Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Nicolai

Re: Wielrennen

Bericht door Nicolai » ma jul 15, 2024 8:57 am

Marillion schreef:
zo jul 14, 2024 7:26 pm
Moest ik niet Pogacar of Vingegaard zijn dan zou ik voorlopig mijn rondes uitkiezen op basis van hun programma. Waar zij rijden wegblijven en dan elders proberen te winnen.
Pogacar en Vingegaard zitten nu wel op de leeftijd dat ze in principe twee grote rondes in een jaar gaan rijden. Dan blijft er weinig over voor de andere klassementsrenners, zeker omdat een Evenepoel nu een bijzonder hoog niveau aantikt.

zeux

Bericht door zeux » ma jul 15, 2024 9:03 am

Wanneer is de ronde van Spanje? September of zo toch? Misschien zet Pogacar die ook nog wel op het menu…

Hij heeft de Tour al soort van gewonnen. Kan in de derde week relatief verdedigend rijden (als dat überhaupt in zijn aard zit).

Hij heeft in Italië niet het maximale hoeven geven en ook nu in Frankrijk lijken twee, drie inspanningen genoeg. Vraag me zelfs af of hij volledig op zijn max reed.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » ma jul 15, 2024 9:04 am

Hmmm, 17 augustus. Dat is wel een beetje snel…
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 15, 2024 10:57 am

Nicolai schreef:
ma jul 15, 2024 8:57 am
Marillion schreef:
Moest ik niet Pogacar of Vingegaard zijn dan zou ik voorlopig mijn rondes uitkiezen op basis van hun programma. Waar zij rijden wegblijven en dan elders proberen te winnen.
Pogacar en Vingegaard zitten nu wel op de leeftijd dat ze in principe twee grote rondes in een jaar gaan rijden. Dan blijft er weinig over voor de andere klassementsrenners, zeker omdat een Evenepoel nu een bijzonder hoog niveau aantikt.
En dan loop je ook nog het risico dat ze een keer uitvallen en dan bijvoorbeeld alsnog Spanje rijden.

Kun je als "normale" klassementsrenner wellicht beter proberen om bijvoorbeeld Zwitserland te winnen of een andere mooie etappekoers van een week. En dan in een grote ronde meer voor ritten of een bergtrui gaan. Maar als je deze Tour bekijkt blijft er voor de rittenkapers ook weinig over. Wellicht is dat in de laatste week nog anders.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma jul 15, 2024 11:32 am

Wel bizar dat er 4 minuten sneller gereden wordt dan de snelste tijd ooit van Pantani.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zeux

Bericht door zeux » ma jul 15, 2024 11:37 am

Trab schreef:
ma jul 15, 2024 11:32 am
Wel bizar dat er 4 minuten sneller gereden wordt dan de snelste tijd ooit van Pantani.

En die had waarschijnlijk ook nog 'middeltjes' genomen...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 15, 2024 11:49 am

Bij de podcast In Het Wiel podcast van gisteravond met de nabeschouwing van de rit behandelen ze dit vrij uitgebreid op een vrij complete en duidelijke manier.

Beter materiaal, betere voeding, betere training. Andere manier van koersen in zijn algemeenheid en eigenlijk een soort lead out bergop door Visma-LaB voor Pogacar. Er zijn nogal wat zaken die verklaren waarom het zoveel sneller kan. Is het bizar snel? Ja. Zijn er garanties dat dit eerlijk is? Nee. Zijn er concrete aanwijzingen dat het niet eerlijk is? Nee.
Nil volentibus arduum

Nicolai

Bericht door Nicolai » ma jul 15, 2024 1:52 pm

Marillion schreef:
ma jul 15, 2024 10:57 am
Nicolai schreef:
ma jul 15, 2024 8:57 am
Marillion schreef:
En dan loop je ook nog het risico dat ze een keer uitvallen en dan bijvoorbeeld alsnog Spanje rijden.

Kun je als "normale" klassementsrenner wellicht beter proberen om bijvoorbeeld Zwitserland te winnen of een andere mooie etappekoers van een week. En dan in een grote ronde meer voor ritten of een bergtrui gaan. Maar als je deze Tour bekijkt blijft er voor de rittenkapers ook weinig over. Wellicht is dat in de laatste week nog anders.
Het is makkelijk om te zeggen ga je maar op andere koersen richten en probeer die maar te winnen. Probleem is alleen dat UAE en Visma Lease a Bike in die koersen ook ver boven de rest staat. Van de traditionele zes rittenkoersen (Parijs-Nice, Tirreno, Catalonië, Baskenland, Dauphine en Zwitserland) werd vanaf 2023 alleen door Skjelmose (Zwitserland) en Roglic (Dauphine) gewonnen en werd UAE of Visma tweede.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 15, 2024 3:09 pm

Het is ook beslist geen makkelijke opdracht. Maar het lijkt me wel meer haalbaar dan een grote ronde. Zeker als je er je grote doel van maakt.
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo jul 17, 2024 7:12 am

Nog 2,5 week naar de Olympische wegrit (03-08). Hoe staat Mathieu er voor?
Mathieu van der Poel ziet Tour niet als trainingskamp voor de Spelen: ‘Maar deze laatste week heb ik geen keuze’

Daan Hakkenberg 17-07-24, 03:00

Weer was er sprintsucces voor Jasper Philipsen, nadat Mathieu van der Poel de rode loper voor zijn ploegmaat uitrolde. Maar na 16 etappes weet Van der Poel het zeker: hij is geen Tourrenner. Gelukkig gloort een eendaagse uitdaging, over tweeënhalve week in Parijs. Welk cijfer geeft hij zijn vorm dan?

Een omhelzing met Jasper Philipsen perst hij nog uit zijn lijf, maar daarna hangt Mathieu van der Poel tien tellen gebogen over zijn fiets. Met een noodvaart heeft hij zijn Belgische ploeggenoot zojuist tot vlak voor de finish gebracht voor diens derde ritzege in deze Tour de France. ,,Ik ga even diep als ik een lead-out doe als wanneer ik zelf sprint’’, zegt Van der Poel. ,,De eerste week was misschien iets minder, maar de Tour duurt drie weken en we winnen drie ritten met de ploeg. Dan kan je zeggen dat we het weer goed doen.’’

Net als een jaar eerder is Philipsen de grote blikvanger bij Alpecin-Deceuninck. Nu met drie ritzeges. Als het deze Tour opnieuw tot vier moet komen voor de ploeg, zoals vorig jaar, dan kijkt iedereen naar Van der Poel. Al denkt die zelf dat de etappes naar Superdévoluy - woensdag - en Barcelonette - donderdag - boven zijn macht zijn. ,,Ik vrees dat het afzien wordt tot Nice.’’

De vraag wanneer het in de Tour weer eens tot een grote MVDP-dag komt, achtervolgt de Nederlander al sinds hij in 2021 bij zijn debuut met ritwinst op de Mûr de Bretagne naar de gele trui knalde. Van der Poel kent het soms wat hijgerige spel van verwachtingen als geen ander. Hij krijgt namelijk overal waar hij start dezelfde vraag. Kun je hier winnen? Zelfs als hij zou meedoen aan het Open Kempens Schaakkampioenschap of aan ‘Te land, ter zee en in de lucht’.

Tweeënhalve week in het spoor van Van der Poel geven een goed beeld hoe hij de Tour beleeft. Zelf twijfelt hij al sinds het vertrek uit Florence of ritwinst überhaupt mogelijk is. In Palazzo Vecchio wordt hem gevraagd of de eerste etappe met de gele trui niet iets voor hem is. ,,Het lijkt te zwaar. En het is ook niet dat ik er een groot doel van heb gemaakt.’’ Ook in de champagne-etappe over de grindwegen rond Troyes, hem op het lijf geschreven, blijkt Van der Poel nog niet goed genoeg. ,,Een zeven’’, zegt hij daarna over zijn vorm. ,,Er is nog wel wat werk. Ik had gehoopt al iets beter te zijn in de eerste week.’’

Direct na de eerste rustdag valt er in Saint-Amand-Montrond wel wat te vieren, als Van der Poel ploeggenoot Philipsen naar diens eerste ritzege piloteert. Zijn eigen vorm mag dan niet je van het zijn, deze lead-out was optimaal. ,,Een tien op tien. Ik kan het niet beter doen’’, oordeelt Van der Poel zelf. Dat de ploeg ‘eindelijk’ wint, doet hem dan weer veel minder. Droogjes: ,,Opluchting is veel gezegd, maar het doel was om een rit te winnen.’’

Voor Van der Poel is de Tour de France gewoon een wedstrijd. En boven alles een heel lange wedstrijd. Die vraagt ook van hem als alleskunner veel. Als Philipsen in de straten van Pau zijn tweede ritzege boekt, is dat zonder bijdrage van Van der Poel. Dat heeft een reden. ,,De vorm is eerder een zes aan het worden’’, zegt hij al voor de start. ,,Het is loodzwaar, maar dan nog zie ik iets meer af dan zou moeten. Ik krijg mijn beste vorm niet te pakken in de Tour, lijkt het. Als ik in vorige grote ronden in de gruppetto reed, zat ik daar op mijn gemak en had ik het naar mijn zin. Nu is het afzien.’’

De twijfels of hij zal doorrijden naar Nice neemt Van der Poel zelf snel weg zodra ze opduiken. Goedbeschouwd ligt de finish voor Van der Poel ook helemaal niet in Nice, maar alsnog in Parijs, waar hij de olympische wegrit wil winnen. Hoe verder de Tour vordert, hoe dichterbij 3 augustus komt. Ook in zijn hoofd, zegt hij voor de tweede rustdag. ,,Ik ben er wel wat mee bezig. Ik wil veilig over de meet komen en je ziet ook veel zieke renners in het peloton. Als je nu ziek wordt, kun je bijna een streep zetten door de Spelen.’’

Het gewonnen WK in Glasgow van vorig jaar, ook twee weken na de Tour, geldt als de blauwdruk voor zijn olympische zomer van dit jaar. Toch zijn zowel de ploegleiding als Van der Poel realistisch. Exact voorspellen in welke conditie hij uit de Tour komt, is lastig. Van der Poel: ,,Ik had ook niet echt aan voelen komen dat ik zo goed ging zijn in Glasgow. We weten nu wel dat het wel een extra prikkel kan zijn om die hele Tour af te zien.’’

Afzien doet Van der Poel op zijn eigen manier. In de etappe over de Galibier en in de eerste Pyreneeënrit zat hij mee in de kopgroep. Dat bevalt hem beter dan zwoegen in de staart van het peloton. ,,Af en toe één of twee klimmen mee overkomen om de intensiteit te hebben, mezelf een prikkel te geven. Zoals in die Pyreneeënrit, want ik weet dat het kansloos is in de bergen. Ik ben geen Tourrenner, maar echt een eendagsrenner. Dat is hier wel weer duidelijk geworden.’’

De Tour als trainingskamp voor Van der Poel? ,,Dat is een beetje kort door de bocht, maar zoals in deze laatste week heb ik geen keuze. Zo lastig en er zijn gewoon geen kansen. Ik heb de ritten die komen nog niet bekeken, maar zag wel dat donderdag meer dan 3000 hoogtemeters heeft. Bijna nog lastiger dan Luik-Bastenaken-Luik. Ik kom dan altijd in een groep te zitten met een betere klimmer. Met dit parkoers kan ik niet meer doen dan ik nu doe. Dit is de renner die ik ben.’’

In de Tour heeft Van der Poel naar eigen zeggen misschien weinig te zoeken, over tweeënhalve week in Parijs vindt hij met de olympische wegrit een parkoers dat geknipt is voor hem. En dat evenement heeft voor hem ook meer aanzien. ,,De Olympische Spelen overstijgen de sport. Voor de mensen zijn de Spelen ook groter dan het winnen van een monument in het wielrennen. Dus als ik nu mag kiezen, dan olympisch goud.’’
AD.nl
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

zeux

Bericht door zeux » wo jul 17, 2024 3:43 pm

Pogacar denkt: why not? En Vingegaard breekt meteen...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo jul 17, 2024 4:04 pm

zeux schreef:Pogacar denkt: why not? En Vingegaard breekt meteen...
Strijd om plek 2 lijkt spannender te worden. Op Pogi staat geen maat.

zeux

Bericht door zeux » wo jul 17, 2024 4:08 pm

Trab schreef:
wo jul 17, 2024 4:04 pm
zeux schreef:Pogacar denkt: why not? En Vingegaard breekt meteen...
Strijd om plek 2 lijkt spannender te worden. Op Pogi staat geen maat.

Ja. Pogacar steekt de fik aan en Evenepoel gaat er met de (psychologische) buit vandoor.

Zoals het er nu uit ziet, zie ik Vingegaard die tweede plaats niet vasthouden. Niet goed genoeg. Niet vreemd na zo'n zware val in het voorjaar. Die derde week lijkt net teveel.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 17, 2024 6:52 pm

Dit terrein was wel op het lijf van Evenepoel geschreven. Ben benieuwd hoe de verhoudingen zijn in de loodzware bergritten die nog komen.

In ieder geval vandaag weer eens een leuke strijd om de dagzege. Want het was deze Tour een paar keer heel leuk maar toch ook net even te vaak saai en voorspelbaar. 8 sprints uit m'n hoofd, en dan hoor ik de sprinters nog klagen dat hun Parijs is ontnomen. Dat iemand als Van der Poel niet erg enthousiast raakt van de Tour snap ik ook wel want er zijn vrijwel geen kansen voor zijn type renner. Dat is toch vreemd op drie weken koers.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » wo jul 17, 2024 7:03 pm

Marillion schreef:
wo jul 17, 2024 6:52 pm
Dit terrein was wel op het lijf van Evenepoel geschreven. Ben benieuwd hoe de verhoudingen zijn in de loodzware bergritten die nog komen.

In ieder geval vandaag weer eens een leuke strijd om de dagzege. Want het was deze Tour een paar keer heel leuk maar toch ook net even te vaak saai en voorspelbaar. 8 sprints uit m'n hoofd, en dan hoor ik de sprinters nog klagen dat hun Parijs is ontnomen. Dat iemand als Van der Poel niet erg enthousiast raakt van de Tour snap ik ook wel want er zijn vrijwel geen kansen voor zijn type renner. Dat is toch vreemd op drie weken koers.
Misschien morgen? Vijf colletjes van de derde categorie, een vluchters-etappe. Ideaal voor lui als Van der Poel en Van Aert (als die mag).

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 17, 2024 7:10 pm

Ja, die rit lijkt me geschikt. En eerder had je nog die gravelrit. Kan zijn dat ik er nog eentje over het hoofd zie maat dat is het dan wel zo'n beetje.

Het is wel een lastige puzzel want met al die zware bergritten wil je ook wel eens een wat eenvoudigere rit aanbieden. Maar grofweg eenderde van de finishes in een massasprint is toch wel wat teveel van het goede. Het zou al zoveel schelen als ze er een paar van die Giro aankomsten in gooien. Dat er in de finale wat heuvels zijn waarop je het verschil kan maken, liefst niet op brede doorgaande wegen.

Van der Poel is nu eigenlijk gewoon aan het trainen voor de OS. Vorig jaar was dat interessant omdat het WK vroeg viel. Dit jaar dus de Spelen. Volgend jaar is dat niet, ik moet nog zien dat hij dan drie weken door Frankrijk komt fietsen om een paar keer de sprint aan te trekken voor Philipsen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » wo jul 17, 2024 7:20 pm

Het werk voor Philipsen is 'klaar'. Girmay gaat ook het groen pakken, dus voor de tussensprints hoeft hij er ook niet meer te zijn.

Ga er van uit dat hij morgen de ruimte krijgt.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo jul 17, 2024 8:05 pm

zeux schreef:Het werk voor Philipsen is 'klaar'. Girmay gaat ook het groen pakken, dus voor de tussensprints hoeft hij er ook niet meer te zijn.

Hij heeft er zelf niet zoveel vertrouwen in. 3000 hoogtemeters, zwaarder dan Luik Bastenaken Luik en er zitten altijd wel renners mee die beter kunnen klimmen. Aldus vde Poel.

zeux

Bericht door zeux » wo jul 17, 2024 8:14 pm

Trab schreef:
wo jul 17, 2024 8:05 pm
zeux schreef:Het werk voor Philipsen is 'klaar'. Girmay gaat ook het groen pakken, dus voor de tussensprints hoeft hij er ook niet meer te zijn.

Hij heeft er zelf niet zoveel vertrouwen in. 3000 hoogtemeters, zwaarder dan Luik Bastenaken Luik en er zitten altijd wel renners mee die beter kunnen klimmen. Aldus vde Poel.

Ja, ook gelezen. Hij zal zich natuurlijk niet in de kaarten laten kijken...

Eerst proberen mee weg te komen, dan zien wie er mee is en op de laatste bergjes zijn kansen inschatten.

Los van de lead outs heeft hij nog niet veel (kunnen) laten zien. Morgen laatste kans. De laatste drie ritten zijn trainingsarbeid.

Ik snap dat hij de Tour als 'opmaat naar' ziet, maar kan me toch ook niet voorstellen dat hij de kans morgen zomaar laat lopen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo jul 17, 2024 8:29 pm

zeux schreef:
Trab schreef:
wo jul 17, 2024 8:05 pm

Ja, ook gelezen. Hij zal zich natuurlijk niet in de kaarten laten kijken...

Eerst proberen mee weg te komen, dan zien wie er mee is en op de laatste bergjes zijn kansen inschatten.

Los van de lead outs heeft hij nog niet veel (kunnen) laten zien. Morgen laatste kans. De laatste drie ritten zijn trainingsarbeid.

Ik snap dat hij de Tour als 'opmaat naar' ziet, maar kan me toch ook niet voorstellen dat hij de kans morgen zomaar laat lopen.
Ik hoop het. Hij zal het ook zeker proberen maar of het lukt.. Over het algemeen is hij altijd wel vrij reeel over z’n kansen. Het is jammer dat hij in de gravelrit nog niet de topvorm had. Heel veel meer kansen waren er niet voor hem in de Tour. Maar hoorde hem zeggen dat een Olympische titel alles overstijgt. Kennelijk is dat heel belangrijk voor hem. Hopelijk heeft hij in Parijs dezelfde vorm als tijdens het WK in Glasgow.

zeux

Bericht door zeux » wo jul 17, 2024 9:04 pm

Kortom: hij zal zich niet leegrijden of forceren, maar proberen zal hij het wel, lijkt mij.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do jul 18, 2024 8:50 am

zeux schreef:Kortom: hij zal zich niet leegrijden of forceren, maar proberen zal hij het wel, lijkt mij.
Zekers. Ik hoop ook dat Van den Broek het probeert. Is een leuk joch. Maar dan nu zonder Bardet Afbeelding

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jul 18, 2024 9:46 am

Bardet mag de rollen omdraaien. Probeer nu Frank van den Broek maar te helpen.

Die rit lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Ben benieuwd of hij nog goed is. Dit is toch zijn eerste grote ronde. Heeft hij zich een beetje kunnen sparen voor een dag als vandaag of is het beste er echt wel af.

Van der Poel zal het ook heus wel proberen vandaag. Ben benieuwd of het er in zit. Als ik even snel naar het kaartje kijk zou je toch zeggen van wel maar hij is inderdaad altijd wel realistisch over zijn kansen. Ik ken het profiel van de beklimmingen niet. Derde categorie moet toch wel lukken, al is de ene 3e categorie klim de andere niet.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do jul 18, 2024 12:25 pm

Zo te zien heeft Van der Poel er wel zin in. :-)

zeux

Bericht door zeux » do jul 18, 2024 12:54 pm

Wat een kloteregie.

Je ziet totaal niet wat vooraan gebeurt.

Plaats reactie