De reden dat we dat 'nieuwe' logo kregen had toch vooral te maken met dat klassieke handelsnepotisme wat bij Ajax schering en inslag was. Ajax de club waar de hoge heren zichzelf nogal belangrijk vonden en de bal elkaar toespeelden waar dat kon. Dat heeft helaas heel lang in onze club gezeten en helaas zijn er nog wel wat sporen van. In de jaren '60 werd er een kampioensreceptie gehouden, maar de spelers waren niet welkom, dat sfeertje zeg maar.
Het gaat hier natuurlijk om Rolf Leeser die via het logo een vehikel kreeg om veel geld te verdienen, het hielp natuurlijk enorm dat hij er dik in zat bij de directie, dus veel weerstand kende zijn plan niet. Waar ik me toen helemaal aan gestoord heb is dat geleuter er om heen, ja hier hebben we een lijntje zo gedaan met die en die betekenis. Rot op hoor, niemand ziet dat er aan af maar onderwijl heb je de god Ajax verkracht naar iets wat meer op een smid met hellebaard lijkt.
Leeser vond zijn plannen zo spectaculair dat hij ook bij een Duitse club (ik meen Stuttgart) een ingang kreeg. Daar kwamen de supporters wat sneller in opstand en was hun 'nieuwe' logo foetsie binnen 3 maanden. Bij Ajax zaten de supporters toch iets meer in de roes van de (aankomende) successen om meteen zwaar te ageren.
Toch zijn die protesten er zo rond 2008 ook wel sterk geweest met acties als 'geef Ajax zijn gezicht terug', ware het niet dat Uri Coronel de letterlijke woorden uitsprak 'zolang ik voorzitter ben komt er geen discussie over het logo', want dat was Ajax, vrienden in het bestuur en wat daar omheen zat dekken was een stuk belangrijker. Coronel heeft natuurlijk ook mede aan de wieg heeft gestaan van het logo. Nee, ik ben wel blij dat we daar nu een beetje vanaf zijn. Ik zie ze nog zitten die beunhazen van de ledenraad, de een schepte zijn zakken onterecht vol met Ajax Travel, de ander had weer een ander opzetje.
Met Menno Geelen hebben we nu iemand die juist weer de potentie ziet van het oude logo. Er komt een run op die dingen als het er komt, dat voorspel ik nu al. En dat is wel een uitkomst voor een basaal iets als en thuisshirt daar kun je in de loop er jaren ook niet meer enorm veel variatie in aanbrengen. De stierenpoep als dat het moeilijker te printen zou zijn....ik bedoel werkelijk waar....