Vitesse

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Yopii

Re: Vitesse

Bericht door Yopii » vr jul 19, 2024 9:30 am

'Vitesse vecht met noodplan voor voortbestaan, maar Parry nog niet akkoord'

Het is de dag van de waarheid voor Vitesse, dat vrijdagmiddag om 12.00 uur alle documenten moet inleveren bij de beroepscommissie licentiezaken van de KNVB. De Arnhemmers werkten de afgelopen dagen aan een 'noodplan' om het vege lijf te redden, meldt De Telegraaf.

De ochtendkrant spreekt van een mogelijke 'ontsnappingsroute' voor de Gelderse club. Met een naar beneden bijgestelde begroting en met de toegezegde gelden van het zogeheten STAK (Sterkhouders Vitesse Arnhem) als garantstelling, hoopt Vitesse een oplossing te vinden. Via STAK zijn onder meer businessclubleden en andere Arnhemse zakenlieden bereid om 2,5 miljoen euro bij te dragen. In ruil krijgen zij twintig procent van de aandelen.

Door die maatregelen zou Vitesse geen garantstelling nodig hebben van de beoogde eigenaar Guus Franke, die onder een vergrootglas is komen te liggen vanwege zijn dubieuze zakelijke verleden. Toch is de Eredivisie-degradant nog altijd van plan om in zee te gaan met de ondernemer. Franke dreigde vorige week echter zelf de stekker uit de deal te trekken, omdat de KNVB hem niet in kort tijdsbestek wilde goedkeuren als nieuwe eigenaar.

Volgens De Telegraaf doemt in het noodscenario wel weer een ander probleem op, namelijk Coley Parry. Franke heeft een deal gesloten met de grootste schuldeiser van de club, maar die is nog niet van kracht zolang zijn overname niet is goedgekeurd. 'Vitesse heeft daarop een verzoek ingediend bij Parry om de betalingen van rente en aflossing op zijn claim voor een jaar op te schorten. Daar was de Amerikaan gisteravond (donderdag, red.) nog niet toe bereid, terwijl dat wel noodzakelijk is om het noodplan een kans van slagen te geven', aldus de krant.

Zonder de toezegging van Parry krijgt Vitesse de begroting niet rond en dan kan ook de licentie in gevaar komen. Het definitieve verlies van de licentie betekent zo goed als zeker het einde van Vitesse, dat in 1892 werd opgericht, als profclub. De uitspraak van de beroepscommissie wordt maandag verwacht.

STAK (Sterkhouders Vitesse Arnhem)
SVA, zou je denken. :smallgrin.gif:

Vitesse heeft dus ook twijfels bij Franke. 2,5 miljoen is toch helemaal niets? Daar kunt je de tent niet van runnen. En dan hebben die lui ook nog aandelen, bijna een garantie voor gedoe in de toekomst, mocht die er zijn.

Wouter

Bericht door Wouter » vr jul 19, 2024 6:28 pm

Franke wil gewoon niet garant staan zo lang hij niet zeker weet dat hij de aandelen krijgt. Dus heeft de club 2,5 miljoen bijeen gesprokkeld en de begroting nog verder verlaagd. Geen idee of het voldoende gaat zijn allemaal.

zeux

Bericht door zeux » za jul 20, 2024 3:34 pm

En wèèr uitstel tot 31 juli, nummer vier?

Ze gaan niet voor de enkele film, maar meteen voor de sequel. :biggrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii

Bericht door Yopii » zo jul 21, 2024 10:18 am

Deze soap is ridicuul aan het worden. Clubs in de KKD weten nu nog niet of ze over een paar weken tegen Vitesse moeten.

Hak de knoop door, zou ik zeggen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 22, 2024 9:26 am

De KNVB is er in de basis natuurlijk voor de clubs, spelers en volgers van de sport. In principe heeft iedereen er belang bij als de club blijft bestaan dus in die zin snap ik wel dat ze de grens opzoeken als het gaat over extra tijd om de boel in orde te maken.

Tegelijkertijd geeft dit gedrag ook ruimte om er steeds net nog iets langer over te doen. Als je al twee keer uitstel hebt gehad ga je er vanuit dat het een derde keer ook wel lukt en dus kun je nog wat langer moeilijk doen over de voorwaarden.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » ma jul 22, 2024 9:51 am

Als je al twee keer uitstel hebt gehad ga je er vanuit dat het een derde keer ook wel lukt en dus kun je nog wat langer moeilijk doen over de voorwaarden.
Rekken, rekken... over een maand is de competitie al begonnen, dan haal je Vitesse er niet meer uit, enz.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » ma jul 22, 2024 2:10 pm

Maar, de grote vraag is dan, hebben ze wel spelers? :-/

zeux

Bericht door zeux » di jul 23, 2024 8:09 pm

Dat verhaal in FD (of was het Follow the Money?) wordt steeds meer werkelijkheid, heel betrouwbaar op zijn woord lijkt die Franke niet. Er is steeds iets nieuws:
Vitesse zit nog dieper in de problemen. De nieuwe investeerder Guus Franke wil het tekort van 6 miljoen euro pas voor zijn rekening nemen als zijn overname wordt goedgekeurd door de KNVB. Dat kan alleen nog maanden duren.

Die tijd heeft Vitesse niet. De noodlijdende club moet voor 31 juli 12.00 uur een sluitende begroting hebben ingeleverd bij de beroepscommissie van de KNVB. Slagen de Arnhemmers daar niet in, dan mogen ze komend seizoen niet aan de Keuken Kampioen Divisie deelnemen.

Franke zei drie weken geleden dat hij alle geldproblemen van Vitesse zou oplossen, maar nu blijkt hij niet garant te staan voor de huidige verliezen van de club. Daarmee stort hij de Arnhemmers in een nieuwe crisis.

Vitesse kampt namelijk met een tekort van ongeveer 6 miljoen euro in de begroting van volgend seizoen, zegt interim-directeur Edwin Reijntjes dinsdag in gesprek met het clubkanaal. Franke wil dat bedrag pas overmaken als de licentiecommissie van de KNVB groen licht geeft voor zijn overname.

Dat kan alleen nog even duren: de licentiecommissie van de KNVB heeft vaak verschillende maanden nodig om een beoogd eigenaar van een voetbalclub door te lichten. Dat doet de voetbalbond onder meer om witwassen te voorkomen.

Voor Vitesse is de voorwaarde van Franke een hard gelag. "Daarmee valt een stuk zekerheid weg en moeten wij kijken naar andere oplossingen", zegt Reijntjes, die de deadline van de beroepscommissie daardoor niet haalde. Het bleef zonder gevolgen: de commissieleden toonden zich coulant door Vitesse weer een week uitstel te verlenen. Zij doen op 1 augustus uitspraak.(nu.nl)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Ramona

Vitesse

Bericht door Ramona » wo jul 24, 2024 12:52 pm

Stadion van de Graafschap ondergekalkt met vitesseleuzen en -kleuren. Zal vast niet door dat renfront gebeurd zijn… dat doen alleen maar de bosjesmannen van onder de Waal… :hypocrite:

Wouter

Bericht door Wouter » wo jul 24, 2024 8:07 pm

Yopii

Bericht door Yopii » vr jul 26, 2024 10:11 am

:smallgrin.gif:

Het is inderdaad een gedoe.
Franke zei drie weken geleden dat hij alle geldproblemen van Vitesse zou oplossen, maar nu blijkt hij niet garant te staan voor de huidige verliezen van de club.
Van de regen in de drup, vrees ik voor Vitesse.

Wouter

Bericht door Wouter » za jul 27, 2024 2:44 pm

Nou, ze kunnen dus geen begroting rond krijgen zonder Franke. Franke en Vitesse hebben nog een papierwinkel opgestuurd naar Zeist in de hoop dat een overname door Franke voor 1 augustus kan worden goedgekeurd.

Einde verhaal, lijkt me.

Yopii

Bericht door Yopii » do aug 01, 2024 1:19 pm

Vandaag zou er nieuws komen? :confused.gif:

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 01, 2024 1:39 pm

Om 15 uur, schrijven ze op het Vitesseforum.

Gerucht is dat Vitesse een licentie krijgt omdat ze een plan B hebben ingediend met verdere bezuinigingen, Parry zijn aanspraken voor een jaar opschort, er nog wat meer geld is opgehaald bij BC-leden en Meulensteen is verkocht. Ze zouden zo het jaar uit kunnen zingen. De overname door Franke zou nog niet worden goedgekeurd, daar heeft de KNVB meer tijd voor nodig.

We gaan straks wel zien hoe goed ze geïnformeerd zijn daar.

Yopii

Bericht door Yopii » do aug 01, 2024 2:17 pm

Ik hoop het voor jullie. :biggthumpup.gif:

Heb er wel mijn bedenkingen bij, het lijkt me niet zo'n degelijk voorstel, als ik het zo lees.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 01, 2024 2:21 pm

Dat klinkt als een echte polderoplossing.

Het hoeft voor Vitesse niet ongunstig te zijn als ze nog niet helemaal vastzitten aan Franke is mijn inschatting. Met een korte termijn oplossing krijg je ook weer ruimte om eventueel andere partijen te betrekken.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do aug 01, 2024 2:31 pm

De olifant in de kamer (of eigenlijk het stadion) blijft echter Van der Kuit met zijn exorbitante huur (zeker voor de KKD...).

Met die molensteen zal voorlopig financieel niets mogelijk zijn lijkt me. En kun je ook niet 'wederopbouwen'.

Wouter

Bericht door Wouter » do aug 01, 2024 2:31 pm

En het is alweer 15:32 uur.

Zo zie je maar, nooit afgaan op geruchten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 01, 2024 2:37 pm

zeux schreef:
do aug 01, 2024 2:31 pm
De olifant in de kamer (of eigenlijk het stadion) blijft echter Van der Kuit met zijn exorbitante huur (zeker voor de KKD...).

Met die molensteen zal voorlopig financieel niets mogelijk zijn lijkt me. En kun je ook niet 'wederopbouwen'.
Volgend jaar in principe herhaling van zetten ja.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do aug 01, 2024 2:48 pm

Wouter schreef:
do aug 01, 2024 2:31 pm
En het is alweer 15:32 uur.

Zo zie je maar, nooit afgaan op geruchten.
Mar ook niet het bericht dat het einde verhaal is.

De deadlines zijn niet zo scherp bij de knvb... :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 01, 2024 2:52 pm

Ik denk ook dat het de taak van de KNVB is om er alles aan te doen om de club te behouden voor het betaalde voetbal. Dat ze daarom een aantal keren meer ruimte hebben geboden snap ik wel.

Tegenstanders kunnen klagen dat ze nu niet weten of ze tegen Vitesse moeten spelen maar wat maakt het uit? Het is een competitie zonder verplichte degradatie dus de impact is voor andere clubs nihil.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do aug 01, 2024 2:54 pm

Marillion schreef:
do aug 01, 2024 2:52 pm
Ik denk ook dat het de taak van de KNVB is om er alles aan te doen om de club te behouden voor het betaalde voetbal. Dat ze daarom een aantal keren meer ruimte hebben geboden snap ik wel.

Tegenstanders kunnen klagen dat ze nu niet weten of ze tegen Vitesse moeten spelen maar wat maakt het uit? Het is een competitie zonder verplichte degradatie dus de impact is voor andere clubs nihil.
Competitie begint 9 augustus toch?

Ik mag aannemen dat tegen die tijd ergens een brief bezorgd is.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » do aug 01, 2024 3:00 pm

Schrale troost voor Vitesse is natuurlijk wel dat het een club naar het hart van een Monkey Tonk (en ook AR) is. Zoveel durf, zo'n "Cruijfiaans" moedig beleid op weg naar de absolute top... daar kan je alleen maar diep en diep respect voor hebben als je dat afzet tegen de woke boekhouders die onze club in de laatste 5 jaar besturen!
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Ramona

Bericht door Ramona » do aug 01, 2024 5:04 pm

Mag ik kotsen! Ja! Wtf. Flikker toch op. Is toch 1 … ja wat. 1 groot theater!

Ramona

Bericht door Ramona » do aug 01, 2024 5:12 pm

En ik doel niet op de post van mijn voorganger… voor de duidelijkheid.

Plaats reactie