Wie weet. Mij gaat het niet alleen om de resultaten, dan was ik wel supporter van Real Madrid geworden.Het gaat niet om Cruijff, maar om hoe je naar het functioneren van een trainer kijkt. Dat lijkt bij Yopii nogal anders te werken in zijn hoofd dan bij sommige anderen.
De grootste verdienste van FF is dat hij het team vechtlust heeft bijgebracht, maar dan, ik kijk niet naar Ajax om een soort F. te zien.
Als FF vindt dat Ajax tegen Sparta geweldig speelde, dan haak ik af. Het verslag van zijn optreden in de OBA gelezen? Union thuis, zo'n wedstrijd vindt hij helemaal geweldig. Voetbal van niets maar een en al beleving en verbinding met de supporters.

Het is duidelijk dat de schoonheid van het spel hem geen bal interesseert. Echt niets, nada.
Dan denk ik: oké, we winnen dus veel wedstrijden die net zo goed op puntverlies hadden kunnen uitlopen, niet dankzij FF, maar door Farioli. Wat was dat bijvoorbeeld zondag weer voor een debiele opstelling? Er deugt niets van. En maar klappen aan de kant omdat Brobbey zo goed druk zet. De tegenstander eerst moe maken, daar gelooft hij heilig in. Dan moet je maar hopen dat je het nog recht breit in een half uur.
En ja, hij is charmant en hij werkt keihard. Hij weet de spelers te raken. Zeker. Desondanks moet ik nog zien of hij ver gaat komen. Voetbalinhoudelijk vind ik hem namelijk niet bijzonder. Hij zal moeten laten zien dat hij meer kan brengen dan 'vooruit met de geit' en wat datagedoe. Denk je dat ze in de top gaan accepteren dat een team een uur van de wedstrijd vergooit om de tegenstander zogenaamd moe te maken? Dat gaat namelijk niet lukken, omdat tegenstanders daar ook een goede conditie hebben. Wat blijft er dan over?

Dan heb ik het er nog niet over dat we heel veel wedstrijden tegen matige tegenstanders op het nippertje hebben gewonnen. Of neem Sparta zondag: van Sparta thuis winnen we eigenlijk altijd, hoe slecht we ook zijn. Moet ik dan genieten van die 'geweldige wedstrijd'? En waar zouden we staan als het niet steeds op het nippertje goed was gegaan? Het was steeds een dubbeltje op zijn kant, nietwaar? Vooralsnog heeft hij het geluk aan zijn reet hangen. Is dat niet zo, dan valt dit Ajax meteen door de mand, zie de wedstrijd tegen Utrecht, toen Ron Jans (!) het tactisch beter voor elkaar had. Deed FF nog alsof het pech was dat Ajax verloor...

Ik vind zelfs FC Utrecht of AZ beter voetballen dan Ajax, maar ja, die teams hebben wat minder kwaliteit. Die hebben geen Hato, Sutalo, Taylor, Brobbey, Weghorst, enz.