Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?
Moderator: mods
- Jinne
- Site Admin
Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?
Scouting scout toch geen technische staf?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
We hebben altijd vrij snel een mening over de scouting, maar we weten eigenlijk niet zo heel goed hoe het er aan toe gaat. Een de Lang wordt binnen een jaar gepromoveerd tot technisch manager. Kan zijn dat dat uit armoede is, maar je doet het ook niet als hij zijn eerdere opdracht niet goed invult.
Ik heb overigens wel echt het gevoel dat je als scout sowieso verrekte weinig invloed hebt. Je moet je toch doodergeren als je nu bij Ajax zit en Ten Hag komt daar de tent binnenwandelen. Of Schreuder. Of Farioli. Of Mislintat. Volgens mij zit je er in de regel echt voor piet snot bij.
Ik heb overigens wel echt het gevoel dat je als scout sowieso verrekte weinig invloed hebt. Je moet je toch doodergeren als je nu bij Ajax zit en Ten Hag komt daar de tent binnenwandelen. Of Schreuder. Of Farioli. Of Mislintat. Volgens mij zit je er in de regel echt voor piet snot bij.
Ze hebben wel dat Belgische talent binnengehengeld. Dus ze doen niet helemaal niks. Probleem is denk ik dat de trainerstaf zoekt naar spelers in de categorie 26+ (Rosario) en ervaring (Rugani). Als ze het puur aan de scouting zouden overlaten was wellicht die Costaricaan gehaald die nu naar Feyenoord gaat. Denk dat ze de selectie te jong vinden en daarom met die namen op de proppen komen. Vind het wel jammer. Zuid-Amerikaanse markt heeft ons veel goeds gebracht de laatste jaren.peter schreef:We hebben altijd vrij snel een mening over de scouting, maar we weten eigenlijk niet zo heel goed hoe het er aan toe gaat. Een de Lang wordt binnen een jaar gepromoveerd tot technisch manager. Kan zijn dat dat uit armoede is, maar je doet het ook niet als hij zijn eerdere opdracht niet goed invult.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat zijn juist de gemakkelijkste spelers om te scouten, heel Europa kent die jongen al. Hem binnenhalen is een ander verhaal. Daar heb je beperkt invloed op, het is maar welke prioriteiten de entourage van de speler stelt.Ze hebben wel dat Belgische talent binnengehengeld. Dus ze doen niet helemaal niks.
Bij Ajax wel. Het is een interessant krachtenveld. Wie heeft het voor het zeggen? Overmars en Ten Hag vormden een twee-eenheid, daar kom je als scout amper tussen. Daarna had je het Malenovic-gedoe, en Mislintat stond ook niet op goede voet met de scouting, blijkbaar. Nu heeft Farioli hetvoor het zeggen, ondanks zijn stoere woorden lijkt Kroes vooral te doen wat zijn trainer wil.Ik heb overigens wel echt het gevoel dat je als scout sowieso verrekte weinig invloed hebt. Je moet je toch doodergeren als je nu bij Ajax zit en Ten Hag komt daar de tent binnenwandelen. Of Schreuder. Of Farioli. Of Mislintat. Volgens mij zit je er in de regel echt voor piet snot bij.
De waarheid zal wel in het midden liggen: als we een ijzersterk scoutingsteam hadden, zou daar waarschijnlijk meer naar geluisterd worden. Daarbij opgemerkt dat het om veel geld gaat, dat merkte je aan de reactie van bijvoorbeeld Rob Jansen toen hij 'kaltgestellt' werd.
Vraag is ook wat de opdracht voor scouts is. Moeten zij vooral in de categorie jonge spelers, laten we zeggen onder de 20, zoeken? Spelers die de potentie hebben om bij Ajax door te groeien maar er nog niet meteen staan. Of worden ze ook of vooral op pad gestuurd voor spelers die je gelijk in het elftal moet kunnen zetten?
En komen ze met allerlei goede voorstellen waar de club vervolgens niets mee doet? Of is het spelersmateriaal waar ze mee aankomen niet overtuigend en maakt de club daarom veelal andere keuzes?
En komen ze met allerlei goede voorstellen waar de club vervolgens niets mee doet? Of is het spelersmateriaal waar ze mee aankomen niet overtuigend en maakt de club daarom veelal andere keuzes?
Nil volentibus arduum
Dat zijn terechte vragen, Marillion.
Een TD moet meer zijn dan een hoofdscout, hij moet een team neerzetten, een organisatie. Overmars was daarin heel matig. Sinds zijn vertrek zijn we mede daardoor aan het rotzooien, er staat geen structuur. Als de verschillende onderdelen langs elkaar heen werken, komt niemand uit de verf.
De vraag is dus: hebben we goede scouts?
Als een TD de scouting keer op keer passeert, dan zijn er drie mogelijkheden: de TD heeft andere prioriteiten (eigen visie/netwerk, belangen van derden, enz), de TD wil wel samenwerken maar de scouting is zwak, zodat hij op zichzelf aangewezen is, of een combinatie van beide.
Is de scouting zwak, dan is het weer de vraag of de TD daar iets aan wil doen. Misschien vindt hij het wel best zo en bepaalt hij liever alles zelf, al dan niet in samenspraak met de trainer en/of bepaalde zaakwaarnemers of insiders.
Zo heb ik wel eens het idee dat je bij Ajax Sjakie niet kunt passeren, wie zich doof houdt voor zijn 'adviezen' krijgt de kous op de kop. En zo zullen er wel meer zijn die willen meepraten.
Een TD moet meer zijn dan een hoofdscout, hij moet een team neerzetten, een organisatie. Overmars was daarin heel matig. Sinds zijn vertrek zijn we mede daardoor aan het rotzooien, er staat geen structuur. Als de verschillende onderdelen langs elkaar heen werken, komt niemand uit de verf.
De vraag is dus: hebben we goede scouts?

Als een TD de scouting keer op keer passeert, dan zijn er drie mogelijkheden: de TD heeft andere prioriteiten (eigen visie/netwerk, belangen van derden, enz), de TD wil wel samenwerken maar de scouting is zwak, zodat hij op zichzelf aangewezen is, of een combinatie van beide.
Is de scouting zwak, dan is het weer de vraag of de TD daar iets aan wil doen. Misschien vindt hij het wel best zo en bepaalt hij liever alles zelf, al dan niet in samenspraak met de trainer en/of bepaalde zaakwaarnemers of insiders.
Zo heb ik wel eens het idee dat je bij Ajax Sjakie niet kunt passeren, wie zich doof houdt voor zijn 'adviezen' krijgt de kous op de kop. En zo zullen er wel meer zijn die willen meepraten.
Read and weep.Ajax worstelt met vormgeving bestuurlijke inrichting
Binnen de rvc kondigden Georgette Schlick, Annette Mosman en Cees van Oevelen in april al hun vertrek aan, terwijl Leo van Wijk dat in mei deed. Michael van Praag wil graag wel langer aanblijven, maar dat stuit volgens Het Parool op weerstand. “Al vindt niet iedereen binnen de vereniging dat een goed idee”, klinkt het.
De zoektocht naar opvolgers voor de rvc is in volle gang, maar volgens de krant heeft Ajax te maken met ‘bestuurlijke stroperigheid’. “Wie bijvoorbeeld tot laat wil doorwerken, kan door de security na zessen worden gemaand om naar huis te gaan, omdat de dienst van de beveiliging erop zit.” Zelfs spelers kregen er mee te maken schrijft de krant. “Jordan Henderson wilde na een avondwedstrijd al werken aan zijn fysieke herstel in het zwembadje van De Toekomst, maar ook hij werd aanvankelijk gedwarsboomd door de bewaking. Bij Liverpool, Hendersons oude werkgever, is zoiets onbestaanbaar.”
Ajax moet terug naar klein bestuurmodel
Het Parool stelt dat clubs met een hecht en klein bestuurmodel succes verwerven en haalt enkele voorbeelden aan. “Topclubs als Manchester City en Bayern München worden in de kern gerund door een handvol bestuurders.” Ajax heeft volgens de krant te veel bestuurslagen. “Directie, RvC en bestuursraad. De pakweg twintig bestuurders in die gremia maken de club moeilijk wendbaar en vatbaar voor politiek gekonkel. De complexe structuur doet ingewijden dromen van een strakker aangestuurde organisatie. ‘Je moet eigenlijk een generaal hebben die precies zegt welke kant de club op gaat‘, zegt een ingewijde.”
Dit is niet een bericht van De Speld?
IK GELOOF!!!!!!
Huh? Echt waar?Ajax heeft volgens de krant te veel bestuurslagen. “Directie, RvC en bestuursraad. De pakweg twintig bestuurders in die gremia maken de club moeilijk wendbaar en vatbaar voor politiek gekonkel.

Die bestuursraad gaat de macht nooit uit handen geven. Het is een leuke hobby voor deze en gene.
Die 'generaal' zit er zolang er gewonnen wordt. Daarna wordt hij weggepest.
- Cluijffert
Het Amsterdamse cultuurtje in optima forma. Iedereen zit er vooral voor zichzelf. Misschien zouden 7 magere jaren niet slecht zijn zodat de club automatisch gezuiverd wordt van al deze parasieten…wimpey schreef: ↑wo jul 24, 2024 7:45 amRead and weep.Ajax worstelt met vormgeving bestuurlijke inrichting
Binnen de rvc kondigden Georgette Schlick, Annette Mosman en Cees van Oevelen in april al hun vertrek aan, terwijl Leo van Wijk dat in mei deed. Michael van Praag wil graag wel langer aanblijven, maar dat stuit volgens Het Parool op weerstand. “Al vindt niet iedereen binnen de vereniging dat een goed idee”, klinkt het.
De zoektocht naar opvolgers voor de rvc is in volle gang, maar volgens de krant heeft Ajax te maken met ‘bestuurlijke stroperigheid’. “Wie bijvoorbeeld tot laat wil doorwerken, kan door de security na zessen worden gemaand om naar huis te gaan, omdat de dienst van de beveiliging erop zit.” Zelfs spelers kregen er mee te maken schrijft de krant. “Jordan Henderson wilde na een avondwedstrijd al werken aan zijn fysieke herstel in het zwembadje van De Toekomst, maar ook hij werd aanvankelijk gedwarsboomd door de bewaking. Bij Liverpool, Hendersons oude werkgever, is zoiets onbestaanbaar.”
Ajax moet terug naar klein bestuurmodel
Het Parool stelt dat clubs met een hecht en klein bestuurmodel succes verwerven en haalt enkele voorbeelden aan. “Topclubs als Manchester City en Bayern München worden in de kern gerund door een handvol bestuurders.” Ajax heeft volgens de krant te veel bestuurslagen. “Directie, RvC en bestuursraad. De pakweg twintig bestuurders in die gremia maken de club moeilijk wendbaar en vatbaar voor politiek gekonkel. De complexe structuur doet ingewijden dromen van een strakker aangestuurde organisatie. ‘Je moet eigenlijk een generaal hebben die precies zegt welke kant de club op gaat‘, zegt een ingewijde.”
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Gast heeft een boterberg op z'n kop.Van der Sar verklaart vertrek bij Ajax: 'Ik wilde andere dingen gaan doen in mijn leven'
28 JULI 2024 22:55
BRON HUMBERTO A PARIS
Edwin van der Sar denkt dat Ajax snel weer uit het sportieve dal kan kruipen. De ex-algemeen directeur van Ajax ziet dat de club in een moeilijke fase zit, maar benadrukt dat er ook genoeg aanknopingspunten zijn. Aan tafel bij Humberto à Paris gaat Van der Sar in op de huidige situatie bij Ajax. Daarnaast is hij openhartig over zijn gezondheidsproblemen.
Van der Sar beleefde veel sportieve successen met Ajax. Zo werd hij als speler meermaals kampioen en won hij de Champions League. Als directielid beleefde Van der Sar ook een succesvolle periode. De oud-keeper is dan ook trots op zijn verleden in Amsterdam. 'Het is zo gaaf dat ik voor Ajax heb mogen spelen en vervolgens elf jaar in de directie heb gezeten. We hebben ongekende successen beleefd, maar helaas ook wat mindere tijden meegemaakt.'
In mei 2023 besloot Van der Sar te stoppen als algemeen directeur. Hij legt uit waarom hij destijds tot de keuze kwam om op te stappen. 'Ik heb tien/elf fantastische jaren gehad bij Ajax. De laatste twee jaren waren alleen echt heel pittig. Uiteindelijk wilde ik andere dingen gaan doen in mijn leven. Ik wilde meer vrije tijd en meer gaan reizen.'
Herstel na hersenbloeding
Ruim een maand na zijn vertrek bij Ajax werd Van der Sar getroffen door een hersenbloeding. Hij vertelt dat hij zich goed voelt, waarna hij naar zijn toekomst gevraagd wordt. Of er nog een terugkeer in de voetballerij aan zit te komen, betwijfelt hij. 'Ik weet niet of ik weer vijftig of zestig uur wil gaan werken.' Tenslotte gaat Van der Sar in op de huidige situatie bij Ajax. 'Het eerste halfjaar na mijn hersenbloeding ben ik drukker met mezelf bezig geweest. Ik heb wel contact gehad met mensen binnen de club, supporters en anderen. Het is ongelooflijk wat er is gebeurd. Er gingen heel veel mensen weg, maar ik weet zeker dat er ook heel veel goed staat. Met de nieuwe trainer moet het op het veld weer gaan klikken.'
- Cluijffert
Ja, verantwoordelijkheid nemen is er niet bij, bij deze pseudo bestuurder.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Dit klinkt als een soort taakstraf. Je laat iemand iets doen waarvoor je al mensen hebt die precies hetzelfde (moeten) doen. Waar zijn ze daar mee bezig?Van 't Schip vertelt over rol: 'Scouten en intern en extern bekijken van spelers die in aanmerking komen'
BRON HUMBERTO À PARIS
John van 't Schip heeft in het televisieprogramma Humberto à Paris tekst en uitleg gegeven over zijn nieuwe rol bij Ajax. In het vorige seizoen zou Van 't Schip een rol gaan vertolken in het technisch management van de club, maar na het vertrek van Maurice Steijn nam Van 't Schip de rol van interim-trainer op zich. Nu neemt hij alsnog plaats in het technisch management van Ajax.
'Ik ben in de rol terug die ik aanvankelijk zou doen', zegt Van 't Schip. 'Er zijn veel taken die op het bordje van Alex Kroes (de technisch directeur, red.) terecht zijn gekomen. Voor mij is dat misschien wel goed. Dan kan ik mij focussen op waar ik mee begonnen ben.'
Van 't Schip legt uit wat hij nu doet voor Ajax. 'Het scouten en het intern en extern bekijken van spelers die in aanmerking komen (voor Ajax 1, red.)', zegt hij. 'Dat is niet makkelijk, want er moet eerst verkocht worden en Ajax speelt geen Champions League. Het geld wat er twee, drie jaar geleden was, is er niet. We moeten zorgvuldig omgaan met de centjes', aldus Van 't Schip, die liet weten dat hij Wout Weghorst graag naar Ajax ziet komen.
Bewogen periode als interim-trainer van Ajax
Vlak voordat Van 't Schip aantrad als interim-trainer van Ajax overleed zijn geliefde vrouw Daniëlle. Hij leerde zijn vrouw kennen bij Ajax - Daniëlle is de dochter van Willeke Alberti, die destijds een relatie had met Ajax-speler Søren Lerby - en de keuze om in te stappen bij de club was niet zonder reden. 'Het heeft me veel geholpen en het was ook de reden waarom Daniëlle heeft gezegd het te gaan doen.'
Voor Van 't Schip voelt Ajax als zijn tweede thuis. Toch was het niet makkelijk in het afgelopen seizoen, zo stelt hij. 'Er was eigenlijk geen organisatie. Dan is het onrustig. Na de honeymoonweken kwamen dezelfde problemen weer bovendrijven. Dan moet je door blijven gaan en daar zaten moeilijke momenten tussen. Al met al - als we terugkijken - hebben we toch die vijfde plek veiliggesteld en hopelijk is dat een aanzet naar waar we horen te zijn', doelt Van 't Schip op de bovenste plaats van de Eredivisie.
Vernedering tegen Feyenoord
Een van de meest pijnlijke wedstrijden in het afgelopen seizoen was de 6-0 nederlaag op bezoek bij Feyenoord. Van 't Schip krijgt de vraag hoeveel pijn zo'n nederlaag doet, terwijl hij nog rouwt om het overlijden van zijn vrouw. 'Het is sport en dat komt keihard aan. Je kunt de omstandigheden scheiden. Het helpt wel in die zin van: wat is belangrijker? Maar ik kon er ongelooflijk van balen.'
'Als je zo'n wedstrijd speelt en je krijgt zo'n opdoffer, dan is het logisch dat wij uiteraard teleurgesteld zijn. We hebben heel erg de ondergrens bereikt op die dag. De supporters hebben ook hun emoties en daar moet je ook mee dealen.'

En dat door de man die in opdracht van Marco van Basten Cvitanich scoutte en vorig seizoen Banel en Martha naar Ajax1 haalde.
Die functie is overbodig als je een goede TD hebt en een scouting die functioneert. Daarnaast is Ajax niet in de positie om oud-spelers bezigheidstherapie te verschaffen. Geef liever een veelbelovende jeugdspeler een contract, daar hebben we meer aan.
Dat gezeur over Daniëlle komt me trouwens de keel uit, maar dat zal aan mij liggen.

Die functie is overbodig als je een goede TD hebt en een scouting die functioneert. Daarnaast is Ajax niet in de positie om oud-spelers bezigheidstherapie te verschaffen. Geef liever een veelbelovende jeugdspeler een contract, daar hebben we meer aan.
Dat gezeur over Daniëlle komt me trouwens de keel uit, maar dat zal aan mij liggen.

Inderdaad. Hij neukte toch alweer 19 jarige meisjes?
IK GELOOF!!!!!!
Inderdaad. En als daar een probleem zit gaat Van 't Schip dat niet oplossen. Dit lijkt heel sterk op een baantje in ruil voor het feit dat hij vorig jaar wilde instappen. Ik zie de toegevoegde waarde niet.
Nil volentibus arduum
Een f-ing amateurclub is het. De baantjescarroussel.
Mislintat schijnt alweer op de schopstoel te zitten in Duitsland. https://x.com/bvbnewsblog/status/182016 ... IEgvJmggew
Arthur schreef: ↑zo aug 04, 2024 8:18 pmMislintat schijnt alweer op de schopstoel te zitten in Duitsland. https://x.com/bvbnewsblog/status/182016 ... IEgvJmggew
2) In recent weeks, internal meetings are said to have got out of hand and there was hardly any atmosphere for proper dialogue. This is also said to have been due to Mislintat's dominant behaviour.

Joh!

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Ah, Danny haalt zijn vriendje binnen...'Ajax zet volgende stap en gaat in zee met Grim na afzegging Rijkaard'
Ajax haalt Fred Grim terug naar Amsterdam. De voormalige keeper (58) gaat aan de slag als head of coaching, zo meldt De Telegraaf maandagochtend. Ook Frank Rijkaard was in beeld.
Grim gaat een drie-eenheid vormen met directeur voetbal Marijn Bijker, die zich sterk maakte voor zijn komst, en een hoofd onderbouw/middenbouw/bovenbouw. De functie van hoofd jeugdopleiding wordt derhalve in drieën geknipt op De Toekomst, schrijft De Telegraaf.
Na zijn vertrek bij FC Emmen, nu vier maanden geleden, zat Grim zonder club. Hij was eerder trainer van onder meer Ajax O19, Almere City, RKC, Willem II, Emmen en Jong Oranje. Ook stond hij even als interim-bondscoach aan het roer bij het Nederlands elftal.
Eerder bedankte John van 't Schip als head of coaching. Beuker dacht vervolgens aan Frank Rijkaard, maar de voormalige bondscoach en succestrainer van FC Barcelona bedankte voor de functie, ondanks 'een aantal goede gesprekken'.
Nóg een erebaantje, schei uit, zeg.

En hoezo was Rijkaard in beeld? Daar geloof ik helemaal niets van. Rijkaard wil geen baan bij Ajax, dat weten we al jaren.
Rijkaard kun je vragen maar die doet inderdaad niets meer. En gelijk heeft hij als je het mij vraagt. Heeft het prima naar zijn zin met een relatief anoniem bestaan na zijn loopbaan als speler en trainer.
Nil volentibus arduum
Ajax heeft écht hoog ingezet, hoor.
Ik vind dit zo'n onzin... Rijkaard zit niet te wachten op zo'n baantje. Dat weten ze bij Ajax ook.
Het lijkt mij sowieso een overbodige functie. Steek je geld liever in talentvolle jeugd dan in zo'n DNA-baantje.

Ik vind dit zo'n onzin... Rijkaard zit niet te wachten op zo'n baantje. Dat weten ze bij Ajax ook.
Het lijkt mij sowieso een overbodige functie. Steek je geld liever in talentvolle jeugd dan in zo'n DNA-baantje.
Wat wordt precies de taak van Grim? Hoeveel mensen gaan we er in de organisatie nog bij aannemen?
Precies, dit is onnodig.
Snap trouwens niet waarom Grim 'head of coaching ' (weer zo'n naam
) zou moeten worden, terwijl hij altijd een middelmatige trainer is geweest. 
Snap trouwens niet waarom Grim 'head of coaching ' (weer zo'n naam

- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Even vanuit de Telegraaf ontleed:
Dit is wel het nieuwe Ajax he. We gaan selecteren op 'winnaarsmentaliteit'. Je ziet het ook terug met de interesse in een Wout Weghorst. Het nadeel van die winnaarsmentaliteit is wel dat het vooral om mensen gaan die juist heel weinig winnen.
Grim heeft winnaarsmentaliteit en met die mentaliteit gaat hij trainingen kijken en coaches begeleiden.Grim, die met zijn winnaarsmentaliteit als een goede aanvulling op de nieuwe generatie - veelal theoretisch geschoolde - trainers wordt gezien, zal veel trainingen bekijken en de coaches begeleiden. Het tweede deel - de methodologie, lees: de manier van trainen en opleiden - komt voor rekening van directeur voetbal Marijn Beuker,
Het hoofd Onderbouw en hoofd Middenbouw/Bovenbouw letten op de inhoud en vormen het derde part van de oude functie hoofd opleidingen.
Dit is wel het nieuwe Ajax he. We gaan selecteren op 'winnaarsmentaliteit'. Je ziet het ook terug met de interesse in een Wout Weghorst. Het nadeel van die winnaarsmentaliteit is wel dat het vooral om mensen gaan die juist heel weinig winnen.