Schaken

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Schaken

Bericht door zeux » za dec 28, 2024 3:10 pm

raymon schreef:
za dec 28, 2024 2:51 pm
zeux schreef:Zoiets begreep ik ook. Nah ja, ze kunnen waarschijnlijk beiden niet zonder elkaar.
Ik denk dat Carlsen prima zonder de FIDE kan. Heeft alles al gewonnen. Die wil nu gewoon leuke en lucratieve toernooien spelen. En als Carlsen een andere bond zou oprichten, wie weet wie er dan meegaat. Beetje zoals de nieuwe golf league. Of wat er speelt bij de FIFA.
Darts.

Maar zolang het 'officiële' wereldkampioenschap en toernooien als Tata (heet dat nog zo?) onder FIDE-vlag opereren, lijkt me dat toch voor Carlsson ook interessant. Of wordt hij een soort kermis-schaker? Zoals kunstschaatsers die naar Holiday on Ice overstapten?

Als het hem lukt andere topschakers mee te krijgen, is het natuurlijk een ander verhaal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo dec 29, 2024 12:07 pm

Mwah die gozer is megarijk (25-50m geschat vermogen), doet al een tijd niet aan traditioneel schaken... Ik denk dat het hem weinig kan schelen.

Sandro

Bericht door Sandro » zo dec 29, 2024 9:26 pm

zeux schreef:
za dec 28, 2024 3:10 pm
raymon schreef:
za dec 28, 2024 2:51 pm
zeux schreef:Zoiets begreep ik ook. Nah ja, ze kunnen waarschijnlijk beiden niet zonder elkaar.
Ik denk dat Carlsen prima zonder de FIDE kan. Heeft alles al gewonnen. Die wil nu gewoon leuke en lucratieve toernooien spelen. En als Carlsen een andere bond zou oprichten, wie weet wie er dan meegaat. Beetje zoals de nieuwe golf league. Of wat er speelt bij de FIFA.
Darts.
Lijkt me een mooie nieuwe uitdaging voor hem :smallgrin.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

zeux

Bericht door zeux » ma dec 30, 2024 12:08 am

Ze zijn weer vriendjes.
Chess great Magnus Carlsen will return to the World Rapid and Blitz Chess Championships in New York after initially quitting following governing body Fide’s decision to bar him from a round for wearing jeans.

Carlsen, world champion between 2013 and 2023, decided to leave the tournament on Friday when Fide barred the Norwegian from participating in a round at the tournament due to his breach of dress code regulations.

In a interview to the YouTube channel of the Take Take Take app on Sunday, the 34-year-old confirmed he would be returning.

“To make a long story short: I’ll be playing at least one more day here in New York. If I do well, another day after that,” Carlsen said.

He added he had talks with Fide president Arkady Dvorkovich after the incident.

“Speaking to Dvorkovich and the main sponsor Turlov, it did feel we could have some fruitful discussions and in the end of the day I decided to play,” he said.

“In addition, I love playing blitz chess. I want to give the fans the chance to see me play it. It could be the last time, who knows.“

Dvorkovich expressed regret in a post on Fide’s X account later on Sunday over the situation escalating and acknowledged Carlsen’s vital role in elevating the sport.

“It is unfortunate that the implementation of dress-code rules, while being legally sound and consistent, has left some feeling this is disproportionate and caused the situation everyone would have preferred to avoid,” he said.

Dvorkovich added that he approved a trial of a more flexible approach to attire during the World Blitz Championships that would allow minor deviations from the official dress code.

Carlsen pointed out that he would definitely not leave his preferred clothes at home.

“As a principle, I will definitely play in jeans tomorrow,” he said.
Money talks. :smallgrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma dec 30, 2024 10:12 am

zeux schreef:
ma dec 30, 2024 12:08 am
Money talks. :smallgrin.gif:
What's new? :666.gif:
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 31, 2024 7:37 pm

Mijn indruk is dat hij een beetje verlegen zit om een uitdaging. Niet voor niets besloot hij zijn wereldtitel in het klassieke spel niet eens meer te verdedigen. Volgens mij vond hij dat er eigenlijk geen waardige tegenstander was.

Wellicht krijg je daardoor dit soort strubbelingen. Al denk ik persoonlijk dat het ook niet meer echt van deze tijd is dat je niet in een spijkerbroek mag komen spelen.

Het valt ook niet mee als je zó jong zó goed bent. Hoe lang blijft het dan interessant?
Nil volentibus arduum

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » wo jan 01, 2025 4:14 am

Gedeeld wereldkampioen Blitz (8e keer op rij dat hij wint) toch wel knap als je ziet hoe... Hij had het moeilijk tegen Hans, maar wint dan gewoon 7 wedstrijden op rij..

Sandro

Bericht door Sandro » wo jan 01, 2025 5:42 pm

Best apart dat er blijkbaar besloten kan worden om de titel te delen. Misschien is dat heel gewoon bij schaken hoor, zo vaak volg ik het niet, maar in principe zou je toch denken dat er gewoon doorgespeeld moet worden tot iemand wint.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » do jan 02, 2025 2:17 am

Is nog nooit gebeurd... Dus ja vrij uniek...laat toch zien dat het geen professionele sport is.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » do jan 02, 2025 10:29 am

WP_Legend schreef:Is nog nooit gebeurd... Dus ja vrij uniek...laat toch zien dat het geen professionele sport is.
Zoals hoogspringen op de OS? Afbeelding

Het laat juist zien wat voor een inspanning deze gasten leveren.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Sandro

Bericht door Sandro » do jan 02, 2025 11:27 am

raymon schreef:
do jan 02, 2025 10:29 am
WP_Legend schreef:Is nog nooit gebeurd... Dus ja vrij uniek...laat toch zien dat het geen professionele sport is.

Daar moest ik meteen aan denken, maar is toch niet echt vergelijkbaar. Schaken is een denksport. Dan vind ik het een beetje raar om te stoppen omdat ze mentaal moe zijn. Dat vind ik juist een onderscheidend aspect bij een denksport.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » do jan 02, 2025 11:41 am

raymon schreef:

Ik heb het over dat het nog nooit op een wk schaken is voorgekomen...

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » do jan 02, 2025 11:54 am

Sandro schreef:
do jan 02, 2025 11:27 am
raymon schreef:

Daar moest ik meteen aan denken, maar is toch niet echt vergelijkbaar. Schaken is een denksport. Dan vind ik het een beetje raar om te stoppen omdat ze mentaal moe zijn. Dat vind ik juist een onderscheidend aspect bij een denksport.
Is toch hetzelfde? De reden dat die hoogspringers niet verder wilden was omdat ze ook moe waren. Ze hadden allebei door kunnen gaan totdat iemand te moe was om te springen. Ook dat is redelijk onderscheidend voor een hoogspringer.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » do jan 02, 2025 11:56 am

WP_Legend schreef:
do jan 02, 2025 11:41 am
raymon schreef:

Het was ook nog nooit bij het hoogspringen voorgekomen. Carlsen en Nepo zijn ook goede vrienden, net als bij die hoogspringers. Kan ook zomaar zijn dat daar de inspiratie vandaan is gekomen. Dan nog snap ik je opmerking dat het daarom geen professionele sport is niet.

Sandro

Bericht door Sandro » do jan 02, 2025 1:44 pm

raymon schreef:
do jan 02, 2025 11:54 am
Sandro schreef:
raymon schreef:

Is toch hetzelfde? De reden dat die hoogspringers niet verder wilden was omdat ze ook moe waren. Ze hadden allebei door kunnen gaan totdat iemand te moe was om te springen. Ook dat is redelijk onderscheidend voor een hoogspringer.
De reden dat ze de titel deelden was toch niet omdat ze te moe waren? Ze hadden gewoon beiden even goed gesprongen en zouden dan door moeten gaan op steeds lagere hoogtes tot er iemand een fout maakt. Dat hadden ze inderdaad kunnen doen, maar voelt wel een beetje 'flauw'. Daarom kan ik het in dat geval beter begrijpen. Alhoewel ik het bij het hoogspringen ook raar vond hoor, volgens mij kan dat nu ook niet meer. Maar bij schaken vind ik het al helemaal een raar argument om te stoppen als je moe bent. Goed kunnen nadenken, ook als je moe bent, lijkt me redelijk essentieel voor een denksport.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » do jan 02, 2025 2:31 pm

Sandro schreef:
do jan 02, 2025 1:44 pm
raymon schreef:
Sandro schreef:

De reden dat ze de titel deelden was toch niet omdat ze te moe waren? Ze hadden gewoon beiden even goed gesprongen en zouden dan door moeten gaan op steeds lagere hoogtes tot er iemand een fout maakt. Dat hadden ze inderdaad kunnen doen, maar voelt wel een beetje 'flauw'. Daarom kan ik het in dat geval beter begrijpen. Alhoewel ik het bij het hoogspringen ook raar vond hoor, volgens mij kan dat nu ook niet meer. Maar bij schaken vind ik het al helemaal een raar argument om te stoppen als je moe bent. Goed kunnen nadenken, ook als je moe bent, lijkt me redelijk essentieel voor een denksport.
Hmm, dat zie ik zo niet. Ze kwamen niet verder dan (ik meen) 2.37 of zoiets en dus zouden ze verder moeten springen op een lagere hoogte en de enige reden waarom het 1 persoon wel lukt en een ander niet is toch omdat 1 persoon minder fris is dan een ander. Ze hebben allebei al laten zien dat ze 2.37 kunnen springen dus is moeheid / fysieke gesteldheid de enige reden om het verschil te maken. Is precies hetzelfde als met Carlsen en Nepo. Hebben tijdens het hele toernooi en onderling laten zien dat ze gelijkwaardig zijn en dan zou de beslissing komen omdat 1 van hen minder fris is. Ik kan het wel begrijpen. Al vond ik het wel verrassend dat het juist Carlsen was die het voorstelde, heeft toch de meeste kwaliteiten in principe.

Sandro

Bericht door Sandro » do jan 02, 2025 4:43 pm

raymon schreef:
do jan 02, 2025 2:31 pm
Sandro schreef:
do jan 02, 2025 1:44 pm
raymon schreef:

Hmm, dat zie ik zo niet. Ze kwamen niet verder dan (ik meen) 2.37 of zoiets en dus zouden ze verder moeten springen op een lagere hoogte en de enige reden waarom het 1 persoon wel lukt en een ander niet is toch omdat 1 persoon minder fris is dan een ander. Ze hebben allebei al laten zien dat ze 2.37 kunnen springen dus is moeheid / fysieke gesteldheid de enige reden om het verschil te maken.
Ik kan nog wel meer redenen bedenken hoor. Het is namelijk juist ook een heel technische sport. Een klein foutje en het is gebeurd. Denk dat ze daar geen zin in hadden. Het voelt immers bestwel lullig als je een Olympische titel misloopt op een hoogte die je al bewezen had te kunnen springen.

Sandro

Bericht door Sandro » do jan 02, 2025 4:49 pm

raymon schreef:
do jan 02, 2025 11:56 am
WP_Legend schreef:
do jan 02, 2025 11:41 am
raymon schreef: Zoals hoogspringen op de OS? Afbeelding

Het was ook nog nooit bij het hoogspringen voorgekomen. Carlsen en Nepo zijn ook goede vrienden, net als bij die hoogspringers. Kan ook zomaar zijn dat daar de inspiratie vandaan is gekomen. Dan nog snap ik je opmerking dat het daarom geen professionele sport is niet.
Ik denk ook niet dat dat er iets mee te maken heeft. Mijn indruk is dat het toch behoorlijk professioneel is?

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » do jan 02, 2025 5:04 pm

Ik vind niet dat de 'atleten' de regels mogen bepalen...

Stel je voor een CL finale tussen Madrid en Barça en het is 1-1 na de reguliere speeltijd en dan zeggen Messi en Ronaldo laat die verlenging maar zitten we zijn allebei kampioen... Wat een anti-climax zou dat zijn...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jan 03, 2025 1:36 pm

Daar ben ik het mee eens. Je organiseert een WK en je hebt spelregels die bepalen op welke manier je tot een winnaar komt. Dan kun je die niet tijdens het toernooi wijzigen.

Het argument is ook gek. Moe worden en problemen hebben om je concentratie en daarmee je niveau vast te houden lijkt me gewoon één van de factoren die bepalen waarom iemand uiteindelijk wint of verliest.

Lijkt me in ieder geval dat ze hier voor volgende edities beter mee om moeten gaan. Als spelers vinden dat er een grens zit aan wat je achter elkaar kunt spelen moet je misschien meer marge inbouwen in het speelschema.
Nil volentibus arduum

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » za jan 18, 2025 7:17 pm

Tata Steel vandaag begonnen. Giri opende met zwart tegen de wereldkampioen, Guresh en weet een 100% winnende stelling te verkloten. Jammer, had een mooie opsteker voor ‘m geweest.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jan 18, 2025 7:53 pm

Beide spelers in tijdnood en hij ging de mist in. Zonde voor Giri maar was wel leuk om te volgen. Echt direct na de zet zag 'ie het meteen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie