www.ajax.nlNaam: Rachid Tiberkanine.
Geboren: 28-03-1985 te: Antwerpen (België).
Broers/zussen: Ik heb vijf broers en een zus. Een is ouder dan ik, de rest is jonger.
Positie: Ik ben een middenvelder, liefst op '10', maar rechtsmidden kan ik ook spelen. Rechtsbuiten ook.
Links- of rechtsbenig: Rechtsbenig.
Lengte: 1.71 m Gewicht: 68 kg.
Bij Ajax sinds: Dit wordt mijn vierde jaar. Ik kwam in 2000 in de A2, maar ik was eigenlijk nog een B-junior.
Contract vanaf: juli 2004.
Vorige club(s): FC Luik, daarvoor ik ik nog bij de amateurs van Piereusse gespeeld.
Opleiding: Ik heb een certificaat Sport en een diploma Winkelassistent. Voor in een kledingwinkel. Het is vergelijkbaar met MBO-niveau hier.
Relatie: Nee.
Hobby's: Tennis, om te kijken voornamelijk en ik ga graag naar de bioscoop. Slapen is ook een hobby van me!
Muziek: Rustige muziek, R&B, maar ook Marokkaanse muziek.
Favoriete tv-programma: Studio Sport, Voetbal Insite, Friends.
Beste film: Shouf shouf habibi. Ik heb die wel twintig keer gezien, zo lachen!
Mooiste boek: Ik lees nooit boeken. Ik heb laatst wel een stukje van de biografie van Seedorf gelezen trouwens.
Krant/tijdschrift/website: AD Sport/VI, Voetmagazine uit België/ajax.nl, vi.nl.
Lekkerste eten: Het eten van mijn moeder, rijst met kip. Maar ook patat vind ik lekker.
Mooiste goal: Kun je je die omhaal van Van Basten nog herinneren? Zoiets, maar dan mooier, haha! We speelden met het Belgisch jeugdelftal een vreindschappelijke wedstrijd tegen Slowakije, er kwam een voorzet en bam! hij ging erin.... Jaja, Rachid van Basten! Het viel wel mee hoor.
Grootste voetbalkwaliteit:Een mannetje passeren, een tegen een situaties en mijn scorend vermogen.
Nog werken aan: Koppen, linkerbeen en ik moet nog kracht en snelheid ontwikkelen. Daar train ik op in het krachthonk.
Favoriete club behalve Ajax: Er is voor mij niet echt een andere speciale club, maar als ik er dan toch een moet noemen: AS Monaco speelt mooi voetbal.
Mooiste stadion: Het Ajax-stadion is echt heel mooi, verder lijkt het San Siro me heel mooi, maar daar ben ik nog nooit geweest.
Favoriete voetballer: Maradona
Mooiste moment uit Ajax-historie: De kwartfinale in de Champions League twee jaar geleden, toen was ik al hier.
Idool buiten voetbal: Mijn ouders. Mijn vader volgt me overal. En mijn zaakwaarnemer als ik die mag noemen, hij doet erg goed werk voor me.
Hoogtepunt in carrière: Dat ik afgelopen zomer mijn eerste contract mocht tekenen, daar heb ik heel hard voor gewerkt. En mijn omhaal natuurlijk.
Dieptepunt: Ik kreeg twee jaar geleden een lies- en buikspierblessure waardoor ik vier maanden aan de kant zat. Vorig jaar scheurde ik mijn meniscus, dat duurde ook twee maanden, maar het gebeurde gelukkig wel aan het einde van het jaar.
Toekomstverwachting: In het eerste van Ajax voetballen. En als ik dat niet haal bij een andere club, maar het liefst Ajax natuurlijk.
Eerstvolgende wedstrijd: Thuis tegen Jong Volendam voor de laatste keer zonder publiek in de ArenA. Jong Volendam staat onderaan, heeft nog maar twee punten dus zij hebben de punten hard nodig. Maar wij moeten drie punten halen en de kansen die we krijgen afmaken. Ik verwacht dat wij gewoon winnen.