Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

999

Re: Francesco Farioli

Bericht door 999 » ma sep 30, 2024 9:47 pm

Hij mag uit leggen wat ie wil, maar dat kan ie nu alleen maar omdat AJAX uiteindelijk won.

Hadden ze punten verloren was er een heel andere column uit zijn toetsenbord gekomen.
Blij met de punten ...

T82

Bericht door T82 » di okt 01, 2024 6:39 am

999 schreef:
ma sep 30, 2024 9:47 pm
Hij mag uit leggen wat ie wil, maar dat kan ie nu alleen maar omdat AJAX uiteindelijk won.

Hadden ze punten verloren was er een heel andere column uit zijn toetsenbord gekomen.
Zoals al vaker gezegd inderdaad niet gokken, maar eerst voor komen en dán de B keuze erin.

Lionel

Bericht door Lionel » di okt 01, 2024 7:39 am

Dubbel schreef:
ma sep 30, 2024 9:16 pm
Menno Pot kan maar weinig met de kritiek die Francesco Farioli ontvangt als trainer van Ajax, zo blijkt uit zijn column in Het Parool. De schrijver ziet een duidelijk plan in de manier van werken van de Italiaan en sluit zich daarbij aan.

'Francesco Farioli liet zijn B-garnituur starten tegen RKC Waalwijk, zag die een uur ploeteren en liet toch maar de A-keus invallen. Die bezorgde hem, laat in de wedstrijd, alsnog drie punten', begint het verhaal van Pot. 'Na afloop werd de trainer door menigeen beticht van "gokken", "hoog spel", "pokeren" en meer van zulks.'

'Het maakt vooral duidelijk dat een visie die gebaseerd is op rationele gevolgtrekkingen en multidisciplinaire kennis in het voetbal zo ongebruikelijk is, dat die voor gokken wordt aangezien. Waar opportunisme de norm is, is wetenschap riskant. Heerlijk. Zo kennen we "de voetballerij" weer.'

De columnist merkt op dat Farioli lessen heeft geleerd van Ajax' vorig seizoen - en dat zonder er zelf bij geweest te zijn. 'Farioli weet dat Ajax vorig seizoen niet fit was, na rust vaak als een plumpudding inzakte en daarmee een hoofdprijs in de wacht sleepte die onderbelicht is gebleven: het werd landskampioen blessures. Farioli weet ook dat zijn selectie smal is, de A-keus in het bijzonder. Daarom spreidt hij de belasting: om fysieke roofbouw te voorkomen én, al doende, de B-keus beter te maken.'

'Ondertussen werkt hij aan de belastbaarheid', merkt Pot eveneens op. 'Vorige maand moest hij na Ajax – Panathinaikos (voor de wedstrijd bij NAC Breda) nog acht spelers vervangen. Nu, na Ajax – Besiktas, waren het er nog maar vier. Het plan ontrolt zich. De belastbaarheid stijgt.'

Voetbaltrainer van Ajax
Het vak van voetbaltrainer verandert, zo stelt Pot vast. 'Voetbaltrainer is een beroep voor slimme jongens en meiden aan het worden. Dat is wennen, maar het zal niet meer veranderen, ook niet als ze aan een talkshowtafel ‘dorpsgek’ worden genoemd, zoals Farioli al overkwam. Denken dat je in die wereld een duider van statuur kunt blijven met luie kroegpraat en slecht onderbouwde stelligheid, da’s best een linke gok.'
Ko legt uit :biggthumpup.gif:
Ergens mee eens, maar als je achterkomt en je verliest uiteindelijk weer punten sta je legio punten achter op een CL-plek. Lijkt mij ook niet de bedoeling.

Hij had Brobbey, Traore en Godts ook een kwartier eerder kunnen wisselen tegen Besiktas. Of een kwartier/20 minuten eerder thuis tegen Fortuna. En ze dan wel laten starten tegen RKC, gezien het recente puntverlies tegen NAC en Go Ahead.

Maar goed. We hebben gewonnen.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di okt 01, 2024 8:41 am

'Het maakt vooral duidelijk dat een visie die gebaseerd is op rationele gevolgtrekkingen en multidisciplinaire kennis in het voetbal zo ongebruikelijk is, dat die voor gokken wordt aangezien. Waar opportunisme de norm is, is wetenschap riskant. Heerlijk. Zo kennen we "de voetballerij" weer.'
Zo kennen we Ko weer. Gelukkig heeft hij van muziek meer verstand. :smallgrin.gif:

Het gaat om mensen, hoe gaan die om met zulke beslissingen?

LVG zei ooit: 'Mensen kunnen meer dan ze denken. Het gaat om grenzen verleggen'. Daar ben ik het wel mee eens. Op het moment dat je steeds te horen krijgt dat je moe bent, word je ook moe. Natuurlijk moet een speler niet zwaar in het rood zitten, maar preventief wisselen is ook niet nodig. Data gebruiken is prima, maar je moet niet dogmatisch worden.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Farioli gokt, dan kan hij winnen of verliezen. Een paar keer een verkeerde gok en je doet tegen de winterstop voor spek en bonen mee. Juist tegen zwakke teams kun je je geen puntverlies permitteren, want de concurrentie wint die wedstrijden wel.

Ik vrees dat Farioli de competitie minder belangrijk vindt dat Europese wedstrijden, en dan al helemaal de wedstrijd tegen RKC. Dat is een vergissing. Met de vleugelspelers van Jong Ajax kom je er zelfs tegen de hekkensluiter niet door.

Maak me sterk dat de basis liever had gespeeld -zat in een flow, dan voel je je goed en fit.
Laatst gewijzigd door Yopii op di okt 01, 2024 9:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » di okt 01, 2024 8:54 am

En soms moeten die afgeremd worden, Yopi. Godts en Traore (er waren bedenkingen bij zijn aantrekken juist omdat hij niet fit was) moeten rustig gebracht worden en die heb je juist nodig tegen Feyenoord en PSV straks.

Ik snap Farioli wel, ik had het alleen iets anders aangepakt. Maar dat hij een gemankeerde selectie heeft, dat blijkt wel.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 01, 2024 9:02 am

Kunnen we overigens ergens de garantie krijgen dat we dit soort wedstrijden allemaal winnen zolang we maar met een vaste specifieke opstelling spelen?

Het is een beetje koffiedik kijken. Wij weten immers niet hoe de betreffende spelers er fysiek voorstaan. Gezien hun achtergrond als het gaat om belastbaarheid lijkt de gegeven uitleg in ieder geval realistisch. Uiteraard kun je andere keuzes maken maar het is niet zo dat er geen idee achter zit.

Ik kan me wel vinden in de suggestie van Lionel dat je het misschien liever wat meer zou spreiden. Godts een keertje rust geven en dan Traore de volgende keer. Aan de andere kant is het ook niet totaal onlogisch om tegen de nummer 18 wat meer andere spelers een kans op speeltijd te geven.

Het zal in ieder geval tot de winterstop zo zijn dat we af en toe wat moeten improviseren. En verwacht ook maar niet teveel van dat transferwindow want er is weinig ruimte en doorgaans is dat ook een lastige periode om goede deals te sluiten.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » di okt 01, 2024 9:02 am

Gaat dit niet in het hoofd van spelers zitten?

De competitie is nog maar net begonnen. Nu lijkt het alsof alleen de achterhoede fit is. Dat is o zo toevallig ook precies de linie die staat.

Ik hoop dat Farioli Banel en Rasmussen niet werkelijk als volwaardige vervangers ziet.
Kunnen we overigens ergens de garantie krijgen dat we dit soort wedstrijden allemaal winnen zolang we maar met een vaste specifieke opstelling spelen?
Garantie niet, maar de kans is 'iets' groter. Dat zag je zondag wel.

Voorwaarde voor veel rouleren is dat je min of meer gelijkwaardige spelers hebt. Banel zou niet opvallen bij RKC.
Ik kan me wel vinden in de suggestie van Lionel dat je het misschien liever wat meer zou spreiden. Godts een keertje rust geven en dan Traore de volgende keer.
Ik ook, dat is ook beter voor de samenhang in de ploeg. Je zag nu ook dat er geen automatismen waren.

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 11:16 am

Yopii schreef:
di okt 01, 2024 9:02 am
Nu lijkt het alsof alleen de achterhoede fit is. Dat is o zo toevallig ook precies de linie die staat.

Of hij heeft meer verstand van verdedigen dan hoe ie een aanval moet trainen, tis een Italiaan hé ..
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » di okt 01, 2024 11:24 am

Verdedigers zijn gemakkelijker te trainen, aanvallers spelen (meer) op intuïtie.

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 11:39 am

Yopii schreef:
di okt 01, 2024 11:24 am
Verdedigers zijn gemakkelijker te trainen, aanvallers spelen (meer) op intuïtie.
.. aanvallers zijn ook gewoon aangewezen op automatismen en patronen .. Kijk maar naar City en Haaland b.v.
Blij met de punten ...

Lionel

Bericht door Lionel » di okt 01, 2024 12:03 pm

Dit zegt Traore er zelf over:
‘Ik heb al drie jaar geen drie wedstrijden in de week gespeeld, dus daar moet ik weer wat aan wennen’, legt Traoré zelf uit. ‘Op dit moment is dat nog lastig voor me, om drie wedstrijden op rij in dezelfde intensiteit te spelen. De afgelopen jaren heb ik ook de voorbereiding moeten missen door blessures en heb ik nooit een vol seizoen kunnen spelen. Sinds januari speel ik nu wel weer regelmatig. Het is een proces, dat kost een tijdje.’
Deze week stond hij in ieder geval drie keer op het veld, al ging het om respectievelijk 45, 71 en 25 minuten. ‘Vandaag hoefde ik niet te starten om van waarde te zijn’, concludeert hij. ‘Natuurlijk, ik ben competitief, ik wil élke wedstrijd starten. Maar we moeten ook slim en realistisch zijn met mijn fysieke gesteldheid. De coach is de baas, hij weet wat ik doe, ik volg hem in de keuzes die hij maakt. Maar ik ben fit en voel me goed, ik ben in geen drie jaar zo fit geweest als nu’, vertelt Traoré.

WERELD VAN VERSCHIL
‘Hoe ver ik ervan af zit om wél drie keer per week op dezelfde intensiteit te spelen, dat weet ik echt niet. Het laatste stukje zit hem in wedstrijdritme. Als je kijkt naar mijn eerste week hier vergeleken met nu. Dat is een wereld van verschil. Die laatste stap zal op natuurlijke wijze komen’, verwacht hij.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di okt 01, 2024 1:02 pm

Dus ze hebben een speler gehaald die niet eens normaal belastbaar is? Nou, nou...

Lionel

Bericht door Lionel » di okt 01, 2024 1:11 pm

Yopii schreef:
di okt 01, 2024 1:02 pm
Dus ze hebben een speler gehaald die niet eens normaal belastbaar is? Nou, nou...
Hij is wel normaal belastbaar. Hij moet alleen rustig gebracht worden :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 1:41 pm

Of tis gewoon een luie voetballer ...
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » di okt 01, 2024 2:10 pm

Lionel schreef:
di okt 01, 2024 1:11 pm
Yopii schreef:
Hij is wel normaal belastbaar. Hij moet alleen rustig gebracht worden :excited.gif:
Tja, op zijn leeftijd.. :smallgrin.gif:

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 2:47 pm

Tja, kunnen er wel allemaal grapjes over maken, maar deze instelling/trainert kost je wel 5 punten tegen niet bepaald hoogvliegers in de NLD competitie ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » di okt 01, 2024 2:49 pm

Yopii schreef:
Het materiaal is allesbehalve optimaal. Ergo:

Gezien het beleid van Kroes en de erfenis (Schreuder, Steijn, H2, Mislintat) vind ik dat Farioli complimenten verdient. Fitness, mentale weerbaarheid en een duidelijke defensieve organisatie zouden een abc-tje moeten zijn. Maar nietsnutten als Schreuder en Steijn gaven niet om de basics. H2 liet zich de kaas van het brood vreten door Malenovic en Mislintat heeft de club solo naar de rand van de afgrond geleid. I.v.m. hen lijkt zelfs Kroes enigszins bekwaam.

Farioli moest quasi bij 0 beginnen. Hij is geen domme jongen. Nam z'n eigen huishouding mee, i.p.v. zich assistenten 'uit de boezem van de club' in de maag te laten splitsen. Zo'n Witschge, die dan zou gaan mollen... Hij trekt z'n eigen plan, is niet vatbaar voor de idioterie van De T. en Derksen e.c. Ik mag 'm wel, al lult ie wel erg veel.

Farioli moet wel oppassen voor Kroes, denk ik. Die komt op mij over alsof ie de club gaat 'redden'. Zou me niet verbazen wanneer ie in januari jongens als Brobbey en Hato zal proberen te verkopen (voor te weinig). Om een enorm aanstaand miljoenentekort te verkleinen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 01, 2024 3:33 pm

Zijn argumenten voor deze aanpak zijn in ieder geval valide. Kijk naar de beschikbare groep, de staat van die groep toen hij begon en het programma wat we nog voor de boeg hebben. Dat ga je niet redden met elf spelers. De belastbaarheid van je groep moet je continu beheersen. Als je pas gaat schuiven wanneer spelers links en rechts door hun hoeven zakken ben je te laat.

Ik ben ook positief over zijn start. Hij legt netjes uit wat hij doet en waarom. Daar kunnen mensen het niet mee eens zijn maar je kunt in ieder geval niet stellen dat er geen plan achter zit.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 3:56 pm

wimpey schreef:
di okt 01, 2024 2:49 pm
Yopii schreef:
Het materiaal is allesbehalve optimaal. Ergo:

Gezien het beleid van Kroes en de erfenis (Schreuder, Steijn, H2, Mislintat) vind ik dat Farioli complimenten verdient. Fitness, mentale weerbaarheid en een duidelijke defensieve organisatie zouden een abc-tje moeten zijn. Maar nietsnutten als Schreuder en Steijn gaven niet om de basics. H2 liet zich de kaas van het brood vreten door Malenovic en Mislintat heeft de club solo naar de rand van de afgrond geleid. I.v.m. hen lijkt zelfs Kroes enigszins bekwaam.

Farioli moest quasi bij 0 beginnen. Hij is geen domme jongen. Nam z'n eigen huishouding mee, i.p.v. zich assistenten 'uit de boezem van de club' in de maag te laten splitsen. Zo'n Witschge, die dan zou gaan mollen... Hij trekt z'n eigen plan, is niet vatbaar voor de idioterie van De T. en Derksen e.c. Ik mag 'm wel, al lult ie wel erg veel.

Farioli moet wel oppassen voor Kroes, denk ik. Die komt op mij over alsof ie de club gaat 'redden'. Zou me niet verbazen wanneer ie in januari jongens als Brobbey en Hato zal proberen te verkopen (voor te weinig). Om een enorm aanstaand miljoenentekort te verkleinen.
Sorry hoor, we verliezen die 5 punten door Farioli, niet door Kroes of het matriaal . Ik wacht het af enz. Maar ik zie het nog steeds niet wat Farioli nu zo bijzonder maakt.

Ja, ze lopen wat harder voor elkaar, maar komop zeg, als ie dan zo'n tactisch wonder is dan laat je dat ook zien tegen Nac en GA. En Rkc ..

En begin a.u.b niet over Besiktas want die waren effe helemaal de weg kwijt en helaas was dat niet de schuld van AJAX.
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » di okt 01, 2024 4:09 pm

Ik vond het maar moeizaam gaan tegen RKC. Nog mazzel dat we de punten pakken.
Ik kan Farioli nog niet beoordelen. We hebben nog geen goede tegenstanders gehad. RKC staat niet voor niets onderaan.

Lionel

Bericht door Lionel » di okt 01, 2024 8:48 pm

Yopii schreef:
di okt 01, 2024 2:10 pm
Lionel schreef:
di okt 01, 2024 1:11 pm
Yopii schreef:
Tja, op zijn leeftijd.. :smallgrin.gif:
Gezien zijn blessuregevoeligheid, Yopi.

Verder helemaal eens met Wimpey.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di okt 01, 2024 10:30 pm

Farioli heeft vrijwel dezelfde gemankeerde selectie als vorig jaar tot zijn beschikking. Een selectie die vorig jaar nauwelijks kon winnen van clubs tot en met het rechterrijtje aan toe. En nu ligt het aan Farioli als die selectie dit seizoen weer moeite heeft met dat soort clubs, door roulatie? Schei toch uit. Wie misten we dan bijvoorbeeld precies aan de aftrap tegen GAE?

In tegenstelling tot vorig seizoen zie ik nu een plan. Mét die gemankeerde selectie. Een plan waarin zelf opgeleide spelers speeltijd krijgen en de aanfluitingen van Mislintat op een enkele uitzondering na niet meer spelen. Een plan waarin we tot nu toe een stuk minder goals en open kansen tegen krijgen. Een plan waarin we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Waarbij niet gepland was dat we op 1 oktober méér wedstrijden Europees gespeeld hebben dan reguliere competitiewedstrijden (best krankzinnig) en wat dus betekent dat we die wedstrijden nog moeten inhalen en wat de KNVB betreft nog voor de winterstop met een bijna misdadige volgorde van de kakkerlakken en PSV in 4 dagen en Utrecht en AZ in 4 dagen, tussendoor nog met wedstrijden ver weg in Europa, tot Azerbeidzjan aan toe. Dit wordt slopend.

Iedereen ziet dat afgelopen transferwindow is mislukt en dat we nu welgeteld 2 buitenspelers hebben die wat kunnen, die beiden blessuregevoelig zijn en waarvan er een nauwelijks gespeeld heeft de afgelopen seizoenen.

Is het dan gek dat Farioli tegen de nummer 18 van de eredivisie kijkt of Banel en Rasmussen iets kunnen? Een beetje wel natuurlijk, want hij moet ook op de trainingen zien dat ze niet kunnen voetballen. En na afloop heeft een goed verstaander ook gehoord dat hij ze niet goed vond, maar niet wilde afvallen, een prijzenswaardige houding. want hij zei dat ze “an interesting game” hadden gespeeld. Geen “good” game dus.

Maar er komen nog zo godsgruwelijk veel wedstrijden voor de winterstop dat het evenzo onverantwoord is om de hele tijd te beginnen met Traore en Godts. Nu hebben we eens te meer gezien dat we maar twee competitieve wingers hebben (en op termijn Faberski, maar die is nog niet zover). Wellicht ook Berghuis, maar die heeft nieuwe betekenis gegeven aan de uitdrukking “man van glas”. We zien ook dat hij zelfs Akpom op linksbuiten heeft geprobeerd. Het zal dan ook denk ik een kwestie van tijd zijn voor we een 4-4-2 gaan zien, als Godts en/of Traore geblesseerd raken. In de hoop dat er in de winterstop alsnog buitenspelers komen die wat kunnen.

Maar in essentie is het duidelijk dat hij zuinig is op sommige spelers, omdat de echter tegenstand nog moet komen in de donkere maanden voor de winter. Dat vind ik verstandig overkomen. De vraag is wel of hij nu vasthoudt aan inferieure buitenspelers in voorkomende gevallen, of het spelsysteem verandert. Daar ben ik nieuwsgierig naar.

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 10:48 pm

Ahum Cees,Roulatie GAE Gaai, Rasmussen .. Rasmussen aan de verkeerde kant en nadat Gaai er in kwam waren we de gehele rechterkant, die nog een beetje in goede doen was, kwijt.

Elke speler kan elke minuut geblesseerd raken.Ook als ze maar 15 minuten invallen Daarbij wat is er mis aan om gewoon met je sterkste elftal te beginnen en dan kijken of je na 1 uur bepaalde spelers moet wisselen.

In andere landen is het geen probleem als men een druk programma heeft, hier beginnen ze na 5 competitie wedstrijden en enkele el wedstrijdjes al pijntjes te voelen .. echt niet normaal ..

Tja, dat inverview , sloeg helemaal nergens op wat ie beweerde ..
Blij met de punten ...

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di okt 01, 2024 11:20 pm

Volgens mij voelen ze niet veel pijntjes en is het vooral preventief. Juist omdat de selectie vorig jaar in conditioneel slechte staat was (een blamage voor Steijn en Schip toch wel) moesten ze van ver komen. Traote als nieuweling ook. Als ik het goed begrijp os het hele idee van rouleren het voorkomen van overbelasting, ik mag aannemen omdat over een maand de vaste opstelling wordt verondersteld elke 3 dagen een wedstrijd te spelen tegen kakkies, psv, etc.

Gaaei en Rasmussen stonden tegen GAE niet in de basis. In ieder geval niet in de wedstrijd die ik anderhalve week geleden zag.

999

Bericht door 999 » di okt 01, 2024 11:26 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di okt 01, 2024 11:20 pm
Volgens mij voelen ze niet veel pijntjes en is het vooral preventief. Juist omdat de selectie vorig jaar in conditioneel slechte staat was (een blamage voor Steijn en Schip toch wel) moesten ze van ver komen. Traote als nieuweling ook. Als ik het goed begrijp os het hele idee van rouleren het voorkomen van overbelasting, ik mag aannemen omdat over een maand de vaste opstelling wordt verondersteld elke 3 dagen een wedstrijd te spelen tegen kakkies, psv, etc.

Gaaei en Rasmussen stonden tegen GAE niet in de basis. In ieder geval niet in de wedstrijd die ik anderhalve week geleden zag.
Maar verder was het hosanna die wissels van hem tegen GAE . .. En die 1 - 1 viel zoals verwacht . Lol ..

Dit is zijn selectie, hij wist waar hij aan begon, dan mag je best kritisch zijn op zijn inbreng w.b. Nac en GAE. Er is geen sprake van dat ie moet wieberen.

Daarbij, is er ook nog een dingetje, tot nu toe, gezien zijn start opstellingen enz. lijkt het dat hij EL belangrijker vind dan NLD, terwijl NLD voor AJAX belangrijker is ..lijkt me.
Blij met de punten ...

Plaats reactie