Tweemaal op de Kwaremont. Die klim lag Pogacar en Poel niet. Dat maakte vandaag het verschil.
Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Inderdaad. Het zijn echt die momenten. Ook zo’n moment dat vd Poel mis schakelde, dat zou zo maar beslissend kunnen zijn
Re: Wielrennen
Ik ben benieuwd hoe Van der Poel achteraf kijkt naar zijn aanval op de Kruisberg waar Van Aert overboord ging.
Daar en in het stuk naar de Oude Kwaremont nam hij het initiatief waarna hij moest passen bij de aanval van Pogacar, eigenlijk vooral in het eerste steilere deel. Had hij zijn karretje misschien net wel kunnen aanhaken als hij die aanval niet had gedaan?
Let wel, achteraf is het mooi wonen. Van Aert uitschakelen als je een kans ziet is een logische zet. Je weet op dat moment niet zeker dat hij er later alsnog af gaat. Maar het was wel een extra inspanning. Moest hij zowel Van Aert als Pogacar daar hebben achtergelaten had hij ook een probleem gehad want dan had hij solo verder gemoeten tegen dat tweetal én de groep voor hem.
Hij zal uiteraard gedacht hebben wél te kunnen volgen.
Daar en in het stuk naar de Oude Kwaremont nam hij het initiatief waarna hij moest passen bij de aanval van Pogacar, eigenlijk vooral in het eerste steilere deel. Had hij zijn karretje misschien net wel kunnen aanhaken als hij die aanval niet had gedaan?
Let wel, achteraf is het mooi wonen. Van Aert uitschakelen als je een kans ziet is een logische zet. Je weet op dat moment niet zeker dat hij er later alsnog af gaat. Maar het was wel een extra inspanning. Moest hij zowel Van Aert als Pogacar daar hebben achtergelaten had hij ook een probleem gehad want dan had hij solo verder gemoeten tegen dat tweetal én de groep voor hem.
Hij zal uiteraard gedacht hebben wél te kunnen volgen.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Omdat Pogacar twee keer achter elkaar op diezelfde plek wegreed, denk ik dat dit steile stukje hem gewoon goed ligt en Van der Poel net iets minder. Dus dat de inspanningen daarvoor niet zoveel uitmaakte. Het ging om de klimexplosiviteit op dat specifieke deel.
Als zijn batterij leeg was geweest, had je dat volgens mij meer teruggezien op die laatste kilometers vol tegen de wind in. Daar verloor Van der Poel nauwelijks iets op Pogacar, dus er zat nog genoeg in de tank.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Pogacar was slim. Het stuk asfalt net voor de kasseien en het eerste deel op de kasseien (grofweg tot het dorpsplein) is het meest steil. Hij gebruikte het asfalt om makkelijker op topsnelheid te komen en door te versnellen op de stenen. Toen het gat was gemaakt bleef het daarna inderdaad gelijk.
Het gekke is dat dit wel het steilste deel van de Kwaremont is maar dat het zeker niet de steilste passage is. In percentage bijvoorbeeld flink minder dan Paterberg, Koppenberg en Taaienberg. En redelijk vergelijkbaar met de Kruisberg waar MVDP zijn aanval plaatste.
Het was ook boven alles een geweldige aanval hoor. Maar ik kan me toch voorstellen dat hij er nog eens over nadenkt.
Het gekke is dat dit wel het steilste deel van de Kwaremont is maar dat het zeker niet de steilste passage is. In percentage bijvoorbeeld flink minder dan Paterberg, Koppenberg en Taaienberg. En redelijk vergelijkbaar met de Kruisberg waar MVDP zijn aanval plaatste.
Het was ook boven alles een geweldige aanval hoor. Maar ik kan me toch voorstellen dat hij er nog eens over nadenkt.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Roubaix was bij de vrouwen alvast een spannende koers. Altijd leuk bovendien als de vroege vlucht zorgt voor een winnaar.
Wat blijft dit toch een unieke koers. Ontzettend veel zin in morgen. Jumbo-Visma geeft Van Baarle en Laporte een fiets waarmee ze de mogelijkheid hebben om de bandendruk aan te passen tijdens het rijden. Ben benieuwd of ze daar echt serieus voordeel uit weten te halen. De theorie klinkt leuk maar werkt het ook in het heetst van de strijd in een koers?
Wat blijft dit toch een unieke koers. Ontzettend veel zin in morgen. Jumbo-Visma geeft Van Baarle en Laporte een fiets waarmee ze de mogelijkheid hebben om de bandendruk aan te passen tijdens het rijden. Ben benieuwd of ze daar echt serieus voordeel uit weten te halen. De theorie klinkt leuk maar werkt het ook in het heetst van de strijd in een koers?
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Al op meer dan 100km van de finish volop koers. Van Baarle gevallen in het Bos van Wallers. Die zien we niet meer terug vandaag.
Het is nog vroeg maar voorlopig heeft Van der Poel de beste uitgangspositie met twee ploeggenoten mee in de kopgroep. Zij krijgen nu natuurlijk wel het gewicht van de koers in handen. Sterk optreden van Alpecin tot dusver. Ook voor het Bos al de koers in handen genomen. Heel anders dan in Vlaanderen waar ze de eerste uren vooral ondergingen.
Het is nog vroeg maar voorlopig heeft Van der Poel de beste uitgangspositie met twee ploeggenoten mee in de kopgroep. Zij krijgen nu natuurlijk wel het gewicht van de koers in handen. Sterk optreden van Alpecin tot dusver. Ook voor het Bos al de koers in handen genomen. Heel anders dan in Vlaanderen waar ze de eerste uren vooral ondergingen.
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Berichten: 23609
- Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
- Locatie: St. Neots, UK
- Contacteer:
Re: Wielrennen
Altijd jammer als het weer wat zonnig is, Parijs - Roubaix wil je eigenlijk altijd in de stromende regen zien.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Re: Wielrennen
Van Baarle is afstapt, was ook een nare valpartij
Re: Wielrennen
Laporte en Van Baarle rijden met een systeem waarmee ze de bandendruk kunnen bijstellen, begreep ik.
Hier vond ik de uitleg:
https://cdn.jwplayer.com/previews/hvzdcCDl
Zou het werken en ook echt voordeel opleveren? (los van val Van Baarle natuurlijk)
Hier vond ik de uitleg:
https://cdn.jwplayer.com/previews/hvzdcCDl
Zou het werken en ook echt voordeel opleveren? (los van val Van Baarle natuurlijk)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Wielrennen
Jammer voor van Aert. Ze hadden het echt heel goed voor elkaar… ze gaven gas en op het verkeerde moment krijgt Laporte pech. Nu in de achtervolging maar zie ze die minuut niet meer dichtrijden
Slim is het wel want ze zetten alpacin wel goed onder druk op deze manier.
Slim is het wel want ze zetten alpacin wel goed onder druk op deze manier.
Re: Wielrennen
Spel is echt op de wagen. VdP laat zich zien!
en Van Hooijdonk kan weer opnieuw beginnen, halve minuut verloren met die inspanning van Mathieu.
en Van Hooijdonk kan weer opnieuw beginnen, halve minuut verloren met die inspanning van Mathieu.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Het gaat niet eenvoudig worden om uit deze groep weg te rijden én weg te blijven. Je kan wel 100 meter pakken maar dan zitten er een paar eersteklas motoren achter je.
Alpecin zal spelen met beide troeven. Van der Poel met een aanval of Philipsen in de sprint.
Alpecin zal spelen met beide troeven. Van der Poel met een aanval of Philipsen in de sprint.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Enige nadeel bij de Belg is dat het wel echte Van Aert-groupies zijn. Radio Rijnmond, wat dat betreft.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Normaal gezien zou Van der Poel het moeten doen op Carrefour de L'Arbre. Dus hij zal het wel ergens anders proberen.
Wie gaat Ganna halen als hij straks na de laatste strook op het asfalt vertrekt?

Wie gaat Ganna halen als hij straks na de laatste strook op het asfalt vertrekt?
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Het is geen verkeerde kopgroep natuurlijk. Dus of iemand hier uit weg komt is de vraag.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Waar ligt ook alweer de 'Kuipers-bocht'? Is dat korter op de finish?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Het Kuiper incident was op het laatste deel van Hem. De laatste strook. Terpstra vertrok bij zijn overwinning een paar honderd meter daarna.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Damn, keek net even weg. Wat gebeurde daar?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Thanks.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Ai, wat een vreemde bijna anti climax. Van Aert lek achter op een cruciaal moment.
Van der Poel kwam goed weg bij dat incident waarbij Degenkolb valt. Kiest in mijn ogen in die bochten op een onmogelijk moment voor een aanval achter Philipsen vandaan. Die bochten liggen schots en scheef. Daar kun je niet snel onderdoor sturen.
Nou, kijken of Van der Poel stand kan houden.
Van der Poel kwam goed weg bij dat incident waarbij Degenkolb valt. Kiest in mijn ogen in die bochten op een onmogelijk moment voor een aanval achter Philipsen vandaan. Die bochten liggen schots en scheef. Daar kun je niet snel onderdoor sturen.
Nou, kijken of Van der Poel stand kan houden.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Ja, zie het net terug. Daarvoor zette vd Poel op raar moment actie in.Marillion schreef: ↑zo apr 09, 2023 3:40 pmAi, wat een vreemde bijna anti climax. Van Aert lek achter op een cruciaal moment.
Van der Poel kwam goed weg bij dat incident waarbij Degenkolb valt. Kiest in mijn ogen in die bochten op een onmogelijk moment voor een aanval achter Philipsen vandaan. Die bochten liggen schots en scheef. Daar kun je niet snel onderdoor sturen.
Nou, kijken of Van der Poel stand kan houden.
17/20 seconden moet overbrugbaar zijn als ze samenwerken, maar dan is er nog Philipsen voor de sprint.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Hij is vertrokken zonder materiaalpech.
Had wel echt geluk dat hij niet valt bij dat moment met Philipsen en Degenkolb. Kunnen daar zomaar met drie op de grond liggen. Was een race incident zonder schuld maar je wil dat niet hebben in de finale. Degenkolb ook met een geweldige koers.
Mathieu wel echt de meest aanvallende renner vandaag. Koersen om te winnen.
Had wel echt geluk dat hij niet valt bij dat moment met Philipsen en Degenkolb. Kunnen daar zomaar met drie op de grond liggen. Was een race incident zonder schuld maar je wil dat niet hebben in de finale. Degenkolb ook met een geweldige koers.
Mathieu wel echt de meest aanvallende renner vandaag. Koersen om te winnen.

Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Poeh!!!
Sturen kan ie.
Sturen kan ie.

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Jezus Christus wat neemt 'ie nog een risico's in de bochten. Eerder ook al meerdere keren.
Nil volentibus arduum