Georges Mikautadze

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

columbus

Re: Georges Mikautadze

Bericht door columbus » zo jun 23, 2024 11:39 am

Yopii schreef:
Ook komt Van der Zee te spreken over Georges Mikautadze, die recentelijk vertrok bij Ajax en met Georgië goed presteert op het EK in Duitsland. 'Mikautadze was bij Metz een uitstekende spits in de tweede divisie. Op het hoogste niveau moesten we afwachten of hij daar zou aanhaken. Dat blijkt hij nu ook te kunnen. Het was alleen niet echt een spits die bij Ajax paste. Ajax heeft in de geschiedenis nog nooit een kleine spits gehad die geslaagd is. Cvitanich heeft een tijdje in de spits gestaan. Daarvoor stonden de mensen ook niet op de banken. Het is een traditie om een grote spits te hebben die kan meevoetballen en scoren.'
Lang leve onze scouting! :hypocrite.gif: :excited.gif:

Ik zou de nieuwe Messi niet nemen, hoor. Liever Wappie Weghorst.

Arveladze was trouwens ook niet zo groot, die deed het prima. In een verder verleden hadden we ene Johan Cruijff, die noemden ze 'de kleine'. Het langetermijngeheugen van Zee is aan slijtage onderhevig.
God allemachtig. Als dit toch het niveau is waarop er beslissingen worden genomen dan loopt als niet 2 seizoen achter maar 2 decennia. En dan snap ik dat trainers met jongens aankomen waar ze eerder mee hebben samen gewerkt.

Dit heeft een extreem hoog Cor Pot gehalte die in de docu van Feijenoord ook niet verder kwam dan “hij is sterk en kan een goal maken”.

Of Mikautadze het wel of niet zou hebben gemaakt in Ajax 1 weten we niet. Maar het afdoen op zijn lengte is echt tenenkrommend. Ja dat het de vraag is of hij de stap had gemaakt vanuit de 2e divisie. Daarom scout je toch? Je scout eenmaal in die categorie spelers als Ajax zijnde. En ja, dan kan het altijd een keer mislukken. Maar Jezus te paard… in de 3e divisie hebben ze het beter voor elkaar

Yopii

Bericht door Yopii » zo jun 23, 2024 12:13 pm

Richard Witschge heeft ook diepe inzichten:

'Ik vond het een hele goede voetballer. In de discipline is hij wat minder. Qua voetbal is hij gewoon geweldig. Hij kon op trainingen hele aparte dingen doen. In de wedstrijden heeft hij natuurlijk weinig gespeeld. Je moet tegenwoordig ook druk kunnen zetten zoals wij met Ajax willen spelen.'

Nadat Mikautadze in de winterstop op huurbasis terugkeerde bij zijn oude club FC Metz, vond hij zijn vertrouwen weer terug en scoorde hij aan de lopende band in Frankrijk. Dat Mikautadze ook op het EK weer tot scoren komt, verbaast Witschge niet. 'Ik denk dat hij in een ander systeem beter tot zijn recht komt en dat is ook gebleken denk ik.'
Zulke mensen zijn te dom om te poepen. Hoe kun je die jongen beoordelen op basis van die paar wedstrijden, onder deze belabberde omstandigheden?

Het is met twee maten meten ook. Onze 'eminente' aanvoerder liep er week in week uit bij te sjokken, die deed geen reet, tot de laatste twee wedstrijden dan. Druk zetten, met zijn man meelopen, daar had hij geen zin in. Dat was blijkbaar geen probleem. :excited.gif:

columbus

Bericht door columbus » zo jun 23, 2024 12:40 pm

Haha! Inderdaad wat een flauwekul. Er liepen er nog 10 die niet wisten hoe en wanneer ze druk moesten zetten. En als of het een soort hogere wiskunde is, het druk zetten van Ajax. Spelers op dat niveau snappen echt wel hoe of wat, dat het een ploeg tijd kost om het er in te slijpen oké, maar wat een slap verhaal

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 23, 2024 1:08 pm

Nu is het volgens mij wel zo dat hij zowel bij Metz als Georgie niet bijzonder actief is tijdens de wedstrijd. Dit baseer ik overigens op wat ik zo her en der lees. Ik heb hem zelf niet zien spelen.

Dat je het elftal zo moet inrichten dat hij kan renderen zal kloppen. En de vraag is dan of je dat voor elkaar krijgt in combinatie met hoe je het elftal wil laten spelen. Kijk, de laatste trainers leken überhaupt geen plan te hebben dus dan mislukt vrijwel iedereen. Brobbey kon zich daar nog wel aan onttrekken omdat hij fysiek gewoon zo vreselijk sterk is. Maar het kan prima zijn dat het met Mikautadze en Ajax ook onder een goede trainer geen gelukkig huwelijk zou zijn geworden.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo jun 23, 2024 1:15 pm

Oh dat kan zeker. Ik vind alleen de argumenten van van de Zee en Witsche in deze quotes bijzonder sneu

Yopii

Bericht door Yopii » zo jun 23, 2024 1:22 pm

Zoals Mourinho laatst aangaf: een trainer hoeft spelers vanaf een bepaald niveau niet te leren voetballen, hij moet hun leren hoe ze moeten samenspelen.
Nu is het volgens mij wel zo dat hij zowel bij Metz als Georgie niet bijzonder actief is tijdens de wedstrijd.
Op basis hiervan had Ajax Ziyech ook niet moeten halen, die sloofde zich in verdedigend opzicht niet uit bij Twente.

Mikautadze is een jonge speler die nog moest leren. Daarvoor is de trainer. Als hij dan te maken krijgt met een prutser als Steijn... :eusa_silenced.gif:

De vergelijking met KJH: die bleef het liefst de hele wedstrijd in de buurt van het strafschopgebied staan, zodat hij kon scoren. Kaatsen, daar had hij geen zin in. Ten Cate probeerde van hem een betere voetballer te maken, dat lukte niet. KJH scoorde wel altijd en overal. Dan kun je zo'n speler afvoeren, of je kunt bedenken hoe het team zo neerzet dat hij rendeert. Doelpunten zijn immers niet onbelangrijk in het voetbal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 23, 2024 1:33 pm

De vraag is wel of je dan met zo'n type spits per saldo beter af bent. Heb je liever iemand die er vooral voor de doelpunten staat of wil je een spits die meer voor zorgt dat het elftal beter gaat spelen.

Het antwoord op die vraag is mede afhankelijk van de rest van de spelers die je tot je beschikking hebt. Bij Ajax had hij denk ik samen moeten spelen met Brobbey. Dat had op zichzelf echt wel kunnen werken maar het betekent ook wel iets voor de samenstelling van de rest van je elftal. Past dat plaatje ook is dan de vraag.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 23, 2024 2:10 pm

Ter aanvulling: ik baal er van dat het met hem zo gelopen is. Want hij was nu net één van de weinige aankopen die af en toe, al was het met slechts enkele flitsen, wel liet zien dat hij technisch vaardig is én over inzicht beschikt om een slimme pass te kunnen geven. Ik had zelfs stiekem de hoop dat zijn transfer niet door zou gaan en dat hij onder Farioli voor een nieuwe kans zou gaan.

Helaas ging hij ten onder in de chaos.

Maar het was dus ook bepaald geen zekerheid. Je noemt Ziyech. Die is dus ook gewoon bijna mislukt bij ons. Enkele momenten kunnen bepalen of een speler ergens slaagt of niet.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo jun 23, 2024 3:42 pm

Echt hoor, zonder geluk vaart niemand wel.

Micky van der Ven beschrijft in de VI dat hij waarschijnlijk nooit de top had gehaald zonder de lessen van Wim Jonk. Maar weinig voetballers zijn zo eerlijk.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo jun 23, 2024 4:57 pm

columbus schreef:
zo jun 23, 2024 1:15 pm
Oh dat kan zeker. Ik vind alleen de argumenten van van de Zee en Witsche in deze quotes bijzonder sneu
Wat is er mis/klopt er niet aan wat Witschge hierboven zegt?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey

Bericht door wimpey » zo jun 23, 2024 5:53 pm

columbus schreef:
Ik ook. Als je Brobbey hebt, haal je er een pinch hitter bij. Om welke redenen Mikautadze is aangetrokken zal wel onduidelijk blijven.

columbus

Bericht door columbus » zo jun 23, 2024 7:15 pm

Mr. Ajax schreef:
columbus schreef:
Als je het een enorm goede voetballer vindt maar dat het druk zetten nog niet zoals is als men wil, dan ga je daarmee aan de slag. En doe het niet af als of het druk zetten bij Ajax o zo moeilijk is.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo jun 23, 2024 7:59 pm

columbus schreef:
zo jun 23, 2024 7:15 pm
Mr. Ajax schreef:
columbus schreef:
Als je het een enorm goede voetballer vindt maar dat het druk zetten nog niet zoals is als men wil, dan ga je daarmee aan de slag. En doe het niet af als of het druk zetten bij Ajax o zo moeilijk is.
Hij geeft aan dat hij het een mooie en goede voetballer vond maar dat hij niet genoeg speelminuten kreeg om datum wedstrijden te laten zien. En geeft als voorbeeld dat hij het lastig had met het druk zetten. Dat zijn twee 100% juiste beweringen. Wat lopen jullie toch geforceerd te zoeken.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo jun 23, 2024 8:51 pm

Ik snap de hele discussie eigenlijk niet, want ik vind Mikautadze eigenlijk helemaal niet zo'n sterke indruk maken dit EK. Ontzettend luie speler die wacht op een momentje en voor de rest eigenlijk niet mee doet. Allemaal prima, maar we doen nu net alsof die 2 goals van hem een fantastische speler maken.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jun 23, 2024 9:01 pm

peter schreef:Ik snap de hele discussie eigenlijk niet, want ik vind Mikautadze eigenlijk helemaal niet zo'n sterke indruk maken dit EK. Ontzettend luie speler die wacht op een momentje en voor de rest eigenlijk niet mee doet. Allemaal prima, maar we doen nu net alsof die 2 goals van hem een fantastische speler maken.
Amen. Helemaal mee eens.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo jun 23, 2024 9:04 pm

Trab schreef:
zo jun 23, 2024 9:01 pm
peter schreef:Ik snap de hele discussie eigenlijk niet, want ik vind Mikautadze eigenlijk helemaal niet zo'n sterke indruk maken dit EK. Ontzettend luie speler die wacht op een momentje en voor de rest eigenlijk niet mee doet. Allemaal prima, maar we doen nu net alsof die 2 goals van hem een fantastische speler maken.
Amen. Helemaal mee eens.

Vind hem wel wat kunnen maar vind Yopi en Columbus (o.a.) wat doorslaan in het afgeven op alles wat Amsterdams en ‘Ajax-DNA’ is. Witschge zegt helemaal niks verkeerds/onjuist in die quotes.

columbus

Bericht door columbus » zo jun 23, 2024 9:43 pm

Ik snap Witsche gewoon niet. Als je hem toch zo’n goede voetballer vindt, waarom heeft hij dan niet meer speeltijd gehad. En de quote van vd Zee vind ik tenenkrommend. Het is een quote dus ken de hele context niet maar als je niet verder komt dan “in het verleden heeft Ajax nooit een kleine spits gehad”… dan is toch wat magertjes

Of hij het zou hebben gered bij Ajax weet ik niet. Dat hij te snel is afgeserveerd vind ik wel.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jun 23, 2024 10:08 pm

columbus schreef:Ik snap Witsche gewoon niet. Als je hem toch zo’n goede voetballer vindt, waarom heeft hij dan niet meer speeltijd gehad. En de quote van vd Zee vind ik tenenkrommend. Het is een quote dus ken de hele context niet maar als je niet verder komt dan “in het verleden heeft Ajax nooit een kleine spits gehad”… dan is toch wat magertjes

Of hij het zou hebben gered bij Ajax weet ik niet. Dat hij te snel is afgeserveerd vind ik wel.
Alsof Witschge over de speeltijd gaat.. Klein is idd geen criterium, maar dan moet hij wel een versnelling hebben en hard willen werken. Hij is aartslui en heeft geen versnelling. Het enige wat hij kan is aardig afronden. Dat is veels te weinig.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo jun 23, 2024 10:13 pm

columbus schreef:
zo jun 23, 2024 9:43 pm
Ik snap Witsche gewoon niet. Als je hem toch zo’n goede voetballer vindt, waarom heeft hij dan niet meer speeltijd gehad. En de quote van vd Zee vind ik tenenkrommend. Het is een quote dus ken de hele context niet maar als je niet verder komt dan “in het verleden heeft Ajax nooit een kleine spits gehad”… dan is toch wat magertjes

Wat heeft Witschge met de opstelling/speeltijd te maken?

Lionel

Bericht door Lionel » ma jun 24, 2024 9:16 am

Trab schreef:
zo jun 23, 2024 10:08 pm
columbus schreef:Ik snap Witsche gewoon niet. Als je hem toch zo’n goede voetballer vindt, waarom heeft hij dan niet meer speeltijd gehad. En de quote van vd Zee vind ik tenenkrommend. Het is een quote dus ken de hele context niet maar als je niet verder komt dan “in het verleden heeft Ajax nooit een kleine spits gehad”… dan is toch wat magertjes

Alsof Witschge over de speeltijd gaat.. Klein is idd geen criterium, maar dan moet hij wel een versnelling hebben en hard willen werken. Hij is aartslui en heeft geen versnelling. Het enige wat hij kan is aardig afronden. Dat is veels te weinig.

Eens. Die jongen is veel te lui. En wil op het veld alle vrijheid.

Heel raar dat we hem überhaupt hebben gekocht. Alsof er nooit in het echt naar deze jongen is gekeken en alleen naar wat statistieken.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 24, 2024 10:24 am

:biggthumpup.gif:

Toen Ziyech bij Ajax kwam, was hij ook zo. Na een tijdje ging hij het leuk vinden om druk te zetten. Kwalificaties als 'lui' doen mij niet zoveel. Zeker een jonge speler kan nog leren, vooral als hij nog hogerop wil.

Die arrogantie stoort me ook: alsof Ajax zo ongelooflijk bijzonder is. Bij bijna elke club met pretenties werkt het ongeveer hetzelfde. Mikautadze heeft bij teams gespeeld die altijd de underdog waren. Dat is even schakelen. Ga met zo'n speler aan het werk in plaats van hem meteen af te serveren. Als het dan niet werkt, is het vroeg genoeg voor een afscheid. Maar ja, dan verwacht je van Steijn dat hij iets constructiefs doet, dat zit er natuurlijk niet in.

Georgië heeft een zwak team dat het van dat ene moment moet hebben. Logisch dan dat Mikautadze voorin blijft om te loeren op een kans. Overigens werkt het ook wel zo dat de aanwezigheid van zo'n speler verdedigers van de tegenpartij noopt om achterin te blijven. Cruijff wilde beslist niet dat Romario meeliep met zijn tegenstanders. Hij moest constant voor onrust zorgen door juist diep te blijven staan. Veel aanvallers zijn aan het alibiverdedigen, daar heb je weinig aan. Voetbal is een mindgame.

(Niet dat ik Mikautadze een op een met Romario wil vergelijken, schrijf ik dan maar voor de zekerheid)

wimpey

Bericht door wimpey » ma jun 24, 2024 10:42 am

Lionel schreef:
ma jun 24, 2024 9:16 am
Alsof er nooit in het echt naar deze jongen is gekeken en alleen naar wat statistieken.
Ik vrees dat je de spijker op z'n kop slaat.

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 24, 2024 11:29 am

Er is ook nooit naar die jongen omgekeken.

Kan gebeuren, zou je zeggen, ware het niet dat het een structureel probleem is. Hopelijk haalt Farioli het beste uit zijn spelers, in tegenstelling tot zijn voorgangers.

Yopii

Bericht door Yopii » wo jun 26, 2024 8:10 pm

Assist nu, begrijp ik. Ik kom er nu pas in.

Die jongen gaat een mooie transfer maken

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo jun 26, 2024 8:50 pm

Yopii schreef:Assist nu, begrijp ik. Ik kom er nu pas in.

Die jongen gaat een mooie transfer maken
Real Madrid denk ik

Plaats reactie