F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1 en andere autosporten
Ach, geluk of niet, zowiezo knap die inhaal race.
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 04, 2024 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
- Jinne
- Site Admin
Brobbey zat ooit wel bij Red Bull, maar nu niet meer. 

He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Peter Windsor hierover:raymon schreef: ↑zo nov 03, 2024 8:45 pmNorris was een beetje zuur hahaha.
McLaren zoals wel vaker wat dubieuze taktische keuzes gemaakt. Verstappen had wel wat geluk met de timing van de red flag maar zelfs als hij had moeten pitten onder normale omstandigheden had hij nog makkelijk gewonnen. Hij was zoveel sneller dan de rest.
'Ik denk niet dat het geluk was dat hij nog die oude intermediates had toen de rode vlag gezwaaid werd. Hij had die oude banden nog, omdat ze nog goed aanvoelden. Hij was de banden aan het managen, en voor hem was het het risico waard om buiten te blijven, en dat betaalde zich uit.'
'Toen hij de leiding kreeg, was hij ook briljant. Hij bleef niet op drie seconden voorsprong hangen, maar reed vijftien snelste ronden en reed geweldig', herhaalt Windsor.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Mwah Verstappen zei zelf dat z’n banden niet best meer waren, vooral toen had harder ging regenen. Het was een gok omdat de race ook achter de safety car voortgezet had kunnen worden (zonder de crash van Colapinto). Weet overigens niet of Verstappen voor Norris had uitgekomen als hij onder de safety flag had gepit. Maar goed, hoe dan ook, geweldig resultaat en volgens mij geen fout gemaakt. Ook petje af voor Ocon en Gasly overigens. Ijzersterke race.Zuidema schreef:Peter Windsor hierover:raymon schreef: ↑zo nov 03, 2024 8:45 pmNorris was een beetje zuur hahaha.
McLaren zoals wel vaker wat dubieuze taktische keuzes gemaakt. Verstappen had wel wat geluk met de timing van de red flag maar zelfs als hij had moeten pitten onder normale omstandigheden had hij nog makkelijk gewonnen. Hij was zoveel sneller dan de rest.
'Ik denk niet dat het geluk was dat hij nog die oude intermediates had toen de rode vlag gezwaaid werd. Hij had die oude banden nog, omdat ze nog goed aanvoelden. Hij was de banden aan het managen, en voor hem was het het risico waard om buiten te blijven, en dat betaalde zich uit.'
'Toen hij de leiding kreeg, was hij ook briljant. Hij bleef niet op drie seconden voorsprong hangen, maar reed vijftien snelste ronden en reed geweldig', herhaalt Windsor.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
FIA maakt zich volstrekt belachelijk.Lando Norris is weggekomen met een boete en een reprimande na zijn 'valse start' zondag in de Grand Prix van Brazilië. De Britse rivaal van Max Verstappen begon tegen de regels in aan een tweede opwarmronde voor de start.
Je weet zeker dat Verstappen een gridstraf van drie plekken voor de volgende race (of zoiets) zou hebben gehad.
Stewards-systeem moet onder de loep. Geen landgenoten van een titelkandidaat meer benoemen in eindfase seizoen. Er zijn toch genoeg Duitsers, Fransen, Italianen, Brazilianen, Finnen (etc) die dit kunnen?
Is er eigenlijk ooit een Nederlandse steward geweest?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Ook Russell achtte de kans op een rode vlag vanuit de auto groot hé (zie quote hierboven). En Alpine maakte dezelfde call als RB. Dit was echt wel een educated guess met een hoge slaagkans.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- raymon
- Contacteer:
Een educated guess. Een gok dus.

En Norris, na suggesties dat er water of een andere vloeistof in de band wordt gespoten, kon het nu niet waarmaken ..Daar zouden ze nu – nu de zaak onder de aandacht is gebracht – mee gestopt zijn, zo is de gedachte ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 04, 2024 10:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Je hebt gokken en gokken. Gokken met een 75-90% kans op succes is iets anders dan gokken met 10% kans. Als RB de enige was geweest die de call maakte, zou het gokkeriger zijn geweest. Maar blijkbaar was de optie heel valide. Russell was meteen boos op de radio.raymon schreef: ↑ma nov 04, 2024 10:38 amEen educated guess. Een gok dus.![]()
En zei later dit:
“From the cockpit, it was very clear it was going to be a red flag or safety car, because the conditions were undriveable."
Gutsy call. En wat ik begreep maakte Max 'm instant. Zonder twijfel of discussie (weet ik niet zeker, want heb die boordradio's niet gehoord, maar bij Ziggo vertelde ze dat Max vroeg 'hoe ver de regen weg was' (of zoiets) en nadat hij hoorde 'een paar ronden' zei: 'we stay out'.)
Voor mij geeft het woord 'mazzel' of 'geluk' het idee dat die rode vlag zomaar uit de lucht kwam vallen. En dat kwam ie niet.
En Colapinto reed niet 'zomaar' van de baan, dat kwam ook door het verslechterende weer.
Ik begreep dat ze niet 'vol gas' konden op het rechte eind en dat zou een voorwaarden zijn voor wel of geen rode vlag. Dus het is de vraag of als Colapinto niet was gespint, die rode vlag uiteindelijk toch niet zou zijn gezwaaid (wat in dit geval - met deze stewards - inderdaad de vraag was geweest, maar dat is omdat het die stewards waren).
Nog een 'ter zijde': Norris klaagde dat iedereen 'gratis' banden kon gaan wisselen en dat 'iedereen' dat een verkeerde regel vindt. Is dat zo? Het hele idee is toch dat het veld op 'inters' staat, de omstandigheden verslechteren en ze dan - om veiligheidsredenen - het hele veld op full wets willen hebben als het weer slecht blijft? (het was tijdens die break ook de vraag of de FIA zou verordonneren dat iedereen op full wets zou moeten herstarten, maar blijkbaar klaarde het zo op, dat ze op inters verder mochten.)
- raymon
- Contacteer:
Norris kan hard rijden met een goede auto op een droge baan zonder al te veel rijders om hem heen. Hij is absoluut niet een racer in de categorie Verstappen, Hamilton, Alonso. Zelfs Piastri is een betere racer, alleen maakt die nog teveel fouten. Het zou me verbazen als Piastri Norris niet voorbijstreeft volgend jaar. Dit zou weleens de enige kans van Norris zijn geweest op een kampioenschap.
- raymon
- Contacteer:
Precies, een rode vlag OF safety car. Dat is dus een gok die je neemt. Beetje zoals in Abu Dhabi in 2021. En er waren veel meer auto's die VOOR de rode vlag een pitstop maakte.zeux schreef: ↑ma nov 04, 2024 10:48 amJe hebt gokken en gokken. Gokken met een 75-90% kans op succes is iets anders dan gokken met 10% kans. Als RB de enige was geweest die de call maakte, zou het gokkeriger zijn geweest. Maar blijkbaar was de optie heel valide. Russell was meteen boos op de radio.
En zei later dit:
“From the cockpit, it was very clear it was going to be a red flag or safety car, because the conditions were undriveable."
En Colapinto was de enige die op dat moment van de baan reed. Het is niet zo dat ze links en rechts van de baan schoten, niet meer dan tijdens de race.Gutsy call. En wat ik begreep maakte Max 'm instant. Zonder twijfel of discussie (weet ik niet zeker, want heb die boordradio's niet gehoord, maar bij Ziggo vertelde ze dat Max vroeg 'hoe ver de regen weg was' (of zoiets) en nadat hij hoorde 'een paar ronden' zei: 'we stay out'.)
Voor mij geeft het woord 'mazzel' of 'geluk' het idee dat die rode vlag zomaar uit de lucht kwam vallen. En dat kwam ie niet.
En Colapinto reed niet 'zomaar' van de baan, dat kwam ook door het verslechterende weer.
Ik had het ook nog moeten zien. Gisteren lag de nadruk heel erg op zo veel mogelijk racen. Ook na de red flag dat de safety car meteen naar binnen kwam, dat had niemand verwacht.Ik begreep dat ze niet 'vol gas' konden op het rechte eind en dat zou een voorwaarden zijn voor wel of geen rode vlag. Dus het is de vraag of als Colapinto niet was gespint, die rode vlag uiteindelijk toch niet zou zijn gezwaaid (wat in dit geval - met deze stewards - inderdaad de vraag was geweest, maar dat is omdat het die stewards waren).
Nog een 'ter zijde': Norris klaagde dat iedereen 'gratis' banden kon gaan wisselen en dat 'iedereen' dat een verkeerde regel vindt. Is dat zo? Het hele idee is toch dat het veld op 'inters' staat, de omstandigheden verslechteren en ze dan - om veiligheidsredenen - het hele veld op full wets willen hebben als het weer slecht blijft? (het was tijdens die break ook de vraag of de FIA zou verordonneren dat iedereen op full wets zou moeten herstarten, maar blijkbaar klaarde het zo op, dat ze op inters verder mochten.)
Uhm, ja, omdat meteen de rode vlag werd gezwaaid. :-) De anderen kregen dus zeg maar de kans niet van de baan te glijden.
Ik hecht wel waarde aan het feit dat Russell zei: vanuit de cockpit zie ik dat het 'undriveable' is, dat kunnen ze in de pitstraat niet beoordelen (of iets van die strekking).
De rijders hadden het beste zicht op de condities.
(weet niet precies wat het radioverkeer van Gasly en Ocon met hun team was op dit onderwerp, of zij net als Max zo stellig die keuze maakten)
- raymon
- Contacteer:
Mijn punt is dat ze al een tijdje in VSC en daarna in SC reden zonder noemenswaardige problemen. Ook voor de VSC gleden er rijders van de baan. Ik denk dat ze zo lang mogelijk zouden hebben gewacht met de rode vlag.zeux schreef: ↑ma nov 04, 2024 11:25 amUhm, ja, omdat meteen de rode vlag werd gezwaaid. :-) De anderen kregen dus zeg maar de kans niet van de baan te glijden.
Ik hecht wel waarde aan het feit dat Russell zei: vanuit de cockpit zie ik dat het 'undriveable' is, dat kunnen ze in de pitstraat niet beoordelen (of iets van die strekking).
De rijders hadden het beste zicht op de condities.
(weet niet precies wat het radioverkeer van Gasly en Ocon met hun team was op dit onderwerp, of zij net als Max zo stellig die keuze maakten)
Ocon en Verstappen waren veel sneller dan de rest, en zaten allebei achter een langzamere rijder. Dus dat die niet binnenkwamen kan ik me voorstellen, die wilden met free air een gat slaan. Die zouden er niets aan hebben om met nieuwe banden achter Russell en Norris te zitten. Ik was wel een beetje verbaasd dat Gasly niet binnenkwam, Alpine had de kans om hun strategie te splitsen. Aan de andere kant, voor het puntenklassement was dit eigenlijk een alles of niets voor hun, dus de keuze is wel uitlegbaar.
Ook zonder rode vlag had Max gewonnen. In dit soort omstandigheden is hij gewoon de allerbeste. Hij haalt gewoon binnen een paar ronden zowel Hamilton als Piastri in. Dat zijn niet de makkelijkste om in te halen. Zelfde geldt voor Ocon. Dus niks vrije baan, gewoon dwars door de spray inhalen. Vergelijk dat eens met Norris die 30 ronden achter Leclerq bleef. Dus Norris moet niet janken met z’n geluk. Hij mag blij zijn met de rode vlag. Is hem de vernedering bespaard dat Max hem voorbij zou vliegen met 2 vingers in z’n neus.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het gaat toch om de racecondities bij 'vol racen' en niet 'achter de SC'?
Of hadden ze 10-15 ronden achter de SC willen rijden tot het zou stoppen met regenen? Dat is natuurlijk niet uitgesloten bij deze stewards.
- raymon
- Contacteer:
Verstappen zat natuurlijk zelf ook vast achter Leclerc, Gasly, Ocon en Tsunoda. Vooral de straightline speed van de Ferrari was een probleem. En Ocon reed ook weg bij Verstappen na de herstart. Pas na de 2de herstart ging Verstappen er snel voorbij. Met die spray was het gewoon heel moeilijk inhalen. Maar ben het er mee eens dat Verstappen ook zonder rode vlag had gewonnen, maar het had wel een stuk lastiger geworden.Trab schreef: ↑ma nov 04, 2024 11:53 amOok zonder rode vlag had Max gewonnen. In dit soort omstandigheden is hij gewoon de allerbeste. Hij haalt gewoon binnen een paar ronden zowel Hamilton als Piastri in. Dat zijn niet de makkelijkste om in te halen. Zelfde geldt voor Ocon. Dus niks vrije baan, gewoon dwars door de spray inhalen. Vergelijk dat eens met Norris die 30 ronden achter Leclerq bleef. Dus Norris moet niet janken met z’n geluk. Hij mag blij zijn met de rode vlag. Is hem de vernedering bespaard dat Max hem voorbij zou vliegen met 2 vingers in z’n neus.
- raymon
- Contacteer:
Ze rijden liever 10 rondes achter een SC dan dat ze een rode vlag zwaaien volgens mij. Ook met het idee dat een rode vlag natuurlijk een groot voordeel geeft voor degene die erop gokken.
Ik snap in die zin Norris wel dat een rode vlag oneerlijk is. Net zoals pitten onder een VSC of SC car oneerlijk is. Of dat het veld weer bij elkaar komt na een SC. Norris heeft er zelf een race mee gewonnen eerder dit seizoen.
Het was zeker lastiger geweest maar hij had 100% gewonnen. Leclerq probeerde hij buitenom in te halen. Dat is bijna niet te doen op die baan. Maar het toont zijn ballen dat hij het toch probeerde. Vlak erna ging leclerq pitten dus er is geen gevecht meer geweest. Ocon liet hij eerst even begaan. Bandjes managen en op het moment dat het kon heeft hij hem gepakt. Wederom toonde hij ballen want het was niet zonder risico en hij had ook veilig voor plek 2 kunnen gaan. Wat hij daarna liet zien was gewoon fenomenaal. 20 ronden lang steeds de snelste tijd verbeteren terwijl je engineer zegt dat je tempo Ocon moet aanhouden.. haha. En dan gewoon met 20 seconden verschil winnen. Dit was zijn beste race ever.raymon schreef:Verstappen zat natuurlijk zelf ook vast achter Leclerc, Gasly, Ocon en Tsunoda. Vooral de straightline speed van de Ferrari was een probleem. En Ocon reed ook weg bij Verstappen na de herstart. Pas na de 2de herstart ging Verstappen er snel voorbij. Met die spray was het gewoon heel moeilijk inhalen. Maar ben het er mee eens dat Verstappen ook zonder rode vlag had gewonnen, maar het had wel een stuk lastiger geworden.Trab schreef: ↑ma nov 04, 2024 11:53 amOok zonder rode vlag had Max gewonnen. In dit soort omstandigheden is hij gewoon de allerbeste. Hij haalt gewoon binnen een paar ronden zowel Hamilton als Piastri in. Dat zijn niet de makkelijkste om in te halen. Zelfde geldt voor Ocon. Dus niks vrije baan, gewoon dwars door de spray inhalen. Vergelijk dat eens met Norris die 30 ronden achter Leclerq bleef. Dus Norris moet niet janken met z’n geluk. Hij mag blij zijn met de rode vlag. Is hem de vernedering bespaard dat Max hem voorbij zou vliegen met 2 vingers in z’n neus.
- raymon
- Contacteer:
100% z'n beste race. Daar valt echt niets op af te dingen.Trab schreef: ↑ma nov 04, 2024 12:09 pmHet was zeker lastiger geweest maar hij had 100% gewonnen. Leclerq probeerde hij buitenom in te halen. Dat is bijna niet te doen op die baan. Maar het toont zijn ballen dat hij het toch probeerde. Vlak erna ging leclerq pitten dus er is geen gevecht meer geweest. Ocon liet hij eerst even begaan. Bandjes managen en op het moment dat het kon heeft hij hem gepakt. Wederom toonde hij ballen want het was niet zonder risico en hij had ook veilig voor plek 2 kunnen gaan. Wat hij daarna liet zien was gewoon fenomenaal. 20 ronden lang steeds de snelste tijd verbeteren terwijl je engineer zegt dat je tempo Ocon moet aanhouden.. haha. En dan gewoon met 20 seconden verschil winnen. Dit was zijn beste race ever.raymon schreef:Verstappen zat natuurlijk zelf ook vast achter Leclerc, Gasly, Ocon en Tsunoda. Vooral de straightline speed van de Ferrari was een probleem. En Ocon reed ook weg bij Verstappen na de herstart. Pas na de 2de herstart ging Verstappen er snel voorbij. Met die spray was het gewoon heel moeilijk inhalen. Maar ben het er mee eens dat Verstappen ook zonder rode vlag had gewonnen, maar het had wel een stuk lastiger geworden.Trab schreef: ↑ma nov 04, 2024 11:53 amOok zonder rode vlag had Max gewonnen. In dit soort omstandigheden is hij gewoon de allerbeste. Hij haalt gewoon binnen een paar ronden zowel Hamilton als Piastri in. Dat zijn niet de makkelijkste om in te halen. Zelfde geldt voor Ocon. Dus niks vrije baan, gewoon dwars door de spray inhalen. Vergelijk dat eens met Norris die 30 ronden achter Leclerq bleef. Dus Norris moet niet janken met z’n geluk. Hij mag blij zijn met de rode vlag. Is hem de vernedering bespaard dat Max hem voorbij zou vliegen met 2 vingers in z’n neus.
Ik dacht juist dat ze als beleid wilden om de SC-situatie zo kort mogelijk te houden. Intentie om te racen, niet achter SC te sukkelen. Geen herhaling van Spa en ook niet finishen onder SC.raymon schreef: ↑ma nov 04, 2024 12:05 pmZe rijden liever 10 rondes achter een SC dan dat ze een rode vlag zwaaien volgens mij. Ook met het idee dat een rode vlag natuurlijk een groot voordeel geeft voor degene die erop gokken.
Ik snap in die zin Norris wel dat een rode vlag oneerlijk is. Net zoals pitten onder een VSC of SC car oneerlijk is. Of dat het veld weer bij elkaar komt na een SC. Norris heeft er zelf een race mee gewonnen eerder dit seizoen.
En dan is de rode vlag weer wel logisch. Dan gaat het er om zo snel mogelijk weer 'gewoon' verder te racen, maar dan op full wets ipv Inters (als het weer daartoe noopt).
Ik had dat even gemist: https://formu1a.uno/en/f1-tyre-moisture ... nterlagos/
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- raymon
- Contacteer:
Het enige probleem met een rode vlag is dat de tijd wel gewoon doorloopt en ook dat de baan niet opdroogt. Met 20 (of zo) auto's die er regelmatig overheen rijden is de kans groter dat de baan rijdbaar wordt. Het hangt echt van het weer af. Mijn amateur oog dacht dat het met een SC afgedaan kon worden maar goed, we zullen het nooit weten.zeux schreef: ↑ma nov 04, 2024 12:15 pmIk dacht juist dat ze als beleid wilden om de SC-situatie zo kort mogelijk te houden. Intentie om te racen, niet achter SC te sukkelen. Geen herhaling van Spa en ook niet finishen onder SC.raymon schreef: ↑ma nov 04, 2024 12:05 pmZe rijden liever 10 rondes achter een SC dan dat ze een rode vlag zwaaien volgens mij. Ook met het idee dat een rode vlag natuurlijk een groot voordeel geeft voor degene die erop gokken.
En dan is de rode vlag weer wel logisch. Dan gaat het er om zo snel mogelijk weer 'gewoon' verder te racen, maar dan op full wets ipv Inters (als het weer daartoe noopt).
Commentaren op bericht motorsport.com zijn niet mals:zeux schreef: ↑ma nov 04, 2024 10:18 amFIA maakt zich volstrekt belachelijk.Lando Norris is weggekomen met een boete en een reprimande na zijn 'valse start' zondag in de Grand Prix van Brazilië. De Britse rivaal van Max Verstappen begon tegen de regels in aan een tweede opwarmronde voor de start.
Je weet zeker dat Verstappen een gridstraf van drie plekken voor de volgende race (of zoiets) zou hebben gehad.
Stewards-systeem moet onder de loep. Geen landgenoten van een titelkandidaat meer benoemen in eindfase seizoen. Er zijn toch genoeg Duitsers, Fransen, Italianen, Brazilianen, Finnen (etc) die dit kunnen?
Is er eigenlijk ooit een Nederlandse steward geweest?
https://www.motorsport.com/f1/news/norr ... /10670446/
Niet eens beseft dat wat Lando deed echt potentieel gevaarlijk was, omdat de baan formeel 'gesloten' was, er geen auto's zouden rijden en baanpersoneel op de baan had kunnen lopen (in regencondities).
Grappig hoe de (vermeende) vooringenomenheid van de stewards (met Herbert voorop) algemeen bekend is.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
In ieder geval is Herbert geen steward meer in de laatste 3 races.
Maar wat een genot om Max te zien racen zo in de regen. Ongekend talent.
Als Red Bull 3e wordt in het constructeurskampioenschap, dan krijgen ze weer wat meer windtunneltijd. (Ieder nadeel hep z'n voordeel enzo)
Ben benieuwd of ze Lawson in de RB gaan zetten volgend seizoen, want dat kon weleens gaan knallen met Max. Getalenteerde jongen. Het lijkt me wel einde oefening voor Perez.
Maar wat een genot om Max te zien racen zo in de regen. Ongekend talent.
Als Red Bull 3e wordt in het constructeurskampioenschap, dan krijgen ze weer wat meer windtunneltijd. (Ieder nadeel hep z'n voordeel enzo)
Ben benieuwd of ze Lawson in de RB gaan zetten volgend seizoen, want dat kon weleens gaan knallen met Max. Getalenteerde jongen. Het lijkt me wel einde oefening voor Perez.