Laatste stuk stond de wind nog tegen. En het is op dit parcours met afstand de langste succesvolle solo. Ze komen binnen met 44km/u gemiddeld in deze omstandigheden.
Luca Mozzato is over een paar jaar het antwoord op een mooie triviant vraag.

Moderator: mods
Dat had ik niet helemaal door. Ik had het idee dat hij verhoudingsgewijs (in zoverre dat nog enigszins mogelijk is in een koers als de RVV) nog wel redelijk in zijn comfort zone zat. Vorig jaar moest hij voor mijn gevoel veel dieper gaan.
De spanning was wel echt meteen weg bij het beslissende moment (vwb de eerste plek althans). Ik had eigenlijk geen seconde nog het idee dat hij nog zou kunnen verliezen.
Alles daarachter vind ik dan toch niet meer zo interessant. Ik vond het daarom een minder interessante editie. (Heb het teruggekeken want had na een uur of 14 uur niets meer gezien). Wel straf van Mathieu natuurlijk.
Oké. Ik vind/vond de strijd om plek 2 eigenlijk we interessantSandro schreef:Alles daarachter vind ik dan toch niet meer zo interessant. Ik vond het daarom een minder interessante editie. (Heb het teruggekeken want had na een uur of 14 uur niets meer gezien). Wel straf van Mathieu natuurlijk.
Oh jaaa, die jongen is een fenomeen in eendagskoersen. Geweldig, absolute buitencategorie. Genieten. En met die inspanning onder die omstandigheden iedereen overhoop rijden mag je natuurlijk ook flink kapot zijn. Maar als je dan toch iets probeert te vinden waar Mathieu kwetsbaar is in dit soort koersen, dan lijkt het niet de (hier helaas afgeroomde) samenwerkende concurrentie te zijn, maar kennelijk wel dat weer. Het valt me gewoon op. Hij zei zelf ook dat hij zijn gebruikelijke wattages tijdens die solo bij lange na niet meer kon halen. Gelukkig maar, is ie toch nog ergens menselijk. En misschien toch een aandachtspuntje voor Parijs-Roubaix. Ben benieuwd.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑ma apr 01, 2024 3:20 pmDat zou wellicht kunnen, maar…in de context van in je eentje tientallen km voorop fietsen en ruim een minuut overhouden op samenwerkende concurrenten die kennelijk niet in staat zijn om jou terug te halen, is het wel wat relatief. Zelfs als ie een kleine hongerklop had of moeite met dit weer, was er helemaal niemand die hem bij kon houden; hoe veel last zouden zij dan wel niet gehad hebben?
Waarmee hij dan bijna dezelfde fout als in Harrogate zou hebben gemaakt. Ook toen weergaloos op weg naar zeer waarschijnlijk zijn eerste WK-titel. Maar ineens was de tank helemaal leeg. De hongerklop onder die omstandigheden sloeg overduidelijk toe. Merkwaardig genoeg ontkende Mathieu dat na de koers in eerste instantie categorisch. Later erkende hij schoorvoetend toch wel dat hij zich toen gezien die omstandigheden niet afdoende verzorgd had. Jackje misschien te vroeg uit en zo. En inderdaad, misschien ook wel te weinig energie-inname.
AD.nl (premium)Ergens was ik wel blij dat Van der Poel in de laatste kilometers van de Ronde van Vlaanderen óók kapotging
Thijs Zonneveld 01-04-24, 21:00
Sommigen lagen op de grond, spartelend als karpers op het droge. Anderen sjokten vloekend en tierend omhoog, met de fiets aan de hand. Een peloton profs gedegradeerd tot wielertoeristen met lovehandles en zadeltasjes zo groot als strandballen. Boven, op de top van de Koppenberg, zagen ze er allemaal grijs en groen tegelijk uit.
Allemaal, behalve één.
Mathieu van der Poel ademde nauwelijks. Op zijn gezicht was geen spoor van vermoeidheid te lezen en zijn shirt was nog zo wit als bij de start. Alsof-ie net was opgestapt voor een hersteltraininkje. Beetje uitbollen, de benen losrijden, met een muziekje in de oren tegen een heuveltje op peddelen. Het contrast met de rest was veelzeggend. Er moest nog 45 kilometer worden gereden, maar het was klaar, over, uit. Koers gedaan. De winnaar was bekend – en eigenlijk was dat stiekem ook al zo voordat ze ’s morgens vertrokken in Antwerpen. Bij de wedkantoren kreeg je een halve euro terug voor elke euro die je inzette op een overwinning van Van der Poel.
Omdat het er zo makkelijk uitziet, vergeet je soms hoe moeilijk het is. Milaan-San Remo, Parijs-Roubaix, het WK, een E3 Prijsje tussendoor en dan nóg maar een Ronde van Vlaanderen: het lijkt zo normaal. Als de caissière van de buurtsuper, die na het afrekenen vraagt of hij er nog een bonnetje of een monumentje bij wil.
Het is overwinningsinflatie: zoveel winnen dat elke nieuwe zege een beetje minder waardevol wordt. Het geldt voor Van der Poel, het geldt misschien ook wel voor het hele Nederlandse mannenwielrennen van de laatste jaren. Het afgelopen decennium (van Niki Terpstra in Roubaix tot Van der Poel in Vlaanderen) was extreem succesvol.
In de afgelopen tien jaar wonnen Nederlandse renners tien monumenten; in de 25 jaar daarvóór welgeteld één
Ter illustratie: in de afgelopen tien jaar wonnen Nederlandse renners tien monumenten; in de 25 jaar daarvóór welgeteld één. Van der Poel heeft er sinds zijn overstap naar de weg (in 2019) al vijf gewonnen, náást de Amstel Gold Race, ritten in Tour en Giro en een miljoen veldritten. Het maakt hem – zeker gezien de mondialisering van de sport en het niveau anno nu – de grootste eendagsrenner die we ooit hebben gehad. Sorry Jan Raas, sorry Hennie Kuiper.
Ergens was ik wel blij dat Van der Poel in de laatste kilometers van de Ronde van Vlaanderen óók kapotging. Een hongerklop dreigde. Hij had het koud, hij was leeg en verrot. Menselijk bijna. Zélfs de wereldkampioen die op z’n dooie akkertje boven op de Koppenberg op zijn regenboog voorbij zweefde, was een uur later naar de filistijnen. Het was een memo aan alle bankzitters thuis – dat winnen nóóit vanzelf gaat, ook niet als je Van der Poel heet. Deze Ronde van Vlaanderen was veel meer dan wéér een overwinning, veel meer dan wéér een streepje en veel meer dan business as usual.
Laten we niet doen alsof het normaal is.
Want normaal is Mathieu van der Poel in de verste verte niet.
Dank voor het plaatsen ZuidemaZuidema schreef:Waarmee hij dan bijna dezelfde fout als in Harrogate zou hebben gemaakt. Ook toen weergaloos op weg naar zeer waarschijnlijk zijn eerste WK-titel. Maar ineens was de tank helemaal leeg. Als ex-wielrenner herkende ik toen overduidelijk de hongerklop onder die omstandigheden. Merkwaardig genoeg ontkende Mathieu dat na de koers in eerste instantie categorisch. Later erkende hij schoorvoetend toch wel dat hij zich toen gezien die omstandigheden niet afdoende verzorgd had. Jackje misschien te vroeg uit en zo. En inderdaad, misschien ook wel te weinig energie-inname.
Dat hij gisteren al uitzonderlijk fors voor zijn doen in het rood zat, bewees wel de razendsnel slinkende voorsprong. Van tegen de twee minuten had hij aan de finish nog een minuut over. Nog ruim voldoende gelukkig om over de streep zijn fiets naar de hemel te steken. Hopelijk is het een wake-up call voor volgende week. Mathieu is een fenomeen, maar ook hij heeft zijn grenzen.
AD.nl (premium)Ergens was ik wel blij dat Van der Poel in de laatste kilometers van de Ronde van Vlaanderen óók kapotging
Thijs Zonneveld 01-04-24, 21:00
Sommigen lagen op de grond, spartelend als karpers op het droge. Anderen sjokten vloekend en tierend omhoog, met de fiets aan de hand. Een peloton profs gedegradeerd tot wielertoeristen met lovehandles en zadeltasjes zo groot als strandballen. Boven, op de top van de Koppenberg, zagen ze er allemaal grijs en groen tegelijk uit.
Allemaal, behalve één.
Mathieu van der Poel ademde nauwelijks. Op zijn gezicht was geen spoor van vermoeidheid te lezen en zijn shirt was nog zo wit als bij de start. Alsof-ie net was opgestapt voor een hersteltraininkje. Beetje uitbollen, de benen losrijden, met een muziekje in de oren tegen een heuveltje op peddelen. Het contrast met de rest was veelzeggend. Er moest nog 45 kilometer worden gereden, maar het was klaar, over, uit. Koers gedaan. De winnaar was bekend – en eigenlijk was dat stiekem ook al zo voordat ze ’s morgens vertrokken in Antwerpen. Bij de wedkantoren kreeg je een halve euro terug voor elke euro die je inzette op een overwinning van Van der Poel.
Omdat het er zo makkelijk uitziet, vergeet je soms hoe moeilijk het is. Milaan-San Remo, Parijs-Roubaix, het WK, een E3 Prijsje tussendoor en dan nóg maar een Ronde van Vlaanderen: het lijkt zo normaal. Als de caissière van de buurtsuper, die na het afrekenen vraagt of hij er nog een bonnetje of een monumentje bij wil.
Het is overwinningsinflatie: zoveel winnen dat elke nieuwe zege een beetje minder waardevol wordt. Het geldt voor Van der Poel, het geldt misschien ook wel voor het hele Nederlandse mannenwielrennen van de laatste jaren. Het afgelopen decennium (van Niki Terpstra in Roubaix tot Van der Poel in Vlaanderen) was extreem succesvol.
In de afgelopen tien jaar wonnen Nederlandse renners tien monumenten; in de 25 jaar daarvóór welgeteld één
Ter illustratie: in de afgelopen tien jaar wonnen Nederlandse renners tien monumenten; in de 25 jaar daarvóór welgeteld één. Van der Poel heeft er sinds zijn overstap naar de weg (in 2019) al vijf gewonnen, náást de Amstel Gold Race, ritten in Tour en Giro en een miljoen veldritten. Het maakt hem – zeker gezien de mondialisering van de sport en het niveau anno nu – de grootste eendagsrenner die we ooit hebben gehad. Sorry Jan Raas, sorry Hennie Kuiper.
Ergens was ik wel blij dat Van der Poel in de laatste kilometers van de Ronde van Vlaanderen óók kapotging. Een hongerklop dreigde. Hij had het koud, hij was leeg en verrot. Menselijk bijna. Zélfs de wereldkampioen die op z’n dooie akkertje boven op de Koppenberg op zijn regenboog voorbij zweefde, was een uur later naar de filistijnen. Het was een memo aan alle bankzitters thuis – dat winnen nóóit vanzelf gaat, ook niet als je Van der Poel heet. Deze Ronde van Vlaanderen was veel meer dan wéér een overwinning, veel meer dan wéér een streepje en veel meer dan business as usual.
Laten we niet doen alsof het normaal is.
Want normaal is Mathieu van der Poel in de verste verte niet.
Mwah, lastig vergelijken met andere tijdperken. Maar dat klopt qua palmares als wegrenner trouwens niet v.w.b. Jan Raas. Volgens Wiki behaalde Raas in de periode 1976 t/m 1983 de volgende podiumplaatsen:Het maakt hem – zeker gezien de mondialisering van de sport en het niveau anno nu – de grootste eendagsrenner die we ooit hebben gehad. Sorry Jan Raas, sorry Hennie Kuiper.