Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Lionel

Re: Francesco Farioli

Bericht door Lionel » vr sep 20, 2024 3:25 pm

Neefkens schreef:
vr sep 20, 2024 3:23 pm
Zo zie je maar, je hoeft niet bij AJAX te spelen om AJAX-DNA te hebben. Goede actie van hem.

En als je nu vergelijkt met Priske en de impact die een trainer kan hebben binnen een club.
Denk wel dat het verwachtingspatroon bij ons een stuk lager ligt/lag dan bij Feyenoord. Maar ik ben ontzettend blij met Farioli. Ook deze actie weer. De man weet waar hij mee bezig is.
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr sep 20, 2024 6:55 pm

Ergens snap ik AR wel hoor. Het is toch echt wel gek dat zo’n Baas zegt dat hij daar nooit is geweest? Speelt al 7 a 8 jaar voor Ajax en komt de hele week in en rond ons stadion. Dan is het toch wel echt gek dat je nog nooit deurtje verder bent gegaan? Ik vind dat wel echt gek.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za sep 21, 2024 9:03 am

AR heeft zelfs groot gelijk met dit punt. Je zou de jeugd helemaal moeten overladen met de historie van de club. Laat ze zien en voelen waar ze spelen en hoe bijzonder dat is. Welke prijzen er zijn gewonnen. Welke spelers bij Ajax hebben gespeeld en wat ze daarna nog hebben bereikt. Natuurlijk maakt dat niet alles uit maar het kost bijna niets om het wel te doen en er gaat echt een positieve invloed van uit.

En voor aankopen zou het zelfde van toepassing moeten zijn. Hoeveel moeite is het nou om met nieuwe spelers zo'n rondje te doen samen met een aansprekende oud speler?

Brobbey moet gewoon weten wie Ruud Geels is. Baas was er dus ook nog nooit geweest. Zou hij überhaupt weten wie Ruud Krol is vraag ik mij dan bijvoorbeeld af.

Heel goed dat Farioli dit soort dingen ook in gang zet. Hij zal best een keer doorslaan met één van zijn verhalen maar hij is bevlogen en probeert dat over te brengen op de groep. Dat zie ik echt als positief.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za sep 21, 2024 1:30 pm

Denk ik ook, tegelijkertijd zijn het heel normale dingen. Er komt een bombardement aan propaganda op ons af, maar is het zo bijzonder wat Farioli doet? Zorgen dat de spelers een goede conditie hebben, trainen op samenspel, met spelers praten, hij heeft het niet uitgevonden. Dan win je gewoon van Heerenveen of Fortuna. :confused.gif:

Wat me steekt, is dat we al die jaren geen buitenlandse trainer mochten hebben. Ik denk toch dat in veel landen het niveau van de trainers een stuk hoger ligt dan hier, op een enkeling na. Dat DNA-gezeik heeft ons behoorlijk dwars gezeten.

Schip en Steijn waren schandalig slecht. Pff, geen woorden voor. :excited.gif: :excited.gif: :excited.gif: :excited.gif: :excited.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za sep 21, 2024 1:56 pm

Ik zie zowel die propaganda als het enthousiasme bij supporters als een tegenreactie. Want het was dus allemaal niet normaal meer bij Ajax.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » za sep 21, 2024 1:58 pm

Yopii schreef:
za sep 21, 2024 1:30 pm
Dan win je gewoon van Heerenveen of Fortuna. :confused.gif:
En van NAC. :blush.gif:

De lat ligt heel laag. Ik zie qua spel en kwaliteit nog niet veel redenen tot optimisme.

Yopii

Bericht door Yopii » za sep 21, 2024 2:12 pm

Marillion schreef:
za sep 21, 2024 1:56 pm
Ik zie zowel die propaganda als het enthousiasme bij supporters als een tegenreactie. Want het was dus allemaal niet normaal meer bij Ajax.
Sowieso niet in Nederland, heb ik het idee.
De lat ligt heel laag. Ik zie qua spel en kwaliteit nog niet veel redenen tot optimisme.
Er valt nog niet veel van te zeggen, goede tegenstanders hebben we nog niet gehad. Over pakweg een maand weten we meer.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 24, 2024 7:51 am

Ben benieuwd of deze man een lerende trainer is, of dat ie stug blijft vasthouden aan z'n ideeën (systeem, rouleren, spelers op vreemde posities neerzetten etc.).

Ik had en heb niet het idee dat de man veel bezig is met aanvalspatronen en dat ie het overzicht mist om tijdens een wedstrijd te schakelen.

Meer een soort van personal trainer dan een strateeg die het optimale uit deze matige spelersgroep kan halen, is voorlopig mijn oordeel. Hij is verbaal handig, maar een hap lucht zorgt helaas nog niet voor goed veldspel en aansprekende resultaten.

Lionel

Bericht door Lionel » di sep 24, 2024 8:43 am

Ik denk dat hij het verdedigende, mentale en fysieke gedeelte redelijk op orde heeft en dat daar zijn focus op ligt.

Zonder Bergwijn, Berghuis en zelfs Forbs heb je alleen heel weinig dreiging voorin. Zeker met een blessure van Brobbey erbij ben je gewoon zwaar gemankeerd.

Hij kon eigenlijk ook niet anders dan Weghorst opstellen anders krijg je na een week al gezeik met Woutje :excited.gif:

Kroes heeft hem niet geholpen met zijn (dat moet je Kroes wel meegeven: voor weinig geld aangeschafte spelers) aankopen. Met Namli en Perisic (ik ben geen scout) waren we beter af geweest dan met Rugani en Weghorst.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di sep 24, 2024 9:36 am

wimpey schreef:
di sep 24, 2024 7:51 am
Ben benieuwd of deze man een lerende trainer is, of dat ie stug blijft vasthouden aan z'n ideeën (systeem, rouleren, spelers op vreemde posities neerzetten etc.).
Ik vrees dat hij erg aan zijn flossefie hangt.
Ik had en heb niet het idee dat de man veel bezig is met aanvalspatronen en dat ie het overzicht mist om tijdens een wedstrijd te schakelen
.

Neuh.
Nice scoorde ook amper.
Hij moet zich realiseren dat Ajax niet een van die clubjes is die hij tot nu toe heeft getraind. Ajax is de grootste club van Nederland, Ajax moet winnen.

Meer een soort van personal trainer dan een strateeg die het optimale uit deze matige spelersgroep kan halen, is voorlopig mijn oordeel. Hij is verbaal handig, maar een hap lucht zorgt helaas nog niet voor goed veldspel en aansprekende resultaten.
Hij leek zich niet zo druk te maken om het puntverlies, terwijl we nu al flink gemorst hebben. Er zit kwalitatief heel wat tussen NAC en GAE aan de ene kant en onze directe concurrenten aan de andere kant. Ik vrees het ergste voor de wedstrijden van de komende maand.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di sep 24, 2024 7:09 pm

Yopii schreef:
di sep 24, 2024 9:36 am
wimpey schreef:
di sep 24, 2024 7:51 am
Ik vrees dat hij erg aan zijn flossefie hangt.
Ik had en heb niet het idee dat de man veel bezig is met aanvalspatronen en dat ie het overzicht mist om tijdens een wedstrijd te schakelen
.

Neuh.
Nice scoorde ook amper.
Hij moet zich realiseren dat Ajax niet een van die clubjes is die hij tot nu toe heeft getraind. Ajax is de grootste club van Nederland, Ajax moet winnen.

Hij leek zich niet zo druk te maken om het puntverlies, terwijl we nu al flink gemorst hebben. Er zit kwalitatief heel wat tussen NAC en GAE aan de ene kant en onze directe concurrenten aan de andere kant. Ik vrees het ergste voor de wedstrijden van de komende maand.
Dit zijn allemaal wel erg goedkope, suggestieve aannames. Geef die gast ff wat tijd. Hij heeft in no time al meer voor elkaar gekregen dan zo’n 4 trainers voor hem, terwijl minstens 3 van de vier beter materiaal hadden dan wat hij op dit moment heeft.

Dat ie minder moet rouleren vind ik ook, maar dat lijkt de laatste wedstrijden al minder te zijn geworden. Behalve het geklooi in de spits speelde hij afgelopen zaterdag gewoon met wat op het vaste elftal lijkt te zijn geworden (Pasveer, Rensch, Sutalo, Kaplan (bij blessure Baas), Hato, Hendo, Taylor, FJ, Traore, Weghorst (bij blessure Brobbey) en Godts).

Wellicht dat Klaassen er zich nog in knokt ipv FJ, maar dit lijkten momenteel een beetje het vaste team te zijn.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 24, 2024 10:14 pm

Over het rouleren. Je kunt er uiteraard over twisten of dat nu verstandig was of niet. Maar het was natuurlijk duidelijk niet zonder reden. De groep was de afgelopen seizoenen totaal niet fit. Dus er moest een inhaalslag plaatsvinden. Daarbij wil je spelers niet overbelasten omdat ze het hele seizoen mee moeten. En we hadden nog een paar EK gangers die later zijn aangesloten.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di sep 24, 2024 10:42 pm

Marillion schreef:
di sep 24, 2024 10:14 pm
Over het rouleren. Je kunt er uiteraard over twisten of dat nu verstandig was of niet. Maar het was natuurlijk duidelijk niet zonder reden. De groep was de afgelopen seizoenen totaal niet fit. Dus er moest een inhaalslag plaatsvinden. Daarbij wil je spelers niet overbelasten omdat ze het hele seizoen mee moeten. En we hadden nog een paar EK gangers die later zijn aangesloten.
In principe mee eens, maar om de wedstrijd op 8 posities rouleren is dan gewoon absurd. 3 a 4 plekken maximaal, wat mij betreft, en dan gewoon met een vaste kern bestaande uit sowieso Pasveer, Rensch, Sutalo, Baas, Hato, Hendo, Taylor en Godts. Met Klaassen/FJ/Branco/Mannsverk/Mokio, de spitsen en Traore/Berghuis/Rasmussen (en op termijn zo’n Faberski) kun je dan om de paar wedstrijden gaan rouleren. Als Rensch of Hato een keer echt toe zijn aan rust laat je Gaaei/een back van jong en/of Wijndal opdraven.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

999

Bericht door 999 » di sep 24, 2024 11:45 pm

Rouleren, ja bij City waar de bank voor 95% gelijkwaardig is aan wat in de " basis " staat, bij AJAX zou ik toch liever zien de " vaste " kern een wedstrijdje of 10+ lang ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 25, 2024 7:59 am

999 schreef:
di sep 24, 2024 11:45 pm
Rouleren, ja bij City waar de bank voor 95% gelijkwaardig is aan wat in de " basis " staat, bij AJAX zou ik toch liever zien de " vaste " kern een wedstrijdje of 10+ lang ..
Ik zat de 2e helft van City - Arsenal te kijken en City creëerde niets zonder Rodri en De Bruyne. Dus zelfs daar...

Rouleren is niet functioneel als je tegen NAC verliest. Dan is het geen rouleren, maar een baggeropstelling maken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 25, 2024 8:25 am

Toch kun je niet je kop in het zand steken als het gaat om de belastbaarheid van een groep. Je ziet het overal gebeuren. En daar komt dus, nogal belangrijk in deze specifieke kwestie, de slechte fysieke staat van deze selectie nog bovenop. Ajax legde het overal af op fitheid. We hadden continu blessures. Spelers die bij interlands aansloten bleken daar aantoonbaar minder fit dan collega's van andere clubs. En dan heb je dus een hele serie wedstrijden kort achter elkaar waarbij we ook nog moeten aantekenen dat kwalificatie voor de EL financieel gezien eigenlijk een bittere noodzaak was. Daar heb je óók nog mee te maken.

Wat Mr.Ajax suggereert kan ik me prima in vinden. Zou het niet verstandiger zijn om dat iets minder rigoureus te doen? Zodat je in de beginfase van het seizoen toch wat eerder aan automatismen kunt werken in wedstrijden. Maar ik weet niet hoeveel van deze overwegingen uit luxe of noodzaak zijn gemaakt. Spelers die überhaupt niet inzetbaar zijn kun je niet opstellen.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo sep 25, 2024 8:27 am

Marillion schreef:
wo sep 25, 2024 8:25 am
Toch kun je niet je kop in het zand steken als het gaat om de belastbaarheid van een groep. Je ziet het overal gebeuren. En daar komt dus, nogal belangrijk in deze specifieke kwestie, de slechte fysieke staat van deze selectie nog bovenop. Ajax legde het overal af op fitheid. We hadden continu blessures. Spelers die bij interlands aansloten bleken daar aantoonbaar minder fit dan collega's van andere clubs. En dan heb je dus een hele serie wedstrijden kort achter elkaar waarbij we ook nog moeten aantekenen dat kwalificatie voor de EL financieel gezien eigenlijk een bittere noodzaak was. Daar heb je óók nog mee te maken.

Wat Mr.Ajax suggereert kan ik me prima in vinden. Zou het niet verstandiger zijn om dat iets minder rigoureus te doen? Zodat je in de beginfase van het seizoen toch wat eerder aan automatismen kunt werken in wedstrijden. Maar ik weet niet hoeveel van deze overwegingen uit luxe of noodzaak zijn gemaakt. Spelers die überhaupt niet inzetbaar zijn kun je niet opstellen.
Afgelopen weekend werd er toch niemand gespaard?
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 25, 2024 8:33 am

We hebben het over het de eerste periode van het seizoen. Niet over enkel de laatste speelronde. Ik verwacht overigens ook dat hij in het seizoen minder rigoureus zal rouleren. In het begin was het probleem met gebrekkige fitheid normaal gezien groter. Er is gewerkt om die achterstand in te lopen. En in die periode hadden we een flinke serie wedstrijden waarin kwalificatie voor de EL financieel gezien noodzakelijk was.

Farioli is uiteraard niet foutloos en het moet nog maar blijken in welke mate hij het van de grond krijgt. Maar dat hij hier iets mee moest doen is op zichzelf prima uit te leggen.

Dit overigens nog even los van dat Ajax weliswaar een slechte wedstrijd speelde tegen NAC maar dat we ook wel wat pech hadden met het resultaat. De prestatie tegen Go Ahead was voor mij duidelijk slechter. Alleen liepen we daar wel weg met een punt.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » wo sep 25, 2024 9:04 am

wimpey schreef:
wo sep 25, 2024 7:59 am
999 schreef:
di sep 24, 2024 11:45 pm
Ik zat de 2e helft van City - Arsenal te kijken en City creëerde niets zonder Rodri en De Bruyne. Dus zelfs daar...

Rouleren is niet functioneel als je tegen NAC verliest. Dan is het geen rouleren, maar een baggeropstelling maken.
Nu vind ik dit wel een non vergelijking, Arsenal stond met 10 man 45 minuten lang de bal weg te trappen, en dat City geen kansen kreeg in de 2e helft is onzin ..

Maar goed, rouleren ( wisselen) doe/deed je/men als je basis op een voorsprong staat ,waarvan je normaliter gezien de stand en tegenstand mag verwachten dat dat geen problemen oplevert. (Of om wat te forceren.)

En dan het liefste wat jong spul er in.Tenminste zo is het toch bij de meeste clubs zo, en bij ons in het verleden altijd geweest.

En ( noodgedwongen) vervangen omdat er geblesserden zijn is iets heel anders dan ( bewust ) rouleren.
Laatst gewijzigd door 999 op wo sep 25, 2024 9:17 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » wo sep 25, 2024 9:05 am

Toptrainers als Guardiola en Ancelotti stellen hun beste spelers altijd op. Is goed voor de cohesie en de hiërarchie in een elftal.
Toch kun je niet je kop in het zand steken als het gaat om de belastbaarheid van een groep. Je ziet het overal gebeuren. En daar komt dus, nogal belangrijk in deze specifieke kwestie, de slechte fysieke staat van deze selectie nog bovenop. Ajax legde het overal af op fitheid. We hadden continu blessures. Spelers die bij interlands aansloten bleken daar aantoonbaar minder fit dan collega's van andere clubs.
Mwah, het is inmiddels al bijna oktober. Dat probleem zou verholpen moeten zijn.

Lionel

Bericht door Lionel » wo sep 25, 2024 9:10 am

Niet als die spelers dus ook geblesseerd zijn.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 25, 2024 9:42 am

Yopii schreef:
wo sep 25, 2024 9:05 am
Toch kun je niet je kop in het zand steken als het gaat om de belastbaarheid van een groep. Je ziet het overal gebeuren. En daar komt dus, nogal belangrijk in deze specifieke kwestie, de slechte fysieke staat van deze selectie nog bovenop. Ajax legde het overal af op fitheid. We hadden continu blessures. Spelers die bij interlands aansloten bleken daar aantoonbaar minder fit dan collega's van andere clubs.
Mwah, het is inmiddels al bijna oktober. Dat probleem zou verholpen moeten zijn.
Je ziet dan ook dat de mate waarin hij dit doet langzaam afneemt.

Dat er echt bijna een half elftal wisselde was in de beschreven situatie. Je zit volop in de opbouw met een groep die van een enorme achterstand komt. En dan is er een volle agenda waarbij kwalificatie EL cruciaal is.

Overigens is het ook weer niet zo eenvoudig dat je in twee maanden alle achterstand wel even inloopt. Uiteraard kun je flinke stappen zetten maar spelers die slecht belastbaar zijn kunnen ook minder trainingsarbeid verrichten. En ze zijn vatbaar voor blessures. Daar heb je gewoon mee te maken.

Maakt het de opbouw van een elftal met automatismen lastiger? Zeker. Maar ik denk dat er tot op zekere hoogte niet veel anders mogelijk was. Al kun je altijd discussiëren of je in het begin die opbouw van automatismen zwaarder moet laten wegen dan de opbouw van fitheid. Dat doe je dan wel met het verhoogde risico op blessures en verminderde inzetbaarheid door het hele seizoen heen. En dan gaan we weer klagen dat we het hele seizoen zoveel blessures hebben.

Dit is lastige materie. Zeker omdat wij vanaf de zijlijn niet weten hoe de spelers er op dat moment precies voorstonden. Wij kunnen wel even roepen dat het vaste elftal alles moet spelen maar als jongens simpelweg niet inzetbaar zijn ben je uitgepraat.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2024 6:50 pm

Iemand vroeg zich af of Farioli de NLD competitie wel serieus neemt ( dat zou betekenen dat ie de EL wel serieus neemt ,meer in de picture voor hem ) , maar gezien de financiele situatie zou toch eigenlijk de NLD competitie belangrijker moeten zijn !?!?

Hoorde ergens dat de klapper w.b. rode cijfers volgend seizoen komt. Zeker als er geen CL plaatsing wordt gehaald.
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 30, 2024 6:59 pm

Ik denk dat voor de hele club plaatsing voor de EL groepsfase wel prioriteit had. Dit vanwege de benodigde Europese inkomsten en dat je dan toch ook nog iets van een podium hebt waar spelers zich kunnen bewijzen.

Nu verwacht ik inderdaad dat kwalificatie CL belangrijker is. Al blijft het interessant om in Europa ook goed te presteren uiteraard.

Wat die cijfers betreft. Dat klopt. In de cijfers die recent zijn gepresenteerd zat nog de verkoop van Alvarez, Kudus en Timber. En dan hebben we dus 10 miljoen verlies moeten slikken. Je kunt je voorstellen hoe het plaatje er uit ziet zonder dergelijke transfers. Voorlopig hebben we alleen Bergwijn verkocht. Besparingen op de salarispost zijn wel gemaakt maar daarmee kom je natuurlijk niet in de buurt.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma sep 30, 2024 9:16 pm

Menno Pot kan maar weinig met de kritiek die Francesco Farioli ontvangt als trainer van Ajax, zo blijkt uit zijn column in Het Parool. De schrijver ziet een duidelijk plan in de manier van werken van de Italiaan en sluit zich daarbij aan.

'Francesco Farioli liet zijn B-garnituur starten tegen RKC Waalwijk, zag die een uur ploeteren en liet toch maar de A-keus invallen. Die bezorgde hem, laat in de wedstrijd, alsnog drie punten', begint het verhaal van Pot. 'Na afloop werd de trainer door menigeen beticht van "gokken", "hoog spel", "pokeren" en meer van zulks.'

'Het maakt vooral duidelijk dat een visie die gebaseerd is op rationele gevolgtrekkingen en multidisciplinaire kennis in het voetbal zo ongebruikelijk is, dat die voor gokken wordt aangezien. Waar opportunisme de norm is, is wetenschap riskant. Heerlijk. Zo kennen we "de voetballerij" weer.'

De columnist merkt op dat Farioli lessen heeft geleerd van Ajax' vorig seizoen - en dat zonder er zelf bij geweest te zijn. 'Farioli weet dat Ajax vorig seizoen niet fit was, na rust vaak als een plumpudding inzakte en daarmee een hoofdprijs in de wacht sleepte die onderbelicht is gebleven: het werd landskampioen blessures. Farioli weet ook dat zijn selectie smal is, de A-keus in het bijzonder. Daarom spreidt hij de belasting: om fysieke roofbouw te voorkomen én, al doende, de B-keus beter te maken.'

'Ondertussen werkt hij aan de belastbaarheid', merkt Pot eveneens op. 'Vorige maand moest hij na Ajax – Panathinaikos (voor de wedstrijd bij NAC Breda) nog acht spelers vervangen. Nu, na Ajax – Besiktas, waren het er nog maar vier. Het plan ontrolt zich. De belastbaarheid stijgt.'

Voetbaltrainer van Ajax
Het vak van voetbaltrainer verandert, zo stelt Pot vast. 'Voetbaltrainer is een beroep voor slimme jongens en meiden aan het worden. Dat is wennen, maar het zal niet meer veranderen, ook niet als ze aan een talkshowtafel ‘dorpsgek’ worden genoemd, zoals Farioli al overkwam. Denken dat je in die wereld een duider van statuur kunt blijven met luie kroegpraat en slecht onderbouwde stelligheid, da’s best een linke gok.'
Ko legt uit :biggthumpup.gif:

Plaats reactie