De voorbereiding 2024: Zweetparels

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

De voorbereiding 2024: Zweetparels

Bericht door Duke » do jun 20, 2024 1:40 pm

Zweetparels vliegen in het rond tijdens eerste training Farioli

Het is donderdag. In mijn agenda staat de eerste veldtraining onder leiding van Francesco Farioli omcirkeld. De voorbereiding op seizoen 2024/2025 gaat nu echt van start. Toch weer lekker! Met een collega loop ik goedgemutst richting sportpark De Toekomst.

Door Floris Roos
20 juni 2024 - 14:18

Wat meteen opvalt, is dat het trainingscomplex van Ajax momenteel een bouwput is. ‘Let op! Wij bouwen aan De Toekomst,’ zo lezen we op grote borden. Een mooie spreuk die je op meerdere manieren kunt uitleggen. Het zorgt er wel voor dat Farioli en zijn spelers ietwat moeten uitwijken. Ajax traint op de velden aan de andere kant van de asfaltweg die het sportcomplex in tweeën splitst.

Als we arriveren, lopen de spelers net het hoofdgebouw uit. Ze steken de weg over en lopen door een bouwcontainer richting het trainingsveld. We volgen. Het geluid van stalen noppen galmt heerlijk. Mannen met bouwhelmen slaan de passerende Ajacieden met interesse gaande. Dan gaan we tweemaal een slootje over via twee houten bruggen en komen we aan bij het trainingsveld. De bouwgeluiden klinken ineens veel verder weg.

Op het trainingsveld zien we veel nieuwe gezichten in de staf. Behalve Farioli zijn dat onder anderen landgenoot Daniele Cavalletto en de Spanjaard Felipe Sanchez Mateos. Ook zien we Dave Vos en keeperstrainer Jelle ten Rouwelaar. Met de Engelse Callum Walsh loopt er – naast Alessandro Schoenmaker – een nieuwe fysiektrainer rond. Richard Witschge en Said Bakkati zijn er niet meer.

Die Walsh valt trouwens meteen op. Hij leidt de warming-up onder het oog van talloze cameramensen, fotografen en vaste Ajaxvolgers. “Good pacing, gents,” klinkt het luid uit de mond van de Engelsman. Wat opvalt, is dat hij Amourricho meteen aanspreekt met ‘Amo’. Het is een detail, maar op een of andere manier wel een fijn detail.

Talent Dies Janse is ook van de partij. Hij doet wat betreft postuur ietwat denken aan Matthijs de Ligt, maar dan wat gestroomlijnder. Hij is in elk geval een beer van een gozer. Verder is het goed om te zien dat veel eerste elftalspelers er in deze fase al bij zijn. Dat was vorig seizoen wel anders.

Als de warming-up erop zit, is het de beurt aan Farioli een spelvorm toe te lichten. Het blauwe Adidastrainingspak staat hem uitstekend, al weten we niet precies hoe de Italiaanse modepolitie in die discussie staat. Aan de andere kant: al trek je Farioli een vuilniszak aan, ook dat staat ‘m vast uitstekend.

Tijdens een partijvorm staat Farioli nooit langs de lijn. Hij beweegt zich als een driftig baasje tussen de spelers. Altijd heeft hij een bal onder de arm. Soms zelfs twee. Als hij wat ziet dat hem bevalt, dan klinkt hij euforisch: “Yes! This is the quality we need. Brávo!” Maar als het hem niet zint, volgen driftige stapjes en zit hij spelers meteen kort op de huid. “Allez, allez, allez!!!”

Technisch directeur Alex Kroes kijkt goedkeurend toe. “Er is een nieuwe vibe. Dat zie je en dat voel je,” zegt hij. Ook interim algemeen directeur Menno Geelen en hoofdscout Kelvin de Lang zijn present en schudden her en der handjes of maken een praatje. Geelen is vooral blij met de oefenduels die zijn club afwerkt in de regio. Dat zijn wij ook. Ajax komt naar je toe deze zomer.

Dan is het de beurt aan assistent-trainer Cavalletto om zijn stem te laten horen. Net als zijn baas doet hij dat in het Engels met een vermakelijke Italiaanse tongval. Hij heeft wat A4-tjes in zijn handen en deelt teams in door voornamen te roepen. Het is een druk baasje.

Op de achtergrond praten Ajaxvolgers over de interesse in Wout Weghorst. “Ik denk dat hij wel gaat komen,” klinkt het. “Het is in weinig een spits voor Ajax, maar hij is maniakaal. Die laat zich in De Kuip niet zo gedwee wegspelen als de Ajacieden vorig seizoen overkwam.”

Het is allemaal afwachten. Wie komen en wie blijven? Het is goed om Jordan Henderson op het veld te zien, maar zijn plannen kennen we niet. Dat geldt voor wel meer spelers, terwijl we van anderen weten dat Ajax ze best wil verkopen. Owen Wijndal loopt weer vrolijk rond in een Ajaxshirt, maar of dat over een paar weken nog zo is?

Dan lijkt het alsof de energieke, felle en pittige training erop zit. Schijn bedriegt. Fysiektrainer Walsh mocht de sessie beginnen, maar mag deze eveneens afsluiten. Dat doet hij met een soort coopertest, maar dan zonder de bekende bliebjes. Walsh zet de Ajacieden echt flink aan het lopen. Inhoud kweken!

“Je zult maar net twee weken op een strandbedje op Ibiza hebben gezeten,” zegt een van de fotografen lachend. Een blik op de verbeten gezichten van de spelers leert dat het vele extra loopwerk ze zwaar valt. De zweetparels vliegen in de rondte, terwijl Walsh ze aanmoedigt: “Well done, lads. Good work! Stay consistent. Stay together en finish together! All-in time, gents. Outstanding!”

De kop is eraf in Amsterdam!
https://www.ajaxlife.nl/articles/2024/j ... ng-farioli
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Valerius

Re: De voorbereiding 2024: Zweetparels

Bericht door Valerius » do jun 20, 2024 3:03 pm

Parool:

Een compleet nieuwe staf, verplicht rusten en ontbijten op de club: Farioli neemt Ajax stevig onder handen
Bij Ajax waait in het nieuwe seizoen een andere wind. Francesco Farioli laat de selectie harder trainen, en er staan bedden op De Toekomst, zodat spelers tussen twee trainingen verplicht kunnen rusten. Ajax moet weer een echte profclub worden.

Nieuw seizoen, nieuwe beleving. Dat is de vibe die bij de eerste groepstraining van het seizoen over het trainingsveld van De Toekomst hangt. De stem van John van ’t Schip klinkt er niet meer, de spelers moeten luisteren naar de aanwijzingen van Francesco Farioli, die fanatiek coacht in Engels met een prachtig Italiaans accent.

Farioli moet het professionele klimaat bij Ajax terugbrengen. Sinds het vertrek van Erik ten Hag in de zomer van 2022 kwam de klad erin, zo schetste Remko Pasveer begin dit jaar in Het Parool. “Er was liefde voor de bal. Dat mis ik nu wel eens. Ik merk nu dat men sneller naar binnen of naar huis gaat. Bij de huidige generatie spelers zie ik minder toewijding, en dat baart me zorgen.”

Onder leiding van Farioli en technisch directeur Alex Kroes moet de selectie beter in balans raken, en fitter en gretiger worden dan in de afgelopen twee seizoenen. Ook moeten er duidelijke spelpatronen worden ingesleten. Ajax moet, kortom, weer een echte topclub worden in plaats van een wannabe.

Gezamenlijk ontbijt
Farioli en Kroes hebben geen halve maatregelen genomen. Zo staan er bedden op De Toekomst, waarop spelers tussen twee trainingen moeten rusten. De bedden staan op een zaaltje, om het groepsgevoel te vergroten.

Spelers worden ook geacht om ’s ochtends op de club te verschijnen voor het gezamenlijke ontbijt. Ze moeten langer op de club blijven dan de afgelopen seizoenen gebruikelijk was. Ter illustratie: vorig seizoen verzochten spelers trainer John van ‘t Schip om een extra training, op een van de drie ingeplande rustdagen in een week.

Het spelersverblijf heeft een nieuwe lik verf en een ander uiterlijk gekregen, om de indruk te versterken dat de voetballers in een nieuwe omgeving zijn aangekomen. Afscheid van het oude, omarming van het nieuwe, dat is het adagium.

Goede voorbeeld
Zelf geven Farioli en Kroes het goede voorbeeld: de voorbije weken waren ze steeds vroeg op De Toekomst en gingen ze ’s avonds na tienen pas naar huis. Dat is een totaal ander signaal dan trainer Maurice Steijn gaf, die tijdens de sportieve malaise naar Ibiza vloog op vrije dagen. Farioli voerde woensdag al individuele gesprekken met de spelers, die ook tests en metingen ondergingen.

Het is een instelling die Jordan Henderson zal kunnen waarderen. De Engelse routinier – net 34 geworden – verwonderde zich sinds z’n komst naar Amsterdam over het gebrekkige professionele klimaat, dat mede ten grondslag ligt aan de tegenvallende prestaties. Teams die bijvoorbeeld minder kunnen sprinten dan de tegenstander hebben simpelweg een kleinere kans op de overwinning.

Met Farioli’s komst is ook de volledige technische staf van het eerste elftal veranderd. Van ’t Schip, Michael Valkanis, Saïd Bakkati, Hedwiges Maduro, Richard Witschge en keeperstrainer Anton Scheutjens ruimen het veld.

De 35-jarige Farioli heeft in totaal vier man meegenomen van zijn vorige club OGC Nice: naast de assistenten Daniele Cavalletto (Italiaans) en Felipe Sánchez Mateos (Spaans) ook data-analist Osman Kul (Turks) en performancecoach Callum Walsh (Engels). Assistent Dave Vos – die vorig jaar Jong Ajax trainde – en keeperstrainer Jelle ten Rouwelaar zijn de enige Nederlanders in de staf. De voertaal bij Ajax is Engels, net als onder Ten Hag.

25 juli eerste wedstrijd
Op het trainingsveld ontbraken donderdagochtend enkele internationals vanwege hun deelname aan het Europees Kampioenschap. Dat Ajax slechts vijf EK-internationals moet afstaan – Bryan Brobbey en Steven Bergwijn bij Nederland, Josip Sutalo en Borna Sosa bij Kroatië en Ahmetcan Kaplan bij Turkije – kun je een voordeel noemen van de belabberde afgelopen seizoenen. Daardoor kan Farioli met een redelijk complete groep aan de voorbereiding beginnen. Ook Owen Wijndal, Youri Baas en Naci Ünüvar – vorig seizoen verhuurd – stonden donderdagochtend op het trainingsveld.

Over ruim een maand speelt Ajax de eerste officiële wedstrijd. De Amsterdamse club neemt het in de tweede voorronde van de Europa League op tegen het Servische FK Vojvodina. De eerste wedstrijd is op 25 juli in de Johan Cruijff Arena, een week later volgt de return. Ajax begint in de eredivisie op 11 augustus thuis tegen SC Heerenveen.

Er zullen spelers vertrekken, onder wie waarschijnlijk Steven Bergwijn, Chuba Akpom en Geronimo Rulli. Ook mikt de club ondanks de slechte financiële positie – er komen rode cijfers aan – op enkele nieuwelingen. Zo staan spits Wout Weghorst (Burnley FC) en de veelzijdige Pablo Rosario (OGC Nice) in de belangstelling.

Het voorlopige programma van Ajax
Oefenwedstrijden
5 juli Ajax - PEC Zwolle (Amsterdam)
9 juli Ajax - Sint Truidense V.V. (Oldebroek)
13 juli Ajax - Rangers F.C. (Wezep)
15-19 juli trainingskamp Wageningen

Tweede voorronde Europaleague
25 juli Ajax - FK Vojvodina
1 augustus FK Vojvodina - Ajax

Eredivisie
11 augustus Ajax - sc Heerenveen

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do jun 20, 2024 9:44 pm

Beetje raar stukje is het wel he.
Het is een instelling die Jordan Henderson zal kunnen waarderen. De Engelse routinier – net 34 geworden – verwonderde zich sinds z’n komst naar Amsterdam over het gebrekkige professionele klimaat, dat mede ten grondslag ligt aan de tegenvallende prestaties. Teams die bijvoorbeeld minder kunnen sprinten dan de tegenstander hebben simpelweg een kleinere kans op de overwinning.
Is dit een stukje statistiek wat Het Parool ons wil mee geven?

wimpey

Bericht door wimpey » vr jun 21, 2024 7:29 am

Zo staan er bedden op De Toekomst, waarop spelers tussen twee trainingen moeten rusten. De bedden staan op een zaaltje, om het groepsgevoel te vergroten.
Jezus, dat was er dus nog niet?! :excited.gif: Wat een prutsclub.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jun 21, 2024 8:41 am

Ajax - Rangers bij een amateurclub. Het moet op zichzelf natuurlijk kunnen maar het lijkt me toch wat optimistisch. Al was het alleen al als het gaat om de hoeveelheid belangstelling van beide kanten.

Verder is de voorbereiding toch wel een heerlijke periode. Nieuwe energie. Alles kan nog. Talenten kunnen doorbreken. Aankopen kunnen meevallen. De nieuwe trainer is nog een onbeschreven blad. Misschien breekt er zelfs stiekem alsnog een aankoop van vorig seizoen door. Of het realistisch is of niet maakt niet uit. In die periode tot de eerste wedstrijden kan alles nog. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » di jun 25, 2024 8:33 am

wimpey schreef:
vr jun 21, 2024 7:29 am
Zo staan er bedden op De Toekomst, waarop spelers tussen twee trainingen moeten rusten. De bedden staan op een zaaltje, om het groepsgevoel te vergroten.
Jezus, dat was er dus nog niet?! :excited.gif: Wat een prutsclub.
Tijdens de voorbereiding moet dit er zijn, en anders ook voor degenen die er behoefte aan hebben. Ik kan me wel voorstellen dat oudere spelers vinden dat ze zelf wel kunnen bepalen wat goed is.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 03, 2024 10:52 am

We zijn bijna toe aan de eerste oefenwedstrijd:

05-07, 14.00 uur: Ajax - PEC Zwolle (besloten op Sportpark de Toekomst)
09-07, 18.30 uur: Ajax - STVV (openbaar bij OWIOS in Oldebroek)
13-07, 16.00 uur: Ajax - Rangers FC (openbaar bij WHC in Wezep)
18-07, 18.30 uur: Ajax - Al Wasl-FC (openbaar bij TEC in Tiel)
19-07, 15.00 uur: Ajax - Olympiakos (besloten, locatie onbekend)
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo jul 03, 2024 11:18 am

Vrijdag wordt een mooie voetbaldag.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr jul 05, 2024 8:45 am

Is die pot tegen PEC ergens te zien? Je kunt nl. vanmiddag dan al zien of het misschien iets wordt met Farioli. Of ie tot een logische opstelling komt, of er al iets van voetbal in zit, of spelers opbloeien.

Vorig jaar was de 1e pot tegen Den Bosch. ASE stond RCV, herinner ik me. Het lag compleet open voor Den Bosch. 2-2 werd het, als ik me niet vergis. Een voorbode dus.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jul 05, 2024 8:46 am

Lionel schreef:
wo jul 03, 2024 11:18 am
Zaterdag dan! 9:00 All Blacks v Engeland, 17:00 Springboks v Ierland. Oh ja, ook nog een beetje voetbal.

Yopii

Bericht door Yopii » vr jul 05, 2024 8:49 am

wimpey schreef:
vr jul 05, 2024 8:45 am
Is die pot tegen PEC ergens te zien? Je kunt nl. vanmiddag dan al zien of het misschien iets wordt met Farioli. Of ie tot een logische opstelling komt, of er al iets van voetbal in zit, of spelers opbloeien.

Vorig jaar was de 1e pot tegen Den Bosch. ASE stond RCV, herinner ik me. Het lag compleet open voor Den Bosch. 2-2 werd het, als ik me niet vergis. Een voorbode dus.
Geen inzet bovendien, wandeltempo.

Ik verwacht wel meer inzet, dat kan al snel. Of het voetbal verbetert, staat nog te bezien.

Die Steijn is wel een ongehoorde zak hooi.

columbus

Bericht door columbus » vr jul 05, 2024 8:54 am

wimpey schreef:
Lionel schreef:
wo jul 03, 2024 11:18 am
Zaterdag dan! 9:00 All Blacks v Engeland, 17:00 Springboks v Ierland. Oh ja, ook nog een beetje voetbal.
Wim, wordt het nog ergens uitgezonden?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr jul 05, 2024 9:52 am

wimpey schreef:

In principe is iedereen er al bij, behalve Bergwijn en Brobbey, de twee Kroaten en Kaplan, waar je kwantitatief wel alternatieven voor hebt. Verwacht dus inderdaad een normale opstelling en dus geen Jong Ajax aangevuld met wat A-junioren. Ben benieuwd.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Valerius

Bericht door Valerius » vr jul 05, 2024 10:02 am

wimpey schreef:
Is die pot tegen PEC ergens te zien?
Ja, op Ziggo Sport.

De Dominee

Bericht door De Dominee » vr jul 05, 2024 10:13 am

Ben stiekem toch veel benieuwder naar deze pot dan naar NL - Turkije morgenavond, merk ik :blush.gif: .

Ik hoop een logische opstelling te zien. Fitte spelers die volle bak gaan. En iets van een begin van een tactisch plan. Hopelijk word ik niet teleurgesteld...
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr jul 05, 2024 10:34 am

Valerius schreef:
vr jul 05, 2024 10:02 am
wimpey schreef:
Is die pot tegen PEC ergens te zien?
Ja, op Ziggo Sport.
Iets specifieker en ook zonder Ziggo gratis te zien:

https://www.ziggogo.tv/nl/epg/initial

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jul 05, 2024 11:18 am

Bedankt, al weet ik nog niet of ik straks op het linkje durf te klikken. Zolang we niets hebben gezien kunnen we nog dromen. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr jul 05, 2024 11:32 am

Ach, gewoon benieuwd naar mijn cluppie.
Kijken of ik al iets nieuws zie qua spel.

De Dominee

Bericht door De Dominee » vr jul 05, 2024 12:10 pm

Farioli start tegen PEC met Diant Ramaj op doel. De Duitse sluitpost groeide het afgelopen seizoen, mede door blessures van concurrenten, uit tot eerste sluitpost bij Ajax en behoudt zijn basisplaats onder de nieuwe trainer.

De verdediging wordt gecompleteerd door Devyne Rensch, Jakov Medic, Dies Janse en Jorrel Hato. Laatstgenoemde start hoogstwaarschijnlijk als linksback.

Op het middenveld kunnen Jordan Henderson, Branco van den Boomen en Kenneth Taylor rekenen op een basisplaats. De voorhoede bestaat uit Carlos Forbs, Chuba Akpom en Mika Godts.

Bron: Voetbalzone.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Lionel

Bericht door Lionel » vr jul 05, 2024 12:20 pm

Niks geks. Ben benieuwd naar het tempo en hoe de backs spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr jul 05, 2024 12:21 pm

De Dominee schreef:
vr jul 05, 2024 12:10 pm
Farioli start tegen PEC met Diant Ramaj op doel. De Duitse sluitpost groeide het afgelopen seizoen, mede door blessures van concurrenten, uit tot eerste sluitpost bij Ajax en behoudt zijn basisplaats onder de nieuwe trainer.

De verdediging wordt gecompleteerd door Devyne Rensch, Jakov Medic, Dies Janse en Jorrel Hato. Laatstgenoemde start hoogstwaarschijnlijk als linksback.

Op het middenveld kunnen Jordan Henderson, Branco van den Boomen en Kenneth Taylor rekenen op een basisplaats. De voorhoede bestaat uit Carlos Forbs, Chuba Akpom en Mika Godts.

Bron: Voetbalzone.
Gezien wat er nu beschikbaar is is dit toch een vrij logische opstelling?

Ik mis Vos overigens in de selectie. Naci ook.

Yopii

Bericht door Yopii » vr jul 05, 2024 12:23 pm

Zitten die niet op de bank? :confused.gif:

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr jul 05, 2024 12:25 pm

Yopii schreef:
vr jul 05, 2024 12:23 pm
Volgens AS niet, nee.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr jul 05, 2024 12:29 pm

Berghuis op weg naar Turkije? :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jul 05, 2024 12:35 pm

Mr. Ajax schreef:
vr jul 05, 2024 12:25 pm
Yopii schreef:
vr jul 05, 2024 12:23 pm
Volgens AS niet, nee.
Vos en Unuvar zullen wel "gewoon" niet wedstrijdfit zijn dan.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie