Ajax O17

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopii

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » zo apr 20, 2025 9:11 am

Die opsomming zegt een hoop, inderdaad. Ajacieden worden opvallend vaak uitgeroepen tot speler van het toernooi. :smallgrin.gif:

Ook daarom moet je het met een korreltje zou nemen: dit toernooi is bedoeld voor de spelers en de supporters van Ajax. Voor onze jeugdspelers is dit hét toernooi. Deelnemersveld en speelschema zijn zo samengesteld dat Ajax er goed uitkomt. Er doet zelden een team van PSV of F. mee, bijvoorbeeld. Stel je voor dat de aanvoerder van F. de beker omhoog zou mogen houden, dat zou ongezellig zijn. :smallgrin.gif:

Het zou trouwens leuk zijn om een lijst te zien van topspelers die aan dit toernooi hebben meegedaan, en die toen níet opvielen. Want zo gaat het: je weet het nooit met jeugdspelers.

999

Bericht door 999 » zo apr 20, 2025 9:41 am

Wat vinden jullie van de keeper, lijkt me een bietje te klein .. ( en hyperdepiep )
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » zo apr 20, 2025 10:02 am

Klein? Misschien groeit hij nog?

Goede assist wel van hem, waardoor Ajax tegen de verhouding in met 1-0 de rust is ingegaan.

Ajax achterin en in de opbouw van achteruit erg matig.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 20, 2025 10:12 am

Yopii schreef:
zo apr 20, 2025 9:11 am
Die opsomming zegt een hoop, inderdaad. Ajacieden worden opvallend vaak uitgeroepen tot speler van het toernooi. :smallgrin.gif:

Ook daarom moet je het met een korreltje zou nemen: dit toernooi is bedoeld voor de spelers en de supporters van Ajax. Voor onze jeugdspelers is dit hét toernooi. Deelnemersveld en speelschema zijn zo samengesteld dat Ajax er goed uitkomt. Er doet zelden een team van PSV of F. mee, bijvoorbeeld. Stel je voor dat de aanvoerder van F. de beker omhoog zou mogen houden, dat zou ongezellig zijn. :smallgrin.gif:

Het zou trouwens leuk zijn om een lijst te zien van topspelers die aan dit toernooi hebben meegedaan, en die toen níet opvielen. Want zo gaat het: je weet het nooit met jeugdspelers.
Nationale topclubs zijn natuurlijk ook gewoon minder interessant. Daar speel je in de competitie al tegen. Het leuke van dit soort toernooien of iets als de Youth League is dat je andere tegenstanders krijgt. Er zitten vaak tegenstanders tussen die fysiek wat sterker zijn. Daar moet je dan ook mee omgaan.

Een overzicht van spelers die toen niet opvielen maar het wel hebben gered is een stukje lastiger. Dan moet je echt opstellingen af gaan speuren. Wel interessant inderdaad. Ze zitten er ongetwijfeld tussen want er is ieder jaar maar één speler van het toernooi.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo apr 20, 2025 10:21 am

Die Spanjolen zijn een stukje sterker. Een wonder dat Ajax voorstaat.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 20, 2025 10:28 am

Ho ho, het zijn Basken.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo apr 20, 2025 10:32 am

Haha, oké.

Die jongens kunnen wel ballen. Ajax is veel minder.

Toch zal Ajax wel naar de finale gaan: Engel pakt er een paar, dat is zijn specialiteit.

Kasanwirjo is al net zo'n brokkenpiloot als zijn broer... :smallgrin.gif:

999

Bericht door 999 » zo apr 20, 2025 10:53 am

Yopii schreef:
zo apr 20, 2025 10:02 am
Klein? Misschien groeit hij nog?

Goede assist wel van hem, waardoor Ajax tegen de verhouding in met 1-0 de rust is ingegaan.

Ajax achterin en in de opbouw van achteruit erg matig.
Zeker, maar als ik um vergelijk met die keeper van ATH mist ie centimeters ..
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo apr 20, 2025 10:58 am

Panenka. Haha. Wat een baas

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 20, 2025 11:01 am

Trab schreef:
zo apr 20, 2025 10:58 am
Panenka. Haha. Wat een baas

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, dan durf je wel. Kon bij deze keeper ook omdat hij continu heel actief naar een hoek ging.

Zaten best veel goede strafschoppen bij. Leuk voor die jongens dat ze de finale bereiken ook al was Bilbao beter.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo apr 20, 2025 12:11 pm

Veel beter zelfs.

Voor het toernooi is het leuk dat Ajax door is, maar terecht is het natuurlijk niet.

Je ziet wel de beperkingen van bepaalde spelers als de weerstand toeneemt Het is juniorenvoetbal, dus slechts een enkeling gaat het halen. Die Basken waren gemiddeld gesproken een stuk balvaardiger dan die van Ajax en ook dan die van PSG gisteren.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 20, 2025 8:24 pm

Net pas de finale zitten kijken. Ajax wint dus met 1-0 van Bayern door een doelpunt van Eternal Barron. Die was net terug van de schorsing na zijn rode kaart tegen PSG.

Het mag dan allemaal niet veel zeggen. Toch is het leuk om te zien dat ze zich als team naar de winst hebben geknokt. Met Bilbao hebben ze de meeste moeite gehad. Genoeg leuke dingen gezien dit toernooi in ieder geval.

Pharell Nash de speler van het toernooi deze editie. Ben benieuwd of het hem lukt om één van de spelers te zijn die deze eer krijgt en het ook weet te maken bij het eerste elftal. Vond hem met enige regelmaat gevaarlijk.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » ma apr 21, 2025 1:34 pm

Het is nog heel speels allemaal. Leuke acties op dit niveau. Ik zag er zo snel geen geheide topper bij.

Voor de feestvreugde is het belangrijk dat Ajax wat laat zien. Ajax moet de finale halen. Daar wordt het deelnemersveld naar samengesteld. Voor een beter beeld zou je echte opleidingsclubs moeten uitnodigen, zoals Barcelona, Sporting Lissabon of Benfica, RC Genk, Dortmund, maar dan heb je kans dat Ajax er voortijdig uitvliegt.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma apr 21, 2025 8:10 pm

Yopii schreef:Het is nog heel speels allemaal. Leuke acties op dit niveau. Ik zag er zo snel geen geheide topper bij.

Voor de feestvreugde is het belangrijk dat Ajax wat laat zien. Ajax moet de finale halen. Daar wordt het deelnemersveld naar samengesteld. Voor een beter beeld zou je echte opleidingsclubs moeten uitnodigen, zoals Barcelona, Sporting Lissabon of Benfica, RC Genk, Dortmund, maar dan heb je kans dat Ajax er voortijdig uitvliegt.
Dit begint wel een beetje op een complottheorie te lijken Yopi. Je vond overigens Bilbao en PSG betere voetballers hebben dan Ajax en was onder de indruk toen Bayern O17 met 5-0 voorstond tegen Anderlecht. Als dit toernooi kennelijk altijd door Ajax moet worden gewonnen, moet je ook deze clubs niet meer uitnodigen?

999

Bericht door 999 » ma apr 21, 2025 8:19 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma apr 21, 2025 8:10 pm
Yopii schreef:Het is nog heel speels allemaal. Leuke acties op dit niveau. Ik zag er zo snel geen geheide topper bij.

Dit begint wel een beetje op een complottheorie te lijken Yopi. Je vond overigens Bilbao en PSG betere voetballers hebben dan Ajax en was onder de indruk toen Bayern O17 met 5-0 voorstond tegen Anderlecht. Als dit toernooi kennelijk altijd door Ajax moet worden gewonnen, moet je ook deze clubs niet meer uitnodigen?
:smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 22, 2025 9:44 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma apr 21, 2025 8:10 pm

Nee, alleen Bilbao, dat verbaast me niet, gezien de bedrijfsfilosofie van die club en de kracht van het Spaanse voetbal. Over PSG schreef ik:
Wat dat laatste betreft, dat snap ik wel. Die jongens van PSG mogen dan erg sterk zijn, technisch bleek het een stuk minder.
Wel fair blijven.

Het is geen complottheorie, ik zou zelf ook geen teams uitnodigen die veel te sterk waren voor de huidige lichting van Ajax. Het moet wel leuk blijven. :smallgrin.gif:

Wat die 5-0 van Bayern tegen Anderlecht betreft, ik vond het vooral apart dat Anderlecht het zo slecht deed, dat komt meestal met een goed team. Het raakt tegenwoordig wel veel jeugdspelers kwijt aan de concurrentie, misschien heeft het daarmee te maken.

Overigens zegt zo'n toernooi weinig: uitslagen geven de kracht van een lichting weer, niet de kwaliteit van het individuele talent. Bij Ajax hadden Ouazane, Unuvar en Steur mogen meedoen, dan had je een sterker team gehad. Wie weet hebben andere clubs ook sterke spelers thuis gelaten.

Deze lichting van Nederland wordt gezien als vrij veelbelovend, maar recente resultaten vielen tegen:

https://www.onsoranje.nl/teams/184965/overzicht

Het blijft jeugdvoetbal, er valt nog weinig over te zeggen. Jeugdvoetbal is extreem wisselvallig, dat zag je ook op dit toernooi. Het begint nu pas voor die jongens.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 22, 2025 5:39 pm

Eigenlijk moeten we zo’n toernooi gewoon helemaal niet meer organiseren. Het zegt toch niets. :smallgrin.gif:

Wie zegt overigens dat die clubs niet zijn uitgenodigd?

Waar het volgens mij uiteindelijk om gaat is dat de spelers die meedoen waardevolle ervaring opdoen naast de competitie. In die opzet slagen ze denk ik over het algemeen heel behoorlijk.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di apr 22, 2025 6:08 pm

Marillion schreef:
di apr 22, 2025 5:39 pm
Eigenlijk moeten we zo’n toernooi gewoon helemaal niet meer organiseren. Het zegt toch niets. :smallgrin.gif:

Wie zegt overigens dat die clubs niet zijn uitgenodigd?

Waar het volgens mij uiteindelijk om gaat is dat de spelers die meedoen waardevolle ervaring opdoen naast de competitie. In die opzet slagen ze denk ik over het algemeen heel behoorlijk.
Dit klopt natuurlijk voor 100%.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii

Bericht door Yopii » wo apr 23, 2025 10:13 am

Ach, waardevolle ervaring, het is gewoon leuk. Ze krijgen aandacht van de supporters en de Nederlandse media. Hopelijk reageren die jongens er goed op en gaan ze niet naast hun schoenen lopen.

Of ze er veel van leren staat te bezien. Misschien is dat eerder zo op een toernooi in Spanje waar veel topteams aan meedoen, en waar onze onder-17 zesde wordt. Sowieso maakt een toernooi van twee dagen het verschil niet uit. Je moet zo'n toernooi nemen voor wat het is: een vermakelijk weekend voor spelers en toeschouwers.

Het is jeugdvoetbal, daarbij krijg je snel een vertekend beeld. De spelers zijn vaak nog niet volgroeid (neem het commentaar van Voetske dat Engel aan de kleine kant is, die jongen gaat vast nog groeien), de kwaliteit van teams is onevenwichtig en jeugdvoetbal is erkend een momentopname, stabiel presteren is er nog niet bij op deze leeftijd. Dan heb je nog de filosofie van de club: de ontwikkeling van het individu tegenover de ontwikkeling van lichtingen. AZ bijvoorbeeld doet het laatste, waardoor de jeugdopleiding beter lijkt dan de kwaliteit van de spelers op zich rechtvaardigt. Zo kon AZ de Youth League winnen, terwijl Ajax daar sinds de YL serieus wordt genomen nooit bij in de buurt is gekomen.

Als jullie niet zo flauw doen en alles afzeiken wat ik schrijf, zouden we het kunnen hebben over wat indrukken waard zijn. Zo lijken buitenspelers op deze leeftijd vaak heel goed, terwijl ze later tegenvallen. Dat heeft te maken me de matige kwaliteit van veel verdedigers. En hoe kun je zien of een middenvelder de kwaliteiten heeft? Wat vinden jullie bijvoorbeeld van Romers? Ik zie vooralsnog een type Klaassen, Taylor in hem: goede loopacties, maar moderne middenvelders zijn zo veelzijdig. Maar oké, hoe hoog leg je de lat dan? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 25, 2025 11:54 am

Dat je internationale tegenstanders treft en dat er wat druk op staat is toch gewoon waardevol?

Maakt dit ene toernooi het grote verschil om wel of niet te slagen? Nee, zeker niet. Maar de spelers moeten presteren in een andere setting tegen onbekende tegenstanders. Die zijn soms fysiek een stap verder en soms zijn ze ook voetbaltechnisch beter. Daar leer je dus gewoon van. Net zoals ze leren van toernooien elders waar Ajax niet de gastheer is. Ik begrijp niet zo goed waarom dat allemaal tot op de bodem weg gerelativeerd moet worden. Niemand stelt hier dat spelers die goed presteren op dit toernooi volgend jaar in Ajax 1 staan.

Hoe je spelers moet inschatten is altijd lastig omdat je met verschillende factoren te maken hebt. De kwaliteit van de speler maar inderdaad ook die van de tegenstander. Verschillen in fysieke mogelijkheden kunnen ook nogal eens verschillen. Dat kan maken dat iemand nu de overhand heeft maar straks niet meer. Of andersom, wanneer een speler later nog groeit.

Zelf probeer ik nooit zo te vergelijken met bestaande profs. Dat geeft snel verkeerde verwachtingen. Soms wisselt een speler relatief laat nog van positie en blijkt dat ineens een logische plek. Matthijs de Ligt, Hato en Mokio waren er snel bij. Mazraoui had een hele andere aanloop maar is er ook gekomen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie