeland een jaar met bodybuilders gewerkt.
zeux

Bericht door zeux »

Geloof niet dat er nog wat gaat gebeuren, dus kan het 'zomerrapport' wel opgemaakt:

- Heitinga: dikke min
- Divers Mislintat-meuk gedumpt (verkocht/verhuurd), wat vooral in salarisbesparing fijn is (en zo'n 10m aan verkoop heeft opgeleverd): prima gedaan
- Verkoop Hato/Brobbey voor prima prijzen (ca 64m): plus
- Traoré kwijtgespeeld (zal ook in salaris schelen): prima
- Taylor behouden (lijkt mij gunstig als hij gemotiveerd blijft): prima
- Aankopen Dolberg, Moro, Itakura, Gloukh (investering: 46,25m): jury out. Te vroeg om def oordeel te vellen. En met Heitinga ook geen trainer die - waarschijnlijk - het maximale uit hen haalt.
- Middenveld niet wezenlijk versterkt, afwachten of verdediging het houdt, gaat Dolberg slagen in de spits?: jury out, maar lijkt voorlopig dat hij team niet genoeg versterkt heeft.

Transfermarkt zegt: aankoop 49,75 miljoen - verkoop 80,18 miljoen. (Saldo: +30,43 miljoen)

Overigens kwam ik dit staatje tegen op transfermarkt over transfer-resultaten Europees over afgelopen tien jaar:

1 SL Benfica - Inkoop: € 731,28 mln. Verkoop: € 1,47 mld. Winst: € 735,26 mln.
2 AFC Ajax- Inkoop € 557,34 mln. Verkoop: € 1,08 mld. Winst: € 525,44 mln.
3 Red Bull Salzburg - Inkoop € 232,74 mln. Verkoop: € 696,02 mln. Winst: € 463,29 mln.
4 LOSC Lille - Inkoop € 432,39 mln. Verkoop € 862,65 mln. Winst € 430,25 mln.
5 FC Porto - Inkoop € 552,81 mln. Verkoop € 947,14 mln. Winst: € 394,33 mln.
6 Sporting CP - Inkoop € 504,08 mln. Verkoop: € 876,22 mln. Winst: € 372,15 mln.
7 AS Monaco - Inkoop € 948,60 mln. Verkoop: € 1,28 mld. Winst: € 328,79 mln.
8 PSV - Inkoop € 303,75 mln. Verkoop: € 572,59 mln. Winst: € 268,84 mln.
9 Olympique Lyon - Inkoop: € 664,26 mln. Verkoop € 931,33 mln. Winst: € 267,07 mln.
10 AZ Alkmaar - Inkoop: € 93,19 mln. Verkoop: € 353,13 mln. Winst € 259,94 mln.

Landen: Portugal (3x), Nederland (3x), Frankrijk (3x), Oostenrijk (1x).

Ajax: voor één miljard verkocht, ruim een half miljard winst in 10 jaar.

En het netto resultaat? Een gammel team.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Onvoorstelbaar hè? Wat heeft de club er een ongelooflijke puinzooi van gemaakt als je naar die inkomsten kijkt. Het is gewoon knap.

Dat lijstje klopt denk ik vrij aardig. Al kun je Taylor behouden denk ik redelijkerwijs niet echt als iets zien dat Kroes heeft bereikt. Hij wilde hem zeer waarschijnlijk gewoon verkopen maar dat is niet gelukt.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

zeux schreef: di sep 02, 2025 11:01 pm Geloof niet dat er nog wat gaat gebeuren, dus kan het 'zomerrapport' wel opgemaakt:

- Heitinga: dikke min
- Divers Mislintat-meuk gedumpt (verkocht/verhuurd), wat vooral in salarisbesparing fijn is (en zo'n 10m aan verkoop heeft opgeleverd): prima gedaan
- Verkoop Hato/Brobbey voor prima prijzen (ca 64m): plus
- Traoré kwijtgespeeld (zal ook in salaris schelen): prima
- Taylor behouden (lijkt mij gunstig als hij gemotiveerd blijft): prima
- Aankopen Dolberg, Moro, Itakura, Gloukh (investering: 46,25m): jury out. Te vroeg om def oordeel te vellen. En met Heitinga ook geen trainer die - waarschijnlijk - het maximale uit hen haalt.
- Middenveld niet wezenlijk versterkt, afwachten of verdediging het houdt, gaat Dolberg slagen in de spits?: jury out, maar lijkt voorlopig dat hij team niet genoeg versterkt heeft.

En het netto resultaat? Een gammel team.
Lijkt me overall een redelijk faire inschatting. Waarbij wel de kanttekening dat het dumpen van Mislintat meuk tegen ramsj prijzen wellicht een + en een - zijde heeft. Naast de terechte opmerking hierboven over het blijven van Taylor en het ontbreken van balans in het elftal, is wat mij betreft het aan het asociale grenzende gedrag richting spelers en jeugd die 'niet meer nodig zijn' echt Ajax onwaardig.

Dus ja, ergens tussen de 4 en 5 is de score van Alex.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Yopii schreef: di sep 02, 2025 12:29 pm Misschien vindt Heitinga die jongens niet zo goed. Hij heeft net in Engeland een jaar met bodybuilders gewerkt.
Dat is natuurlijk ook totaal geen rechtvaardiging om je eigen spelers af te schieten. Daar is nooit een rechtvaardiging voor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

AFC Ajax- Inkoop € 557,34 mln. Verkoop: € 1,08 mld. Winst: € 525,44 mln.
Desondanks rode cijfers, enz. Ajax leefde op te grote voet, kun je eruit opmaken.
Lionel

Bericht door Lionel »

IK GELOOF!!!!!!
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik denk niet dat Ajax over de afgelopen tien jaar rode cijfers heeft geschreven (die jaren bij elkaar dan hè, individuele jaren wel natuurlijk).
Overigens betekent het verschil tussen verkoop en inkoop als positief saldo dat je kwaliteit inlevert. Het wordt hier verkocht als dat het dus onbegrijpelijk is dat het team gammel s. Dat is het ook maar dat kun je niet per se afleiden uut die cijfers. Hoe meer de winst des te groter het verschil in kwaliteit uit en kwaliteit in toch?
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Klopt, de selectie van Ajax heeft amper transferwaarde meer.
jamie

Bericht door jamie »

Dan maar hopen dat er jeugdspelers doorbreken.
Buijtendijk 2.0

Bericht door Buijtendijk 2.0 »

Dan moet je die wel de ruimte geven...
LucaS

Bericht door LucaS »

Hey hallo Buijtendijk. Goed je weer te zien
I think I lost my fucking headache
Buijtendijk 2.0

Bericht door Buijtendijk 2.0 »

Dank je, Luuk! :kaboem:
zeux

Bericht door zeux »

LucaS schreef: wo sep 03, 2025 8:58 am Ik denk niet dat Ajax over de afgelopen tien jaar rode cijfers heeft geschreven (die jaren bij elkaar dan hè, individuele jaren wel natuurlijk).
Overigens betekent het verschil tussen verkoop en inkoop als positief saldo dat je kwaliteit inlevert. Het wordt hier verkocht als dat het dus onbegrijpelijk is dat het team gammel s. Dat is het ook maar dat kun je niet per se afleiden uut die cijfers. Hoe meer de winst des te groter het verschil in kwaliteit uit en kwaliteit in toch?
Maar zoiets schrijf ik toch ook?

Netto resultaat: een gammel team. Dat is: inleveren kwaliteit om geld te genereren en met het binnenkomende geld te weinig doen.

Overigens is het niet zo dat Ajax die 'dure' verkopen ook binnen had kunnen houden. Het blijven mensen die worden verhandeld en geen commodities. Het gros daarvan wìlde weg. Daar is goed voor gebeurd, alleen het vervolgbeleid was - overigens pas na vertrek Overmars - slecht. Juist het geld van oa De Ligt en Frenkie is vrij goed besteed, met een aantal mooie jaren als gevolg. De 'gammele selectie' is pas van de laatste drie/vier jaar.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
zeux

Bericht door zeux »

Yopii schreef: wo sep 03, 2025 8:43 am
AFC Ajax- Inkoop € 557,34 mln. Verkoop: € 1,08 mld. Winst: € 525,44 mln.
Desondanks rode cijfers, enz. Ajax leefde op te grote voet, kun je eruit opmaken.
Je vegreet de post overige reserveringen die van fors negatief in (uit mijn hoofd) 2012 naar heel fors positief is gegaan.
elliquido

Bericht door elliquido »

We hebben ook nog 2 spelers gehuurd. Jaros (lijkt goed) en James McConnell (dat moeten we zien)

We kunnen natuurlijk allemaal klagen over de lijstjes en late deals, maar zolang brobbey niet gaat, kun je gewoon niets. Dat is realiteit.
Ja kan ook niet zeggen, we verkopen de laatste week niet, omdat we dat financieel niet kunnen verntwoorden.

We zijn weer een stap verder in het lozen van de sven boys. Grootverdieners vertrokken. 2 jeugdprodukten verkocht voor ca 65 miljoen

De vraag is nu of gloukh en moro gaan renderen. zo ja, dan doet kroes het heel goed, zo nee, dan wordt het een 5-je

Volgens mij liggen er nu een aantal dossiers

Heitinga Out

hoe komen we van berghuis af

Hoe passen we mokio in

Wie wordt 1e spits

wie wordt de rechtsback

baas naar linksback?
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Yopii

Bericht door Yopii »

We kunnen natuurlijk allemaal klagen over de lijstjes en late deals, maar zolang brobbey niet gaat, kun je gewoon niets. Dat is realiteit.
Jawel, Kroes had ervoor kunnen kiezen om goedkopere spelers te halen dan Gloukh en Moro. Ook Ikatura was behoorlijk duur.

Hij had ook eerst de gapende gaten kunnen opvullen die ontstaan waren door het vertrek van Hendo en Hato.

Keuzes, keuzes...

Heitinga zit nu met een labiel middenveld opgescheept en met zwakke backs.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het is de klassieke fout die veel clubs maken. Beginnen met aanvallers. Op een of andere manier kopen clubs gewoon liever een aanvaller dan een verdediger of een middenvelder.
Nil volentibus arduum
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Yopii schreef: wo sep 03, 2025 12:42 pm
Jawel, Kroes had ervoor kunnen kiezen om goedkopere spelers te halen dan Gloukh en Moro. Ook Ikatura was behoorlijk duur.

Hij had ook eerst de gapende gaten kunnen opvullen die ontstaan waren door het vertrek van Hendo en Hato.

Keuzes, keuzes...

Heitinga zit nu met een labiel middenveld opgescheept en met zwakke backs.
Helemaal mee eens. Komt bij dat we niet zo veel toekomstvaste keuzes maken. Kroes is geen goede handelaar, niet effectief en is ook niet bezig met een langere termijn visie. In dat opzicht heeft hij wat mij betreft weinig zelfkennis, want de keuzes die hij maakt, maken dat hij veel wordt uitgedaagd op zijn zwaktes. Drie voorbeelden.

De spits positie
Hij heeft nu Dolberg en Weghorst voor de spits positie. Volgend jaar wordt Weghorst 34. Dolberg is bijna 28. Ik kan mij dus niet voorstellen dat we volgend jaar met deze twee spelers de competitie in gaan. Oftewel, volgend seizoen gaat hij op zoek naar een jonge, talentvolle spits die enige waarde vertegenwoordigt.

Keepersgilde
Dit jaar een huurdealtje met Jaros en een aankoop van Heerkens die nog geen 20 is. Ze zien in Heerkens een toekomstige Ajax-1 doelman, maar dat wordt volgend jaar nog niks is mijn beeld. Oftewel, volgend seizoen moet je weer de markt op, want Jaros en Pasveer zijn er dan niet meer.

De zes positie
Daar hebben we nu helemaal niemand. Ja, een jonge gast van Liverpool die als noodverband gaat dienen, maar hij trekt volgend jaar de deur achter zich dicht. Oftewel, volgend jaar mag je weer de markt op om daar nou eens eindelijk wat aan te doen.

Kroes plakt eigenlijk alleen maar pleisters. En dat is vrij onhandig als je weet dat het enorm lang duurt voordat je de keukenla met pleisters hebt gevonden.
Yopii

Bericht door Yopii »

Yep, en van welk geld ga je die spelers dan halen? Cashcows hebben we niet of nauwelijks meer.

Daarbij moet je afwachten of we volgend jaar CL spelen. Zo niet, dan is er geen cent.
Plaats reactie