Ik heb de race niet live gezien, alleen samenvatting, maar zag wel dat ze al ronden aan het battlen waren, waarbij ook Norris regelmatig 'wijd' ging dacht ik. Dat dit allemaal kon - kijken, pogingen binnendoor, buitenom, laat remmen - lijkt mij de benefit van dit circuit.
F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1 en andere autosporten
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Dit was inderdaad leuk om te volgen. Dus meer voordelen dan nadelen. In ieder geval voor een leek zoals ik. Enige nadeel is dat het in ieder geval aan het grote publiek slecht uit te leggen is wanneer iets nou wel of niet mag.
Een hawkeye systeem voor track limits (dat hebben ze wellicht al?) en dat visueel maken voor kijkers zou wellicht iets zijn?
Een hawkeye systeem voor track limits (dat hebben ze wellicht al?) en dat visueel maken voor kijkers zou wellicht iets zijn?
Nil volentibus arduum
Lijkt me inderdaad wel goed om hier iets op te bedenken. Dat je er niet alleen voor moeten zitten maar ook nog controle hebt over de auto en de bocht zelf kunt halen klinkt logisch. Anders kun je dus inderdaad altijd binnendoor duiken en er samen vanaf gaan.Inhaalregels ter discussie na Amerikaanse GP: 'Verstappen soms over het randje'
De wedstrijdleiding had het vorige week druk tijdens de Amerikaanse Grand Prix, wat dit weekend in Mexico nog stof tot napraten oplevert. Sommige coureurs vinden dat het grijze gebied waarvan Max Verstappen gebruikmaakte in zijn duel met Lando Norris moet worden opgehelderd. "Er is één regel die aangepast moet worden, dat je in het midden van de bocht met je vooras voor je concurrent moet zitten", stelt Pierre Gasly donderdag in Mexico-Stad. Daar krijgen de coureurs uiteraard vragen over het duel tussen Verstappen en Norris vorige week in Austin.
Verstappen deed daar precies wat Gasly aankaart. In zijn duel met titelconcurrent Norris bleef de WK-leider met zijn Red Bull op de apex voor de McLaren. Daardoor maakte het niet meer uit dat hij zelf van de baan ging in bocht twaalf van het Circuit of The Americas. Ervoor zitten op de apex, daar draait het om. En Verstappen beheerst dat kunstje uitstekend. "Max zit altijd op de limiet van de regels. Dat maakt racen tegen hem ook zo leuk, ik geniet ervan", vindt Charles Leclerc. "Je weet dat je nooit een meter te veel van hem krijgt. Soms gaat hij een beetje over het randje, maar dat is wat Formule 1 ook leuk maakt."
Leclerc won zelf de race en zag later de herhaling van het duel achter hem. "Laat vooral duidelijk zijn dat ik het juiste antwoord ook niet weet. Het is een lastig onderwerp", zegt hij. "Maar je moet wel kunnen blijven inhalen en misschien was het wat dat betreft wat extreem in Austin."
'Op een oneerlijke manier profiteren'
Gasly is duidelijker. "Die regel, dat je ervoor moet zitten bij de apex; hoeveel controle over je auto moet je dan nog hebben? Want als dat niet uitmaakt, kun je gewoon rechtdoor duiken. Zolang je er maar voor zat, is het jouw bocht", stelt de Alpine-coureur.
"We moeten dat echt veranderen. Regels zijn regels, maar er is ook zoiets als gezond verstand. Dit is een grijs gebied waar je op een oneerlijke manier een beetje van kunt profiteren. Daar zijn we het allemaal wel over eens. We gaan hieraan werken met de FIA."
Volgens Sauber-coureur Zhou Guanyu hebben de coureurs er al over gesproken. "En ik weet zeker dat het dit weekend ook nog ter sprake komt." De Chinees ziet het probleem van de 'ervoor-zitten-bij-de-apexregel'. "Als het daarom draait, laat de coureur aan de binnenkant natuurlijk altijd de rem los om ervoor te zitten. Maar als die dan zelf ook de bocht niet haalt, wordt het complex."
'Er zijn nooit genoeg regels'
Dat niet altijd alles wordt afgedekt door duidelijke regels is voor Leclerc logisch. "Er zijn nooit genoeg regels voor alle verschillende situaties. Er moet ook gewoon iemand met ervaring naar kunnen kijken, die met gezond verstand een beslissing neemt."
Leclerc vond "sommige straffen" die coureurs in Austin kregen te zwaar. "Dat moeten we wel bespreken, want er moet een duidelijke lijn zijn van wat wel en niet mag. Dan heb ik het bijvoorbeeld ook over die straf voor Oscar Piastri op zaterdag in de sprintrace. Die was wat mij betreft veel te zwaar."
Austin brengt grijs gebied meer naar voren
Andere coureurs wezen op het Circuit of The Americas, dat dit soort situaties in de hand werkt. "Bocht twaalf in Austin is echt een hotspot waar dit vaak gebeurt", vindt Nico Hülkenberg. "Veel sporten hebben grijze gebieden, maar in Austin komt dit erg naar voren. Het zijn specifieke bochten waar we misschien naar kunnen kijken. Als er een grindbak is, doe je dit soort dingen niet."
"Het hangt zeker van de baan af. Hier in Mexico zal dit geen probleem zijn", voegt Sergio Pérez toe. De teamgenoot van Verstappen wees ook op de rol van de stewards.
"Je hebt nu eenmaal te maken met verschillende stewards en verschillende meningen. Dan ga je al snel denken dat het tegen je werkt. Het beste is om gewoon niet in de problemen te komen", zegt de Mexicaan lachend. Hij ziet niets in een vast stewardteam. "Zie maar eens stewards te vinden die dat 24 races lang gaan doen. Dat wil niemand."
Gasly wil vooral duidelijkere regels. "Er waren in Austin een paar incidenten waarover gemengde gevoelens zijn. Dat kan duidelijker." Leclerc: "We worden hier door de FIA steeds meer bij betrokken. Er zijn altijd coureurs met suggesties bij de rijdersmeeting, en daar staat ze voor open."
Bron: nu.nl
Nil volentibus arduum
En dan passen e het aan en dan komt daar weer gezeik over...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Dat zal ongetwijfeld gebeuren. Maar dat je nu feitelijk de mogelijkheid hebt om niet heel laat maar te laat te remmen lijkt me niet eerlijk. Heel laat remmen is knap, te laat remmen kan iedereen (als ik het even versimpel).
Het geldt maar voor een paar circuits volgens mij. Sterker nog, voor maar en paar bochten...
Je gaat anders enorm gezeik krijgen wie 'de bocht heeft'.
Je zou een regel kunnen toevoegen dat wanneer beide auto's de baan verlaten ook gekeken kan worden of de 'voorste' rijder (bewust) de bocht heeft gemist. Ze hebben alle data, dus zien ook het bewuste rempunt. Dan is het 'oordeel stewards'.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Maar die regel is er al en je krijgt een waarschuwing als je buiten de baan belandt. Anders krijg je een situatie dat iemand aan de buitenkant juist weer agressief kan insturen en daardoor het voordeel krijgt. Het is gewoon heel lastig te bepalen. Daarom, grind. Dan ben je van het probleem af.Marillion schreef: ↑vr okt 25, 2024 11:09 amLijkt me inderdaad wel goed om hier iets op te bedenken. Dat je er niet alleen voor moeten zitten maar ook nog controle hebt over de auto en de bocht zelf kunt halen klinkt logisch. Anders kun je dus inderdaad altijd binnendoor duiken en er samen vanaf gaan.Inhaalregels ter discussie na Amerikaanse GP: 'Verstappen soms over het randje'
De wedstrijdleiding had het vorige week druk tijdens de Amerikaanse Grand Prix, wat dit weekend in Mexico nog stof tot napraten oplevert. Sommige coureurs vinden dat het grijze gebied waarvan Max Verstappen gebruikmaakte in zijn duel met Lando Norris moet worden opgehelderd. "Er is één regel die aangepast moet worden, dat je in het midden van de bocht met je vooras voor je concurrent moet zitten", stelt Pierre Gasly donderdag in Mexico-Stad. Daar krijgen de coureurs uiteraard vragen over het duel tussen Verstappen en Norris vorige week in Austin.
Verstappen deed daar precies wat Gasly aankaart. In zijn duel met titelconcurrent Norris bleef de WK-leider met zijn Red Bull op de apex voor de McLaren. Daardoor maakte het niet meer uit dat hij zelf van de baan ging in bocht twaalf van het Circuit of The Americas. Ervoor zitten op de apex, daar draait het om. En Verstappen beheerst dat kunstje uitstekend. "Max zit altijd op de limiet van de regels. Dat maakt racen tegen hem ook zo leuk, ik geniet ervan", vindt Charles Leclerc. "Je weet dat je nooit een meter te veel van hem krijgt. Soms gaat hij een beetje over het randje, maar dat is wat Formule 1 ook leuk maakt."
Leclerc won zelf de race en zag later de herhaling van het duel achter hem. "Laat vooral duidelijk zijn dat ik het juiste antwoord ook niet weet. Het is een lastig onderwerp", zegt hij. "Maar je moet wel kunnen blijven inhalen en misschien was het wat dat betreft wat extreem in Austin."
'Op een oneerlijke manier profiteren'
Gasly is duidelijker. "Die regel, dat je ervoor moet zitten bij de apex; hoeveel controle over je auto moet je dan nog hebben? Want als dat niet uitmaakt, kun je gewoon rechtdoor duiken. Zolang je er maar voor zat, is het jouw bocht", stelt de Alpine-coureur.
"We moeten dat echt veranderen. Regels zijn regels, maar er is ook zoiets als gezond verstand. Dit is een grijs gebied waar je op een oneerlijke manier een beetje van kunt profiteren. Daar zijn we het allemaal wel over eens. We gaan hieraan werken met de FIA."
Volgens Sauber-coureur Zhou Guanyu hebben de coureurs er al over gesproken. "En ik weet zeker dat het dit weekend ook nog ter sprake komt." De Chinees ziet het probleem van de 'ervoor-zitten-bij-de-apexregel'. "Als het daarom draait, laat de coureur aan de binnenkant natuurlijk altijd de rem los om ervoor te zitten. Maar als die dan zelf ook de bocht niet haalt, wordt het complex."
'Er zijn nooit genoeg regels'
Dat niet altijd alles wordt afgedekt door duidelijke regels is voor Leclerc logisch. "Er zijn nooit genoeg regels voor alle verschillende situaties. Er moet ook gewoon iemand met ervaring naar kunnen kijken, die met gezond verstand een beslissing neemt."
Leclerc vond "sommige straffen" die coureurs in Austin kregen te zwaar. "Dat moeten we wel bespreken, want er moet een duidelijke lijn zijn van wat wel en niet mag. Dan heb ik het bijvoorbeeld ook over die straf voor Oscar Piastri op zaterdag in de sprintrace. Die was wat mij betreft veel te zwaar."
Austin brengt grijs gebied meer naar voren
Andere coureurs wezen op het Circuit of The Americas, dat dit soort situaties in de hand werkt. "Bocht twaalf in Austin is echt een hotspot waar dit vaak gebeurt", vindt Nico Hülkenberg. "Veel sporten hebben grijze gebieden, maar in Austin komt dit erg naar voren. Het zijn specifieke bochten waar we misschien naar kunnen kijken. Als er een grindbak is, doe je dit soort dingen niet."
"Het hangt zeker van de baan af. Hier in Mexico zal dit geen probleem zijn", voegt Sergio Pérez toe. De teamgenoot van Verstappen wees ook op de rol van de stewards.
"Je hebt nu eenmaal te maken met verschillende stewards en verschillende meningen. Dan ga je al snel denken dat het tegen je werkt. Het beste is om gewoon niet in de problemen te komen", zegt de Mexicaan lachend. Hij ziet niets in een vast stewardteam. "Zie maar eens stewards te vinden die dat 24 races lang gaan doen. Dat wil niemand."
Gasly wil vooral duidelijkere regels. "Er waren in Austin een paar incidenten waarover gemengde gevoelens zijn. Dat kan duidelijker." Leclerc: "We worden hier door de FIA steeds meer bij betrokken. Er zijn altijd coureurs met suggesties bij de rijdersmeeting, en daar staat ze voor open."
Bron: nu.nl
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- Jinne
- Site Admin
Ferrari gaat nog wel over McLaren heen denk ik. Beste 1-2 plus auto combi. Bizar hoe groot het verschil is bij Red Bull tussen Max en Perez als je het vergelijkt met de andere top 4 teams.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- Jinne
- Site Admin
Was de tijdstraf terecht? 6e plek is wel slecht op een van zijn favoriete circuits. Het blijft spannend...
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Tijdstraf was terecht, maar wel zwaar. Russell en Lando kregen 5 sec penalties voor soortgelijke overtredingen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gejank van McLaren, Sky Sports en Britse media van invloed zijn geweest op de penalties voor Max deze keer. Helemaal als je weet dat Johnny Herbert een van de stewards was bij deze race. Herbert liet voorheen als commentator bij Sky al blijken geen fan van Max te zijn, om het maar even eufemistisch uit te drukken...
Maar goed. Het was ook niet handig van Max, dat moet ook gezegd worden.
Een knakker op nu.nl zegt dat voor beide overtredingen in principe 10 seconden staat en dat Norris 5 kreeg omdat er de 'verzachtende omstandigheid' was dat Verstappen ook van de baan ging. Tja.ferry schreef: ↑ma okt 28, 2024 12:28 pmTijdstraf was terecht, maar wel zwaar. Russell en Lando kregen 5 sec penalties voor soortgelijke overtredingen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gejank van McLaren, Sky Sports en Britse media van invloed zijn geweest op de penalties voor Max deze keer. Helemaal als je weet dat Johnny Herbert een van de stewards was bij deze race. Herbert liet voorheen als commentator bij Sky al blijken geen fan van Max te zijn, om het maar even eufemistisch uit te drukken...
Dit was in feite één lange actie. Ik denk dat zonder het gejank één keer 10 seconden was uitgedeeld.
Deze dubbele whammie gaat over heel andere dingen, vrees ik: Max op zijn plaats zetten, ongeacht of het terecht is.
Dat iemand tussen de stewards zit die overduidelijk biased is, is een schande voor de F1.
Red Bull moet eisen dat bij de laatste vier races geen Brit of Nederlander tussen de stewards zit. De Britten hebben collectief een psychisch probleem met Max, zoveel is inmiddels wel duidelijk.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
De eerste aktie vond ik ik geen straf waard. Verstappen had de binnenkant en volgens mij drukte hij Norris niet doelbewust van de baan en Norris kwam voor hem de baan op. Dat is nooit 10 seconden. De tweede aktie was wel heel erg terecht, dat was gewoon een domme aktie en terecht dat Norris hier pissig over is.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- Monkey Tonk
De Britse lobby slaat weer toe. Twee tijdstraffen van tien seconden sloeg nergens op. Als we niet uitkijken halen ze het meest spectaculaire onderdeel, wheel-to-wheel racing, uit de sport, want waarom zouden coureurs zich daar nog aan wagen als er een straf staat op wheel banging? Max is er een meester in, Norris zeer zeker niet. Hiermee wordt het Vettel gezeik van "he pushed me off the track" nieuw leven ingeblazen.
Ligt er nog een magische periode van Max hegemonie in het verschiet of is het mooiste voorbij? Ik denk het laatste.
Ligt er nog een magische periode van Max hegemonie in het verschiet of is het mooiste voorbij? Ik denk het laatste.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.
Met name die tweede actie is toch volstrekt duidelijk dat hij te ver gaat? Dat zou een ander eens bij Verstappen moeten proberen. Dan is het land te klein. Ik hou ervan als ze tot de limiet gaan en daar hoort onvermijdelijk bij dat je er ook wel eens overheen gaat in het heetst van de strijd. Maar dan krijg je dus wel een penalty om je oren.
Nil volentibus arduum
Ik mag toch hopen dat de F1 ook snapt dat Herbert in de laatste races geen steward meer kan zijn...Oud-F1-coureur Johnny Herbert, zondag een van de stewards die verantwoordelijk was voor Verstappens tijdstraf, noemde de mentaliteit van Verstappen "afschuwelijk". (nu.nl)
Herbert is opnieuw steward komend weekend. Vorige week was ook de zoon van de oprichter van McLaren een van de stewards. Belachelijk.
Wordt een interessant weekend trouwens; het lijkt te gaan regenen zaterdag en zondag. Een DNF voor Max of Lando zal meteen grote invloed hebben op het kampioenschap.
Wordt een interessant weekend trouwens; het lijkt te gaan regenen zaterdag en zondag. Een DNF voor Max of Lando zal meteen grote invloed hebben op het kampioenschap.
Bizar.
Red Bull accepteert dit????
Geen idee of ze er ooit tegen geprotesteerd hebben. McLaren is dit jaar natuurlijk ook pas voor het eerst (sinds lange tijd) een title contender.
Een tijd geleden is er een steward uit zijn functie ontheven omdat hij een Honda dealership had. Dus ja, als je daar belangenverstrengeling in acht neemt, dan lijkt het me dat dit ook zou moeten gelden voor de zoon van de McLaren oprichter.
Overigens geen idee wat zijn invloed is geweest hoor. Van Herbert is wel bekend dat ie een teringhekel aan Max heeft.
Een tijd geleden is er een steward uit zijn functie ontheven omdat hij een Honda dealership had. Dus ja, als je daar belangenverstrengeling in acht neemt, dan lijkt het me dat dit ook zou moeten gelden voor de zoon van de McLaren oprichter.
Overigens geen idee wat zijn invloed is geweest hoor. Van Herbert is wel bekend dat ie een teringhekel aan Max heeft.
Het lijkt of de f1 een jurysport aan het worden is.
Na het debacle van Mexico
Nu
Max weer een penalty
De vsc beslissing duurde 2 rondes, waardoor mclearen nog kon switchen van plek.
Was levensgevaarlijk want hulkenberg liep al naast de auto terwijl het veld er langs racete.
ZELFS de engelse media riep schande
Nu weer gedoe over gekloot met de banden.
Morgen grote kans op geen kwalli, waardoor max van plek 20 moet gaan starten
Na het debacle van Mexico
Nu
Max weer een penalty
De vsc beslissing duurde 2 rondes, waardoor mclearen nog kon switchen van plek.
Was levensgevaarlijk want hulkenberg liep al naast de auto terwijl het veld er langs racete.
ZELFS de engelse media riep schande
Nu weer gedoe over gekloot met de banden.
Morgen grote kans op geen kwalli, waardoor max van plek 20 moet gaan starten
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Verstappen gaat dit weekend misschien veel punten verspelen. Eruit in Q2, moet als 17de starten door gridstraf.
Volgens mij maakte hij een timing fout. Zat in zijn snelle ronde te kort achter Stroll (?) waardoor hij niet voluit kon gaan?
Volgens mij maakte hij een timing fout. Zat in zijn snelle ronde te kort achter Stroll (?) waardoor hij niet voluit kon gaan?
De tweede helft van het seizoen is een puinhoop. Als hij vandaag veel punten verliest, zie ik het donker in voor hem.
Fout van RB inderdaad... Maar misschien krijgen we weer een leuke race als in 2016... Huppatee 15x inhalen... Als het dit weer blijft dan is er geen betere coureur!
Maarja, ik blijf het apart vinden dat Mclaren en Norris zo hard over de baan gaan t.o.v. eerst ..
Blij met de punten ...
De leegloop bij RB begint zich te laten zien, vrees ik. Zowel bij de ontwikkeling van de auto als bij de strategische keuzes.WP_Legend schreef:Fout van RB inderdaad... Maar misschien krijgen we weer een leuke race als in 2016... Huppatee 15x inhalen... Als het dit weer blijft dan is er geen betere coureur!