AFC Ajax - Besiktas do 26-09-2024 21:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: AFC Ajax - Besiktas do 26-09-2024 21:00

Bericht door GangstaRiB » vr sep 27, 2024 11:29 am

Om het voor Brobbey op te nemen. Op TV lijkt het alsof hij een bal erin kan glijden, maar in het stadion zie je dat de afstand tussen Brobbey en bal groter is. En Brobbey doet er alles aan om in die positie te komen, maar de voorzetten van gisteren waren wat dat betreft net te scherp.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 27, 2024 11:32 am

Alexander schreef:
vr sep 27, 2024 11:13 am
Weghorst en ook Akpom kunnen er weinig van. Weghorst is een Appie Happie spits. Dat wisten we hier allemaal al. Nutteloze aankoop.
Horst irriteert me. Horst is erg bezig met Horst. Goaltjes. Die Kroes is niet het helderste licht. Heeft die jongen in Mei schijnbaar al een contract beloofd. En dus zit je nu met 3 dure spitsen.

Ik denk dat Horst snel weer Weg is. Horst past niet bij (dit) Ajax. De enige die graag en goed de voorzet geeft ligt voortdurend in de kreukels. En Horst kan als aanspeelpunt en doorgeefluik niet tippen aan Brobbey.

Die jongen had gewoon naar Twente moeten gaan.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 11:39 am

wimpey schreef:
Alexander schreef:
Weghorst en ook Akpom kunnen er weinig van. Weghorst is een Appie Happie spits. Dat wisten we hier allemaal al. Nutteloze aankoop.
Horst irriteert me. Horst is erg bezig met Horst. Goaltjes. Die Kroes is niet het helderste licht. Heeft die jongen in Mei schijnbaar al een contract beloofd. En dus zit je nu met 3 dure spitsen.

Ik denk dat Horst snel weer Weg is. Horst past niet bij (dit) Ajax. De enige die graag en goed de voorzet geeft ligt voortdurend in de kreukels. En Horst kan als aanspeelpunt en doorgeefluik niet tippen aan Brobbey.

Horst? Horst Hrubesch? Das Ungeheuer? Afbeelding Hij is er net. Geef hem ff de tijd. Hij gaat z’n waarde wel hebben. Ik denk dat hij die twee ballen die ik noemde wel gehad had. Dat zijn nou net voorzetten voor hem. Hij zal z’n rol moeten accepteren achter Brobbey en hopelijk is hij snel gewend.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

999

Bericht door 999 » vr sep 27, 2024 12:32 pm

Trab schreef:
vr sep 27, 2024 11:39 am
wimpey schreef:
Alexander schreef:

Horst? Horst Hrubesch? Das Ungeheuer? Afbeelding Hij is er net. Geef hem ff de tijd. Hij gaat z’n waarde wel hebben. Ik denk dat hij die twee ballen die ik noemde wel gehad had. Dat zijn nou net voorzetten voor hem. Hij zal z’n rol moeten accepteren achter Brobbey en hopelijk is hij snel gewend.

Precies, wacht het toch eens even af. Besiktas was slechter dan GA ( Nac) w.b. tactiek ruimte geven enz. maar dat neemt niet weg dat met momenten we redelijk/goede aanvalspatronen zagen.Sutalo eindelijk laat zien dat ie "wat" in huis heeft.Hopelijk trekken ze dit door naar volgende wedstrijden , hopelijk ziet Farioli eindelijk in dat ie " normaal " moet wisselen en niet met van de achterlijke opstellingen moet beginnen en met een " vaste " basis moet starten.

Kritiek mag hoor, maar spelers nu al afrekenen op 2 potjes waarvan 1 invalbeurt is gewoon veel te vroeg.Daarbij, wat verwacht je je dan ?. Dit is de categorie waar we noodgedwongen op dit moment in moeten vissen ..
Laatst gewijzigd door 999 op vr sep 27, 2024 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 12:47 pm

Trab schreef:
vr sep 27, 2024 11:11 am
...Die twee goals meteen na rust waren de nekslag voor Besiktas...
De afgelopen seizoenen gaven we bijzonder vaak in de eerste minuten na de rust de boel volledig uit handen. Ik schrok er gewoon van dat het nu andersom was.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 1:16 pm

Dat zeker, Marillion. Zelfs bij 3-0 zat ik nog niet lekker.
Het teleurstellende gelijkspel tegen Go Ahead Eagles in de Eredivisie zit dan ook nog vers in het geheugen bij Farioli. Tegen Besiktas voerde Ajax zijn taken wel goed uit volgens de trainer, waardoor de ploeg bij vlagen attractief voetbal kon spelen. 'Het voetbal dat we proberen te spelen is gebaseerd op timing. Als de een beweegt, dan moeten de anderen ook bewegen. Als de een gaat, maar de ander volgt niet, dan krijg je zo'n wedstrijd als tegen Go Ahead Eagles.'

Farioli kijkt dan ook kritisch naar het spel van zijn ploeg, ondanks de eclatante zege van donderdagavond. 'In sommige delen van de wedstrijd lijkt alles oké, maar raken we toch de grip kwijt.'
Het is goed om te lezen dat Farioli zijn hoofd koel houdt. :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 1:48 pm

Dat mag je van een goede coach verwachten. Bij tegenwind ook wijzen op zaken die wel goed gingen en die als houvast kunnen dienen. En als het goed gaat voorzichtig zijn en wijzen op de verbeterpunten.

Het is te hopen dat een wedstrijd als deze de spelers vertrouwen geeft. Vaak is het wel of niet slagen van een opbouw of een aanval iets van fracties van secondes. Speel je wel gelijk door of wacht je toch even? Durven om het wel te doen heeft te maken met vertrouwen.

Daarnaast scheelde het dat Baas er weer was en goed speelde. Tegen Panathinaikos ging hij nog helemaal door het ijs maar dit was een prima Europees duel van hem. Op het middenveld vond ik Henderson ook spelen als een echte aanvoerder. En Taylor en Fitz Jim waren op die linie ook in orde. Die laatste moet wel echt dagelijks gaan werken aan een acceptabel schot. Maar zijn snelheid van denken en durf om direct te spelen kan uitgroeien tot een waardevolle bijdrage. Blijft interessant om hem te volgen in zijn ontwikkeling. Hij kan niet alles maar laat toch geregeld iets zien waar ik dan weer enthousiast over ben.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 27, 2024 2:30 pm

Als hij de tijd en ruimte krijgt van een tijd dat half druk zet kan hij wel wat. Maar ik vraag mij af of hij het tegen een team dat zich ingraaft ook kan laten zien.
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 3:01 pm

Lionel schreef:Als hij de tijd en ruimte krijgt van een tijd dat half druk zet kan hij wel wat. Maar ik vraag mij af of hij het tegen een team dat zich ingraaft ook kan laten zien.
Fitz Jim heeft een enorm loopvermogen, kan kort draaien en versnellen en ziet de vrije man over het algemeen vrij snel. Z’n laatste pass is wisselvalliger. Soms goed, soms levert hij hem slordig in. En z’n schot is van pupillen nivo. Dat kan allemaal nog verbeterd worden. Maar goed, hij is nog jong en dit is pas z’n eerste seizoen in Ajax 1. Ik ben ieder geval blij met z’n ontwikkeling.

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 3:03 pm

Zo flets als tegen GAE kan niet op zijn positie. Hij moet betrouwbaarder worden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 3:04 pm

Ik ben vooral enthousiast over zijn vermogen om snel de voorwaartse oplossing te zien en die ook te zoeken. Zijn schot is inderdaad dat van een pupil maar in een snelle combinatie is hij dan weer goed. En inderdaad. Hij blijft lopen en is zo lastig voor een tegenstander.

Dat schot is echt heel zonde. Want als hij bijvoorbeeld de spits inspeelt en bijsluit kun je hem als verdediger eigenlijk gewoon laten schieten. Ik ben echt oprecht benieuwd of ze daar nou serieus aan werken. Hij zal niet gaan schieten als Ronald Koeman in zijn beste dagen maar het moet toch mogelijk zijn om dit tot een acceptabel niveau te krijgen?

En inderdaad, hij moet meer betrouwbaar worden. Ook echt overeind blijven in een lastige wedstrijd waar hij onder druk komt te staan. Ik heb wel hoop op verbetering omdat hij het wel snel lijkt te zien. En dat is lastiger aan te leren dan bijvoorbeeld jezelf meer weerbaar maken. Ik ben echt heel benieuwd hoe we aan het einde van het seizoen over zijn ontwikkeling oordelen. Vaste basisklant of zakt hij straks weg?
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 27, 2024 3:27 pm

Trab schreef:
vr sep 27, 2024 3:01 pm
Lionel schreef:Als hij de tijd en ruimte krijgt van een tijd dat half druk zet kan hij wel wat. Maar ik vraag mij af of hij het tegen een team dat zich ingraaft ook kan laten zien.
Fitz Jim heeft een enorm loopvermogen, kan kort draaien en versnellen en ziet de vrije man over het algemeen vrij snel. Z’n laatste pass is wisselvalliger. Soms goed, soms levert hij hem slordig in. En z’n schot is van pupillen nivo. Dat kan allemaal nog verbeterd worden. Maar goed, hij is nog jong en dit is pas z’n eerste seizoen in Ajax 1. Ik ben ieder geval blij met z’n ontwikkeling.

Ik had hier al niet op gerekend dus dit is zeker winst. Daarbij heeft hij wellicht een fysieke achterstand dus het is zaak dat ze met deze jongen aan de slag gaan. Hem ook niet in de winter gaan verhuren aan een club waar hij niet aan spelen toekomt omdat ze daar alleen willen beunen.

Maar ik vind hem overall toch echt tekort komen. Dat kort draaien en versnellen zie ik nog niet echt, zeker niet onder druk. Ik vind hem bijvoorbeeld niet van het niveau Q. Timber op dat vlak. Ook zijn passing is beroerd. Wat betreft zijn schot vind ik je nog mild.

Maar het is zaak dat we jongens langer weten te binden, met een goed plan, waar we over 2-3 jaar wellicht van kunnen profiteren.
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 4:09 pm

Lionel schreef:
Trab schreef:

Ik had hier al niet op gerekend dus dit is zeker winst. Daarbij heeft hij wellicht een fysieke achterstand dus het is zaak dat ze met deze jongen aan de slag gaan. Hem ook niet in de winter gaan verhuren aan een club waar hij niet aan spelen toekomt omdat ze daar alleen willen beunen.

Maar ik vind hem overall toch echt tekort komen. Dat kort draaien en versnellen zie ik nog niet echt, zeker niet onder druk. Ik vind hem bijvoorbeeld niet van het niveau Q. Timber op dat vlak. Ook zijn passing is beroerd. Wat betreft zijn schot vind ik je nog mild.

Maar het is zaak dat we jongens langer weten te binden, met een goed plan, waar we over 2-3 jaar wellicht van kunnen profiteren.
Vind hem fysiek niet zo slecht. Zet over het algemeen goed z’n kont erin. Misschien niet nivo Timber, maar staat wel z’n mannetje. En hij is een veel snellere denker dan Timber. Passing is vooral zijn korte tikwerk goed. Over langere afstand kan beter. En z’n schot is gewoon slecht. Dat is wel een gemis als je tegen heel verdedigende teams speelt. Vooral omdat Taylor ook meer van het korte tikwerk is. Als hij van afstand schiet valt hij vaak achterover. Zou wel fijn zijn als we iemand hebben die ook uit de 2e lijn goed kan schieten.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 27, 2024 5:48 pm

Trab schreef:
vr sep 27, 2024 4:09 pm
Lionel schreef:
Trab schreef:

Vind hem fysiek niet zo slecht. Zet over het algemeen goed z’n kont erin. Misschien niet nivo Timber, maar staat wel z’n mannetje. En hij is een veel snellere denker dan Timber. Passing is vooral zijn korte tikwerk goed. Over langere afstand kan beter. En z’n schot is gewoon slecht. Dat is wel een gemis als je tegen heel verdedigende teams speelt. Vooral omdat Taylor ook meer van het korte tikwerk is. Als hij van afstand schiet valt hij vaak achterover. Zou wel fijn zijn als we iemand hebben die ook uit de 2e lijn goed kan schieten.

Keiharde schoten van buiten de zestien gaan er niet vaak meer in, omdat er zoveel verdedigers staan te blokkeren (tenzij ze de bal van richting veranderen, wat je ook vaker ziet). Misschien is het ook de bal. Je zag dat spelers als RIjkaard er een enorme krul aan konden geven, maar dat zie je met deze ballen nooit. Er is gewoon minder wrijving met de lucht met deze gladdere ballen.

Het begint me wel op te vallen dat Brobbey vrijwel altijd de laat is bij een scherpe voorzet. Als hij lichtvoetiger zou zijn is hij er eerder bij. Kost je doelpunten. Hij is zowiezo niet goed in de afwerking, omdat hij uit balans is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Haller, die men hier niet pruimde, maar die in de gekste hoeken en standen toch in balans bleef, en daardoor veel efficienter voor de goal was).

Goede wedstrijd. Ajax was messcherp. Zijn ze tegen RKC niet op die manier, al zegt Farioli van wel. Vreet krachten. We gaan het zien.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 6:26 pm

Monkey Tonk schreef:
vr sep 27, 2024 5:48 pm
...
Het begint me wel op te vallen dat Brobbey vrijwel altijd de laat is bij een scherpe voorzet. Als hij lichtvoetiger zou zijn is hij er eerder bij. Kost je doelpunten. Hij is zowiezo niet goed in de afwerking, omdat hij uit balans is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Haller, die men hier niet pruimde, maar die in de gekste hoeken en standen toch in balans bleef, en daardoor veel efficienter voor de goal was).
...
Ben ik helemaal met je eens. Overigens heeft Akpom hetzelfde probleem. Die heb ik ook al zo vaak net te kort zien komen om een voorzet binnen te schieten.

Het is echt niet altijd zo simpel dat de voorzet dan net te scherp is. Goed positioneren en vanuit een goede balans krachtig naar de bal kunnen maakt echt wel serieus verschil. Daar is nog wel het nodige te winnen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » za sep 28, 2024 4:30 pm

Voorzetten van Godts en Traore zijn wat anders dan die van Tadic en Antony. Brobbey schoot die van Tadic ook binnen.

Haller was enkel eindstation. Als ploeg heb je veel meer aan Brobbey.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 29, 2024 9:44 am

Dat kun je ook uitleggen als dat Tadic en Antony hem er wat beter uit lieten zien dan hij misschien wel was. Misschien moet je bij de ene aangever vrijwel niets meer doen en moet je bij de ander wat beter anticiperen.

De waarheid is waarschijnlijk dat het nooit exclusief bij de spits of de aangever ligt. Maar als je heel vaak net te kort komt denk ik dat er ruimte voor verbetering ligt. Dat hij moeite heeft met balans en lichaamspositie valt overigens niet alleen bij voorzetten op. Het zou enorm zonde zijn als hij er niet aan zou werken om dat te verbeteren.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie