Of is het de wijn? Zeg het maar, Zuidema!

Ajax plukt nu nog de vruchten van de successen van de afgelopen jaren. De binnenkomende transferbedragen zullen niet per se zo hoog blijven. Sowieso is 60 miljoen voor Martinez een bedrag dat alleen MU wil betalen. Misschien wil Ten Hag later Antony en Timber nog, maar dan houdt het ook op. Als Ajax een minder jaar/twee mindere jaren kent, zal geen club zoveel betalen dat we winst maken op Bassey, Bergwijn, enz. Dan zitten we nog jaren aan torenhoge afschrijvingen vast of we moeten met verlies verkopen: het Neres-scenario, zeg maar.
De laatste jaren liet Ajax een stoet spelers doorstromen: Kluivert, Dest, Mazraoui, Van de Beek, Frenkie, Timber, Onana, en wie vergeet ik nog? Alleen op die manier kun je de selectie aanvullen met jongens van buiten die direct het team versterken. Het hele team vol dure aankopen gaat op den duur de mogelijkheden van Ajax te boven, dan zal de wal het schip keren, daar ben ik van overtuigd.
Ik zie nu een krampachtige poging om aan te haken bij de Europese top, dat is oppassen geblazen. Maar ja, de leiding van Ajax is geobsedeerd door het grote geld van over een paar jaar. Zou zomaar kunnen dat het grote geld juist daardoor niet komt.

Zo is het wel vaker gegaan, hè? Helaas.
De opleiding, stupid! Er gaan zes basisspelers weg en geen van de vacatures kan worden opgevuld door een jongen uit de opleiding?