Betere voetballer dan Tahirovic (bijna een open deur...).Ajax en Excelsior hebben op hoofdlijnen een akkoord bereikt over het ontbinden van het huurcontract van Kian Fitz-Jim, zo schrijft Voetbal International. Het betekent dat de middenvelder spoedig zal terugkeren bij de recordkampioen van Nederland - tevens de club waar hij onder contract staat.
Kian Fitz-Jim
Moderator: mods
Re: Kian Fitz-Jim
-
Mwoah, dat roept- en verwacht niemand. Het is een extra optie op 6 en 8 bij (kennelijk langdurige) afwezigheid van Vos, Branco en Mannsverk.
Best een aardige speler hoor. Zou zomaar basis kunnen spelen de komende weken.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.
Ik denk inderdaad dat je het zo moet zien. Ajax zal niet verwachten dat hij het elftal wel even naar de 3e plek zal loodsen. Maar een aantal middenvelders is niet inzetbaar en dat duurt allemaal langer dan gedacht. Nu heb je een extra optie. Daarbij was hij bij Excelsior geen basisspeler dus als hij niet speelt kan hij via Jong Ajax altijd nog meer minuten maken.De Dominee schreef: ↑do jan 11, 2024 4:21 pmMwoah, dat roept- en verwacht niemand. Het is een extra optie op 6 en 8 bij (kennelijk langdurige) afwezigheid van Vos, Branco en Mannsverk.
Dat laatste geeft natuurlijk wel aan dat we beslist geen wonderen moeten verwachten. Bij Excelsior zagen ze er vooralsnog geen basismateriaal in. Dat valt me wel wat tegen eerlijk gezegd. Ik had gehoopt dat hij daar juist een stap zou maken.
Nil volentibus arduum
Die stap heeft hij daar dus niet gemaakt. Een teken dat hij ook bij Ajax helemaal niets te zoeken heeft. Sorry voor die jongen maar is ook echt de oplossing niet
Ik denk dan ook niet dat ze hem als de oplossing op zes zien. Het is meer de combinatie dat we een tekort aan spelers op het middenveld hebben en dat die jongen daar toch te weinig speelt.
Kan zomaar zijn dat hij vrijwel de hele seizoenshelft bij Jong Ajax actief is. Maar als het nou tegenzit met die blessures en het lukt niet om een echte versterking te halen zul je toch iemand moeten opstellen.
Kan zomaar zijn dat hij vrijwel de hele seizoenshelft bij Jong Ajax actief is. Maar als het nou tegenzit met die blessures en het lukt niet om een echte versterking te halen zul je toch iemand moeten opstellen.
Nil volentibus arduum
Vind het ook opvallend dat ie daar weinig speelde; ik vind hem namelijk echt enorm talentvol. Ik verwacht dat ie de komende tijd (in ieder geval zolang het ziekenboeg vol zit met middenvelders) wel minuten krijgt. Puur op basis van wat ik van hem in het verleden heb gezien blijf ik hoopvol dat ie ook wat toevoegt. Hij heeft namelijk absoluut kwaliteiten die de andere middenvelders niet hebben.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
-
Ach hoe vreemd het ook klinkt maar soms moet je ook geluk hebben met je trainer en de speler waarmee je concureert. Ooit hadden we Cedric Van der Gun, die werd een seizoen aan Den Bosch verhuurd mocht daar alleen de laatste 10 potjes mee doen. Keerde terug naar Ajax en was meteen belangrijk. Of F. De Jong die door Jurgen Streppel continu op de bank zat bij Willem II. Bij Excelsior lopen ook spelers als Adrian Fein en Yassine Ayoub rond als concurrent.Mr. Ajax schreef: ↑vr jan 12, 2024 1:04 pmVind het ook opvallend dat ie daar weinig speelde; ik vind hem namelijk echt enorm talentvol. Ik verwacht dat ie de komende tijd (in ieder geval zolang het ziekenboeg vol zit met middenvelders) wel minuten krijgt. Puur op basis van wat ik van hem in het verleden heb gezien blijf ik hoopvol dat ie ook wat toevoegt. Hij heeft namelijk absoluut kwaliteiten die de andere middenvelders niet hebben.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko
Hij oogt als zo een jong pikkie die weggaat bij Ajax en 70 kilo weegt met 0,6 kilo aan spiermassa om na een jaar Milan 90 kilo te wegen
Of lijkt dat maar zo?

Of lijkt dat maar zo?
IK GELOOF!!!!!!
De mate waarin hij fysiek overeind weet te blijven gaat bepalen of hij dit seizoen doorbreekt. Ze moeten daar wel de balans bewaren dat hij niet te zwaar en log mag worden in verhouding tot zijn postuur. Want zijn kwaliteit zit juist voor een belangrijk deel in vloeiend en snel bewegen. Maar je moet wel weerbaar zijn.
Tot nu toe maakt hij op mij een goede indruk in de voorbereiding maar dat zijn geen potjes die ergens om gaan dus hij is feitelijk nog steeds niet getest. Bij Jong Ajax stak hij er ook bovenuit terwijl hij er bij Excelsior niet tussen kwam.
Tot nu toe maakt hij op mij een goede indruk in de voorbereiding maar dat zijn geen potjes die ergens om gaan dus hij is feitelijk nog steeds niet getest. Bij Jong Ajax stak hij er ook bovenuit terwijl hij er bij Excelsior niet tussen kwam.
Nil volentibus arduum
Precies. Dat die jongen aan de bal goed is, is niet van vandaag of gisteren. Aisatti was ook goed aan de bal. Berghuis ook. Maar dan heb je ook nog zoiets als een min of meer complete middenvelder zijn, om op niveau mee te kunnen en niet regelmatig als team met 10 man te staan.
Zou voor Ajax natuurlijk een opsteker zijn. Er is geen geld om effe een spelverdeler aan te trekken.
Hij krijgt nu de kans, we zullen snel weten of hij een optie is. Die jongen is onderhand een mythe geworden.
Doet het prima tot nu toe. Veel in beweging, goede techniek en ook sterk in de duels. Bij Jong Ajax stond hij altijd op 6, maar als 8 is hij misschien nog beter. Moet alleen aan z’n rendement werken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Of hij dit seizoen nou echt gaat aansluiten en een vaste waarde kan worden moet nog blijken. Maar zijn ontwikkeling is, net als die van Baas, wel een voorbeeld voor spelers. Je dwingt je kansen uiteindelijk vooral zelf af.Fitz-Jim wilde weg, maar pakt opeens een hoofdrol bij Ajax. ‘Hij snapt het spel heel goed’
Kian Fitz-Jim bekroonde zijn basisplaats tegen Jagiellonia Bialystok met een doelpunt. De 21-jarige middenvelder stond aan het begin van dit seizoen op de nominatie om te vertrekken, maar met zijn spelinzicht en loopvermogen overtuigde hij trainer Francesco Farioli.“Een paar maanden geleden heb ik erover nagedacht om te vertrekken bij Ajax,” aldus Fitz-Jim. “En de club wilde me ook laten gaan.”
Dat bevestigde Farioli, die op basis van videobeelden van Fitz-Jim ‘meer twijfels dan zekerheden’ zag. Gaandeweg de voorbereiding kon de middenvelder hem echter steeds meer bekoren. Waar de geboren Amsterdammer in de oefenwedstrijden aanvankelijk moest spelen op de vacante posities – hij was tegen Rangers FC matig als linksbuiten – greep de tweebenige middenvelder gaandeweg de voorbereiding z’n kans.
“Kian klaagde niet,” aldus Farioli. “Hij werkt hard en hij geeft ons veel. Hij is intelligent en snapt het spel goed. Ook zijn fysieke kwaliteit is speciaal, want hij is heel dynamisch.” Fitz-Jim heeft zoveel loopvermogen dat je hem een box-to-box-speler kunt noemen, hij bestrijkt nagenoeg het hele veld.
Lef van de trainer
Dat Fitz-Jim zich na een korte verhuurperiode bij Excelsior in 2023 en een mislukte rentree bij Ajax in de tweede helft van het vorige seizoen (‘ik heb veel gesproken met mijn familie en met een mental coach’) nu toch een volwaardig selectielid mag noemen, is volgens de speler zelf te danken aan het lef van de trainer. Farioli zelf ziet dat anders. “Ik ben een eerlijk persoon. Ik sta ervoor open om mijn mening te veranderen als een speler daartoe aanleiding geeft.”
Fitz-Jim hoorde van Farioli geen aanwijzingen die hij nooit eerder van andere trainers had gehoord. Wel benoemde de Italiaanse trainer niet of nauwelijks dat Fitz-Jim niet zo sterk is in de persoonlijke duels, iets wat andere trainers wel vaak deden. In plaats daarvan hamerde Farioli meer dan andere oefenmeesters op het loopvermogen van Fitz-Jim. Ook wees hij hem zeer nadrukkelijk op het belang van snel omschakelen. Dat was in het verleden een probleem bij de wat frivole middenvelder.
De 1-0 gisteren was een voorbeeld van de veranderde speelwijze van Fitz-Jim. Hij veroverde de bal op het middenveld en speelde af op Steven Bergwijn, waarna hij richting doel sprintte. Na een assist van Bergwijn schoot Fitz-Jim met links knap binnen.
Fitter worden
“Ik moet nog wel fitter worden,” aldus Fitz-Jim. “Na zeventig minuten spelen kreeg ik last van kramp.”
De komende weken zal Farioli waarschijnlijk vaker een beroep doen op Fitz-Jim. Door de blessure van Steven Berghuis – de beste middenvelder van Ajax moet ongeveer vier weken aan de kant blijven – komt Fitz-Jim nadrukkelijk in aanmerking voor een basisplaats.
Bron: Parool.nl
Nil volentibus arduum
Knap dat Farioli zo open-minded was. Het is ook het voordeel van een buitenlandse trainer, denk ik. Een Nederlandse trainer heeft vanzelf vooroordelen op basis van de publieke opinie hier.
Zeker. Dat denk ik ook. Hij heeft echt iedereen een eerlijk kans gegeven.Yopii schreef:Knap dat Farioli zo open-minded was. Het is ook het voordeel van een buitenlandse trainer, denk ik. Een Nederlandse trainer heeft vanzelf vooroordelen op basis van de publieke opinie hier.
Als hij werk blijft maken van het dynamisch spelen zoals beschreven zou hij daarmee een meerwaarde kunnen hebben. Want veel Ajax middenvelders lopen liever niet te veel zonder bal. Dat doelpunt van gisteravond dwong hij daarmee af.
Met de blessure van Berghuis ligt er een kans voor hem. Taylor, Henderson en Fitz-Jim kan zomaar de komende weken het middenveld zijn. Ik ben heel benieuwd of hij dan ook overeind blijft als tegenstanders wat sterker worden.
Met de blessure van Berghuis ligt er een kans voor hem. Taylor, Henderson en Fitz-Jim kan zomaar de komende weken het middenveld zijn. Ik ben heel benieuwd of hij dan ook overeind blijft als tegenstanders wat sterker worden.
Nil volentibus arduum
Klopt.
Eens kijken wat Baas en KFJ tegen behoorlijke tegenstanders laten zien. Al zie ik hen liever in ons shirt dan die middelmaat van H2 en Svensationeel.
Eens kijken wat Baas en KFJ tegen behoorlijke tegenstanders laten zien. Al zie ik hen liever in ons shirt dan die middelmaat van H2 en Svensationeel.
Zeker, en daarbij lijkt hij het vooralsnog ook goed gezien te hebben. Knap en zegt wel wat over zijn voetbalverstand.columbus schreef: ↑vr aug 30, 2024 11:51 amZeker. Dat denk ik ook. Hij heeft echt iedereen een eerlijk kans gegeven.Yopii schreef:Knap dat Farioli zo open-minded was. Het is ook het voordeel van een buitenlandse trainer, denk ik. Een Nederlandse trainer heeft vanzelf vooroordelen op basis van de publieke opinie hier.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Baas zakte er thuis tegen Panathinaikos wel een keer helemaal doorheen.
Kan gebeuren uiteraard bij spelers die net een eerste serie wedstrijden spelen. Voor hem dan ook nog op een nieuwe positie als CV wat niet makkelijk is.
Voor Fitz-Jim is de komende serie wedstrijden (gemakshalve tot de winterstop) echt bepalend voor zijn loopbaan. Gaat 'ie echt aanhaken of raakt hij alsnog langzaam uit beeld.
Kan gebeuren uiteraard bij spelers die net een eerste serie wedstrijden spelen. Voor hem dan ook nog op een nieuwe positie als CV wat niet makkelijk is.
Voor Fitz-Jim is de komende serie wedstrijden (gemakshalve tot de winterstop) echt bepalend voor zijn loopbaan. Gaat 'ie echt aanhaken of raakt hij alsnog langzaam uit beeld.
Nil volentibus arduum
-
Daar mocht ie gisteren dan ook even spelen (en oogde trouwens een tikkie onwennig, maar dat is ook weer niet super onlogisch).