Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?

Re: Francesco Farioli

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za aug 17, 2024 9:58 am

We hebben vorig jaar gezien, met twee verschillende trainers, wat er gebeurt als er géén vakidioot voor de groep staat. De fysieke én psychische staat van de spelers was abominabel. Als zelfs sommige spelers wanneer ze vrij hebben extra willen trainen, wat vorig seizoen gebeurde, geven ze daarmee juist een signaal af dat ze een vakidioot willen. Denk ook aan de opmerkingen terug van Passeer en Henderson.

Bovendien is deze groep relatief jong. Ze hebben nauwelijks ervaring en behoefte aan duidelijke instructies om zich te verbeteren.

Ik ben voor de aanpak van Farioli momenteel.

Yopii

Bericht door Yopii » za aug 17, 2024 10:04 am

Dat is uiteraard zo, ontken ik ook niet. De trainers van vorig seizoen waren dramatisch.

Juist jonge spelers moet je richting volwassenheid sturen, dat is een ingewikkeld proces. Ze moeten de voorwaarden leren interneren, zodat ze uiteindelijk zelf willen brengen wat nodig is.

De beste coaches in het voetbal zijn zeer strikt, maar tegelijkertijd vaderlijk en menselijk. Voetballers hebben geborgenheid nodig, de druk is groot. Daarbij komt creativiteit niet tot uiting onder dwang.

Schip was alleen vaderlijk, Steijn had helemaal niets van een goede coach.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2024 12:16 pm

Zelfredzaamheid, verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie ontbraken vrijwel volledig de afgelopen seizoenen. Voetballers zijn nogal eens een stel verwende kinderen wat dat betreft als je het vergelijkt met andere sporten.

Dus ik zie het als zeer positief dat de nieuwe technische staf een nieuwe standaard introduceert. Uiteraard wil je er daarmee naartoe dat spelers snappen waarom het zo moet. En als ze ervaren dat het helpt wanneer je zo met je sport bezig bent mag je er ook op hopen dat het kwartje valt. Dat ze het zelf ook echt willen.

Ik verwacht wel dat de begeleiding intensief zal blijven. Een sporter zou dat ook moeten willen. Dat de staf hem blijft uitdagen. De één heeft dat wat meer nodig dan de ander misschien maar in zo'n klimaat ga je beter worden.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za aug 17, 2024 2:36 pm

Voetballers kijken vooral naar elkaar. Ze maken elkaar beter of slechter.

Dat zagen we afgelopen seizoen, niemand had er nog zin in.

Onder ETH het omgekeerde, behalve het eerste half jaar dan. Toen liet Ajax zich te kijk zetten door PSV. Van roemloos afgaan in Eindhoven naar Europese glorie, er zat maar een half jaar tussen, met grotendeels dezelfde spelers.

Voetballers zijn inderdaad net kleuters, maar ze zijn vooral extreem met zichzelf bezig.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za aug 17, 2024 3:27 pm

Er zat maar anderhalve week tussen zelfs; bij PSV verliezen met 3-0 en kort daarna de 1-1 in München wat eigenlijk de geboorte was van een kortstondig fantastisch Ajax… al was jij niet enthousiast Yopi, weet je nog… :ajaxsmiley.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2024 4:25 pm

Yopii schreef:
za aug 17, 2024 2:36 pm
Voetballers kijken vooral naar elkaar. Ze maken elkaar beter of slechter.

Dat zagen we afgelopen seizoen, niemand had er nog zin in.

Onder ETH het omgekeerde, behalve het eerste half jaar dan. Toen liet Ajax zich te kijk zetten door PSV. Van roemloos afgaan in Eindhoven naar Europese glorie, er zat maar een half jaar tussen, met grotendeels dezelfde spelers.

Voetballers zijn inderdaad net kleuters, maar ze zijn vooral extreem met zichzelf bezig.
Maar spelers zouden dus vooral ook naar zichzelf moeten kijken. Je moet zelf beter willen worden en daar van alles voor willen doen en laten. Dat is de cultuur die je nodig hebt als je de top wil bereiken.

De begeleiding moet dat zoveel mogelijk faciliteren. Als je daarin meegaat kun je van alles bereiken. Wil je er niet in mee dan mag een speler van mij elders verder. Het moet maar eens klaar zijn met dat gebrek aan topsportcultuur.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » za aug 17, 2024 5:18 pm

Ajax Rules schreef:
za aug 17, 2024 7:43 am
Sandro schreef:
vr aug 16, 2024 7:30 pm
Ajax Rules schreef:
vr aug 16, 2024 4:51 pm
Deze man doet dus niet alleen een wedstrijdbespreking, maar ook een meeting g voor elke training: wat gaan we straks doen? Waarom gaan we het doen? Wat moet er verbeteren en hoe verhoudt dat zich tot komende wedstrijd?
Vind jij dat iets goeds of juist niet? Ik weet zelf niet precies wat ik daarover moet denken. Het kàn heel goed werken, maar bij sommige spelers of zelfs in complete spelersgroepen kan het ook juist averechts werken.
Ik vind het top.

Spelers moeten trouwens ook elke dag op de weegschaal.
Elke dag op de weegschaal gaat wellicht wel wat ver. Zeker als daar op dagelijkse basis ook conclusies aan verbonden zouden worden.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2024 5:28 pm

Dat hangt er vooral van af wat je er mee doet. Als het de bedoeling is om je spelers nauwgezet te volgen en de effecten van training en voeding te meten dan zie ik er geen enkel probleem in.

Het gaat dan dus niet over controleren en straffen maar over meten en verbeteren.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » za aug 17, 2024 6:20 pm

Marillion schreef:
za aug 17, 2024 5:28 pm
Dat hangt er vooral van af wat je er mee doet.
Dat bedoelde ik ook met "er conclusies aan verbinden". Ik heb geen idee hoe professioneel de huidige staf is die hierover gaat.

Bottomline ben ik heel erg voor de huidige aanpak. Er wordt precies gewerkt aan de juiste zaken: verdedigende organisatie op orde brengen + werken aan fitheid. Ben wel erg benieuwd hoe dit precies gedaan wordt en hoe het valt. Het is nogal een ommekeer namelijk tov vorig seizoen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 18, 2024 8:01 am

Ze verbinden in ieder geval weinig conclusies aan fitheid of de weegschaal want Bergwijn…..
IK GELOOF!!!!!!

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 18, 2024 10:05 am

Lionel schreef:Ze verbinden in ieder geval weinig conclusies aan fitheid of de weegschaal want Bergwijn…..
:smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 18, 2024 10:45 am

Lionel schreef:
zo aug 18, 2024 8:01 am
Ze verbinden in ieder geval weinig conclusies aan fitheid of de weegschaal want Bergwijn…..
...krijgt nauwelijks minuten?
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 18, 2024 11:37 am

Sandro schreef:
za aug 17, 2024 6:20 pm
Marillion schreef:
za aug 17, 2024 5:28 pm
Dat hangt er vooral van af wat je er mee doet.
Dat bedoelde ik ook met "er conclusies aan verbinden". Ik heb geen idee hoe professioneel de huidige staf is die hierover gaat.

Bottomline ben ik heel erg voor de huidige aanpak. Er wordt precies gewerkt aan de juiste zaken: verdedigende organisatie op orde brengen + werken aan fitheid. Ben wel erg benieuwd hoe dit precies gedaan wordt en hoe het valt. Het is nogal een ommekeer namelijk tov vorig seizoen.
Aan fitheid en inhoud werken is normaal. Daarmee onderscheid je je niet.

Daarvoor moet het voetbal ook goed zijn. Hopelijk scoren we vandaag een paar keer, het zal tijd worden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 18, 2024 11:46 am

Bij Ajax was het dus niet normaal gezien de vele verhalen hierover.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 18, 2024 11:54 am

Exact!

Daardoor verspeelden we dus zoveel punten: een team dat totaal niet fit en gemotiveerd is, presteert niets. Dat heeft het zelfs lastig tegen de middenmoot.

Dat Ajax desondanks, met hangen en wurgen weliswaar, nog vijfde werd, toont aan dat we wel degelijk kwaliteit hadden.

Ik vind het bizar dat dit kan gebeuren bij een grote club als Ajax.

En als beloning voor zijn gepruts krijgt Schip een baan - schiet mij maar lek... :confused.gif:

Hoe kun je spelers beoordelen als ze niet goed genoeg getraind zijn? Farioli komt dan ook tot andere conclusies dan wij supporters.

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 18, 2024 11:56 am

Tot welke conclusies komt hij?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 18, 2024 11:59 am

Dat Sutalo best kan voetballen, bijvoorbeeld. Dat Hato beter kan rijpen aan de zijkant. Enzovoorts.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 18, 2024 12:52 pm

Yopii schreef:Dat Ajax desondanks, met hangen en wurgen weliswaar, nog vijfde werd, toont aan dat we wel degelijk kwaliteit hadden.
De Dikke van Dale overweegt om deze zin te gaan gebruiken voor de uitleg van het woord “paradox”.

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 18, 2024 1:00 pm

Haha, eindelijk in de DVD. :biggthumpup.gif:

Het aparte was dat élke supporter het opmerkte, maar dat ze bij Ajax blijkbaar geen aanleiding zagen om er iets aan te doen. :confused.gif:

Dat snap ik dus nog steeds niet. :confused.gif:

En maar jammeren dat we vijfde moesten worden - dan begin je toch met wat het gemakkelijkst te repareren is, namelijk de conditie van de spelers?
Laatst gewijzigd door Yopii op zo aug 18, 2024 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 18, 2024 1:27 pm

Na de winterstop lagen we zelfs nog op koers voor de derde plaats maar begonnen we ineens volstrekt onnodig punten te verspelen tegen rechterrijtje clubs (waarmee we exact zélf die derde plaats hebben verspeeld, reken het onnodige puntverlies maar eens uit).

En inderdaad; als we nou eens gewoon normaal getraind hadden en de jonkies iets meer psychologische begeleiding hadden gehad, waren ze vermoedelijk een stuk minder faalhazen geworden.

Overigens ligt dat faalhazen nog steeds op de loer, ondanks Farioli. Als we donderdag na penalties hadden verloren zat je in een klap in de vibe van vorig seizoen. Dan moesten we tegen Lens afdwingen dat er überhaupt Europees voetbal werd gehaald en dat lijkt mij een te zware dobber momenteel.

Ik ben ook reuze nieuwsgierig naar vanmiddag. Vorig seizoen zou dit voor 90% kans puntverlies opleveren (kijk eens hoe vaak we vorig seizoen niet wonnen tegen ogenschijnlijk eenvoudige tegenstanders na een Europees duel, die statistiek is bizar). We zullen vandaag zien.

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 18, 2024 1:30 pm

Overigens ligt dat faalhazen nog steeds op de loer, ondanks Farioli. Als we donderdag na penalties hadden verloren zat je in een klap in de vibe van vorig seizoen.
Precies.

Naarmate de wedstrijd vorderde ging het steeds slechter, en in de verlenging was het helemaal niets meer. Daar schrok ik wel van.

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 18, 2024 1:32 pm

In de verlenging speelden we dan ook met een paar jongens die kramp hadden in een fantasie-opstelling.

Yopii

Bericht door Yopii » zo aug 18, 2024 1:39 pm

Klopt, hopelijk waren zowel de kramp als de fantasie-opstelling eenmalig.

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 18, 2024 6:36 pm

Yopii schreef:
zo aug 18, 2024 1:39 pm
Ik ben nu wel klaar met zijn fantasie opstellingen. Tegelijkertijd zijn spelers niet fit en hebben we echt 10 hele slechte spelers.
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo aug 18, 2024 7:46 pm

Lionel schreef:
Yopii schreef:
zo aug 18, 2024 1:39 pm
Ik ben nu wel klaar met zijn fantasie opstellingen. Tegelijkertijd zijn spelers niet fit en hebben we echt 10 hele slechte spelers.
Hij probeert iedereen speeltijd te geven zodat ze zich allemaal betrokken voelen. Maar het werkt gewoon niet. Het kwaliteitsverschil is gewoon te groot. Deze nederlaag valt Farioli dan ook aan te rekenen. Nu Europees voetbal is veiliggesteld moet je spelers als Mannsverk, Gaaei en Branco meteen duidelijk maken dat ze moeten vertrekken. Gewoon nooit meer opstellen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie