Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Ja, het is intens genieten voor liefhebbers. Zo'n rit als gisteren zeg. Zit je gewoon meerdere uren in spanning naar je scherm te kijken met alle scenario's die zich ontvouwen. Continu wisselende belangen en situaties. Echt een genot.
Er lag ook wel een mooie parallel met die rit van Froome en Dumoulin over de Finestre van een paar edities terug. Eerst kraakt het roze (toen Yates, nu Almeida). Daarna lijkt de situatie ideaal voor de Nederlander van Sunweb (toen Dumoulin, nu Kelderman) en dan begint Ineos aan een enorme inspanning (toen Froome solo, nu vooral Dennis met Hart op zijn baggagedrager). Toen zat Dumoulin ook alleen. Hij besloot te wachten op de achteropkomende groep en dat pakte slecht uit. Enige verschil is dat Dumoulin aan het einde van de rit gezien was en Kelderman wel het roze pakte.
Alleen over die solo kilometers van Kelderman van gisteren kun je al een boek schrijven. Wat ging er allemaal om in zijn hoofd? Toen hij net niet kon volgen. Toen hij Dennis, Hart en Hindley langzaam maar zeker uit beeld zag verdwijnen. Toen hij alleen zat in die slotkilometers. Toen hij in de afdaling zat en moest besluiten hoe de achtervolging in te zetten. De kilometers door de vallei met de twijfel van tot waar je kunt gaan zonder te breken. Het moment met de ploegauto die voorbij kwam. Fuglsang en Bilbao die hij niet kon volgen. Het stabiliseren op de slotklim en weer terug breken in de laatste kilometers. Oh man. Is gewoon een roman waardig.
Er lag ook wel een mooie parallel met die rit van Froome en Dumoulin over de Finestre van een paar edities terug. Eerst kraakt het roze (toen Yates, nu Almeida). Daarna lijkt de situatie ideaal voor de Nederlander van Sunweb (toen Dumoulin, nu Kelderman) en dan begint Ineos aan een enorme inspanning (toen Froome solo, nu vooral Dennis met Hart op zijn baggagedrager). Toen zat Dumoulin ook alleen. Hij besloot te wachten op de achteropkomende groep en dat pakte slecht uit. Enige verschil is dat Dumoulin aan het einde van de rit gezien was en Kelderman wel het roze pakte.
Alleen over die solo kilometers van Kelderman van gisteren kun je al een boek schrijven. Wat ging er allemaal om in zijn hoofd? Toen hij net niet kon volgen. Toen hij Dennis, Hart en Hindley langzaam maar zeker uit beeld zag verdwijnen. Toen hij alleen zat in die slotkilometers. Toen hij in de afdaling zat en moest besluiten hoe de achtervolging in te zetten. De kilometers door de vallei met de twijfel van tot waar je kunt gaan zonder te breken. Het moment met de ploegauto die voorbij kwam. Fuglsang en Bilbao die hij niet kon volgen. Het stabiliseren op de slotklim en weer terug breken in de laatste kilometers. Oh man. Is gewoon een roman waardig.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Opdrachtje voor Peter Winnen. :-)Marillion schreef: ↑vr okt 23, 2020 11:23 am
Alleen over die solo kilometers van Kelderman van gisteren kun je al een boek schrijven. Wat ging er allemaal om in zijn hoofd? Toen hij net niet kon volgen. Toen hij Dennis, Hart en Hindley langzaam maar zeker uit beeld zag verdwijnen. Toen hij alleen zat in die slotkilometers. Toen hij in de afdaling zat en moest besluiten hoe de achtervolging in te zetten. De kilometers door de vallei met de twijfel van tot waar je kunt gaan zonder te breken. Het moment met de ploegauto die voorbij kwam. Fuglsang en Bilbao die hij niet kon volgen. Het stabiliseren op de slotklim en weer terug breken in de laatste kilometers. Oh man. Is gewoon een roman waardig.
Als een renner aan het lossen is, dan zit ie eerst aan het elastiek. Beetje achter. Beetje toch tempo kunnen volgen. Beetje toch bijblijven. Pas als het elastiekje knapt, is het over. Zie Almeida. Bij Kelderman is het elastiekje eigenlijk nooit echt geknapt, het werd alleen heel traag steeds een stukje langer. Dat was op dat moment absoluut niet te voorzien. Omdat het bij negen op de tien, misschien wel 49 op de 50 renners niet zo gaat. Lossen is lossen, normaal gesproken.
Wachten in het dal. Duurt kilometers voordat ze samen zijn en enigszins in een tandem kunnen komen. Op maar een oversteek van acht kilometer. Boem, nieuwe berg. En hoe is Kelderman daar, na inspanning op Stelvio?
Twee paarden, goed gewed. Ze staan 1 en 2, met nog alle kansen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Lossen is lossen. Nee hoor, zeux. Dat verschilt per renner en per hoe de krachten worden verdeeld. Er zijn genoeg renners die voor een eigen tempo kiezen. Kelderman is zo’n type wel, Dumoulin in goeden doen heeft dat ook.
Wat ik zeg: op de top van de Stelvio had men kunnen concluderen dat Kelderman zonder definitief te breken het dak van de Giro had overleefd. En vanaf daar was Kelderman met grote waarschijnlijkheid Sinweb’s grootste troef voor de eindzege (dat is hij ondanks alles nog steeds) en had men navenant een keuze moeten maken. Nogmaals, het is volslagen absurd om in plaats daarvan je grootste troef te laten zwemmen in een aanloopstuk.
Ik hoop dat Kelderman nu zo kwaad is dat hij geen tijd meer heeft om bang te zijn om te verliezen. Geef ik er toch nog een positieve draai aan. (Gecontroleerde) agressie is vaak een betere basis voor topprestaties dan angst.
Wat ik zeg: op de top van de Stelvio had men kunnen concluderen dat Kelderman zonder definitief te breken het dak van de Giro had overleefd. En vanaf daar was Kelderman met grote waarschijnlijkheid Sinweb’s grootste troef voor de eindzege (dat is hij ondanks alles nog steeds) en had men navenant een keuze moeten maken. Nogmaals, het is volslagen absurd om in plaats daarvan je grootste troef te laten zwemmen in een aanloopstuk.
Ik hoop dat Kelderman nu zo kwaad is dat hij geen tijd meer heeft om bang te zijn om te verliezen. Geef ik er toch nog een positieve draai aan. (Gecontroleerde) agressie is vaak een betere basis voor topprestaties dan angst.
Re: Wielrennen
Hoe vaak zie je dat een 10 kilometer onder de top geloste maar 40 seconden verliest op de topmannen voorop? Dat zie je volgens mij heel weinig. En zeker niet op zo'n zware klim als de Stelvio. Uitzonderlijke prestatie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Hartstikke leuk maar dat is allemaal achteraf. Want op het moment dat hij bovenkomt op de Stelvio weet je absoluut niet hoe hij de slotklim gaat verteren. Hij zit daar op z'm limiet. Gaat een lange en koude afdaling in en dan komt de vallei en die klim. Nu weten we dat hij die inspanning zeer behoorlijk kon verdragen maar dat was op dat moment ook gewoon een gok geweest.
Ja, het was absoluut een mogelijk scenario maar termen als volslagen absurd gaan echt helemaal nergens over in een situatie met zoveel onzekerheid.
Ja, het was absoluut een mogelijk scenario maar termen als volslagen absurd gaan echt helemaal nergens over in een situatie met zoveel onzekerheid.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Nou, nee, niet ‘allemaal’. Ik refereer expliciet naar de situatie bij het overschrijden van de top van de Stelvio (hier gaat zeux ook steeds aan voorbij). Op basis van de informatie van dat moment vind ik het volslagen onlogisch, ja absurd zelfs, om je grootste kanshebber te offeren. En er dan zo langs te scheuren...
- Kelderman was namelijk niet gebroken op de laatste écht lastige klim van de Giro
- Heeft minuten bonus op de overgebleven concurrentie
- Toont al bijna drie weken aan op alle andere, iets minder lastige, beklimmingen gelijke tred te kunnen houden
- Is de beste tijdrijder in de top van het klassement en er komt nog een tijdrit
Dat is de informatie die je hebt op dat moment en daarop beslis je. Dus nee, je weet niet hoe hij de slotklim gaat verteren maar kunt daar wel een inschatting op doen.
Re: Wielrennen
Ook op de top van de Stelvio was er gewoon veel onzeker. Hij was niet gebroken maar wel gelost en zat logischerwijs op zijn limiet. Je weet dan dus gewoon niet hoe hij zal herstellen. Het is met afstand de zwaarste rit van de Giro. Er gaat ook eerst nog een koude afdaling overheen. En je weet dan ook nog niet hoe sterk het koppel Dennis en Hart gaat zijn.
Ja, hij stond er op dat moment virtueel nog veel beter voor en er was absoluut iets voor te zeggen om dan alles op die kaart te zetten. Maar het risico ligt er dus gewoon dat hij er doorheen zakt en/of dat Dennis en Hart dusdanig sterk blijken te zijn dat ze alsnog flink afstand nemen. Wacht je dan speel je feitelijk alles of niets op de kaart Kelderman. Wacht je niet dan weet je dat zijn positie minder gunstig zal zijn maar dat je wel twee troeven over hebt. Dat zijn gewoon twee valide scenario's.
Ondertussen is steeds duidelijker dat de Giro organisatie niet kan lachen met het door een deel van de renners geforceerde inkorten van de rit van vandaag. Zie deze timeline. Sterker nog, Vegni is woest.
Ja, hij stond er op dat moment virtueel nog veel beter voor en er was absoluut iets voor te zeggen om dan alles op die kaart te zetten. Maar het risico ligt er dus gewoon dat hij er doorheen zakt en/of dat Dennis en Hart dusdanig sterk blijken te zijn dat ze alsnog flink afstand nemen. Wacht je dan speel je feitelijk alles of niets op de kaart Kelderman. Wacht je niet dan weet je dat zijn positie minder gunstig zal zijn maar dat je wel twee troeven over hebt. Dat zijn gewoon twee valide scenario's.
Ondertussen is steeds duidelijker dat de Giro organisatie niet kan lachen met het door een deel van de renners geforceerde inkorten van de rit van vandaag. Zie deze timeline. Sterker nog, Vegni is woest.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Zie nu beelden en het is gewoon droog.
En Bobbie Traksel geeft zelfs kans op waaiers zo. Ga er toch weer voor zitten hoor.
En Bobbie Traksel geeft zelfs kans op waaiers zo. Ga er toch weer voor zitten hoor.
Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: Wielrennen
Hoe zijn de kansen van Kelderman in de tijdrit ten opzichte van de nummer 2 en 3 in het klassement?
Re: Wielrennen
Normaal gesproken is 'ie sneller. Denk dat je wel mag verwachten dat hij zonder gekke omstandigheden sowieso 20 tot 30 seconden pakt op Hart en wellicht 40 op Hindley of zo. Afhankelijk van de vorm van de dag misschien wat meer of minder. Het zijn ook drie gasten die niet bekend zijn met stress op dit niveau. Dat kan zaterdag en zondag ook een rol spelen.
Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: Wielrennen
Hij heeft dus echt een goede kans om de Giro te winnen.
Re: Wielrennen
In principe wel. Maar alles staat of valt natuurlijk met de verhoudingen zaterdag. Vier man voor drie posities. Kelderman, Hindley, Hart en Bilbao. De beklimmingen zijn niet heel lastig maar als anderen beter zijn ga je er toch echt gewoon af.
Giro baas Vegni is echt woest. Heel vreemd hoe dit verlopen is:
Op zich heeft 'ie natuurlijk wel een punt. Het is een bizar lange rit maar iedereen wist al weken dat dit het parcours was. Protesteer dan eerder.
Giro baas Vegni is echt woest. Heel vreemd hoe dit verlopen is:
Dit gaat dus vooral om het geld dat is betaald voor de passage van de rit.Giro-baas Mauro Vegni is woedend: "Iemand zal moeten opdraaien voor ingekorte rit"
Door een rennersprotest werd de langste etappe in de Giro vandaag ingekort van 258 naar 124,5 kilometer. "Ik ben echt zeer kwaad over de gang van zaken. Het peloton toont geen respect voor de organisatie", reageerde Giro-baas Mauro Vegni. Gisteren werd Giro-organisator RCS door de renners al gevraagd om een aanpassing door te voeren aan de marathonrit van vandaag. Maar Giro-baas Mauro Vegni en co hielden het been stijf. Vandaag was er kort voor de start opnieuw gemor bij de renners en deze keer heeft RCS wel geluisterd. De argumenten voor het protest: een ellenlange etappe na moordende bergritten, regen en koude, lange transfers in de bus voor en na de ritten en de coronadreiging (verzwakt immuunsysteem na 7 uur fietsen in deze weersomstandigheden).
Giro-baas Mauro Vegni is allerminst in zijn nopjes. De Italiaan stelt dat de vraag van de renners in eerste instantie niet aanvaard werd, maar dat de organisatie gewoon het hoofd moest buigen. "Ik ben echt zeer kwaad over de gang van zaken", reageert Vegni. "Het peloton toont geen respect voor de organisatie. We bekijken dit met onze advocaten." "Iedereen weet dat de Giro dit jaar in oktober plaatsvindt. Vandaag is het 13 graden Celsius. Ik legde mijn oor te luister bij veel renners en velen gingen niet akkoord. Maar je weet hoe dat gaat. Enkelen willen niet starten en de rest volgt dan." "Iemand zal hier ook voor moeten opdraaien", doelt Vegni op overeenkomsten met steden en dorpjes die de Giro vandaag zou aansnijden en die dus niet nageleefd zijn.
Lelangue: "We hebben niet beslist om te staken"
Vegni meent ook dat er gisteren geen verzoek tot inkorting is gekomen en lijkt vooral Lotto-Soudal als aanstoker aan te duiden.
Maar ploegbaas John Lelangue stelt dat Adam Hansen enkel werd ingeschakeld als spreekbuis van rennersvakbond CPA. "Wij hebben zeker niet beslist om te staken of om de rit in te korten. Wij steunen RCS om tot in Milaan te geraken."
Bron: Sporza.be
Op zich heeft 'ie natuurlijk wel een punt. Het is een bizar lange rit maar iedereen wist al weken dat dit het parcours was. Protesteer dan eerder.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Niet dus. Echt geen idee waarom niet. Ook andere sprintersploegen niet. Demare verzadigd?
Zo wordt het - zeker door de halvering van de rit - inderdaad een 'rustdag', gunstig voor Kelderman.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Ik denk dat Groupama ervoor kiest om niet het risico te lopen dat er iets mis gaat met Démare en dat Sagan de rit pakt inclusief de punten voor de maglia ciclamino. Op deze manier zijn ze zeker van die trui. Maar ik vind 't ook wel opvallend ja.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Hart steelt op de valreep bijna een paar secondes. Daar zijn ze bij Ineos toch een stuk alerter mee. Gisteren ook al met die bonificatiesprint waar Hindley zat te slapen. Als het zo kort op elkaar staat zou ik toch wat alerter zijn. Nu worden ze gered doordat die DQS renners Hart geen ruimte gaven.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Het wordt morgen feest met Hart/Ineos die in de mood is en Bilbao die er nog in gelooft.Marillion schreef: ↑vr okt 23, 2020 4:21 pmHart steelt op de valreep bijna een paar secondes. Daar zijn ze bij Ineos toch een stuk alerter mee. Gisteren ook al met die bonificatiesprint waar Hindley zat te slapen. Als het zo kort op elkaar staat zou ik toch wat alerter zijn. Nu worden ze gered doordat die DQS renners Hart geen ruimte gaven.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Ja, ik zit weer klaar vanaf het begin van de uitzending. Normaal is natuurlijk wachten tot het slot maar wellicht zetten ze iets geks op?
Vegni had net bijna z'n wraak al kunnen hebben op het peloton. Tijdslimiet was 15 minuten door de korte afstand en het snelle verloop. Dat scheelde niet eens zo heel veel voor het peloton. Had hij iedereen behalve de kopgroep naar huis kunnen sturen.
Vegni had net bijna z'n wraak al kunnen hebben op het peloton. Tijdslimiet was 15 minuten door de korte afstand en het snelle verloop. Dat scheelde niet eens zo heel veel voor het peloton. Had hij iedereen behalve de kopgroep naar huis kunnen sturen.

Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 9944
- Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am
Re: Wielrennen
Er zit wel wat in wat je zegt maar het is ook te stellig. Kijk eens maar de afgelopen Tour, waar Dumoulin in een van de eerste bergetappes besloot zich op te offeren voor Roglic, waardoor Jumbo nog maar een ijzer in het vuur had. Daar zullen ze zich nog wel eens over achter de oren krabben. Nu heeft Sunweb met de laatste bergetappe en een tijdrit in het verschiet nog twee kanshebbers op de eindzege. Dat lijkt kansrijker dan de tactiek “alle ballen op Kelderman”.Jöhnk schreef:Door niet te wachten hebben ze ervoor gekozen Kelderman te laten zwemmen.Marillion schreef: ↑do okt 22, 2020 9:01 pmWachten was een optie maar daarmee hadden ze de kansen van Hindley opgegeven zonder zeker te weten of ze die van Kelderman zouden redden. Die moest er immers af op de Stelvio en het was nog onzeker wat hij op de slotklim nog zou kunnen. Als dan aan het einde van de middag blijkt dat allebei je renners hun kansen hebben verspeelt heb je ook iets om over na te praten.
En nu? Nu is Kelderman nog steeds hun beste kans op de eindzege. Want op de tijdrit van Hindley zou ik maar niet hopen.
Ze hebben gewoon verkeerd gegokt. Achteraf praten misschien, maar ik vond dit al meteen. Heeft ook zeker, honderd procent, te maken met dat Kelderman naar Bora gaat. Wat ik erg kortzichtig vind.
@Iniesta: ik vind jou juist te stellig. Als Kelderman zaterdag afhaakt en, zeg, anderhalve minuut verspeelt, dan komt deze keuze nog meer ter discussie te staan. Zeker als Hart niks verliest op Hindley en met twee seconden achterstand aan de tijdrit begint.
Re: Wielrennen
Hoe vaak zie je nou dat de kopman zo aan zijn lot overgelaten wordt? Nu lijkt het aardig uitgepakt, met de nadruk op "lijkt", want niks is nog beslist. Voor Wilco vrees ik dat hij vandaag in de luren gelegd wordt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Re: Wielrennen
Ik kon de tactiek begrijpen, maar vind d het uiteindelijk vrij negatief uitgepakt.
Zoals die laatste berg is verlopen, hadden ze er veel beter voor gestaan als hindley op de top stelvio had gewacht.
De inschatting was dat Hart beduidend sneller op de laatste beklimming zou zijn.Met Hindley bij Kelderman had Kelderman achteraf meer dan een minuut voorsprong nu gehad
Zoals die laatste berg is verlopen, hadden ze er veel beter voor gestaan als hindley op de top stelvio had gewacht.
De inschatting was dat Hart beduidend sneller op de laatste beklimming zou zijn.Met Hindley bij Kelderman had Kelderman achteraf meer dan een minuut voorsprong nu gehad
Re: Wielrennen
Hij verloor in die relatief makkelijke laatste 2 kilometer nog vrij veel. Dat was erg jammer want hij leek het lange tijd stabiel te houden zo rond de 1:40.
Ben heel benieuwd naar de rit van straks. Ineos gaat nu natuurlijk het heft in handen nemen want die willen een harde koers en ze willen met Hart de bonificaties zien te pakken. Kelderman heeft in principe maar één opdracht en dat is bij Hart blijven. Als Kelderman en/of Hindley goed zijn kunnen ze de rollen natuurlijk ook proberen aan te vallen en zo zelf Hart onder druk zetten. Want extra marge richting de tijdrit is natuurlijk ook heel interessant. Je kan zondag immers ook lek rijden of vallen.
En dan hebben we nog Bilbao die wellicht overal tussendoor komt fietsen. Misschien nog één of twee combines met andere ploegen of renners? Moet gek lopen als we niet nog twee hele spannende dagen krijgen.
Ben heel benieuwd naar de rit van straks. Ineos gaat nu natuurlijk het heft in handen nemen want die willen een harde koers en ze willen met Hart de bonificaties zien te pakken. Kelderman heeft in principe maar één opdracht en dat is bij Hart blijven. Als Kelderman en/of Hindley goed zijn kunnen ze de rollen natuurlijk ook proberen aan te vallen en zo zelf Hart onder druk zetten. Want extra marge richting de tijdrit is natuurlijk ook heel interessant. Je kan zondag immers ook lek rijden of vallen.
En dan hebben we nog Bilbao die wellicht overal tussendoor komt fietsen. Misschien nog één of twee combines met andere ploegen of renners? Moet gek lopen als we niet nog twee hele spannende dagen krijgen.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Wat Bilbao allemaal nog kan is ook bijzonder he?
Wat een zegen trouwens dat Thomas zo snel uitviel. Die had ze allemaal aan gort gereden.
Wat een zegen trouwens dat Thomas zo snel uitviel. Die had ze allemaal aan gort gereden.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Re: Wielrennen
Ja, dat denk ik ook. Die had gewoon een comfortabele voorsprong gehad.
Hoe spannend het ook is. De puzzelstukjes zijn precies zo in elkaar gevallen dat dit een kans is voor renners uit de tweede lijn en opkomende talenten in plaats van de absolute topfavorieten. Al zijn de klimtijden wel echt dik in orde als je ze vergelijkt met andere beklimmingen. Daar moet je wel altijd bij bedenken dat de situatie in de koers en de weersomstandigheden van invloed zijn. Maar de tijd van Dennis op de Stelvio was als ik het goed heb een recordtijd in wedstrijdverband.
Hoe spannend het ook is. De puzzelstukjes zijn precies zo in elkaar gevallen dat dit een kans is voor renners uit de tweede lijn en opkomende talenten in plaats van de absolute topfavorieten. Al zijn de klimtijden wel echt dik in orde als je ze vergelijkt met andere beklimmingen. Daar moet je wel altijd bij bedenken dat de situatie in de koers en de weersomstandigheden van invloed zijn. Maar de tijd van Dennis op de Stelvio was als ik het goed heb een recordtijd in wedstrijdverband.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Ok, Hindley wacht in de afdaling op Kelderman en geeft zo vrijwillig 40 seconden prijs op Dennis/Hart.Iniesta schreef: ↑za okt 24, 2020 9:08 amIk kon de tactiek begrijpen, maar vind d het uiteindelijk vrij negatief uitgepakt.
Zoals die laatste berg is verlopen, hadden ze er veel beter voor gestaan als hindley op de top stelvio had gewacht.
De inschatting was dat Hart beduidend sneller op de laatste beklimming zou zijn.Met Hindley bij Kelderman had Kelderman achteraf meer dan een minuut voorsprong nu gehad
Vervolgens moet hij op het vlakke de facto tegen gekende tijdrijder Dennis opknokken als knecht van Kelderman (volgens mij was al geconstateerd dat Hindley de minste tijdrijder is van de vier).
Dennis had maar één taak: Hart naar de volgende berg rijden, een spurt van 7 kilometer. Heeft zich helemaal leeg gereden en kon vervolgens uitbollen. Om het verschil klein te houden had Hindley zich dus òòk leeg moeten rijden. Was hij volledig uit de top 10 weggevallen. Om uiteindelijk Kelderman toch nog alleen die berg op te laten rijden. En vergeet ook niet: Kelderman had dan ook gewoon dat hogere tempo op het vlakke moeten volgen, na al de zware inspanning op de Stevio. En dan nog die berg op.
Achteraf weten we dat Kelderman op die laatste berg 'slechts' iets van driekwart minuut (of zoiets) verliest. Maar dat weet je niet als hij op de top van de Stelvio is. Toen was nog 38 kilometer te gaan. Met een renner die zich al naar boven had moeten klauwen.
En hoezo pakt het negatief uit?
Kelderman op 1 en Hindley op 2. Marges zijn krap, maar er ìs marge.
Het lijkt mij echt onzin om te denken dat Kelderman maar een minuutje of zo had verloren als Hindley had gewacht (de 40 seconden waren ze al kwijt). Misschien - misschien - had het verlies met 30 seconden of zo beperkt kunnen worden (laten we optimistisch zijn). Had Kelderman nu 45 seconden voorsprong gehad op Hart en was Hindley of helemaal weggevallen uit de top 10 (leeggereden voor Kelderman op het vlakke) of had nu op minuten gestaan en dus kansloos. Bij een 'harde' koers waarin Ineos aanvalt en Kelderman (toch) niet kan volgen, zijn die 45 seconden ook peanuts.
Nu staan ze één en twee en zijn er twee troeven voor Sunweb.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Wie durft een voorspelling te doen wie de Giro wint? 

"Hate it or love it, the underdog's on top".