Maurice Steijn, de ex-trainer!

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Maurice Steijn de nieuwe trainer van Ajax

Prima, zie het echt in hem zitten
3
8%
Nouja ok dan, ik zie aanknopingspunten, dit kan wel eens een darkhorse zijn
10
26%
Het was niet mijn eerste keuze maar hij krijgt het voordeel van de twijfel
1
3%
Ik heb echt geen flauw idee wat dit gaat worden, ik sta er neutraal in
6
15%
Het kan anders uitpakken maar ik zie voorlopig geen aanknopingspunten
5
13%
Ik ben hier niet blij mij, zie het niet zo zitten
3
8%
Waar is Ajax mee bezig, compleet krankjorum, deze man past totaal niet
11
28%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Yopii
Berichten: 18832
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Yopii » wo jun 14, 2023 8:49 am

Benieuwd waarom Mislintat uitgerekend deze trainer gekozen heeft.

Ik vind het een gedurfde keuze, op zich mag ik dat wel. Zo zijn we ook aan Ten Hag gekomen.

Al die loftuitingen zeggen me niet zo heel veel. Ajax is geen VVV. Belangrijk is dat de trainer steun krijgt, wie de trainer ook is. Zonder de onvoorwaardelijke rugdekking van Overmars en Sar was Ten Hag bijvoorbeeld mislukt.

Maduro schijnt erg talentvol te zijn, ik ben benieuwd. Hij was een slome speler, hopelijk heeft hij als trainer meer pit.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9085
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo jun 14, 2023 8:56 am

Beckenbauer on prozac, maar de goal in de klassieker zullen we nooit vergeten! Geen idee wat zijn kwaliteiten als trainer zijn.

Wat gebeurt er eigenlijk met JH?

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door GangstaRiB » wo jun 14, 2023 8:59 am

Yopii schreef:
wo jun 14, 2023 8:49 am
Benieuwd waarom Mislintat uitgerekend deze trainer gekozen heeft.

Ik vind het een gedurfde keuze, op zich mag ik dat wel. Zo zijn we ook aan Ten Hag gekomen.

Al die loftuitingen zeggen me niet zo heel veel. Ajax is geen VVV. Belangrijk is dat de trainer steun krijgt, wie de trainer ook is. Zonder de onvoorwaardelijke rugdekking van Overmars en Sar was Ten Hag bijvoorbeeld mislukt.

Maduro schijnt erg talentvol te zijn, ik ben benieuwd. Hij was een slome speler, hopelijk heeft hij als trainer meer pit.
Inderdaad. Op dit moment voordeel van de twijfel en lofuitingen zeggen niks in het voetbalwereldje omdat iedereen elkaar beschermt.

Wat ik vind ontbreken in de analyses over Steijn is toch de tactiek. Fysiek vind ie belangrijk, teamspirit vind ie belangrijk.. check check. Maar tactiek wint wedstrijden. Ten Hag kon wedstrijden omdraaien met wissels of het stond zowiezo al goed.
Iedereen die met Steijn heeft gewerkt roemt zijn winnaarmentaliteit enzo... maar het nivo Ajax verlangd wel iets meer.

Maduro zou een ontzettend goede aanwinst zijn denk ik. Die claimde op EPSN even alle credits voor de tactiek die Almere City hanteerde dit jaar. :smallgrin.gif: Zou Pastoor dat leuk gevonden hebben?
Maar Maduro zei bijvoorbeeld dat hij 'on-analyseerbaar' voor de tegenstander wilde zijn. Dat hoor ik graag. Dan hoor ik iemand die snapt hoe belangrijk tactiek is.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Mano » wo jun 14, 2023 9:13 am

GangstaRiB schreef:
wo jun 14, 2023 8:59 am


Inderdaad. Op dit moment voordeel van de twijfel en lofuitingen zeggen niks in het voetbalwereldje omdat iedereen elkaar beschermt.

Wat ik vind ontbreken in de analyses over Steijn is toch de tactiek. Fysiek vind ie belangrijk, teamspirit vind ie belangrijk.. check check. Maar tactiek wint wedstrijden. Ten Hag kon wedstrijden omdraaien met wissels of het stond zowiezo al goed.
Iedereen die met Steijn heeft gewerkt roemt zijn winnaarmentaliteit enzo... maar het nivo Ajax verlangd wel iets meer.
Er staat wel degelijk hier en daar wat over zijn tactiek. Wat je vooral leest is dat hij makkelijk kan schakelen naar een plan B. (uiteraard vooraf ingestudeerd)
Iets wat nogal nodig is als je met VVV tegen bijv. PSV of Ajax speelt

Bij Ajax gelden uiteraard andere criteria
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18832
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Yopii » wo jun 14, 2023 9:17 am

Ten Hag kon wedstrijden omdraaien met wissels of het stond zowiezo al goed.
Daar vond ik hem juist niet zo sterk in. Ten Hag is meer een tekentafeltacticus.

Beschouwingen over de kwaliteiten van een trainer gaan doorgaans over het menselijke aspect. Spelers met wie een trainer heeft gewerkt zeggen zelden iets in de trant van: ik kwam zo goed uit de verf doordat de linksbuiten steeds ruimte maakte en de verdediging goed doordekte. Het is meestal: hij zag het helemaal in mij zitten, daardoor beleefde ik mijn beste periode onder hem, toptrainer. :smallgrin.gif:

Kortom, dit zegt me allemaal niet zo veel.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Jinne » wo jun 14, 2023 9:58 am

Duke schreef:
di jun 13, 2023 3:17 pm
De plussen en minnen van Maurice Steijn als Ajax-trainer op een rij
Door MIKE VERWEIJ

Conclusie:
Mislintat neemt een gok met Steijn, die heel snel moet bewijzen wél een Ajax-coach te zijn. Dat hoeft op zichzelf geen probleem te zijn, want dat lukte Ten Hag ook na een eerste half jaar waarin het bijna fout ging. Alleen had die het voordeel dat hij een twee-eenheid vormde met Marc Overmars. En Steijn moet het met de rugdekking doen van Mislintat, die ook nog moet laten blijken bij Ajax op de juiste plek te zijn. Voorlopig toont de Duitser met het contracteren van Steijn wel Amsterdamse bluf.
www.telegraaf.nl

Mooi, aan het einde nog even die sneer naar Ten Hag. Moest nog even. :biggrin.gif:
Als Overmars zijn werk had gedaan destijds dan had De Telegraaf het gewoon goed gezien met Ten Hag. :666.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door wimpey » wo jun 14, 2023 10:01 am

Yopii schreef:
wo jun 14, 2023 9:17 am
Ten Hag kon wedstrijden omdraaien met wissels of het stond zowiezo al goed.
Daar vond ik hem juist niet zo sterk in. Ten Hag is meer een tekentafeltacticus.
Pcs. Z'n wissels brachten meest niet veel. Dan werd het languh balluh.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Mano » wo jun 14, 2023 10:03 am

houvast geneuzel :smallgrin.gif: dat snappen we toch allemaal in komkommertijd.
Als spelers het voelen bij een trainer, gaan ze 110% en loopt zo'n elftal als de brandweer.

Dat was zo bij LvG, EtH, en hopelijk bij MS.
maar dat weten we pas rond de kerst.

Wat ik wel fijn vind om te lezen is dat Steijn al 3 weken in gesprek is met TD
Bosz nooit een kandidaat is geweest en Knutsen wel in geinformeerd maar de gesprekken nooit intensief zijn geworden.
oftewel: Steijn stond gewoon op een shortlist.
Of hij de juiste is, weten we niet maar er is over nagedacht. Het was geen paniekbeweging.

Als hij een Steijn zou hebben opgehaald uit de Duitse Buli 2 zouden we het allemaal rete-interessant hebben gevonden.


Het ging als volgt:
Misi, We willen een steen goede trainer.
- Misi google translate - Stein Gut
aah, okay ze willen Steijn
:hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Jinne » wo jun 14, 2023 10:06 am

Nog steeds niet enthousiast. Knutsen voelde als een (Noord-)tropische verrassing. Bovendien ook wat titels gepakt met een kleinere club. MS heeft als plus dat ie meer ervaring heeft, maar Sparta nu is eigenlijk zijn eerste klus dat ie bovenin meedoet.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Mano » wo jun 14, 2023 10:08 am

Directeur Voetbalzaken Sven Mislintat: "Maurice is inmiddels grofweg twintig jaar als trainer actief in het betaalde voetbal, waarvan ruim twaalf jaar als hoofdtrainer. Hij heeft bij alle clubs waar hij werkzaam was veel betere resultaten behaald dan vooraf werd verwacht. Hij heeft dus meermaals met zijn teams aangetoond een echte overperformer te zijn. Hij is klaar voor de stap omhoog, daar ben ik van overtuigd. Verder zijn we de trainersstaf rondom Maurice zorgvuldig aan het samenstellen tot een complementair geheel. Eind juni melden de eerste spelers zich weer op sportpark de Toekomst en begint de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Ik ben blij dat we de belangrijkste trainerspositie nu hebben ingevuld."

Said Bakkati wordt als assistent-trainer aan de technische staf toegevoegd. Bakkati heeft een verleden bij Ajax. Gedurende het seizoen 2015/2016 was hij in Amsterdamse dienst als assistent-trainer van coaches Andries Ulderink en Jaap Stam bij Jong Ajax. Bakkati (Groningen, 23 maart 1982) vervolgde zijn loopbaan als assistent bij Reading FC, PEC Zwolle, Feyenoord en FC Cincinnati. Sinds november 2022 was de oud-prof assistent-trainer van Dick Advocaat bij ADO Den Haag.

Bakkati tekent net als hoofdtrainer Steijn een contract met een looptijd van drie seizoenen, van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2026. De 28-jarige Duitser Max Lesser komt over van VfB Stuttgart en wordt hoofd analyse eerste elftal. De technische staf bestaat verder uit Richard Witschge, Anton Scheutjens (keeperstrainer) en Alessandro Schoenmaker (performance coach).
De 28-jarige Duitser Max Lesser komt over van VfB Stuttgart en wordt hoofd analyse eerste elftal
Hm, wie is dat dan :confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13402
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Nihad » wo jun 14, 2023 10:09 am

Het is officieel.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door GangstaRiB » wo jun 14, 2023 10:09 am

wimpey schreef:
wo jun 14, 2023 10:01 am
Yopii schreef:
wo jun 14, 2023 9:17 am
Ten Hag kon wedstrijden omdraaien met wissels of het stond zowiezo al goed.
Daar vond ik hem juist niet zo sterk in. Ten Hag is meer een tekentafeltacticus.
Pcs. Z'n wissels brachten meest niet veel. Dan werd het languh balluh.
Niet mee eens.
Zullen ongetwijfeld wedstrijden zijn geweest waarin het pompen was, maar over het algemeen niet.
Dit seizoen bij ManU heeft ie heel vaak wissels gebracht die voor de ommekeer zorgden.

Maar goed... ETH is history. Steijn it is.

Ik blijf het een verrassende keuze vinden en ben erg benieuwd. Ik vind het goed dat Steijn de lange weg met pieken en dalen heeft afgelegd, dat tekent ook iemands karakter en geeft een bak aan ervaring. Enige twijfel zit nog steeds in het 'hogeschool' voetbal want dat wordt echt wordt verlangd van clubs van het kaliber Ajax.
Lees artikelen op VI pro of kijk youtube filmpjes waarin ze tactieken bespreken.. het is zo ontzettend belangrijk. Een trainer als Beenhakker zou het in deze tijd niet meer redden. Je komt niet meer weg met goede spelers en laat die maar aanrommelen. Dat is wat Heitinga feitelijk deed. We need a plan.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Jinne » wo jun 14, 2023 10:11 am

Mano schreef:
wo jun 14, 2023 10:08 am
Directeur Voetbalzaken Sven Mislintat: "Maurice is inmiddels grofweg twintig jaar als trainer actief in het betaalde voetbal, waarvan ruim twaalf jaar als hoofdtrainer. Hij heeft bij alle clubs waar hij werkzaam was veel betere resultaten behaald dan vooraf werd verwacht. Hij heeft dus meermaals met zijn teams aangetoond een echte overperformer te zijn. Hij is klaar voor de stap omhoog, daar ben ik van overtuigd. Verder zijn we de trainersstaf rondom Maurice zorgvuldig aan het samenstellen tot een complementair geheel. Eind juni melden de eerste spelers zich weer op sportpark de Toekomst en begint de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Ik ben blij dat we de belangrijkste trainerspositie nu hebben ingevuld."

Said Bakkati wordt als assistent-trainer aan de technische staf toegevoegd. Bakkati heeft een verleden bij Ajax. Gedurende het seizoen 2015/2016 was hij in Amsterdamse dienst als assistent-trainer van coaches Andries Ulderink en Jaap Stam bij Jong Ajax. Bakkati (Groningen, 23 maart 1982) vervolgde zijn loopbaan als assistent bij Reading FC, PEC Zwolle, Feyenoord en FC Cincinnati. Sinds november 2022 was de oud-prof assistent-trainer van Dick Advocaat bij ADO Den Haag.

Bakkati tekent net als hoofdtrainer Steijn een contract met een looptijd van drie seizoenen, van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2026. De 28-jarige Duitser Max Lesser komt over van VfB Stuttgart en wordt hoofd analyse eerste elftal. De technische staf bestaat verder uit Richard Witschge, Anton Scheutjens (keeperstrainer) en Alessandro Schoenmaker (performance coach).
De 28-jarige Duitser Max Lesser komt over van VfB Stuttgart en wordt hoofd analyse eerste elftal
Hm, wie is dat dan :confused.gif:
Data-Duitser 2. :smallgrin.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47501
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Lionel » wo jun 14, 2023 10:25 am

GangstaRiB schreef:
wo jun 14, 2023 10:09 am
wimpey schreef:
wo jun 14, 2023 10:01 am
Yopii schreef:
wo jun 14, 2023 9:17 am


Daar vond ik hem juist niet zo sterk in. Ten Hag is meer een tekentafeltacticus.
Pcs. Z'n wissels brachten meest niet veel. Dan werd het languh balluh.
Niet mee eens.
Zullen ongetwijfeld wedstrijden zijn geweest waarin het pompen was, maar over het algemeen niet.
Dit seizoen bij ManU heeft ie heel vaak wissels gebracht die voor de ommekeer zorgden.

Maar goed... ETH is history. Steijn it is.

Ik blijf het een verrassende keuze vinden en ben erg benieuwd. Ik vind het goed dat Steijn de lange weg met pieken en dalen heeft afgelegd, dat tekent ook iemands karakter en geeft een bak aan ervaring. Enige twijfel zit nog steeds in het 'hogeschool' voetbal want dat wordt echt wordt verlangd van clubs van het kaliber Ajax.
Lees artikelen op VI pro of kijk youtube filmpjes waarin ze tactieken bespreken.. het is zo ontzettend belangrijk. Een trainer als Beenhakker zou het in deze tijd niet meer redden. Je komt niet meer weg met goede spelers en laat die maar aanrommelen. Dat is wat Heitinga feitelijk deed. We need a plan.
EtH was toch dramatisch met wisselen?
IK GELOOF!!!!!!

Alexander
Berichten: 8574
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Alexander » wo jun 14, 2023 10:32 am

Nihad schreef:
wo jun 14, 2023 10:09 am
Het is officieel.
Om te hui-len. Mijn verwachting is dat hij er eind september uit ligt.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13402
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Nihad » wo jun 14, 2023 11:28 am

Wel bijzonder. Voor het eerst sinds Aadje afkoopsom een Hagenees als trainer.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Andriy Demchenko
Berichten: 5011
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Andriy Demchenko » wo jun 14, 2023 11:31 am

Nihad schreef:
wo jun 14, 2023 11:28 am
Wel bijzonder. Voor het eerst sinds Aadje afkoopsom een Hagenees als trainer.
Ach heb niks tegen Hagenezen op zich, ze horen er nu eennmaal bij. Net zoals jij, AT Cruijff en Innerharbour. :hypocrite.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5011
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Andriy Demchenko » wo jun 14, 2023 11:38 am

https://twitter.com/bartf/status/166798 ... _&ref_url= Niet bepaald een trainer die jong talent de kans geeft.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Jinne » wo jun 14, 2023 11:47 am

Andriy Demchenko schreef:
wo jun 14, 2023 11:38 am
https://twitter.com/bartf/status/166798 ... _&ref_url= Niet bepaald een trainer die jong talent de kans geeft.
Rotterdam staat daar wel op de juiste plekjes. :biggthumpup.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door wimpey » wo jun 14, 2023 11:48 am

Er lekt niets uit. :biggthumpup.gif: Ja, net voor aankondiging. :smallgrin.gif: Voorlopig zie ik niet dat Steyn à la het waterhoofd lijntjes heeft richting De T.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Mano » wo jun 14, 2023 11:51 am

We gaan het ervaren, het moet achteraf altijd maar weer blijken of iemand past bij Ajax. Heb er wel zin in!
nu nog even wat leuke parels van spelers binnen halen

Schreuder leek voor vele een no brainer. Nou, dat hebben we geweten....
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Mano » wo jun 14, 2023 11:51 am

wimpey schreef:
wo jun 14, 2023 11:48 am
Er lekt niets uit. :biggthumpup.gif: Ja, net voor aankondiging. :smallgrin.gif: Voorlopig zie ik niet dat Steyn à la het waterhoofd lijntjes heeft richting De T.
heerlijk!
je ziet aan berichtgeving van Mike en Vaal dat het pijn doet, zit veel venijn in de tekst
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11435
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Toppie » wo jun 14, 2023 12:47 pm

Alexander schreef:
wo jun 14, 2023 10:32 am
Nihad schreef:
wo jun 14, 2023 10:09 am
Het is officieel.
Om te hui-len. Mijn verwachting is dat hij er eind september uit ligt.
We zullen wel Azijn zeikers zijn.... Maar ik heb 0,0 % vertrouwen in deze trainer, aangezien een hoop gasten afgelopen seizoen niet thuisgaven, vrees ik deze trainer als te licht bevonden afgeserveerd en tot ziens. Voor de winterstop is die pleite en de rest van NL lacht ons weer uit (Ik hoop echt dat wij het mis hebben) :blush.gif: :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op wo jun 14, 2023 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Cruijff » wo jun 14, 2023 1:04 pm

Mano schreef:
wo jun 14, 2023 8:19 am
iemand toegang tot dit pro stukje?
https://www.vi.nl/pro/analyse/maurice-s ... at-meetlat
Jep, als iemand die tekst zou kunnen plaatsen, zou :biggthumpup.gif: zijn!

Lionel
Berichten: 47501
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Maurice Steijn, de nieuwe trainer!

Bericht door Lionel » wo jun 14, 2023 1:17 pm

Twee weken geleden legde Sven Mislintat het eisenpakket neer waaraan de nieuwe Ajax-trainer zou moeten voldoen. Alle aanleiding om Maurice Steijn langs die meetlat te leggen, met behulp van beelden en statistieken. Van attractief voetbal en het inpassen van jeugd tot het neerzetten van een goede organisatie en overperformance.

ATTRACTIEF VOETBAL
“Als je over deze club spreekt, dan moet een trainer staan voor attractief en aanvallend voetbal.”

Maurice Steijn omschrijft zijn eigen voetbal als ‘aanvallend-realistisch’. Volgens hem is positiespel de basis van alles. Tegelijkertijd schuwen zijn ploegen het opportunisme niet. Steijn houdt van lange aanspeelpunten voorin, zodat onder druk het middenveld overgeslagen kan worden.

Toch is het een misvatting dat Sparta Rotterdam onder leiding van Steijn nauwelijks over de grond gespeeld heeft. In de Eredivisie zijn PSV, Feyenoord, AZ en Ajax de enige ploegen die in een gemiddelde aanval meer passes versturen dan de Kasteelheren. Op die statistiek scoort Sparta dus zelfs beter dan FC Twente.

Vooral op eigen helft zijn duidelijke patronen te herkennen in de opbouw van Sparta. Steijn opereert met zijn ploeg vanuit een 4-3-3-formatie, met de punt naar achteren op het middenveld. Vaak is de technisch vaardige Joshua Kitolano de controleur kort voor de defensie. Tegen teams die druk zetten met een aanvallende middenvelder die naast de spits komt, wordt deze Noor de vrije man. Jagen opponenten juist door met een vleugelaanvaller, dan zijn de technisch vaardige backs Shurandy Sambo en Michael Pinto de mannen die via de zijkant aanvallen moeten opzetten.

Video-analyse van de spelopbouw van Sparta Rotterdam onder Maurice Steijn.
De vier verdedigers hebben duidelijk de opdracht om het veld zo groot mogelijk te maken, zodat tegenstanders niet makkelijk twee spelers kunnen afschermen. Sparta tikt rond met de keeper en centrale verdedigers tot een opponent besluit te happen. Dan probeert de ploeg van Steijn de weg naar voren te vinden.

In het scenario van een tegenstander die volle bak druk zet, komt targetman Tobias Lauritsen in beeld. Hij is dit seizoen de Eredivisie-speler die met afstand de meeste luchtduels heeft aangegaan. Dat zijn er 533 – ruim veertien per wedstrijd (!) - geweest. In veldbezetting anticipeert Sparta op die lange ballen. Vleugelaanvallers Vito van Crooij en Koki Saito staan vaak aan de binnenkant gepositioneerd, zoals ook middenvelder Arno Verscheuren veelvuldig anticipeert op direct spel naar voren. Het is niet toevallig dat Sparta dit Eredivisie-seizoen de meeste succesvolle lange passes verstuurt.

Videobeelden van de lange bal op Tobias Lauritsen.
Wat ontbreekt in het spel van Sparta zijn herkenbare ideeën om op de helft van de tegenstander tot goede mogelijkheden te komen. Aanvallers lijken veel vrijheid te hebben om hun intuïtie te volgen. Daarnaast zijn loopacties in de diepte en voorzetten veelvuldig terug te zien. Combinaties door de as zijn daarentegen zeldzaam. Fortuna Sittard, Excelsior en SC Cambuur zijn de enige teams die procentueel nog minder vaak dan Sparta de bal toucheren in de waardevolle zones centraal voor het strafschopgebied. Uit open spel hebben tien ploegen dit seizoen betere kansen – afgaande op Expected Goals – gecreëerd dan de Kasteelheren. Door goed af te werken en vaak te scoren uit spelhervattingen is het elftal van Steijn alsnog tot redelijk wat doelpunten gekomen.

Defensief zijn de ideeën van Steijn behoorlijk rechttoe, rechtaan. Sparta probeert tegenstanders tot lange ballen te dwingen met hoge druk. De middenvelders voeren daarin mandekking uit. Rechtsvoor Van Crooij jaagt naar de binnenkant om de linker centrale verdediger van de opponent vast te zetten. Die patronen zijn vergelijkbaar met de manier waarop Erik ten Hag zijn elftallen bij Ajax ingericht heeft. Alleen neemt Steijn minder risico, omdat hij niet vaak zijn rechtsachter helemaal door laat gaan op de linksback van de tegenstander.

Grote verschillen zijn pas te zien indien onder de hoge druk van Sparta uitgespeeld wordt. Dan zakt namelijk het hele elftal terug op eigen helft, om daar de ruimtes klein te maken. Dankzij de fysieke kracht in de achterhoede schuwt Sparta de fysieke duels rond de eigen zestien niet. Afgaande op het aantal toegestane passes per defensieve actie – een bekende maatstaf om agressiviteit in het verdedigen te meten – zetten liefst twaalf Eredivisie-ploegen fanatieker druk dan Sparta.

Steijn heeft op Spangen ook geen elftal neergezet dat uitblinkt in de omschakelmomenten. Uit veroveringen rond de vijandelijke zestien heeft alleen SC Heerenveen nog minder gescoord dan Sparta (1). Go Ahead Eagles, FC Groningen en FC Utrecht zijn de enige ploegen die nog minder vaak dreigend zijn geworden vanuit een snelle uitbraak vanaf eigen helft. Sparta is op dat vlak een stuk minder direct en agressief dan een directe concurrent als Twente. De intensiteit ligt relatief laag, net als het tempo.

Conclusie
Hoewel het clichébeeld niet klopt dat Sparta alleen de lange bal op Lauritsen hanteert, valt de stijl van Steijn lastig te kwalificeren als attractief voetbal. Daarvoor is het spel op de helft van de tegenstander te rommelig en het verdedigen te passief. De vraag is in hoeverre dat het gevolg is van het materiaal dat hij toch zijn beschikking heeft. Steijn houdt het simpel en overzichtelijk bij een spelersgroep die wellicht niet meer aankan. Bij Ajax krijgt hij de kans om aan te tonen dat hij meer kan bieden met kwalitatief betere voetballers.

JEUGD INPASSEN
“Hij moet talenten uit de jeugdopleiding in kunnen passen.”

Bij ADO Den Haag, VVV-Venlo, NAC Breda en Sparta Rotterdam is Steijn geen trainer gebleken die veelvuldig kansen geeft aan jeugd. Dit seizoen heeft hij in totaal twee minuten gegeven aan tieners bij Sparta, dat toch echt een reputatie heeft als opleidingsclub. In zijn twee Eredivisie-seizoenen bij VVV-Venlo hield het ook niet over, met 864 en 686 minuten.


Zeker in de as van zijn elftal houdt Steijn van volwassen spelers, die stabiel zijn in prestaties. Voor een ploeg die tegen degradatie moet vechten, is dat geen gekke gedachte. Maar ook in wedstrijden waarin de tussenstand het dit seizoen heeft toegelaten, is Steijn verre van avontuurlijk gebleken in zijn wisselbeleid. Het niet opstellen van jeugdproduct Sydney van Hooijdonk is eerder een twistpunt geweest bij NAC Breda.

Conclusie
Het inpassen van jeugd is bepaald geen kenmerk van Steijn als trainer. Bij Ajax zal daarin verandering moeten optreden om te voldoen aan de verwachtingen van de clubleiding.

ERVARING
“Het is een pre dat hij meerdere seizoenen ervaring heeft. We hebben het wel over Ajax, hè. We zoeken iemand die meters heeft gemaakt, die in meerdere omgevingen ervaring opgedaan heeft.”

Steijn is twintig jaar trainer, waarvan de afgelopen twaalf jaar als hoofdtrainer. Bij ADO Den Haag en NAC Breda heeft hij ervaringen opgedaan bij onrustige clubs, waar interne polemiek en ontevreden supporters altijd op de loer liggen. Bovendien is de 49-jarige coach gewend aan het werken met beperkingen. Hij is geen voormalig topvoetballer die verwacht dat spelers aan een half woord genoeg hebben. Duidelijkheid en discipline staan bij Steijn hoog in het vaandel. Dat managen van groepsprocessen zal bij Ajax belangrijk zijn.

Conclusie
Bij ADO, VVV en Sparta heeft Steijn bewezen een groep in een bepaalde richting te krijgen. Aan het criterium van iemand die meters gemaakt heeft in meerdere omgevingen voldoet hij. Het grootste punt van twijfel op dit vlak is dat Steijn niet eerder een topclub als Ajax geleid heeft.

GOEDE ORGANISATIE
“Leidend is duidelijk de filosofie van de club. Aantrekkelijk voetbal met een duidelijk idee aan de bal. Alleen een goede organisatie is daarin ook belangrijk, zelfs cruciaal om meer succes dan afgelopen seizoen te boeken.”

Sparta dankt de hoge eindklassering in de Eredivisie aan een goede organisatie. Steijn is een realistische en pragmatische trainer, die altijd zorgt voor voldoende spelers achter de bal. Tegen Sparta is het om die reden lastig om grote kansen te creëren. Tegelijkertijd zijn de goede defensieve cijfers van Sparta voor een flink deel te danken aan Nick Olij, die met zijn reflexen behoorlijk wat tegendoelpunten verhinderd heeft.

Toch gaat de uitdaging in organisatie wezenlijk anders zijn dan bij Sparta. De Kasteelheren hebben gemiddeld slechts 47 procent balbezit en verdedigen vooral collectief op de eigen speelhelft. Door het veelvuldig hanteren van de lange passes op Lauritsen staan bij balverlies bovendien genoeg spelers achter de bal. Bij Ajax komt Steijn voor andere uitdagingen te staan. Daar moet hij vooral zorgen dat zijn ploeg goed georganiseerd is bij langdurig balbezit.

Conclusie
Van Steijn mag verwacht worden dat hij Ajax minder kwetsbaar gaat maken. Bij al zijn clubs is een goede organisatie de basis van zijn succes geweest. Met betere spelers gaat dat in principe alleen maar makkelijker worden.

SPECIFIEKE KENNIS
“Nederlands spreken, de Eredivisie kennen, dat is een voordeel. Champions League- en Europa League-ervaring kan echter ook een pre zijn.”

De internationale ervaring van Steijn bestaat uit zes duels. Bij ADO Den Haag heeft hij in 2011/12 in de voorronde van de Europa League gespeeld tegen Tauras en Omonia Nikosia. Door een 3-0 nederlaag op Cyprus is Steijn destijds vroeg gesneuveld met zijn elftal. Tijdens zijn korte avontuur in de Verenigde Arabische Emiraten is hij in een tweeluik met Al-Nassr uitgeschakeld. Die ervaringen zullen voor Mislintat geen reden geweest zijn om Steijn in Amsterdam voor de groep te zetten.

De Eredivisie kent Steijn juist wél op zijn duimpje. Vooral tegen opponenten uit het rechterrijtje beheerst hij de trucs die nodig zijn om resultaten te halen. Dat zal bij Ajax met betere spelers normaal gesproken alleen maar simpeler worden.

Anders dan Ten Hag bij zijn aanstelling beschikt Steijn niet over een overtuigend trackrecord tegen Nederlandse topclubs. Tegen Ajax heeft hij twee punten gepakt in elf duels. Uit veertien wedstrijden tegen PSV heeft hij één schamel gelijkspel gesleept. Feyenoord is de enige topclub (vier zeges in twaalf duels) waar Steijn meerdere keren van gewonnen heeft. Gezien het kwaliteitsverschil in materiaal zijn die resultaten niet onlogisch. Na een seizoen zonder zeges in toppers ligt op dit vlak bij Ajax juist de grootste uitdaging. Stejin moet bewijzen dat hij met beter materiaal wél de oplossingen vindt om topduels te kunnen winnen.

Conclusie
Met Steijn kiest Ajax voor een Nederlandse trainer voor wie de Eredivisie geen geheimen kent. Dat moet nationaal gaan helpen om in ieder geval bij de eerste twee te eindigen en een ticket voor de Champions League te grijpen. Steijn heeft Europees en nationaal nog niet eerder bewezen dat hij topteams met veel hogere begrotingen kan aftroeven.

OVERPERFORMANCE
“We zijn op zoek naar een trainer die overperformance als eigenschap heeft, zijn ploegen boven verwachting laat presteren.”

Overperformance. Een begrip dat Mislintat meerdere keren liet vallen toen hem onlangs werd gevraagd naar de kenmerken van de nieuwe hoofdtrainer van Ajax. Boven verwachting presteren dus. Steijn voldoet aan dat kenmerk. Dat hij Sparta van de degradatiezone naar de zesde plek heeft geleid, is daarvan een bewijs. Zoals hij eerder bij VVV uitstekend gepresteerd heeft met minimale middelen en met ADO ook al eens knap in de middenmoot eindigde. Een belangrijke factor in dat succes is dat Steijn altijd zorgt voor fitte elftallen, die gedisciplineerd een strijdplan kunnen uitvoeren.

Conclusie
Steijn weet hoe hij uit minimale middelen het maximale moet halen. Mislintat verwacht dat hij bij Ajax hetzelfde kan flikken met meer mogelijkheden, zoals dat eerder een succesvolle route gebleken is met Ten Hag.

EINDCONCLUSIE
Op vier vlakken lijkt Maurice Steijn perfect te voldoen aan de meetlat van Sven Mislintat. Hij brengt ervaring en specifieke kennis van de competitie mee, staat bekend om een goede organisatie en heeft bewezen te kunnen presteren met beperkte middelen. De vraagtekens bij Steijn zitten bij het attractieve voetbal en het inpassen van jeugd. Op die vlakken heeft hij niet eerder laten zien wat straks bij Ajax van hem verwacht wordt. Blijkbaar heeft Mislintat de overtuiging dat dit vooral aan het beschikbare materiaal heeft gelegen.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie