Ik ben bang dat het wel echt heel lastig is om een situatie als deze te voorkomen. Dit is uiteindelijk een ongeval in een op zichzelf overzichtelijke afdaling op goed asfalt. Maar ook daar kan het noodlot toeslaan. Ja het ging hard maar dat is wat er gebeurd in een afdaling.
Moet je dan stellen dat je geen afdaling richting een finish in een parcours moet opnemen? Het is niet gezegd dat het dan niet een keer misgaat in een andere afdaling. Dat is in het verleden ook al gebeurd. Het is ook maar de vraag of er extra risico's zijn genomen omdat het richting finish was. Mäder was niet aan het duelleren om de winst van de rit of zo.
Het kan natuurlijk op heel veel punten wel echt veel beter als het gaat om veiligheid van renners. Vorige week nog waren er ronduit bizarre situaties in een rittenkoers bij de vrouwen die gewoon in volle finale te maken kregen met verkeer. En de reactie van de organisatie was doodleuk dat die dames niet moesten denken dat ze in de Tour zaten.

Ook zijn er nog altijd gevaarlijke springaankomsten. Met een bocht, in dalende lijn, met allerlei onnodige obstakels. Al dan niet goed afgezet.
Maar afdalingen veilig maken lijkt me echt lastig. Vangrail en bescherming van zacht materiaal aanbrengen over een volledige afdaling? Hoe hoog moet dat dan zijn? En waar stop je? Wielrennen is in de basis helaas geen veilige sport. Misschien is nog wel de meeste winst te halen uit betere beschermende kleding. Al is ook dat lastig omdat je maximale inspanningen moet leveren en een integraalhelm en motorpak daardoor bijvoorbeeld geen optie zijn.