Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopii

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopii » zo aug 11, 2024 10:36 am

Het punt is dat je dat niet weet.

Een speler kan zwaar geblesseerd raken, of uit vorm. Hij kan de PC belangrijker vinden dan het veld. Kijk naar Antony...

Overmars kocht alle rechten van Neres in de overtuiging dat hij goud in handen had. Uiteindelijk vertrok Neres voor weinig.

Je moet alles bij elkaar optellen: transfersom, salaris, tekengeld, fees voor agenten, percentage voor de oude club. Dan kom je op een veel hoger bedrag uit dan de boekwaarde.

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 11, 2024 8:20 pm

Neres was geen basisspeler en kon toen hij dat wel was weg voor 40 miljoen.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 11, 2024 9:27 pm

Dat geeft dus aan dat Overmars geen idee had wat hij in de toekomst waard zijn zou. Anders was hij wel verkocht op het moment van die 40 miljoen.

Niemand kan het weten. Een speler kan het ene moment 40 miljoen waard zijn en het volgende moment nul. Een mens is geen onroerend goed of zo.

Als ETH niet zo had aangedrongen op de komst van Antony, was Antony een miljoen of zestig, zeventig minder waard geweest. Dat zegt alles.

Speculatie is riskant, maar speculeren met spelers is dodelijk.

zeux

Bericht door zeux » zo aug 11, 2024 9:34 pm

Yopii schreef:
zo aug 11, 2024 9:27 pm
Dat geeft dus aan dat Overmars geen idee had wat hij in de toekomst waard zijn zou. Anders was hij wel verkocht op het moment van die 40 miljoen.
Wat jou betreft moeten we dus iedere speler op de top van de marktwaarde metéén verkopen. Waarmee je ze dus zelf tot banaal handelswaar maakt. Context van het moment telt niet: cashen is het enige dat telt voor jou.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma aug 12, 2024 6:52 am

Yopii schreef:
zo aug 11, 2024 9:27 pm

Niemand kan het weten. Een speler kan het ene moment 40 miljoen waard zijn en het volgende moment nul. Een mens is geen onroerend goed of zo.

Als ETH niet zo had aangedrongen op de komst van Antony, was Antony een miljoen of zestig, zeventig minder waard geweest. Dat zegt alles.

Speculatie is riskant, maar speculeren met spelers is dodelijk.
Antony was geen 70 miljoen minder waard geweest :excited.gif:

Antony was nog steeds verkocht voor een miljoen of 50-60. Dat hij nu wat minder waard is klopt, maar dat is Sancho ook.

Je bent goed in doemscenario's naar je hand zetten. Aan de ene kant is het geen pech dat Neres geblesseerd is geraakt en daardoor geen 40 miljoen of meer heeft opgeleverd maar tegelijkertijd is het wel geluk dat EtH aandrong op Antony. Zo lust ik ze ook.
IK GELOOF!!!!!!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma aug 12, 2024 7:46 am

Aertsen kan op huurbasis naar Heerenveen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii

Bericht door Yopii » ma aug 12, 2024 8:28 am

Mooi voor die jongen. Doen! :biggthumpup.gif:

Alexander

Bericht door Alexander » ma aug 12, 2024 8:37 am

Die jongen moet voor nu veel spelen op een iets hoger niveau. Dan lijkt me Heerenveen net iets te hoog gegrepen.

Yopii

Bericht door Yopii » ma aug 12, 2024 8:40 am

Dat niveau moet hij best aankunnen. Het beste zou zijn als Heerenveen in hem zou willen investeren.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di aug 20, 2024 7:28 pm

Er zijn er weer een paar vastgelegd de afgelopen dagen, waaronder o.a. Mylo van der Lans en Sean Steur. Mooi zo.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di aug 20, 2024 9:03 pm

Kan het niet helemaal beoordelen maar voor mijn gevoel maakt Beuker hier wel een goede inhaalslag. Onder Mislintat en Huntelaar lag dit helemaal stil.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di aug 20, 2024 10:06 pm

We zien in ieder geval een hele serie contracten voorbij komen. Nu hopen dat er ook een aantal jongens tussen zitten die de laatste stap ook kunnen maken. Dat is toch waar het om gaat.

Maar op basis van de recente berichten krijg ik ook de indruk dat ze er in ieder geval in zijn geslaagd om deze jongens te overtuigen met hun plannen.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di aug 20, 2024 11:06 pm

Eens met jullie beiden.

Als deze jongens zoals gehoopt binnen 2-3 jaar een rol in het eerste gaan spelen wordt er naast de sportieve winst ook weer financiële waarde gecreëerd. Dat is natuurlijk ook een deel van het plan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 21, 2024 7:27 am

Marillion schreef:
di aug 20, 2024 10:06 pm
We zien in ieder geval een hele serie contracten voorbij komen. Nu hopen dat er ook een aantal jongens tussen zitten die de laatste stap ook kunnen maken. Dat is toch waar het om gaat.

Maar op basis van de recente berichten krijg ik ook de indruk dat ze er in ieder geval in zijn geslaagd om deze jongens te overtuigen met hun plannen.
Salaris van Medic is vrijgekomen :smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » wo nov 13, 2024 10:42 am

Zuidam haalt uit naar Nederlandse topclubs: 'Houden zich niet aan Herenakkoord'

Jordy Zuidam, technisch directeur van FC Utrecht, heeft zich kritisch uitgelaten over de Nederlandse topclubs. Volgens de bestuurder was er in de zomer van 2019 een afspraak gemaakt tussen de grote clubs met betrekking tot jeugdspelers, maar Zuidam stelt dat de traditionele top drie zich hier niet aan houdt.

Zuidam baalt van het feit dat FC Utrecht veel toptalenten rond vijftienjarige leeftijd verliest. Op de 'Technische Avond' van FC Utrecht hekelt de technisch directeur van de Domstedelingen het handelen van de Nederlandse topclubs. "De top 3 houdt zich niet aan het Herenakkoord", vertelt Zuidam, geciteerd door ESPN.

In de zomer van 2019 werd er een akkoord gesloten tussen Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, Vitesse en FC Utrecht waardoor clubs minder gemakkelijk jeugdspelers bij elkaar weg konden halen. Zuidam legt uit dat hij liever een juridisch bindend akkoord had gesloten in plaats van een Herenakkoord, maar dit bleek wetgevingstechnisch onhaalbaar. "Voor kinderen moet een vrij verkeer gelden. Zij moeten zelf kunnen bepalen waar ze willen spelen."

Zuidam vindt het kwalijk van zowel de topclubs als de KNVB dat clubs als FC Utrecht jaarlijks hun grootste talenten verliezen. "Het is in het belang van het Nederlands voetbal dat er goede jeugdopleidingen blijven. Als talenten telkens worden weggekaapt, dan gaan wij en andere subtopclubs minder verdienen. Ik had dit niet verwacht van de topclubs. We proberen bij de KNVB betere bescherming te regelen."

Door middel van het aantrekken van goede jeugdtrainers en het aanbieden van individuele programma's probeert FC Utrecht toptalenten in de Domstad te houden, maar Zuidam stelt dat zijn club kansloos blijft tegen de aanbiedingen van Ajax, Feyenoord en PSV. "Daar kunnen talenten kiezen voor een jeugdcontract waarmee ze vaak vijf of zes keer meer verdienen dan bij ons."
Precies, kinderen maken zelf uit waar ze spelen. Daarom mag FC Utrecht talenten niet dwarsbomen als ze willen overstappen.

columbus

Bericht door columbus » wo nov 13, 2024 11:08 am

Ik snap de frustratie van Zuidam erg goed. Het is alleen een moeilijk oplosbaar probleem, het is een nare ratrace waarin iedereen hoopt op dat ene talent. Het is niet netjes dat de afspraken die men met elkaar maakt niet worden nagekomen. Ik denk, en dat puur een aanname, dat de clubs er vrede mee zouden hebben wanneer echt dat ene toptalent, wat met kop en schouders er boven uit steekt, de overstap zou maken. De iets mindere talenten worden ook overgehaald, met alle respect elftalvulling, met de hoop dat het misschien toch nog wat wordt. Blijf van die groep af zou ik zeggen, die zijn in de regio van de clubs ook echt wel te scouten.

Maar goed, we zie het hier op amateurniveau ook gebeuren. Mijn eigen clubje, wat schommelt tussen de 1e en 2e klasse, ziet ook de betere voetballers uit de jeugd vertrekken om bankzitters te worden bij de de 2e en 3e divisie clubs uit de regio. Die jongens komen hier uit het dorp (of uit de buurt) en zijn voor 1e en 2e klasse niveau prima selectiespelers. Alleen meer dan een kortingsbon voor nieuwe voetbalschoenen kunnen we ze niet bieden. Er is simpelweg bij de divisie clubs zoveel geld beschikbaar.

Yopii

Bericht door Yopii » wo nov 13, 2024 11:18 am

Oké, het is frusterend, dat snap ik, maar kinderen tegenhouden? :confused.gif:

Neem Fitz-Jim: speelde bij AZ, maar hij is een geboren Amsterdammer en fan van Ajax. Moet hij dan bij AZ blijven als Ajax komt?

Zuidam doet zelf ook mee aan deze ratrace, waar komen die talenten uit de FC Utrecht-jeugd vandaan? :confused.gif:

columbus

Bericht door columbus » wo nov 13, 2024 11:28 am

Yopii schreef:
wo nov 13, 2024 11:18 am
Oké, het is frusterend, dat snap ik, maar kinderen tegenhouden? :confused.gif:

Neem Fitz-Jim: speelde bij AZ, maar hij is een geboren Amsterdammer en fan van Ajax. Moet hij dan bij AZ blijven als Ajax komt?

Zuidam doet zelf ook mee aan deze ratrace, waar komen die talenten uit de FC Utrecht-jeugd vandaan? :confused.gif:
Oh zeker, tegenhouden kan inderdaad niet. Die zijn zeker vrij om die keuze te maken. Ik stel ook niet dat het makkelijk is, en dat het vreselijk frustrerend is voor een club. Beperk je tot een bepaalde leeftijd tot alleen de toppers, maar dat is misschien ook niet haalbaar en makkelijk. Een topper op zijn 15e kan op zijn 20e tegenvallen, en andersom natuurlijk ook.

Maar zou jij dit dan maar op zijn beloop laten want is nu eenmaal zo? Of iets van afspraken met elkaar?

Yopii

Bericht door Yopii » wo nov 13, 2024 12:24 pm

Nee, ik vind afspraken fundamenteel fout. De jeugdspeler beslist. Zelfs een vergoeding vragen voor opleidingskosten is dubieus.

Stel een jeugdspeler van Ajax wil de overstap maken naar een kleinere club en die club kan de vergoeding niet betalen, dan gaat het feest dus niet door, tenzij Ajax wil meewerken. Dit komt dus voor, sommige spelers gaan dan eerst een jaar naar de amateurs.

Clubs moeten ophouden jeugdspelers te zien als bezit. Het zijn kinderen die voetballen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 13, 2024 4:40 pm

Ja daar ben ik het wel mee eens. Ook dit is overigens weer een uitvloeisel van de situatie dat clubs zo sterk aan transferinkomsten hangen.

Het zou zo moeten zijn dat je als club zorgt voor een opleiding die zo aantrekkelijk is dat spelers daar willen voetballen. Dat moet de kracht zijn op basis waarvan spelers willen blijven. Niet door een afspraak over hun hoofd heen.

Wel of geen opleidingsvergoeding is een wat bredere discussie. Je wil wel hebben dat het voor clubs rendabel is om op te leiden. Hoe zit dat overigens als je naar een amateurclub gaat? Is zo'n vergoeding dan überhaupt wel van toepassing? Luca Messori ging van Ajax terug naar BFC. Het lijkt me sterk dat die club daarvoor geld op tafel heeft gelegd. Inmiddels zit hij wel weer bij Ajax. Ik vraag mij dus af of zo'n vergoeding alleen van toepassing is tussen BVO's. Ik denk het wel eigenlijk.

Ik weet ook niet in hoeverre opleidingen van clubs nou echt bestaan bij de gratie van deze vergoedingen. Is het nodig of zijn het meevallers? Ook hier bestaat het risico dat clubs eigenlijk gewoon teveel geld uitgeven en dat vervolgens moeten compenseren met dit soort inkomsten.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma dec 30, 2024 5:41 pm

Ajax Rules schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma jun 10, 2024 1:34 pm
Ik zou dan zeker Aaron Anselmino van Boca Juniors halen…
Misschien komen er zelfs twee RCV's (voor Sutalo en Medic).

Andelmino zou een interessante optie zijn naast een wat ervarener speler.
Helaas, hij gaat nu naar Chelsea.

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 30, 2024 10:39 pm

Je moet beter scouten, Cees! Geen spareribs en mojito’s op schoot scouting
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?

Komen en gaan van talenten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma dec 30, 2024 11:18 pm

Lionel schreef:Je moet beter scouten, Cees! Geen spareribs en mojito’s op schoot scouting
Ik scout me de moeder! En dat kan best naast picanha met Malbec (bij voorkeur de El Enemigo).

Yopii

Bericht door Yopii » di dec 31, 2024 3:19 pm

ma dec 30, 2024 5:41 pm
Ajax Rules schreef:
ma jun 10, 2024 1:34 pm
Ik zou dan zeker Aaron Anselmino van Boca Juniors halen…
Misschien komen er zelfs twee RCV's (voor Sutalo en Medic).

Andelmino zou een interessante optie zijn naast een wat ervarener speler.
Helaas, hij gaat nu naar Chelsea.
Je zult moeten zoeken in een andere categorie, Weekend Cees. Ajax kan geen toptalenten meer halen.

Alexander

Bericht door Alexander » di jan 07, 2025 7:48 pm

Van der Vaart Jr. heeft zijn contract verlengd tot 2029. Ik zou het heel leuk vinden als hij het haalt, maar hij is volgens mij niet een mega talent.

Plaats reactie