Nederlandse Topsport

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Marillion » za mar 08, 2025 9:42 am

Super gaaf dit. Een Nederlandse werelkampioen in een wintersport anders dan schaatsen:
Bos wint met overmacht historisch skeletongoud: 'Dat is in mijn sport niet normaal'

Skeletonster Kimberley Bos is na jaren van opofferingen wereldkampioene. De manier waarop verrast haar. Met een verschil van liefst 0,67 seconden nam ze revanche voor het WK van 2023, toen ze op 0,01 seconde het goud misliep. "Het is me eindelijk gelukt."
Na haar laatste run van vier afdalingen kijkt Bos met enige verbazing naar het scorebord in Lake Placid. "Het is heel bijzonder dat het verschil zo groot is", zegt Bos vanuit het Amerikaanse dorpje tegen NU.nl. "Vorig jaar ging het over een paar honderdsten. Nu over 0,67 seconden." "Met zo'n groot verschil winnen is in mijn sport niet normaal", vertelt de kersverse wereldkampioene uit Ede. "Dit zie je bijna nooit. Zeker niet bij de vrouwen."

Bij het ingaan van de laatste run was het verschil tussen Bos en de nummer twee nog 0,28 seconden. Ondanks haar drie ijzersterke afdalingen wist Bos dat de wereldtitel nog lang niet binnen was. "Zeker niet zelfs. Deze baan is heel lastig. Als je één klein foutje maakt, verlies je al snel een seconde." De zenuwen gierden door Bos' lijf. "Ik moest twee uur lang wachten op de vierde run. Dan loopt de spanning steeds verder op. Ik ben ook maar gewoon een mens hè", zegt ze lachend.

'Dit voelt als revanche'
Toen ze eenmaal op haar slee sprong, liet ze alle spanning van zich af glijden. "Omdat ik de zenuwen de afgelopen dagen ook onder controle had, wist ik dat het nu weer ging lukken." Bos bleef in tegenstelling tot de rest van het veld foutloos in alle vier haar afdalingen. Skeleton is misschien wel de extreemste vorm van sleeën. Bos en haar concurrenten gaan met het hoofd naar voren liggend op de slee naar beneden. "Ik maakte wel kleine foutjes, maar die wist ik goed op te vangen. Als je vier constante runs neerzet, kom je in zo'n wedstrijd bovendrijven en ben je opeens wereldkampioen. Daar ben ik heel trots op."

Twee jaar eerder was Bos in het Zwitserse St. Moritz ook al dicht bij haar eerste wereldtitel, maar toen liep ze op één honderdste WK-goud mis. "Dit voelt als revanche", zegt de Gelderse aan de andere kant van de lijn. "Het is me eindelijk gelukt. Ik wilde zo graag een keer die wereldtitel winnen." "Vorig jaar lukte het niet, dat het nu wel lukt is geweldig", vervolgt Bos, die ook nog aan het idee moet wennen. "Ik begin het beetje bij beetje te geloven, maar nog niet helemaal hoor."

Financiële zekerheid en Spelen in Milaan
Na jarenlang opofferingen doen, mag Bos zich eindelijk wereldkampioene noemen. Ze had lange tijd geen vaste sponsoren en moest over elke 100 euro nadenken. Sinds dit seizoen hoeft ze zich voor het eerst geen zorgen meer te maken over geld. "Dit is de wereldtitel die er al een aantal jaren aan zat te komen, maar het moest er gewoon een keertje uit komen."

"Daar helpt die financiering ook heel erg bij", beaamt Bos, die zich door nieuwe sponsoren en samenwerkingen minder zorgen hoeft te maken over de financiën. "Ik heb hier in de VS veel meer stafleden mee kunnen nemen. Dat zorgt voor rust en ruimte. Dan kan je aan de juiste dingen werken en bepaalde keuzes maken die je voorheen niet kon maken."

Met diezelfde aanpak hoopt ze over een klein jaar op de Spelen haar ultieme doel te bereiken: olympisch goud in het Italiaanse Cortina d'Ampezzo. "Maar daar kijk ik niet anders naar dan voor deze wereldtitel", zegt Bos. "Ik weet dat ik goed kan sleeën, maar het gaat een hele andere wedstrijd worden op een andere baan, die nog niet eens af is. Er zijn nog heel veel vraagtekens."

"Dat ik een goede atleet ben, weet ik. Maar of ik match met de baan en hoe die baan gaat zijn, gaan we het komende jaar zien", zegt Bos. "Ik ga eerst eens van deze wereldtitel genieten. Mijn coach is ook nog jarig, dus het is dubbel feest. Hoe we het allemaal gaan vieren weet ik nog niet, maar een taartje gaat er wel in hoor."

Bron: nusport.nl
Ik zou dit echt zo graag een keer uitproberen maar tegelijkertijd lijkt het me echt doodeng.
Nil volentibus arduum

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za mar 08, 2025 10:20 am

Headfirst naar beneden lijkt me ook enger dan het rodelen. Wel knap dat ze er tussen is gekomen. Itt skiën en snowboarden ook wel een sport die je op latere leeftijd (+15) nog kan beginnen en waar de mogelijkheden voor sporters uit wintersport landen ook afhankelijk zijn van de banen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za mar 08, 2025 1:57 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 08, 2025 10:46 pm

Jinne schreef:
za mar 08, 2025 10:20 am
Headfirst naar beneden lijkt me ook enger dan het rodelen. Wel knap dat ze er tussen is gekomen. Itt skiën en snowboarden ook wel een sport die je op latere leeftijd (+15) nog kan beginnen en waar de mogelijkheden voor sporters uit wintersport landen ook afhankelijk zijn van de banen.
En bovendien zal je core stability nóg belangrijker zijn. Je moet echt nog een stuk meer controle proberen te houden en dat dus nóg beter ontwikkeld hebben.
Marillion schreef:
za mar 08, 2025 9:42 am
"Ik maakte wel kleine foutjes, maar die wist ik goed op te vangen. Als je vier constante runs neerzet, kom je in zo'n wedstrijd bovendrijven en ben je opeens wereldkampioen. Daar ben ik heel trots op."
"Vier constante runs neerzetten", met die typering van haar eigen prestatie blijft ze in mijn ogen wel iets te bescheiden.
Ze heeft gisteren al het baanrecord verbeterd. Dan presteer je toch wel even wat meer "dan gewoon een constante run".

Voor de vierde en laatste run was de voorsprong minder dan drie tienden. Dat is in deze sport bij één wat groter foutje gewoon al direct weg. Zeer knap dat ze haar totale voorsprong dan nog meer dan verdubbeld, want de spanning zal er ongetwijfeld vol op hebben gestaan.

Plaats reactie