Bétrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Marillion » di jan 14, 2025 2:32 pm

Yopii schreef:
di jan 14, 2025 2:05 pm
Ik las het ook, is zwak in de eindfase. Hmm.

Beetje een type als CCC dus, maar waarschijnlijk wat minder. Anders was hij wel geslaagd in Italië.
Als je budget beperkt is zul je ergens een concessie moeten doen. Je kunt niet een speler halen die op alle aspecten nu al bijzonder goed scoort en ook nog zeer betaalbaar is. Dus kom je terecht bij spelers die talenten hebben maar ook zwakke plekken of verbeterpunten.

Wat financieel redelijkerwijs kan worden gedaan kan ik niet inschatten. Maar op basis van wat ik lees en zie over Moro zie ik dit wel zitten. Hij zou een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan onze aanval. Nu is Godts de enige die met een actie een tegenstander kan passeren. Een tegenstander kan zich daarop concentreren. Je zou met hem erbij kunnen afwisselen met Godts, Moro en Traore voor de twee posities aan de buitenkant. Dan val je dus niet meteen terug op Akpom die vooral de basistaken moet uitvoeren of op Berghuis die niet het type is om deze rol op rechts in te vullen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 14, 2025 2:42 pm

Dat is de crux, ja. Ajax heeft één buitenspeler en nog niet zo'n snelle ook. Leuk dat CL-voetbal de doelstelling is, maar ook wel handig als de tools aanwezig zijn.

Hoe lang heeft die Kroes nóg tijd nodig? :confused.gif: Om zich het vak eigen te maken? Om binnen de beperkte mogelijkheden i.i.g. iets van een logisch selectie in elkaar te knutselen? Dit doet denken aan de tijden van de stagiair.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 14, 2025 3:05 pm

Heb je liever dat hij overal meteen de vraagprijs op tafel legt?
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 14, 2025 3:19 pm

Dat is het andere uiterste.
Maar op basis van wat ik lees en zie over Moro zie ik dit wel zitten. Hij zou een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan onze aanval.
Ik hoop het.

Overzicht en eindpass zijn cruciaal, anders heb je weinig aan dribbels. Hopelijk is hij niet gescout omdat hij zo goed meeverdedigt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 14, 2025 3:54 pm

Er is niets dat daar op wijst. Al zal hij dat onderdeel van het spel wel moeten beheersen want dat hoort er tegenwoordig gewoon bij. Maar ik zie vooral een speler met een dribbel en bijbehorende actie.

Je moet dan de inschatting maken of hij bij Ajax ook tot een goed rendement gaat komen. Wil je een speler die alles heeft en ook al geweldige statistieken kan overleggen dan kan Ajax het niet meer betalen.

Dat het even duurt zal er logischerwijs alles mee te maken hebben dat het zoeken is naar een manier om dit haalbaar te maken. En wellicht moeten een aantal transacties samenvallen. Zoals de verhuur van Avila om maar eens wat te noemen. Of een andere uitgaande transfer.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 14, 2025 3:57 pm

Marillion schreef:
di jan 14, 2025 3:05 pm
Heb je liever dat hij overal meteen de vraagprijs op tafel legt?
Nee, ik vraag me af hoe lang hij nodig heeft om iets voor Ajax te betekenen. Is ie een snelle leerling (niet dat je een leerling op die post verwacht...)?

Neem zo'n Geelen. Die (b)lijkt vanaf dag 1 een betere AD te zijn dan de stagiair ooit is geweest (iets met leerling...).

Kroes' taak is meuk dumpen en de selectie versterken. Ja, ik weet het, met alle beperkingen van dien. Maar hij slaagt in geen van beide kerntaken. Da's dus niet goed. Het window is alweer op de helft. Nog steeds veel meuk, nog steeds geen versterking...

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 14, 2025 3:59 pm

En wellicht moeten een aantal transacties samenvallen. Zoals de verhuur van Avila om maar eens wat te noemen.
Zulke deals zetten geen zoden aan de dijk. Kroes moet voor de verandering een paar spelers verkopen die wel wat opleveren.

Verhuren heeft weinig zin.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 14, 2025 4:01 pm

Ga maar eens op de markt staan met een kraam vol rot fruit.

Het valt niet mee om deze overbodige spelers te verkopen want ze hebben niets laten zien. Daar komt nog bij dat ze veelal op een salaris zitten dat ze elders niet meer gaan krijgen. Het is niet voor niets dat het steeds over verhuur gaat. En daar komt de relatief lastige marktsituatie nog bij. Ik ben bang dat we op een aantal dossiers de tijd zullen moeten uitzitten en dat je daar niet verder komt dan af en toe verhuren.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » di jan 14, 2025 4:35 pm

wimpey schreef:
di jan 14, 2025 3:57 pm

Kroes' taak is meuk dumpen en de selectie versterken. Ja, ik weet het, met alle beperkingen van dien. Maar hij slaagt in geen van beide kerntaken.
Hij heeft Bergwijn weten te dumpen. Dat op zich is al fijn.

Maar inderdaad, deze winter nog niets. Markt is wel 'pas' sinds iets meer dan een week open en sluit pas begin februari, dus het is nog het begin van de wintertransferperiode.

Ben ook wel benieuwd wat de wensen van Farioli zijn. Op AT wil zo ongeveer iedereen van Berghuis af, maar club gaat blijkbaar voor verlengen. Dat lijkt me niet zonder de trainer besloten.

En zo zal er een oordeel over iedere speler/positie liggen, wat niet per se overeen hoeft te komen met de analyses die op AT worden gemaakt. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 14, 2025 5:03 pm

We hebben een TD die constant roept: 'ROT FRUIT TE KOOP! ROT FRUIT TE KOOP!'

Schiet lekker op. Heel Europa weet dat Ajax geen eisen stelt, maar tegen de slechtst denkbare voorwaarden spelers wil verhuren.

De spelers die een jaar geleden nog marktwaarde hadden (Akpom, Tahirovic, Ramaj bijvoorbeeld) zijn nu niets meer waard. Brobbey is met zijn ene doelpunt ook in een wak beland.

Ik vraag me af of Kroes uberhaupt kan verkopen.

columbus

Bericht door columbus » di jan 14, 2025 5:49 pm

Natuurlijk kan hij verkopen. Wat een onzin. Er moet wel vraag naar zijn. Daarnaast heeft de speler ook wat te zeggen hè. De markt is net een weekje open en, net als in de zomer, komt deze over de hele linie niet echt op gang. Ajax heeft gewoon een handvol kut spelers die niemand wil.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 14, 2025 6:23 pm

Yopii schreef:
di jan 14, 2025 5:03 pm

Schiet lekker op. Heel Europa weet dat Ajax geen eisen stelt, maar tegen de slechtst denkbare voorwaarden spelers wil verhuren.

De spelers die een jaar geleden nog marktwaarde hadden (Akpom, Tahirovic, Ramaj bijvoorbeeld) zijn nu niets meer waard. Brobbey is met zijn ene doelpunt ook in een wak beland.

En dit is allemaal der schuld van Kroes?

Het is kennelijk weer tijd om hem op alles af te zeiken. Of dat nu terecht is of niet. Maar het lijkt me vrij duidelijk dat er wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » di jan 14, 2025 6:25 pm

Marillion schreef:
Yopii schreef:
di jan 14, 2025 5:03 pm

En dit is allemaal der schuld van Kroes?

Het is kennelijk weer tijd om hem op alles af te zeiken. Of dat nu terecht is of niet. Maar het lijkt me vrij duidelijk dat er wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn.
Wel duidelijk. Het is Kroes of Berghuis Afbeelding

Yopii

Bericht door Yopii » wo jan 15, 2025 9:54 am

Wat wil je hiermee zeggen? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 15, 2025 12:29 pm

Je wekt bij mij de suggestie dat alle punten die je noemt de schuld van Kroes zijn. Daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Ten eerste denk ik dat de impact van zijn uitspraken op de marktwaarde van spelers beperkt is. Of het slim is om zo duidelijk te stellen dat er geld nodig is en dat je van spelers af wil kun je inderdaad over twisten. Maar anderen op de markt zijn natuurlijk niet blind. Je kunt de jaarstukken van Ajax gewoon inzien en iedereen heeft kunnen aanschouwen wat de kwaliteit en de match met Ajax is van alle gehaalde spelers. Dit komt dan nog bovenop een markt waarvan ik de indruk heb dat er wat minder actie dan normaal was. Wellicht ingegeven door de onduidelijkheid rondom transfersommen in relatie tot de uitspraak van het Europees hof.

Overigens kun je ook nog stellen dat er een andere kant zit aan de publiekelijke uitspraken van Kroes over de nieuwe werkelijkheid bij Ajax. Het is namelijk ook een signaal naar spelers en zaakwaarnemers dat het salarishuis van Ajax waar jij ook zoveel commentaar op hebt niet meer realistisch is en dat de club dus ook minder gaat betalen.

Dan noem je nog de waarde van Akpom, Tahirovic en Ramaj. Die laatste was eerste keeper maar is door Farioli gepasseerd. Een gewaagde keuze gezien de leeftijd van Pasveer en de marktwaarde van Ramaj. Maar we kunnen moeilijk stellen dat dit slecht heeft uitgepakt. En vooral, dit ligt buiten het bereik van Kroes. Het is een keuze van Farioli.

Akpom hadden we destijds denk ik beter verkocht als er een concrete kans is geweest. Ik weet niet of dat ook het geval is en of de speler daar ook zin in had. Bij Tahirovic is min of meer hetzelfde van toepassing. Dat hij niet speelt is een keuze van Farioli. Ik weet niet of we hem concreet hebben kunnen verkopen maar die jongen zit waarschijnlijk op een salaris dat hij elders niet meer gaat krijgen. Als hij niet weg wil doe je er niet zoveel aan. Je bent zelf regelmatig de eerste om (volledig terecht) te stellen dat een speler ook een stem heeft bij een transfer. Dat is ook van toepassing op jongens die nu op een dik Ajax contract zitten. Met spelers uit die categorie kom je meestal niet veel verder dan verhuur constructies.

Dan nog Brobbey. Ook hier is het echt te kort door de bocht om dit simpelweg op het bordje van Kroes te leggen. Brobbey is zelf de speler die de ene na de andere open kans mist. Als hij de helft van die kansen tot doelpunt promoveert is er niets aan de hand. Ik ben het er wel mee eens dat de situatie met Brobbey en Weghorst tot nu toe geen succes is en dat dit mede is veroorzaakt doordat Kroes graag Weghorst wilde halen. Overigens heeft Weghorst wel degelijk een aantal belangrijke doelpunten gemaakt. En het is ook niet meer dan logisch dat je concurrentie wilt hebben voor de spitspositie.

Nou, dat is dus wat ik daar zo'n beetje mee wil zeggen.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » wo jan 15, 2025 3:31 pm

Hij maakt vrij veel fouten, vind ik.

In de korte tijd dat hij er zit heeft hij de marktwaarde van bepaalde spelers omlaag gepraat hij heeft het schaarse geld gestoken in een derde spits, hij heeft de transfer van Sulemana verprutst, en nu gaat hij ook nog het contract van Berghuis verlengen. Daarnaast heeft hij in de zomer te lang verkeerd gegokt, waardoor hij allerlei ongunstige uitleendeals moest afsluiten.

In tegenstelling tot jou denk ik dat zijn uitspraken er wel degelijk toe deden, de zaakwaarnemers van spelers zijn niet gek. Die moeten de belangen van spelers behartigen, en die spelers worden even met de grond gelijk gemaakt. Als ik zo'n zaakwaarnemer was, zou ik meteen klaar zijn met Kroes. Je moet als TD een beetje meebewegen met speler en zaakwaarnemer. De speler moet zonder al te veel gezichtsverlies weg kunnen. Dat is ook beter voor zijn marktwaarde.

Al met al ben ik niet onder de indruk.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 15, 2025 6:25 pm

Ik ben ook nog niet onder de indruk van zijn technisch beleid. Maar dat wil niet zeggen dat we dan gelijk maar alles op hem moeten afschuiven.

Kijk, over sommige dingen kun je heel goed van mening verschillen. Zoals bijvoorbeeld over de invloed van zijn uitspraken op de markt. Maar laat ik uit dat bovenstaande rijtje dan Ramaj er nog even tussenuit pakken. Hier is echt wel objectief vast te stellen dat de enige reden dat zijn marktwaarde is gezakt ligt in het feit dat Farioli voor Pasveer heeft gekozen. Waarom dat dan toch aan Kroes proberen te plakken?
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » do jan 16, 2025 11:12 am

Hij had Ramaj dus meteen moeten verkopen.

Het lukt hem niet om spelers kwijt te raken, het is aan hem om in te schatten wat de mogelijkheden zijn.

Farioli werkt ook niet mee, die wil iedereen onbeperkt kunnen uitproberen. Maar ja, Kroes heeft zelf Farioli aangesteld en daarbij de voorwaarden bepaald.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » do jan 16, 2025 11:20 am

Moro gaat dus ook moeilijk worden.... Hoe lang geven we Kroes nog?

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 16, 2025 12:36 pm

'Ajax lijkt komst van Moro te kunnen vergeten'
Ajax lijkt de komst van Raúl Moro uit het hoofd te kunnen zetten, zo schrijft Jornada Perfecta donderdagochtend. De Amsterdammers zouden niet aan de eisen van zijn huidige club Real Valladolid kunnen voldoen en stappen daarom uit de onderhandelingen. Celtic, de andere club die een bod op de buitenspeler zou overwegen, lijkt nu de beste papieren te hebben om Moro aan zich te binden. Alex Kroes lijkt namens Ajax zijn focus te moeten verleggen in de zoektocht naar een nieuwe buitenspeler.
Als verwacht. Kroes komt straks gewoon met Forbs aankakken. Daar is Farioli lekker mee. Deze selectie schreeuwt om nieuw elan. Als je straks CL wilt spelen tenminste.

zeux

Bericht door zeux » do jan 16, 2025 1:22 pm

wimpey schreef:
do jan 16, 2025 12:36 pm
'Ajax lijkt komst van Moro te kunnen vergeten'
Ajax lijkt de komst van Raúl Moro uit het hoofd te kunnen zetten, zo schrijft Jornada Perfecta donderdagochtend. De Amsterdammers zouden niet aan de eisen van zijn huidige club Real Valladolid kunnen voldoen en stappen daarom uit de onderhandelingen. Celtic, de andere club die een bod op de buitenspeler zou overwegen, lijkt nu de beste papieren te hebben om Moro aan zich te binden. Alex Kroes lijkt namens Ajax zijn focus te moeten verleggen in de zoektocht naar een nieuwe buitenspeler.
Als verwacht. Kroes komt straks gewoon met Forbs aankakken. Daar is Farioli lekker mee. Deze selectie schreeuwt om nieuw elan. Als je straks CL wilt spelen tenminste.
De vraag is nu: heeft Kroes dit slecht uitonderhandeld of vraagt Vallodolid simpelweg te veel. We weten dat Ajax niet tot het uiterste kan gaan. Als Valladolid voorbij dat uiterste wil gaan, kan Kroes daar ook niet veel aan verhelpen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii

Bericht door Yopii » do jan 16, 2025 1:45 pm

Mwah, ik kan een Porsche willen, als ik geen geld heb voor meer dan een Golfje schiet het niet op. Blijkbaar wilde Kroes de helft betalen van wat Valladolid vroeg. Dat zit er alleen in als die club per se van de speler af wil, en als er geen andere belangstelling is.

Lastig in te schatten voor ons, maar blijkbaar zijn er andere clubs die hem willen.

Tegelijkertijd vraag ik me af waarom Regeer zou moeten komen, die kost vijf miljoen en is een gemaakte back.

Alexander

Bericht door Alexander » do jan 16, 2025 3:49 pm

WP_Legend schreef:
do jan 16, 2025 11:20 am
Moro gaat dus ook moeilijk worden.... Hoe lang geven we Kroes nog?
Huh, is het nu Kroes zijn schuld dat er helemaal geen geld te besteden is?

Lionel

Bericht door Lionel » do jan 16, 2025 3:55 pm

Prima dat er geen geld is. Daar kan hij weinig aan doen. Maar waarom duurt dit allemaal zo lang?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 16, 2025 4:11 pm

Alexander schreef:
do jan 16, 2025 3:49 pm
Huh, is het nu Kroes zijn schuld dat er helemaal geen geld te besteden is?
Een beetje TD kan wel overbodige spelers verkopen. Daarvan heeft Ajax er legio. Maar Kroes vindt nog geen wip in een bordeel.

Plaats reactie