Parijs 2024
Re: Parijs 2024
Flag Football ook hoorde ik? Dat gaat ook nergens over. Ik snap de zoektocht naar interessante sporten maar je moet ook wel waken voor de status van de OS.
Nil volentibus arduum
Ja echt fenomenaal.
Met name bij Boulder is ze echt een klasse apart. De organisatie maakt routes moeilijker of makkelijker afhankelijk van de vraag of zij meedoet. Bizar vaak topt ze een route in de eerste poging en ik geloof dat ze een percentage van iets van 90 procent heeft op het toppen van Boulders. Dat zijn echt ongekende statistieken.
De druk moet ook echt gigantisch zijn. Ze kan eigenlijk alleen verliezen want niemand kijkt op van winst.
Nil volentibus arduum
Het zijn toch demonstratiesporten? Ieder land mag er meen ik vijf op het programma zetten. Daarna zijn ze meteen weer weg. Zoals breakdance.Marillion schreef:Flag Football ook hoorde ik? Dat gaat ook nergens over. Ik snap de zoektocht naar interessante sporten maar je moet ook wel waken voor de status van de OS.
Alleen honk/softbal jojo-t een beetje. In Tokio wel, daarvoor twee keer niet, in Parijs ook niet en in LA weer wel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Ah ok.
Van honkbal heb ik begrepen dat het pas kan terugkeren als ze serieus werk maken van hun anti doping beleid. En dat lijkt wat moeizaam te liggen met de MLB.
Van honkbal heb ik begrepen dat het pas kan terugkeren als ze serieus werk maken van hun anti doping beleid. En dat lijkt wat moeizaam te liggen met de MLB.
Nil volentibus arduum
Dat heb ik nergens gelezen... Doping zal er vast zijn in de MLB, maar lang niet zo'n groot probleem als in de tijd van Bonds/Sosa/A-Rod.
Het staat sowieso in LA weer op het programma.
Er wordt zelfs nagedacht over het verlengen van de All Star-break, zodat MLB-spelers mee kunnen doen. Dat wordt nog lastig, want het valt echt midden in het seizoen en voor de eigenaren zijn spelers assests, dus zijn ze als de dood dat bijv pitchers geblesseerd raken.
Bij de World Baseball Classics (eens in de zoveel jaar voorafgaand in het seizoen) is dat al een probleem, waardoor nogal wat MLB-ers daarvoor afhaken.
Het is pas over vier jaar, dus weet niet welke Antilliaanse MLB-ers er dan nog (serieus) actief zijn (als NL zich überhaupt plaatst).
Ozzie Albies (infield, Braves) zal nog wel spelen (is nu 27 jaar), zelfde geldt voor Ceddane Raffaela (outfield, Red Sox, 24 jaar) en Chadwick Tromp (catcher, Braves, 29).
Xander Bogearts (infield, Padres), Jonathan Schoop (infield, Tigers) en Jurickson Profar (outfield, Padres) zijn dan allemaal 35, dan gaan ze richting pensioen, maar kunnen ze op zich op zo'n OS-toernooi nog wel een keer meedoen (mits niet geblesseerd).
Kenley Jansen (closer, Red Sox) zal klaar zijn, is dan 41. Of hij moet nog net een laatste kunstje willen doen. In zijn closer-rol hoeft hij ook (relatief) weinig ballen te gooien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Morgen maar eens googlen want heb serieus totaal geen idee wat teqball is. Echt nog nooit van gehoord. Flag football overigens ook niet hahaSandro schreef:Ik hoorde net ergens dat Teqball mogelijk Olympisch wordt. Maar even serieus, dat zou mij toch echt te ver gaan.
Teqbal is toch dat ping pong met een voetbal? Het geeft wel altijd mooie beelden, maar goed fierljeppen ook...
Flag Football is een soort American Football maar dan zonder tackles. In plaats daarvan moet je een vlaggetje van iemand pakken. Teqball had ik ook nog nooit van gehoord.columbus schreef: ↑ma aug 12, 2024 11:29 pmMorgen maar eens googlen want heb serieus totaal geen idee wat teqball is. Echt nog nooit van gehoord. Flag football overigens ook niet hahaSandro schreef:Ik hoorde net ergens dat Teqball mogelijk Olympisch wordt. Maar even serieus, dat zou mij toch echt te ver gaan.
Nil volentibus arduum
-
Hahaha bij mij is t precies andersom; teqball heb ik wel eens voorbij zien komen (zijn volgens mij met name Aziatische teams goed in), flag ball nog nooooooit van gehoord.
Zullen we kaatsen als Olympische sport proberen in te schrijven?
Zullen we kaatsen als Olympische sport proberen in te schrijven?
Ehmm...dit is niet serieus toch?
Krolf

Woensdag 17 juli, 13:52
Vergeten olympische sport: croquet trok in 1900 één betalende toeschouwer
Op de Olympische Spelen in Parijs zullen er liefst 32 sporten te zien zijn. Er komen regelmatig nieuwe sporten bij, maar er zijn ook een aantal sporten uit het collectieve olympische geheugen verdwenen. In aanloop naar de komende editie is er daarom elke week aandacht voor een vergeten olympische sport. Deze week: croquet.
Een gezelschap grijzende inwoners van Gendt baant zich, uitgerust met felgekleurde hamertjes, een weg door de groenstroken en de fitnessweide aan de rand van het lokale sportcomplex. Als zij bij een - net zo fel gedecoreerd - balletje uitkomen, staan ze even stil. Een van hen kijkt peinzend vooruit, om de bal vervolgens met een ferme hamertik in een kuil te doen belanden. De heer op leeftijd ontvangt de complimenten van de rest.
De enscenering heeft iets weg van een geïmproviseerde golfbaan. Of een grove versie daarvan: het gras staat hoog, de ondergrond is hobbelig. Het materiaal doet daarentegen denken aan croquet, het oude gezelschapsspel waarbij de bal met hamers door poortjes moet worden getikt. Dit is een mix van beide: krolf is de naam.
Mannen en vrouwen in zelfde competitie
Tijdens de Spelen van Parijs in 1900 stond croquet eenmalig op het olympische programma. In zekere zin was de sport baanbrekend: mannen en vrouwen deden gelijktijdig mee aan dezelfde competitie. Dat was op de Spelen niet eerder vertoond.
De aankleding deed recht aan het imago van het spel, dat met name in elitaire kringen werd beoefend: mannen speelden in pak, een pet op het hoofd. Vrouwen waren gekleed in lange jurken en droegen hoeden, die tijdens Prinsjesdag niet zouden misstaan.
NOS
Croquet
Een lang leven was olympisch croquet niet beschoren. Welgeteld één betalende toeschouwer wilde getuige zijn van de welgemikte mokerslagen van de deelnemers, die nagenoeg allemaal uit Frankrijk kwamen, op een verdwaalde Belg na. De organisatie oordeelde na de Spelen weinig enthousiast dat croquet een spel was, dat nauwelijks de pretentie had een sport te zijn.
De olympische exit weerhield de Engelse chique er niet van croquet te blijven beoefenen, vooral bij privéclubs op nauwkeurig gemaaide gazons. Elders in de wereld verrezen varianten. Zo ontstond krolf, dat vanuit Scandinavië overwaaide naar andere landen en onder meer wortel schoot in het Gelderse Gendt.
Hobbelige mat
Daar, op het sportcomplex, doet terreinmeester Jan Nuyen gezellig een rondje mee. Hij is verantwoordelijk voor de staat van de grasmat. "Die moet lekker hobbelig zijn, vooral niet te vlak", legt hij uit. "Dan speel je te makkelijk. Zie je dat gat daar verderop? Als je de bal daarin slaat, dan heb je weer een uitdaging."
Verwacht van Nuyen ook geen gemillimeterd gazon. "Het gras moet hoog zijn, zodat de bal niet egaal rolt. Dat maakt dat de spelers het moeilijk hebben."
Het draait om tactiek en inzicht. En een beetje kunnen steggelen.
Willy Evers over krolf
Om de lat nóg wat hoger te leggen, speelt het gezelschap in Gendt op groenstroken waar ook trimtoestellen, lantaarnpalen en containers staan. Die vormen een extra hindernis. Al kan de baan ook worden aangepast, zodat de obstakels worden omzeild. "Zo kunnen we dus zelf de moeilijkheid van de baan bepalen", vertelt Peter Cobussen. "Op die manier kunnen we op elk niveau krolfen."
Het gezelschap buigt zich over een volgende uitdaging: een bal is in het zand bij een fitnesstoestel beland en moet daar uit geslagen worden met de stick, de krolf-equivalent van de croquethamer. "Maar die hamer is van hout. Hier gebruiken we een kunststof stick. Ook de bal is van kunststof", schetst Willy Evers het verschil.
Elders gaat het er met krolf al een stuk professioneler aan toe. "In Scandinavië heb je echte profteams", weet Evers. "En ook Duitsland en België hebben zich erin ontwikkeld. Wij zijn aan het inlopen, maar dat gaat nog even duren."
NOS
Het krolfen in Gendt
De mondiale krolftop meldt zich ook voor internationale titeltoernooien. Om het jaar staan er een EK en een WK op het programma. "En om de vier jaar is er een 'preolympisch toernooi', de olympische krolf-Spelen. Maar daarvoor heeft de organisatie in Denemarken op z'n donder gekregen van het IOC. Dat mocht niet."
Toch heeft krolf volgens Evers ook de potentie om ooit een échte olympische status te krijgen. "Het zou mij niets verbazen als het binnen tien jaar een onderdeel wordt. Landen hoeven geen dure trainingsaccommodaties aan te leggen, je kan het overal spelen. Dat is een groot voordeel."
De club in Gendt hoopt intussen dat krolf ook elders in Nederland omarmd wordt als een sport die voor iedereen toegankelijk is. En niet, zoals croquet, vooral bij de elite. "Geen driedelig pak hier. Ieder komt in zijn kloffie en kan meedoen."
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Na een diepgaand onderzoek van 10 minuten geloof ik niet dat ik me erg ga hechten aan teqball en flag football. Soort tafeltennis zonder handen wat ik overigens wel heel knap vind. Maar dat flag football, nee daar zie ik echt geen olympische sport in. Soort tikkertje voor volwassenen. Als er dan toch vernieuwing moet komen, doe dan trefbal (althans zo heet het hier). Snap ook niet waarom er sporten bij moeten? Het heeft zeker tijd nodig maar om er nu allemaal spelletjes bij te doen? Ik zou eerder denk ik een aantal onderdelen schrappen
Dit kan ik inderdaad allemaal niet serieus nemen. Vernieuwing is goed maar het moet geen doel op zichzelf zijn.
Nil volentibus arduum
Wat ooit al eens uitgeprobeerd is (naast croquet dus): onderwaterzwemmen, pelota, ballonvaren, hoogspringen voor paarden, hoogspringen uit stand, hinderniszwemmen, sportvissen, touwtrekken en duiven schieten. Gek genoeg zonder succes.
Ik zie dat teqfootball helemaal niet op de site van LA28.com staan.
Wel flag-football, de kinderversie van American Football (letterlijk). Proberen ze nu te pluggen als non-contact-variant (teveel hersenschuddingen bij het echte American Football). Ik vind het een suf (kinder)spelletje. Denk niet dat ik dat ga kijken straks (midden in de nacht.
)
Lacrosse staat er wel bij. Dat is en serieuze universiteitssport. Vraag me alleen af hoe serieus het wordt beoefend buiten Noord-Amerika, dus of je echt een competitie op kunt zetten...
Wel flag-football, de kinderversie van American Football (letterlijk). Proberen ze nu te pluggen als non-contact-variant (teveel hersenschuddingen bij het echte American Football). Ik vind het een suf (kinder)spelletje. Denk niet dat ik dat ga kijken straks (midden in de nacht.

Lacrosse staat er wel bij. Dat is en serieuze universiteitssport. Vraag me alleen af hoe serieus het wordt beoefend buiten Noord-Amerika, dus of je echt een competitie op kunt zetten...
Hier wordt zelfs beweerd dat teqball de snelst groeiende sport in de wereld is (of althans 2 jaar geleden):
https://www.nelondoner.co.uk/sport/1303 ... e-olympics
Ik zie er wel meer in dan dat flagfootball. Maar ik vind het gewoon een vreemde mashup van sporten.
Ik zie er wel meer in dan dat flagfootball. Maar ik vind het gewoon een vreemde mashup van sporten.
Echt nog noooooit van gehoord, soort van urban sport zo te zien. In de categorie 'frisbeeën' (waar ook hele competities van zijn, of kano-polo).Sandro schreef: ↑di aug 13, 2024 10:11 amHier wordt zelfs beweerd dat teqball de snelst groeiende sport in de wereld is (of althans 2 jaar geleden):
Hiervoor geldt hetzelfde als lacrosse (of flag-football): hoeveel mensen beoefenen dit serieus buiten de VS of verdwaalde subculturen elders?
Voor de OS zou je toch minstens sporters uit minimaal iets van 12-16 landen verdeeld over meerdere continenten op goed niveau moeten hebben om het OS-waardig te maken.
Korfbal is ook niet Olympisch, omdat maar twee landen het echt serieus beoefenen.
Dat zou het criteria moeten zijn idd
Met de huidige streaming kun je alles uitzenden voor ieder wat wils
Honkbal moet gewoon op de spelen
Hoe gek ook, bowlen ook imo
Die jurysporten die erbij komen ben ik geen voorstander van.
Padel zou ook erbij kunnen, net als squash
Darts eigenlijk ook
Net als snooker
Met de huidige streaming kun je alles uitzenden voor ieder wat wils
Honkbal moet gewoon op de spelen
Hoe gek ook, bowlen ook imo
Die jurysporten die erbij komen ben ik geen voorstander van.
Padel zou ook erbij kunnen, net als squash
Darts eigenlijk ook
Net als snooker
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Darts en snooker zijn geen sporten maar spelletjes.
Schaken en dammen ook Olympisch?
Mij boeit het weinig, er zijn genoeg interessante sporten om de minder interessante te kunnen negeren.
Mij boeit het weinig, er zijn genoeg interessante sporten om de minder interessante te kunnen negeren.
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden."
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
-
Snooker is dan wel een verdomd moeilijk spelletje.Yopii schreef:Darts en snooker zijn geen sporten maar spelletjes.
Darten of snooker is meer een sport dan pistool schieten....
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Erg gaaf dat je er live bij was, Marillion!
Ik heb enorm genoten van heeel veel moois en moet nu afkicken, hoewel de dames, die nu alweer aan t wielrennen zijn, iets goed maken.
Maare, wat ik vragen wou, hoe was het om daar live aanwezig te zijn?
Ik heb enorm genoten van heeel veel moois en moet nu afkicken, hoewel de dames, die nu alweer aan t wielrennen zijn, iets goed maken.
Maare, wat ik vragen wou, hoe was het om daar live aanwezig te zijn?
Ja, super om het een keer live te zien. Voegt wat betreft spanning en vooral sfeer echt wel iets toe. Ook leuk dat je de routes echt van dichtbij kon bekijken. Mijn hemel, dat is echt wel next level zo moeilijk.
Ik had al eens plannen gehad om naar een World Cup te gaan maar het kwam er nooit van. Maar dat ga ik in de toekomst zeker nog eens doen.
Ik had al eens plannen gehad om naar een World Cup te gaan maar het kwam er nooit van. Maar dat ga ik in de toekomst zeker nog eens doen.
Nil volentibus arduum
Hoe ver schat jij zelf in dat je op zo'n lead-wand zou komen?
Dat zal echt niet meer dan enkele grepen zijn. De gradatie is niet bekend maar bij World Cups ligt het niveau zo'n beetje op 8b+ of 8c. Hier zal dat niet anders zijn verwacht ik. Ik klim tot 7a en dat is echt een wereld van verschil.
Grepen en tredes zijn veel kleiner en slechter belastbaar. De overhang in zo'n wedstrijdwand is ook extreem dus als je een foutje maakt is het gelijk einde verhaal. Je ziet zelfs dit soort top klimmers nauwelijks nog herstellen van een fout. En als het al een keer lukt is dat een enorme inspanning die ze verderop in de route terugbetalen.
Het is eigenlijk gewoon een andere sport.
Grepen en tredes zijn veel kleiner en slechter belastbaar. De overhang in zo'n wedstrijdwand is ook extreem dus als je een foutje maakt is het gelijk einde verhaal. Je ziet zelfs dit soort top klimmers nauwelijks nog herstellen van een fout. En als het al een keer lukt is dat een enorme inspanning die ze verderop in de route terugbetalen.
Het is eigenlijk gewoon een andere sport.

Nil volentibus arduum