Cruijff was toch ook van de meevoetballende keepert?Trab schreef: ↑vr jan 12, 2024 6:03 pmHet gaat toch niet alleen om behaalde kampioenschappen? Ajax speelde extreem aanvallend onder Cruijff. 3-4-3, Bosman op 10, Menzo vliegende keep, veel eigen jeugd. In 87 120 doelpunten voor. Nog steeds een record in de eredivisie. Dat is toch waar we Ajacied voor zijn? Onderscheidend voetbal. Misschien wat naïef in zijn beginjaren, maar ik heb er wel van genoten. Voor mij dan ook een non discussie. Tuurlijk hoort hij bij de beste trainers van Ajax. Bovendien zijn er genoeg trainers zoals Guardiola die geïnspireerd zijn door Cruijff.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
D'r viel in ieder geval iets te beleven onder Cruijff.‘Mijn rol, met name onder Johan Cruijff, was om van achteruit het spel te hervatten. Daarnaast moest ik de ruimte achter de defensie verdedigen’, vertelt de oud-doelman aan Ajax.nl, waarna hij uitlegt dat de opdracht van Cruijff hem goed lag. ‘Ik denk dat ik het type keeper was wat je tegenwoordig veel ziet. Ik moest wel eens dertig of veertig meter voor mijn goal staan. Ik deed wat Cruijff van mij vroeg, maar dat was voor mij niet zo bijzonder, want ik speelde altijd al zo. Voor mij was zijn speelstijl heel normaal.’ (Menzo over spelen onder Cruijff op AjaxShowtime)

Honderd keer liever dan het zaaddodende voetbal van Frank de Boer. Dat eerste kampioenschap was natuurlijk fijn, maar bij die laatste had ik het helemaal gehad en was kijken naar Ajax geen vreugde meer. Uniek om 4 kampioenschappen te halen (als éénoog), maar leuk was het niet...