Inderdaad, maar die moet ook gewoon een normale kans krijgen. We waren een half jaar geleden al klaar om Gaaei met z’n allen naar zo’n Greuter Furth te sjouwen en raken nu in de stress dat ie niet mee kan doen tegen psv.Ajax Rules schreef: ↑ma mar 17, 2025 9:54 amRosa komt gestresst over. Hopelijk kan hij beter als hij beter geaard is.
AFC Ajax - AZ zo 16-3-2025 16:45
Moderator: mods
Re: AFC Ajax - AZ zo 16-3-2025 16:45
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Omdat die Rosa dan wel zal spelen. Da's de reden voor de stress. Niet omdat Gaaei foutloos is.
Ja dat was ook mijn gevoel. Was het een handige actie? Tja, achteraf gezien in ieder geval niet. Je kunt prima stellen dat hij gewoon gretig in duel is om de bal en daarbij de tegenstander raakt. Dit is typisch zo'n VAR kaart. Als je gaat vertragen en stilstaande beelden bekijkt zie je contact. Maar zagen we nou echt een speler die een tegenstander probeerde te raken? Ik had die indruk niet.Lionel schreef: ↑ma mar 17, 2025 12:17 pmVond je het niet eerder pech/ongelukkig? Ik vond de tweede gele kaart veel dommer van Penetra.peter schreef: ↑ma mar 17, 2025 11:41 amVond ik ook. Ik vond AZ voetballend misschien wat beter, maar wij hadden meer kansen en waren daarmee dus gevaarlijker.
Ik maak me wel zorgen om het beeld wat nu ontstaat. Al die zogenaamde analisten zijn bezig om een beeld te creëren dat we bevoordeeld worden en er is niemand die daar ook maar iets tegenin brengt. Als ik het allemaal zo lees, dan had AZ dit anders gewonnen (nergens op gebaseerd) en hebben we in het verleden veel onterechte penalties gehad (ook nergens proof voor).
Gaaei speelde eigenlijk tot aan die rode kaart wel een behoorlijke 7, maar die actie is dan weer oliedom. Hij heeft inmiddels de gunfactor van menig Ajacied, maar als hij 1x per zoveel wedstrijden een complete offday heeft of dit soort acties heeft, dan is het nog steeds behoorlijk knudde. Hij zit daarmee nog altijd wel op een heel ander niveau dan Hato en Sutalo die eigenlijk altijd wel een 7 scoren.
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Gaaei gaf ook aan dat hij die hele speler niet gezien heeft en puur voor de bal gaat. Maar ook schuldbewust dat het een rode kaart was, je kan 'm makkelijk geven in ieder geval.Marillion schreef: ↑ma mar 17, 2025 1:47 pmJa dat was ook mijn gevoel. Was het een handige actie? Tja, achteraf gezien in ieder geval niet. Je kunt prima stellen dat hij gewoon gretig in duel is om de bal en daarbij de tegenstander raakt. Dit is typisch zo'n VAR kaart. Als je gaat vertragen en stilstaande beelden bekijkt zie je contact. Maar zagen we nou echt een speler die een tegenstander probeerde te raken? Ik had die indruk niet.Lionel schreef: ↑ma mar 17, 2025 12:17 pmVond je het niet eerder pech/ongelukkig? Ik vond de tweede gele kaart veel dommer van Penetra.peter schreef: ↑ma mar 17, 2025 11:41 am
Vond ik ook. Ik vond AZ voetballend misschien wat beter, maar wij hadden meer kansen en waren daarmee dus gevaarlijker.
Ik maak me wel zorgen om het beeld wat nu ontstaat. Al die zogenaamde analisten zijn bezig om een beeld te creëren dat we bevoordeeld worden en er is niemand die daar ook maar iets tegenin brengt. Als ik het allemaal zo lees, dan had AZ dit anders gewonnen (nergens op gebaseerd) en hebben we in het verleden veel onterechte penalties gehad (ook nergens proof voor).
Gaaei speelde eigenlijk tot aan die rode kaart wel een behoorlijke 7, maar die actie is dan weer oliedom. Hij heeft inmiddels de gunfactor van menig Ajacied, maar als hij 1x per zoveel wedstrijden een complete offday heeft of dit soort acties heeft, dan is het nog steeds behoorlijk knudde. Hij zit daarmee nog altijd wel op een heel ander niveau dan Hato en Sutalo die eigenlijk altijd wel een 7 scoren.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Kijk nog maar een goed waar ie zijn voet neerzet , en die 2e gele kaart voor Penatra was onzin .. Maakt me verder ook niks uit.Maar zet effe die gekleurde bril af ..Marillion schreef: ↑ma mar 17, 2025 1:47 pmJa dat was ook mijn gevoel. Was het een handige actie? Tja, achteraf gezien in ieder geval niet. Je kunt prima stellen dat hij gewoon gretig in duel is om de bal en daarbij de tegenstander raakt. Dit is typisch zo'n VAR kaart. Als je gaat vertragen en stilstaande beelden bekijkt zie je contact. Maar zagen we nou echt een speler die een tegenstander probeerde te raken? Ik had die indruk niet.Lionel schreef: ↑ma mar 17, 2025 12:17 pmVond je het niet eerder pech/ongelukkig? Ik vond de tweede gele kaart veel dommer van Penetra.peter schreef: ↑ma mar 17, 2025 11:41 am
Vond ik ook. Ik vond AZ voetballend misschien wat beter, maar wij hadden meer kansen en waren daarmee dus gevaarlijker.

Blij met de punten ...
De rode kaart van Gaaei moet ook gegeven worden. Mag alleen hopen dat ze hier geen 7 wedstrijden voor gaan geven ondanks dat hij zijn voet op het scheenbeen zet.
Die kaart voor Penetra vind ik niet perse geen geel. Ja, hij raakt de bal. Maar daarna ligt Brobbey toch ook gewoon onreglementair op de grond? Penetra ging er, de hele wedstrijd al, te wild naartoe. De eerste gele kaart neigde wat mij betreft ook eerder naar rood dan geel maar snap ook dat je geen rood geeft. De tweede gele kaart is ook niet een overdreven fout. Het is geen bal die vijf meter voor de doellijn wordt goedgekeurd.
Die kaart voor Penetra vind ik niet perse geen geel. Ja, hij raakt de bal. Maar daarna ligt Brobbey toch ook gewoon onreglementair op de grond? Penetra ging er, de hele wedstrijd al, te wild naartoe. De eerste gele kaart neigde wat mij betreft ook eerder naar rood dan geel maar snap ook dat je geen rood geeft. De tweede gele kaart is ook niet een overdreven fout. Het is geen bal die vijf meter voor de doellijn wordt goedgekeurd.
IK GELOOF!!!!!!
Joh, dat is gewoon gezeur. Die tweede gele kaart kan je geven. Dan had ie speler maar moeten nadenken, niet de eerste geel moeten pakken. En die rooie kaart van Gaai is wat streng, maar wel terecht.
En ik vind echt onzin dat AZ nu claimt dat ze de wedstrijd hadden gewonnen zonder die tweede gele kaart. Je weet nooit hoe een wedstrijd gaat verlopen met 11 tegen 10.
En ik vind echt onzin dat AZ nu claimt dat ze de wedstrijd hadden gewonnen zonder die tweede gele kaart. Je weet nooit hoe een wedstrijd gaat verlopen met 11 tegen 10.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Het is niet alleen de Telegraaf. Het AD begint nu ook al.Ajax Rules schreef:Tsja, die tactiek (negeren) hanteren ze al vijfentwintig jaar. Het heeft nooit iets geholpen. Ik zou ze ook (net als Liberty) de toegang tot het gebouw weigeren, het partnership verbreken en de supporters vragen om hun abonnement op te zeggen.wimpey schreef: ↑ma mar 17, 2025 12:18 pmIk zie dat heel anders, Liberty. Ik las dat de oude Van Praag graag op de radio de discussie met Dries aan zou gaan.Liberty schreef: ↑ma mar 17, 2025 12:08 pm
Snap ook echt niet dat Ajax niet harder optreedt tegen een gezwel als de Telegraaf. Verban gewoon Valentijn Driessen en Mike Verweij uit de Arena en de Toekomst. Geen samenwerking meer met dat pauperblad. Een kritische noot is prima, maar de stemmingmakerij waar zij zich mee bezig houden kan gewoon niet.![]()
Fuck Dries, denk ik dan. Negeer die lullebek. Laat 'm lullen, negeer 'm. Geef geen reactie. Hetzelfde met Febo Verweij. Je moet er gewoon 'boven staan'. Zij willen je provoceren, dus laat je je niet provoceren.
Uiteraard moeten de media vrij zijn, maar je hoeft die mensen niet te faciliteren. Veel supporters zijn ook niet de slimsten, en een medium als De Telegraaf heeft gewoon invloed. Gelukkig niet zoveel als vroeger, met de opkomst van het internet en social media, maar evengoed hebben ze een behoorijke invloed. Ze kunnen echt de positie van een kundige trainer of directie verzwakken.
Bij zeventien clubs heerst de stellige overtuiging dat koploper Ajax voortdurend wordt gematst https://www.ad.nl/voetbal/bij-zeventien ... ~a28283b9/
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- raymon
- Contacteer:
Uiteraard weet je het nooit, maar de statistieken wijzen uit dat 11 meer kans hebben dan 10, dus in die zin was het wel een belangrijke kaart. Aan de andere kant zou Ajax misschien ook wat beter verdedigen, dus dan valt die 1-2 ook niet op die manier. Maar goed, het is allemaal koffie dik kijken.Nihad schreef: ↑ma mar 17, 2025 2:39 pmJoh, dat is gewoon gezeur. Die tweede gele kaart kan je geven. Dan had ie speler maar moeten nadenken, niet de eerste geel moeten pakken. En die rooie kaart van Gaai is wat streng, maar wel terecht.
Ach, dit hadden we ook toen Feyenoord - Psv bovenaan stonden. .. Niks nieuws onder de zonTrab schreef: ↑ma mar 17, 2025 2:42 pmHet is niet alleen de Telegraaf. Het AD begint nu ook al.Ajax Rules schreef:Tsja, die tactiek (negeren) hanteren ze al vijfentwintig jaar. Het heeft nooit iets geholpen. Ik zou ze ook (net als Liberty) de toegang tot het gebouw weigeren, het partnership verbreken en de supporters vragen om hun abonnement op te zeggen.wimpey schreef: ↑ma mar 17, 2025 12:18 pm
Ik zie dat heel anders, Liberty. Ik las dat de oude Van Praag graag op de radio de discussie met Dries aan zou gaan.![]()
Fuck Dries, denk ik dan. Negeer die lullebek. Laat 'm lullen, negeer 'm. Geef geen reactie. Hetzelfde met Febo Verweij. Je moet er gewoon 'boven staan'. Zij willen je provoceren, dus laat je je niet provoceren.
Uiteraard moeten de media vrij zijn, maar je hoeft die mensen niet te faciliteren. Veel supporters zijn ook niet de slimsten, en een medium als De Telegraaf heeft gewoon invloed. Gelukkig niet zoveel als vroeger, met de opkomst van het internet en social media, maar evengoed hebben ze een behoorijke invloed. Ze kunnen echt de positie van een kundige trainer of directie verzwakken.
Bij zeventien clubs heerst de stellige overtuiging dat koploper Ajax voortdurend wordt gematst https://www.ad.nl/voetbal/bij-zeventien ... ~a28283b9/

Blij met de punten ...
WIj kunnen in het kader van koffiedik kijken ook nog aanvoeren dat we nadeel hadden van het feit dat Ajax geen voordeel kreeg bij de overtreding op Brobbey. Zo heeft elke club na een wedstrijd z'n verhaal.raymon schreef: ↑ma mar 17, 2025 2:43 pmUiteraard weet je het nooit, maar de statistieken wijzen uit dat 11 meer kans hebben dan 10, dus in die zin was het wel een belangrijke kaart. Aan de andere kant zou Ajax misschien ook wat beter verdedigen, dus dan valt die 1-2 ook niet op die manier. Maar goed, het is allemaal koffie dik kijken.Nihad schreef: ↑ma mar 17, 2025 2:39 pmJoh, dat is gewoon gezeur. Die tweede gele kaart kan je geven. Dan had ie speler maar moeten nadenken, niet de eerste geel moeten pakken. En die rooie kaart van Gaai is wat streng, maar wel terecht.
Nil volentibus arduum
De feiten spreken in groot voordeel van ajax.
1.42
Expected Goals (xG)
0.72
54%
Balbezit
46%
17
Doelpogingen
6
5
Schoten op doel
2
8
Schoten naast doel
4
4
Geblokte schoten
0
3
Grote kansen
2
3
Corners
3
15
Schoten binnen het zestienmetergebied
3
2
Schoten van buiten het strafschopgebied
3
1
De paal geraakt
0
0
Kopdoelpunten
1
0
Reddingen keeper
3
10
Vrije trappen
8
0
Buitenspel
0
8
Overtredingen
10
17
Inworpen
14
27
Aanrakingen in het strafschopgebied van de tegenstander
17
87% (467/539)
Passes
83% (384/462)
70% (64/91)
Passes in het laatste derde deel
64% (66/103)
25% (3/12)
Cross passes
20% (2/10)
50% (9/18)
Tackles
57% (12/21)
22
Uitverdedigd
27
7
Onderscheppingen
9
1.42
Expected Goals (xG)
0.72
54%
Balbezit
46%
17
Doelpogingen
6
5
Schoten op doel
2
8
Schoten naast doel
4
4
Geblokte schoten
0
3
Grote kansen
2
3
Corners
3
15
Schoten binnen het zestienmetergebied
3
2
Schoten van buiten het strafschopgebied
3
1
De paal geraakt
0
0
Kopdoelpunten
1
0
Reddingen keeper
3
10
Vrije trappen
8
0
Buitenspel
0
8
Overtredingen
10
17
Inworpen
14
27
Aanrakingen in het strafschopgebied van de tegenstander
17
87% (467/539)
Passes
83% (384/462)
70% (64/91)
Passes in het laatste derde deel
64% (66/103)
25% (3/12)
Cross passes
20% (2/10)
50% (9/18)
Tackles
57% (12/21)
22
Uitverdedigd
27
7
Onderscheppingen
9
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Dat is het punt niet. Punt is dat je precies hetzelfde over Gaaei (en over talloze andere spelers door de jaren heen) als wat je nu over Rosa schrijft, terwijl uitgerekend Gaaei heeft laten zien dat substantiële verbetering er wel degelijk in zit. En dat je niet zo snel zo’n speler definitief moet afschrijven.
Het punt is dat die substantiële verbetering doorgaans niet optreedt. Je mag me een lijstje geven van spelers bij wie dat wel het geval was. Zal een kort lijstje zijn.Mr. Ajax schreef: ↑ma mar 17, 2025 3:38 pmDat is het punt niet. Punt is dat je precies hetzelfde over Gaaei (en over talloze andere spelers door de jaren heen) als wat je nu over Rosa schrijft, terwijl uitgerekend Gaaei heeft laten zien dat substantiële verbetering er wel degelijk in zit. En dat je niet zo snel zo’n speler definitief moet afschrijven.
Dat Gaaei gisteren een van de beteren was (tot ie dom rood pakte) zegt veel over het huidige Ajax. Sutalo (vorig seizoen door mij niet afgefakkeld) en Hato zijn witte raven. De rest is inwisselbaar.
- raymon
- Contacteer:
Het was weliswaar rood, maar geen domme rode kaart. Hij zag die speler simpelweg niet aankomen.wimpey schreef: ↑ma mar 17, 2025 5:00 pmHet punt is dat die substantiële verbetering doorgaans niet optreedt. Je mag me een lijstje geven van spelers bij wie dat wel het geval was. Zal een kort lijstje zijn.Mr. Ajax schreef: ↑ma mar 17, 2025 3:38 pmDat is het punt niet. Punt is dat je precies hetzelfde over Gaaei (en over talloze andere spelers door de jaren heen) als wat je nu over Rosa schrijft, terwijl uitgerekend Gaaei heeft laten zien dat substantiële verbetering er wel degelijk in zit. En dat je niet zo snel zo’n speler definitief moet afschrijven.
Dat Gaaei gisteren een van de beteren was (tot ie dom rood pakte) zegt veel over het huidige Ajax. Sutalo (vorig seizoen door mij niet afgefakkeld) en Hato zijn witte raven. De rest is inwisselbaar.
Gaaei heeft zich prima ontwikkeld. Had ik nooit verwacht. Sutalo helemaal. Wat een verschil met vorig jaar. Sowieso is onze achterhoede onze beste linie. Gisteren was FJ matig op het middenveld en voorin heeft Godts het ook niet momenteel. Brobbey scoort ook moeilijk dit seizoen en Traore is alles of niks. Geniaal bij de gelijkmaker van Gaaei maar mist ook voor open doel. Het is dat Taylor zoveel kansen creëert anders zouden we helemaal moeilijk scoren.
Het is toch eigenlijk een godswonder dat we op dit moment zes punten losstaan nummer één staan? Want als je ziet wat we hebben rondlopen in dat elftal dat is toch gewoon in sommige opzichten gewoon zo vreselijk matig?Trab schreef: ↑ma mar 17, 2025 6:01 pmGaaei heeft zich prima ontwikkeld. Had ik nooit verwacht. Sutalo helemaal. Wat een verschil met vorig jaar. Sowieso is onze achterhoede onze beste linie. Gisteren was FJ matig op het middenveld en voorin heeft Godts het ook niet momenteel. Brobbey scoort ook moeilijk dit seizoen en Traore is alles of niks. Geniaal bij de gelijkmaker van Gaaei maar mist ook voor open doel. Het is dat Taylor zoveel kansen creëert anders zouden we helemaal moeilijk scoren.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Dat is het inderdaad. Qua creativiteit en scorend vermogen is het, denk ik, subtop eredivisie.
Ja en het is ook niet zo dat we bovenaan staan met een punten aantal zoals dat in de tijd was van Frank de Boer. Dus dat je kampioen werd met 72 punten of zo, dus dat maakte prestatie tot nu toe extra knap. Want je moet het doen met een aantal spelers die vorig jaar nog op de bank zaten bij Excelsior NEC.
Nihad schreef: ↑ma mar 17, 2025 8:44 pmJa en het is ook niet zo dat we bovenaan staan met een punten aantal zoals dat in de tijd was van Frank de Boer. Dus dat je kampioen werd met 72 punten of zo, dus dat maakte prestatie tot nu toe extra knap. Want je moet het doen met een aantal spelers die vorig jaar nog op de bank zaten bij Excelsior NEC.

Ik kan je eerder een lijstje geven van spelers die je wel erg snel helemaal hebt afgebrand om vervolgens helemaal lyrisch de hemel in te prijzen. Lees in je vrije tijd even terug wat je vorig jaar allemaal over Sutalo te vertellen had.wimpey schreef: ↑ma mar 17, 2025 5:00 pmHet punt is dat die substantiële verbetering doorgaans niet optreedt. Je mag me een lijstje geven van spelers bij wie dat wel het geval was. Zal een kort lijstje zijn.Mr. Ajax schreef: ↑ma mar 17, 2025 3:38 pmDat is het punt niet. Punt is dat je precies hetzelfde over Gaaei (en over talloze andere spelers door de jaren heen) als wat je nu over Rosa schrijft, terwijl uitgerekend Gaaei heeft laten zien dat substantiële verbetering er wel degelijk in zit. En dat je niet zo snel zo’n speler definitief moet afschrijven.
Voor de goede orde - ik vind Gaaei ook nog altijd middelmaat, maar feit is wel dat hij het nu drie keer beter doet dan in zijn begin en af en toe ook gewoon belangrijk is met goals/assists. Dat had een jaar geleden echt niemand gedacht. Geef die Rosa nog even de tijd dus.
Zuidema schreef: ↑zo mar 16, 2025 2:05 pmProost!Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑zo mar 16, 2025 12:06 pmWederom gewoon geen énkel voorgevoel over vanmiddag. We gaan in ieder geval maar vast de verjaardag van onze ouwe vieren!![]()
![]()
![]()
AD.nlAls Ajacieden één ding gemeen hebben, dan is het nou juist dat ze totaal verschillend zijn
Sjoerd Mossou 18-03-25, 19:00
AD Sportwereld-columnist Sjoerd Mossou schrijft vandaag over het 125-jarige Ajax, en over het fenomeen ‘echte Ajacieden’ in het bijzonder. ,,Onze goudvis lijkt duidelijk méér op een cavia dan Louis van Gaal en Rafael van der Vaart op elkaar lijken.’’
Mijn eerste levende jeugdherinnering aan Ajax dateert van woensdag 21 september 1988, een nogal koude woensdagavond in het Oosterenkstadion in Zwolle. Een voetnoot in de 125-jarige clubgeschiedenis van Ajax natuurlijk, maar vergeef me dit omweggetje.
Mijn vader en ik zaten die avond ter hoogte van het uitvak, waaruit steeds opnieuw hetzelfde liedje opsteeg, als een soort mantra.
‘Johan Cruijff
Wie kent hem niet?
Johan Cruijff, Johan Cruijff
is een echte Ajacied!’
Johan Cruijff kende ik wel natuurlijk. Een dag eerder was Kurt Linder opgestapt als trainer van Ajax, de supporters in het uitvak waren eensgezind over wie zijn opvolger moest worden. ‘Ze willen Cruijff terug’, zei mijn vader, ten overvloede.
(Het zou uiteindelijk een iets mindere god worden: Spitz Kohn.)
Als 9-jarige was ik meteen gefascineerd door het woeste, vastberaden gezang, maar ook door een woord dat ik nog helemaal niet kende: Ajaxied. Ajaksiet. Ajacied. Een woord dat klinkt als een bloedgroep, een bijnaam en een geuzennaam tegelijk.
(De officiële spelling schrijft ‘Ajacied’ voor, want Ajax is de Latijnse naam van een Griekse mythologische held. In een verbogen of afgeleide vorm verschijnt in het Latijn meestal de ‘c’.)
Maar wat ik me veel later pas afvroeg: wat definieert nu precies een ‘echte’ Ajacied? Ik snap dat het lekker klinkt in zo’n liedje, en over Cruijff zijn we het natuurlijk snel eens, maar bestaat er werkelijk een onderscheid? Een rangorde van echt naar ‘niet zo echt’?
Ik ken toch vrij veel Ajacieden en als ze één ding gemeen hebben, dan is het nou juist dat ze totaal verschillend zijn.
Frank de Boer lijkt in de verste verte niet op Michael van Praag. Sjaak Swart heeft vrijwel geen enkele overeenkomst met Siem de Jong. Louis van Gaal en Rafael van der Vaart? Onze goudvis lijkt duidelijk méér op een cavia dan deze twee ‘echte Ajacieden’ op elkaar lijken.
De media-afdeling van Ajax deelde dinsdagochtend een stemmig filmpje, speciaal ter gelegenheid van het clubjubileum. ‘Ajax forever. Dankzij Ajacieden,’ heette het.
Het filmpje raakte knap aan de essentie, want bij een voetbalclub telt uiteindelijk altijd de som der delen. De mensen, de cultuur, de geschiedenis, de symboliek: een soort sentimentele cocktail daarvan.
We willen voetbalclubs vaak lekker simpel definiëren, met behapbare dooddoeners en algemeenheden: branie, bluf, mooi, lelijk, boers, arrogant. Het helpt ons om van de ene club te houden, en die andere club juist heel infantiel te haten.
Maar 125 jaar Ajax laat zich niet vangen in één betekenis, één boek, één verhaal, één lied, één clubheld of één typering.
Ajax groeide sinds 1900 uit tot een uniek Nederlands bolwerk, beroemd van Australië tot Alaska, bovenal dankzij allerlei totaal verschillende mensen samen. Een volkje op zichzelf, verenigd in een buitengewone voetbalclub.
Van harte aan al die echte Ajacieden, groot en klein, wereldberoemd of totaal onbekend. Maak er samen een schitterend feest van.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

En nu ik toch bezig ben met 125 jaar Ajax:
AD.nlWillem feliciteert Ajax: ‘Aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan’
Mikos Gouka 18-03-25, 14:15 Laatste update: 14:43
Willem van Hanegem zit niet met een feestmuts op bij het 125-jarig jubileum van Ajax. Toch wenst hij de aartsrivaal van zijn club Feyenoord het allerbeste. ,,Ze hebben zoveel mooie spelers voortgebracht.’’
Willem van Hanegem trekt zijn wenkbrauwen op. Zoals alleen hij dat kan. Dat hij, clubicoon van Feyenoord, in 1982 met regelmaat trainingen van de jeugd van Ajax bekeek, wat is daar nou vreemd aan? Natuurlijk, het was om zoon Gert in actie te zien. ,,Dat is toch best normaal?’’, zegt Van Hanegem.
Voor de goede orde, De Kromme speelde in die tijd zelf nog gewoon bij aartsvijand Feyenoord. ,,Gert speelde daar met Marco van Basten, John van ’t Schip, Winnie Haatrecht. Die periode.’’
Bij Ziggo Sport zei Van Basten een tijdje geleden dat ze dat wel grappig vonden, Van Hanegem die in zijn auto naar de trainingen van de jeugd van Ajax zat te kijken. ,,Kijk, Feyenoord is mijn club. Maar aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan. Wat ik daar in Amsterdam zag in die tijd? Nou, talent. Dat Van Basten goed was, hoorde je al jaren. Maar hij had veel last van blessures door de groei. Ik zat daar uiteraard voor Gert. Maar om Van Basten zich snel te zien ontwikkelen, was wel leuk.
,,Nee, daar had ik geen aparte gevoelens bij. Denk je nou echt dat ik geniet als Ajax overhoop wordt gespeeld? Ja, door Feyenoord, dan wel. Verder zal het mij een zorg zijn. Toen Spurs met 2-3 won en die Lucas Moura kort voor tijd de weg naar de Champions League-finale versperde, waren er veel mensen die de polonaise inzetten. Maar ik niet, hoor. Voor het Nederlands voetbal was het gewoon beter geweest als Ajax die finale had gespeeld.
,,Ik heb veel vrienden die voor Ajax zijn, die gun ik het beste. Ik heb ook nog nooit te maken gehad met agressie of scheldpartijen van Ajax-fans. Eerder het tegenovergestelde.’’
Dat betekent echter niet dat Van Hanegem soms niet goed snapt waarom in Nederland elk weekeinde weer hordes mensen hopen dat Ajax punten zal verspelen. De ‘kijk-ons-eens-bijzonder-zijn-houding’ in Amsterdam wekt weleens irritatie. Ze bepalen in de hoofdstad nog vaak ongevraagd de norm.
,,Ze bestaan nu 125 jaar en ik gok dat het al vanaf de start is dat ze daar weleens de indruk wekken dat het maar om één club draait in de wereld’’, zegt Van Hanegem lachend. ,,Ik had dat gevoel toevallig afgelopen zondag nog. Ik was even wezen fietsen en toen ik terugkwam, zette ik de televisie aan en zag ik Michael van Praag bij ESPN zitten. Die hoorde ik met zo’n serieus toontje vertellen dat je nooit, maar dan ook echt nooit, over een B-elftal mag praten in het voetbal.
,,Maar hoe moeten we het Ajax dat vorige week roemloos werd uitgeschakeld door Eintracht Frankfurt dan noemen? Het ‘bijna eerste’? Ik zag daar toch vooral wisselspelers opeens aan een wedstrijd beginnen. De mensen zijn niet gek en los daarvan bepaalt Michael van Praag natuurlijk helemaal niet hoe wij iets wel of niet mogen noemen. Ajax speelde in Frankfurt met een B-ploeg en dat vond ik jammer. Of Van Praag dat nou leuk vond of niet.’’
In de week van de 125ste verjaardag van Ajax valt uiteraard ook de naam van Piet Keizer. De linksbuiten voor wie Van Hanegem zoals bekend zo ontzettend veel bewondering had. De aanvaller met wie hij tijdens het WK in West-Duitsland de kamer deelde.
,,Laatst was ik bij de voetbalclub Volendam. Daar zaten allemaal Ajacieden en die begonnen over Keizer en hoe ze hem adoreerden. Nou, dan heb ik een leuke middag, hoor. Keizer was een geweldenaar. In het begin vond ik hem beter dan Johan Cruijff. Dat loopje van hem, dat eigenzinnige. Dat eigen koers bepalen, bij hem pikte je dat. Toen ik 75 werd, was er een feest in de Kuip. Stond hij daar helemaal achteraf in een hoekje. Dat was Piet ook.
,,Dat verhaal dat de oude Van Praag mij in de jaren 60 naar Ajax wilde halen maar dat Rinus Michels tegen was, dat las ik laatst weer ergens. Het klopt gewoon niet. Piet was de man die dat echt probeerde in de jaren 70. Hij had een zakenman opgetrommeld en die wilde mij inderdaad van Feyenoord naar Ajax halen. Ja, er was een gesprek maar ik wist natuurlijk al meteen dat het nooit zou gaan gebeuren. Dat was niets voor mij. Als je bij Feyenoord speelt, ga je helemaal nergens heen en zeker niet in Nederland. Dat vond ik toen.
,,Dat mijn zoon Gert bij Ajax speelde, dat vond ik prima, hoor. Al bleef het bij een jaartje. Ze hadden hem gescout bij Fortitudo in Culemborg. Na een jaar ging hij naar Feyenoord. Daar liep hij weleens te mopperen op het trainingsveld als er iets niet lukte. Dat mocht niet van zijn trainer toen. Dat was Cor Pot. Daar moest ik om lachen.’’
Zoals hij ook grinnikt om de verhalen dat de spelers van Ajax altijd alles wilden bepalen als ze zich in Zeist bij Oranje meldden. ,,Dat viel allemaal wel mee, hoor’’, zegt Van Hanegem. ,,Johan Cruijff was een geweldige speler. En het waren gewoon leuke gasten. Piet Keizer, Wim Suurbier, Ruud Krol, Johan Neeskens. Ik kon prima met die gasten opschieten.
,,Ajax heeft ook gewoon veel geweldige spelers voortgebracht. En dan nog waren ze niet altijd scherp daar. Rinus Israel, Robbie Rensenbrink, Ruud Gullit. Allemaal Amsterdammers die nooit voor Ajax hebben gespeeld. Wereldtoppers die ze lieten lopen. Later kwam de lichting met Marco van Basten en Frank Rijkaard. Ook geweldige gasten.
,,Over Van Basten zeggen ze weleens dat hij niet zo toegankelijk is. En dat klopt ook wel een beetje. Soms zat hij op de golfbaan waar we samenspeelden aan de bar en dan zei hij geen woord. Je had niet eens door of hij al weg was. Moet hij dan overal de polonaise inzetten als hij ergens komt? Maar wat een geweldige speler was Van Basten.
,,Laatst zei iemand dat er op dat achterlijke sociale media hier en daar het idee rondging dat Van Basten vooral teerde op een doelpuntje tegen de Sovjet-Unie in 1988. Dan ben je echt niet helemaal in orde, als je dat echt denkt. Dat heeft te maken met zijn kritische blik als analyticus. Dat wil niet iedereen. Maar kritisch zijn, dat moet juist. Het is zijn taak. De mensen die het niet willen horen, missen het punt. Die zien misschien liever Dries Roelvink of zo aanschuiven aan zo’n tafel. Ik niet.
,,Rafael van der Vaart benoemt het gelukkig ook vaak, dat is echt belangrijk voor Ajax. Dan worden ze weer beter, want waar we nu naar kijken, is natuurlijk niet om van te smullen. Als een kudde schapen achter een Italiaanse druktemaker aan lopen, dat helpt niemand. Wat hij goed doet, benoem je. En als ze, zoals zondag tegen AZ, mazzel hebben en weer eens niet mogen klagen over de arbitrage, dan doe je dat ook.’’
Naar het huidige Ajax kijkt Van Hanegem blijkbaar niet met veel plezier. ,,Maar als ze boven PSV eindigen hebben ze het echt goed gedaan, want in Eindhoven hebben ze een betere selectie. Al word ik ook moe van dat gepapegaai dat Ajax spelers van niks heeft. Dat ze ergens vandaan komen. Dat slaat nergens op, er lopen allemaal internationals. Alleen dat hele creatieve, precies dat waar ze beroemd om zijn geworden, ontbreekt wel. Voor mij is dat juist Ajax.
,,In 1982 speelde ik met Feyenoord tegen Ajax. Het werd 2-2 in de Kuip met die geweldige solo van Jesper Olsen. Met Gerald Vanenburg, ook al zo’n mooie speler. Ik heb rasvoetballer Robbie de Wit geweldige wedstrijden zien spelen. In zo’n feestweek zouden mensen nog weleens aan hem moeten denken. Wat een speler en wat een vreselijk abrupt einde van zijn loopbaan. Na zijn herseninfarct heb ik nog geprobeerd om hem naar FC Utrecht te halen. Hij leek tenminste op de weg terug, het zag er wel positief uit. Helaas is het daarna alleen maar minder gegaan.
,,Ik ga nog af en toe op bezoek bij de familie van Appie Nouri. Dat zijn zulke lieve mensen. Nee, ik vind het niet gek dat ze daar een Feyenoorder uitnodigen. Zo zou het overal moeten zijn. Niet dat ik daar moet zitten natuurlijk, maar los van de voorkeur voor clubs nodig je uit waar je zin in hebt. Die mensen hebben iets vreselijks meegemaakt, maar ze blijven zo positief. Dat vind ik knap. Hij had alles om bij Ajax een grote meneer te worden.
,,Zoals Sjaak Swart dat ooit was. Die zong op mijn 80ste verjaardag luidkeels het lied van Feyenoord. Dat is toch geinig? Sjaak, die heel onredelijk kan zijn als het over Ajax gaat. Maar ook gewoon een geweldige gozer.
,,En neem iemand als Louis van Gaal. Die lijkt in geen velden of wegen in hoe ik ben. Maar hij is wel puur. Vroeger haalde hij mijn zoons Boy en Willem weleens op om naar Ajax te gaan kijken. Toen hij bondscoach was, schreef ik weleens in mijn column dat hij heel erg gek deed. En dat hij steeds verkeerd begon en dan met drie spitsen ging spelen en de boel nog recht kon zetten. Maar als ik hem tegenkwam, was hij nooit boos maar vooral heel hartelijk.
,,Stonden we een paar jaar geleden bij die beelden in Zeist en kwam hij aan gefietst. Zo kaarsrecht op die fiets, weet je wel. Hij stopte en omhelsde mij. Nou hoeft dat ook weer niet, maar ik vond het wel grappig. Dat filmpje dat hij die kleine kinderen in een shirt van Ajax in formatie wilde laten spelen en ik de snottebellen van de jochies in Feyenoord-tenue afveegde, ging de wereld over. We waren de trainers van Ajax en Feyenoord en vonden dat leuk. Het was zoals ik ben, maar ook hoe Louis is en was. Prima, toch?
,,Dat hij zich nu nog met Ajax bemoeit, is toch ook leuk. Misschien kan hij wel vragen of ze iets meer vooruit willen gaan spelen, haha. Vroeger kregen clubs nog weleens een flink pak slaag in Amsterdam. Ik was net gestopt toen het bijvoorbeeld 8-2 werd voor Ajax tegen Feyenoord. Iedereen weet dat nog wel. En nee, het was niet Johan Cruijff die na afloop zei dat Feyenoord toch kampioen zou worden. Dat was ik. Maakt ook niet uit. Maar het klopte uiteindelijk wel, haha.
,,Ik hoop dat Ajax straks weer het spel zal gaan spelen waar ze beroemd mee zijn geworden. Ze overdreven dan soms zo enorm, haha. Dan was een doodgewoon talentje meteen weer het allergrootste talent van Europa. En een balletje breed was opeens iets unieks. Maar dat hoorde ook wel bij die club. Het is precies waarom veel mensen hopen dat ze verliezen. Nogmaals, ik niet hoor. Alleen als ze tegen mijn club spelen. En o ja, als ze met een B-garnituur menen te kunnen spelen. Of mag ik dat niet zeggen?’’
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

Goed bezig Zuidema! 

Prachtig.Zuidema schreef: ↑di mar 18, 2025 8:22 pmEn nu ik toch bezig ben met 125 jaar Ajax:
AD.nlWillem feliciteert Ajax: ‘Aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan’
Mikos Gouka 18-03-25, 14:15 Laatste update: 14:43
Willem van Hanegem zit niet met een feestmuts op bij het 125-jarig jubileum van Ajax. Toch wenst hij de aartsrivaal van zijn club Feyenoord het allerbeste. ,,Ze hebben zoveel mooie spelers voortgebracht.’’
Willem van Hanegem trekt zijn wenkbrauwen op. Zoals alleen hij dat kan. Dat hij, clubicoon van Feyenoord, in 1982 met regelmaat trainingen van de jeugd van Ajax bekeek, wat is daar nou vreemd aan? Natuurlijk, het was om zoon Gert in actie te zien. ,,Dat is toch best normaal?’’, zegt Van Hanegem.
Voor de goede orde, De Kromme speelde in die tijd zelf nog gewoon bij aartsvijand Feyenoord. ,,Gert speelde daar met Marco van Basten, John van ’t Schip, Winnie Haatrecht. Die periode.’’
Bij Ziggo Sport zei Van Basten een tijdje geleden dat ze dat wel grappig vonden, Van Hanegem die in zijn auto naar de trainingen van de jeugd van Ajax zat te kijken. ,,Kijk, Feyenoord is mijn club. Maar aan die gekkigheid van Rotterdam tegen Amsterdam heb ik nooit meegedaan. Wat ik daar in Amsterdam zag in die tijd? Nou, talent. Dat Van Basten goed was, hoorde je al jaren. Maar hij had veel last van blessures door de groei. Ik zat daar uiteraard voor Gert. Maar om Van Basten zich snel te zien ontwikkelen, was wel leuk.
,,Nee, daar had ik geen aparte gevoelens bij. Denk je nou echt dat ik geniet als Ajax overhoop wordt gespeeld? Ja, door Feyenoord, dan wel. Verder zal het mij een zorg zijn. Toen Spurs met 2-3 won en die Lucas Moura kort voor tijd de weg naar de Champions League-finale versperde, waren er veel mensen die de polonaise inzetten. Maar ik niet, hoor. Voor het Nederlands voetbal was het gewoon beter geweest als Ajax die finale had gespeeld.
,,Ik heb veel vrienden die voor Ajax zijn, die gun ik het beste. Ik heb ook nog nooit te maken gehad met agressie of scheldpartijen van Ajax-fans. Eerder het tegenovergestelde.’’
Dat betekent echter niet dat Van Hanegem soms niet goed snapt waarom in Nederland elk weekeinde weer hordes mensen hopen dat Ajax punten zal verspelen. De ‘kijk-ons-eens-bijzonder-zijn-houding’ in Amsterdam wekt weleens irritatie. Ze bepalen in de hoofdstad nog vaak ongevraagd de norm.
,,Ze bestaan nu 125 jaar en ik gok dat het al vanaf de start is dat ze daar weleens de indruk wekken dat het maar om één club draait in de wereld’’, zegt Van Hanegem lachend. ,,Ik had dat gevoel toevallig afgelopen zondag nog. Ik was even wezen fietsen en toen ik terugkwam, zette ik de televisie aan en zag ik Michael van Praag bij ESPN zitten. Die hoorde ik met zo’n serieus toontje vertellen dat je nooit, maar dan ook echt nooit, over een B-elftal mag praten in het voetbal.
,,Maar hoe moeten we het Ajax dat vorige week roemloos werd uitgeschakeld door Eintracht Frankfurt dan noemen? Het ‘bijna eerste’? Ik zag daar toch vooral wisselspelers opeens aan een wedstrijd beginnen. De mensen zijn niet gek en los daarvan bepaalt Michael van Praag natuurlijk helemaal niet hoe wij iets wel of niet mogen noemen. Ajax speelde in Frankfurt met een B-ploeg en dat vond ik jammer. Of Van Praag dat nou leuk vond of niet.’’
In de week van de 125ste verjaardag van Ajax valt uiteraard ook de naam van Piet Keizer. De linksbuiten voor wie Van Hanegem zoals bekend zo ontzettend veel bewondering had. De aanvaller met wie hij tijdens het WK in West-Duitsland de kamer deelde.
,,Laatst was ik bij de voetbalclub Volendam. Daar zaten allemaal Ajacieden en die begonnen over Keizer en hoe ze hem adoreerden. Nou, dan heb ik een leuke middag, hoor. Keizer was een geweldenaar. In het begin vond ik hem beter dan Johan Cruijff. Dat loopje van hem, dat eigenzinnige. Dat eigen koers bepalen, bij hem pikte je dat. Toen ik 75 werd, was er een feest in de Kuip. Stond hij daar helemaal achteraf in een hoekje. Dat was Piet ook.
,,Dat verhaal dat de oude Van Praag mij in de jaren 60 naar Ajax wilde halen maar dat Rinus Michels tegen was, dat las ik laatst weer ergens. Het klopt gewoon niet. Piet was de man die dat echt probeerde in de jaren 70. Hij had een zakenman opgetrommeld en die wilde mij inderdaad van Feyenoord naar Ajax halen. Ja, er was een gesprek maar ik wist natuurlijk al meteen dat het nooit zou gaan gebeuren. Dat was niets voor mij. Als je bij Feyenoord speelt, ga je helemaal nergens heen en zeker niet in Nederland. Dat vond ik toen.
,,Dat mijn zoon Gert bij Ajax speelde, dat vond ik prima, hoor. Al bleef het bij een jaartje. Ze hadden hem gescout bij Fortitudo in Culemborg. Na een jaar ging hij naar Feyenoord. Daar liep hij weleens te mopperen op het trainingsveld als er iets niet lukte. Dat mocht niet van zijn trainer toen. Dat was Cor Pot. Daar moest ik om lachen.’’
Zoals hij ook grinnikt om de verhalen dat de spelers van Ajax altijd alles wilden bepalen als ze zich in Zeist bij Oranje meldden. ,,Dat viel allemaal wel mee, hoor’’, zegt Van Hanegem. ,,Johan Cruijff was een geweldige speler. En het waren gewoon leuke gasten. Piet Keizer, Wim Suurbier, Ruud Krol, Johan Neeskens. Ik kon prima met die gasten opschieten.
,,Ajax heeft ook gewoon veel geweldige spelers voortgebracht. En dan nog waren ze niet altijd scherp daar. Rinus Israel, Robbie Rensenbrink, Ruud Gullit. Allemaal Amsterdammers die nooit voor Ajax hebben gespeeld. Wereldtoppers die ze lieten lopen. Later kwam de lichting met Marco van Basten en Frank Rijkaard. Ook geweldige gasten.
,,Over Van Basten zeggen ze weleens dat hij niet zo toegankelijk is. En dat klopt ook wel een beetje. Soms zat hij op de golfbaan waar we samenspeelden aan de bar en dan zei hij geen woord. Je had niet eens door of hij al weg was. Moet hij dan overal de polonaise inzetten als hij ergens komt? Maar wat een geweldige speler was Van Basten.
,,Laatst zei iemand dat er op dat achterlijke sociale media hier en daar het idee rondging dat Van Basten vooral teerde op een doelpuntje tegen de Sovjet-Unie in 1988. Dan ben je echt niet helemaal in orde, als je dat echt denkt. Dat heeft te maken met zijn kritische blik als analyticus. Dat wil niet iedereen. Maar kritisch zijn, dat moet juist. Het is zijn taak. De mensen die het niet willen horen, missen het punt. Die zien misschien liever Dries Roelvink of zo aanschuiven aan zo’n tafel. Ik niet.
,,Rafael van der Vaart benoemt het gelukkig ook vaak, dat is echt belangrijk voor Ajax. Dan worden ze weer beter, want waar we nu naar kijken, is natuurlijk niet om van te smullen. Als een kudde schapen achter een Italiaanse druktemaker aan lopen, dat helpt niemand. Wat hij goed doet, benoem je. En als ze, zoals zondag tegen AZ, mazzel hebben en weer eens niet mogen klagen over de arbitrage, dan doe je dat ook.’’
Naar het huidige Ajax kijkt Van Hanegem blijkbaar niet met veel plezier. ,,Maar als ze boven PSV eindigen hebben ze het echt goed gedaan, want in Eindhoven hebben ze een betere selectie. Al word ik ook moe van dat gepapegaai dat Ajax spelers van niks heeft. Dat ze ergens vandaan komen. Dat slaat nergens op, er lopen allemaal internationals. Alleen dat hele creatieve, precies dat waar ze beroemd om zijn geworden, ontbreekt wel. Voor mij is dat juist Ajax.
,,In 1982 speelde ik met Feyenoord tegen Ajax. Het werd 2-2 in de Kuip met die geweldige solo van Jesper Olsen. Met Gerald Vanenburg, ook al zo’n mooie speler. Ik heb rasvoetballer Robbie de Wit geweldige wedstrijden zien spelen. In zo’n feestweek zouden mensen nog weleens aan hem moeten denken. Wat een speler en wat een vreselijk abrupt einde van zijn loopbaan. Na zijn herseninfarct heb ik nog geprobeerd om hem naar FC Utrecht te halen. Hij leek tenminste op de weg terug, het zag er wel positief uit. Helaas is het daarna alleen maar minder gegaan.
,,Ik ga nog af en toe op bezoek bij de familie van Appie Nouri. Dat zijn zulke lieve mensen. Nee, ik vind het niet gek dat ze daar een Feyenoorder uitnodigen. Zo zou het overal moeten zijn. Niet dat ik daar moet zitten natuurlijk, maar los van de voorkeur voor clubs nodig je uit waar je zin in hebt. Die mensen hebben iets vreselijks meegemaakt, maar ze blijven zo positief. Dat vind ik knap. Hij had alles om bij Ajax een grote meneer te worden.
,,Zoals Sjaak Swart dat ooit was. Die zong op mijn 80ste verjaardag luidkeels het lied van Feyenoord. Dat is toch geinig? Sjaak, die heel onredelijk kan zijn als het over Ajax gaat. Maar ook gewoon een geweldige gozer.
,,En neem iemand als Louis van Gaal. Die lijkt in geen velden of wegen in hoe ik ben. Maar hij is wel puur. Vroeger haalde hij mijn zoons Boy en Willem weleens op om naar Ajax te gaan kijken. Toen hij bondscoach was, schreef ik weleens in mijn column dat hij heel erg gek deed. En dat hij steeds verkeerd begon en dan met drie spitsen ging spelen en de boel nog recht kon zetten. Maar als ik hem tegenkwam, was hij nooit boos maar vooral heel hartelijk.
,,Stonden we een paar jaar geleden bij die beelden in Zeist en kwam hij aan gefietst. Zo kaarsrecht op die fiets, weet je wel. Hij stopte en omhelsde mij. Nou hoeft dat ook weer niet, maar ik vond het wel grappig. Dat filmpje dat hij die kleine kinderen in een shirt van Ajax in formatie wilde laten spelen en ik de snottebellen van de jochies in Feyenoord-tenue afveegde, ging de wereld over. We waren de trainers van Ajax en Feyenoord en vonden dat leuk. Het was zoals ik ben, maar ook hoe Louis is en was. Prima, toch?
,,Dat hij zich nu nog met Ajax bemoeit, is toch ook leuk. Misschien kan hij wel vragen of ze iets meer vooruit willen gaan spelen, haha. Vroeger kregen clubs nog weleens een flink pak slaag in Amsterdam. Ik was net gestopt toen het bijvoorbeeld 8-2 werd voor Ajax tegen Feyenoord. Iedereen weet dat nog wel. En nee, het was niet Johan Cruijff die na afloop zei dat Feyenoord toch kampioen zou worden. Dat was ik. Maakt ook niet uit. Maar het klopte uiteindelijk wel, haha.
,,Ik hoop dat Ajax straks weer het spel zal gaan spelen waar ze beroemd mee zijn geworden. Ze overdreven dan soms zo enorm, haha. Dan was een doodgewoon talentje meteen weer het allergrootste talent van Europa. En een balletje breed was opeens iets unieks. Maar dat hoorde ook wel bij die club. Het is precies waarom veel mensen hopen dat ze verliezen. Nogmaals, ik niet hoor. Alleen als ze tegen mijn club spelen. En o ja, als ze met een B-garnituur menen te kunnen spelen. Of mag ik dat niet zeggen?’’