Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo jul 07, 2024 7:45 pm

Tadej Pogacar en Remco Evenepoel uitten na afloop van de negende etappe in de Tour de France hun frustratie over de tactiek van Jonas Vingegaard. De klassementsmannen vonden dat de Deen te defensief reed.

Toen Evenepoel op 77 kilometer van de streep in Troyes een aanval plaatste, konden alleen Vingegaard en Pogacar de Belg bijhouden. Evenepoel gebaarde vervolgens om met z'n drieën een groter gat te slaan, maar dat zag Vingegaard niet zitten.

"Tadej en ik waren er niet blij mee, want ik denk dat vandaag het podium van de Tour al beslist had kunnen worden", zei Evenepoel na de finish in de mixed zone. "We moeten tactieken van ploegen accepteren, maar soms heb je ook de ballen nodig om te racen. En helaas had Jonas ze vandaag misschien niet."

Vingegaard hield de benen stil waardoor de groep met Primoz Roglic, de nummer vier in het klassement, kon terugkomen. Daardoor zijn er na de graveletappe van zondag geen verschillen ontstaan in de top van het algemeen klassement.

Evenepoel: "Ik accepteer de redenen waarom hij niet doortrok. Tadej en ik vinden het leuk om ver van de finish aan te vallen, Jonas is soms wat defensiever, maar dat moeten we accepteren. Hij zal goede redenen hebben om zo te racen."

Ook Pogacar vond het jammer dat Vingegaard de benen stil hield. "Remco en ik deden een goede inspanning. We kwamen los en Jonas was er ook, dus hij is zeker goed in vorm. We hadden een gat kunnen slaan en het podium verzekeren, maar Visma wilde dat niet. Ze focussen gewoon op mij en misschien onderschatten ze de anderen." (nu.nl)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jul 07, 2024 8:10 pm

Ze proberen hem uit z'n kot te lokken. Tja, als kijker zie ik graag aanvallende renners maar ik snap zijn beslissing wel. Hij weet dat Pogacar op dit terrein handiger is én dat hij op dit moment ook te kort komt als het gaat om explosiviteit.

Als hij doorgaat met Pogacar en Evenepoel loopt hij het risico dat ze hem slopen door vanuit iedere bocht vol druk te zetten. En dan heeft hij niemand meer om hem uit de brand te helpen. Hij is hier om er alles aan te doen om de Tour te winnen en het plan zal zijn om in de derde week goed te zijn.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo jul 07, 2024 8:42 pm

Precies. Waarom zou hij als een gek mee gaan rijden? Dat die gasten graag van 80 km willen aanvallen, prima. Maar waarom? Om Roglic? Die is toch niet meer een heel groot gevaar. Bovendien is het nog 2 weken. Ik snapte hem volkomen

Sandro

Bericht door Sandro » ma jul 08, 2024 7:07 am

Tadej schreef:Remco en ik deden een goede inspanning. We kwamen los en Jonas was er ook, dus hij is zeker goed in vorm. We hadden een gat kunnen slaan en het podium verzekeren, maar Visma wilde dat niet.
Vingegaard gaat niet voor het podium. Hij gaat voor de winst.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 08, 2024 9:54 am

Inderdaad, alles of niets. En dan was het vanuit de specifieke situatie in de koers eerder gek als hij wel mee was gaan rijden. Op terrein dat niet zo bij hem past, op een fiets van een ploegmaat en het voordeel van een overtal aan ploegmaats vrijwillig uit handen geven. En hij weet dat hij het op explosiviteit op het moment moet afleggen. Iets waar hij na iedere bocht op de gravelstroken mee te maken zou krijgen.

Ik vond het wel geweldig dat Pogacar en Evenepoel gewoon koers gingen maken op 80km van de aankomst. Als ze echt iets hadden willen proberen hadden ze gewoon door moeten zetten.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » ma jul 08, 2024 10:34 am

Zeker. Daarom snapte ik de verontwaardiging niet zo. “Vingegaard fietst saai en defensies en neemt geen risico’s”. Als hij met die 3 gasten op 80 km van de meet mee ga draaien pakken ze inderdaad een minuut of 3/4. Maar zonder die explosiviteit rijdt hij zichzelf de vernieling in en loopt het gat nog groter op. Slim en verstandig om niet mee te draaien.

Vind het smijten met krachten en energie van Pogacar eerder dom, leuk om naar te kijken maar verspilde energie lijkt me

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 08, 2024 10:51 am

Vorig jaar bleek het uiteindelijk zijn valkuil. Ook toen viel hij aan vanaf het begin om uiteindelijk in de derde week door zijn hoeven te zakken. De grote vraag is of hij dat nu beter voor elkaar heeft en of Vingegaard in staat is om het extreem hoge niveau van toen weer te halen. Pogacar lijkt dit jaar wel echt een stap beter te zijn dus wellicht kan hij het nu wel aan.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 10, 2024 4:59 pm

Dat was een beste rit! :biggthumpup.gif:

Prachtig parcours en strijd door de grote mannen. Toch wel opmerkelijk dat Pogacar zichzelf feitelijk wat heeft overschat. Niet als je kijkt naar wat hij dit seizoen allemaal al heeft gepresteerd maar omdat het hem eigenlijk niet of nauwelijks gebeurd. Vandaag zet de verhoudingen voor de rest van de Tour toch weer in een ander perspectief. Zou geweldig zijn als we echt tot de laatste zondag een strijd om het geel gaan krijgen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » wo jul 10, 2024 10:52 pm

Marillion schreef:Dat was een beste rit! :biggthumpup.gif:

Prachtig parcours en strijd door de grote mannen. Toch wel opmerkelijk dat Pogacar zichzelf feitelijk wat heeft overschat. Niet als je kijkt naar wat hij dit seizoen allemaal al heeft gepresteerd maar omdat het hem eigenlijk niet of nauwelijks gebeurd. Vandaag zet de verhoudingen voor de rest van de Tour toch weer in een ander perspectief. Zou geweldig zijn als we echt tot de laatste zondag een strijd om het geel gaan krijgen.
Heel benieuwd naar zaterdag en zondag! Dan het echte werk.

Evenepoel en Roglic toch echt op het tweede plan. Rodriguez en Ciccone daar weer achter.

Het zware klimwerk moet nog wel komen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » do jul 11, 2024 7:34 am

Zó knap van die Vingegaard. Die dacht 3 maanden geleden dat ie eraf zou gaan. Hij zal wat hulp van de chemie hebben gekregen, maar dan nog.... Ongelooflijke sportman.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jul 11, 2024 8:33 am

Er zijn veel suggesties dat Pogacar en UAE de voedingsstrategie gisteren niet goed voor elkaar had. Dit met ondersteuning van momenten in de koers waarin hij in de finale echt wel op zoek is naar voeding. Zoeken in z'n shirt naar een gel, vragen aan de neutrale ondersteuning. Na afloop nog voor het podium winegums naar binnen spelen. Een echte hongerklop was het niet want dan zak je er helemaal doorheen maar ik denk wel dat het waarschijnlijk is dat 'ie op het randje zat.

Bij de In het Wiel podcast vertellen Thijs Zonneveld en Niki Terpstra ook dat ze overal soigneurs van ploegen zagen staan om renners onderweg extra te bevoorraden maar niemand van UAE. Blijft toch bijzonder hoe die ploeg werkt. Ze hebben een enorm budget en er is echt het nodige beter geworden maar met enige regelmaat laten ze dan voor de hand liggende zaken echt wel liggen.

Pogacar is voor de neutrale kijker echt een geschenk uit de hemel. Met zijn aanvallende stijl is het een genot om hem te volgen in plaats van verschillende zondewinnaars uit het verleden. Maar af en toe zal 'ie misschien toch iets meer moeten nadenken want anders gaat Vingegaard voor drie keer op rij. Iets wat uiteraard dan wel vooral de verdienste van Vingegaard is maar Pogi neemt door zo'n ronde heen wel veel risico. Dan heb je altijd de kans dat het een keer de verkeerde kant op valt.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jul 12, 2024 12:49 pm

Roglic eruit na zijn val van gisteren. Nummer drie alweer van deze Tour voor hem maar hier kon 'ie echt niets aan doen. Zware fout wat mij betreft van de organisatie om die passage zo in het parcours op te nemen en niets aan fatsoenlijke signalering aan te brengen. Wat een enorme amateuristische bende blijft het toch op dat vlak.

Onbegrijpelijk dat dit zo blijft bestaan eigenlijk en dat ploegen niet gewoon een keer een ultimatum stellen. De grootste koers ter wereld en de veiligheid is gewoon niet op orde. Als dat in de Tour al niet zo is, wat kun je dan verwachten van andere organisaties?
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » za jul 13, 2024 8:33 pm

Pogi wint wat tijd.
Maar even uitzoomend is het bijzonder dat Vingegaard zo goed is na zo'n zware blessure. Het is ook zeker nog niet gespeeld.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

zeux

Bericht door zeux » za jul 13, 2024 9:00 pm

Sandro schreef:Pogi wint wat tijd.
Maar even uitzoomend is het bijzonder dat Vingegaard zo goed is na zo'n zware blessure. Het is ook zeker nog niet gespeeld.
Morgen interessante rit. Maar historie leert dat twee minuten echt teveel is. Of Pogacar moet écht een slechte dag hebben.

Het is wel spannend dat laatste dag een tijdrit is. Maar dan is alleen iets mogelijk als Vingegaard iets terug pakt in de komende week, anders is het uitzichtloos. En ik waag te betwijfelen of dat lukt.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za jul 13, 2024 9:17 pm

zeux schreef:
Morgen interessante rit. Maar historie leert dat twee minuten echt teveel is. Of Pogacar moet écht een slechte dag hebben.

Het is wel spannend dat laatste dag een tijdrit is. Maar dan is alleen iets mogelijk als Vingegaard iets terug pakt in de komende week, anders is het uitzichtloos. En ik waag te betwijfelen of dat lukt.
Etappe morgen zou Vingegaard beter moeten liggen. Wel respect voor Pogi. Ondanks z’n voorsprong en ondanks dat hij in de laatste bergetappe pijnlijk werd achterhaald en verslagen door Vingegaard, kiest ie toch weer de aanval. En niet in de laatste kilometer maar 4-5 km voor de top. Dan heb je wel ballen hoor. Het is jammer voor Vingegaard dat Kuss er niet bij is. Hij staat er nu teveel alleen voor ten opzichte van het UAE blok.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zeux

Bericht door zeux » za jul 13, 2024 9:37 pm

Trab schreef:
zeux schreef:

Etappe morgen zou Vingegaard beter moeten liggen. Wel respect voor Pogi. Ondanks z’n voorsprong en ondanks dat hij in de laatste bergetappe pijnlijk werd achterhaald en verslagen door Vingegaard, kiest ie toch weer de aanval. En niet in de laatste kilometer maar 4-5 km voor de top. Dan heb je wel ballen hoor. Het is jammer voor Vingegaard dat Kuss er niet bij is. Hij staat er nu teveel alleen voor ten opzichte van het UAE blok.

Ik kon vandaag niet kijken, maar blijkbaar is Jorgenson niet de meesterknecht in de bergen? Staat 10de, stiekem toch aan zijn klassement aan het denken ipv ondergeschikt zijn aan Vingegaard?

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za jul 13, 2024 9:45 pm

zeux schreef:
Trab schreef:
zeux schreef: Morgen interessante rit. Maar historie leert dat twee minuten echt teveel is. Of Pogacar moet écht een slechte dag hebben.

Ik kon vandaag niet kijken, maar blijkbaar is Jorgenson niet de meesterknecht in de bergen? Staat 10de, stiekem toch aan zijn klassement aan het denken ipv ondergeschikt zijn aan Vingegaard?
Nee hij is zeker wel ondergeschikt. Hij moest op kop rijden toen Yates ging, maar kreeg het gat niet dicht. Met Kuss erbij was dat wel gelukt.

zeux

Bericht door zeux » za jul 13, 2024 9:52 pm

Trab schreef:
za jul 13, 2024 9:45 pm
zeux schreef:
Trab schreef: Etappe morgen zou Vingegaard beter moeten liggen. Wel respect voor Pogi. Ondanks z’n voorsprong en ondanks dat hij in de laatste bergetappe pijnlijk werd achterhaald en verslagen door Vingegaard, kiest ie toch weer de aanval. En niet in de laatste kilometer maar 4-5 km voor de top. Dan heb je wel ballen hoor. Het is jammer voor Vingegaard dat Kuss er niet bij is. Hij staat er nu teveel alleen voor ten opzichte van het UAE blok.

Nee hij is zeker wel ondergeschikt. Hij moest op kop rijden toen Yates ging, maar kreeg het gat niet dicht. Met Kuss erbij was dat wel gelukt.

Ok, dus hij is minder dan Kuss? Maar geef je alles als je nog tiende staat in het klassement? Ik vind dat moeilijk te rijmen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za jul 13, 2024 10:39 pm

zeux schreef:
Trab schreef:
za jul 13, 2024 9:45 pm
zeux schreef: Ik kon vandaag niet kijken, maar blijkbaar is Jorgenson niet de meesterknecht in de bergen? Staat 10de, stiekem toch aan zijn klassement aan het denken ipv ondergeschikt zijn aan Vingegaard?

Ok, dus hij is minder dan Kuss? Maar geef je alles als je nog tiende staat in het klassement? Ik vind dat moeilijk te rijmen.
Ja bergop is hij zeker minder dan Kuss. Die heeft de Vuelta gewonnen en hoort bij de beste klimmers uit het peloton.
Voor Visma telt alleen de gele trui. Daar moet iedereen zich ondergeschikt aan maken. En Jorgenson helemaal nu Kuss ontbreekt.

columbus

Bericht door columbus » za jul 13, 2024 11:27 pm

zeux schreef:
Trab schreef:
zeux schreef: Morgen interessante rit. Maar historie leert dat twee minuten echt teveel is. Of Pogacar moet écht een slechte dag hebben.

Jorgensen is zeker wel ondergeschikt. Kuss zou de absolute meesterknecht in de bergen moeten zijn voor Vingegaard, hij is er alleen niet bij. Jorgensen is ook goed maar komt net te kort om net iets langer bij Vingegaard te blijven. Visma heeft wat dat betreft wel pech dit jaar. Het kwalitatief goede helpers is wel dunnetjes dit jaar. Snap niet zo goed ook waarom ze niet Gesink en bijvoorbeeld een Bouwman of Uijtdebroeks hebben meegenomen. Verbaasd me ook dat Kelderman toch sneller moet lossen dan ik had gedacht.

Vingegaard staat er wat dat betreft best alleen voor. Kuss en Kruijswijk kunnen in de bergen wel wat betekenen. De taktiek van UAE is soms ver te zoeken maar ze hebben echt een steengoede ploeg

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jul 14, 2024 8:53 am

Jorgenson blijft gewoon zo lang als hij kan bij Vingegaard. Dan kom je vanzelf best hoog in het klassement te staan. Vergeet ook niet dat ze niet zo aanvallend rijden als andere jaren waarin ze de ploeg gebruikten om Pogacar uit te putten omdat het beeld was dat daarmee wellicht een voordeel te halen was voor Vingegaard.

Nu hebben ze daar de ploeg simpelweg niet voor doordat zoveel renners zijn gevallen of ziek zijn geworden. Geen Kuss, Kruiswijk en Van Baarle dat scheelt nogal wat. Van Aert is wel "gewoon" weer heel goed maar niet zo super als in andere jaren dat hij alle dagen voorin kan rijden. Hoe het met Uijtdebroeks zit weet ik niet precies maar hij heeft een mislukte Giro achter de rug (ziek geworden) en was voor zijn doen dramatisch in Zwitserland. Dus gewoon niet goed genoeg op het moment.

Na de rit van gisteren geloof ik er eerlijk gezegd niet meer in dat het nog heel spannend gaat worden. Achteraf gezien denk ik dat het mindere moment van Pogacar toen Vingegaard hem terughaalde en de rit won vooral kwam doordat ze de voedingsstrategie niet goed voor elkaar hadden. Vandaag was hij weer ijzersterk. Vingegaard ook maar heel sterk is simpelweg niet goed genoeg om Pogacar te verslaan.

Zou voor de spanning enorm leuk zijn als Vingegaard vandaag wel terug kan slaan maar ik denk dat Pogacar gewoon net een maatje te groot is dit jaar. En hij heeft bergop ook nog eens een sterkere ploeg om hem heen mocht hij een dag iets minder zijn. Dan is twee minuten echt wel een mooie marge.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo jul 14, 2024 3:53 pm

Ik vind zo'n door exoten gedomineerde Tour eigenlijk maar niks. Veel leuker als er renners uit de klassieke wielerlanden bovenin staan.

zeux

Bericht door zeux » zo jul 14, 2024 4:12 pm

Marillion schreef:
zo jul 14, 2024 8:53 am
Vingegaard ook maar heel sterk is simpelweg niet goed genoeg om Pogacar te verslaan.

Zou voor de spanning enorm leuk zijn als Vingegaard vandaag wel terug kan slaan maar ik denk dat Pogacar gewoon net een maatje te groot is dit jaar. En hij heeft bergop ook nog eens een sterkere ploeg om hem heen mocht hij een dag iets minder zijn. Dan is twee minuten echt wel een mooie marge.
Waarvan akte.

Pogacar stelt orde op zaken. Wat Giro? Wat 'minder'. Hongerklopje. Nu is het weer als vanouds.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jul 14, 2024 6:39 pm

zeux schreef:
Marillion schreef:
zo jul 14, 2024 8:53 am
Vingegaard ook maar heel sterk is simpelweg niet goed genoeg om Pogacar te verslaan.

Waarvan akte.

Pogacar stelt orde op zaken. Wat Giro? Wat 'minder'. Hongerklopje. Nu is het weer als vanouds.
Fenomeen. Hij kan gewoon defensief rijden met z’n voorsprong maar gooit er weer een solo uit op 5,5 kilometer van de finish.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jul 14, 2024 7:26 pm

Hij koerst super attractief. Daar kun je niks anders dan bewondering voor hebben. Enige wat jammer is dat is dat de rest niet wat meer in de buurt kan blijven want voor het geel hoeft 'ie echt alleen nog maar op zijn fiets te blijven zitten. Maar daar kan hij niets aan doen.

Tijdens de aanval van Vingegaard pakte Pogi op enig moment een bidon water aan en toen ging 'ie even rechtop zitten om hem over zijn hoofd te gooien. Toen was wel duidelijk hoe laat het was. :smallgrin.gif:

Evenepoel bijna ongemerkt beste van de rest. Doet het tot nu toe geweldig goed. Leuk om te zien dat hij een stap heeft gezet en zou mooi zijn richting de toekomst als hij ook in de derde week stabiel kan blijven. Hij zal ondertussen wel eens een tikje wanhopig worden van de kracht van zijn concurrenten. In een wat meer doorsnee deelnemersveld is hij waarschijnlijk de kandidaat voor de winst maar nu doet 'ie gewoon niet eens mee.

Moest ik niet Pogacar of Vingegaard zijn dan zou ik voorlopig mijn rondes uitkiezen op basis van hun programma. Waar zij rijden wegblijven en dan elders proberen te winnen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie