Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Iniesta

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za okt 24, 2020 10:54 pm

:)
In dat geval had Kelderman nu op ruime voorsprong gestaan.

De grote vraag is of Kelderman had kunnen winnen als Sunweb met huidige team volledig de kaart Kelderman had gespeeld.
(Ze kunnen morgen natuurlijk nog steeds winnen met Hindley, maar lijkt niet logisch)

Gezien het feit dat hij slechts anderhalf minuut nodig had, en zo n 50-60 beslissende kilometers alleen heeft gefietst, denk ik dat wel. Je wint gewoon erg veel als je zo nu en dan even achter iemand kan fietsen

En zoals ik vaak al heb aangegeven, dit is duidelijk wijsheid achteraf. Op de top van Stelvio waren andere scenario s waarschijnlijker en daarom was de keuze toen te verdedigen.
Er zijn wel echt fouten gemaakt met hoe de kaart Hindley vervolgens is uitgespeeld.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo okt 25, 2020 1:21 am

Iniesta schreef::)
In dat geval had Kelderman nu op ruime voorsprong gestaan.

De grote vraag is of Kelderman had kunnen winnen als Sunweb met huidige team volledig de kaart Kelderman had gespeeld.
(Ze kunnen morgen natuurlijk nog steeds winnen met Hindley, maar lijkt niet logisch)

Gezien het feit dat hij slechts anderhalf minuut nodig had, en zo n 50-60 beslissende kilometers alleen heeft gefietst, denk ik dat wel. Je wint gewoon erg veel als je zo nu en dan even achter iemand kan fietsen

En zoals ik vaak al heb aangegeven, dit is duidelijk wijsheid achteraf. Op de top van Stelvio waren andere scenario s waarschijnlijker en daarom was de keuze toen te verdedigen.
Er zijn wel echt fouten gemaakt met hoe de kaart Hindley vervolgens is uitgespeeld.
Ik denk dat ze het als team uitstekend gedaan hebben en de juiste keuze hebben gemaakt. De hele ronde zaten ze met 6 man tot ver in de finale erbij en in de eindfase had Kelderman steeds de beschikking over zijn beste ploeggenoot. Dat ging 2,5 week goed, tot de laatste twee bergetappes. Het was een eerlijke strijd, ze bleven beiden met 1 ploeggenoot over en ze zaten eigenlijk in een zetel. Almeida was gelost, Dennis speelde geen rol in het klassement en zij hadden als nummer 1 en 3 beurtelings kunnen demarreren. Of eigenlijk niet eens. Hij hoefde alleen maar te volgen. Alleen hij kon niet meer volgen. Hindley stond gelijk in het klassement met Hart. Het zou waanzin zijn omdat op te geven en alle ballen op Kelderman te zetten met alle risico’s van dien. Misschien had Hindley nog kunnen proberen weg te rijden bij Hart, maar we hebben vandaag gezien dat Hart vrij makkelijk zijn aanvallen kon pareren. Die twee zijn bergop aan elkaar gewaagd.
We moeten de prestaties van Kelderman ook niet groter maken dan ze zijn hè? Hij heeft het uitstekend gedaan en iedereen gunt hem alles gezien zijn vele blessures, maar het is niet zo dat hij het op moest nemen tegen types als Roglic en Pogacar. De concurrentie waren twee Italiaanse veteranen van 38, Pello ‘fucking’ Bilbao die de Tour al achter zijn kiezen heeft in dienst van Landa, en jonkies als Hart, Almeida en Hindley die - op Hart na - hun eerste grote ronde rijden.
We krijgen in ieder geval een nog nooit eerder vertoond slot van een ronde met twee renners die precies gelijk staan. Laten we hopen dat Hindley boven zichzelf uitstijgt in de tijdrit:) Zo, en nu ga ik weer slapen want ik moest er ff uit om te schijten ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sandro

Bericht door Sandro » zo okt 25, 2020 8:29 am

Trab schreef:
za okt 24, 2020 10:39 pm

Dat is waar de discussie de hele tijd al over gaat. Wat als? Er is geen wat als. Het gaat om het individu. Als hij gewoon kan volgen - zoals Hindley - dan heb je de hele discussie niet over een sterke ploeg en een type Dennis die hij mist en dat Hart de giro wint door Dennis. Zo simpel is het.

Een beetje "wat als" is vrij gebruikelijk in een discussie natuurlijk.

Het had niet per se Dennis hoeven zijn, maar "een" ploeggenoot die 50 a 60 km voor hem op kop was gaan rijden, op een tempo dat Wilco aangeeft.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo okt 25, 2020 9:08 am

Sandro schreef:
Trab schreef:
za okt 24, 2020 10:39 pm

Dat is waar de discussie de hele tijd al over gaat. Wat als? Er is geen wat als. Het gaat om het individu. Als hij gewoon kan volgen - zoals Hindley - dan heb je de hele discussie niet over een sterke ploeg en een type Dennis die hij mist en dat Hart de giro wint door Dennis. Zo simpel is het.

Een beetje "wat als" is vrij gebruikelijk in een discussie natuurlijk.

Het had niet per se Dennis hoeven zijn, maar "een" ploeggenoot die 50 a 60 km voor hem op kop was gaan rijden, op een tempo dat Wilco aangeeft.
Dat is ook zo en dat is prima, maar naar mijn mening zitten we teveel naar excuses te zoeken. Teveel alleen in de wind gereden, geen ploeggenoot bij hem etc. Dumoulin verloor ooit de Giro omdat hij in de vallei wachtte op een man of vijf die achter hem reden ipv er een 1 tegen 1 gevecht van te maken met Froome. Froome reed gewoon 80 km alleen. Geen ploeggenoot, geen andere renner niks. Als je goed genoeg bent ben je goed genoeg. Sunweb had op de Stelvio misschien een mannetje vooruit kunnen sturen in de vroege vlucht die hem had kunnen steunen, maar de tactiek van hard op kop rijden met z’n allen werkte tot dan toe. En hij zat gewoon in een ideale positie. Hij kon alleen het tempo niet meer volgen. Hij was op. Misschien heeft de strijd met Almeida teveel kracht gekost. Misschien zat hij al een tijdje op de limiet en is hij erover heen gegaan.

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo okt 25, 2020 9:09 am

Precies. Over de anderhalf uur dat Kelderman het in z’n eentje heeft moeten doen, had hij gemiddeld een km per uur sneller moeten fietsen.
Anderhalf uur alleen of met z’n tweeen fietsen scheelt met gemak een kilometer per uur

zeux

Bericht door zeux » zo okt 25, 2020 10:43 am

Iniesta schreef:
zo okt 25, 2020 9:09 am
Precies. Over de anderhalf uur dat Kelderman het in z’n eentje heeft moeten doen, had hij gemiddeld een km per uur sneller moeten fietsen.
Anderhalf uur alleen of met z’n tweeen fietsen scheelt met gemak een kilometer per uur
Want Kelderman kon echt harder bergop...

Je hele verhaal gaat over 7 kilometer op donderdag.

Gisteren zat hij overigens niet alleen. Hij reed constant in een groepje. Bergop kon hij niet harder en de paar eerste kilometers van de klim hing hij achterin de groep die werd gegangmaakt door QuickStep. Vraag is of hij toen echt veel harder had gekund. Hij kon heel even volgen toen Knox/Almeida versnelden, maar moest al snel laten lopen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 11:06 am

Gisteren kon 'ie zeker niet harder. Hij kon op geen enkele aanval of versnelling uit dat groepje reageren. Misschien had hij iets kunnen besparen als er ploegmaats met de vlucht mee waren gegaan en voor hem hadden kunnen werken in dat tussenstuk. Al zat hij daar niet alleen. Die ploegmaats hadden dan misschien harder op kop gereden dan de ploegen die er nu zaten. Maar ik geloof er eerlijk gezegd niets van dat Ineos een vlucht met Sunweb renners had laten rijden. Ik weet niet of ze het geprobeerd hebben.

De crux van het hele verhaal is vooral het dal tussen de Stelvio en de slotklim en het effect op de slotklim. Want de afdalingskilometers kun je er ook rustig vanaf halen.

Vraag is hoeveel tijd hij minder had verloren in dat stuk dal als Hindley bij hem was geweest. En hoe dat dan zou doorwerken op zijn prestaties in de slotklim. Dat blijft natuurlijk gissen. Mij gok is dat het in het dal niet of nauwelijks zou hebben uitgemaakt. Hindley is in vergelijking met Kelderman niet beter op zo'n stuk. Bovendien is het beslist niet zo dat hij zelf nog heel fris was natuurlijk want hij had net een inspanning moeten leveren om Dennis wel te volgen. Tegenover het feit dat Hindley minder sterk is op zo'n stuk staat dan dat hij zich misschien helemaal leeg had gereden om Kelderman aan de voet af te zetten. Op die slotklim had het waarschijnlijk wel voorkomen dat hij in die slotkilometers nog zoveel weg gaf. Ik denk dus dat je er met 30 seconden minder verlies wel zo'n beetje bent.

Als Kelderman ergens veel tijd had kunnen besparen was het op de eerste dag van dit hele circus. Toen hij veel tijd verloor door te starten in een tijdsblok waar de weersomstandigheden (wind) veel minder goed waren. Daardoor verloor hij in die tijdrit zoveel.

Ondertussen in Roubaix. Op de dag waarop we eventueel hadden mogen genieten van Parijs-Roubaix:
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 3:52 pm

Bakken met regen weer in de Vuelta. Wat een zware ronde gaat dat zo worden als ze door mogen rijden tenminste, met de zwaardere maatregels die op komst zijn in Spanje.

Ganna in de Giro zoals verwacht een klasse apart in de tijdrit. Hopelijk straks een echte strijd om het roze tot op de streep. Kunnen we onder de 8 seconden verschil tussen Lemond en Fignon uit de Tour?
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo okt 25, 2020 4:10 pm

Jumbo in de problemen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 4:24 pm

Nou, dit gaat niet echt spannend worden. Geen grote verrassing natuurlijk gezien hun verleden op de tijdrit. Recht blijven en geen materiaalpech oplopen. Dan is de Giro voor Hart.

En dat is dan een mooie winnaar hoor. Die jongen heeft zichzelf ontdekt tijdens deze Giro. Eerst in dienst van Thomas. Zo ook tijd verloren en dan de knop zo omzetten en je terugvechten tot die ene roze trui die wel de belangrijkste is van allemaal.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo okt 25, 2020 4:28 pm

Kelderman véél sneller dan Hindley.

zeux

Bericht door zeux » zo okt 25, 2020 4:34 pm

Jöhnk schreef:
zo okt 25, 2020 4:28 pm
Kelderman véél sneller dan Hindley.
En 3 seconden voor Hart geëindigd... Hoeveel marge zou hij wel niet kunnen hebben? 30-40 seconden? :-)

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo okt 25, 2020 4:37 pm

Beste renner wint hier de Giro.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 4:38 pm

Inderdaad slechts 3 seconden sneller dan Hart. Ik denk dat Kelderman daar op een bepaalde manier wel blij mee is. Het zou voor hem zuur zijn als hij nu relatief dichtbij was gekomen.

Prachtige beelden na de finish met wat vermoedelijk pa Hart is. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo okt 25, 2020 4:38 pm

Wie zei dat dan? Ik denk dat Kelderman, indien gesteund door de ploeg, met voorsprong had kunnen beginnen aan deze etappe.

zeux

Bericht door zeux » zo okt 25, 2020 4:42 pm

Mooie finish in de Vuelta nu.

Man tegen man. Jumbo gesloopt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 4:44 pm

Ja, chaotische aankomst in Spanje. Overal man tegen man in de zeikende regen. Kijkt prima weg zo vanaf de bank. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 25, 2020 4:44 pm

Jöhnk schreef:Wie zei dat dan? Ik denk dat Kelderman, indien gesteund door de ploeg, met voorsprong had kunnen beginnen aan deze etappe.
Nee man. Kelderman was eenvoudigweg niet goed genoeg. Gaf hij zelf ook ruiterlijk toe.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 4:47 pm

Mooie dag voor Ineos zo. Carapaz met een greep naar de macht in Spanje. Hart pakt de Giro en Ganna de afsluitende tijdrit. Je kan het slechter doen als team.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo okt 25, 2020 5:12 pm

Marillion schreef:
zo okt 25, 2020 4:44 pm
Ja, chaotische aankomst in Spanje. Overal man tegen man in de zeikende regen. Kijkt prima weg zo vanaf de bank. :smile-ajax.gif:
Heerlijk.

Maar wat was er met Jumbo???

Het is dus een 'open' ronde, de Vuelta. Kunnen nog mooie weken worden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 6:22 pm

Vraag me wel af hoe lang dit nog doorgaat gezien de noodtoestand in Spanje. Maximaal 6 personen bij elkaar in de buitenlucht. Al is dat in deze aankomst bergop geloof ik wel gelukt. :smallgrin.gif:

Roglic had kennelijk problemen met zijn regenjasje op het verkeerde moment:
Maar de vraag dringt zich wel op hoelang het dan verantwoord is om te blijven koersen. Moet je dat juist doen om nog wat vermaak te bieden. Of kan je het eigenlijk niet maken om door te blijven rijden?
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo okt 25, 2020 6:51 pm

Geef het volk brood en spelen

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 7:05 pm

Ik vermaak me er als onderdeel van het volk inderdaad opperbest mee. Maar ik vraag me af hoe het sentiment in Spanje is. Ze rijden wel grotendeels door verlaten landschap dus op zich lijkt het me best te doen zo.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 25, 2020 10:24 pm

Ik kom er eigenlijk nu pas achter dat er morgen geen koers is. Rustdag in de Vuelta. Hoe kom ik nu door m'n werkdag heen? :blackcat.gif:
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 26, 2020 10:19 am

Interessante quote van Dave Brailsford. De grote baas bij Team Ineos - Grenadiers:
Brailsford: 'Willen exciting moments creëren'
'We hebben veel prijzen gewonnen met een defensieve stijl, maar dat is niet zo leuk om naar te kijken als dit, hè?', hint Brailsford naar de jaren waarin Team Sky/Team INEOS de grote rondes domineerde met treintjes bergop. 'We zijn allemaal met wielrennen begonnen omdat we willen koersen. Uiteindelijk gaat het om het creëren van exciting moments. En dat is wat we nu willen doen. Dit is veel leuker.'

Brailsford laat voortdurend weten dat er een verband is tussen de nieuwe co-sponsor Grenadiers met de verandering van koersmentaliteit. Meermaals spreekt hij in het interview uit: 'We zijn Grenadiers nu.'

Bron: Indeleiderstrui.nl
Dit klinkt me echt als muziek in de oren. Deze Giro hebben ze fantastisch gereden. Maar daar moeten we wel bij aantekenen dat hun kopman Thomas in het begin is uitgevallen. Hadden ze anders ook zo aanvallend gereden? We gaan het in de toekomst merken.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie