F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

999

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo aug 25, 2024 3:43 pm

WP_Legend schreef:
zo aug 25, 2024 3:32 pm
999 schreef:En opeens rijdt MClaren ( Norris ) tig keer sneller als de rest van het veld .. Benieuwd wat ze dan hebben gevonden .
Volgens mij kijk jij niet veel f1, ze zijn al 8 races de snelste auto.
Druk me beetje verkeerd uit en ja hoor ik kijk elke race, maar het zal wel ..lol ..
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » zo aug 25, 2024 5:48 pm

Marillion schreef:
zo aug 25, 2024 3:36 pm
Zolang Verstappen structureel podiumplaatsen blijft scoren is er niet zoveel aan de hand lijkt me als het om het WK gaat?

Wel opvallend dat het binnen één seizoen zo is omgeslagen tussen die twee teams. In het begin was er toch sprake van de vraag of Verstappen niet gewoon alles ging winnen. Nu is het de vraag of hij er nog ééntje gaat pakken.

EDIT

Nog 9 GP's zie ik. Dan kan het inderdaad best nog spannend worden als Norris echt een sterke serie neer weet te zetten. Wel leuk om te volgen daardoor. Al zie je liever dat twee coureurs ook echt om de zege kunnen strijden omdat ze heel dicht bij elkaar zitten.
Er is inmiddels een reëele kans dat er 1-2-finishes voor McLaren komen. Dan verliest Verstappen ineens 10 punten in zo'n race. En gaat het heel hard.
Wel opvallend dat het binnen één seizoen zo is omgeslagen tussen die twee teams. In het begin was er toch sprake van de vraag of Verstappen niet gewoon alles ging winnen. Nu is het de vraag of hij er nog ééntje gaat pakken.
Enigszins speculeren, maar ik denk dat het een combinatie van factoren is:
- Red Bull heeft significant minder windtunnel-tijd (bijna 200 uur minder dan McLaren, 840 uur om 1020 uur)
- Misschien is RB wat teveel achterover gaan leunen en waren ze teveel bezig met 2026?
- De interne strubbelingen. Newey die niet meer aan de ontwikkeling van de auto werkt en Waché die verkeerde keuzes maakte.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » zo aug 25, 2024 5:56 pm

Red Bull ziet het zelf natuurlijk ook:
Het dominante optreden van Lando Norris zondag in de Nederlandse Grand Prix leidt tot zorgen bij Red Bull. Max Verstappen heeft nog altijd een ruime voorsprong, maar met nog negen races te gaan moet zijn team reageren.

"Ja, ja we maken ons zeker zorgen." Helmut Marko was zondag geschrokken van de snelheid in de McLaren van Norris. "Het gaat nog wel even duren, maar Lando reed vandaag in zijn eigen categorie. Op deze manier hebben ze de snelheid om Max nog bij te halen in het kampioenschap."

"Dus we moeten iets vinden", voegde de Oostenrijker toe. "Onze updates moeten nu werken. Er zitten ook wel wat dingen in de pijplijn, maar we hebben in de zomerstop natuurlijk niet zo veel tijd gehad", wees hij op de verplichte fabriekssluiting van twee weken.

Ook bij teambaas Christian Horner lijkt het besef ingedaald dat Verstappens vierde wereldtitel onder druk komt te staan. "Als dat wat we vandaag gezien hebben de komende negen races ook gebeurt wordt het erg lastig om nog kampioen te worden."

"Maar aan de andere kant is het slechts de vierde keer dit jaar dat iemand inloopt op Max en pas de tweede zege van Lando", wilde hij de situatie nuanceren. "Toch weten we dat we snelheid moeten vinden. Het gat is nu 70 punten, dat willen we vergroten en zeker niet verder zien verkleinen."

Beeld uit video: Bekijk hier hoe Norris de GP van Nederland met flinke voorsprong wint1:55
Bekijk hier hoe Norris de GP van Nederland met flinke voorsprong wint
'Buffer kan rap verdwijnen'

Volgens Horner is de McLaren sinds een paar races de maatstap in de Formule 1. "En we weten heel goed dat we daar op moeten reageren. Iedereen werkt heel hard om dat te doen. Die buffer van Max kan zo verdwijnen."

Landgenoot Norris maakte indruk op Horner. Het toont volgens de Brit vooral aan dat dingen snel kunnen veranderen in de koningsklasse. "Het is niet lang geleden dat wij nog races wonnen met 25 seconden voorsprong en Formule 1-baas Stefano Domenicali klaagde dat het wel wat minder kon. Maar dat betekent ook dat we het weer kunnen omdraaien. We weten dat we een probleem hebben."

"Het is niet zozeer dat wij achteruit zijn gegaan, de anderen hebben gewoon meer snelheid gevonden. En dan kijk ik vooral naar voorvleugels", voegde de Red Bull-teambaas toe.

Hoop gevestigd op afwijkende afstelling Pérez

Red Bull reed in Zandvoort met twee auto's in verschillende configuraties. Opvallend genoeg leverde vooral de race van de als zesde gefinisthe Sergio Pérez hoop op bij Red Bull. "'Checo'was aan het einde snel met een andere afstelling, dus misschien was dat de betere afstelling", vertelde Marko.

"Horner: Dat we met twee verschillende auto's reden heeft ons erg veel waardevolle informatie opgeleverd. Hopelijk geeft ons dat een echte richting. 'Checo' begon als vijfde en eindigde als zesde. Dat was een hele solide race van hem."

Het zijn voor de Red Bull-top voorzichtige aanknopingspunten om uit de vormdip te komen. "Max weet heel goed wat er mis is met de auto en wat er beter moet. Checo's auto's was duidelijk de betere", besloot Horner. "Maar we moeten nog door alle data heen." (nu.nl)
Wel ironisch. Perez had de betere auto, maar eindigt 17 seconden achter Verstappen...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo aug 25, 2024 7:47 pm

Perez begon als vijfde en eindigde als zesde, heel solide inderdaad. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

elliquido

Bericht door elliquido » zo aug 25, 2024 10:57 pm

Het is een enorme stap die mclearen heeft gemaakt. De andere teams zijn dichter bij max gekomen, maar mclearen heeft 0.5 per ronde voorsprong nu. Bijna 1 sec winst gemaakt, dat is bizar omdat er amper regels zijn gewijzigd
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

zeux

Bericht door zeux » za aug 31, 2024 4:24 pm

Verstappen zevende in kwalificatie Monza...

Het gaat van kwaad tot erger. Die voorsprong in het kampioenschap kan nog wel eens veel eerder weg zijn dan gedacht.

Als er zo'n probleem in de auto zit met balans en wegligging, dan heeft aero er onherroepelijk mee te maken. En wie was kampioen 'aero'? Newey. Ze deden bij Red Bull stoer dat Newey niet zo cruciaal was voor het team, maar de laatste maanden tonen wat mij betreft aan dat ze zich daar flink in misrekend hebben.

Het wordt steeds duidelijker dat RB niet meer het technische 'dreamteam' heetf voor de ontwikkeling (en doorontwikkeling) van de auto. Ipv progressie is er zelfs sprake van regressie.

Max (en zeker ook Jos) is competatief ingesteld. Ben erg benieuwd naar hun werkelijke gedachten op dit moment.

Red Bull is totaal in elkaar gestuikt. Gaat het Horner-gedoe dan toch zijn tol eisen?

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » za aug 31, 2024 4:29 pm

Ja ik denk dat als het zo doorgaat Max binnenkort bij Mercedes zit.

zeux

Bericht door zeux » za aug 31, 2024 4:57 pm

De eerste zes (McLaren, Ferrari, Hamilton) zitten binnen 0.186 seconden.

Daarna komt Verstappen op 0.695 van Norris... (en maar 0.040 voor Perez) --> nu had hij waarschijnlijk wel last van verkeer in zijn laatste vliegende ronde, maar dan nog.

Dat is ook niet een klein beetje in de buurt. Drie teams 'een mijl' voor. Au, au, au.

zeux

Bericht door zeux » za aug 31, 2024 4:58 pm

WP_Legend schreef:
za aug 31, 2024 4:29 pm
Ja ik denk dat als het zo doorgaat Max binnenkort bij Mercedes zit.
De plek voor volgend jaar is net dit weekend vergeven aan die jonge Italiaan.

elliquido

Bericht door elliquido » za aug 31, 2024 9:30 pm

zeux schreef:
za aug 31, 2024 4:57 pm
De eerste zes (McLaren, Ferrari, Hamilton) zitten binnen 0.186 seconden.

Daarna komt Verstappen op 0.695 van Norris... (en maar 0.040 voor Perez) --> nu had hij waarschijnlijk wel last van verkeer in zijn laatste vliegende ronde, maar dan nog.

Dat is ook niet een klein beetje in de buurt. Drie teams 'een mijl' voor. Au, au, au.
Max reed 0.4 sneller in Q2 , dat was helemaal vreemd
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

999

Bericht door 999 » zo sep 01, 2024 2:41 pm

Team Red Bull maakt er een puinzooi van :) ...
Blij met de punten ...

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo sep 01, 2024 3:12 pm

Poeh he, saboteert max de boel of wat?

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » zo sep 01, 2024 3:35 pm

Pardon???

Maar wat een Super Race. Vette strategie en vette overwinning voor Ferrari!!!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 01, 2024 3:53 pm

Wat dacht je van McLaren? Piaster die Norris in turn 4 aanvalt en Norris die achter Piastri finished.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

zeux

Bericht door zeux » zo sep 01, 2024 4:02 pm

Schade is 'maar' 7 punten. DAt valt dan mee. Maar Bakoe en Signapore zijn geen RB-circuits (welke wel inmiddels).

Grappig in het interviewtje vooraf met de vraag of Verstappen vertrouwen in het team heeft dat ze de problemen kunnen oplossen. Er kwam eigenlijk niet meer uit dan 'ze doen hun best'. Daar sprak weinig vertrouwen uit.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » zo sep 01, 2024 4:57 pm

Gek hè! :)

zeux

Bericht door zeux » zo sep 01, 2024 5:24 pm

Ramona schreef:
zo sep 01, 2024 4:57 pm
Gek hè! :)
Dit zei hij na de race:
Max Verstappen sprak zondag harde woorden over zijn auto zondag na zijn zesde plaats in de Italiaanse Grand Prix. De Red Bull RB20 is volgens de WK-leider onbestuurbaar en zijn vierde wereldtitel vindt hij daardoor onrealistisch.

Verstappen draaide er na afloop in de warme perstent op Monza niet omheen. "We hadden misschien wel de beste auto aller tijden en daar hebben we een monster van gemaakt", zei hij. "Momenteel zijn beide kampioenschappen niet realistisch. De auto is gewoon onbestuurbaar, in de kwalificatie én in de race."

Dankzij een overwinning van Charles Leclerc voor het eigen Ferrari-publiek liep naaste belager Lando Norris, die derde werd, 'slechts' acht punten in op Verstappen.

"Natuurlijk beperkt het de schade dat Charles vandaag wint en niet Lando", zei regerend wereldkampioen Verstappen. "Maar zo wil ik er eigenlijk niet naar kijken. We moeten van onze eigen kracht uitgaan. Vandaag was het gewoon heel slecht."

Verstappen sprak van een saaie race, waarin hij ook geplaagd werd door wat problemen. "Het grootste deel van de race had ik ook geen vol vermogen door een klein probleem. Maar qua strategie hadden we het ook wel beter kunnen aanpakken. Dat had qua positie niet uitgemaakt, maar het had gewoon beter gekund."

De Limburger zoekt met zijn team naar een oplossing. Hij kan maar tot zekere hoogte overbrengen wat het gevoel is in de auto. "Ik heb er veel over gezegd, en nu is het aan het team om veel te veranderen. We zijn van een dominante naar een onbestuurbare auto gegaan, in zes tot acht maanden tijd. Dat is heel raar."

"Ik heb zelf helaas geen graad in engineering of aerodynamica. Ik heb alles aan het team doorgegeven wat ik kon. Het is voor het hele team duidelijk wat we moeten doen. Maar het is niet makkelijk om zoiets snel aan te pakken. Maar als we dat wat we willen op de auto hebben, wordt die hopelijk wat beter bestuurbaar."
Misschien leg ik er teveel in, maar deze sneer lijkt mij duidelijk.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo sep 01, 2024 11:38 pm

Het is geen sneer, ik denk dat het team ook ogen heeft en naar de data kan kijken... Dan zie je inderdaad dat de auto niet doet wat de coureur ingeeft.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 02, 2024 8:06 am

Haha, zijn uitspraken van afgelopen weekend zijn gewoon Barney waardig! Dat gaat de komende weken voer voor de liefhebber worden. :smallgrin.gif:

Een overwinning van Ferrari in Italië is in ieder geval altijd mooi. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma sep 02, 2024 9:26 am

De moraal binnen RB is niet alleen laag bij Max.
Verstappen had to shake up own team in Monza: 'I thought 'Come on':

- Max Verstappen was visibly frustrated during the Italian Grand Prix, as the RB20 once again lacked the pace to challenge for the podium or victory. The Dutchman was heard on the team radio urging the background team to stay alert. After the race, Verstappen clarified the situation.
- Verstappen's frustration was evident as he explained the issues that arose during the race. He mentioned that neither the drivers' nor the constructors' championships seemed realistic at the moment.
- During the race, Verstappen voiced his concerns over the radio, particularly about the team's handling of his battery management:
"It had to do with my battery percentage, because, of course, there are certain levels where you are at, certain modes that you use," Verstappen explained. "And basically, I see the battery, of course, topping up, and at one point then maybe you can go into a faster mode."
- Verstappen further elaborated on his frustration:
"So I asked, and then they were like, ‘Oh yeah, you can.’ I'm like, ‘Come on, this is so obvious things that you need to be on top of.’ I know that I'm not racing anyone, but that shouldn't matter. It's still an F1 race where you have to maximise everything."

VIA: [gpblog]
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

zeux

Bericht door zeux » ma sep 02, 2024 10:14 am

Marillion schreef:
ma sep 02, 2024 8:06 am
Haha, zijn uitspraken van afgelopen weekend zijn gewoon Barney waardig! Dat gaat de komende weken voer voor de liefhebber worden. :smallgrin.gif:
Alleen praat Barney alleen zichzelf in de put, en denk ik dat het bij Max een poging is om - mede via de media - druk op het team te zetten.

In het interviewtje bij Ziggo voorafgaand aan de race deed hij betrekkelijk laconiek. 'Als ik morgen opsta en ik heb er geen zin meer in, dan stop ik'. En dat is geen plotseling gedrein (a la Barney), hij roept dat al jaren. Volgens mij waren er vorig jaar - in zijn absolute succesjaar - al twijfels of hij voorbij 2026 (of '28, dat weet ik niet meer) F1 zou blijven rijden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 02, 2024 10:25 am

Tja, als hij geen zin meer heeft moet 'ie lekker stoppen en wat anders gaan doen.

Ik zou dat overigens ook wel snappen hoor. Dat je op enig moment bijvoorbeeld liever in een andere raceklasse wat gaat doen of zo. F1 is ook wel heel veel herhaling van zetten en als je steeds de beste bent krijg je op enig moment een situatie dat er niet veel meer te winnen is (los van het breken van records). Nu is het weg maar we hebben natuurlijk best een periode gehad dat mensen niet meer opkeken als hij een GP won. Je hoorde er ook niemand meer over terwijl dat in het begin anders was. Hij lijkt ook niet erg geïnteresseerd in het rondrijden met een auto waarmee hij niet kan winnen.

Ik stel me zo voor dat de 24 uur van Le Mans in ieder geval hoog op zijn verlanglijstje staat. Wellicht kan hij zelfs een team vormen met zijn vader? Weet niet of dat iets is wat hij heel graag doet of juist niet.

En wellicht gaan voor de triple om iets als de Indy 500 te winnen?
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma sep 02, 2024 10:26 am

Marillion schreef:
ma sep 02, 2024 10:25 am
Tja, als hij geen zin meer heeft moet 'ie lekker stoppen en wat anders gaan doen.

Ik zou dat overigens ook wel snappen hoor. Dat je op enig moment bijvoorbeeld liever in een andere raceklasse wat gaat doen of zo. F1 is ook wel heel veel herhaling van zetten en als je steeds de beste bent krijg je op enig moment een situatie dat er niet veel meer te winnen is (los van het breken van records). Nu is het weg maar we hebben natuurlijk best een periode gehad dat mensen niet meer opkeken als hij een GP won. Je hoorde er ook niemand meer over terwijl dat in het begin anders was. Hij lijkt ook niet erg geïnteresseerd in het rondrijden met een auto waarmee hij niet kan winnen.

Ik stel me zo voor dat de 24 uur van Le Mans in ieder geval hoog op zijn verlanglijstje staat. Wellicht kan hij zelfs een team vormen met zijn vader? Weet niet of dat iets is wat hij heel graag doet of juist niet.

En wellicht gaan voor de triple om iets als de Indy 500 te winnen?
Ik denk die laatste twee ja. Ik zie hem ook nog met Alonso Le Mans doen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 02, 2024 10:30 am

Zou ook super interessant zijn natuurlijk. En als hij dat wil doen met Alonso of dus wellicht iets met zijn vader dan wil je niet nog vier of vijf jaar wachten. Zeker omdat je daar niet zomaar even komt winnen natuurlijk.
Nil volentibus arduum

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo sep 15, 2024 1:51 pm

Verstappen houdt de schade beperkt en verliest maar 3 punten... Was geen beste race van hem.

Was wel interessante race in zijn algemeenheid met een leuke climax op het einde.

Plaats reactie